1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 | [img=657,165]https://i.imgur.com/pdOI2bm.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2025[/b] – editie 93 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurance Championship[/url][/i] [b]Race 2024 en vooruitblik[/b] In 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten. Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams. Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden. LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse. De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur. [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren. [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017) [*]Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circuit info inclusief marshall posts[/url] [url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2025/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2025.pdf]Entry list 2025 (pdf)[/url] [img=127,25]https://i.imgur.com/5TDhbrP.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijden kwalificatie: ~3:24 [*]Max. gewicht: 1030 kg [*]Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost) De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. [img=127,25]https://i.imgur.com/vrNSLr2.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd kwalificatie: ~3:32 [*]930 kg [*]V8 Gibson motor – 600 pk [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. [img=127,25]https://i.imgur.com/XcYb4gl.png[/img] [*]Groene nummers [*]Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting) [*]Min. gewicht: 1245 kg [*]GT3-homologatie verplicht [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Tijdschema 2025 (onder voorbehoud)[/b] [b]Woensdag 11 juni[/b] [*]14:00–17:00 Free practice 1 [*]19:00–20:00 Kwalificatie [*]22:00–00:00 Free practice 2 [b]Donderdag 12 juni[/b] [*]15:00–18:00 Free practice 3 [*]20:00–20:30 Hyperpole [*]22:00–23:00 Free practice 4 [b]Zaterdag 14 juni[/b] [*]12:00–12:15 Warm-up [*]16:00 Start 24 Uur van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.fiawec.com/en/ou-regarder-1/36]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://discover.fiawec.tv/]Officiële WEC stream[/url] (betaald) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] – tip! [*]Eurosport Player via HBO MAX + sport [b]Live Timing[/b] [*][url=https://fiawec.tv/page/6655a4a4e43bb36e84c8d3cd]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2025/24-heures-du-mans/Affiches/guide-spotter-24h-2025.pdf]Spotter Guide 2025 (pdf)[/url] [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [*][url=https://www.dailysportscar.com/2025/06/14/2025-le-mans-24-hours-resources.html]Le Mans resource guide (Dailysportscar)[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] |
om ervoor te zorgen dat jij het weekend alvast reserveertquote:Op maandag 17 juni 2024 09:54 schreef vosss het volgende:
Beetje vroeg dit topic. 24 uur van Le Mans is pas over een jaar.
En dat je op tijd de spottersguide uitprint en boodschappen voor het hele weekend binnenhaalt.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:56 schreef M90 het volgende:
[..]
om ervoor te zorgen dat jij het weekend alvast reserveert
quote:Op maandag 17 juni 2024 13:59 schreef franklop het volgende:
[..]
En dat je op tijd de spottersguide uitprint en boodschappen voor het hele weekend binnenhaalt.
En de week erna Spa 24hquote:Op maandag 17 juni 2024 12:46 schreef Starflyer het volgende:
Dit is het endurance topic. Niet alleen voor de 24 uur van Le Mans. Volgend weekend is de 6 uur van Watkins Glen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
klopt, maar dan is de Formule 1 op Spaquote:Op zaterdag 29 juni 2024 15:13 schreef TargaFlorio het volgende:
Normaal is deze race toch pas over een maand?
Iets met prioriteiten niet op orde hebben.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 15:41 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt, maar dan is de Formule 1 op Spa
Helaas. Inmiddels al een flinke tijd achter de SC ivm regen.quote:Op zaterdag 29 juni 2024 16:49 schreef TargaFlorio het volgende:
Benieuwd of het weer, in tegenstelling tot Nurnburgring en Le Mans, zijn prioriteiten nu wel op orde heeft.
Bron: https://www.dailysportsca(...)-lmdh-programme.htmlquote:Genesis To Enter Endurance Racing’s Top Class With LMDh Programme
New era for Genesis to 'add a new pillar to Hyundai Motorsport's porfolio'
Genesis, the Hyundai Motor Group’s premium brand, is set to compete at the top level of endurance racing in the future, with the brand announcing today that it will add an LMDh programme to Hyundai Motorsports’ portfolio.
The announcement from Genesis today is brief, giving no detail on its chassis partner, which championship(s) it will enter or which year it will debut, the announcement though is set to be the first of several as more detail is revealed of a planned multi-part programme.
“Genesis is proud to announce its ambitious entry into the world of endurance racing through the LMDh programme,” its statement read. “Genesis is actively exploring programmes to strengthen its high-performance image, and after a thorough evaluation of various options, LMDh emerged as the most strategic choice for us at this time.
“We have carefully analysed LMDh and found it to be a natural fit for our motorsport ambitions and a valuable platform to drive the development of future mobility technologies for road cars. Endurance racing presents an unparalleled opportunity to showcase Genesis’ cutting-edge technology, design philosophy and performance-driven character in a highly competitive arena. This project is part of our broader vision for the future of mobility.”
However, DSC believes via industry sources that the programme will see Genesis compete in both the FIA WEC’s Hypercar class and IMSA’s GTP class, meaning the brand will be present for the Rolex 24 Hours at Daytona and Le Mans 24 Hours in the future, subject to its entries being approved.
DSC has also previously reported that the chassis partner will be ORECA, the target is for a 2026 debut and that an in-house team will be used for the globe-trotting arm, with key staff currently moving close to Paul Ricard in the South of France in preparation.
For the WEC effort, the automaker is expected to form a team to compete in LMP2 in the 2025 European Le Mans Series. This would allow its personnel to gain experience with the ACO rulebook, although it would be unlikely to feature Hyundai branding.
Several partnership options believed to be on the table including current ELMS teams and at least one with expertise in an entirely different area of motorsport.
As for the IMSA GTP effort, there are a number of options on the table for a service provider, with Chip Ganassi Racing believed to be a front-runner.
...
Heb hem even aangepast, ik ben zeker bij dit topic wel voorstander van aanpassen tijdens grote evenementen met een LIVE-ding erin (en daarna weer terug naar normaal) maar de 24u van Spa is al wel even klaarquote:Op donderdag 12 september 2024 16:42 schreef TargaFlorio het volgende:
@:heywoodu
Misschien titel aanpassen naar zoiets als "FIA WEC, IMSA SportsCar Championship en ELMS"?
Renger rijdt in de IMSA (+ Le Mans), niet in de WEC. De #2 rijdt in de WEC, niet in de IMSA.quote:Op zaterdag 14 september 2024 20:37 schreef amsoor het volgende:
Waarom doet de Cadillac van Renger niet mee in Fuji? COTA ook al niet.
De nr 2 Cadillac pakt pole trouwens, waarom rijdt die dan wel?
Geruchten zeggen Meyer Shank Racing.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:53 schreef TargaFlorio het volgende:
Benieuwd naar welk team Van der Zande gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |