Jawel, we gaan weer picken! Na het unaniem belachelijke succes van dit spelletje bij de Tour de France, gevolgd door andere grote ronden en een paar pijltjesgooiedities, waarbij het van belang was dat jij net niet die renner koos die van zijn fiets donderde én dat je net die pijltjesgooier niet allang koos die bizar genoeg ineens halve finalist wordt, doen we het nu ook eens bij de Spelen. Één verschil, bij de Olympische Spelen kies je niet elke dag een deelnemer, maar elke dag een land. Zo ontvang je de medailles die dat land die dag behaalt.
Regels:
- Je kiest in totaal 16 landen, vanaf de dag na de openingsceremonie elke dag 1.
- Je krijgt het aantal medailles dat je land behaalt op die dag. De sportdag loopt in principe vanaf 07:30 in de ochtend tot 07.30 de volgende ochtend. Dit betekent dat surfmedailles in principe bij de dag ervoor horen.
- Je mag elke dag voorspellen totdat de eerste sport begint. Dit is over het algemeen tot 08.30, maar de wegraces in het atletiek, het marathonzwemmen en het triatlon begint vaak al om 8 uur of half 8. Ook de judoteams beginnen al om 8 uur. Zie hiervoor ook het competitieschema.
- Dit betekent dat je ook kunt overwegen een land te kiezen dat die dag een finale speelt, waardoor je je goudkans natuurlijk vergroot. Maar ja, als dat land verliest, heb je slechts zilver, en hoeveel heb je daar aan? Datzelfde geldt ook bij bijvoorbeeld de tienkamp: Je kunt wel het land van de leider kiezen, maar wie weet gooit ie wel 3x de discus in het net.
- Elk land mag je maar 1x kiezen, aangezien anders iedereen dagelijks een van de drie a vier toplanden kiest. Je kiest dus 16 verschillende landen.
- Als je geen land kiest, of een land kiest dat je al eens gekozen hebt, scoor je uiteraard geen medailles.
- Sommige sporten hebben wedstrijden om het brons op een andere dag dan de finale. In dat geval wordt het brons uitgekeerd op de dag dat het behaald is. Dit geldt ook voor de bronzen medailles die worden behaald tijdens de halve finales van het boksen. Deze tellen voor de dag in kwestie en niet voor de dag waarop het goud wordt behaald.
- Wedstrijden bij het zeilen, surfen en roeien worden nog wel eens verplaatst. Mochten deze op een andere dag vallen, dan behoren de medailles uiteraard bij die dag (dit geldt ook voor andere sporten, maar daar is de kans op verplaatsing klein)
Om de medaillehoeveelheid aan te geven in een logisch overzicht lijkt het me het handigst om streepjes te gebruiken, bijvoorbeeld:
1. Verenigde Staten (2-1-1) 2-1-1
2. China (3-1-3) 5-2-4
3. Cambodja (0-0-0) 5-2-4
4. Frankrijk (0-0-1) 5-2-5
etc.
De resultaten worden straks simpelweg weergegeven als de bekende medaillespiegel. Dat betekent dat 1 gouden medaille meer waard is dan 10 zilveren medailles en dat is weer meer waard dan 2000 bronzen medailles. Ofwel, we kijken eerst naar gouden medailles, dan naar zilver en dan naar brons. Ik verwacht dat de kans op tiebreaks klein is. Mochten die er zijn, dan wordt de tiebreak bepaald door de beste dagscore, een na beste dagscore, etc.
Aangezien je niet afhankelijk bent van 1 sport, maar van een combinatie van sporten waarin je hopelijk meerdere goudkansen per dag hebt, zal er geen schrapresultaat zijn.
Hieronder in spoiler vind je alle finales van die dag en evt wedstrijden om brons. Bij judo, boksen, taekwondo en worstelen is er zoals vermoedelijk bekend 2x brons te verdienen. 'Alleen goud' betekent alleen goud/zilver ofwel alleen strijd om goud.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een hele lijst en daarmee snap ik dat dit niet het makkelijkste gaat zijn, maar zonder extreme kennis 16x een land kiezen is vermoedelijk wat de meesten doen (en hopelijk blijkt dat dat beter werkt dan de uren research van wimderon en heywoodu!), en op zichzelf is dat niet zo moeilijk, dus doe vooral mee!
Ik zal zelf proberen dagelijks in het medaillespiegeltopic ook de medaillespiegel van die dag plaatsen. Dan kan daar naar gekeken worden voor de dagresultaten.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]