abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:04:33 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213893797
quote:
Jumbo vervangt gelatine in gebak door plantaardig alternatief
Het kostte de supermarkt anderhalf jaar om alle gebakssoorten te voorzien van plantaardige alternatieven voor gelatine.

Supermarkt Jumbo heeft alle gelatine in het vers gebakassortiment vervangen door een plantaardig alternatief. Hiermee is de supermarkt de eerste die een dergelijke stap neemt.

Het kostte de supermarkt anderhalf jaar om alle gebakssoorten te voorzien van plantaardige alternatieven voor gelatine. Als laatste zijn de tompoezen nu ook vegetarisch, het populairste gebak van de supermarkt. Naar eigen zeggen reduceert 13.000 kilogram gelatine per jaar met deze stap. De gelatine is op verschillende manieren vervangen in de recepturen. In de tompoezen zijn bijvoorbeeld alginaat en gellangom gebruikt om de functie van gelatine te vervangen.

Supermarkten Plus en Albert Heijn hebben nog wel gebakssoorten in het assortiment met rundergelatine.

Jumbo profileert met eiwittransitie
Jumbo zet zich de laatste jaren steeds meer in voor de eiwittransitie. In oktober 2023 verhoogde de supermarkt de plantaardige ambitie en profileert zich daar sindsdien mee. In 2030 wil de supermarkt dat 60% van alle verkochte eiwitten plantaardig zijn. Op verschillende vlakken zet de supermarkt in op het vergroten van het plantaardig aanbod en daarin heeft het vers gebakassortiment ook een aandeel. Andere stappen van Jumbo zijn bijvoorbeeld het stoppen van kortingsacties op vlees en het verlagen van de prijzen van vleesvervangers.

https://www.foodagribusin(...)taardig-alternatief/
-------------------------------------------

Wat fijn!!!! Hopelijk volgt de rest van de supermarkten en bakkerijen ook dit voorbeeld :D Goedzo Jumbo!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213893862
Er zal geen beest minder om gefokt of geslacht worden. Nu gaan al die ingrediënten waarmee dat gelei gemaakt werd rechtstreeks de prullenbak in en moeten er weer extra ingrediënten geproduceerd worden om dat plantaardige gelei van te maken.

Wees er maar blij mee.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_213893894
Wat een onzin, gelatine maken ze voornamelijk van varkens botten, iets dat overblijft na het slachten voor vlees.

Als of het gebruik van plantaardige producten niet de natuur aantast of slecht is.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_213893904
Ik zie alleen maar een extra onderdeel van een dierafvalverwerkingsbedrijf toegevoegd worden omdat de voedselindustrie geen gebruik meer van maakt van de dierlijke producten. Voor de rest verandert er niets.

Dus wat de winst voor Jumbo is mag Joost weten.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213893910
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:14 schreef QAnonn het volgende:

[..]
TS is blij want die kan weer deugen.
Ja, het is duidelijk dat TS niets geeft om het resultaat, maar zich alleen maar goed wil voelen om een symbolische daad. Ook als dat alleen maar ten koste gaat van het milieu en niets oplevert aan dierenwelzijn.
pi_213893923
Het zit in een hoop producten, ook paracetamol.

Wat doet gelatine in vredesnaam in pesto, appelsap en pillen?

Van pesto en gebak tot chocolademousse: ze staan al jaren stijf van de gelatine. Vaak gemaakt van varkens, soms koeien. Lastig voor vegetariërs en mensen met een geloof. Keuringsdienst van waarde vraagt zich af wat fabrikanten drijft om het goedje in al hun producten te stoppen?

Gelatine populair in veel producten

Het gebruik van gelatine is niet nieuw. Althans het staat gebeiteld op de verpakking van menig snoepzak en pudding.

En de lijst producten die gelatine nog meer bevatten groeit gestaag. Zelfs in chocolademousse, pestospread en vlaflip duikt het op. Maar wat is gelatine precies?

Tot op het bot
Slachter Mark Willems legt uit dat geslachte varkens tot op het bot worden verwerkt. Mark Willems: ‘Het merg van de varkensbotten en varkenshuiden zijn de basis voor gelatine. Dat wordt door de gelatinefabrikanten opgehaald om te verwerken.’

Alleen die fabrikanten zijn niet zo happig om te laten zien hoe ze daar gelatine van maken. Wel wijzen ze allemaal naar een gelatine-expert in Brugge.

Daar woont Marc Vermeulen, voorzitter van de gelatinevereniging. Hij is al twintig jaar werkzaam in de industrie. In de keuken laat hij zien hoe je gelatine maakt.

Van varkenshuid naar gelatine
Marc Vermeulen snijdt eerst de varkenshuid van een speklap. De huid is een rijke bron van collageen - het essentiële eiwit dat lichamen bij elkaar houdt.

Met water en azijn als basisgereedschappen ondergaat de huid een proces van weken, spoelen en koken. Het resultaat? Gelatine van collageen uit de varkenshuid.

Betere structuur
Volgens meesterpatissier Hidde de Brabander zorgt gelatine voor een betere structuur bij bepaalde gebakjes. 'Het blijft mooier staan en het verbetert de eetbaarheid.’

Voor bavarois bijvoorbeeld is gelatine de gangbare bindstof, zonder kun je het gebak eigenlijk niet maken. Toch gebruikt De Brabander het liever beperkt. ‘Als er namelijk te veel gelatine in zit, dan doet dat iets met je mondgevoel.’

Hufterproof tompouce
Fabrikanten zijn enthousiast met het toevoegen van gelatine aan verschillende producten. Hidde de Brabander weet wel waarom: 'Zoals met meer supermarktproducten, willen ze het heel lang houdbaar maken.’

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor tompoezen die op transport stad en land doorreizen. En dan moeten ze vooral stevig zijn. Hoe meer gelatine, hoe stijver. Zo ontstaat de hufterproof tompouce. Brabander: ‘Het gebruik van veel gelatine is zonde, want het gaat altijd ten koste van de productkwaliteit.’

https://kro-ncrv.nl/progr(...)-en-pillen-medicatie
  Admin donderdag 13 juni 2024 @ 17:18:52 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_213893934
En die roze kleur?
Zitten daar nog gemalen schildjes in van een insect waarvan ik de naam vergeten ben?
Of is dat alleen in de smarties.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:20:36 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213893948
quote:
17s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:18 schreef yvonne het volgende:
En die roze kleur?
Zitten daar nog gemalen schildjes in van een insect waarvan ik de naam vergeten ben?
Bietensap?
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_213893957
quote:
En die roze kleur?
Dat is meestal gewoon kleurstof.
pi_213893964
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ja, het is duidelijk dat TS niets geeft om het resultaat, maar zich alleen maar goed wil voelen om een symbolische daad. Ook als dat alleen maar ten koste gaat van het milieu en niets oplevert aan dierenwelzijn.
TS is een veganist en overal waar dierlijke ingrediënten omgeruild worden met plantaardige vervangers is een 'overwinning' op het 'dierenwelzijn'.
Net alsof een geslachte vleeskoe nu feestverlichting op kan hangen omdat haar botten niet meer worden gebruikt.
quote:
En die roze kleur?
Bietensap.
pi_213893973
Goed bezig Jumbo! Als de andere supermarkten jullie voorbeeld volgen, dan kunnen we voortaan die botten gewoon weggooien in plaats van te gebruiken ^O^
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_213893975
pi_213893993
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:23 schreef Mylene het volgende:
[ afbeelding ]
Deze worden dus gestampt voor de kleurstof.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:25:24 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213894003
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:24 schreef Mylene het volgende:

[..]
Dan is het geen veganistische tompouce.
pi_213894041
quote:
En die roze kleur?
Schildluizen, maar meestal weggestopt onder E120

Zit overigens meestal niet in tompouce, is vooral voor donkerrode kleuren.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:29:44 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213894047
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:04 schreef Starhopper het volgende:

[..]
-------------------------------------------

Wat fijn!!!! Hopelijk volgt de rest van de supermarkten en bakkerijen ook dit voorbeeld :D Goedzo Jumbo!
Maak niet zo een paniek met je gemalen botten. Dat is gelul. Gelatine wordt gemaakt uit bindweefsel.
  Admin donderdag 13 juni 2024 @ 17:30:10 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_213894051
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:24 schreef Mylene het volgende:

[..]
Is ook een dier.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_213894059
quote:
84s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:25 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Nee dat klopt, dan is het geen veganistische tompouce.
pi_213894064
quote:
[ afbeelding ]
Die worden bijvoorbeeld gebruikt in yoghurt of snoepjes met rode kleur.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_213894082
quote:
84s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:25 schreef Starhopper het volgende:

[..]
De definitie van vega is voor veganisten exact vergelijkbaar met de dogma's voor religieuzen.
Men interesseert zich totaal niet voor het werkelijke resultaat of de gedachte erachter. Zolang het maar voldoet aan de verplichting van veganistisch /de tekst van de Koran, is het helemaal toppie.

Het is zo kortzichtig en achterlijk.
pi_213894092
Maar inderdaad, eigenlijk sterft een varken nu voor nog minder. De botten (die ze overigens weken om gelatine te verkrijgen, niet malen) worden nu gewoon weggegooid.
pi_213894133
quote:
17s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:30 schreef yvonne het volgende:

[..]
Is ook een dier.
Wanneer de luizen groot genoeg zijn worden ze in grote hoeveelheden van de cactussen geschept. De vrouwtjes luizen worden levend gekookt of door blootstelling aan de zon gedood. Vervolgens worden de schalen van het insect verbrijzeld tot een rood poeder. Het vocht dat vrijkomt bij het vermalen (het bloed) komt dan namelijk vrij. Voor één kilo karmijn zijn ongeveer 140.000 schildluizen nodig. De plantages bevinden zich onder andere in Mexico, Guatemala, en de Canarische Eilanden, maar het grootste deel van de wereldproductie komt uit Peru.
https://proveg.com/nl/blog/e120-karmijn
pi_213894144
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:33 schreef FvanS het volgende:
Maar inderdaad, eigenlijk sterft een varken nu voor nog minder. De botten (die ze overigens weken om gelatine te verkrijgen, niet malen) worden nu gewoon weggegooid.
Alsof de markt alleen gelatine zou gebruiken voor het vervaardigen van tompouce. _O- 8)7
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:37:30 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213894147
Fun Fact, paddestoelen zijn meer dier dan plant.
pi_213894170
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:36 schreef Mylene het volgende:

[..]
Wanneer de luizen groot genoeg zijn worden ze in grote hoeveelheden van de cactussen geschept. De vrouwtjes luizen worden levend gekookt of door blootstelling aan de zon gedood. Vervolgens worden de schalen van het insect verbrijzeld tot een rood poeder. Het vocht dat vrijkomt bij het vermalen (het bloed) komt dan namelijk vrij. Voor één kilo karmijn zijn ongeveer 140.000 schildluizen nodig. De plantages bevinden zich onder andere in Mexico, Guatemala, en de Canarische Eilanden, maar het grootste deel van de wereldproductie komt uit Peru.
https://proveg.com/nl/blog/e120-karmijn
Heel leuk. Maar het glazuur van tompouces word zelden daarmee gemaakt. Meestal gebeurt dat met bètacaroteen (wortelsap geloof ik) ,bietensap of kunstmatige kleurstof.

Verder weer ontopic?
pi_213894173
quote:
10s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:37 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Alsof de markt alleen gelatine zou gebruiken voor het vervaardigen van tompouce. _O- 8)7
Dat zeg ik toch nergens? Alleen hoe meer het gebruikt wordt, des te ''nuttiger'' is het slachtafval.

Het is niet zo dat ze nu minder varkens doden omdat er minder gelatine nodig is.
pi_213894189
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:29 schreef FvanS het volgende:

[..]
Schildluizen, maar meestal weggestopt onder E120

Zit overigens meestal niet in tompouce, is vooral voor donkerrode kleuren.
E120 wordt bijna nergens nog gebruikt, is bijna overal vervangen door bietensap, dat is net zo rood.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:40:58 #28
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213894192
Een leuk stukje PR greenwashing van Jumbo voor winstbejag
pi_213894251
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:40 schreef Farenji het volgende:

[..]
E120 wordt bijna nergens nog gebruikt, is bijna overal vervangen door bietensap, dat is net zo rood.
Nog meer dan je denkt. Zeker buiten de EU.

NIet alleen zo zeer in voedingsmiddelen, maar ook in cosmetica, verf ed.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:49:44 #30
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213894295
Als je je zorgen maakt over dieren, dan zou ik vooral palmolie en palmvet vermijden, daar wordt enorm veel regenwoud voor gekapt. Jubelen over gelatine en schildluizen is een beetje kortzichtig als je palmvet en palmolie verder geen probleem vind.
pi_213894300
Ik ben geen vegetariër, laat staan een veganist. Maar ook ik geef om de gevolgen die vlees op de samenleving en het milieu hebben. Daarom vervang ik minstens eens per week 'gewoon' vlees met orgaanvlees en als ik op de markt ben koop ik vis waarvan het merendeel word weggegooid als bijvangst.
De netto uitstoot van beide producten is nul.

Als meer mensen die geven om het milieu of dierenwelzijn dat nu eens zouden doen.....
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:51:26 #32
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_213894307
quote:
En die roze kleur?
Schildluizen inderdaad.
https://duurzaaminsectene(...)eken-dan-eet-je-ook/
Gevaccineerd.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:52:11 #33
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213894316
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik ben geen vegetariër, laat staan een veganist. Maar ook ik geef om de gevolgen die vlees op de samenleving en het milieu hebben. Daarom vervang ik minstens eens per week 'gewoon' vlees met orgaanvlees en als ik op de markt ben koop ik vis waarvan het merendeel word weggegooid als bijvangst.

Als meer mensen die geven om het milieu of dierenwelzijn dat nu eens zouden doen.....
En palmvet/olie?
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:52:33 #34
472044 Ghost_Buster
pi_213894323
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat is meestal gewoon kleurstof.
E120, of Karmijnrood.
Gevaccineerd.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:53:13 #35
472044 Ghost_Buster
pi_213894330
quote:
[ afbeelding ]
Duur beestje. 30 euro per gram.
Gevaccineerd.
  donderdag 13 juni 2024 @ 17:55:05 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213894346
Netjes
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213894361
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je je zorgen maakt over dieren, dan zou ik vooral palmolie en palmvet vermijden, daar wordt enorm veel regenwoud voor gekapt. Jubelen over gelatine en schildluizen is een beetje kortzichtig als je palmvet en palmolie verder geen probleem vind.
Dit.
Zo veel biodiversiteit, zowel dierlijk als plantaardig, die moet wijken voor monocrop, omdat dat meer oplevert.
pi_213894372
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En palmvet/olie?
Ik heb pindakaas en chocoladepasta waar dat niet inzit, maar om eerlijk te zijn eet ik die omdat ik die gewoon lekker vind. Verder ben ik ook niet puur gefocust op de ethische kant van vlees/vis of andere producten. Er spelen bij de aankoop van producten een hoop zaken mee. Orgaanvlees is bijvoorbeeld ook erg lekker, gezond en goedkoop.
pi_213894374
quote:
Tegenwoordig gebruikt men dus blijkbaar gewoon sap uit o.a. vruchten

https://www.food-info.net/nl/e/e163.htm
  Forum Admin donderdag 13 juni 2024 @ 18:00:59 #40
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213894406
Dat een Jumbo dit doet met alle berichten van dat concern in het achterhoofd laat mij denken dat dit puur financiele gronden heeft.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213894423
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De definitie van vega is voor veganisten exact vergelijkbaar met de dogma's voor religieuzen.
Men interesseert zich totaal niet voor het werkelijke resultaat of de gedachte erachter. Zolang het maar voldoet aan de verplichting van veganistisch /de tekst van de Koran, is het helemaal toppie.

Het is zo kortzichtig en achterlijk.
Bij Kruidvat moslima verteld dat er varkensgalatine in de huismerk paracetamol zit, wist ze niet, had ze totaal niet verwacht, gezegd dat ze beter naar de Etos kan gaan voor zonder. Daar staat het tenminste duidelijk voor het schap.
pi_213894453
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 18:03 schreef Mylene het volgende:

[..]
Bij Kruidvat moslima verteld dat er varkensgalatine in de huismerk paracetamol zit, wist ze niet, had ze totaal niet verwacht, gezegd dat ze beter naar de Etos kan gaan voor zonder. Daar staat het tenminste duidelijk voor het schap.
Zou ze ook uit die bakken schepsnoep snaaien, elke keer als ze er langsloopt?
Al dat chewy spul staat stijf van de gelatine. Drop, winegums en dat soort dingen.
  donderdag 13 juni 2024 @ 18:14:26 #43
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213894498
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 17:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Wat is dit nu weer voor een onzin? Als je er voor kiest om geen dieren te eten ben je toch niet moreel verplicht om de restproducten of bijvangst te eten? Bijvangst eten is bijvangst kopen is meer winst/minder verlies voor de visser. Laat dat lekker over aan mensen die wel vlees en/of vis consumeren.

Hetzelfde geldt voor gelatine. Mocht de vraag naar gelatine afnemen wordt het minder rendabel om een varken te houden. Als varkensboer verdien immers iets minder aan de restproducten. Uiteraard zal dat praktisch weinig schelen, maar minder vraag is altijd positief.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gimmick op 13-06-2024 18:24:24 ]
I am a black hole shitting into the void
pi_213894506
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 18:08 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Zou ze ook uit die bakken schepsnoep snaaien, elke keer als ze er langsloopt?
Al dat chewy spul staat stijf van de gelatine. Drop, winegums en dat soort dingen.
Dat wist ze wel weer.
pi_213894512
quote:

[..]
In de liquidcaps van verschillende medicijnen zit ook allemaal (varkens)gelatine. Pilletjes zijn vaak zonder :P
pi_213894556
quote:

[..]
Het verbod op de consumptie van varkensvlees en andere soorten vlees is dat duizenden jaren geleden er veel ziektes werden verspreid door de consumptie van die soorten vlees. Er was dus toen een hele goede reden om zo'n verbod in te voeren. Het idee achter halal slachten en het verbod op de consumptie van vlees dat zo niet was geslacht komt van het dierenwelzijn duizenden jaren geleden.

Met een scherp mes in 1x de nekaderen doorsnijden was toen de meest diervriendelijke wijze om te slachten. Niet zelden kwam het voor dat slechte slachters met botte messen op de dieren inhakten en het minutenlange lijdensweg voor die dieren was voordat ze stierven. In de nek zitten relatief erg weinig zenuwen en een dier bloed erg snel dood op die wijze.

Er was destijds dus een heel nobele reden om halal slachten in te voeren.

Anno 2024 is er uit hygiëne en ziekteverspreiding geen enkele reden meer om haram vlees te laten staan en het halal slachten van dieren is anno 2024 een uiterst barbaarse methode om dieren te slachten. Als men de gedachte achter de dogma zou volgen ipv het letterlijke gebod dat duizenden jaren oud is, dan zou dat gebod compleet anders zijn geweest. Bij veel andere geloven is het wel mogelijk om met de tijd mee te gaan en zijn geboden en/of adviezen met de loop der tijd wel mee veranderd.

[ Bericht 2% gewijzigd door voetbalmanager2 op 13-06-2024 18:30:51 ]
pi_213894603
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 18:14 schreef Gimmick het volgende:
Wat is dit nu weer voor een onzin? Als je er voor kiest om geen dieren te eten ben je toch niet moreel verplicht
En waar zeg ik dat?

Wat ik wel zeg is dat trots roepen dat je nu geen gelei meer hoeft te eten alleen bij je Jumbo gebak alleen gedaan word omdat je je er zelf goed bij voelt. Er zal geen dier minder door gefokt of geslacht worden.

En als jij serieus denkt dat dat wel het geval is, dan heb je er echt niks van begrepen. Zo goed als alle varkensbotten worden nu al weggegooid. Jumbogebak of niet. Er is een enorm overschot aan dierlijke botten waar geen functie voor is die ook geen economische waarde hebben en daarom worden weggegooid. Dat is al zo en dat zal altijd zo blijven. Ook met al die producten waarvoor we nu nog gelei voor gebruiken.
  donderdag 13 juni 2024 @ 18:32:55 #48
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_213894638
De verwerking van een restproduct vervangen door een plantaardig nieuw te maken onderdeel heeft vrij weinig met de plantaardige eiwittransitie te maken.

Wel lekker inclusief voor moslims en prachtig in je PR met je greenwashing. Pfffff, gaat toch heen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_213894655
Er hoort sowieso geen gelatine in Tompoes.

Ook de banketbakkersroom tussen de wafels is nep uit de supermarkt. Gewoon zelf maken.
  donderdag 13 juni 2024 @ 18:44:14 #50
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_213894753
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 18:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
En waar zeg ik dat?

Wat ik wel zeg is dat trots roepen dat je nu geen gelei meer hoeft te eten alleen bij je Jumbo gebak alleen gedaan word omdat je je er zelf goed bij voelt. Er zal geen dier minder door gefokt of geslacht worden.

En als jij serieus denkt dat dat wel het geval is, dan heb je er echt niks van begrepen. Zo goed als alle varkensbotten worden nu al weggegooid. Jumbogebak of niet. Er is een enorm overschot aan dierlijke botten waar geen functie voor is die ook geen economische waarde hebben en daarom worden weggegooid. Dat is al zo en dat zal altijd zo blijven. Ook met al die producten waarvoor we nu nog gelei voor gebruiken.
De wereldwijde gelatine/collageenmarkt is iets van 20 miljard USD. Daar zal toch wel iemand geld aan verdienen? Hoe minder gelatine er gebruikt wordt, hoe minder er aan verdient wordt. Zullen de gebakjes van Jumbo het verschil maken? Natuurlijk niet. Maar gelatine bijven consumeren waar het niet nodig is helpt ook niet mee. Een sommige mensen kiezer er voor dat laatste zo min mogelijk te doen.
I am a black hole shitting into the void
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')