quote:
Op vrijdag 28 juni 2024 00:35 schreef De_Melkboer het volgende:We zijn begin 2018 hier komen wonen, mooi huis maar wel een totale renovatie, rustige buurt, en hebben kennis met de buren gemaakt. Alles leek wel in orde, alleen onze buurvrouw 'B' gaf wel aan dat we een keer de buurt zouden moeten uitnodigen om kennis te maken.
De renovatie van huis en tuin was echter heel veel werk, en zomer 2018 waren we nog lang niet klaar. Op een avond had buurvrouw 'B' de buren bij haar uitgenodigd, behalve ons, en met heel harde stem riep ze over de schutting: Proost, omdat WIJ zulke goede buren zijn. Ik vroeg mijn vrouw: Gaan we ze nog uitnodigen? Absoluut niet was haar antwoord.
Ondertussen kwamen er een paar keer nieuwe buren en wij werden nergens bij betrokken, niet bij verwelkomen, niet bij bezoeken. Mijn vrouw heeft haar daarop aangesproken maar ze zei dat het onze eigen schuld was, en stuurde ons een paar links op Whatsapp over hoe je goede buren moet zijn. Toen zakte me echt de broek af
.
In januari kwam naast ons een jong stel wonen, wij er heen met een fles wijn en een bos bloemen, goed gesprek, en vriendelijk contact. Maar: afgelopen zaterdag hadden ze een huwelijksceremonie in de tuin, wij waren niet uitgenodigd maar zagen wel de gebruikelijk 'kliek' aankomen.
Wat moet je hier nu mee? Ik heb sterk het idee dat 'B' hier heeft zitten stoken maar krijg er geen vinger achter. Ik maal er niet zo om maar mijn vrouw is wel iedere keer van streek van dit achterbakse gedrag. Ik hoor graag tips en goed raad. Dank alvast..
Lijkt me logisch wat er gebeurd is, B had verwachtingen en jullie voldeden daar niet aan. B is degene die dingetjes organiseert voor de buurt en de persoon die de roddelmolen draait, en is daarmee het vertrouwenspersoon en aanspreekpunt met sociaal kapitaal.
Situatie waar jullie in zitten is een beetje als mot hebben met de stadskrant, die journalisten hebben die jullie in de gaten houden en de krant die alles dat jullie doen breed uitmeten voor sensatie en dat distribueren zodat nu iedereen een raar beeld van jullie heeft.
Ze heeft waarschijnlijk in de buurtappgroep alles dat jullie 'fout' deden en breed uitgemeten, waardoor jullie nu bekend staan als dat tokkie-gezin of wat dan ook.
Niets met B geregeld om de buurt uit te nodigen? Tokkie!
Ooit lawaai gemaakt? Tokkie!
Stortcontainer voor de deur voor de verbouwing? Tokkie!
Ooit een keer iemand niet gegroet? Tokkie!
Men kan altijd een stok vinden om een hond te slaan, en zijn heeft de afgelopen tijd een knokploeg een een hoop stokken achter haar verzameld om jullie de hele dag door te meppen.
Dat zit nu in iedereens hoofd, dus met de individuen gaan praten heeft nu geen zin meer, want niemand wil 'de kliek' afvallen en met jullie gezien worden. Reken er maar op dat als iemand een andere buur met jullie ziet praten er meteen vragen gesteld worden in de roddel-groep.
Zie het maar dat jullie nu bekend staan als PVVers en de kliek van buren allemaal D66ers zijn. Ze willen niet met jullie gezien worden, en als ze met jullie gezien worden zullen ze desnoods tegenover de rest van de groep liegen dat de ervaring met jullie slecht was omdat dat het verwachtingspatroon is, want jullie zijn tenslotte PVVers en dat kan geen goed volk zijn. Nieuwe buren zullen direct achter het cordon sanitaire getrokken worden en het zal ze vrij snel duidelijk zijn dat de D66 niet naar hun feestje komen als er PVVers gesignaleerd zijn.
Je hebt twee opties:
* Gewoon totaal negeren, wel netjes blijven maar geen moeite verspillen om aansluiting te zoeken
* Naar B toe gaan en met haar gaan praten. Gebruik eventueel een "toevallig" gesprek over de heg met de partner van B als achterdeurtje zodat het spontaan lijkt en niet direct obvious is wat je wil en dat je een toneelstukje komt opvoeren om dat te bereiken. Als je eenmaal binnen bent, geleidelijk zo veel stroop om de mond smeren als nodig. Zulke personen willen bevestigd worden in hun gelijk. Laat haar haar klachten uitspreken, hoor haar aan en wees meegaand en geef gewoon toe op alles. Leg je toe om tijdelijk te doen wat ze wil, glimlach, zeg wat ze wil horen. Je moet even flink door het stof kruipen en zodra je de deur dicht getrokken kun je denken wat je van haar vindt, maar om dit te fixen moet je je eigen ego opzij zetten om haar via haar ego te kunnen manipuleren. Daarna gaat zij uiteindelijk de buurt uitnodigen of krijg je een uitnodiging op een ander buurtfeestje en van daaruit kan je het goedmaken met de rest. De ideale positie is als B jullie gezin als haar projectje ziet omdat het haar credit oplevert als de buurt denkt dat B de "lompe tokkies" succesvol opgevoed heeft.
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.