De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Sinds dag 1 werd er al over gespeculeerd. Het had er alle schijn van dat het IDF opdracht had gegeven om de Hannibal Directive toe te passen. Uiteraard is het het briljante Haaretz dat met het onderzoek komt
'No vehicle is going back into Gaza' was the standing order, Kubovich reveals. IDF forces were ordered to make the area between Israel and Gaza a death zone for everyone and anything.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Ah, Slayage is terug met theorien over hoe eigenlijk de IDF 7 oktober heeft aangericht. Wat een heerlijke start weer van een nieuw topic in deze reeks.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Deze video is weer het kijken waard. Het blijft bijzonder om te zien welke antwoorden er komen als men gewoon doodnormale burgers op straat een paar vragen stelt. Het gebrek aan historische kennis bij sommige Palestijnen is wel schrijnend.
Servische politieagent met kruisboog neergeschoten bij ambassade Isral
Een Servische politieagent is zaterdag met een kruisboog in zijn nek geschoten bij de Isralische ambassade in Belgrado. De agent schoot de aanvaller zelf neer. Die overleed kort daarna. De politieagent is geopereerd en buiten levensgevaar, schrijft de Servische krant PTC. De ambassade was gesloten op het moment van de aanval. Niemand anders raakte gewond.
Zowel premier Milos Vucevic als minister van Binnenlandse Zaken Ivica Dacic spreekt van een "terroriste aanslag". Ook noemt Dacic het een aanval op de "diplomatieke vertegenwoordiging van Isral".
De schutter was een 25-jarige Servir die zich heeft bekeerd tot de islam. De Servische justitie laat weten dat ze hem, samen met een aantal andere moslimextremisten, al langer in het vizier had. Ze werden gevolgd en zouden binnen zeven tot acht dagen worden gearresteerd. Volgens Dacic zijn zij gelinkt aan het wahabisme, een geloofsstroming binnen de islam.
Een van die extremisten is later op de dag gearresteerd, zegt Dacic tegen RTS. Hij zou dagelijks contact hebben gehad met de aanvaller en wordt er daarom van verdacht te hebben meegeholpen met de voorbereidingen.
Dreigingsniveau verhoogd De Servische autoriteiten hebben het dreigingsniveau in de hoofdstad verhoogd voor buitenlandse ambassades en andere overheidsgebouwen. Dat geldt ook voor openbare plaatsen zoals winkelcentra en drukke gebieden.
Sinds de oplaaiing van het Isralisch-Palestijns conflict gebeurt het vaker dat ambassades van Isral worden bedreigd en aangevallen. Zo werd in maart een brandend voorwerp naar de Isralische ambassade in Den Haag gegooid.
Islam die meer dood en verderf zaait, je verwacht het niet
Geen idee waarom je het nodig vond om mij hier te taggen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Op zondag 7 juli 2024 12:23 schreef egayalS het volgende: Sinds dag 1 werd er al over gespeculeerd. Het had er alle schijn van dat het IDF opdracht had gegeven om de Hannibal Directive toe te passen. Uiteraard is het het briljante Haaretz dat met het onderzoek komt
'No vehicle is going back into Gaza' was the standing order, Kubovich reveals. IDF forces were ordered to make the area between Israel and Gaza a death zone for everyone and anything.
Ik weet dat we in NWS zitten maar 7 october is echt een van de meest obv false flags ever
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Op zondag 7 juli 2024 12:41 schreef HowardRoark het volgende: Ah, Slayage is terug met theorien over hoe eigenlijk de IDF 7 oktober heeft aangericht. Wat een heerlijke start weer van een nieuw topic in deze reeks.
Mijn gedachte precies
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Ik ga het topic hier niet verneuken met bnw meuk,dat snap je ook wel, erover doorvragen heeft weinig zin
Mocht je het echt willen weten, wil ik je best een pm/dm sturen
Alleen Cuendillar, btw niemand anders
krijgen ze genoeg te eten en goede zorg , goed plan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Op zondag 7 juli 2024 12:23 schreef egayalS het volgende: Sinds dag 1 werd er al over gespeculeerd. Het had er alle schijn van dat het IDF opdracht had gegeven om de Hannibal Directive toe te passen. Uiteraard is het het briljante Haaretz dat met het onderzoek komt
mafjoekel , en de joden hebben in WW2 zelf de gaskamers gebouwd ?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Ik ben aangenaam verrast door deze move van Starmer. Er zullen geen grootschalige veranderingen in beleid plaatsvinden nu Labour aan de macht is, daar is de Brits Amerikaanse relatie te belangrijk voor het als voor Nederland. Maar kennelijk zal Labour hier en daar wel wat nuance aanbrengen, zoals ander Europese landen dat ook doen mbt Isral.
twitter
Even ter herinnering waarom de de Isral lobby huilt over het verlies van extreem rechts in Frankrijk gisteren en de winst van links. De leider van het linkse blok eerder over Gaza :
twitter
Op maandag 8 juli 2024 14:25 schreef egayalS het volgende: Even ter herinnering waarom de de Isral lobby huilt over het verlies van extreem rechts in Frankrijk gisteren en de winst van links. De leider van het linkse blok eerder over Gaza :
Dat heeft weinig te maken met het verlies van extreem-rechts maar meer dat deze man extreem radicaal links is en een haat heeft voor Joden. Hij praat 7 October aanval dan ook goed.
En niet alleen dat, hij is ook nog eens Pro-Putin en Anti-EU
Ik weet eigenlijk niet waarom de pers zit te juigen dat Links gewonnen heeft in Frankrijk.
Maar Franse Joden lijken in ieder geval geen plek meer te hebben in Frankrijk.
Op maandag 8 juli 2024 14:25 schreef egayalS het volgende: Even ter herinnering waarom de de Isral lobby huilt over het verlies van extreem rechts in Frankrijk gisteren en de winst van links. De leider van het linkse blok eerder over Gaza :
Opposition leader Lapid offers Netanyahu 'political safety net' to make hostage release deal
Israel’s operation leader Yair Lapid has said that he will offer Benjamin Netanyahu a political safety net if he reaches a hostage release deal with Hamas.
Far-right elements in the Netanyahu government have spoken out against such a deal –finance minister Bezalel Smotrich earlier called it a “senseless folly” – leading to fears that the government could collapse if a ceasefire were to be announced.
However Lapid has said that he places the release of the hostages as his highest prioirty, and would offer political support to Netanyahu if that happened.
The Times of Israel quotes Lapid saying:
There’s a hostage deal on the table. It is not true that Netanyahu has to choose between the hostage deal and his continued tenure as prime minister. I promised him a safety net, and I will keep that promise.
This is not an easy statement, and it is not an easy decision. Netanyahu is a bad, failed prime minister, and he is to blame for the 7 October disaster, but the most important thing is to bring the kidnapped people back home.
The announcement that Netanyahu issued yesterday was destructive and harmful … [but the hostage deal] as a large majority here in the Knesset, it has to happen. We are coming back and offering Netanyahu a political safety net to make the deal – now.
Smotrich said earlier today that “This is the time to squeeze the neck until we crush and break the enemy. To stop now, just before the end, and let them recover to fight us again is a senseless folly that will take the achievements of the war bought with much blood down the drain. We must continue until victory.”
Israeli security sources have expressed “shock” that Netanyahu intervened in negotiations by issuing a public statement on Sunday night setting out Israeli pre-conditions, which has been described as hindering talks. A senior Israeli delegation is in Egypt to continue talks.
Tja, jij en veel andere moslims kunnen jullie hart ophalen. Deze man is pro-Palestijnen, pro-Islam, anti-Isral en quasi anti-Joods. Dat is natuurlijk genieten geblazen in Islamtische kringen, zo voelt met zicht gesterkt in de langgekoesterde wens van een 'Palestina, van de rivier tot aan de zee' (Judenfrei natuurlijk).
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Nou, 186,000 slachtoffers. Het gaat wel snel zo. Een ruime vervijfvoudiging in een paar dagen. Hoe is dit berhaupt nog serieus te nemen. En deze claims zijn dan op basis van wat twee Palestijnse "artsen" zeggen. Clownesk.
twitter
Op zondag 7 juli 2024 12:41 schreef HowardRoark het volgende: Ah, Slayage is terug met theorien over hoe eigenlijk de IDF 7 oktober heeft aangericht. Wat een heerlijke start weer van een nieuw topic in deze reeks.
Zieke user. Echt een hele zieke user
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Dat heeft weinig te maken met het verlies van extreem-rechts maar meer dat deze man extreem radicaal links is en een haat heeft voor Joden. Hij praat 7 October aanval dan ook goed.
Ik weet eigenlijk niet waarom de pers zit te juigen dat Links gewonnen heeft in Frankrijk.
Omdat het een blijk van de ware aard van links is? Of ze zijn gewoonweg onnoemelijk dom.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Op woensdag 10 juli 2024 17:54 schreef HowardRoark het volgende: Nou, 186,000 slachtoffers. Het gaat wel snel zo. Een ruime vervijfvoudiging in een paar dagen. Hoe is dit berhaupt nog serieus te nemen. En deze claims zijn dan op basis van wat twee Palestijnse "artsen" zeggen. Clownesk.
[..] Dat heeft weinig te maken met het verlies van extreem-rechts maar meer dat deze man extreem radicaal links is en een haat heeft voor Joden. Hij praat 7 October aanval dan ook goed.
Het stikt in de media van progressief linkse journalisten, dus vandaar dat deze in hun nopjes waren met de overwinning van radicaal links in Frankrijk. En voor Franse Joden is het wel klaar nu, dit had de Franse opperrabbijn ook al eerder aangegeven. Die moeten hun heil elders gaan zoeken, met de enorme aantallen migranten uit Islamtische en antisemitische landen en radicaal links die dit alleen maar verder wil faciliteren, zullen steeds meer Joden gaan emigreren.
[..] Ik heb geen idee hoe je bij dit document uitkomt. In de tweet wordt er naar de Lancet gelinkt.
Er wordt verwezen naar onderzoek over indirecte doden waarbij ze toen komen op een getal van 3 tot 15 keer. Kom op HR iets verder kijken dan je neus lang is en als je het woord indirect niet begrijpt Google het dan in plaats van er toch iets van te vinden.
Een duidelijk voorbeeld van indirecte doden is de Chernobyl ramp, daar zijn maar twee mensen direct bij omgekomen. Daar hebben we op de middelbare school toch allemaal wel iets over geleerd?
Op woensdag 10 juli 2024 17:54 schreef HowardRoark het volgende: Nou, 186,000 slachtoffers. Het gaat wel snel zo. Een ruime vervijfvoudiging in een paar dagen. Hoe is dit berhaupt nog serieus te nemen. En deze claims zijn dan op basis van wat twee Palestijnse "artsen" zeggen. Clownesk.
[..] Er wordt verwezen naar onderzoek over indirecte doden waarbij ze toen komen op een getal van 3 tot 15 keer. Kom op HR iets verder kijken dan je neus lang is en als je het woord indirect niet begrijpt Google het dan in plaats van er toch iets van te vinden.
Een duidelijk voorbeeld van indirecte doden is de Chernobyl ramp, daar zijn maar twee mensen direct bij omgekomen. Daar hebben we op de middelbare school toch allemaal wel iets over geleerd?
Ja klopt. Het gaat dan ook over een getal wat in de komende jaren zou kunnen oplopen tot aan 186.000. En het is nog niet eens echt een officieel wetenschappelijk onderzoek.
Maar het probleem is met name dat iedereen nu gaat schreeuwen dat er al 186.000 doden zijn gevallen in de laatste 9 maanden wat compleet fout is maar heerlijk om als propaganda te gebruiken.
Dat je dit deelt, iemand die de deur wordt gewezen vanwege zijn afkomst...
En nee, het maakt me geen ruk uit of het een Palestijn is die wordt geweigerd of een Israeli, niemand hoort geweigerd te worden vanwege zijn of haar afkomst.
Misschien een kleine tip maar Hamas zou eens kunnen stoppen met wapens te verstoppen onder plekken waar onschuldige burgers zitten. Sterker nog van de week lagen er wapens onder een baby bed.
Dat provocerende toontje van die mensen ook. Als ze dat kut stickertje gewoon zouden negeren, en ze zich daadwerkelijk gewoon als klant/toerist gedroegen waren ze voor die Vietnamees Jan en Ingrid uit de kanariestraat in een willekeurige Nederlandse stad of whatever geweest. Ze hadden gewoon door kunnen lopen juist vanwege die sticker, maar nope, lekker provoceren. Niets beter dan influencers die alles over hebben voor de likes, walgelijk volk*.
edit: *, die makers van dat filmpje dan, ik wil niemand over 1 kam scheren
[..] Dat provocerende toontje van die mensen ook. Als ze dat kut stickertje gewoon zouden negeren, en ze zich daadwerkelijk gewoon als klant/toerist gedroegen waren ze voor die Vietnamees Jan en Ingrid uit de kanariestraat in een willekeurige Nederlandse stad of whatever geweest. Ze hadden gewoon door kunnen lopen juist vanwege die sticker, maar nope, lekker provoceren. Niets beter dan influencers die alles over hebben voor de likes, walgelijk volk*.
Oh ja, dat provocerende toontje ja.
Kunnen ze niet gewoon mensen lekker laten jodenhaten? Altijd maar weer dat verongelijkte. Alsof zij het slachtoffer zijn.
Er is geen genocide en de Arabische en Islamtische wereld zou zich beter druk kunnen maken om Jemen en Soedan. Maar daar kijken mensen zoals deze Islamitische twitterraar niet naar om, dat is wel opvallend. En we weten allemaal we waarom.
[..] Het benadrukt wat de verwerpelijke pro-Palestijnse propaganda doet en hoe het antisemitisme aanwakkert. Dit zijn trouwens niet eens Isralirs. [..] Er is geen genocide en de Arabische en Islamtische wereld zou zich beter druk kunnen maken om Jemen en Soedan. Maar daar kijken mensen zoals deze Islamitische twitterraar niet naar om, dat is wel opvallend. En we weten allemaal we waarom.
Ja, want "wij investeren niet in Soedan", of zoiets.
[..] Dat provocerende toontje van die mensen ook. Als ze dat kut stickertje gewoon zouden negeren, en ze zich daadwerkelijk gewoon als klant/toerist gedroegen waren ze voor die Vietnamees Jan en Ingrid uit de kanariestraat in een willekeurige Nederlandse stad of whatever geweest. Ze hadden gewoon door kunnen lopen juist vanwege die sticker, maar nope, lekker provoceren. Niets beter dan influencers die alles over hebben voor de likes, walgelijk volk*.
Ik begrijp wel dat een Isralir zich aangesproken voelt. Lijkt me logisch, Isral is in de ogen van velen puur bezig met zelfverdediging dus integer.
De filmer voelt het als racisme en wil de man per se als racist afschilderen terwijl de man het heeft over het land. Twee keer probeert de filmer de man te laten happen op een suggestieve 'because I'm Jewish' vraag en het lukt beide keren niet.
Als er een Slava Ukraini sticker zat en Russen zouden worden geweigerd was er niks aan de hand geweest alleen nu is het 'natuurlijk wel' racisme
[..] Kennelijk is de opzet van die filmers geslaagd. Kansloos gedoe
Die filmer heeft groot gelijk dit aan te kaarten.
Dit soort "pro-Palestijnen" (ze zijn niet pro en al helemaal niet voor de Palestijnen) moeten altijd, worden aangesproken. Het is geen normaal gedrag, namelijk. Antisemitisme kun je rustig proberen te verbergen onder het mom van "medelijden met die arme Palestijnen" maar het wordt vanzelf ontmaskerd en het kan nooit worden getolereerd. Nooit, nergens.