1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 | [img=657,165]https://i.imgur.com/oMryVC9.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2024[/b] - editie 92 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2023 en vooruitblik[/b] In 2023 was de hypercar klasse een stuk beter vertegenwoordigd met toevoegingen van Cadillac, Peugeuot, Porsche en Ferrari, waarbij Ferrari er voor het eerst sinds 1965 winnaar werd van Le Mans. In de LMP2 klasse ging Inter Europol Competition er met de overwinning vandoor. In de afzwaaiende GTE AM klasse ging de winst naar Corvette Racing, waar ook de Nederlander Nicky Catsburg achter het stuur zat. Dit jaar is de hypercar klasse nog sterker vertegenwoordigd doordat nu ook BMW, Lamborghini en Alpine meedoen. Met 23 entries is dit het meeste aantal auto's dat we in de topklasse hebben gezien deze eeuw. Na jaren van overwinningen van Toyota werd deze reeks vorig jaar gebroken door de overwinning van Ferrari. De vraag is of Toyota kan terugslaan, maar een ding is zeker: we gaan door de grote hoeveelheid entries een erg spannende race tegemoet. Ook dit jaar is het LMP2 veld met 8 auto's gekrompen naar 16, met name door de toename in de Hypercar klasse. Dit jaar dus geen GTE auto's meer op Le Mans, maar wel een goed vertegenwoordigd GT3 veld met 23 entries met daarbij veel grote merken uit het GTE tijdperk zoals onder andere Aston Martin, Ferrari, Corvette en Porsche. Belangrijke wijziging dit jaar is dat er geen bandenwarmers gebruikt mogen worden. Ook wordt in de Hypercar klasse een 'power gain' balance of performance toegepast, waarmee vermogen boven de 250 km/h wordt aangepast om topsnelheden dichter bij elkaar te brengen. In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00 [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2024.pdf]Entry list 2024 (pdf)[/url] [img=127,25]https://i.imgur.com/5TDhbrP.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting) [*]1030kg [*]Maximaal vermogen van 500kw De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Lamborghini. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. [img=127,25]https://i.imgur.com/vrNSLr2.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:33 [*]930kg [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. [img=127,25]https://i.imgur.com/TPns8ga.png[/img] [*]Oranje nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:58 (schatting) [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Met het wegvallen van LM GTE is dit de nieuwe GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Am zagen zien we dit jaar terug in deze klasse. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Woensdag 12 juni[/b] [*]14:00-17:00 Free practice session 1 [*]19:00-20:00 Qualifying session 1 [*]22:00-0:00 Free practice session 2 [b]Donderdag 13 juni[/b] [*]15:00-18:00 Free practice session 3 [*]20:00-20:30 Hyperpole [*]22:00-23:00 Free practice session 4 [b]Zaterdag 15 juni[/b] [*]12:00-12:15 Warm-up [*]16:00 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL zendt de 24 uur volledig uit [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.fiawec.com/en/news/how-and-where-to-watch-the-24-hours-of-le-mans/7992]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://discover.fiawec.tv/]Officiële WEC stream[/url] (betaald) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (betaald) - heeft een audio only stream, ook via HBO MAX + sport [b]Live Timing[/b] [*][url=https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/spotter-guide-24-heures-du-mans-2024.pdf]Spotter Guide 2024[/url], grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore) [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [*][url=https://www.dailysportscar.com/2024/06/13/2024-le-mans-24-hours-resources.html]Le Mans resource guide (Dailysportscar)[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] |
Ferrari tacticsquote:Op zaterdag 15 juni 2024 21:53 schreef Peterselieman het volgende:
De #50 heeft net nieuwe slicks ...
"We are going strategy F"quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:03 schreef Nattekat het volgende:
Zit het F1 pitwall team in die garage ofzo?
ik volg dit ook nietquote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:03 schreef Nattekat het volgende:
Zit het F1 pitwall team in die garage ofzo?
Doen ze vaker. Paar jaar terug toen het na 23.30 7 seconden van elkaar af was, gingen ze in de laatste pitsstop naar de reclame. De belangrijkste.quote:
Paar rondjes en je bent met de regenband beter afquote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:06 schreef M90 het volgende:
slicks is nu ~ 30 seconden per ronde langzamer
zou verboden moeten wordenquote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Doen ze vaker. Paar jaar terug toen het na 23.30 7 seconden van elkaar af was, gingen ze in de laatste pitsstop naar de reclame. De belangrijkste.
Oja, goeie. Stond ook nog op de planning voor de race überhaupt begon, maar toen moest ik van jou fietsen.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:09 schreef heywoodu het volgende:
Goed moment om even te gaan douchen, zag ik. Wel telefoon met stream meegenomen, maar dat is toch ook niet ideaal. Voornaamste 'slachtoffers' van de regen (door eigen schuld uiteraard) zijn de fabrieks-Ferrari's?
ja, die hebben het dit keer misquote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:09 schreef heywoodu het volgende:
Goed moment om even te gaan douchen, zag ik. Wel telefoon met stream meegenomen, maar dat is toch ook niet ideaal. Voornaamste 'slachtoffers' van de regen (door eigen schuld uiteraard) zijn de fabrieks-Ferrari's?
Met een zoomlens lijkt alles dichter op elkaar idd.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:11 schreef Nattekat het volgende:
Denk dat het er enger uit zag op tv dan dat het was
Ja, geen idee, LT is stuk.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:11 schreef M90 het volgende:
[..]
nou dat komt idd goed uit maar ze hebben wel veel tijd verloren al
Halve ronde verloren, godverquote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:12 schreef M90 het volgende:
[..]
deze werkt voor mij nog https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17
Maar gaat niet iedereen nu weer naar slicks zodat je wel het nadeel maar niet het voordeel daarna hebt? Of blijft iedereen buiten?quote:
op radio le mans zeggen ze dat FCY sneller deployed kan worden dan een slow zone. Maar dit mag snel naar een slow zonequote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:14 schreef Faraday01 het volgende:
Vraag is waarom dit niet af kan met een slow zone?
Deze is eigenlijk overzichtelijker dan Timing71.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:12 schreef M90 het volgende:
[..]
deze werkt voor mij nog https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17
Overzichtelijker ja? Ik vind het juist moeilijker om te lezen.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Deze is eigenlijk overzichtelijker dan Timing71.
Kleiner, maar minder chaotisch met honderdmiljoen cijfertjes door elkaar. Het ziet er allemaal wat netter geordend uit. En je kunt tenminste makkelijk zien wie nog in de ronde van de leider zitquote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Overzichtelijker ja? Ik vind het juist moeilijker om te lezen.
Ja, leuk als je al meer dan een stop verloren bent.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:23 schreef M90 het volgende:
verschil tussen slicks en regenbanden wordt kleiner. seconde of 5 nog
Hoelang duurt een stop hier?quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, leuk als je al meer dan een stop verloren bent.
Sinds de fcy al een halve minuut en daarvoor al een kleine minuut of zo?quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, leuk als je al meer dan een stop verloren bent.
Hangt er van af wat ze allemaal doen. Met bandenwissel ongeveer 1:20-1:30.quote:
Jaquote:
Het is Bourdais maar okquote:
Dan is die vierdubbele stint ook weer niet ZO lang kennelijkquote:
Ik ga er tenminste vanuit dat de LT op de Le Mans site kloptquote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dan is die vierdubbele stint ook weer niet ZO lang kennelijk
moet je daar inloggen?quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:29 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik ga er tenminste vanuit dat de LT op de Le Mans site klopt
Lijkt mij niet dat 8 dat volhoudt.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 22:27 schreef Faraday01 het volgende:
Al met al lijkt het zo uit te pakken dat #83 en #8 straks 1 en 2 liggen
Het was in ieder geval de auto van Rengerquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |