abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214701895
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:38 schreef ToT het volgende:
De taxateur zegt dat de muren geïsoleerd zouden moeten worden, maar die zijn monumentaal en daar mag niet zo veel aan veranderd worden.
Beetje summiere info zo allemaal.
Maar voorzetwanden met isolatie kan gewoon toch? Want niet aanpassen zal om de buitenkant gaan? Of is er een spouw aanwezig?
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:43:07 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214701901
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:38 schreef ToT het volgende:

[..]
De ramen zijn heel simpel dubbel glas, daar valt nog wel wat aan te verbeteren.
De taxateur zegt dat de muren geïsoleerd zouden moeten worden, maar die zijn monumentaal en daar mag niet zo veel aan veranderd worden.
Mag je aan de binnenkant ook geen voorzetwanden plaatsen? Van spouwmuurisolatie hoef je het bij een huis uit 1700nogwat idd niet te hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214701918
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:36 schreef ToT het volgende:
Ik woon momenteel in een huis uit 2004 die gasloos gemaakt is. Verwarming gebeurt met een airco en dat bevalt prima! ^O^ Beetje bijverwarmen met een infraroodpaneel en je hebt het prima voor elkaar hier. :Y

Maar ik ga verhuizen naar een huis uit de 18e eeuw. Geen energielabel, maar de taxateur schat E of misschien zelfs F in.
Is het verstandig om weer een airco te plaatsen voor verwarming, of kan ik het maar beter bij een cv-installatie houden?

De woonkamer is lang en smal en het gaat om een tussenwoning.
De vloer op de benedenverdieping is beton, verder houten vloeren.
Wordt er alleen verwarmd met een CV-ketel?
Weet je het gasverbruik van de laatste jaren?
pi_214701941
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:41 schreef Piles het volgende:

[..]
Beetje summiere info zo allemaal.
Maar voorzetwanden met isolatie kan gewoon toch? Want niet aanpassen zal om de buitenkant gaan? Of is er een spouw aanwezig?
Voor zover ik weet is er geen spouw aanwezig, nee. Voorzetwandjes zouden idd mogelijk zijn.

Het gaat vooral om de woonkamer; die is 2,85 meter breed en 7,80 meter diep.
De ramen zullen bij elkaar iets van 2 meter zijn en door een bepaalde knik heb je nauwelijks muren naast de ramen zitten, en alleen een beetje er boven en er onder.
De kruipruimte is volledig volgestort met beton en daar is direct een tegelvloer op gelegd, zonder isolatie.
De airco kan wegens de monumentale staat van het pand alleen in de keuken gehangen worden die achter de woonkamer er bij aan gebouwd is; van daaruit kan hij rechtstreeks de woonkamer in blazen wat in zal houden dat 1 kant van de woonkamer waarschijnlijk warmer zal zijn dan de andere kant, tenzij je een ventilator plaatst die de warmte kan verspreiden.
pi_214701950
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mag je aan de binnenkant ook geen voorzetwanden plaatsen? Van spouwmuurisolatie hoef je het bij een huis uit 1700nogwat idd niet te hebben.
Ja dat valt wel te maken, denk ik. :Y
pi_214701957
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wordt er alleen verwarmd met een CV-ketel?
Weet je het gasverbruik van de laatste jaren?
Er is een oude cv-ketel aanwezig en er was een mooie nieuwe airco in de keuken, maar die is na de bezichtiging weggehaald.

Gasgebruik is de afgelopen jaren 0 geweest aangezien de eigenaren overleden zijn en het huis pas onlangs, enkele jaren na hun dood, te koop is gezet.
pi_214702111
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:46 schreef ToT het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is er geen spouw aanwezig, nee. Voorzetwandjes zouden idd mogelijk zijn.

Het gaat vooral om de woonkamer; die is 2,85 meter breed en 7,80 meter diep.
De ramen zullen bij elkaar iets van 2 meter zijn en door een bepaalde knik heb je nauwelijks muren naast de ramen zitten, en alleen een beetje er boven en er onder.
De kruipruimte is volledig volgestort met beton en daar is direct een tegelvloer op gelegd, zonder isolatie.
De airco kan wegens de monumentale staat van het pand alleen in de keuken gehangen worden die achter de woonkamer er bij aan gebouwd is; van daaruit kan hij rechtstreeks de woonkamer in blazen wat in zal houden dat 1 kant van de woonkamer waarschijnlijk warmer zal zijn dan de andere kant, tenzij je een ventilator plaatst die de warmte kan verspreiden.
Moeilijk huis qua energie.

Als je met airco je woonkamer verwarmt kun je er beter 2 klein hangen dan 1 grote, aan de lange wand.

Maar oplossing, je neemt al voorzet wanden en leg daar de leiding achter, met 3-4cm heb je voldoende.
En een in de keuken en dan een multi-split 3 van 6,8 kw zal voldoende moeten zijn.
Warmwater kan je met een warmtepompboiler doen. Die heeft buiten niks alleen een pijpje naar buiten.
Vakman pur sang
  dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:18:12 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214702216
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 14:48 schreef ToT het volgende:

[..]
Er is een oude cv-ketel aanwezig en er was een mooie nieuwe airco in de keuken, maar die is na de bezichtiging weggehaald.

Gasgebruik is de afgelopen jaren 0 geweest aangezien de eigenaren overleden zijn en het huis pas onlangs, enkele jaren na hun dood, te koop is gezet.
En dan was het gasverbruik 0?
Is het dan inmiddels niet een grote schimmelbende?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_214702306
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Moeilijk huis qua energie.

Als je met airco je woonkamer verwarmt kun je er beter 2 klein hangen dan 1 grote, aan de lange wand.

Maar oplossing, je neemt al voorzet wanden en leg daar de leiding achter, met 3-4cm heb je voldoende.
En een in de keuken en dan een multi-split 3 van 6,8 kw zal voldoende moeten zijn.
Warmwater kan je met een warmtepompboiler doen. Die heeft buiten niks alleen een pijpje naar buiten.
Ik zat al aan een warmtepompboiler te denken idd! :Y
Die airco's worden heel moeilijk vanwege de monumentale staat van het pand.
Met moeite zou ik een airco bij de ingang van de keuken kunnen hangen (in de woonkamer), maar dan komt-e verticaal te hangen. Naast dat dat foeilelijk is, vraag ik me af of dat überhaupt wel kan met de werking van het apparaat?
pi_214702322
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dan was het gasverbruik 0?
Is het dan inmiddels niet een grote schimmelbende?
Er is wel schimmel in de aanbouw, verder weet ik van de buren dat het er ongelooflijk gestonken heeft. (Riolering die jaren niet gebruikt is.)
Ik weet dat er ooit ook last is geweest van optrekkend vocht en dat de muur geïmpregneerd is, maar of dat met de leegstand te maken heeft, weet ik niet.
pi_214702513
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:27 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik zat al aan een warmtepompboiler te denken idd! :Y
Die airco's worden heel moeilijk vanwege de monumentale staat van het pand.
Met moeite zou ik een airco bij de ingang van de keuken kunnen hangen (in de woonkamer), maar dan komt-e verticaal te hangen. Naast dat dat foeilelijk is, vraag ik me af of dat überhaupt wel kan met de werking van het apparaat?
Je hebt ook vloerunits van o.a. Panasonic

@ludovico weet daar meer van volgens mij
pi_214702546
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

@:ludovico weet daar meer van volgens mij
Dat zou misschien kunnen, afhankelijk van hoe lang de slang van de buitenunit naar de binnenunit mag zijn, misschien dat het net zou passen, anders wordt hij geplaatst zodat hij in de breedte van die smalle kamer gaat blazen. Moet ik ff ter plekke uitmeten.
pi_214702551
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

@:ludovico weet daar meer van volgens mij
Ik weet niet zoveel, maar je hebt inderdaad vloersystemen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214702555
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:55 schreef ToT het volgende:

[..]
Dat zou misschien kunnen, afhankelijk van hoe lang de slang van de buitenunit naar de binnenunit mag zijn, misschien dat het net zou passen, anders wordt hij geplaatst zodat hij in de breedte van die smalle kamer gaat blazen.
20-25 meter ben ik tegengekomen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_214702570
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
20-25 meter ben ik tegengekomen.
Ahhhh dat valt mee dan. :)

Misschien moet ik 1 keukenkastje opofferen om de airco in de woonkamer te krijgen. (Daar een gat in de muur maken voor de slang, en van daaruit weer een gat van de keuken naar de woonkamer toe.)
Ik kan het me niet helemaal goed voor de geest halen, misschien moet het door meer keukenkastjes heen.
pi_214702582
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:57 schreef ToT het volgende:

[..]

Misschien moet ik 1 keukenkastje opofferen om de airco in de woonkamer te krijgen. (Daar een gat in de muur maken voor de slang, en van daaruit weer een gat van de keuken naar de woonkamer toe.)
Ik zit met een pand van 20 meter lang, bij mij vond de aircoboer het maar lastig waar die de afvoerbuizen zouden moeten zitten.

Iets met stilstaand water geloof ik.... Moet aflopen of je hebt pompjes nodig oid.
pi_214702610
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 15:57 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik kan het me niet helemaal goed voor de geest halen, misschien moet het door meer keukenkastjes heen.
Ik zit met nieuwbouw en wil het boven de deuren van de slaapkamers en weggewerkt boven de keukenkast. (4 totaal, idealiter op 1 buitenunit).

Het buizenstelsel is wel interessant ja, die ga je wel zien... Tenzij zoals bij mij weggewerkt bij nieuwbouw.
Aircoman probeerde met die route er met mij uit te komen maar ik zei al snel: Heb het er even over met de architect...

Als de aircoboer zelf geen goede route heeft wordt het allemaal wat lastig. Maar wat mij betreft wel een must die AC.... zonde om het niet mee te nemen.
pi_214702658

Okee, plattegrondje. :)
De oude airco hing in de keuken boven de deur naar de bijkeuken, het gat van de slang zit er nog.
De buiten-unit stond op het platte dak boven de keuken. Ik zie op de foto's dat je de slang eenvoudig naar de woonkamer door zou moeten kunnen trekken, alleen staat de oude, defecte inbouwkoelkast wel in de weg.
De diepte van die koelkast is aan de kamer-kant dan ook het maximale wat een binnen-unit van een airco breed zou kunnen zijn.

Eventueel zou de slang door dat kastje van de cv-ketel kunnen gaan, zie ik nu. Maar dan moet je dus nog weer een gat boren en de oude dichtmaken.

Edit: lijkt trouwens dat het stukje muur waar de binnen-unit moet komen te hangen, zelfs iets minder breed is dan wat een inbouwkoelkast diep is. ff gegoogled, en die vloer-units zijn toch wel een stuk breder dan dat.

Foto van de woonkamer in de spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je ziet de oude airco ook daar in de keuken hangen, als je goed kijkt. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door ToT op 13-08-2024 16:14:36 ]
pi_214702718
Je hebt een verlaagd plafond / systeemplafond? Daar kun je kriskras een buis wegwerken.
Keuken zou mij weinig interesseren als aparte ruimte, daar wil je alleen arbeitten, zo gezellig is het daar niet.
pi_214702730
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 16:16 schreef ludovico het volgende:
Je hebt een verlaagd plafond / systeemplafond? Daar kun je kriskras een buis wegwerken.
Ja ik weet wel dat er veel aan de plafonds en vloeren is veranderd. Dit huis schijnt de sterkste vloer van de hele straat te hebben! _O- Hoeveel ruimte er onder zit, weet ik niet.
pi_214702743
Vloertje is niet helemaal mijn smaak :p
pi_214702748
Ja nee de keuken hoeft voor mij ook niet gekoeld te worden, maar als in de woonkamer geen mogelijkheid zou zijn om een airco (of meerdere units) te plaatsen, dan zou ik het kunnen doen zoals de oude bewoners het hebben gedaan: in de keuken plaatsen en maar richting de woonkamer laten blazen.
Verlies je wel een hoop energie mee, is alles behalve efficiënt.
Ook het grote raam van de keuken zal voor een hoop verlies zorgen.
pi_214702760
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 16:18 schreef ludovico het volgende:
Vloertje is niet helemaal mijn smaak :p
Daar komt nog iets van pvc overheen of zo! _O-
Geloof me; in het echt ziet het er nog weer een stuk erger uit dan op de foto! :')
Heel veel zilverkleurige "vlokken" er in die het licht weerkaatsen.

Maar voorlopig is een tapijtje ff genoeg; het huis isoleren (ook qua geluid met de buren) en voordeliger te maken met energiegebruik gaat al genoeg kosten.

Ook is de keuken uit de jaren '80 wel behoorlijk op en is aan vervanging toe.
pi_214702793
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 16:18 schreef ToT het volgende:
Ja nee de keuken hoeft voor mij ook niet gekoeld te worden, maar als in de woonkamer geen mogelijkheid zou zijn om een airco (of meerdere units) te plaatsen, dan zou ik het kunnen doen zoals de oude bewoners het hebben gedaan: in de keuken plaatsen en maar richting de woonkamer laten blazen.
Verlies je wel een hoop energie mee, is alles behalve efficiënt.
Ook het grote raam van de keuken zal voor een hoop verlies zorgen.
Ik weet niet hoe hoog je plafonnetje is, maar zakelijk zie je vaak van die buizensystemen...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214702807
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2024 16:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe hoog je plafonnetje is, maar zakelijk zie je vaak van die buizensystemen...

SPOILER
Ahhhh hee natuurlijk, een plafond-airco! :D
Hmmm, ja ik zal toch wel een expert ff een inschatting moeten laten maken wat de mogelijkheden betreft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')