-------------------------------------------quote:Jumbo vervangt gelatine in gebak door plantaardig alternatief
Het kostte de supermarkt anderhalf jaar om alle gebakssoorten te voorzien van plantaardige alternatieven voor gelatine.
Supermarkt Jumbo heeft alle gelatine in het vers gebakassortiment vervangen door een plantaardig alternatief. Hiermee is de supermarkt de eerste die een dergelijke stap neemt.
Het kostte de supermarkt anderhalf jaar om alle gebakssoorten te voorzien van plantaardige alternatieven voor gelatine. Als laatste zijn de tompoezen nu ook vegetarisch, het populairste gebak van de supermarkt. Naar eigen zeggen reduceert 13.000 kilogram gelatine per jaar met deze stap. De gelatine is op verschillende manieren vervangen in de recepturen. In de tompoezen zijn bijvoorbeeld alginaat en gellangom gebruikt om de functie van gelatine te vervangen.
Supermarkten Plus en Albert Heijn hebben nog wel gebakssoorten in het assortiment met rundergelatine.
Jumbo profileert met eiwittransitie
Jumbo zet zich de laatste jaren steeds meer in voor de eiwittransitie. In oktober 2023 verhoogde de supermarkt de plantaardige ambitie en profileert zich daar sindsdien mee. In 2030 wil de supermarkt dat 60% van alle verkochte eiwitten plantaardig zijn. Op verschillende vlakken zet de supermarkt in op het vergroten van het plantaardig aanbod en daarin heeft het vers gebakassortiment ook een aandeel. Andere stappen van Jumbo zijn bijvoorbeeld het stoppen van kortingsacties op vlees en het verlagen van de prijzen van vleesvervangers.
https://www.foodagribusin(...)taardig-alternatief/
Ja, het is duidelijk dat TS niets geeft om het resultaat, maar zich alleen maar goed wil voelen om een symbolische daad. Ook als dat alleen maar ten koste gaat van het milieu en niets oplevert aan dierenwelzijn.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:14 schreef QAnonn het volgende:
[..]
TS is blij want die kan weer deugen.
Bietensap?quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:18 schreef yvonne het volgende:
En die roze kleur?
Zitten daar nog gemalen schildjes in van een insect waarvan ik de naam vergeten ben?
Of is dat alleen in de smarties.
Dat is meestal gewoon kleurstof.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:18 schreef yvonne het volgende:
En die roze kleur?
Zitten daar nog gemalen schildjes in van een insect waarvan ik de naam vergeten ben?
TS is een veganist en overal waar dierlijke ingrediënten omgeruild worden met plantaardige vervangers is een 'overwinning' op het 'dierenwelzijn'.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, het is duidelijk dat TS niets geeft om het resultaat, maar zich alleen maar goed wil voelen om een symbolische daad. Ook als dat alleen maar ten koste gaat van het milieu en niets oplevert aan dierenwelzijn.
Bietensap.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:18 schreef yvonne het volgende:
En die roze kleur?
Dan is het geen veganistische tompouce.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:24 schreef Mylene het volgende:
[..]
Deze worden dus gestampt voor de kleurstof.
Schildluizen, maar meestal weggestopt onder E120quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:18 schreef yvonne het volgende:
En die roze kleur?
Maak niet zo een paniek met je gemalen botten. Dat is gelul. Gelatine wordt gemaakt uit bindweefsel.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
-------------------------------------------
Wat fijn!!!! Hopelijk volgt de rest van de supermarkten en bakkerijen ook dit voorbeeldGoedzo Jumbo!
Is ook een dier.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:24 schreef Mylene het volgende:
[..]
Deze worden dus gestampt voor de kleurstof.
Nee dat klopt, dan is het geen veganistische tompouce.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan is het geen veganistische tompouce.
Die worden bijvoorbeeld gebruikt in yoghurt of snoepjes met rode kleur.quote:
De definitie van vega is voor veganisten exact vergelijkbaar met de dogma's voor religieuzen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dan is het geen veganistische tompouce.
Wanneer de luizen groot genoeg zijn worden ze in grote hoeveelheden van de cactussen geschept. De vrouwtjes luizen worden levend gekookt of door blootstelling aan de zon gedood. Vervolgens worden de schalen van het insect verbrijzeld tot een rood poeder. Het vocht dat vrijkomt bij het vermalen (het bloed) komt dan namelijk vrij. Voor één kilo karmijn zijn ongeveer 140.000 schildluizen nodig. De plantages bevinden zich onder andere in Mexico, Guatemala, en de Canarische Eilanden, maar het grootste deel van de wereldproductie komt uit Peru.quote:
Alsof de markt alleen gelatine zou gebruiken voor het vervaardigen van tompouce.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:33 schreef FvanS het volgende:
Maar inderdaad, eigenlijk sterft een varken nu voor nog minder. De botten (die ze overigens weken om gelatine te verkrijgen, niet malen) worden nu gewoon weggegooid.
Heel leuk. Maar het glazuur van tompouces word zelden daarmee gemaakt. Meestal gebeurt dat met bètacaroteen (wortelsap geloof ik) ,bietensap of kunstmatige kleurstof.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:36 schreef Mylene het volgende:
[..]
Wanneer de luizen groot genoeg zijn worden ze in grote hoeveelheden van de cactussen geschept. De vrouwtjes luizen worden levend gekookt of door blootstelling aan de zon gedood. Vervolgens worden de schalen van het insect verbrijzeld tot een rood poeder. Het vocht dat vrijkomt bij het vermalen (het bloed) komt dan namelijk vrij. Voor één kilo karmijn zijn ongeveer 140.000 schildluizen nodig. De plantages bevinden zich onder andere in Mexico, Guatemala, en de Canarische Eilanden, maar het grootste deel van de wereldproductie komt uit Peru.
https://proveg.com/nl/blog/e120-karmijn
Dat zeg ik toch nergens? Alleen hoe meer het gebruikt wordt, des te ''nuttiger'' is het slachtafval.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:37 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Alsof de markt alleen gelatine zou gebruiken voor het vervaardigen van tompouce.![]()
E120 wordt bijna nergens nog gebruikt, is bijna overal vervangen door bietensap, dat is net zo rood.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:29 schreef FvanS het volgende:
[..]
Schildluizen, maar meestal weggestopt onder E120
Zit overigens meestal niet in tompouce, is vooral voor donkerrode kleuren.
Nog meer dan je denkt. Zeker buiten de EU.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
E120 wordt bijna nergens nog gebruikt, is bijna overal vervangen door bietensap, dat is net zo rood.
Schildluizen inderdaad.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:18 schreef yvonne het volgende:
En die roze kleur?
En palmvet/olie?quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik ben geen vegetariër, laat staan een veganist. Maar ook ik geef om de gevolgen die vlees op de samenleving en het milieu hebben. Daarom vervang ik minstens eens per week 'gewoon' vlees met orgaanvlees en als ik op de markt ben koop ik vis waarvan het merendeel word weggegooid als bijvangst.
De netto uitstoot van beide producten is nul.
Als meer mensen die geven om het milieu of dierenwelzijn dat nu eens zouden doen.....
E120, of Karmijnrood.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat is meestal gewoon kleurstof.
Dit.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je je zorgen maakt over dieren, dan zou ik vooral palmolie en palmvet vermijden, daar wordt enorm veel regenwoud voor gekapt. Jubelen over gelatine en schildluizen is een beetje kortzichtig als je palmvet en palmolie verder geen probleem vind.
Ik heb pindakaas en chocoladepasta waar dat niet inzit, maar om eerlijk te zijn eet ik die omdat ik die gewoon lekker vind. Verder ben ik ook niet puur gefocust op de ethische kant van vlees/vis of andere producten. Er spelen bij de aankoop van producten een hoop zaken mee. Orgaanvlees is bijvoorbeeld ook erg lekker, gezond en goedkoop.quote:
Tegenwoordig gebruikt men dus blijkbaar gewoon sap uit o.a. vruchtenquote:Op donderdag 13 juni 2024 17:52 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
E120, of Karmijnrood.
https://duurzaaminsectene(...)eken-dan-eet-je-ook/
Bij Kruidvat moslima verteld dat er varkensgalatine in de huismerk paracetamol zit, wist ze niet, had ze totaal niet verwacht, gezegd dat ze beter naar de Etos kan gaan voor zonder. Daar staat het tenminste duidelijk voor het schap.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De definitie van vega is voor veganisten exact vergelijkbaar met de dogma's voor religieuzen.
Men interesseert zich totaal niet voor het werkelijke resultaat of de gedachte erachter. Zolang het maar voldoet aan de verplichting van veganistisch /de tekst van de Koran, is het helemaal toppie.
Het is zo kortzichtig en achterlijk.
Zou ze ook uit die bakken schepsnoep snaaien, elke keer als ze er langsloopt?quote:Op donderdag 13 juni 2024 18:03 schreef Mylene het volgende:
[..]
Bij Kruidvat moslima verteld dat er varkensgalatine in de huismerk paracetamol zit, wist ze niet, had ze totaal niet verwacht, gezegd dat ze beter naar de Etos kan gaan voor zonder. Daar staat het tenminste duidelijk voor het schap.
Wat is dit nu weer voor een onzin? Als je er voor kiest om geen dieren te eten ben je toch niet moreel verplicht om de restproducten of bijvangst te eten? Bijvangst eten is bijvangst kopen is meer winst/minder verlies voor de visser. Laat dat lekker over aan mensen die wel vlees en/of vis consumeren.quote:Op donderdag 13 juni 2024 17:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik ben geen vegetariër, laat staan een veganist. Maar ook ik geef om de gevolgen die vlees op de samenleving en het milieu hebben. Daarom vervang ik minstens eens per week 'gewoon' vlees met orgaanvlees en als ik op de markt ben koop ik vis waarvan het merendeel word weggegooid als bijvangst.
De netto uitstoot van beide producten is nul.
Als meer mensen die geven om het milieu of dierenwelzijn dat nu eens zouden doen.....
Dat wist ze wel weer.quote:Op donderdag 13 juni 2024 18:08 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Zou ze ook uit die bakken schepsnoep snaaien, elke keer als ze er langsloopt?
Al dat chewy spul staat stijf van de gelatine. Drop, winegums en dat soort dingen.
In de liquidcaps van verschillende medicijnen zit ook allemaal (varkens)gelatine. Pilletjes zijn vaak zonderquote:Op donderdag 13 juni 2024 18:03 schreef Mylene het volgende:
[..]
Bij Kruidvat moslima verteld dat er varkensgalatine in de huismerk paracetamol zit, wist ze niet, had ze totaal niet verwacht, gezegd dat ze beter naar de Etos kan gaan voor zonder. Daar staat het tenminste duidelijk voor het schap.
Het verbod op de consumptie van varkensvlees en andere soorten vlees is dat duizenden jaren geleden er veel ziektes werden verspreid door de consumptie van die soorten vlees. Er was dus toen een hele goede reden om zo'n verbod in te voeren. Het idee achter halal slachten en het verbod op de consumptie van vlees dat zo niet was geslacht komt van het dierenwelzijn duizenden jaren geleden.quote:Op donderdag 13 juni 2024 18:03 schreef Mylene het volgende:
[..]
En waar zeg ik dat?quote:Op donderdag 13 juni 2024 18:14 schreef Gimmick het volgende:
Wat is dit nu weer voor een onzin? Als je er voor kiest om geen dieren te eten ben je toch niet moreel verplicht
De wereldwijde gelatine/collageenmarkt is iets van 20 miljard USD. Daar zal toch wel iemand geld aan verdienen? Hoe minder gelatine er gebruikt wordt, hoe minder er aan verdient wordt. Zullen de gebakjes van Jumbo het verschil maken? Natuurlijk niet. Maar gelatine bijven consumeren waar het niet nodig is helpt ook niet mee. Een sommige mensen kiezer er voor dat laatste zo min mogelijk te doen.quote:Op donderdag 13 juni 2024 18:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En waar zeg ik dat?
Wat ik wel zeg is dat trots roepen dat je nu geen gelei meer hoeft te eten alleen bij je Jumbo gebak alleen gedaan word omdat je je er zelf goed bij voelt. Er zal geen dier minder door gefokt of geslacht worden.
En als jij serieus denkt dat dat wel het geval is, dan heb je er echt niks van begrepen. Zo goed als alle varkensbotten worden nu al weggegooid. Jumbogebak of niet. Er is een enorm overschot aan dierlijke botten waar geen functie voor is die ook geen economische waarde hebben en daarom worden weggegooid. Dat is al zo en dat zal altijd zo blijven. Ook met al die producten waarvoor we nu nog gelei voor gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |