Lijkt me logisch wat er gebeurd is, B had verwachtingen en jullie voldeden daar niet aan. B is degene die dingetjes organiseert voor de buurt en de persoon die de roddelmolen draait, en is daarmee het vertrouwenspersoon en aanspreekpunt met sociaal kapitaal.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 00:35 schreef De_Melkboer het volgende:
We zijn begin 2018 hier komen wonen, mooi huis maar wel een totale renovatie, rustige buurt, en hebben kennis met de buren gemaakt. Alles leek wel in orde, alleen onze buurvrouw 'B' gaf wel aan dat we een keer de buurt zouden moeten uitnodigen om kennis te maken.
De renovatie van huis en tuin was echter heel veel werk, en zomer 2018 waren we nog lang niet klaar. Op een avond had buurvrouw 'B' de buren bij haar uitgenodigd, behalve ons, en met heel harde stem riep ze over de schutting: Proost, omdat WIJ zulke goede buren zijn. Ik vroeg mijn vrouw: Gaan we ze nog uitnodigen? Absoluut niet was haar antwoord.
Ondertussen kwamen er een paar keer nieuwe buren en wij werden nergens bij betrokken, niet bij verwelkomen, niet bij bezoeken. Mijn vrouw heeft haar daarop aangesproken maar ze zei dat het onze eigen schuld was, en stuurde ons een paar links op Whatsapp over hoe je goede buren moet zijn. Toen zakte me echt de broek af
.
In januari kwam naast ons een jong stel wonen, wij er heen met een fles wijn en een bos bloemen, goed gesprek, en vriendelijk contact. Maar: afgelopen zaterdag hadden ze een huwelijksceremonie in de tuin, wij waren niet uitgenodigd maar zagen wel de gebruikelijk 'kliek' aankomen.
Wat moet je hier nu mee? Ik heb sterk het idee dat 'B' hier heeft zitten stoken maar krijg er geen vinger achter. Ik maal er niet zo om maar mijn vrouw is wel iedere keer van streek van dit achterbakse gedrag. Ik hoor graag tips en goed raad. Dank alvast..
Ze hadden de buurt moeten uitnodigen voor een barbecue in de tuin en hebben daarbij de termijn waarop dat moet overschreden.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 04:49 schreef Ridocar het volgende:
Is al duidelijk wat jullie precies hebben misdaan? Dat kan ik uit de op niet opmaken. En wat vinden jullie andere buurtbewoners hiervan?
Een beetje goede verstandhouding met je buren kan op zich wel prettig (lees: of vooral handig) zijn. Maar goed, met dit soort wieven wil je geen contact - en daarom is de huidige stand van zaken prima. Want, als de overige buren (met name de nieuwe) niet zelfstandig genoeg zijn in hun denken en zich laten leiden door dit wief, dan mis je daar verder waarschijnlijk ook niet veel aan.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 07:06 schreef lily het volgende:
Heel vervelend natuurlijk maar mij persoonlijk zou het niets uitmaken.
Ik heb totaal geen behoefte aan veel contact met buren en al helemaal niet met dat soort types.
Gewoon vriendelijk blijven en verder je ding doen.
Een goede verstandhouding zeker. Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 07:11 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Een beetje goede verstandhouding met je buren kan op zich wel prettig (lees: of vooral handig) zijn.
Ik snap ook niet zo goed waarom TS zo innig vriendjes wil worden met de hele flat?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 07:31 schreef lily het volgende:
[..]
Een goede verstandhouding zeker. Helemaal mee eens.
Maar meer ook niet. Wat mij betreft.
Hoef er niet op de koffie of buurtfeesten en weet ik wat nog meer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Dat is ideaal ja, normaal contact maar meer ook niet.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 08:24 schreef 111210 het volgende:
Hier in ons blok een beetje het zelfde gehad. Is leuk voor ze in het begin, maar over een paar jaar hebben ze allemaal ruzie met elkaar.
Hier soort van het zelfde gehad. Wij zijn nu na 8 jaar de enige die nog bij elkaar zijn. Prima want nu hebben we leuke buren die allemaal een beetje op zich zelf zijn en waar we gewoon een praatje mee hebben en meer ook niet.
Dus laat het lekker wegrotten en uiteindelijk zijn ze elkaar zat. Duurt alleen een paar jaar maar komt vast goed
Probleem is meer dat de rest wel gezellig doet met elkaar en ts en zijn vrouw een beetje negeren lijkt mijquote:Op vrijdag 28 juni 2024 07:31 schreef lily het volgende:
[..]
Een goede verstandhouding zeker. Helemaal mee eens.
Maar meer ook niet. Wat mij betreft.
Hoef er niet op de koffie of buurtfeesten en weet ik wat nog meer.
Tja, dit wel een beetje inderdaad. Ik kan prima overweg met zo'n beetje de hele straat hier. We nemen ook allemaal pakketjes voor elkaar aan als de eigenlijke ontvanger niet thuis is, etc, maar het is niet zo dat we bij elkaar op de koffie gaan. Dat we toevallig bij elkaar in de straat wonen zegt me verder niets, het zijn niet mijn vrienden, maar ook niet mijn vijanden.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 08:56 schreef OxygeneFRL het volgende:
Wat kan jou je buren nou boeien. Je woont er toch voor jezelf. Wij hebben bijna nooit contact met onze buren. We hebben ons eigen leven met eigen vrienden. Onze buren hebben ook regelmatig een theekransje. Have fun
Kan opzich wel snappen dat je je buitengesloten voelt. Hadden wij hier ook, alleen onze buren zaten echt ieder weekend bij elkaar met zn allen. Alle feestjes en verjaardagen bij elkaar tot met zn allen op vakantie.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 08:56 schreef OxygeneFRL het volgende:
Wat kan jou je buren nou boeien. Je woont er toch voor jezelf. Wij hebben bijna nooit contact met onze buren. We hebben ons eigen leven met eigen vrienden. Onze buren hebben ook regelmatig een theekransje. Have fun
Ja, dat snap ik.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 08:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Probleem is meer dat de rest wel gezellig doet met elkaar en ts en zijn vrouw een beetje negeren lijkt mij
Jij bent toch ook een Nederlander?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:12 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik hoorde van de week een Nederlandse klantrelatie van me zeggen: "Er is geen volk dat kan zeiken en zeuren als Nederlanders." Als ik dit zo lees en het ook afzet tegen bv. de rijdende rechter kan ik het maar moeilijk tegenspreken.
In het Marokkaans zeggen we: De buren gaan voor het huis. M.a.w.: je kan in een paleis wonen maar als je gare buren hebt is het niks.²
Hangt van het belang en de situatie af. Ik heb 2 nationaliteiten.quote:
Nee, je bent het of je bent het niet.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hangt van het belang en de situatie af. Ik heb 2 nationaliteiten.²
Ik heb een andere realiteit. Maar dat is inderdaad offtopic.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 10:26 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, je bent het of je bent het niet.
quote:Op vrijdag 28 juni 2024 08:10 schreef Seven. het volgende:
Buiten de slechte start, zijn er nog meer dingen geweest? Hebben de buren veel last gehad van jullie renovatie? Toevallig regelmatig een avondje doorgeklust en dat soort dingen? En hoewel je buurvrouw wel héél dwingend is, ooit overwogen of haar punt dat jullie geen goeie buren zijn, wel eens zou kunnen kloppen? De rest van de buren slaat jullie ook over bij uitnodigingen, dat zou ook zomaar kunnen zijn omdat zij het roerend eens zijn met de buurvrouw.
Even een voorbeeld van hoe het ook kan:Ik vind dit een goed advies. Kan het kwaad om eens naar de buurvrouw te gaan en op een open manier te vragen waarom zij jullie geen goede buren vindt en wat ze van jullie verwacht? Misschien willen jullie uiteindelijk wel hetzelfde. Je hoeft niet elke week bij haar op de koffie te gaan, maar het is wel prettig om geen nare gevoelens over en weer te hebben. Daar kan alleen maar rottigheid van komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
What the actual fuck?quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:29 schreef Hiddendoe het volgende:
Als er ergens nieuwe mensen in de straat komen wonen, is het de taak van de (naaste) buren om zich voor te komen stellen en de nieuwelingen welkom te heten. Niet omgekeerd.
Er bestaat inderdaad een etiquette hiervoor.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:35 schreef Deshain het volgende:
Lijkt me de ideale situatie TS, laat ze lekker met elkaar de tyfus krijgen en geniet van het idee dat jij helemaal niks met ze te maken hebt verder.
[..]
What the actual fuck?
Hebben jullie hier een etiquette voor?
Jezusquote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:29 schreef Hiddendoe het volgende:
Ontopic: TS, die buurvrouw weet er niks van.
Als er ergens nieuwe mensen in de straat komen wonen, is het de taak van de (naaste) buren om zich voor te komen stellen en de nieuwelingen welkom te heten. Niet omgekeerd.
Het is niet verplicht, maar wel zo aardig. En het kost weinig moeite.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:01 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
JezusAlsof het een verplichting is.
Ik heb ook zo'n buurman die, toen ik nog met de verhuisdozen aan het sjouwen was, me even op luide toon kwam verkondigen dat ik me toch al lang had moeten voorstellen en dat hij daar al 40 jaar woonde en niet van plan was zijn rust te laten verpesten door een nieuwe buurman (ik had net twee dagen de sleutel). Ik heb hem toen gezegd dit ik midden in een verhuizing zat - duidelijk te zien ook - en dat ik, als ik eenmaal was geïnstalleerd, dat ik dan met iedereen kennis ging maken.
De volgende dag kwam hij door mijn tuinpoort lopen, met luide stem of het allemaal niet wat stiller kon terwijl er helemaal geen apparaten aanstonden of lawaai was sowieso. Toen zei ik dat ik het niet prettig vond dat hij zomaar mijn achtertuin binnen kwam lopen, maar dat vond hij normaal.
Twee dagen later stond hij schuimbekkend voor mijn deur omdat ik 'zijn' parkeerplek bezet hield (zijn gewoon openbare plekken). Toen heb ik hem twee keer verzocht om weg te gaan, maar dat weigerde hij. Toen heb ik hem maar vol op zijn smoel geslagen want bij zo iemand geldt: geef ze één vinger, dan pakken ze je hele hand. Ik heb na dit incident nooit meer last van hem gehad.
Het lijkt me vreselijk om zo iemand als jij als buur te hebben, dat moraliserende toontje van 'het is niet verplicht, maar wel zo aardig', dat passief dwingende en dat overfatsoenlijkequote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:04 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het is niet verplicht, maar wel zo aardig. En het kost weinig moeite.
Jouw 'fantasietje' over je buurman neem ik voor wat het waard is. 0,0 dus.
Je kan het toch nooit goed doen bij dit soort mensen inderdaad en proberen weer in genegenheid te raken is wel het laatste waar je aan moet denken.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:01 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
JezusAlsof het een verplichting is.
Ik heb ook zo'n buurman die, toen ik nog met de verhuisdozen aan het sjouwen was, me even op luide toon kwam verkondigen dat ik me toch al lang had moeten voorstellen en dat hij daar al 40 jaar woonde en niet van plan was zijn rust te laten verpesten door een nieuwe buurman (ik had net twee dagen de sleutel). Ik heb hem toen gezegd dit ik midden in een verhuizing zat - duidelijk te zien ook - en dat ik, als ik eenmaal was geïnstalleerd, dat ik dan met iedereen kennis ging maken.
De volgende dag kwam hij door mijn tuinpoort lopen, met luide stem of het allemaal niet wat stiller kon terwijl er helemaal geen apparaten aanstonden of lawaai was sowieso. Toen zei ik dat ik het niet prettig vond dat hij zomaar mijn achtertuin binnen kwam lopen, maar dat vond hij normaal.
Twee dagen later stond hij schuimbekkend voor mijn deur omdat ik 'zijn' parkeerplek bezet hield (zijn gewoon openbare plekken). Toen heb ik hem twee keer verzocht om weg te gaan, maar dat weigerde hij. Toen heb ik hem maar vol op zijn smoel geslagen vanwege zijn dreigende houding. Bij zo iemand geldt: geef ze één vinger, dan pakken ze je hele hand. Ik heb na dit incident nooit meer last van hem gehad.
Ik snap je, maar dit hele kliekjesgedoe is gewoon schoolpleinmentaliteit. Ik begrijp ergens wel dat je vrouw dat vervelend vindt, maar in principe heeft ze geen validatie nodig van anderen alleen maar omdat die anderen toevallig in dezelfde straat wonen he.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:05 schreef De_Melkboer het volgende:
Tjonge, zoveel reacties, dank allemaal hiervoor. Ik kan op een paar dingen wel antwoord geven:
We hebben een vrijstaand huis, dat scheelt al op het punt van geluidsoverlast. Als ik iets zaag in de garage doe ik alle deuren dicht, maak geen lawaai na 8 uur, en niet op de zondagen. Er zijn ook geen langdurige luidruchtige klussen geweest, vooral stucwerk, vloeren leggen, isoleren, installaties, en kozijnen vervangen.
Of de hele buurt het met buurvrouw B eens is weet ik niet, en persoonlijk kan het met ook geen bal schelen, maar dat het mijn vrouw van streek maakt vind ik wel erg.
Of wij misschien niet fout, en de tokkies zijn, dat is altijd moeilijk te beoordelen. Ik doe mijn best vriendelijk te zijn, groet iedereen, steek mijn hand op, zeg goedendag, bied hulp aan, geef complimenten aan buurtgenoten over hun klussen, kom met de jaarwisseling buiten om iedereen een goed nieuwjaar te wensen, parkeer de auto niet hinderlijk. Ik kan zo snel niets verzinnen wat dan aanstoot zou hebben gegeven.
Als ik dit zo allemaal lees, zijn jullie in een kleinburgerlijk en bekrompen milieu terechtgekomen. Woon je ergens waar de sociale controle heel groot is (Urk of Volendam of van die kleine stadjes waar ze nog normen en waarden uit het jaar nul hebben?).quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:05 schreef De_Melkboer het volgende:
Tjonge, zoveel reacties, dank allemaal hiervoor. Ik kan op een paar dingen wel antwoord geven:
We hebben een vrijstaand huis, dat scheelt al op het punt van geluidsoverlast. Als ik iets zaag in de garage doe ik alle deuren dicht, maak geen lawaai na 8 uur, en niet op de zondagen. Er zijn ook geen langdurige luidruchtige klussen geweest, vooral stucwerk, vloeren leggen, isoleren, installaties, en kozijnen vervangen.
Of de hele buurt het met buurvrouw B eens is weet ik niet, en persoonlijk kan het met ook geen bal schelen, maar dat het mijn vrouw van streek maakt vind ik wel erg.
Of wij misschien niet fout, en de tokkies zijn, dat is altijd moeilijk te beoordelen. Ik doe mijn best vriendelijk te zijn, groet iedereen, steek mijn hand op, zeg goedendag, bied hulp aan, geef complimenten aan buurtgenoten over hun klussen, kom met de jaarwisseling buiten om iedereen een goed nieuwjaar te wensen, parkeer de auto niet hinderlijk. Ik kan zo snel niets verzinnen wat dan aanstoot zou hebben gegeven.
Precies dit. Bij die buurvrouw is het pathologisch, zij ontleent haar identiteit waarschijnlijk aan haar 'macht' in de buurt. Zulke figuren kun je óf helemaal afbranden, maar dat kost strijd en energie, óf je zoekt mensen die wél bij je passen en niet zo verstikkend zijn.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:12 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Je kan het toch nooit goed doen bij dit soort mensen inderdaad en proberen weer in genegenheid te raken is wel het laatste waar je aan moet denken.
De 'verplichting' en bindende factor is dat jullie een straatje delen. Gewoon geen fuck geven en als het kan leuk met de andere buren omgaan. Haar controle en macht vloeit voort uit de hiërarchie die zijzelf heeft opgeworpen. Jij begint er mee, misschien volgt een andere buur dan wel na een tijdje en voor je het weet heeft ze niks meer te zeggen.
Ik heb ook in zo'n straat gewoond. Met een narcistische profilerende vrouw die niks te doen heeft en denk te bepalen hoe de straat zich moet gedragen. Doei!quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap je, maar dit hele kliekjesgedoe is gewoon schoolpleinmentaliteit. Ik begrijp ergens wel dat je vrouw dat vervelend vindt, maar in principe heeft ze geen validatie nodig van anderen alleen maar omdat die anderen toevallig in dezelfde straat wonen he.
On that same note lopen mij de rillingen over de rug als ik dan lees dat de buren daar allemaal als 1 groepje optrekken en naar gebeurtenissen samen. Maar zo heeft ieder daar zijn mening over natuurlijk.
Ik denk, nee ik weet wel zeker dat ik, als buur, 1000 keer beter ben dan jij. Ik heb nl. nog nooit een buur vol op zijn smoel geslagen. Over moraliserend gesproken.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:09 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Het lijkt me vreselijk om zo iemand als jij als buur te hebben, dat moraliserende toontje van 'het is niet verplicht, maar wel zo aardig', dat passief dwingende en dat overfatsoenlijke
Als je het vooruitzicht hebt om de komende decennia naast iemand te wonen die alles in de straat probeert naar zijn hand te zetten, volop scheldt en me ook nog eens gaat bedreigen aan mijn eigen voordeur dan zou jij hem een kop koffie aanbieden? Of ben je zo iemand die kiest voor de ''lieve vrede"? Ik vond mijn actie meer dan gerechtvaardigd en het heeft me op lange termijn een hoop gezeik bespaard, daar ben ik zeker van.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik denk, nee ik weet wel zeker dat ik, als buur, 1000 keer beter ben dan jij. Ik heb nl. nog nooit een buur vol op zijn smoel geslagen. Over moraliserend gesproken.
Niet mee eens. Als je ergens komt wonen bel je zelf aan om hallo te zeggen en je even voor te stellen.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 11:29 schreef Hiddendoe het volgende:
Ontopic: TS, die buurvrouw weet er niks van.
Zoals ik al eerder schreef, ik geloof niks van je verhaaltje. Schreef je alleen maar om te laten zien wat een stoere boi dat je bent.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:20 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Als je het vooruitzicht hebt om de komende decennia naast iemand te wonen die alles in de straat probeert naar zijn hand te zetten, volop scheldt en me ook nog eens gaat bedreigen aan mijn eigen voordeur dan zou jij hem een kop koffie aanbieden? Of ben je zo iemand die kiest voor de ''lieve vrede"? Ik vond mijn actie meer dan gerechtvaardigd en het heeft me op lange termijn een hoop gezeik bespaard, daar ben ik zeker van.
Nu kan dat wel. Vroeger was dat anders.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:26 schreef arvensis het volgende:
[..]
Niet mee eens. Als je ergens komt wonen bel je zelf aan om hallo te zeggen en je even voor te stellen.
quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:26 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder schreef, ik geloof niks van je verhaaltje. Schreef je alleen maar om te laten zien wat een stoere boi dat je bent.
En geloof me, ik heb in mijn lange leven echt wel te maken gehad met lastige buren. Ik kon dat oplossen zonder mijn vuisten te gebruiken. Ik ben niet iemand die gaat lopen slijmen om in de smaak te vallen bij mensen die ik niet mag.
Ik geloof er niks van. Je presenteert je hier als de redelijkheid zelve en neemt een houding aan van 'kijk mij eens lekker middle of the road zijn" en anderen primitief. En mensen delen wel eens klappen uit ja, hoort bij het leven. Dat gebeurt echt, en soms is het ook noodzakelijk. Maar in jouw Vinexwijkje is alles pais & vree natuurlijk.quote:En geloof me
Moet jij weten. Je laat hier wel overduidelijk zien dat jij een ruziezoeker bent.quote:Op vrijdag 28 juni 2024 12:31 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
[..]
Ik geloof er niks van. Je presenteert je hier als de redelijkheid zelve en neemt een houding aan van 'kijk mij eens lekker middle of the road zijn" en anderen primitief. En mensen delen wel eens klappen uit ja, hoort bij het leven. Dat gebeurt echt, en soms is het ook noodzakelijk. Maar in jouw Vinexwijkje is alles pais & vree natuurlijk. Je bent toevallig ook een zeester?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |