Ah dat verklaart een hoop.quote:
Gewoon frisdrank zonder suiker drinken, en koffie-thee zonder suiker. Dan voorkom je al een hoop en kun je gewoon de enige echte pindakaas op je brood smeren.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:35 schreef Elan het volgende:
Die 100% pindakaas is echt zo smerig he
Vraag me ook af of die paar gram suiker in Calvé nou wereldschokkende gevolgen hebben voor je gezondheid.
In Calvé pindakaas (de gewone) zit geen suiker. Wel zitten daar andere olieën in, zoals palmolie, waardoor de structuur anders is en er geen olie op staat.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:35 schreef Elan het volgende:
Vraag me ook af of die paar gram suiker in Calvé nou wereldschokkende gevolgen hebben voor je gezondheid.
Blijft die wel zoals de 'normale' pindakaas of gaat daar ook een olie laagje op staan?quote:
Klopt, wij hebben altijd die met nootjes. Minder dan 1 gram palmolie per boterham zou dat echt uitmaken als je zo nu en dan een boterham met pindakaas eet ? En zijn pinda's überhaupt een gezonde keuze?quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In Calvé pindakaas (de gewone) zit geen suiker. Wel zitten daar andere olieën in, zoals palmolie, waardoor de structuur anders is en er geen olie op staat.
quote:De reden om pinda's te laten staan
De reden dat ik geen pindakaas gebruik/verkoop is o.a. dat de omega 3:6 ratio van pinda’s 0,05:10 zijn. Omega 6 is een ontstekingsbevorderende vetzuur. Omega 3, waar we structureel al te weinig van binnen krijgen, is ontstekingsremmend. Pinda’s verslechteren dus de omega 3:6 ratio.
Daarnaast bevatten peulvruchten ook zogenaamde antinutriënten, zoals fytinezuur, lectines en saponines. Dat zijn stoffen die de vertering en de opname van goede voedingsstoffen kunnen verstoren.
https://www.puurmieke.nl/blogs/blog/waarom-geen-pindas-eten/
Kun je toch pindasaus van maken ?quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:49 schreef Anne het volgende:
Ik haat het altijd als je aan het einde van zo’n pot komt. Dan is de olie inmiddels wel op en heb je een dikke klont pinda over wat niet meer smeerbaar is.
Maar toch blijven kopen.
Heeee, dat is het proberen waard!quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:53 schreef Phoenix78 het volgende:
Gewoon de pot op de kop zetten zodat de olie onderin zit.
Dit ja. En zo nu en dan omdraaien. Probleem opgelost.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:53 schreef Phoenix78 het volgende:
Gewoon de pot op de kop zetten zodat de olie onderin zit.
Ja goed verhaal maar is dit verhaal wetenschappelijk waar of gewoon weer een verhaal van een influence blog moeder die haar info van facebook gehaald heeft?quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt, wij hebben altijd die met nootjes. Minder dan 1 gram palmolie per boterham zou dat echt uitmaken als je zo nu en dan een boterham met pindakaas eet ? En zijn pinda's überhaupt een gezonde keuze?
[..]
Dat laatste zou zomaar kunnen. Ik stelde de vraag, omdat ik geen idee heb over er verder een wetenschappelijke consensus is voor de bewering die die dame doet.quote:Op woensdag 3 juli 2024 16:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja goed verhaal maar is dit verhaal wetenschappelijk waar of gewoon weer een verhaal van een influence blog moeder die haar info van facebook gehaald heeft?
Als je het zover laat komen eet je niet genoeg pindakaasquote:Op woensdag 3 juli 2024 15:49 schreef Anne het volgende:
Ik haat het altijd als je aan het einde van zo’n pot komt. Dan is de olie inmiddels wel op en heb je een dikke klont pinda over wat niet meer smeerbaar is.
Maar toch blijven kopen.
Voedingseffecten zijn verdomt lastig wetenschappelijk te onderzoeken omdat je mensen niet in een hok kan stoppen en dubbelblind gerandomiseerd te onderzoeken.quote:Op woensdag 3 juli 2024 16:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja goed verhaal maar is dit verhaal wetenschappelijk waar of gewoon weer een verhaal van een influence blog moeder die haar info van facebook gehaald heeft?
quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:34 schreef Bocaj het volgende:
roeren is best wel lastig om te doen elke dag?
Nee dat is een fabeltje dat suiker slecht zou zijn, suiker is juist belangrijk als brandstof. Niet voor niks dat bv een Tour de Frans wielrenner heel de dag zoetigheid naar binnen zit te werken.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:35 schreef Elan het volgende:
Er zit geen suiker in. Maar wel ranzige en ongezonde oliënquote:Op woensdag 3 juli 2024 15:35 schreef Elan het volgende:
Ja dat zijn de basics, maar het verhaal van mevrouw ging over allerlei schadelijke (kankerverwekkende) stoffen die in pindakaas zouden zittenquote:Op woensdag 3 juli 2024 16:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Voedingseffecten zijn verdomt lastig wetenschappelijk te onderzoeken omdat je mensen niet in een hok kan stoppen en dubbelblind gerandomiseerd te onderzoeken.
Afgezien van bedorven of giftige levensmiddelen is het dus moeilijk. Probleem is veel meer dan mensen te veel en te eenzijdig eten, dan dat er bepaalde levensmiddelen ongezond zijn.
Als je alleen maar gezond salade eet zonder dressing ga je gegarandeerd eerder de pijp uit dan wanneer je leeft op Big Macs en zwaar werk verricht.
Kunstmatig geharde vetten lijken bijna net zo ongezond te zijn als roken, niet voor niets in steeds meer landen verboden.
Wil je gezond eten, eet dan gevarieerd, matig en weinig of geen hoog bewerkt voedsel en mijdt het verhitten van meervoudig onverzadigde plantaardige olie (frituren, bakken)
Met pinda's is het wel zo dat als ze beschimmeld zijn, dat heel erg ongezond is, en leverkanker veroorzaken kan,quote:Op woensdag 3 juli 2024 19:02 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja dat zijn de basics, maar het verhaal van mevrouw ging over allerlei schadelijke (kankerverwekkende) stoffen die in pindakaas zouden zitten
Minimaal laagje olie, hij blijft wel zeer smeuig tot de laatste scoop. En smaakt totaal anders dan normale pindakazen, zeker de moeite waard om te proberen.quote:Op woensdag 3 juli 2024 15:47 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Blijft die wel zoals de 'normale' pindakaas of gaat daar ook een olie laagje op staan?
Het is veilig om de bakken en (in mindere mate - het blijft ongezond) te frituren in plantaardige olie.quote:Op woensdag 3 juli 2024 16:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Voedingseffecten zijn verdomt lastig wetenschappelijk te onderzoeken omdat je mensen niet in een hok kan stoppen en dubbelblind gerandomiseerd te onderzoeken.
Afgezien van bedorven of giftige levensmiddelen is het dus moeilijk. Probleem is veel meer dan mensen te veel en te eenzijdig eten, dan dat er bepaalde levensmiddelen ongezond zijn.
Als je alleen maar gezond salade eet zonder dressing ga je gegarandeerd eerder de pijp uit dan wanneer je leeft op Big Macs en zwaar werk verricht.
Kunstmatig geharde vetten lijken bijna net zo ongezond te zijn als roken, niet voor niets in steeds meer landen verboden.
Wil je gezond eten, eet dan gevarieerd, matig en weinig of geen hoog bewerkt voedsel en mijdt het verhitten van meervoudig onverzadigde plantaardige olie (frituren, bakken)
Fun Fact,quote:Op donderdag 4 juli 2024 10:53 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het is veilig om de bakken en (in mindere mate - het blijft ongezond) te frituren in plantaardige olie.
Je opmerkingen over de moeilijkheid van randomized controlled trials zijn juist, gelukkig zijn die wel gedaan naar de (on)veiligheid van plantaardige olie en verhitte plantaardige olie.
Voedingswtenschapper en dokter Gil Carvalho neemt je door de belangrijkste RCT op dit gebied.
Dat geldt dus alleen voor frituren en vele herhaaldelijk verhitten van olie. Jij had het ook over bakken en daar is geen enkele aanwijzing voor. Dat is veilig.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 09:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Fun Fact,
Hij zegt daar dat het onethisch onderzoek zou zijn om mensen voedsel te geven dat gefrituurd is in olie die vaak opgewarmd en weer afgekoeld is.
Verder beperkt hij zich vooral tot ontstekingen, over het carcinogene effect van vrije radicalen (die ontstaan in meervoudig onverzadigde olie die verhit wordt en al helemaal bij herhaald verhitten) doelde ik.
Als je ziet wat er in je frituurpan verlijmt als je met plantaardige olie frituurt, dan zeg ik, nee, dat wil je niet eten.
Veilig is relatief. En vrije radicalen ontstaan bij verhitten, hoeveel hangt van de olie af. Hoe vaker, hoe meer.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 12:54 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat geldt dus alleen voor frituren en vele herhaaldelijk verhitten van olie. Jij had het ook over bakken en daar is geen enkele aanwijzing voor. Dat is veilig.
Vrije radicalen ontstaan vooral bij meervoudig onverzadigde vetzuren. Daarom frituur ik in Ossenwit, gezuiverd rundvet en bakken ik in geklaarde boter.quote:Frituren is sowieso niet gezond. Ook omdat het meestal geen broccoli is wat in de frituur gaat. Of de vrije radicalen slechter zijn dan het verzadigd vet in gehard vet weet ik niet. De eerste paar keer zal plantaardig minder slecht zijn en er komt een moment (als je de olie niet vervangt) dat gehard vet het ‘wint’.
Het probleem van de vrije radicalen speelt overigens een stuk minder bij olijfolie.
Bak waarin je wilt maar je volgt in je advies niet de lijn van de voedingswetenschap en gezondheidsraden. Verzadigd vet zo veel mogelijk vervangen voor onverzadigd vet is gezondheid bevorderend. Dat is de hoofdboodschap.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 13:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Veilig is relatief. En vrije radicalen ontstaan bij verhitten, hoeveel hangt van de olie af. Hoe vaker, hoe meer.
[..]
Vrije radicalen ontstaan vooral bij meervoudig onverzadigde vetzuren. Daarom frituur ik in Ossenwit, gezuiverd rundvet en bakken ik in geklaarde boter.
Maar goed, echt slecht is gehard vet.
Het is verder nogal onzin om normaal eten in gezond en ongezond te verdelen. Als je gezond wil eten moet je vooral gevarieerd eten. Zoals ik boven al zei.
Merkwaardig toch die Franse Paradoxquote:Op zaterdag 6 juli 2024 14:57 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Bak waarin je wilt maar je volgt in je advies niet de lijn van de voedingswetenschap en gezondheidsraden. Verzadigd vet zo veel mogelijk vervangen voor onverzadigd vet is gezondheid bevorderend. Dat is de hoofdboodschap.
Net zo merkwaardig dat mensen die kritisch zijn op epidemiologische studies er graag naar teruggrijpen als het ze uitkomt. En dat terwijl er voldoende RCTs en cohort studies zijn.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 15:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Merkwaardig toch die Franse Paradox
Dit is wat er bedoelt wordt met 'inflammatory'. Chronische ontstekingen dus, wat een flink verhoogde kans op kanker geeft.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 09:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Fun Fact,
Hij zegt daar dat het onethisch onderzoek zou zijn om mensen voedsel te geven dat gefrituurd is in olie die vaak opgewarmd en weer afgekoeld is.
Verder beperkt hij zich vooral tot ontstekingen, over het carcinogene effect van vrije radicalen (die ontstaan in meervoudig onverzadigde olie die verhit wordt en al helemaal bij herhaald verhitten) doelde ik.
Als je ziet wat er in je frituurpan verlijmt als je met plantaardige olie frituurt, dan zeg ik, nee, dat wil je niet eten.
dit, waarom doen mensen zichzelf die 100% pindakaas aan?quote:Op donderdag 4 juli 2024 07:55 schreef mschol het volgende:
doe mij maar pindakaas van ah huismerk
dat gerommel met die 100% pindakaas dingen vind ik niks
Paar keer roeren in die pot. Ik mankeer niks aan mijn handen.quote:Op dinsdag 9 juli 2024 00:17 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
dit, waarom doen mensen zichzelf die 100% pindakaas aan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |