Staat ook fout in mijn comment zie ik, maar idd nu 0,3% per maand, maar kan net zo goed 0,4%.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:03 schreef investeerdertje het volgende:
Oh ik dacht dat je 0.2 bedoelde als absoluut getal
Ligt er toch een beetje aan, ik denk dat als er 10 jaar tussen zit tussen de schenkingen en er staat niks zwart-wit op papier of wat dan ook dat het ook voor de belastingdienst een lastig verhaal wordt om "kruisschenking" hard te maken.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:03 schreef investeerdertje het volgende:
Oh ik dacht dat het geen vraag meer was of dat zo was 😉
Het gaat om de intentie. Daar hebben wij ons hier aan te houden. Niet of het bewijsbaar is.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 16:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Staat ook fout in mijn comment zie ik, maar idd nu 0,3% per maand, maar kan net zo goed 0,4%.
[..]
Ligt er toch een beetje aan, ik denk dat als er 10 jaar tussen zit tussen de schenkingen en er staat niks zwart-wit op papier of wat dan ook dat het ook voor de belastingdienst een lastig verhaal wordt om "kruisschenking" hard te maken.
Afgezien van dat je gewoon de som van 30k in 10 jaar tijd ook wel terug kan schenken met de reguliere vrijstelling. Maar dat zien ze allicht weer als kruisschenking, het is nogal arbitrair denk ik, inherent.
Het is toch echt een afgeleide van intentie als het voor de rechter komt.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het gaat om de intentie. Daar hebben wij ons hier aan te houden. Niet of het bewijsbaar is.
Dat is leuk, maar hier op fok hebben we als regel dat we ons aan de wet houden. Ik kan ook advies vragen hoe ik het beste moord, maar mijn intentie is enkel dat iemand stopte met iets doen.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is toch echt een afgeleide van intentie als het voor de rechter komt.
En dan gaat het niet om jouw intentie maar om de interpretatie van de rechter wat jouw intentie was, op basis van ingebrachte bewijsstukken.
Naast je houden aan de wet is het ook wel verstandig oog te hebben op de perceptie van de belastingdienst en die van een rechter / hoe een 3e jouw intenties zou interpreterenquote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:20 schreef investeerdertje het volgende:
Dat is leuk, maar hier op fok hebben we als regel dat we ons aan de wet houden.
En op het moment dat de intentie is, ik geef jouw kind jij de mijne want dan hebben we minder schenkbelasting, dan is het poepsimpel en geen vraag meer.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Naast je houden aan de wet is het ook wel verstandig oog te hebben op de perceptie van de belastingdienst en die van een rechter / hoe een 3e jouw intenties zou interpreteren. Voor de uiteindelijke toepassing van de wet geldt het laatste onderdeel.
Die eenmalige schenking voor woningaankoop is verdwenen, dat heb ik op pagina 1 al aangegeven met een link naar de site van de belastingdienst.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 13:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als die op eenmalig t.b.v. woningaankoop is gestoeld, dan cf de vorige regels kon het wel (geen eis dat het ouders moeten zijn die schenken) (maar je wordt daar wel gebeten met kruislings schenken door de belastingdienst, mocht je dat doen).
quote:Kan ik in 2024 nog een schenking krijgen voor mijn woning?
Vóór 2024 kon u de eenmalig verhoogde schenking ook gebruiken voor de eigen woning. Deze vrijstelling stond ook bekend als de jubelton. Deze vrijstelling bestaat vanaf 1 januari 2024 niet meer.
Als u de schenking van uw ouders krijgt, kunt u misschien wel gebruik maken van de eenmalig verhoogde schenking voor een vrij te besteden bedrag. U mag deze schenking voor elk doel gebruiken, dus ook voor uw woning. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden.
Voldoet u niet aan de voorwaarden? Dan mogen uw ouders u in 2024 maximaal ¤ 6.633 belastingvrij schenken. U mag dit bedrag vrij besteden, dus ook aan uw woning.
Krijgt u de schenking van iemand anders? Dan mag u in 2024 maximaal ¤ 2.658 belastingvrij van deze persoon ontvangen. U mag dit bedrag vrij besteden, ook aan uw eigen woning.
Is dat zo, rekening houdend met https://uitspraken.rechts(...)3a2024%253a646&idx=1?quote:Op vrijdag 21 juni 2024 16:55 schreef LXIV het volgende:
Kun je niet in het rond schenken, dus dat jullie bv aan het kind van goede vrienden ook 30K schenken en zij aan jullie kind? Dat kon toen met de jubelton wel
voor kantoren en distibutiedozen is grond zatquote:Op zaterdag 22 juni 2024 12:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Er is grond genoeg, maar niet voor woningbouw. Wel voor de bio-industrie die verantwoordelijk is voor de NH3/NOx crisis en de daaruit voortvloeiende rem op de woningbouw. Wederom de aanbodzijde die wordt afgeknepen inderdaad @:Ivo1985
Dit.quote:Op zondag 23 juni 2024 09:43 schreef Fer het volgende:
Een deel schenken
Een deel lenen
De rente jaarlijks terugschenken
Dat is toch nooit beter dan financiering verlenen en op naam kind zetten?quote:Op zondag 23 juni 2024 09:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Kan je het niet gewoon kopen op jouw naam en dan je kind er laten wonen ?
Je omzeilt alle schenkings rechten en plichten.quote:Op zondag 23 juni 2024 10:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is toch nooit beter dan financiering verlenen en op naam kind zetten?
Als je financiert hoef je ook niet te schenken? Welke plicht? Om de hypotheek af te lossen? Ja die wel. Maar die lijkt me wel gezond eigenlijk.quote:Op zondag 23 juni 2024 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je omzeilt alle schenkings rechten en plichten.
Enkel als kind geen woonrecht heeft. Dat is wel een dingetje.quote:Op zondag 23 juni 2024 10:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je omzeilt alle schenkings rechten en plichten.
Je koopt het huis als tweede huis zeg maar, en je laat je kind daarin wonen, zou toch goed moeten gaan ?quote:Op zondag 23 juni 2024 11:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Enkel als kind geen woonrecht heeft. Dat is wel een dingetje.
Ja, zolang je geen formele afspraken of iets maakt. Dan gaat het goedquote:Op zondag 23 juni 2024 11:32 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je koopt het huis als tweede huis zeg maar, en je laat je kind daarin wonen, zou toch goed moeten gaan ?
Uiteraard.... Niks op papier.quote:Op zondag 23 juni 2024 12:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, zolang je geen formele afspraken of iets maakt. Dan gaat het goed
En wat is het nut daarvan, als je maar 1 kind hebt, het geld kennelijk over hebt en dat ene kind dus uiteindelijk je enige erfgenaam is, die over tig jaar, bij jouw overlijden, een huis erft wat nog veel meer waard is en waar nog veel meer erfbelasting over betaald moet worden.quote:
Fiscaal technisch heb je een woning, die in box 3 gaat hangen, maar met de nieuwe belastingregels, allicht.... Geen rendement behaald en alleen kosten, hmm.... fiscaal neutraal zegmaar.quote:Op zondag 23 juni 2024 14:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat is het nut daarvan, als je maar 1 kind hebt, het geld kennelijk over hebt en dat ene kind dus uiteindelijk je enige erfgenaam is, die over tig jaar, bij jouw overlijden, een huis erft wat nog veel meer waard is en waar nog veel meer erfbelasting over betaald moet worden.
Kun je beter een schenken en lenen constructie gebruiken, en al schenk je iedere 5 jaar een ton van de nog openstaande lening dan kost dat ook maar ¤ 9.336 aan schenkbelasting (op basis van de reguliere vrijstelling van dit jaar).
Dus als het kind onder de 40 is, dit jaar per 1 september een huis kopen van laten we zeggen 450.000 waarvan je een ton aan het kind schenkt, en de overige 350.000 een lening zijn, dan betaalt het kind dit jaar ¤ 6.818 aan schenkbelasting.
Het kind betaalt de aan de ouders af, volledig annuïtair, tegen laten we zeggen 4% rente, dus dat wordt bruto per maand ¤ 1.673 waarvan ongeveer ¤ 1.150 rente per maand de eerste paar jaar.
Dus laten we zeggen dat er in 2025 dan bijna ¤ 14.000 rente betaald moet worden, waarvan de ouders weer ¤ 6.633 terugschenken of in plaats daarvan de schuld ermee verlagen, laten we zeggen dat ze dat laatste per 2 januari 2025 doen, dus in feite al voor het betaald is, dat maakt de rente over de schuld ook gelijk zo'n ¤ 500 lager voor dat jaar.
2 januari 2026 doen ze hetzelfde dan is de te betalen rente over 2026 nog net iets meer dan ¤ 13.000
2 januari 2027 en 2 januari 2028 doen ze dat weer.
2 januari 2029 schenken ze weer een ton, kost TS in dat geval dan ¤ 9.336 schenkbelasting, maar je hevelt het vermogen wel lekker snel over.
Op 2 januari 2030, 2031, 2032 en 2033 doe je weer ¤ 6.633 (maar feitelijk uiteraard het vrijstellingsbedrag van dat moment) en op 2 januari 2034 doe je weer een schenking van een ton die weer ¤ 9.336 schenkbelasting gaat kosten.
Ondertussen is de maandlast van het kind dan nog maar ¤ 229 (rente plus aflossing), dus dat gaat dan al heel lang nergens meer over.
Je doet in 2035, 2036, 2037 en 2038 nog een keer de maximale vrijstelling en in 2039 doe je dan ongeveer het dubbele (waarvan een deel wel belast is) en dan is het huis afgelost.
Dus het jaarlijkse bedrag en 3 keer ¤ 100.000
Nee, de het kind koopt het huis voor 450K, krijgt 100K van de ouders en leent 350K van de ouders, dus de woning komt niet in Box 3.quote:Op zondag 23 juni 2024 16:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Fiscaal technisch heb je een woning, die in box 3 gaat hangen, maar met de nieuwe belastingregels, allicht.... Geen rendement behaald en alleen kosten, hmm.... fiscaal neutraal zegmaar.
Hoewel, overdrachtbelasting 12%....
Zet het gewoon op naam en je bespaard daar zo 40k netto.
Schenken kun je in beide scenario's als een mafkees....
En qua fiscaal plaatje is geld in een huis nog fiscaal gunstig, dus dat is nog een additioneel voordeel.
Wij zijn het snel eens dat die woning op eigen naam beter is.
Nee dan niet nee, ik vergelijk vanaf huis gekocht door ouders (met mogelijk meer limitaties) met huis op naam kind.quote:Op zondag 23 juni 2024 16:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, de het kind koopt het huis voor 450K, krijgt 100K van de ouders en leent 350K van de ouders, dus de woning komt niet in Box 3.
En qua overdrachtsbelasting is het ook veel interessanter dat het kind de woning zelf koopt, wie daarbij als hypotheekbank optreedt maakt niet uit, dat kan TS prima zijn.
Vergeet vrh over het geïnvesteerde geld niet.quote:Op zondag 23 juni 2024 16:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, de het kind koopt het huis voor 450K, krijgt 100K van de ouders en leent 350K van de ouders, dus de woning komt niet in Box 3.
En qua overdrachtsbelasting is het ook veel interessanter dat het kind de woning zelf koopt, wie daarbij als hypotheekbank optreedt maakt niet uit, dat kan TS prima zijn.
Zal met die nieuwe box 3 regels aardig tegen elkaar weglopen....quote:Op zondag 23 juni 2024 16:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vergeet vrh over het geïnvesteerde geld niet.
Met de hogere overdrachtsbelasting, het ontbreken van HRA voor het kind en een (veel) hogere erfbelasting als de ouders overlijden denk ik dat dat verlies te verwaarlozen is, helemaal als het vrij geld is dat nu ook al VRH veroorzaakt.quote:Op zondag 23 juni 2024 16:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vergeet vrh over het geïnvesteerde geld niet.
Die constructie met familiehypotheek, hoe zit het dan als zoonlief later (in gemeenschap van goederen) trouwt met de verkeerde vrouw?quote:Op maandag 24 juni 2024 12:23 schreef RealRS het volgende:
Voor hem kopen zou ik niet doen in dit geval. Is hier al goed uitgelegd op het forum. Ik zou dat alleen doen, als je 100% controle wil houden over je geld en het niet anders kan. Het kan een goede reden zijn als er bijvoorbeeld wat aan de hand is, kind deugt niet 100% of heeft wat andere problemen. Komt ook nog vrij veel voor, al hoop ik het niet voor je.
Het is een hypotheek, je kan alle voorwaarden erin zetten die je zelf wil. Kijk maar eens van je eigen hypotheek of google maar eens de voorwaarden van een grootbank. Er staan de meest vreselijke dingen in, qua opeisen, op jouw kosten dingen onderzoeken. Mocht je bij bijzonder beheer normaal komen, kan je helemaal worden uitgekleed.quote:Op maandag 24 juni 2024 13:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Die constructie met familiehypotheek, hoe zit het dan als zoonlief later (in gemeenschap van goederen) trouwt met de verkeerde vrouw?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |