1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 | [img=657,165]https://i.imgur.com/oMryVC9.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2024[/b] - editie 92 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2023 en vooruitblik[/b] In 2023 was de hypercar klasse een stuk beter vertegenwoordigd met toevoegingen van Cadillac, Peugeuot, Porsche en Ferrari, waarbij Ferrari er voor het eerst sinds 1965 winnaar werd van Le Mans. In de LMP2 klasse ging Inter Europol Competition er met de overwinning vandoor. In de afzwaaiende GTE AM klasse ging de winst naar Corvette Racing, waar ook de Nederlander Nicky Catsburg achter het stuur zat. Dit jaar is de hypercar klasse nog sterker vertegenwoordigd doordat nu ook BMW, Lamborghini en Alpine meedoen. Met 23 entries is dit het meeste aantal auto's dat we in de topklasse hebben gezien deze eeuw. Na jaren van overwinningen van Toyota werd deze reeks vorig jaar gebroken door de overwinning van Ferrari. De vraag is of Toyota kan terugslaan, maar een ding is zeker: we gaan door de grote hoeveelheid entries een erg spannende race tegemoet. Ook dit jaar is het LMP2 veld met 8 auto's gekrompen naar 16, met name door de toename in de Hypercar klasse. Dit jaar dus geen GTE auto's meer op Le Mans, maar wel een goed vertegenwoordigd GT3 veld met 23 entries met daarbij veel grote merken uit het GTE tijdperk zoals onder andere Aston Martin, Ferrari, Corvette en Porsche. Belangrijke wijziging dit jaar is dat er geen bandenwarmers gebruikt mogen worden. Ook wordt in de Hypercar klasse een 'power gain' balance of performance toegepast, waarmee vermogen boven de 250 km/h wordt aangepast om topsnelheden dichter bij elkaar te brengen. In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00 [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2024.pdf]Entry list 2024 (pdf)[/url] [img=127,25]https://i.imgur.com/5TDhbrP.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting) [*]1030kg [*]Maximaal vermogen van 500kw De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Lamborghini. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. [img=127,25]https://i.imgur.com/vrNSLr2.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:33 [*]930kg [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. [img=127,25]https://i.imgur.com/TPns8ga.png[/img] [*]Oranje nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:58 (schatting) [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Met het wegvallen van LM GTE is dit de nieuwe GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Am zagen zien we dit jaar terug in deze klasse. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Woensdag 12 juni[/b] [*]14:00-17:00 Free practice session 1 [*]19:00-20:00 Qualifying session 1 [*]22:00-0:00 Free practice session 2 [b]Donderdag 13 juni[/b] [*]15:00-18:00 Free practice session 3 [*]20:00-20:30 Hyperpole [*]22:00-23:00 Free practice session 4 [b]Zaterdag 15 juni[/b] [*]12:00-12:15 Warm-up [*]16:00 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL zendt de 24 uur volledig uit [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.fiawec.com/en/news/how-and-where-to-watch-the-24-hours-of-le-mans/7992]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://discover.fiawec.tv/]Officiële WEC stream[/url] (betaald) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (betaald) - heeft een audio only stream, ook via HBO MAX + sport [b]Live Timing[/b] [*][url=https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/spotter-guide-24-heures-du-mans-2024.pdf]Spotter Guide 2024[/url], grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore) [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [*][url=https://www.dailysportscar.com/2024/06/13/2024-le-mans-24-hours-resources.html]Le Mans resource guide (Dailysportscar)[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] |
Lijkt het wel op, linkervoorwiel raakt de grond niet eensquote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:25 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Daar gaan ze even mee bezig zijn in de pits
Blijf Maar Wenenquote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:27 schreef King_Merc het volgende:
Geen grijns op het gezicht van Frijns..
Timing71 Chrome extensiequote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:37 schreef heywoodu het volgende:
Goed, eindelijk bij de laptop. Wat is de beste site voor de live timing?
Zonder extensie ook op https://live.fiawec.com/en/livequote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:37 schreef heywoodu het volgende:
Goed, eindelijk bij de laptop. Wat is de beste site voor de live timing?
Is dat alleen een extensie? Want dan moet ik eerst weer Chrome gaan installeren.quote:
Als dat de beste is, wil ik niet weten hoe de niet-besten eruit zien.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:38 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Zonder extensie ook op https://live.fiawec.com/en/live
Staat als out in de live timing, dus ik denk het wel.quote:
Ze claimen van wel, maar misschien is ie ook voor andere browsers.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is dat alleen een extensie? Want dan moet ik eerst weer Chrome gaan installeren.
Dat is vast niet de beste, maar op dit moment het makkelijkst te vindenquote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als dat de beste is, wil ik niet weten hoe de niet-besten eruit zien.
Ah, op andere computer even gedaan en zo geregeld inderdaad. Eens kijken of het nuttig is.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze claimen van wel, maar misschien is ie ook voor andere browsers.
Die Timing71 is wel superieurquote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ah, op andere computer even gedaan en zo geregeld inderdaad. Eens kijken of het nuttig is.
Je hebt Chrome eigenlijk wel echt alleen nodig om even de live timing van WEC te openen, verder doe je niks met Chrome, want Timing71 opent gewoon als een los programma.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Jammer dat het alleen een chrome extensie is
Alleen de #54 staat op "ret", dat is de 1e. Geen idee waar "out" precies voor staat (staan er een aantal op out), maar niet voor de marker of doom iig.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:39 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Staat als out in de live timing, dus ik denk het wel.
Rechtsonder op het moertje klikken, dan kan je de kolommen veranderen.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:53 schreef heywoodu het volgende:
@:Nattekat Kun je ook kolommen uit- en aanzetten? Aantal pitstops staat helemaal rechts en voor mij net buiten beeld, terwijl ik bijvoorbeeld niet al die beste sectortijden hoef te zien.
En filteren op klasse, zoals bij WEC's timing wel gewoon kan?
Ah, knopje Configure Columns gemist net, dank u. Niet filteren is wel wat matigjes.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Rechtsonder op het moertje klikken, dan kan je de kolommen veranderen.
Filteren kan volgens mij niet.
Ik zie er nu maar 1 op out (en uitgegrijsd) staan, en dat is de #54.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:52 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Alleen de #54 staat op "ret", dat is de 1e. Geen idee waar "out" precies voor staat (staan er een aantal op out), maar niet voor de marker of doom iig.
Out is pitstraat uit, lijkt mequote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:52 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Alleen de #54 staat op "ret", dat is de 1e. Geen idee waar "out" precies voor staat (staan er een aantal op out), maar niet voor de marker of doom iig.
Dan kijken we op andere schermen.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:57 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik zie er nu maar 1 op out (en uitgegrijsd) staan, en dat is de #54.
Ik kijk op dezequote:Op zaterdag 15 juni 2024 18:59 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Dan kijken we op andere schermen.
Ik heb de #50 op "out" staan, dat is dus de out-lap. De #54 op ret, en een paar op "in", als in de pitstraat...
Was een grapjuhquote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Met de weersvoorspelling van morgen kan er nog heel veel gebeuren, zeker met de toyota's.
Oeh, driver trackerquote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:02 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik kijk op deze
https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17
Geen last van.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:03 schreef heywoodu het volgende:
Die delay in Timing71 is wel handig, maar de tijd loopt er wel íets harder dan op TV: delay tien minuten geleden gelijk gezet, nu loopt 'ie al twee seconden voor.
Bij mij werkt het echt perfect allemaalquote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:07 schreef heywoodu het volgende:
Leider: 49 rondjes
Nummer twee: 50 rondjes
Timing71 heeft nog wat kinderziektes.
Ja het werkt hier ook uitstekend verder hoor, maar dat was even een gek dingetje in de standquote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Bij mij werkt het echt perfect allemaal
Ferrari Formule 1-team tactieken zoals in Maleisië waarbij ze op intermediates op een droge baan reden en bij de regen weer naar binnen konden omdat de banden er aan warenquote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Snel allemaal in blinde paniek naar binnen!
Die liep bij mij niet helemaal lekkerquote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:02 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik kijk op deze
https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17
zit Xavi "We are checking" Marcos nu in het WEC team 🤕quote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ferrari Formule 1-team tactieken zoals in Maleisië waarbij ze op intermediates op een droge baan reden en bij de regen weer naar binnen konden omdat de banden er aan waren
Vandaar, ik op dezequote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:02 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik kijk op deze
https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17
De zéver druipt er indd vanaf bij hem vandaag....quote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:22 schreef heywoodu het volgende:
"Er is bijna geen jaar geweest dat er echt geen regen is geweest. Aan de andere kant, er zijn toch ook best wat edities geweest waarbij je daadwerkelijk geen regen had."
Bedankt, Jeroentje.
Sister car, de andere Cadillac. Niet dat Earl Bamber de zus is van Aitkenquote:
Mijn interpretatie is leuker.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Sister car, de andere Cadillac. Niet dat Earl Bamber de zus is van Aitken
Dan zal pa even op bezoek moeten komen met zijn Ziggo Go account.quote:
Heb je nou niet eens een login gekregen?quote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:27 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dan zal pa even op bezoek moeten komen met zijn Ziggo Go account.
quote:Op zaterdag 15 juni 2024 19:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heb je nou niet eens een login gekregen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |