Omdat Wout Weghorst net wat minder iconisch is.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:16 schreef maxi-mus het volgende:
Waarom zou je anno 2024 nog als Ruud Dil gaan?
Omdat voornamelijk Amerikanen snel huilen.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:13 schreef Elan het volgende:
Waarom zou je je niet kunnen schminken om specifiek iemands uiterlijk te imiteren?
Zwarte piet symboliseert een zwart onderdrukt persoon. Dat is iets totaal anders.
Er zit iemand in het team die nogal wat overeenkomsten met Gullit heeft.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat Wout Weghorst net wat minder iconisch is.
En een zweetband ook niet je van het is.
Wie dan.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:28 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Er zit iemand in het team die nogal wat overeenkomsten met Gullit heeft.
Jouw mening boeit ons niet zoveel.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:18 schreef Jahr00n het volgende:
Ik vind dit racisme en een vorm van onderdrukking.
Hij heeft wel uiterlijke gelijkenissen maar ik mis het iconische snorretje bij hem.quote:
Precies. Hij heeft nog geen geld genoeg.quote:
2014 - leuk en mooi initiatief!quote:Op zondag 16 juni 2024 10:40 schreef DrDentz het volgende:
Bart van de Ven als Rasta Ruud.
[ afbeelding ]
Na tien jaar is Rasta Ruud terug. Oranjefan Bart van de Ven uit Breda gaat de komende weken tijdens het EK voetbal in Duitsland weer als de dubbelganger van Ruud Gullit door het leven. Gullit, bekend van zijn weelderige dreadlocks, werd in 1988 met Nederland Europees kampioen. "Vooral mijn dikke neus lijkt op die van hem", zegt Rasta Ruud, die gaat optreden als dj en zijn inkomsten schenkt aan het Prinses Maxima Centrum.
Zoww
Stop met het schrijven van ophef-artikelen op basis van een handjevol halve gare twitteraarsquote:Op maandag 17 juni 2024 10:05 schreef DrDentz het volgende:
Buitenlandse kijkers reageren vol walging en verbijstering op drie Oranje-fans in stadion
[ afbeelding ]
Het Nederlands elftal is zondagmiddag tegen Polen begonnen aan het EK in Duitsland. Drie supporters van Oranje hebben op social media een flinke discussie aangewakkerd vanwege hun imitatie van Ruud Gullit.
https://www.fcupdate.nl/v(...)-bij-polen-nederland
Zie je ook niet aankomen dit natuurlijk
Dus als de discussie maar niet op gang wil komen, dan post je de OP nog maar een keer?quote:Op maandag 17 juni 2024 10:05 schreef DrDentz het volgende:
Buitenlandse kijkers reageren vol walging en verbijstering op drie Oranje-fans in stadion
[ afbeelding ]
Het Nederlands elftal is zondagmiddag tegen Polen begonnen aan het EK in Duitsland. Drie supporters van Oranje hebben op social media een flinke discussie aangewakkerd vanwege hun imitatie van Ruud Gullit.
Kwestie van tijd voordat de woke politie gaat optredenquote:Op maandag 17 juni 2024 10:05 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Fc update aidsquote:Op maandag 17 juni 2024 10:11 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Stop met het schrijven van ophef-artikelen op basis van een handjevol halve gare twitteraars
Huhquote:Op maandag 17 juni 2024 10:12 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Dus als de discussie maar niet op gang wil komen, dan post je de OP nog maar een keer?
Steek die ‘ophef’ in je reetquote:Op maandag 17 juni 2024 10:16 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Huh
Is een nieuw artikel van gistermiddag over buitenlandse kijkers, niet over wat ik zag op SBS6 (OP)
Ik zie 3 hele domme jongens, die niet zoveel aan hun domheid kunnen doen. We zijn in ieder geval niet chique van start gegaan met dat neuspeuteren en deze drie clowns.quote:Op maandag 17 juni 2024 10:05 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
Nee dit is om te laten zien dat ze trots zijn op het slavernij verleden van Nederlandquote:Op maandag 17 juni 2024 11:00 schreef michiel_merk het volgende:
Als iemand zich hierdoor beledigd voelt dan hebben ze hulp nodig,dit is gewoon een ode aan een legende
Iemand die ik ken had deze beeldjes gemaakt omdat ze een groot fan is (was) van Gullit.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:05 schreef Tekaschi het volgende:
Waarom niet? Denk niet dat het Gullit wat boeit, is een ode aan één van Nederlands bekendste en grootste voetballers, iets om trots op te zijn. Is toch juist mooi om te zien dat Nederlanders onze Ruud na al die jaren nog zo aanbidden, zag zelfs jeugd lopen met de typische Gullit pruik.![]()
Moet ook nog de eerste Nederlander vinden die zich racistisch uitlaat over Ruud Gullit.
Was het niet Hans Janmaat die toen zei dat Gullit eigenlijk maar een luie Surinamer was en dat er meer Hollandse jongens in het elftal moesten?quote:Op maandag 17 juni 2024 11:05 schreef Tekaschi het volgende:
Waarom niet? Denk niet dat het Gullit wat boeit, is een ode aan één van Nederlands bekendste en grootste voetballers, iets om trots op te zijn. Is toch juist mooi om te zien dat Nederlanders onze Ruud na al die jaren nog zo aanbidden, zag zelfs jeugd lopen met de typische Gullit pruik.![]()
Moet ook nog de eerste Nederlander vinden die zich racistisch uitlaat over Ruud Gullit.
Alimentatie is een bitch. En daarnaast bestaat er nog zoiets als portretrecht enzulks...quote:Op maandag 17 juni 2024 11:13 schreef Ramboetan het volgende:
[..]
Iemand die ik ken had deze beeldjes gemaakt omdat ze een groot fan is (was) van Gullit.
https://www.lackofguidance.com/pages/ruud-gullit
Hardstikke leuk natuurlijk, maar Ruudje zelf was niet amused en de beelden moesten vernietigd worden en alle opbrengst moest ook naar Ruud toe. Ik zou het vreemd vinden als dit hem dan niet zou boeien.
Thijs Libregts heeft iets dergelijks gezegd.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:14 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Was het niet Hans Janmaat die toen zei dat Gullit eigenlijk maar een luie Surinamer was en dat er meer Hollandse jongens in het elftal moesten?
Waar spelen ze en zijn er nog kaartjes te koop?quote:Op maandag 17 juni 2024 10:12 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Kwestie van tijd voordat de woke politie gaat optreden
Welke inkomsten ontvangen deze supporters dan naar aanleiding van hun stadionbezoek?quote:Op maandag 17 juni 2024 11:13 schreef Ramboetan het volgende:
[..]
Iemand die ik ken had deze beeldjes gemaakt omdat ze een groot fan is (was) van Gullit.
Hardstikke leuk natuurlijk, maar Ruudje zelf was niet amused en de beelden moesten vernietigd worden en alle opbrengst moest ook naar Ruud toe. Ik zou het vreemd vinden als dit hem dan niet zou boeien.
Het begrip blackface is in Nederland natuurlijk ook aan verandering onderhevig, en dus ook of dit als kwetsend ervaren wordt of niet.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:41 schreef Cuendillar het volgende:
Iedereen die denkt dat dit blackface is, heeft het fout en moet zijn mening aanpassen.
Het probleem hedentendage, is dat je niet meer mag zeggen dat iemand het fout heeft, want dat is kwetsend.
Geen idee, is voor mijn tijd geweest. Zelf heb ik nog nooit iemand iets negatiefs horen zeggen over Ruud Gullit, en al helemaal niet over zijn afkomst/huidskleur, daarvoor is hij te geliefd.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:14 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Was het niet Hans Janmaat die toen zei dat Gullit eigenlijk maar een luie Surinamer was en dat er meer Hollandse jongens in het elftal moesten?
Dat is wel wat anders, dat is geld verdienen over de rug van Gullit, dit zijn gewoon een aantal fans die hem nog op handen dragen. Kan zijn dat hij zich eraan stoort, zelf zou ik mij er niet aan storen, toch een hele eer dat ze hem na al die jaren nog zo aanbidden.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:13 schreef Ramboetan het volgende:
[..]
Met al die alimentatie begrijp ik Dil wel.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:13 schreef Ramboetan het volgende:
[..]
Klopt. Toen Ien Dales van de PvdA overleed zei hij voor de camera dat-ie hoopte dat de rest van de PvdA snel zou volgen. Libregts de Bondscoach werd ontslagen omdat Gullit er op aandrong omdat Libregts als coach van Feijenoord had gezegd dat donkere spelers nu eenmaal lui waren. Toen stemden de spelers voor Cruijff maar werd Beenhakkert de coach op het WK-90. Oh ja, Libregts spande een kort geding aan om Gullit, Rijkaard en van Basten uit de selectie te zetten. De rechter besloot anders. Jammer eigenlijk achteraf.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:14 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Alleen als je “who cares” op de zweetband laat drukkenquote:Op maandag 17 juni 2024 11:59 schreef DrDentz het volgende:
Zwart schminken + witte zweetband = een ode aan Memphis, zou dat aanslaan
Het aanstellerige staat er inderdaad nogal los van.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:45 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Het begrip blackface is in Nederland natuurlijk ook aan verandering onderhevig, en dus ook of dit als kwetsend ervaren wordt of niet.
Dat is natuurlijk geen nieuws, dus kies je er zelf voor om een (nou niet bizar hilarische) grap te maken met risico mensen te kwetsen.
Staat natuurlijk ook helemaal los van of jij of ik dit aanstellerig vinden of niet.
Wacht maar even op het artikel dat nu.nl gaat kan schrijven hoe fout dit wel niet is. Uiteraard door Afran Groenewoud, "verslaggever samenleving en inclusie".quote:Op maandag 17 juni 2024 10:11 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Stop met het schrijven van ophef-artikelen op basis van een handjevol halve gare twitteraars
Als ik in een sumopak naar mn werk kom om dikke Peter van accounting uit te beelden wil HR ook een gesprek met me aangaan. Ook als ik het als een positieve ode bedoelde.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:46 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Het aanstellerige staat er inderdaad nogal los van.
Maar feit is (dus geen mening: feit) dat de schmink niet is bedoeld om anderskleurigen(?) voor gek te zetten en dat het zich gekwetst voelen dus ten eerste een persoonlijke ervaring is, en ten tweede gebaseerd op een foute premissie. Daarom: je mening is fout, pas hem maar aan.
Weet jij 100% zeker dat Ruud dit als kwetsend ervaart?quote:Op maandag 17 juni 2024 12:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Als ik in een sumopak naar mn werk kom om dikke Peter van accounting uit te beelden wil HR ook een gesprek met me aangaan. Ook als ik het als een positieve ode bedoelde.
Ja, er worden wat drastisch gedragsnormen overgenomen uit "gidsland" Amerika. Maar het effect daarvan is dat het natuurlijk geen donder boeit of jij het kwetsend bedoelt, als je 100% zeker weet dat mensen dit als kwetsend gaan ervaren.
Nee, maar wel 100% zeker dat er mensen dit als kwetsend gingen ervaren, zoals je kon lezen.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:55 schreef Caland het volgende:
[..]
Weet jij 100% zeker dat Ruud dit als kwetsend ervaart?
Als iemand mij wil uitbeelden mag ik hopen dat ze zichzelf dik maken. Kom op zeg, als je iemand nadoet moet je dat zo gelijkend mogelijk doen. Vind het altijd zo genant om dan iemand te zien die Coolio nadoet maar dan alleen met een trainingspak aan loopt en denkt dat je er dan uitziet als Coolio.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Als ik in een sumopak naar mn werk kom om dikke Peter van accounting uit te beelden wil HR ook een gesprek met me aangaan. Ook als ik het als een positieve ode bedoelde.
Ja, er worden wat drastisch gedragsnormen overgenomen uit "gidsland" Amerika. Maar het effect daarvan is dat het natuurlijk geen donder boeit of jij het kwetsend bedoelt, als je 100% zeker weet dat mensen dit als kwetsend gaan ervaren.
Mensen zullen altijd om de grootste futiliteiten zich gekwetst voelen, de kunst is om daar dan niks mee te doen.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:56 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nee, maar wel 100% zeker dat er mensen dit als kwetsend gingen ervaren, zoals je kon lezen.
Ik vind persoonlijk ook dat er veel nogal lichtgeraakt zijn tegenwoordig hè. Maar dat staat buiten de discussie of je dit fatsoenlijk kan maken.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:56 schreef Danny het volgende:
Is deze hele situatie niet het bewijs dat het kan?
Mensen moeten eens minder snel op hun pik getrapt zijn.
En dat is ook prima, maar op het moment dat ik dat doe, en jij vindt het niet grappig.. dan ben ik toch echt de sjaak op mn werk.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:58 schreef Danny het volgende:
[..]
Als iemand mij wil uitbeelden mag ik hopen dat ze zichzelf dik maken. Kom op zeg, als je iemand nadoet moet je dat zo gelijkend mogelijk doen. Vind het altijd zo genant om dan iemand te zien die Coolio nadoet maar dan alleen met een trainingspak aan loopt en denkt dat je er dan uitziet als Coolio.
quote:Op maandag 17 juni 2024 12:59 schreef maxi-mus het volgende:
Je gekwetst voelen is geen mensenrecht ofzo.
Jammer dan.
Tenzij Ruud Dil hier zelf problemen mee heeft vind ik dit prima kunnen. Dat gejank elke keer van al die mensen over dit soort futiliteiten moet je vooral niet elke keer aan toegeven. Dit is ook mijn laatste post erover merk dat ik er alweer klaar mee ben, dit gaat nergens over.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:05 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ze via het hof voor de rechten van de mens veroordeeld hoeven te worden hè.
Kan dit nog, als enigszins sociaal mens, ik vind van niet. En ik denk eigenlijk dat iedereen die hier nu verontwaardigd doet ook weet dat ze hierop afgerekend zouden worden.
Juist die groep heeft er voor gezorgd dat dit inmiddels ook niet meer zo verstandig is.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:55 schreef Caland het volgende:
Kon er bij zwarte Piet nog wel inkomen, vooral omdat wat waanzinnige tokkies zich druk maakten om iets dat al lang en breed aangepast was, maar dit is wel heel onschuldig hoor.
Zo sta ik er ook in. Zelfs met de meest feestelijke bedoelingen ga je hiermee helaas mensen kwetsen en een beetje verdelen.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:08 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Juist die groep heeft er voor gezorgd dat dit inmiddels ook niet meer zo verstandig is.
Ik denk dat de context eigenlijk niet meer echt uitmaakt als je een pot verf op je hoofd smeert om jezelf donker te maken, al is de intentie onschuldig.
En mijn grote probleem hiermee is, dat er geen discussie is geweest waarbij elke zijde de eigen standpunten eens gaat analyseren op basis van wat de andere kant zegt.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:54 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Het is niet eens zo zeer om het 'kwetsen', meer hetzelfde idee dat je ook niet meer naar je werk gaat met een klein vierkant snorretje onder je neus. Een jaar of tien/twintig geleden was het anders maar door die hele Zwarte pieten discussie is helaas de hele blackface-discussie hier ook overgevaren, dus zelfs al heb je geen slechte bedoelingen, doe het nou gewoon niet meer.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:14 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zo sta ik er ook in. Zelfs met de meest feestelijke bedoelingen ga je hiermee helaas mensen kwetsen en een beetje verdelen.
Maar wie kwets je dan precies, een paar mensen op twitter?quote:Op maandag 17 juni 2024 13:14 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Zo sta ik er ook in. Zelfs met de meest feestelijke bedoelingen ga je hiermee helaas mensen kwetsen en een beetje verdelen.
Ik voel mij persoonlijk ontzettend gekwetst door de tietenman en de wortel-op-hoofd-man gezien deze van voetbalsupporters een soort circusact maken. Een waanzinnig goede voetballer als Ruud Gullit op deze manier een heldenverering geven vind ik dan juist wel weer geinig.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:23 schreef epicbeardman het volgende:
Wat vooral opvalt is dat mensen op het internet er over vallen, het internet is tegenwoordig helemaal niet een weerspiegeling van de samenleving.
Echter kan je aan veel emotioneel gefundeerde tweets al lezen dat het vooral witte mensen zijn die hier over vallen, geloof mij maar onder deze hele oranje menigte zal niemand raar hebben opgekeken van deze kostuums.
Alle donkere oranje supporters vinden dit ok, het is meer een soort van eerbetoon dan beledigend.
Maar dat had ook prima gekund zonder schmink, dan was de boodschap ook wel duidelijk geweest, als je als maatschappij collectief eigenlijk bepaalt dat jezelf als blank persoon donker schminken (om een donker persoon te imiteren) niet oké is moet je ook niet doen van 'ja maar nu is het wel oké', dat maakt het enkel verwarrender. Zoals ik al zei het is net als het snorretje onder je neus.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik voel mij persoonlijk ontzettend gekwetst door de tietenman en de wortel-op-hoofd-man gezien deze van voetbalsupporters een soort circusact maken. Een waanzinnig goede voetballer als Ruud Gullit op deze manier een heldenverering geven vind ik dan juist wel weer geinig.
En een rastapruik als blanke jongeman, mag dat dan nog wel?quote:Op maandag 17 juni 2024 13:30 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Maar dat had ook prima gekund zonder schmink, dan was de boodschap ook wel duidelijk geweest, als je als maatschappij collectief eigenlijk bepaalt dat jezelf als blank persoon donker schminken (om een donker persoon te imiteren) niet oké is moet je ook niet doen van 'ja maar nu is het wel oké', dat maakt het enkel verwarrender. Zoals ik al zei het is net als het snorretje onder je neus.
Wel eens met die tietenman en die wortelman, oprotten ermee.
Jup.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:59 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk ook dat er veel nogal lichtgeraakt zijn tegenwoordig hè. Maar dat staat buiten de discussie of je dit fatsoenlijk kan maken.
Was dat dan ooit wel het geval geweest?quote:Op maandag 17 juni 2024 13:23 schreef epicbeardman het volgende:
Wat vooral opvalt is dat mensen op het internet er over vallen, het internet is helemaal niet een weerspiegeling van de samenleving.
klopt. Net als zwarte piet en nootmuskaat en standbeelden van piet heyn. Het interesseert niemand ene moet, maar een klein groepje internettrollen met een grote bek weten de media zo ver te krijgen hier enorm veel aandacht aan te schenken. Net als berichten als 'xxx onder vuur vanwege yyy' en dan gaat het om vier tweets van boze blauwharigen ofzoquote:Op maandag 17 juni 2024 13:23 schreef epicbeardman het volgende:
Wat vooral opvalt is dat mensen op het internet er over vallen, het internet is helemaal niet een weerspiegeling van de samenleving.
Echter kan je aan veel emotioneel gefundeerde tweets al lezen dat het vooral witte mensen zijn die hier over vallen, geloof mij maar onder deze hele oranje menigte zal niemand raar hebben opgekeken van deze kostuums.
Alle donkere oranje supporters vinden dit ok, het is meer een soort van eerbetoon dan beledigend.
Het ergste is dan ook dat mensen daadwerkelijk hier een issue proberen van te maken en denken dat de samenleving echt zo denkt. Het is maar een heel klein groepje dat hier over valt.
Maar hier op Fok! is de zwarte Piet smiley ook veranderd in een roetveeg.. en de banner "Zwarte Piet is hier altijd welkom" heb ik ook niet meer gezien.. Fok! heeft Zwarte Piet ook keihard de rug toegekeerdquote:Op maandag 17 juni 2024 13:48 schreef Danny het volgende:
[..]
klopt. Net als zwarte piet en nootmuskaat en standbeelden van piet heyn. Het interesseert niemand ene moet, maar een klein groepje internettrollen met een grote bek weten de media zo ver te krijgen hier enorm veel aandacht aan te schenken. Net als berichten als 'xxx onder vuur vanwege yyy' en dan gaat het om vier tweets van boze blauwharigen ofzo
Dat was omdat ik persoonlijke dreigementen kreeg waar met geweld tegen mijn vrouw en kinderen werd gedreigd, niet omdat ik daar persoonlijk achter sta. Ik heb helemaal niets met roetveeg Zwarte Pieten.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:54 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar hier op Fok! is de zwarte Piet smiley ook veranderd in een roetveeg.. en de banner "Zwarte Piet is hier altijd welkom" heb ik ook niet meer gezien.. Fok! heeft Zwarte Piet ook keihard de rug toegekeerd
Hmm oké, oei. Daarom is de intocht in mijn lokale gehucht ook gecanceld: vrijwilligers werden bedreigd door duistere types uit de Randstad en de gemeente wilde geen vergunning meer afgeven zolang er Zwarte Pieten waren bij de intocht. De anti-pieten gedragen zich als een soort Hells Angels en het werkt goed blijkbaar.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:57 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat was omdat ik persoonlijke dreigementen kreeg waar met geweld tegen mijn vrouw en kinderen werd gedreigd, niet omdat ik daar persoonlijk achter sta. Ik heb helemaal niets met roetveeg Zwarte Pieten.
Ja dat is nou precies waar de grens ligt. Een rastapruik opdoen heeft bij lange na niet dezelfde connotatie als jezelf zwart schminken.quote:Op maandag 17 juni 2024 13:35 schreef Caland het volgende:
[..]
En een rastapruik als blanke jongeman, mag dat dan nog wel?
hadden ze alleen mij bedreigd, soit, maar mijn grootste prioriteit in het leven is mijn gezin beschermen. en daarin heb ik er bij een alsnog gefaaldquote:Op maandag 17 juni 2024 14:22 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Hmm oké, oei. Daarom is de intocht in mijn lokale gehucht ook gecanceld: vrijwilligers werden bedreigd door duistere types uit de Randstad en de gemeente wilde geen vergunning meer afgeven zolang er Zwarte Pieten waren bij de intocht. De anti-pieten gedragen zich als een soort Hells Angels en het werkt goed blijkbaar.
Nou.. dat kun je jezelf niet aanrekenen.. zolang jullie samen gezellig filmpjes keken etc zal het niet aan de ouderlijke band gelegen hebben.. maar goed ik ben buitenstaanderquote:Op maandag 17 juni 2024 15:07 schreef Danny het volgende:
[..]
hadden ze alleen mij bedreigd, soit, maar mijn grootste prioriteit in het leven is mijn gezin beschermen. en daarin heb ik er bij een alsnog gefaald
ik zag geen enkel voorteken. dat is imo gewoon falen, hoe vaak mensen ook zeggen dat dat niet zo is.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:17 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nou.. dat kun je jezelf niet aanrekenen.. zolang jullie samen gezellig filmpjes keken etc zal het niet aan de ouderlijke band gelegen hebben.. maar goed ik ben buitenstaander
Sterkte man, ik begrijp hoe je denktquote:Op maandag 17 juni 2024 15:31 schreef Danny het volgende:
[..]
ik zag geen enkel voorteken. dat is imo gewoon falen, hoe vaak mensen ook zeggen dat dat niet zo is.
Met een beetje gezond verstand, zie je dat ze dit doen om Gullit te eren. niet te moeilijk denken. Mensen en zeker bepaalde groepen vinden zichzelf zooo zieligquote:Op maandag 17 juni 2024 14:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ja dat is nou precies waar de grens ligt. Een rastapruik opdoen heeft bij lange na niet dezelfde connotatie als jezelf zwart schminken.
Met een beetje gezond verstand kan je na tien jaar gigantische discussie erover én het feit dat in veel landen blackface überhaupt al niet oké is ook wel inzien dat het gewoon iets is wat je beter niet meer kunt doen. Als dit wel oké is kunnen onderdrukkende racisten hun gedrag weer rechtvaardigen als een 'ja maar dit mag toch ook??' en dan moet je weer per casus gaan inschatten of het 'maar' een grapje is of niet.
Denk dat de culturele impact hiervan inmiddels duidelijk genoeg is dat je gewoon kan zeggen dat jezelf bruin schminken om een donker persoon te imiteren gewoon klaar is. Het heeft ook nauwelijks toegevoegde waarde en niet alles heeft nuance nodig.
Weet je hoe goed mensen met problemen dingen kunnen verbergen? Ook voor mensen die erg dichtbij staan (of juist).quote:Op maandag 17 juni 2024 15:31 schreef Danny het volgende:
[..]
ik zag geen enkel voorteken. dat is imo gewoon falen, hoe vaak mensen ook zeggen dat dat niet zo is.
We hadden de boodschap ook wel begrepen zonder de schmink.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:03 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Met een beetje gezond verstand, zie je dat ze dit doen om Gullit te eren. niet te moeilijk denken. Mensen en zeker bepaalde groepen vinden zichzelf zooo zielig
Dit is gewoon zeuren om te kunnen zeurenquote:Op maandag 17 juni 2024 16:05 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
We hadden de boodschap ook wel begrepen zonder de schmink.
Boodschap ? Het is geen preek.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:05 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
We hadden de boodschap ook wel begrepen zonder de schmink.
het zijn ook vaak blanken die er namens zwarten aanstoot aan nemen, vanuit een soort holier-than-thou houding en een soort 'wij blanken beschermen die arme zwarte mensen wel even want dat kunnen ze zelf niet'. Ja, er is een klein groepje zwarten dat er - vaak vanuit financieel oogpunt (quincy gario, sylvana simons etc) want geld ophalen voor 'activisme') - ook aanstoot aan neemt, maar het meerendeel snapt gewoon dat er totaal geen kwaad in schuilt.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:22 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Dit is gewoon zeuren om te kunnen zeuren
Ik herinner me nog ergens 20 jaar geleden toen ik 22 was dat ik en een paar vrienden verkleden als een paar NBA-spelers voor een carnavalsfeest thuis (De elfde van de elfde) .Later die avond zaten we te drinken in een kroeg en een groep zwarte mensen zag ons en begonnen hard te lachen, We begonnen samen te dansen en te drinken. Letterlijk niemand heeft iets vreemds of beledigend gezien, ze zagen gewoon stel mensen die plezier hebben.
Ja, erg leuk het anekdotische bewijs dat twintig jaar geleden een groep donkere mensen erom kon lachen maar das hetzelfde niveau als ‘op de basisschool vonden de donkere kinderen zwarte piet ook leuk’. Tijden veranderen en wat maatschappelijk geaccepteerd is ook.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:22 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Dit is gewoon zeuren om te kunnen zeuren
Ik herinner me nog ergens 20 jaar geleden toen ik 22 was dat ik en een paar vrienden verkleden als een paar NBA-spelers voor een carnavalsfeest thuis (De elfde van de elfde) .Later die avond zaten we te drinken in een kroeg en een groep zwarte mensen zag ons en begonnen hard te lachen, We begonnen samen te dansen en te drinken. Letterlijk niemand heeft iets vreemds of beledigend gezien, ze zagen gewoon stel mensen die plezier hebben.
Een van m’n beste vrienden pleegde rond dezelfde leeftijd zelfmoord en zelfs nu 25 jaar later denk ik nog had ik niet dit dat of zo over het hoofd gezien.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:31 schreef Danny het volgende:
[..]
inderdaad. die kindertreiterende activisten waren onvermurwbaar. Ook in hun dreigementen met, aanzetten tot en goedkeuren van het gebruik van geweld.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:44 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ja, erg leuk het anekdotische bewijs dat twintig jaar geleden een groep donkere mensen erom kon lachen maar das hetzelfde niveau als ‘op de basisschool vonden de donkere kinderen zwarte piet ook leuk’. Tijden veranderen en wat maatschappelijk geaccepteerd is ook.
Je hoeft heus niet alles te verbieden maar ‘je niet meer donker schminken als blank persoon’ is een prima grens om te trekken en daar hoort dit ook tussen. Als dat beetje aanpassingsvermogen al teveel is.
Dat voortdurend erbij betrekken dat bepaalde mensen nogal makkelijk de slachtofferrol inschieten vind ik ook maar vermoeiend. Dat doe je net zo goed door te huilen dat niks meer mag omdat je jezelf niet meer zwart mag schminken.
Los daarvan: ik vind het ook allemaal niet zo’n punt he. In een ideale wereld moet dit gewoon kunnen maar we leven nou eenmaal niet in een ideale wereld en het idee van je donker schminken is nou gewoon te vaak misbruikt waardoor er iets naars achter zit. De context is een beetje ondergesneeuwd wat dat betreft, zeker de afgelopen tien jaar met de Zwarte pieten discussie. Waar het ‘hakken in het zand’ steken enorm aan heeft bijgedragen. Helaas
De andere groep riep net zo goed tot geweld op, kan een vriendin van mij beamen. Als je iedere groep over één kam scheert op basis van het meest extremistische plukje en daarop al hun ideeën afwijst kom je nooit ergens, sterker zelfs, daarop is veel racisme en volkerenhaat gebaseerd.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:52 schreef Danny het volgende:
[..]
inderdaad. die kindertreiterende activisten waren onvermurwbaar. Ook in hun dreigementen met, aanzetten tot en goedkeuren van het gebruik van geweld.
quote:Op maandag 17 juni 2024 13:57 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat was omdat ik persoonlijke dreigementen kreeg waar met geweld tegen mijn vrouw en kinderen werd gedreigd, niet omdat ik daar persoonlijk achter sta. Ik heb helemaal niets met roetveeg Zwarte Pieten.
Precies niet zo moeilijk doen en je jankmuil houden.quote:Op maandag 17 juni 2024 08:54 schreef Lt.Bookman het volgende:
Net als bij zwarte piet zijn de intenties niet slecht, maar kan het in historische context wel als racistisch ervaren worden. Je kan je hakken dan in het zand zetten of gewoon niet te moeilijk doen. Niet alles is een strijd waard.
"Ons als volk"quote:Op maandag 17 juni 2024 18:04 schreef Cuendillar het volgende:
[..]Dit vind ik dus echt schokkend. Dan kun je ook gewoon niet anders.
En het illustreert natuurlijk ook mijn standpunt dat er geen discussie is geweest en dat deze "mening" ons als volk is opgedrongen: "gij zult vinden wat wij vinden."
Om dan vervolgens daaronder een heel betoog te zien staan dat alleen maar draait op mensen indelen naar huidskleurquote:Op maandag 17 juni 2024 17:27 schreef Haags het volgende:
NeDeRlAnD iS sUpEr RaCiStIsCH.
Rot toch op met je gejank.
Maar ik wil geen stroopwafelgullit of clownsgullitquote:Op maandag 17 juni 2024 18:41 schreef Document1 het volgende:
Mensen hebben altijd de neiging om voor iedereen te praten maar ik kan me prima vinden in een roetveegpiet. Of een gele of een stroopwafel of weet ik veel wat.
Jawel hoor. Gullit is hier de grote boosdoener, dat is geen rastafarian en zelfs niet eens een Jamaicaan en heeft hun dreadlocks cultureel geapproprieerd en daarmee het wit nationalisme gediend. Je kunt niet zomaar doen alsof de maatschappij een beetje verandert, je moet helemaal mee.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ja dat is nou precies waar de grens ligt. Een rastapruik opdoen heeft bij lange na niet dezelfde connotatie als jezelf zwart schminken.
Blackface is Amerikaans en Engels, zoals het woord al zegt en zoals blijkt uit het totaal ontbreken van het woord in andere talen. Heeft niets met Nederland te maken, het is allemaal een campagne van projectie van Amerikaans racisme op Nederland geweest die uiteindelijk alleen maar om geld en antiblank racisme draait. Daar kun je voor buigen of niet. Als je daar niet voor buigt dan kun je best wat veranderen en aanpassen om wat voor overweging dan ook. Maar als je buigt moet je blijven buigen, bukken en kruipen,quote:Met een beetje gezond verstand kan je na tien jaar gigantische discussie erover én het feit dat in veel landen blackface überhaupt al niet oké is ook wel inzien dat het gewoon iets is wat je beter niet meer kunt doen. Als dit wel oké is kunnen onderdrukkende racisten hun gedrag weer rechtvaardigen als een 'ja maar dit mag toch ook??' en dan moet je weer per casus gaan inschatten of het 'maar' een grapje is of niet.
Nee, je kunt ook gewoon zeggen dat het racistisch blackface in de jaren 90 "al" klaar was. Ik ben klaar met geschiedvervalsing, Amerikaanse culturele overheersing, vals slachtofferschap en ordinaire blankenhaat. Uiteindelijk moeten wij hier iets laten omdat Amerikanen in de 20e eeuw zo achterlijk waren.quote:Denk dat de culturele impact hiervan inmiddels duidelijk genoeg is dat je gewoon kan zeggen dat jezelf bruin schminken om een donker persoon te imiteren gewoon klaar is. Het heeft ook nauwelijks toegevoegde waarde en niet alles heeft nuance nodig.
Voor mij staat de negatieve connotatie aan donker schminken eigenlijk veel meer aan de Zwarte Pieten-discussie en al het gedoe wat erbij kwam dan aan het Amerikaanse blackface.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, je kunt ook gewoon zeggen dat het racistisch blackface in de jaren 90 "al" klaar was. Ik ben klaar met geschiedvervalsing, Amerikaanse culturele overheersing, vals slachtofferschap en ordinaire blankenhaat. Uiteindelijk moeten wij hier iets laten omdat Amerikanen in de 20e eeuw zo achterlijk waren.
Je bent de boel aardig aan het verdraaien,het blijf gewoon triest dat iets positiefs en eerbetoon aan een groot voetballer door mensen met een kronkel in hun kop zo negatief verdraait wordt. Waarschijnlijk begrijpen ze niet eens de link naar het EK 88 en weten ze niet eens dat het om Gullit gaat.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:44 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ja, erg leuk het anekdotische bewijs dat twintig jaar geleden een groep donkere mensen erom kon lachen maar das hetzelfde niveau als ‘op de basisschool vonden de donkere kinderen zwarte piet ook leuk’. Tijden veranderen en wat maatschappelijk geaccepteerd is ook.
Je hoeft heus niet alles te verbieden maar ‘je niet meer donker schminken als blank persoon’ is een prima grens om te trekken en daar hoort dit ook tussen. Als dat beetje aanpassingsvermogen al teveel is.
Dat voortdurend erbij betrekken dat bepaalde mensen nogal makkelijk de slachtofferrol inschieten vind ik ook maar vermoeiend. Dat doe je net zo goed door te huilen dat niks meer mag omdat je jezelf niet meer zwart mag schminken.
Los daarvan: ik vind het ook allemaal niet zo’n punt he. In een ideale wereld moet dit gewoon kunnen maar we leven nou eenmaal niet in een ideale wereld en het idee van je donker schminken is nou gewoon te vaak misbruikt waardoor er iets naars achter zit. De context is een beetje ondergesneeuwd wat dat betreft, zeker de afgelopen tien jaar met de Zwarte pieten discussie. Waar het ‘hakken in het zand’ steken enorm aan heeft bijgedragen. Helaas
Dat is het van hetzelfde laken een pak natuurlijk.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:43 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Voor mij staat de negatieve connotatie aan donker schminken eigenlijk veel meer aan de Zwarte Pieten-discussie en al het gedoe wat erbij kwam dan aan het Amerikaanse blackface.
De wereld is wel een beetje de weg kwijt als we ons niet meer als ludieke actie mogen verkleden. Ja Ruud Gullit was niet blank. Nou en? Juist door dat te verbieden treed je steeds verder van elkaar ipv dat je nader tot elkaar komt en elkaar accepteert, inclusief huidskleur, zoals iemand is. Nu wordt op basis van huidskleur bepaald wat wel en niet toegestaan is; dát noem ik pas racisme.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:44 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Nu heb je ook wel een vrij rare kronkel in je kop als je je anno 2024 zwart gaat schminken. Ongeacht of het moet kunnen of niet.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:52 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Je bent de boel aardig aan het verdraaien,het blijf gewoon triest dat iets positiefs en eerbetoon aan een groot voetballer door mensen met een kronkel in hun kop zo negatief verdraait wordt. Waarschijnlijk begrijpen ze niet eens de link naar het EK 88 en weten ze niet eens dat het om Gullit gaat.
Ik vind dit best wel gevaarlijk, iets wat duidelijk bedoeld is als (tegenwoordig voor iedereen duidelijk als kwetsend) karikatuur vergelijken met het uitbeelden van/uitdossen als een volksheld die toevallig een ander kleurtje heeft.quote:Op maandag 17 juni 2024 14:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Met een beetje gezond verstand kan je na tien jaar gigantische discussie erover én het feit dat in veel landen blackface überhaupt al niet oké is ook wel inzien dat het gewoon iets is wat je beter niet meer kunt doen. Als dit wel oké is kunnen onderdrukkende racisten hun gedrag weer rechtvaardigen als een 'ja maar dit mag toch ook??' en dan moet je weer per casus gaan inschatten of het 'maar' een grapje is of niet.
Denk dat de culturele impact hiervan inmiddels duidelijk genoeg is dat je gewoon kan zeggen dat jezelf bruin schminken om een donker persoon te imiteren gewoon klaar is. Het heeft ook nauwelijks toegevoegde waarde en niet alles heeft nuance nodig.
Maar de actie was net zo leuk geweest zonder schmink, iedereen had het herkend als Gullit. En iedereen met gezond verstand weet dat het schminken een issue kán zijn. Het is gewoon zo onnodig en uiteindelijk begint het bij de actie en niet bij de reactie.quote:Op maandag 17 juni 2024 20:30 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ik vind dit best wel gevaarlijk, iets wat duidelijk bedoeld is als (tegenwoordig voor iedereen duidelijk als kwetsend) karikatuur vergelijken met het uitbeelden van/uitdossen als een volksheld die toevallig een ander kleurtje heeft.
Jezelf verkleden en schminken als Ruud Gullit is géén blackface en hier plaatsvervangend aanstoot aan nemen is bewust polariseren.
quote:Verkleed als Ruud Gullit en daarom racistisch? 'Ik stop ermee'
Meestal halen de Oranje-supporters in het buitenland op een positieve manier het nieuws, maar enkele supporters die verkleed waren als Ruud Gullit krijgen kritiek vanwege hun zwartgeschminkte gezichten. Dat zou racistisch zijn. Voor een van Gullits dubbelgangers is het aanleiding om te stoppen met zijn imitatie.
De nep-Ruud Gullits waren op veel foto's en beelden te zien. Onder meer de Britse krant Daily Mail schrijft dat er kritiek is op Nederlandse fans met zwart geschminkte gezichten. 'Netherlands fans are accused of doing 'blackface' in attempt to dress up as legend Ruud Gullit during Euro 2024 victory over Poland', kopt de krant.
Een van Gullits dubbelgangers zegt anoniem tegen RTL Nieuws dat hij zelf 'alleen maar leuke reacties' krijgt als look-a-like van Gullit. Toch heeft hij vandaag besloten om ermee te stoppen. "Die ophef zette me wel even aan het denken. Wellicht roept het bij anderen toch vervelende gevoelens op, ondanks dat ik Gullit echt adoreer en hem daarom nadoe. Dat neem ik dan ook oprecht aan."
https://www.msn.com/nl-nl(...)a93a5456ba7ae3&ei=11
quote:
Meh..quote:Op maandag 17 juni 2024 20:53 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Maar de actie was net zo leuk geweest zonder schmink, iedereen had het herkend als Gullit.
Iedereen met gezond verstand weet dat het uitdossen inclusief schmink wat anders is dan een karikatuur van een ras uitbeelden (veronderstelde eigenschappen overdreven benadrukken).quote:En iedereen met gezond verstand weet dat het schminken een issue kán zijn.
Als je overtuigd bent van je intenties en motivaties dan zou de reactie niet leidend hoeven te zijn bij het nemen van de actie.quote:Het is gewoon zo onnodig en uiteindelijk begint het bij de actie en niet bij de reactie.
Ik vind dit echt zwaar overtrokkenquote:Het gaat ook niet zo zeer om het aanstoot nemen (want mensen die voortdurend aanstoot nemen aan racisme zijn ook maar vervelend) maar ook dat je bewust iets uitlokt.
Je oren laten hangen naar die paar schreeuwers die hier naar op zoek gaan om over te vallen vind ik nou niet bepaald nodig.quote:En dat doe je wel degelijk als je je gaat schminken, dat doe je echt niet per ongeluk.
Die paar mensen die het zonder schmink niet snappen kunnen het gewoon aan hun begeleiders vragen.quote:
Door een klein groepje jankers op twitter. Nou boe fucking hoequote:Op maandag 17 juni 2024 13:05 schreef Fretwork het volgende:
weet dat ze hierop afgerekend zouden worden.
Mwah, het voegt hier helemaal niks toe (kostuum/eerbetoon was anders net zo duidelijk geweest) en als je anno 2024 je nog met bruine verf aan het in schminken bent doe je het er gewoon wel een beetje om, hoor (of je denkt echt helemaal niet na). Het is imo niet aanstootgevend maar wel onnodig provocerend, je hoeft er niet altijd een muntje in te steken.quote:Op maandag 17 juni 2024 22:50 schreef Deshain het volgende:
Je oren laten hangen naar die paar schreeuwers die hier naar op zoek gaan om over te vallen vind ik nou niet bepaald nodig.
Niemand roept hier racisme hè? Althans al een hele tijd niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:52 schreef kl1172 het volgende:
Ok, racisme roepers, dan wil ik dat het wettelijk vastgelegd wordt wanneer het verdonkeren van iemands huidtint racistisch wordt. Zodat alle nuance per direct onnodig is en we tot op de hertz in het lichtspectrum de mogelijke daders per direct en onomstotelijk schuldig kunnen verklaren.
ok, racisme fluisteraars dan. Want jullie hebben met dit eerbetoon toch een probleem omdat het een racistisch gebruik zou zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:19 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Niemand roept hier racisme hè? Althans al een hele tijd niet.
In de basis is blackface 100% racistisch, wat niet wil zeggen dat mensen die hun hoofd schminken racistisch zijn, noch aan blackface doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:27 schreef kl1172 het volgende:
[..]
ok, racisme fluisteraars dan. Want jullie hebben met dit eerbetoon toch een probleem omdat het een racistisch gebruik zou zijn?
Dat is wel een heel bijzondere en gevaarlijke conclusie die je daar trekt.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:53 schreef Fretwork het volgende:
Mocht je nu nog niet weten dat dit als kwetsend ervaren wordt, dan mag je gelijk een PGB aanvraag doen lijkt me. Mocht je het wel weten, dan doe je dit dus ook om mensen te kwetsen.
Oke, rephrase;quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is wel een heel bijzondere en gevaarlijke conclusie die je daar trekt.
Dus als enkelen zeggen dat je iets beter niet kunt doen omdat ze het kwetsend vinden dan moet je er eigenlijk verplicht mee ophouden omdat je het anders doet met de intentie mensen te kwetsen?quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:53 schreef Fretwork het volgende:
Mocht je nu nog niet weten dat dit als kwetsend ervaren wordt, dan mag je gelijk een PGB aanvraag doen lijkt me. Mocht je het wel weten, dan doe je dit dus ook om mensen te kwetsen. Dan mag de wereld je best een teringlijer vinden toch?
Het gaat er helemaal niet over of dit wel of niet rationeel racistisch bedoeld is, het gaat over het toch uitvoeren van de actie, waarvan enkelen hier zeggen; beter van niet. That's all.
Ja, zoals anti zwarte-piet demonstranten die kinderen voor racist uitschelden?quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:00 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Oke, rephrase;
Dan doe je het dus ook, wetende dat je mensen gaat kwetsen.
Je moet het helemaal zelf weten, als jij het de grap waard vindt wetende dat je mensen gaat kwetsen, lekker doen joh. Maar dan moet je ook niet komen met een "je mag kennelijk ook niks meer tegenwoordig".quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:01 schreef Danny het volgende:
[..]
Dus als enkelen zeggen dat je iets beter niet kunt doen omdat ze het kwetsend vinden dan moet je er eigenlijk verplicht mee ophouden omdat je het anders doet met de intentie mensen te kwetsen?
Dus blanken niet 'wit' noemen. Stoppen met mensen 'cis' noemen. Stoppen met mensen voor racist uitmaken. Dat zijn allemaal zaken die sommige mensen kwetsend of beledigend vinden.
En zo zijn er nog een miljoen dingen. Er zijn vrijwel geen dingen die NIEMAND kwetsend vindt, dus als je ook maar IETS doet doe je het om mensen te kwetsen begrijp ik?
Ja, dat is ook belachelijkquote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:01 schreef Danny het volgende:
[..]
Ja, zoals anti zwarte-piet demonstranten die kinderen voor racist uitschelden?
Als Turken het doen kan het dus eventueel wel? Nu ben ik in de war.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:11 schreef Schnitzels het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rHR5vPGoK-ndk9GuZYRQ
"Als witte mensen zichzelf zwart schminken om op een zwart persoon te lijken, wordt dat blackface genoemd. Verschillende onderzoekers toonden aan dat die traditie racistisch is omdat het ontstaan is in tijden van kolonialisme en slavernij."
Hier gaan al mijn haren recht van overeind staan. Witte mensen...
Wat zijn die buitenlanders snel offended hè?!quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:11 schreef Schnitzels het volgende:
"Als witte mensen zichzelf zwart schminken om op een zwart persoon te lijken, wordt dat blackface genoemd. Verschillende onderzoekers toonden aan dat die traditie racistisch is omdat het ontstaan is in tijden van kolonialisme en slavernij."
Het punt is dat iedereen van mij de term wit mag gebruiken. IK vind het beledigend omdat ik niet wit ben, maar dat is MIJN probleem. Het hypocriete zit andersom, waar mensen die vinden dat je je niet zwart mag schminken wel termen als cis of wit gebruiken. Mij boeit het niet dat ze dat gebruiken - het toont voor mij alleen maar domheid aan - maar als je er zo stellig als jij dat doet beweert dat als je iets doet waarvan je weet dat anderen het kwetsend vinden je het niet moet doen of dat je anders doelbewust iets doet wetende dat je mensen kwetst dan doe je met vrijwel alles wat je doet precies hetzelfde. Eet je vlees? Dan kwets je de vegans. Rijd je auto? Dan kwets je de XR figuren. etc.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:04 schreef Fretwork het volgende:
Overigens hilarisch dat mensen het complete onzin vinden dat ze zich niet zwart mogen schminken, maar "wit" kwetsend vinden
We mogen niet meer 'blank' heten omdat iemand verzonnen heeft dat we daarmee bedoelen dat zwarte mensen minderwaardig zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:11 schreef Schnitzels het volgende:
Het gaat om de intentie waarmee blank mensen nu uitgescholden worden voor 'wit'. Dat is omdat blanke mensen allemaal racisten zijn. Dat is in ieder geval het narratief. Omdat 'blank' staat voor 'hej donker gekleurde medemens, we willen je als slaaf houden' worden we nu 'wit' genoemd. Daarmee willen we allemaal natuurlijk nog steeds hetzelfde, alleen wordt er nu een duidelijke nadruk op gelegd.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:12 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Wat zijn die buitenlanders snel offended hè?!
Nogmaals, maak lekker je eigen keuzes hierin, maar je kan onmogelijk ingaan tegen dat als je weet dat je ergens mensen mee kwetst, je weet dat mensen gekwetst gaan zijn als je dat doet.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:13 schreef Danny het volgende:
[..]
Het punt is dat iedereen van mij de term wit mag gebruiken. IK vind het beledigend omdat ik niet wit ben, maar dat is MIJN probleem. Het hypocriete zit andersom, waar mensen die vinden dat je je niet zwart mag schminken wel termen als cis of wit gebruiken. Mij boeit het niet dat ze dat gebruiken - het toont voor mij alleen maar domheid aan - maar als je er zo stellig als jij dat doet beweert dat als je iets doet waarvan je weet dat anderen het kwetsend vinden je het niet moet doen of dat je anders doelbewust iets doet wetende dat je mensen kwetst dan doe je met vrijwel alles wat je doet precies hetzelfde. Eet je vlees? Dan kwets je de vegans. Rijd je auto? Dan kwets je de XR figuren. etc.
Dus wetende dat je dingen doet waarvan je weet dat ze mensen kwetsen; wat is het verschil tussen de kwetsende dingen die jij doet en de kwetsende dingen die die meneer in z'n Gullitpakje deed?
Nee joh, het is voornamelijk gewoon een dom overgenomen taalkundigheid uit het Engels, of nou ja, de VS. Waarbij in NL een aantal mensen vonden dat de term donker een negatieve lading had en blank een positieve lading.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:16 schreef Danny het volgende:
[..]
Het gaat om de intentie waarmee blank mensen nu uitgescholden worden voor 'wit'. Dat is omdat blanke mensen allemaal racisten zijn. Dat is in ieder geval het narratief. Omdat 'blank' staat voor 'hej donker gekleurde medemens, we willen je als slaaf houden' worden we nu 'wit' genoemd. Daarmee willen we allemaal natuurlijk nog steeds hetzelfde, alleen wordt er nu een duidelijke nadruk op gelegd.
Nee dat is niet all. Je moet je wel bewust zijn van waar we hier precies mee te maken hebben en dat is mensen die claimen gekwetst te zijn als onderdeel van een ideologische strijd. Dan kun je ook zeggen die ideologie is verrot en stik maar lekker in je eigen nepgekwetstheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 11:53 schreef Fretwork het volgende:
[..]
In de basis is blackface 100% racistisch, wat niet wil zeggen dat mensen die hun hoofd schminken racistisch zijn, noch aan blackface doen.
Het wil ook niet zeggen dat jezelf schminken racistisch is, maar dan kan het wel zijn. In dit geval zou je zeggen van niet. Wel is het zo dat jezelf zwart schminken nu veel beladener is geworden in Nederland dan 15 jaar geleden. En helaas ook dat mensen zich nu veel eerder moedwillig gekwetst voelen, dan dat dat was toen amper mensen de term blackface kenden.
Mocht je nu nog niet weten dat dit als kwetsend ervaren wordt, dan mag je gelijk een PGB aanvraag doen lijkt me. Mocht je het wel weten, dan doe je dit dus ook om mensen te kwetsen. Dan mag de wereld je best een teringlijer vinden toch?
Het gaat er helemaal niet over of dit wel of niet rationeel racistisch bedoeld is, het gaat over het toch uitvoeren van de actie, waarvan enkelen hier zeggen; beter van niet. That's all.
Het is een uitdrukking van macht, de taal kunnen veranderen, maar het is ook om tot één internationaal narratief van blank tegen zwart te komen, van dader en slachtoffer, van dief en bestolene. Het Amerikaans racisme moest op Nederland geprojecteerd worden om toch slachtoffer van racisme te kunnen zijn, Zwarte Piet werd blackface en was bewijs van hun slachtofferschap waarmee internationaal moest worden geparadeerd.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:16 schreef Danny het volgende:
[..]
Het gaat om de intentie waarmee blank mensen nu uitgescholden worden voor 'wit'. Dat is omdat blanke mensen allemaal racisten zijn. Dat is in ieder geval het narratief. Omdat 'blank' staat voor 'hej donker gekleurde medemens, we willen je als slaaf houden' worden we nu 'wit' genoemd. Daarmee willen we allemaal natuurlijk nog steeds hetzelfde, alleen wordt er nu een duidelijke nadruk op gelegd.
Hakuna your tatta's johquote:
Is dat zo ja?quote:Op maandag 17 juni 2024 13:30 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
als je als maatschappij collectief eigenlijk bepaalt dat jezelf als blank persoon donker schminken (om een donker persoon te imiteren) niet oké is
Hoe kom je hier bij?quote:Op maandag 17 juni 2024 14:34 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
OK, Bart !!quote:Na Nederland-Polen werd er niet alleen gesproken over de 2-1 winst van Oranje. Er was ook commotie over enkele supporters die op de tribune verkleed waren als Ruud Gullit. Sommige mensen vielen over de zwart geschminkte gezichten. Het leidde ook voor Bart van de Ven uit Breda tot vervelende reacties op internet en hij stopt daarom met zijn act als dubbelganger van de Ruud Gullit uit 1988. "Ik ben erg geschrokken", zo zegt hij.
Ariana Grande kan ook wel inpakken vuige racistquote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:52 schreef kl1172 het volgende:
Ok, racisme roepers, dan wil ik dat het wettelijk vastgelegd wordt wanneer het verdonkeren van iemands huidtint racistisch wordt. Zodat alle nuance per direct onnodig is en we tot op de hertz in het lichtspectrum de mogelijke daders per direct en onomstotelijk schuldig kunnen verklaren.
Nou ja, zij lijkt wel Latijns Amerikaanse roots te hebben, dus zij mag het.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 15:26 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Ariana Grande kan ook wel inpakken vuige racist
Net als jij dat doet en net als ieder ander dat doet.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:26 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nogmaals, maak lekker je eigen keuzes hierin, maar je kan onmogelijk ingaan tegen dat als je weet dat je ergens mensen mee kwetst, je weet dat mensen gekwetst gaan zijn als je dat doet.
Iedereen heeft last van racisme. Dat is niet voorbehouden aan een bepaald ras, hoeveel men ook probeert je dat wel te laten geloven. Doe je als blanke een zwart iemand na dan ben je racist. Doet een zwart iemand een blanke na dan is dat dikke prima. Ik kan er als ik me als zwarte piet zou verkleden niets aan veranderen dat anderen dat voor zichzelf koppelen aan slavernij. IK bepaal dat niet en IK heb er geen invloed op. IK heb nooit slaven gehouden en de mensen die ervoor kiezen de koppeling te maken zijn nooit slaaf geweest en hebben nooit persoonlijk slaven gekend. Er wordt niets racistisch mee bedoeld en ik voel me totaal niet verantwoordelijk voor de persoonlijke keuzes (je gebruikt zelf het woord keuzes) die anderen maken met betrekking tot hun interpretatie ervan (aangenomen dat ik me als zwarte piet zou verkleden, of als Ruud Gullit, of als een Indiaan, of als ik een eskimo eskimo noem).quote:Er zijn vast mensen die heel duidelijk onderbouwd het verschil kunnen aangeven tussen dingen die mensen het gevoel van racisme geven, of mensen die tegen zelfgemaakte levenskeuzes ingaan
Ik maak zelf wel uit waar en hoe en wat ik eet. Als iemand daar aanstoot aan neemt is dat toch echt hun probleem.quote:Denk dat je daar zelf wel in kan vullen wat je als kwetsend zou ervaren. Als ik gewoon auto rijd kwets ik redelijkerwijs niemand, als ik donuts trek in mijn Dodge RAM voor een XR blokkade wel. Als ik vlees eet niet, als ik met mn blote klauwen een T-Bone uit elkaar trek in het gezicht van een vegan wel.
och, als je blanke mensen 'witte' noemt, of mensen 'cis' gaat noemen ben je op dezelfde manier bezig. Als je bij een slagerij waar ik mijn vlees haal gaat staan roepen dat vlees moord is ook. Als je bij een abortuskliniek gaat staan met foto's van uit elkaar getrokken foetussen ook. Als je bij een kinderfeest gaat staan bleren dat het hele kinderfeest racistisch is ook. Doe nou niet alsof het allemaal eenzijdig is. Sta je het één toe, dan het ander ook. Ik ben niet zo van het hypocriete. Als een zwart iemand zich blank mag schmincken dan andersom ook. Als er racistische grappen over blanken gemaakt mogen worden, dan andersom ook.quote:Kijk lekker zelf waar je senang mee bent, maar ga nou niet verbaasd en sneu doen als mensen hier boos of gekwetst op reageren. Lijkt me niet een hele gekke.
Heul niet waar, niet zo denken hoorquote:Op maandag 17 juni 2024 15:07 schreef Danny het volgende:
[..]
hadden ze alleen mij bedreigd, soit, maar mijn grootste prioriteit in het leven is mijn gezin beschermen. en daarin heb ik er bij een alsnog gefaald
Culturele toe-eigening vind ik een heel andere discussie, overigens sta ik daar heel anders in, een populaire voetballer nadoen is iets heel anders dan toe-eigening dus daar de slachtofferrol zoeken is nogal vermoeiend imo.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 15:09 schreef De_Pel het volgende:
[..]
Hoe kom je hier bij?
Er zijn al genoeg relletjes over vergelijkbare “culturele toe-eigeningen” geweest.
Reken maar dat de KOZP extremisten hier ook een pittige mening over hebben.
idem, maar inlevingsvermogen werkt natuurlijk maar één kant opquote:Op dinsdag 18 juni 2024 16:15 schreef Fretwork het volgende:
Stukje begrijpend lezen, stukje inlevingsvermogen. Prettige wedstrijd Danny
Joh, ga gewoon voetballen kijken ipv je hier druk over maken.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 17:18 schreef Danny het volgende:
[..]
idem, maar inlevingsvermogen werkt natuurlijk maar één kant op
have fun in je bubbeltje
Exact dus wat ik paar posts terug zei al.quote:
Feit dat een groepje van 10-30 schreeuwers op het "interwebs" dit kunnen veroorzaken is cancel culture pur sang.quote:Alle donkere oranje supporters vinden dit ok, het is meer een soort van eerbetoon dan beledigend.
Als je met dit soort acties alleen dát specifieke soort mensen ‘kwetst’ toon je toch gewoon hun ongelijk aan en draag je toch wel iets substantieels bij aan de discussie.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 12:04 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Je moet het helemaal zelf weten, als jij het de grap waard vindt wetende dat je mensen gaat kwetsen,
Het uitermate droevige is dat bepaalde mensen dit als 'kwetsend' ervaren, puur en alleen omdat het een blank iemand is die zich donkerder schminkt om meer op Ruud Gullit te lijken. Het probleem is dus niet dat iemand op Gullit wil lijken, maar dat het een blank iemand is die dat doet.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:56 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nee, maar wel 100% zeker dat er mensen dit als kwetsend gingen ervaren, zoals je kon lezen.
Waarom reageer je dan in dit topic, als je er helemaal niks van vindt?quote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:16 schreef Fretwork het volgende:
Och Jezus, stop even met mij te quoten om je domme argumenten te posten.
Ik ga helemaal niet iets inhoudelijk vinden over wat racistisch is, wie er terecht dan wel onterecht gekwetst zou moeten zijn en wat de achtergrond daarvan is.
Volgens mij is alles wel gezegd, lees het rustig na
https://www.bol.com/nl/nl(...)FNzewn4aArtTEALw_wcBquote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:18 schreef Repentless het volgende:
[..]
Waarom reageer je dan in dit topic, als je er helemaal niks van vindt?
Ja, leuk. Probeer het eens inhoudelijk.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:21 schreef Fretwork het volgende:
[..]
https://www.bol.com/nl/nl(...)FNzewn4aArtTEALw_wcB
quote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:23 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, leuk. Probeer het eens inhoudelijk.
Mag je vinden hoor. Probeer het eens te onderbouwen. Dat volgens jou "de bodem wel bereikt is", zegt niets.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:25 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja sorry hoor, als iemand zegt dat het racistisch tegenover blanke mensen is dat zij als enige zich niet zwart mogen schminken is volgens mij de bodem wel bereikt
Maar wat stellen ze zich aan he?
quote:Op maandag 17 juni 2024 08:37 schreef Caland het volgende:
Ik denk dat Ruud zelf er wel om kan lachen
Dan is deze hele discussie overbodig lijkt me
Moet toch uitermate frustrerend zijn voor al die boze mensen. "Racisme! Blackface! Schandalig!"quote:
De mensen die in dat filmpje zich het meest druk maken zijn twee roomblanke kinderen van een jaar of 16quote:Op dinsdag 18 juni 2024 21:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Moet toch uitermate frustrerend zijn voor al die boze mensen. "Racisme! Blackface! Schandalig!"
De levende legende, waar het daadwerkelijk om draait, zelf: "ik vind het wel leuk, voel me eigenlijk vereerd."
Ik had het filmpje nog niet bekeken, inmiddels wel. Wel weer typerend om te zien: de meeste mensen die volwassen of op leeftijd zijn (van welke afkomst dan ook) reageren in de trant van: "joh, maak je niet zo druk, boeie".quote:Op dinsdag 18 juni 2024 21:13 schreef Caland het volgende:
[..]
De mensen die in dat filmpje zich het meest druk maken zijn twee roomblanke kinderen van een jaar of 16
Best eng
En daar hebben we het, Gullit is een vuile racist! Dat ie zich voor zulke smerige gedragingen nog vereerd voelt ook! #CancelGullitquote:
Mooi ,kunnen we weer verderquote:
De meeste mensen denken er gewoonweg niet over na. Waarom zouden ze? Je koopt een gullit-outfit, gullit heeft een kleurtje, DUS schmink je jezelf. Mensen die daar aanstoot aan nemen, vooral als ze zelf niet eens zwart zijn, hebben zelf foute gedachten. Net als die mensen die janken als ze een foto zien van een vader die stoeit met z'n kind dat het een pedo is. Die mensen denken zelf gewoon krom en snappen niet dat anderen daar helemaal niet mee bezig zijn maar zich gewoon vermaken. Zonder bijbedoelingen, zonder kwade intenties en zonder erbij stil te staan dat een klein deel van de bevolking er aanstoot aan neemt.quote:Op woensdag 19 juni 2024 10:13 schreef DrDentz het volgende:
Ik wist niks van Rasta Ruud enzo en of er al ophef over was, maar toen ik hem zag op tv dacht ik meteen: oei, hier gaat waarschijnlijk ophef over komen anno 2024. Dus opende dit topic alvast. Maar als ik dat al zo snel kan inschatten, en ik ben niet woke ofzo, waarom kunnen zij dat blijkbaar niet met z'n 3en terwijl ze zich voorbereiden om zwart geschminkt als Ruud Gullit in een stadion te gaan zitten? Zouden ze nooit gedacht hebben dat hier misschien raar naar gekeken gaat worden internationaal? Of ze hebben er gewoon maling aan, dat kan ook. Maar dan is het raar dat je nu beteuterd stopt. Een beetje de Erik van Muiswinkels van de Gullit-imitators, opeens tot nieuwe inzichten gekomen.
Ja, Afriyie, dat klopt. Als een donker persoon het prima vindt om 'neger' genoemd te worden en anderen ook zo noemt, ervan uitgaande dat het vriendschappelijk is bedoeld, verliest het woord in dat geval inderdaad zijn racistische connotatie en betekenis. Of hij moet denken dat iemand als bijvoorbeeld een Snoop Dogg een racist is met een hekel aan zwarte mensen en in vrijwel al zijn nummers zwarten aan het uitschelden is, dat kan.quote:Op woensdag 19 juni 2024 20:26 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Airfryer hep ook een mening
Best een onderzoekje waard. 10 geschminkte Gullits op een rij om te bepalen wat wel of niet mag.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 20:08 schreef Repentless het volgende:
[..]
Racistischer dan dat wordt het bijna niet. "Jij mag je van mij niet in een andere kleur schminken, omdat je blank bent."
Vriendje van Depay ziet de steun voor zijn racisme geroep afnemenquote:Op woensdag 19 juni 2024 20:26 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Airfryer hep ook een mening
In het geval van Depay is dat ook volkomen terecht. Elke keer als die man zijn mond opentrekt komt er louter bagger uit.quote:Op donderdag 20 juni 2024 20:23 schreef Hatseflats22 het volgende:
Er wordt wel eens gemopperd op de houding van spelers, maar hij geeft het goede voorbeeld. In hem zie ik later ook wel een coach, slimme en rustige speler.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |