Graag gedaan. Ik hoopte een nuance aan te brengen, maar dit zijn onwijs complexe onderwerpen omdat iedereen vanuit andere referentiekaders erin mee gaat. Dat is opzich niet erg.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dank voor deze post. Dit vind ik wel een hele goede. Ik ga er eens over nadenken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De nuancering zit hem in intentie van de boodschapper. Bejaarden adviseren heeft doorgaans niet als doel schuld te verleggen naar het slachtoffer. Daarnaast zit nog veel meer nuancering in de vorm en inhoud die bij de boodschap wordt gebruikt. Zoals ik heb geprobeerd uit te leggen, vind ik waarschuwen/adviseren op zichzelf staand niet altijd duiden op victim blaming, dus daarin deel ik jouw mening. Bij seksuele delicten vind ik overigens het wel terecht dat veel voorzichtigheid wordt geboden, je wilt niet een persoon een schuldgevoel aanpraten doordat je willekeurig een aspect bij hem/haar deponeert (getuige de vele voorbeelden ala 'het zal aan je kleding liggen'). Iets dat imo wel voorkomt bij mensen die nogal snel onbedoeld tips uit de mouw schudden. Die voelen daarbij vooral zichzelf wat beter.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:55 schreef Danny het volgende:
[..]
En bejaarden die na een huisroof wordt uitgelegd dat ze beter niet de deur voor vreemden open kunnen doen? Is dat victim-blaming? Of is dat proberen iemand ervoor te behoeden hetzelfde nog eens mee te maken?
[ Bericht 5% gewijzigd door Justinn op 17-06-2024 17:09:41 ]
quote:Op maandag 17 juni 2024 16:34 schreef Justinn het volgende:
[..]
Graag gedaan. Ik hoopte een nuance aan te brengen, maar dit zijn onwijs complexe onderwerpen omdat iedereen vanuit andere referentiekaders erin mee gaat. Dat is opzich niet erg.
Ik kan niet spreken voor vrouwen die na een seksueel delict victim blaming ervaren, behalve dat ik de gevolgen wel denk te begrijpen. Maar ik heb als man compleet andere ervaringen:Ik vind dat je inderdaad nuance aangebracht hebt, ook waar ik wellicht teveel aan voorbijging.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
De nuancering zit hem in intentie van de boodschapper. Bejaarden adviseren heeft doorgaans niet als doel schuld te verleggen naar het slachtoffer. Daarnaast zit nog veel meer nuancering in de vorm en inhoud die bij de boodschap wordt gebruikt. Zoals ik heb geprobeerd uit te leggen, vind ik waarschuwen/adviseren op zichzelf staand niet altijd duiden op victim blaming, dus daarin deel ik jouw mening. Bij seksuele delicten vind ik overigens het wel terecht dat veel voorzichtigheid wordt geboden, je wilt niet een persoon een schuldgevoel aanpraten doordat je willekeurig een aspect bij hem/haar deponeert. Iets dat imo wel voorkomt bij mensen die nogal snel onbedoeld tips uit de mouw schudden.
Ik vind je spoiler eigenlijk best wel victim blaming. Bedoel je dat nu ook zo, of juist niet?
Dat is me niet helemaal duidelijk.
Er zijn inderdaad heel veel relaties waarin victim blaming aan de orde is of kan zijn. Eigenlijk is gaslighting ook een vorm ervan. Ouder-kind relatie of leraar-leerling zijn ook goede voorbeelden.
Ik snap alleen je eerste alinea niet helemaal.Dat is toch juist per definitie victim blaming, een captain hindsight waarschuwing als trap na?quote:Achteraf een slachtoffer een trap nageven (door een 'captain hindsight' waarschuwing) is m.i. onwijs onfatsoenlijk (niveautje nekschot bij seksuele delicten zeg maar) én kan een kenmerk zijn van victim blaming, maar is dat opzichzelfstaand niet per definitie.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
Ja dat ervaar ik als victim blaming, zeker dat eerste. En dat komt zo veel voor. Hopelijk hebben ze tegenwoordig betere protocollen.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat je inderdaad nuance aangebracht hebt, ook waar ik wellicht teveel aan voorbijging.
Ik vind je spoiler eigenlijk best wel victim blaming. Bedoel je dat nu ook zo, of juist niet?
Dat is me niet helemaal duidelijk.
Ik denk dat victim blaming veel voorkomt bij gaslighting, maar gaslighting is wel wezenlijk iets compleet anders en imo geen 'vorm van'. Pas op dat het topic hierop niet ontspoort.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad heel veel relaties waarin victim blaming aan de orde is of kan zijn. Eigenlijk is gaslighting ook een vorm ervan. Ouder-kind relatie of leraar-leerling zijn ook goede voorbeelden.
Ik snap alleen je eerste alinea niet helemaal.
[..]
Dat is toch juist per definitie victim blaming, een captain hindsight waarschuwing als trap na?
het is ook niet echt nuttigquote:Op maandag 17 juni 2024 16:58 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ja dat ervaar ik als victim blaming, zeker dat eerste. En dat komt zo veel voor. Hopelijk hebben ze tegenwoordig betere protocollen.
[..]
Ik denk dat victim blaming veel voorkomt bij gaslighting, maar gaslighting is wel wezenlijk iets compleet anders en imo geen 'vorm van'. Pas op dat het topic hierop niet ontspoort.
Bij de definitie van victim blaming denk ik meer aan de intentie om schuld te verleggen naar slachtoffers. Dat hoeft bij een captain hindsight waarschuwing niet altijd het geval te zijn, wel dat een slachtoffer dat zo kan ervaren. Ik sta daar dus een beetje grijs in; geen intentie, wel perceptie. Neemt niet weg dat ik 'captain hindsight waarschuwingen' bij slachtoffers van seksuele delicten onfatsoenlijk vind, en zeker bij selectief er maar iets uit halen. Daar is niemand mee geholpen.
mijn moeder mag me gewoon een berichtje sturen als ze een nieuw nummer heeftquote:Op maandag 17 juni 2024 17:04 schreef Leandra het volgende:
Overigens kreeg mijn man op een gegeven moment een appje "Ik heb een nieuwe telefoon, dus mijn oude nummer kun je weggooien, groetjes mama" en onze eerste reactie was echt van WTF??!! Hoe komen die scammers aan mijn nummer, we zaten al te bedenken dat ze misschien een businesscard ergens te pakken hadden gekregen, hoewel hij daar uitermate zuinig mee was, want zijn zakelijke nummer lag verder niet op straat zeg maar.
En zijn moeder was toen ver in de 80, maar goed, wij zaten in de auto toen dat appje binnenkwam en zaten ons echt af te vragen van hoe en wat, dus de vaste lijn gebeld....
Ja hoor, het berichtje was inderdaad van zijn moeder, nieuwe telefoon, (weer) een ander nummer, want zo waren ze dus wel weer genaaid door de telefoonwinkel.
Ergo, als iemand zo'n berichtje kan sturen en niet snapt dat dat echt niet meer kan, dan gaan ze er ook gewoon in trappen als ze zo'n berichtje krijgen.
Ja, maar als ze dat op die manier doet dan gaat ze er dus ook in trappen als iemand haar een "Hi mam, ik heb een nieuw nummer, kun je even hierop klikken" appje krijgtquote:Op maandag 17 juni 2024 17:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
mijn moeder mag me gewoon een berichtje sturen als ze een nieuw nummer heeft
ze klikt niet want ik heb haar aangepraat dat ze je dan uit je huis kunnen zettenquote:Op maandag 17 juni 2024 17:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar als ze dat op die manier doet dan gaat ze er dus ook in trappen als iemand haar een "Hi mam, ik heb een nieuw nummer, kun je even hierop klikken" appje krijgt
Maar juist daarom mogen of zelfs moeten bepaalde vragen toch wel gesteld worden?quote:Op maandag 17 juni 2024 16:06 schreef -Spring het volgende:
Het is ook gewoon zo ontzettend subjectief.
Het hangt af van de setting, van de 'vibe', van de ervaringen van het 'slachtoffer', van de energie van de 'dader', van het zelfvertrouwen van het 'slachtoffer', van het uiterlijke voorkomen van de 'dader', van de cultuur, enz.
Dit zijn geen objectieve handelingen die te vangen zijn met woorden in een wetsartikel.
Dit was nieuws voor je dochter?quote:Op maandag 17 juni 2024 17:43 schreef livelink het volgende:
Allereerst om te zeggen dat als ze seks heeft met 1 persoon dat niet een vrijbrief is voor andere personen om ook seks met haar te verwachten/eisen, maar ook om aan te geven dat je sommige situaties toch maar beter kunt vermijden.
Nou nee, dat zeg ik op geen enkel moment, ik schrijf zelfs dat nee ook een antwoord is en geaccepteerd moet worden.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:30 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee nu zeggen? Dat als ze op de bank zitten en hij maakt een move en zij wijst dat af dat ze verkracht mag worden? Of dat je denkt dat deze jongen hier verketterd zou worden als hij een move maakt, terwijl zij dat door haar naïviteit niet verwachtte? Zolang zijn ‘move’ niet meteen z’n broek laten zakken en zijn pik tegen haar aan swaffelen is, of haar klem zetten en zomaar zijn tong in haar mond stoppen zonder “voorspel”, valt dat genoeg mee. In zo’n situatie bouw je dat toch gewoon op. Dus knus naast elkaar zitten, handjes vasthouden, hand om haar schouder, misschien een beetje verdwalen met je hand, elkaar even aankijken en dan voorzichtig kussen, als dat goed ontvangen wordt een tongetje erbij… Als je van jezelf weet dat je een bord voor je kop hebt en niet goed signalen op kan pikken, kan je ook nog bij elk van deze stappen eens vragen: “Is dit oké?” of “vind je dit lekker?” En tada, een leuke avond zonder verkrachting.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |