ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Op woensdag 3 juli 2024 23:40 schreef DeaDLocK2K het volgende: Heb ik deze plaatje eerder gebruikt? Ik twijfel er al over sinds ik 'm uitkoos. Heerlijk antieke rotzooi <3
Op donderdag 4 juli 2024 13:01 schreef dennistd het volgende: Helaas neem ik zondag al deel aan het belangrijkste onderdeel van een atletiekwedstrijd: de 3,7km pendelbusrijden
Op donderdag 4 juli 2024 13:01 schreef dennistd het volgende: Helaas neem ik zondag al deel aan het belangrijkste onderdeel van een atletiekwedstrijd: de 3,7km pendelbusrijden
Gisteren even naar Osnabrück Zechenbahnhof geweest.
Dieseltje komt vanuit de richting Altstadt het Hbf binnen.
Geen idee hoe dit type rijtuig precies heet, het comfort in de tweede klasse was prima. Rijtuig had open balkons.
Na het omlopen van de loc begon de terugreis. Kaartjes kon je kopen bij de conducteur aan boord (¤6 voor een retourtje), de rit was ca 20 minuten.
Op het eindpunt was een Oldtimertreffen van de Osnabrücker Oldtimerfreunden Dikke BMW! Genoeg om even een uurtje te vermaken alvorens aan de terugreis te beginnen.
Klaar voor vertrek
Interieur in de 1e klas, helemaal aan het eind van de trein. [/url]
Wat me overigens opviel behalve de conducteurs in ouderwets DB pak, waren er ook meerdere mensen in moderne DB kledij, zowel op het het Zechenbahnhof als op Hbf.
Tegenslag voor het Nederlands elftal in de aanloop naar de halve finale van woensdag tegen Engeland (21.00 uur). Spelers en staf zouden vanmiddag om 16.00 uur met de trein vanuit Wolfsburg naar Dortmund gaan, maar de treindienst is door een stremming op het traject komen te vervallen.
[..] Leuk ritje. Ik vroeg me af, hier op foto 2, neemt iemand daar nou een kajak mee in de trein?
Ja, daar leek het wel op. Vind ik nogal asociaal. Net als mensen die koffers meenemen die ze zelf niet eens opgetild in het bagagerek krijgen en dan maar beenruimte (of nog erger: zitplaats) van een ander innemen.
Rijtuig op de heenweg was een 2e/3e klas rijtuig uit 1929 "36 240 Münster"
Die op de terugweg was volgens mij " 37 704” Münster, AB3yg -/54" uit 1956. Een Umbauwagen - is 1956 dan het jaar waarin een ouder rijtuig is omgebouwd?
Canal Pride in Amsterdam, in combinatie met de werkzaamheden bij Haarlem, dat er volledig uit ligt. Dus zowel versterkingen voor de omleidingen als voor het evenement.
"de raderen draaien" zou vriendje Stokvis zeggen. Ik was een het nadenken wat ik dit weekend met m'n ¤49 ticket ga doen.
Ik meende me te herinneren dat Fles rondom Wuppertal leuke dingen had gedaan. Ga naar de Müngstener Brücke, het Brückenpark en de Schwebefähre. Uiteraard daarna ook nog even rondje maken met de Schwebebahn in Wuppertal.
Ja,dat heb je als er een persoon voor de trein springt. Men probeert in ieder geval tijdelijk even één spoor weer beschikbaar te krijgen zodat een paar treinen nog er langs kunnen voor de afvoer van de concertgangers, en enkele treinen worden via Hilversum geleid (unieke kans voor spoorseksuelen die nog het boogje van Bijlmer naar Diemen van hun lijst moeten strepen), maar daarna moet het weer dicht voor verdere schoonmaak/opruimwerkzaamheden.
1 keer is koning gecorrigeerd en 1 keer verwijderd. Het stond er twee keer in.
Maar goed, over een tijdje maar even naar het spoorwegmuseum dan. Wil dat wel even van dichtbij bekijken eigenlijk. En ik ben er al sinds 2008 niet meer geweest of zo.
Op zaterdag 13 juli 2024 10:31 schreef Dr_Flash het volgende: 1 keer is koning gecorrigeerd en 1 keer verwijderd. Het stond er twee keer in.
Maar goed, over een tijdje maar even naar het spoorwegmuseum dan. Wil dat wel even van dichtbij bekijken eigenlijk. En ik ben er al sinds 2008 niet meer geweest of zo.
Ik probeer in de gaten te houden welke IT-events er georganiseerd worden en ga daar dan heen. Laatste keer was voor de pandemie dus 't wordt wel weer eens tijd.
[..] Hoe kan je nou treinen leuk vinden en niet in het spoorwegmuseum zijn geweest? Tijdelijk verbannen tot opgelost lijkt mij nog de minste straf
Ik zijn meer spoorweg-gerelateerde musea dan "het Spoorwegmuseum" natuurlijk. Het Litouwse spoorwegmuseum heb ik wel bezocht, evenals het Deutsches Technikmuseum, de STAR en vorige week dus de Osnabrücker Dampflokfreunde
De laatste keer dat ik bij de STAR was, was in de jaren '90. Gecombineerd met het Industrieel Smalspoormuseum en we zijn ook in een of andere dommme busgarage wezen kijken wat boeit mij die kutbussen nou fucking stinkdingen.
Dat Smalspoormuseum vond ik het gaafst. Je mocht toen ook nog zelf wel een stukje kachelen. Lachen man.
16:24 is overigens meer uiterlijke vertrektijd, als er verder niets te beleven valt qua Schwebefähre en zo kan ik ook eerder weg Overstap van 6 minuten in Solingen is niet heel ruim maar verwacht eerder dat de RE7 op het stuk Koln-Solingen vertraging heeft dan dat de S7 veel vertraging heeft.
16:24 is overigens meer uiterlijke vertrektijd, als er verder niets te beleven valt qua Schwebefähre en zo kan ik ook eerder weg Overstap van 6 minuten in Solingen is niet heel ruim maar verwacht eerder dat de RE7 op het stuk Koln-Solingen vertraging heeft dan dat de S7 veel vertraging heeft.
Heel wat anders dan mijn plan voor morgen:
Göteborg 10:15 Oslo 14:02
Oslo 14:34 Hamar 15:43
Hamar 16:05 Røros 19:45 Støren 21:26
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik had blijkbaar m'n overstaptijd nog op minimaal 40 minuten staan, neem nu de RE7 door naar Solingen op de heenweg en doe de Schwebebahn op de terugweg.
Op zaterdag 13 juli 2024 23:13 schreef DeaDLocK2K het volgende: Het interesseert me geen fuck wat je op Erica doet maar ik doe niet aan die fucking onzinnige "op Urk" rotzooi.
Erica is niet eens een eiland dus gewoon dom boerengelul
Gisteren had het YouTube-kanaal Cabview Holland Dutch Railways een nieuwe cabineritvideo geüpload van een rit van Utrecht > Schiphol > Den Haag > Rotterdam.
Het sein aan het einde van de Delftse spoortunnel viel af, en dat was op beeld te zien. De machinist remde af en zette de trein stil voor het volgende sein en nam daarna contact op met de treindienstleider. Een trein in de andere richting kwam eveneens tot stilstand i.v.m. een afgevallen sein.
Op zondag 14 juli 2024 15:07 schreef derLudolf het volgende: Wat is een "afgevallen sein" precies? De lampen die van de paal zijn gedonderd?
Een sein dat ineens een slechter seinbeeld toont (bijv groen > rood) terwijl dat niet zou moeten. Dat kan gebeuren door een storing, maar ook doordat een andere trein voorbij een stoptonend sein rijdt en daardoor op een baanvak belandt waar reeds een rijweg voor een andere trein is ingesteld.
[..] Een sein dat ineens een slechter seinbeeld toont (bijv groen > rood) terwijl dat niet zou moeten. Dat kan gebeuren door een storing, maar ook doordat een andere trein voorbij een stoptonend sein rijdt en daardoor op een baanvak belandt waar reeds een rijweg voor een andere trein is ingesteld.
Of een sein dat gewoon groen blijft als je er doorheen rijdt
Ofjah dat is dan wat anders. Het had moeten afvallen maar deed het niet
Rij je nietsvermoedend het station van Koppang (too soon...) binnen, valt je oog ineens op een goederenloc die wel erg bekend lijkt. Beetje paniekshot, maar het is de 6407 die vroeger in Nederland reed
Het sein aan het einde van de Delftse spoortunnel viel af, en dat was op beeld te zien. De machinist remde af en zette de trein stil voor het volgende sein en nam daarna contact op met de treindienstleider. Een trein in de andere richting kwam eveneens tot stilstand i.v.m. een afgevallen sein.
Die video is nu weer offline.
Ik zag hem ook voorbij komen en dat specifieke stukje even gekeken. Interessant om eens te horen hoe er met zo’n situatie wordt omgegaan.
Hij zal vast van NS of ProRail de vraag hebben gekregen het offline te halen.
Via-via vernomen dat hij wellicht niet helemaal de procedure heeft gevolgd door door te rijden naar het volgende sein i.p.v. meteen tot stilstand te komen.
Op zondag 14 juli 2024 21:18 schreef James1988 het volgende: Via-via vernomen dat hij wellicht niet helemaal de procedure heeft gevolgd door door te rijden naar het volgende sein i.p.v. meteen tot stilstand te komen.
Vond ik ook al frapant. Mij lijkt het me toch een eerste reactie om in de ankers te gaan en bij de TDL te informeren.
Op zondag 14 juli 2024 21:18 schreef James1988 het volgende: Via-via vernomen dat hij wellicht niet helemaal de procedure heeft gevolgd door door te rijden naar het volgende sein i.p.v. meteen tot stilstand te komen.
Correct. Je dient uiteraard voor het rode sein te stoppen. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat het sein af valt, moet er een snelremming ingezet worden en een alarmoproep worden gedaan om het risico zo veel mogelijk te beperken. Ook al was er misschien in deze situatie niet heel veel risico (ik heb het filmpje verder niet gezien, dus geen idee van de exacte omstandigheden), het moet wel gewoon gebeuren en al helemaal als je het ook nog eens filmt en publiceert.
[..] Correct. Je dient uiteraard voor het rode sein te stoppen. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat het sein af valt, moet er een snelremming ingezet worden en een alarmoproep worden gedaan om het risico zo veel mogelijk te beperken. Ook al was er misschien in deze situatie niet heel veel risico (ik heb het filmpje verder niet gezien, dus geen idee van de exacte omstandigheden), het moet wel gewoon gebeuren en al helemaal als je het ook nog eens filmt en publiceert.
Volgens mij viel sein 6204 vlak voor de trein af. Tussen dit sein en het volgende zit nog een tweetal overloopwissels (als sporenplan.nl actueel is). Er was dus een kans dat een andere trein in de sectie terechtgekomen was. Wat je echter zag was dat op het nevenspoor ook een trein tot stilstand kwam, dus eerder een korte stroomstoring waardoor de spoorrelais afvielen (tegelijk met het afvallende sein hoorde je de ATB rembel)..
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Wat er in de video gebeurde was: - Sein 6204 viel kort voor de trein af - Machinist verminderde snelheid maar bleef doorrijden tot sein 6226 - Zette daar de trein stil, riep om dat "we even stilstaan voor een rood sein", en nam contact op met de treindienstleider. - Tegelijkertijd kwam een trein in de andere richting ook tot stilstand omdat deze eveneens een afgevallen sein had
Op maandag 15 juli 2024 13:42 schreef James1988 het volgende: Wat er in de video gebeurde was: - Sein 6204 viel kort voor de trein af - Machinist verminderde snelheid maar bleef doorrijden tot sein 6226 - Zette daar de trein stil, riep om dat "we even stilstaan voor een rood sein", en nam contact op met de treindienstleider. - Tegelijkertijd kwam een trein in de andere richting ook tot stilstand omdat deze eveneens een afgevallen sein had
Dat zal iets zijn als "Beste reizigers, zoals u heeft gemerkt zijn we tot stilstand gekomen. Dit heeft te maken met een technisch probleem, zodra ik meer weet informeer ik u verder."
"Technisch onderzoek" betekent ongeveer zoveel dat er iets is geconstateerd aan de infrastructuur wat niet in orde is, en waarvoor iemand het spoor in moet om het te beoordelen. Dat kan/mag niet terwijl de treinen rijden.
Wat er precies aan de hand is kan van alles zijn: melding van slecht rijgedrag, een probleem met een sein of overweg ('volgens mij was overweg 12,3 open terwijl ik erlangs reed'), noem maar op.
Op dinsdag 16 juli 2024 12:12 schreef James1988 het volgende: "Technisch onderzoek" betekent ongeveer zoveel dat er iets is geconstateerd aan de infrastructuur wat niet in orde is, en waarvoor iemand het spoor in moet om het te beoordelen. Dat kan/mag niet terwijl de treinen rijden.
Wat er precies aan de hand is kan van alles zijn: melding van slecht rijgedrag, een probleem met een sein of overweg ('volgens mij was overweg 12,3 open terwijl ik erlangs reed'), noem maar op.
Dat is iig meer en duidelijke info dan het 'ik weet het ook niet' van de conducteur die ik trof.
Op dinsdag 16 juli 2024 12:12 schreef James1988 het volgende: "Technisch onderzoek" betekent ongeveer zoveel dat er iets is geconstateerd aan de infrastructuur wat niet in orde is, en waarvoor iemand het spoor in moet om het te beoordelen. Dat kan/mag niet terwijl de treinen rijden.
Wat er precies aan de hand is kan van alles zijn: melding van slecht rijgedrag, een probleem met een sein of overweg ('volgens mij was overweg 12,3 open terwijl ik erlangs reed'), noem maar op.
[..] Dat is iig meer en duidelijke info dan het 'ik weet het ook niet' van de conducteur die ik trof.
Maar ja, de meeste reizigers kunnen geen pannenkoek maken van welke technobabble dan ook en dat leidt alleen maar tot vermoeiende en onzinnige discussies. Maar dat snap je zelf ook wel
[..] Maar ja, de meeste reizigers kunnen geen pannenkoek maken van welke technobabble dan ook en dat leidt alleen maar tot vermoeiende en onzinnige discussies. Maar dat snap je zelf ook wel
Om een pannenkoek te maken heb zelfs ik toch echt bloem, melk en eieren nodig. Maar een iets uitgebreider antwoord, zoals James hierboven geeft, stel ik toch wel op prijs, en ik denk de meeste reizigers ook wel.
[..] Om een pannenkoek te maken heb zelfs ik toch echt bloem, melk en eieren nodig. Maar een iets uitgebreider antwoord, zoals James hierboven geeft, stel ik toch wel op prijs, en ik denk de meeste reizigers ook wel.
Ja maar die discussie gaat onherroepelijk vastlopen en dan gaan mensen de wildste aannames doen en de wereld in gooien. Het enige wat ze in feite kunnen doen is dat gewoon bij de grond afknippen. Dus dat doen ze.
In dit geval was er een spoorverzakking gemeld en moest er dus onderzocht worden of er beperkingen geplaatst moesten worden. De melding 'technisch onderzoek' was dus volledig juist.
NS en ProRail hebben na een motie in de tweede kamer een verbeterprogramma gestart om de punctualiteit en kwaliteit van het spoornetwerk te verbeteren onder de noemer ‘Betrouwbaar Beter’. Vandaag is het Plan van Aanpak naar de tweede kamer gestuurd en het geeft een leuk inkijkje in wat de reiziger te wachten staat. Het PvA is de derde bijlage: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail
Op dinsdag 16 juli 2024 19:12 schreef DeaDLocK2K het volgende: In mijn ervaring maakt het geen fuck uit wat je in de storingsmelding zet, eindgebruikers zijn nooit tevreden over de melding.
Eindgebruikers zijn fakking kut.
De reden van de storingsmelding is wel inherent aan het hoe en / of waarom of over wie ik ontevreden ben aangaande de betreffende storing. Bij een aanrijding met een persoon zul je me vooral horen mopperen over een (mogelijke) springer (en het gebrek aan adequate psychische zorg) terwijl je me bij een defecte spoorbrug vooral zult horen over het gebrekkige onderhoud aan het spoornetwerk. Om maar iets te noemen.
Maar goed, ik ben sowieso een klager eerste klas dus mijn mening doet er weinig toe.
De oorzaak is eigenlijk niet zo relevant, het is belangrijker om betrouwbare informatie te geven over hersteltijd en/of hoe je op je bestemming kan geraken.
Op dinsdag 16 juli 2024 21:25 schreef b2py het volgende: NS en ProRail hebben na een motie in de tweede kamer een verbeterprogramma gestart om de punctualiteit en kwaliteit van het spoornetwerk te verbeteren onder de noemer ‘Betrouwbaar Beter’. Vandaag is het Plan van Aanpak naar de tweede kamer gestuurd en het geeft een leuk inkijkje in wat de reiziger te wachten staat. Het PvA is de derde bijlage: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail
Link werkt niet, en kan hem zo snel niet vinden. Heb je het goede linkje?
Op dinsdag 16 juli 2024 21:25 schreef b2py het volgende: NS en ProRail hebben na een motie in de tweede kamer een verbeterprogramma gestart om de punctualiteit en kwaliteit van het spoornetwerk te verbeteren onder de noemer ‘Betrouwbaar Beter’. Vandaag is het Plan van Aanpak naar de tweede kamer gestuurd en het geeft een leuk inkijkje in wat de reiziger te wachten staat. Het PvA is de derde bijlage: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail
Ik zie weinig nieuws...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 16 juli 2024 22:56 schreef b2py het volgende: De oorzaak is eigenlijk niet zo relevant, het is belangrijker om betrouwbare informatie te geven over hersteltijd en/of hoe je op je bestemming kan geraken.
Dit.
Overigens valt me sowieso op dat er regelmatig misinformatie wordt gegeven. Of geen correctie volgt als een automatisch systeem van de leg is. Ik krijg onderhand het idee dat men de testfase maar overslaat en productie als ‘piepsysteem’ toepast. Lekker agile scrum, helemaal hip.
Vandaag bij een ritje met een sprinter van nog geen tien minuten drie gevallen van misinformatie ontvangen. Voor vertrek toont de treinaanwijzer op het perron een verkeerde positie. In de trein volgt een automatische omroep die nergens op slaat. En bij uitchecken een push-melding op mijn telefoon met een verkeerde prijs. Ik doe inmiddels vooral hard mijn best om het maar te negeren, want ik voorzie dat het treinpersoneel niet eens de reisinfo in de trein kan fixen. Laat staan die op het perron of in de app.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Tja, als je als NS je reizigers als dom wegzet omdat ze de snelste omreisroute nemen, dan heb je het ook niet helemaal begrepen:
quote:
De NS herkent zich in het verhaal van de RET. "Als de reizigers slim zijn, dan reizen ze via Gouda en dat advies hebben we van tevoren ook gegeven. Dan zit je een stuk relaxter", zegt een woordvoerder. "Maar de reisplanner geeft aan dat je het snelst met de metro reist en daar kunnen wij niets tegen doen." https://nos.nl/artikel/25(...)klachten-over-drukte
Op woensdag 17 juli 2024 14:59 schreef Piles het volgende: Tja, als je als NS je reizigers als dom wegzet omdat ze de snelste omreisroute nemen, dan heb je het ook niet helemaal begrepen: [..]
En dan vooral dit: "Maar de reisplanner geeft aan dat je het snelst met de metro reist en daar kunnen wij niets tegen doen."
Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar NS stuurt neem ik aan toch een eigen ontwikkelteam aan voor die app? Met mooie user stories en functionele eisen? Hoezo kan een business owner dan niet de product owner vragen om te voorzien in functionaliteit zoals het geforceerd tonen van een omreisroute?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op woensdag 17 juli 2024 14:59 schreef Piles het volgende: Tja, als je als NS je reizigers als dom wegzet omdat ze de snelste omreisroute nemen, dan heb je het ook niet helemaal begrepen: [..]
Mijn vraag bij dit artikel is dan vooral waarom het de RET wel lukt om extra te rijden en personeel in te zetten, terwijl de ns dat nooit lijkt te lukken (tenzij er prestige projecten zoals Max Verstappen die op Zandvoort rijdt waarbij ze goud geld kunnen verdienen)?
quote:
Extra metro's in de spits De extra metro's blijven rijden tot de werkzaamheden voorbij zijn. "We moeten daarvoor extra metrobestuurders en voertuigen regelen en de dienstregeling aanpassen. Dat is natuurlijk een uitdaging in vakantietijd, maar dat gaan we wel regelen", aldus de woordvoerder van RET.
Infrago heeft een stuk spoor geklasseerd waardoor een 218 (of een andere modernere Diesellok) met 20ton aslast niet meer is toegestaan. Derhalve reed er op 2 juli uit protest een BR50 stoomloc (aslast 15,8 ton) voor een planmatige trein
Jeetje was vandaag in Venlo en echt zoveel badslippers gezien. Hoe snel mogen treinen op de Betuweroute? Was geen doorkomen aan op de A15 dus heb zeker 12km naast een badslipper gereden terwijl ik 90-100 reed.
Op donderdag 18 juli 2024 19:55 schreef b2py het volgende: Jeetje was vandaag in Venlo en echt zoveel badslippers gezien. Hoe snel mogen treinen op de Betuweroute? Was geen doorkomen aan op de A15 dus heb zeker 12km naast een badslipper gereden terwijl ik 90-100 reed.
95.
Nou ja, de baan is 120, maar de meeste goederentreinen mogen maar 100.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 18 juli 2024 19:55 schreef b2py het volgende: Jeetje was vandaag in Venlo en echt zoveel badslippers gezien. Hoe snel mogen treinen op de Betuweroute? Was geen doorkomen aan op de A15 dus heb zeker 12km naast een badslipper gereden terwijl ik 90-100 reed.
Moet je even hier komen kijken, het was vanmorgen letterlijk een file van goederentreinen. Ik zit in Oostenrijk, en bij ieder tussenstation tussen Wörgl en Innsbruck met een inhaalspoor stond een containertrein aan de kant. Wel leuk voor de variatie, heb er een stuk of 10 gezien en geen twee hadden dezelfde loc ervoor hangen.
Wat me ook opviel: ik zat op het perron te wachten toen er zo'n LKW Walter-trein vol trailers langs kwam rijden op volle goederentreinsnelheid. Die trailers staan echt te dansen op de wagens, die hotsen echt op en neer. Staan die niet verankerd?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Op dinsdag 25 juni 2024 22:56 schreef derLudolf het volgende: Morgen rijdt BR151 voor het laatst een goederentrein, daarna nog een lokzug richting Stillstandmanagement.
Ik keek trouwens dit weekend op de site van DB gebrauchtzug, er staan geen enkele IC wagen meer aangeboden - zijn deze allemaal naar de ÖBB gegaan?
Deel zou naar Bulgarije maar dat is niet doorgegaan.
Wat bedoel je met 'niet doorgegaan'?
De BDZ (Bulgaarse Spoorwegen) heeft 76 wagons aangekocht die in 4 batches arriveren. De eerste is opgefrist, gewrapt en rijdt inmiddels (traject Sofia-Burgas).
De volgende (Sofia-Varna) wordt ergens in de komende weken opgestart en vervolgens volgt Sofia-Ruse nog. De laatste batch is om de drie trajecten uit te breiden en te voorzien van restauratiewagons.
De eerste rit was op 21 juni. Er werd geklaagd over de lage temperaturen in de wagons (Bulgaren zijn gewend aan treinen waar de temperatuur rond de 40°C ligt ) en uit alle toiletten zijn de luchtverfrissers gejat. De rit duurde in totaal exact 6 uur, wat een vertraging van 5 minuten betekende. Ter vergelijking, met de auto doe je er - wanneer je je een beetje druk maakt - drie uur over:
Er wordt momenteel flink aan de spoorwegen gewerkt. De bedoeling is dat de reis vanaf 2027 3,5 uur in beslag neemt. In 2025 komt er een tweede speler (PIMK) op de passagiersmarkt die drie treinen op het traject Sofia-Plovdiv-Stara Zagora-Burgas gaat laten rijden.
Overigens geen idee of ik een fan word. Ben altijd wel tevreden met de boemeltreintjes. Raam open, beetje van het uitzicht genieten, koffietje drinken, sigaretje roken
[ Bericht 5% gewijzigd door Dven op 19-07-2024 08:40:16 ]
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
[..] Wat me ook opviel: ik zat op het perron te wachten toen er zo'n LKW Walter-trein vol trailers langs kwam rijden op volle goederentreinsnelheid. Die trailers staan echt te dansen op de wagens, die hotsen echt op en neer. Staan die niet verankerd?
Dat zou wel moeten, er is een paar jaar geleden een ernstig ongeluk geweest in Denemarken met zo'n soort trein. Daarna zijn toen maatregelen genomen om herhaling te voorkomen.
Lees dat Train Charter in zwaar weer terecht gekomen is, en dat daardoor Dinner Train al enige tijd niet meer rijd. Reserveren is nog wel mogelijk via de website.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 19 juli 2024 17:05 schreef b2py het volgende: Zoveel mogelijk geld binnen harken middels reserveringen, failliet laten gaan en reeds gekochte kaartjes krijgen geen restitutie meer. Nice. /s
Ja sorry hoor, maar als je leest dat een bedrijf al zo goed als uit de running is, dan ga je er toch niet iets reserveren. Dan is het toch je eigen naïviteit wanneer je je geld kwijt raakt? Of denk ik nu te simpel?
[..] Ja sorry hoor, maar als je leest dat een bedrijf al zo goed als uit de running is, dan ga je er toch niet iets reserveren. Dan is het toch je eigen naïviteit wanneer je je geld kwijt raakt? Of denk ik nu te simpel?
Dan moet je dat maar wel weten, op hun website is het niet te lezen.
Op donderdag 18 juli 2024 19:55 schreef b2py het volgende: Jeetje was vandaag in Venlo en echt zoveel badslippers gezien. Hoe snel mogen treinen op de Betuweroute? Was geen doorkomen aan op de A15 dus heb zeker 12km naast een badslipper gereden terwijl ik 90-100 reed.
Eerst defect in Blankenberge, tram naar Oostende, oude korte overvolle trein naar Antwerpen Centraal maar gelukkig kwam er nog een deel bij, geen airco, Antwerpen centraal, IC trein naar Essen afgeschaft, boemel richting Roosendaal, weer geen airco.
Maar toch thuis en lekker in mijn bedje
European Sleeper gezien
[ Bericht 7% gewijzigd door Pinnenmutske op 20-07-2024 20:02:56 (Dikke vingers) ]
[..] De WINK is in essentie een Flirt (Elektrisch) waar een kort extra bakje aan is toegevoegd geschikt voor een dieselgenerator of batterijpakket.
Een verschil tussen de WINK en FLIRT is dat de vermogenselektronica bij een FLIRT achter de bestuurderscabine zit, terwijl dat bij een WINK allemaal in het powerpack zit.
De BDZ (Bulgaarse Spoorwegen) heeft 76 wagons aangekocht die in 4 batches arriveren. De eerste is opgefrist, gewrapt en rijdt inmiddels (traject Sofia-Burgas).
De volgende (Sofia-Varna) wordt ergens in de komende weken opgestart en vervolgens volgt Sofia-Ruse nog. De laatste batch is om de drie trajecten uit te breiden en te voorzien van restauratiewagons.
De eerste rit was op 21 juni. Er werd geklaagd over de lage temperaturen in de wagons (Bulgaren zijn gewend aan treinen waar de temperatuur rond de 40°C ligt ) en uit alle toiletten zijn de luchtverfrissers gejat. De rit duurde in totaal exact 6 uur, wat een vertraging van 5 minuten betekende. Ter vergelijking, met de auto doe je er - wanneer je je een beetje druk maakt - drie uur over:
Er wordt momenteel flink aan de spoorwegen gewerkt. De bedoeling is dat de reis vanaf 2027 3,5 uur in beslag neemt. In 2025 komt er een tweede speler (PIMK) op de passagiersmarkt die drie treinen op het traject Sofia-Plovdiv-Stara Zagora-Burgas gaat laten rijden.
Overigens geen idee of ik een fan word. Ben altijd wel tevreden met de boemeltreintjes. Raam open, beetje van het uitzicht genieten, koffietje drinken, sigaretje roken
Vandaag of morgen kunnen ze al volgespoten zijn met graffiti
Op vrijdag 19 juli 2024 14:33 schreef spectrumanalyser het volgende: Lees dat Train Charter in zwaar weer terecht gekomen is, en dat daardoor Dinner Train al enige tijd niet meer rijd. Reserveren is nog wel mogelijk via de website.
Op zaterdag 20 juli 2024 23:09 schreef derLudolf het volgende: Morgen weer rondje D ticket. Mooi reisadvies wel, vanwege veel ziekte vallen veel RE42's uit.
Alternatief reisadvies: neem de RE42 [ afbeelding ]
Uitvallend zijn de korte slagen Münster-Essen. De lange slagen naar Mönchengladbach (het andere halve uur) rijden wel als het goed is.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 19 juli 2024 14:33 schreef spectrumanalyser het volgende: Lees dat Train Charter in zwaar weer terecht gekomen is, en dat daardoor Dinner Train al enige tijd niet meer rijd. Reserveren is nog wel mogelijk via de website.
Waar lees je dit? Vorig jaar cadeau gedaan aan mijn vader, gaat over 2 weken, zou zuur zijn als het niet doorgaat
[..] Mooi toch? Elektrisch rijden waar het kan, elektrisch opstellen... scheelt uitstoot en geluid.
Ja prima hoor Maar ik heb in Frankrijk een keer bi-mode gereden en dat was iets heel bijzonders. Nooit geweten dat dat hier in Nederland ook gewoon kan
[..] Ja prima hoor Maar ik heb in Frankrijk een keer bi-mode gereden en dat was iets heel bijzonders. Nooit geweten dat dat hier in Nederland ook gewoon kan
bij goederentreinen komt het ook steeds vaker voor.
[..] Ja prima hoor Maar ik heb in Frankrijk een keer bi-mode gereden en dat was iets heel bijzonders. Nooit geweten dat dat hier in Nederland ook gewoon kan
In Wales kun je over enige tijd tri-mode rijden
Wanneer hun Class 756-treinen (Stadler FLIRT UK) in dienst komen kunnen ze elektrisch rijden (25 kV bovenleiding), op diesel en ook op accu. Geplande inzet is op lijnen rond de hoofdstad: Cardiff - Rhymney, Cardiff - Coryton en Cardiff - Barry - Bridgend.
Godver, had van te voren reisplanner moeten bekijken. Zag vanochtend inderdaad dat er in de avonduren wat treinen op Münster-Emden zouden uitvallen.
Net niet meer aan gedacht en niet de trein van 17:05 gepakt want ik had zin in een ijsje. Gezegd, gedaan, weer terug op station maar geen RE15 op de borden Pas om 20:05
Op zondag 21 juli 2024 18:00 schreef derLudolf het volgende: Godver, had van te voren reisplanner moeten bekijken. Zag vanochtend inderdaad dat er in de avonduren wat treinen op Münster-Emden zouden uitvallen.
Net niet meer aan gedacht en niet de trein van 17:05 gepakt want ik had zin in een ijsje. Gezegd, gedaan, weer terug op station maar geen RE15 op de borden Pas om 20:05
[..] Eiscafe Adria, 250m vanaf Münster (Westf) Hbf ofzo.
Was wel van plan volgende week nog even gebruik te maken van het ticket, dus kan opzicht wel
Komende vrijdag is de deadine voor de Biljetgazet maar aangezien ik toch weer alles alleen moet doen maakt het ook geen ene k***rkut uit als het een week later op de mat ligt Dus ja dan kan ik wel even naar Münster komen hoor
YEAH! Big Boy in actie gezien <3 Wat gaaf was dat; toen ik er in de jaren '90 achter kwam dat ze allemaal kapot of gesloopt waren vond ik dat zó jammer en nu kan het toch weer.
Heb een paar mooie nieuwe plaatjes voor de frontseinen!!
Daar gaan ze sowieso een waslijn neerhangen op het hele traject, dus om daar nu nog in bimodale treinen te gaan investeren... zelfde geldt trouwens voor Almelo-Mariënberg.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op dinsdag 23 juli 2024 14:39 schreef marcb1974 het volgende: Al dagen veel minder tot geen treinen tussen Maastricht en Sittard/Heerlen, weet iemand wat ze nu weer gesloopt hebben?
Spoor verzakt bij Sittard door noodweer van eergisteren
Ik heb gisteren de Tour du Slovenië gedaan: Villach-Jesenice-Nova Gorica-Sezana-Ljubljana.
Je moet absoluut geen haast hebben, maar het is echt een schitterende route. Als je eens in de buurt bent en zin hebt in een prachtige treinreis dan is dit een absolute aanrader (met name het deel Jesenice-Nova Gorica-Sezana).
Van deze kant is het een beetje jammer dat je een uur en drie kwartier in het hemeltergend lelijke Jesenice moet wachten, waar het station nog een regelrecht eerbetoon aan de architectonische voorkeuren van Tito is. Hondslelijk beton, in een even lelijk bebouwde omgeving. Allerlei mensen hadden me enthousiast gemaakt over het prachtige Slovenië en ik was koud vijf kilometer over de grens of ik was al ongelukkig, maar dat werd gelukkig snel opgelost. Toen ik, zonder enige vorm van reisinformatie in dit station, tussen de graffiti op de afgedankte Duitse dieseldegelijkheid vaag een bordje 'Nova Gorica' ontdekte, begon een prachtige treinreis die uiteindelijk van kwart over elf tot kwart voor vier duurde. Het wordt nergens écht hoog (hoogste punt zal misschien 700m zijn) maar de hele lijn ademt bergspoorlijn. Bruggen, tunnels, klimmen, dalen, dorpjes in de diepte of boven je, en honderd keer hetzelfde blauwe riviertje oversteken.
Aan reisinformatie of zelfs maar een omroep in de trein doen deze stellen uiteraard niet, en zelfs de op de jaren '70-verantwoorde oranje wanden geplakte WC-stickers wijzen de verkeerde kant op, en als je dat eenmaal door hebt begrijp je ineens waarom er de hele tijd mensen heen en weer door de trein lopen. Maar er was wel reisinformatie, want helaas was de tegentrein op deze enkelsporige lijn ergens gestrand op een overweg waar een boer zijn lading was verloren dus we zouden 'zo'n twintig minuten vertraging oplopen'. Werd ons gemeld door de conducteur, die keurig de hele trein langs wandelde om dat aan alle passagiers duidelijk te maken in naar believen Engels, Duits of iets onverstaanbaars dat ongetwijfeld Sloveens is. De conducteurs spreken in dit land allemaal verrassend goed Engels, trouwens.
Dit zorgde er wel voor dat het uur pauze in Nova Gorica gereduceerd werd tot een kwartiertje, wat net genoeg is om het gigantische stationsgebouw, dat vol in de restauratie is, maar eens te bekijken. Het is nogal bovenmaats voor die acht treinen per dag, maar mooi is het zeker. De grensoverschrijdende lijn naar het aangrenzende Gorizia (I) is momenteel trouwens gesloten.
In Sezana vreesde ik Jesenice-taferelen, maar dat bleek een alleraardigst plaatsje. De reis over de hoofdlijn naar Ljubljana was, op een paar prachtige uitzichten na, veel minder spectaculair, maar toen viel pas echt op hoe traag de treinen hier zijn. Ik ben er vrij zeker van de Tadej Pogacar de route van Sezana naar Ljubljana sneller kan afleggen dan deze trein, ondanks de vrij recent vernieuwde bovenbouw.
Maar goed, ik ben op vakantie dus haast hebben we niet en dan is zo'n rondje een feestje voor het oog. Wel bammetjes mee, want een barrijtuig heeft zo'n veredelde Wadloper natuurlijk ook niet.
Ljubljana zelf is ook een aanrader trouwens. Mooie stad en heel sfeervol, al is het in juli wel vrij toeristisch natuurlijk. En laat je niet foppen door het Centraal Station, want dat klopt niet. Het gebouw en de perrons zijn niet op dezelfde plek, je mist gegarandeerd je trein als je dat niet in de gaten hebt.
Oh, als ik thuis ben en veel zin heb zal ik eens kijken of ik een paar fotootjes op een rij kan zetten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ik heb begin dit jaar Ljubljana-Villach gedaan, das via Jesenice. Ik vond dat een hele mooie route, geen idee of het hoogtepunt nou Jesenice Ljubljana was of het stuk naar Villach.
Het centraal station is bijzonder inderdaad, je moet (als je er voor staat) nog een heel stuk naar rechts. Mis je daarom een trein? De Sloveense reiziger zal het weten en als toerist ben je vaak toch wel iets eerder.
Sloveens materieel heb ik niet in gezeten. Vanuit Boedapest in Hongaars materieel naar Villach zat ik in een Kroatisch rijtuig.
Waar in Slovenië zit je? Als je in de buurt van Idrija bent kan ik aanraden om bij Barbara ¸likrofi te eten. Of bij Skafar.
Op dinsdag 23 juli 2024 18:22 schreef derLudolf het volgende: Ik heb begin dit jaar Ljubljana-Villach gedaan, das via Jesenice. Ik vond dat een hele mooie route, geen idee of het hoogtepunt nou Jesenice Ljubljana was of het stuk naar Villach.
Het centraal station is bijzonder inderdaad, je moet (als je er voor staat) nog een heel stuk naar rechts. Mis je daarom een trein? De Sloveense reiziger zal het weten en als toerist ben je vaak toch wel iets eerder.
Sloveens materieel heb ik niet in gezeten. Vanuit Boedapest in Hongaars materieel naar Villach zat ik in een Kroatisch rijtuig.
Waar in Slovenië zit je? Als je in de buurt van Idrija bent kan ik aanraden om bij Barbara ¸likrofi te eten. Of bij Skafar.
Ik zit in Ljubljana. Hostel dat de rest van het jaar duidelijk studentenhuisvesting is Nou ja, kost geen drol en je loopt in 5 minuten het centrum in.
Vandaag een retourtje Ljubljana-Lesce Bled gedaan om daar een eind te gaan wandelen. En ja, bijna trein gemist idd . Ook een mooie route idd. (al heb ik het stukje Bled-Jesenice dus niet gehad) maar je kunt veel minder van je af kijken dan op die route langs Nova Gorica.
Morgen door richting Zagreb. Maar wat rijden er ellendig weinig treinen in deze contreien zeg.
Onder de draad rijden trouwens prima moderne treinstellen, inclusief infoschermen, wifi en gelijkvloerse instap etc.: (gejatte foto's:) Heenweg: Terugweg: (Foto duidelijk in het sfeervolle station van Jesenice gemaakt).
Gisteren zat ik dus in dit apparaat (maar dan bewerkt door het plaatselijke kunstenaarsgilde)
En in de goederendienst zijn de zesassige broertjes van de 1600 ook nog erg actief, trouwens.
[ Bericht 20% gewijzigd door Janneke141 op 23-07-2024 20:15:45 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
HAM DIE KEIN BANDMASS WAT ACHT METER LANG IS!?!? Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge! Oach Mensch, hör auf! Nichtskönner, originale Nichtskönner.
Op woensdag 24 juli 2024 19:42 schreef b2py het volgende: Meer goedkope treinen over de hsl, wie gaat er nou drie uur over doen als het in 1 uur 15 kan
Meer dan genoeg mensen als het prijsverschil maar groot genoeg is?
stupidity has become as common as common sense was before
Op woensdag 24 juli 2024 19:42 schreef b2py het volgende: Meer goedkope treinen over de hsl, wie gaat er nou drie uur over doen als het in 1 uur 15 kan
In een klassieke trein heb je vaak grotere ramen en beter uitzicht dan vanuit een hogesnelheidstrein. Hogesnelheidstreinen zijn vooral om in een korte tijd van A naar B te komen, voor de echte reisbeleving zijn klassieke treinen beter.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Deutsche Bahn wil een miljardenverlies opvangen door duizenden banen te schrappen. Het gaat om 10 procent van het personeelsbestand.
De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) ontslaat de komende vijf jaar ruim dertigduizend medewerkers. Dat komt neer op 10 procent van het personeelsbestand. Vooral administratieve banen bij het bedrijf, dat eigendom is van de Duitse staat, worden waarschijnlijk geschrapt. Dat heeft DB’s financieel directeur Levin Holle donderdag bekendgemaakt. Hij wil „meer Bahn met minder personeel”. Dat zou nodig zijn om het bedrijf weer financieel gezond te maken. Deutsche Bahn verloor het afgelopen halfjaar netto 1,2 miljard euro. In de eerste helft van 2021 bedroeg het verlies nog 71 miljoen euro.
Het spoorbedrijf wijt de tegenvallende resultaten aan stakingen, extreem weer en een teruggelopen vraag naar treinkaartjes. Tijdens het recente EK voetbal, toen DB juist extra veel passagiers vervoerde, haalde de fragiliteit van de Duitse spoorwegen internationaal de aandacht. Een vertraagde of geannuleerde trein is in Duitsland, dat het dichtste spoorwegennet van Europa heeft, dagelijkse kost. Nu ervoeren ook Engelse en Oostenrijkse voetbalfans hoe de dienstregeling van DB snel overhoop ligt. Het Nederlands elftal was plan een trein van Wolfsburg naar Dortmund te nemen, totdat die werd geannuleerd. Er zou een vogel op het spoor hebben gelegen.
In het qua digitalisering achterlopende Duitsland wil DB meer werkzaamheden digitaal laten verlopen. Dit jaar zou dat al 1.500 banen moeten besparen. Deutsche Bahn weerspreekt geruchten dat het bedrijf gaat snijden in het aantal langeafstandstreinen.
Tijd om te staken
[ Bericht 17% gewijzigd door b2py op 25-07-2024 19:48:42 ]
Op donderdag 25 juli 2024 19:06 schreef James1988 het volgende: Dertigduizend banen die op de tocht staan, en daarvan zijn veel administratief? Hoe erg hebben zij de boot gemist qua digitalisering?
[..] 3 uur??? <3 Ik wil niet tijdens de Spelen naar Parijs maar dit wil ik gewoon ff op één dag doen een keer.
Ach, drie uur... ik had vandaag een overstap van 4 uur in het godvergeten Valga, op weg van Tallinn naar Riga. Slechts één verbinding per dag en dan zo'n belachelijke aansluiting
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Ach, drie uur... ik had vandaag een overstap van 4 uur in het godvergeten Valga, op weg van Tallinn naar Riga. Slechts één verbinding per dag en dan zo'n belachelijke aansluiting
Spoorvervoer in de Baltische Staten is gewoon bar slecht, met name tussen de landen onderling. Riga-Vilnius of Vilnius-Warschau is net zo'n drama en dat hele Rail Baltica-project wil ook maar niet opschieten.
Letland is nu ook binnen een korte tijd het Sovjet-materieelpark aan het vernieuwen door moderne treinen, dus echt leuk treinreizen zit daar binnenkort ook niet meer in. Litouwen heeft een wel diverser materieelpark, maar als je graag Sovjet-materieel willen bezichtigen zou je naar Kazachstan moeten vliegen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ach, drie uur... ik had vandaag een overstap van 4 uur in het godvergeten Valga, op weg van Tallinn naar Riga. Slechts één verbinding per dag en dan zo'n belachelijke aansluiting
Er is daar een een midgetgolf in de buurt geloof ik Of iets anders waar je je tijd kon doden, Bart had daar een filmpje over.
Op vrijdag 26 juli 2024 09:10 schreef marcb1974 het volgende: TGV verkeer in Frankrijk ligt grotendeels plat door een aanval met brandstichtingen op diverse plekken:
De productie en instroom van de ICNG heeft vertraging opgelopen door verschillende oorzaken, zoals de coronapandemie, software-updates, de oorlog in Oekraïne en productieproblemen.
De euro, Al-qaeda, de Rabobank, het ligt aan de duvel en z'n ouwe moer maar wij konden er niks aan doen
Op zaterdag 27 juli 2024 11:43 schreef Dr_Flash het volgende: Heb er overigens nog nooit één op eigen kracht door Deventer zien zoeven. Wanneer zijn wij eens aan de beurt?
Daar wil toch ook niemand komen
stupidity has become as common as common sense was before
Op zaterdag 27 juli 2024 11:43 schreef Dr_Flash het volgende: Heb er overigens nog nooit één op eigen kracht door Deventer zien zoeven. Wanneer zijn wij eens aan de beurt?
Eerst maar eens de IC Brussel met ICNG rijden en wanneer er voldoende stellen zijn dan wordt het Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via de HSL. Daarna komt eventueel Enschede aan de beurt
Op zaterdag 27 juli 2024 12:52 schreef Ireyon het volgende: Het zou best kunnen dat, zolang de TSB op de HSL niet is opgelost, er eerder ICNG naar Enschede dan naar Groningen/Leeuwarden rijdt.
Staat vandaag in de Telegraaf weer een heel stuk over de HSL en dat ze niet weten welke lijken er uit de kast gaan komen.
De slagers mochten hun eigen vlees keuren en er werd toezicht gehouden door een organisatie die er geen verstand van had en wel goed vond wat de bouwers deden. Die laatste groep ging ook nog eens beknibbelen, waardoor de kwaliteit nog verder omlaag ging.
[..] Staat vandaag in de Telegraaf weer een heel stuk over de HSL en dat ze niet weten welke lijken er uit de kast gaan komen.
De slagers mochten hun eigen vlees keuren en er werd toezicht gehouden door een organisatie die er geen verstand van had en wel goed vond wat de bouwers deden. Die laatste groep ging ook nog eens beknibbelen, waardoor de kwaliteit nog verder omlaag ging.
Is dat die lijn waar de meerdanperfecte AnsaldoBreda Hogesnelheidstreinen aan kapot gingen?
Op zaterdag 27 juli 2024 12:52 schreef Ireyon het volgende: Het zou best kunnen dat, zolang de TSB op de HSL niet is opgelost, er eerder ICNG naar Enschede dan naar Groningen/Leeuwarden rijdt.
Het zou ook best kunnen dat ICNG tussen Schiphol en Groningen/Leeuwarden gaat rijden zonder dat die diensten aan de HSL gekoppeld zijn.
Dat is op dit moment inderdaad het plan voor zover ik weet. Als er voldoende ICNGs afgeleverd zijn voor de HSL-diensten, moet ergens in de loop van 2025 de ICNG geïntroduceerd worden op de lijn Schiphol-Groningen/Leeuwarden, zonder koppeling aan de HSL.
Op zaterdag 27 juli 2024 11:43 schreef Dr_Flash het volgende: Heb er overigens nog nooit één op eigen kracht door Deventer zien zoeven. Wanneer zijn wij eens aan de beurt?
Ik ben daar noodgedwongen wel eens uitgestapt omdat de IC uit Berlijn via Zwolle rechtstreeks naar Amsterdam reed, maar wat een treurigheid dat station.....
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
Dat is wel bizar lang. Ik las dat ze een probleem hadden met testers die door de oorspronkelijke uitloop op twee plaatsen tegelijk moesten zijn, maar dit is wat anders zo lijkt het.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 28 juli 2024 17:54 schreef MTL het volgende: Prognose voor de uitloop van de werkzaamheden bij Delft is opnieuw opgeschoven, nu naar 2 augustus 5 uur. Nog steeds niet genoeg mensen?
Je komt op een gegeven moment in de arbeidstijdenwet en de beschikbaarheid van mensen in een vakantie. Ze zullen maar net aansluitend op de BTD een mooie reis geboekt hebben.
Schandalig. Dit zijn derdewereldlandpraktijken. Het OV toont maar weer eens aan waarom het op geen enkele manier een alternatief is voor de auto. Ze kunnen tegenwoordig beter in de krant zetten als ze eer keer wel normaal rijden.
[..] Schandalig. Dit zijn derdewereldlandpraktijken. Het OV toont maar weer eens aan waarom het op geen enkele manier een alternatief is voor de auto. Ze kunnen tegenwoordig beter in de krant zetten als ze eer keer wel normaal rijden.
[..] Schandalig. Dit zijn derdewereldlandpraktijken. Het OV toont maar weer eens aan waarom het op geen enkele manier een alternatief is voor de auto. Ze kunnen tegenwoordig beter in de krant zetten als ze eer keer wel normaal rijden.
Voppen, neem je rotzooi mee!
En dit is dan het blauwvolk wat het goeie voorbeeld hoort te geven op Fok!
[..] Schandalig. Dit zijn derdewereldlandpraktijken. Het OV toont maar weer eens aan waarom het op geen enkele manier een alternatief is voor de auto. Ze kunnen tegenwoordig beter in de krant zetten als ze eer keer wel normaal rijden.
Voppen, neem je rotzooi mee!
Doe normaal, aap.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 28 juli 2024 23:16 schreef Duvel het volgende: Dat is wel bizar lang. Ik las dat ze een probleem hadden met testers die door de oorspronkelijke uitloop op twee plaatsen tegelijk moesten zijn, maar dit is wat anders zo lijkt het.
Nee. Als het gewoon een personeelsprobleem met een of twee onmisbare specialisten was, was het een kwestie geweest van herplannen, alle hens aan dek, andere projecten omgooien en met een beperkte vertraging weer door. Als er iets dusdanigs aan de hand is, gaan de sleutelfiguren wel dubbele dagen draaien, is mijn ervaring met 15 jaar infraprojecten. Laat staan dat je nu nog niet weet wanneer iemand beschikbaar is.
Lijkt me meer een technisch probleem, een onleverbaar onderdeel dat iemand op de grond heeft laten stuiteren of een volledig uit de hand gelopen conflict met een onderaannemer (alhoewel ik me niet kan voorstellen dat dit zo uit de hand loopt dat je een wekenlang een spoorlijn dichthoudt, dan grijpen ProRail of het ministerie wel in).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Blijkbaar klopte die interne prognose van 2 augustus stiekem toch:
quote:
ProRail verwacht vrijdagochtend 2 augustus het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-centrum weer in dienst te kunnen geven. Momenteel wordt het spoor getest met treinen zonder passagiers. De eerste testritten zien er hoopvol uit. Als deze testen goed verlopen, gaan we ervan uit dat er vrijdag weer treinen kunnen rijden.
De werkzaamheden op dit traject liepen uit vanwege opgelopen achterstand in de beveiligingswerkzaamheden van het spoor en een tekort aan vakspecialisten. De NS zal de dienstregeling op dit traject weer opstarten. Vandaag en morgen worden gebruikt om het spoor te testen met treinen zonder passagiers. De verschillende veiligheidssystemen moeten goed met elkaar ‘communiceren’. Een storingsploeg staat paraat om eventuele storingen meteen op te kunnen lossen.
Tot die tijd blijft het verstandig om je reis een dag van tevoren in de NS-reisplanner te plannen.
Bij Dinner Train is er een serieus probleem. Klanten die geboekt hebben krijgen koort vooraf een annulering, met de mogelijkheid om een nieuwe datum te kiezen - of heel lang te wachten op geld terug. De oorzaak zou liggen bij de airco van de wagons, die niet toereikend is als het buiten warmer dan 24 graden is.
Het lijkt mij dat zo'n bedrijf dan in de laatste fase beland is, als er zogezegd geen geld is om terugbetalingen uit te voeren. Wat de link precies is met de oorlog in de Oekraine en Dinner Train, is mij niet duidelijk.
[ Bericht 11% gewijzigd door spectrumanalyser op 31-07-2024 18:33:12 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Als er iets dusdanigs aan de hand is, gaan de sleutelfiguren wel dubbele dagen draaien, is mijn ervaring met 15 jaar infraprojecten.
Sinds "Voorschoten" staat de arbeidstijdenwet weer meer in de belangstelling. Ik weet niet of je testers van een veiligheidssysteem dubbele diensten moet laten draaien. (Dat het wel gebeurde, dat is me bekend.)
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Sinds "Voorschoten" staat de arbeidstijdenwet weer meer in de belangstelling. Ik weet niet of je testers van een veiligheidssysteem dubbele diensten moet laten draaien. (Dat het wel gebeurde, dat is me bekend.)
En je kunt ze niet tot in het oneindige over laten werken
[..] Sinds "Voorschoten" staat de arbeidstijdenwet weer meer in de belangstelling. Ik weet niet of je testers van een veiligheidssysteem dubbele diensten moet laten draaien. (Dat het wel gebeurde, dat is me bekend.)
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit soort sprints echt dodelijk zijn voor de efficiency, tenzij er geen dwingend karakter achter zit, zoals bij een informele hackathon. Na 6 uur scherm is de efficiency wel op, voor sommigen na 10 uur.
Storingen oplossen bij calamiteiten; alle hens aan dek en lange dagen maken is ook okay. Heb het een paar keer meegemaakt. Standaardwerkzaamheden verlengd uitvoeren gaan zoveel fouten inzitten.
[..] Sinds "Voorschoten" staat de arbeidstijdenwet weer meer in de belangstelling. Ik weet niet of je testers van een veiligheidssysteem dubbele diensten moet laten draaien. (Dat het wel gebeurde, dat is me bekend.)
De nauwelijjks te vervangen mensen zijn meestal de testmanagers, die de testprotocollen hebben opgesteld en de testen leiden. Dat zijn normaliter niet de personen die zelf iets bedienen of besturen (die zijn een stuk makkelijker vervangbaar). Niet dat je een testmanager oneindig moet laten overwerken maar als zo iemand iets verkeerd doet, heb je eerder een mislukte test dan een gevaarlijke situatie. Een machinist of bedienaar kun je echt wel ergens vandaan halen als de nood aan de man is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
[..] De nauwelijjks te vervangen mensen zijn meestal de testmanagers, die de testprotocollen hebben opgesteld en de testen leiden. Dat zijn normaliter niet de personen die zelf iets bedienen of besturen (die zijn een stuk makkelijker vervangbaar). Niet dat je een testmanager oneindig moet laten overwerken maar als zo iemand iets verkeerd doet, heb je eerder een mislukte test dan een gevaarlijke situatie. Een machinist of bedienaar kun je echt wel ergens vandaan halen als de nood aan de man is.
Ik hoop toch dat daar ook een back-up voor is... als het testprotocol zo is opgesteld dat maar één persoon ze snapt en kan (laten) uitvoeren, loop je best een groot risico.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Toen z'n vrouw bij Nieuwsuur was, was ik dat met m'n huisgenootje aan het kijken en ik had die avond voor 't eerst in maanden geblowd dus ik dacht jah ik hallucineer gewoon dat ze onzin uitkraamt; ze zal het toch wel weten.
En toen vroeg m'n huisgenootje aan me "deadlock ff nou eah, dat wijf praat toch gewoon volledig poep, dit gaat toch nergens over??" en dat moment is echt in m'n geheugen gebrand.
[..] Uit ervaring kan ik zeggen dat dit soort sprints echt dodelijk zijn voor de efficiency, tenzij er geen dwingend karakter achter zit, zoals bij een informele hackathon. Na 6 uur scherm is de efficiency wel op, voor sommigen na 10 uur.
Storingen oplossen bij calamiteiten; alle hens aan dek en lange dagen maken is ook okay. Heb het een paar keer meegemaakt. Standaardwerkzaamheden verlengd uitvoeren gaan zoveel fouten inzitten.
Wat je hier schrijft is één van de redenen van de treincrash bij Clapham Junction in 1988. Een niet goed afgeschermde kabel leidde ertoe dat een sein dat rood had moeten tonen groen toonde, en dat leidde tot 35 doden.
Een technicus had daar 13 weken gewerkt zonder ook maar één vrije dag te hebben, hij nam elke kans om overuren te draaien. Daarnaast werd z'n werk ook niet goed gecontroleerd, waardoor het niemand was opgevallen dat deze technicus onveilig werk opleverde.
In het onderzoeksongevalsrapport zijn veel aanbevelingen gedaan voor het verbeteren van allerlei zaken bij British Rail. Vandaag de dag geldt "Hidden" nog altijd als een belangrijke set aan richtlijnen.
De kosten zijn hoger dan de opbrengsten en binnen de organisatie is er dus nog maar weinig vet op de botten. Dan moet het van buiten de organisatie komen. Vergeet niet dat dit ook een stukje politiek bedrijven is - misschien krijgt kabinet Schoof-1 hierdoor toch een zetje om geld vrij te spelen om de prijsstijgingen in 2025 te dempen.
Op donderdag 1 augustus 2024 11:50 schreef Pino112 het volgende: Mooie vicieuze cirkel. Minder reizigers, dus het wordt duurder. En omdat het duurder wordt heb je minder reizigers. Etc.
Een vraag die wel gesteld mag worden is "wat mag het rijden van een trein kosten, en wie moet die kosten dragen? En wat vinden we (als opdrachtgever) belangrijk?"
Ergens vind ik het bijvoorbeeld best gek dat de stoptrein sprinter Eindhoven - Deurne twee man personeel aan boord heeft, terwijl de stoptrein Sittard - Heerlen dat niet heeft. Daarmee zeg ik niet dat die conducteur dan maar weg moet, maar wel dat er eens gekeken moet worden naar wie daarvoor betaalt als het eigenlijk niet meer uit kan.
En ook wat de prioriteiten zijn, zowel voor de trein als modaliteit als voor mobiliteit in z'n geheel. Een prijsstijging van 8% gaat zorgen voor meer drukte op de weg, waardoor de pijn elders komt te liggen. Denk aan reistijdverlies, effecten op gezondheid, meer onderhoud van weginfrastructuur, enzovoorts.
Ofwel: - Wil je als opdrachtgever dat elke trein 2 personeelsleden heeft, en wil je niet dat er iets verandert op de weg? Dan zul je in de buidel moeten tasten. - Wil je als opdrachtgever dat elke trein 2 personeelsleden heeft, en wil je niet in de buidel tasten? Dan zul je de negatieve gevolgen elders moeten accepteren en daarvoor budgetteren. - Maakt het je als opdrachtgever eigenlijk niet uit, maar wil je het aantal reizigers op niveau houden? Dan zul je moeten sturen op de kosten voor het laten rijden van treinen en dan zal NS daarnaar moeten handelen (en dat gaat ongetwijfeld bonje en stakingen opleveren).
Of optie 4, je wentelt het allemaal af op de reiziger en het zal wel.
Ja, ik vind het ergens wel bijzonder dat de vakbonden nooit hebben afgedwongen dat het treinpersoneel van Arriveolisixxionuzz dezelfde CAO heeft als hun concullega's van NS.
Op donderdag 1 augustus 2024 14:35 schreef b2py het volgende: Nouja een andere vervoerder is niet gebonden aan CAO NS maar een CAO die minder kosten met zich meebrengt..
De huidige CAO blijft geldig tot er een onderhandelingsresultaat is over een nieuwe CAO, die vervolgens met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Dat is dit jaar ook gebeurd.