Het is niet onafhankelijk, het is de (fundamentele) realiteit.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 18:50 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Dat is de typische sofisterij die je vaak ziet bij esoterie en mystiek. Het is zogenaamd onafhankelijk, dus kun je het niet beargumenteren of bewijzen, maar mensen willen het heel graag aan anderen opdringen dus krijg je dit soort onsamenhangende verhaaltjes.
Er zijn verschillende filosofieën in het hindoeïsme en boeddhisme.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 18:41 schreef Zefi het volgende:
Maar wat zeggen hindoe of boeddhistische geschriften hierover, want dat vind ik wel een interessante vraag, aangezien ze millennia hierover mediteren en filosoferen.
Dus is het onafhankelijk van datgene wat het fundeert. Een "substantie" in Westers-filosofische termen. Je kunt een substantie niet bewijzen, omdat je hem vooronderstelt bij alles wat je zegt en doet. Daarom verval je ook telkens in cirkelredeneringen, omdat het hele idee van substanties zelf circulair is. Sterker nog, als je het kunt bewijzen zou het geen substantie zijn (want dat zou het afhangen van argumenten). De enige uitweg is mystiek of fideïsme, maar dat valt niet te beargumenteren.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 18:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is niet onafhankelijk, het is de (fundamentele) realiteit.
quote:Op woensdag 7 augustus 2024 18:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is andersom, er zijn geen hersenen zonder bewustzijn.
Ik begrijp je hier niet. Je zegt nee, maar je herhaalt vervolgens wat ik zei. Je koppelt bewustzijn met ervaring en dus met iets, terwijl je eerder in je reactie op VseslavBotkin het ontkende die hetzelfde zei.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 18:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, de ervaring is het iets. Je kunt je toch bewust zijn van een ervaring? Er is niks dat buiten de ervaring valt.
Dat ''iets'' is subjectief hé, dus geen ding.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:02 schreef Zefi het volgende:
[..]
Ik begrijp je hier niet. Je zegt nee, maar je herhaalt vervolgens wat ik zei. Je koppelt bewustzijn met ervaring en dus met iets, terwijl je eerder in je reactie op VseslavBotkin het ontkende die hetzelfde zei.
Noem mij 1 persoon die zonder hersenen bewust is van zijn/haar Zijn.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 18:35 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Als de realiteit een ervaring is (wat ik op zich wel een sympathieke premisse vindt fenomenologisch gezien) gaat 3) niet op, dan draai je dingen om. Ik vind materialisme niet minder dogmatisch dan idealisme.
Nou, ff kijken hoor. Bij bijna-dood ervaringen zijn de hersenen bijna helemaal uitgeschakeld.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:22 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Noem mij 1 persoon die zonder hersenen bewust is van zijn/haar Zijn.
Dat is geen antwoord op zijn vraag natuurlijk.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nou, ff kijken hoor. Bij bijna-dood ervaringen zijn de hersenen bijna helemaal uitgeschakeld.
Noem mij één persoon die zonder bewustzijn bewust is van hersenen. Je doet precies hetzelfde als Libertarisch.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:22 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Iemand zonder bewustzijn heeft geen (werkende) hersenen. Hersenen zijn een conditio sine qua non voor bewustzijn. Als iemand zich bewust is van zijn hersenen, zijn het de hersenen die dat bewustzijn opwekken.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:32 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Noem mij één persoon die zonder bewustzijn bewust is van hersenen. Je doet precies hetzelfde als Libertarisch.
Hoe wekken de hersenen het bewustzijn op?quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:49 schreef Bassie48 het volgende:
Als iemand zich bewust is van zijn hersenen, zijn het de hersenen die dat bewustzijn opwekken.
Precies dezelfde cirkelredenering als Libertarisch. Je toont niks aan en veronderstelt je eigen conclusie.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:49 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Iemand zonder bewustzijn heeft geen (werkende) hersenen. Hersenen zijn een conditio sine qua non voor bewustzijn. Als iemand zich bewust is van zijn hersenen, zijn het de hersenen die dat bewustzijn opwekken.
En jij beargumenteert niet eens. Als ik iets zeg dat niet klopt, laat het dan zien met argumenten.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:54 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Precies dezelfde cirkelredenering als Libertarisch. Je toont niks aan en veronderstelt je eigen conclusie.
Zoals ik eerder zei zijn er gevallen bekend van mensen die 90% van hun hersenen missen en normaal functioneren en zelfs een normale baan hebben. Dat geeft toch wel te denken.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:22 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Ik reageerde met een tegenargument en toen kwam jij aanzetten met een cirkelredenering. Ik heb uitgelegd dat die cirkelredenering typerend is voor mensen die metafysische dogma's aanhangen (Bassie48 doet namelijk precies hetzelfde), maar daar heb je niet meer op gereageerd.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En jij beargumenteert niet eens. Als ik iets zeg dat niet klopt, laat het dan zien met argumenten.
Fixed.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik beargumenteert niet eens. Als ik iets zeg waarvan ik denk dat het klopt, kan ik het niet beargumenteren..
Wat je zegt kan niet kloppen, omdat de realiteit non-duaal is.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:01 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Ik reageerde met een tegenargument en toen kwam jij aanzetten met een cirkelredenering. Ik heb uitgelegd dat die cirkelredenering typerend is voor mensen die metafysische dogma's aanhangen (Bassie48 doet namelijk precies hetzelfde), maar daar heb je niet meer op gereageerd.
Dit is een claim die in de praktijk toch wat ingewikkelder in elkaar blijkt te zitten, je kunt niet willekeurig 90% van de hersenen missen en toch functioneren. Er zijn wel gevallen bekend waar bij de hersenen zijn samengedrukt en in volume zijn afgenomen, maar daar mist dus niet 90% van de hersenen.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 19:57 schreef Zefi het volgende:
[..]
Zoals ik eerder zei zijn er gevallen bekend van mensen die 90% van hun hersenen missen en normaal functioneren en zelfs een normale baan hebben. Dat geeft toch wel te denken.
Scientists research man missing 90% of his brain who leads a normal lifequote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:16 schreef dop het volgende:
[..]
Dit is een claim die in de praktijk toch wat ingewikkelder in elkaar blijkt te zitten, je kunt niet willekeurig 90% van de hersenen missen en toch functioneren. Er zijn wel gevallen bekend waar bij de hersenen zijn samengedrukt en in volume zijn afgenomen, maar daar mist dus niet 90% van de hersenen.
Maar goed een bijzondere voorbeeld is verder geen bewijs voor of tegen de werking van het brein.
Waar het bewustzijn aan gaat blijft het antwoord, we weten het nog niet precies.
ik ken het voorbeeld, jij hebt je er duidelijk niet verder in verdiept. Het gaat hier om een samengedrukt brein, niet om het ontbreken van 90% van het brein.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:30 schreef Zefi het volgende:
[..]
Scientists research man missing 90% of his brain who leads a normal life
Ik heb me in het verleden er wel in verdiept, maar heb je bronnen voor je bewering?quote:Op woensdag 7 augustus 2024 20:36 schreef dop het volgende:
[..]
ik ken het voorbeeld, jij hebt je er duidelijk niet verder in verdiept. Het gaat hier om een samengedrukt brein, niet om het ontbreken van 90% van het brein.
En nogmaals
een bijzondere voorbeeld is verder geen bewijs voor of tegen de werking van het brein.
Waar het bewustzijn aan gaat blijft het antwoord, we weten het nog niet precies.
quote:Scientists research man missing 90% of his brain who leads a normal life
quote:That's when doctors told him he was missing most of his brain.
quote:SB: So, does that mean then that there is not one region of the brain responsible for consciousness?
AC: Precisely. These cases are definitely a challenge for any theory of consciousness that depends on very specific neuro-anatomical assumptions.
Update 3 Jan 2017: This man has a specific type of hydrocephalus known as chronic non-communicating hydrocephalus, which is where fluid slowly builds up in the brain. Rather than 90 percent of this man's brain being missing, it's more likely that it's simply been compressed into the thin layer you can see in the images above. We've corrected the story to reflect this.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:00 schreef Zefi het volgende:
[..]
Ik heb me in het verleden er wel in verdiept, maar heb je bronnen voor je bewering?
[..]
[..]
[..]
omgekeerde is ook waar. Het bewustzijn is geen object buiten het brein. het bewijst niets maar papagaai lekker verder.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:23 schreef Libertarisch het volgende:
Maar het brein is geen object buiten bewustzijn, het is een ervaring binnen bewustzijn.
Alles wat jullie zeggen gaat uit van objecten buiten bewustzijn, maar die bestaan niet.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:31 schreef dop het volgende:
[..]
omgekeerde is ook waar. Het bewustzijn is geen object buiten het brein. het bewijst niets maar papagaai lekker verder.
Net was er nog geen brein buiten bewustzijn, komt het nu niet goed uit en is het nu in eens wel een object buiten bewustzijn?quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles wat jullie zeggen gaat uit van objecten buiten bewustzijn, maar die bestaan niet.
Dat maakt het lastig discussieren.
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik weet het wel beter dan jullie omdat ik mediteer.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 21:55 schreef dop het volgende:
[..]
Net was er nog geen brein buiten bewustzijn, komt het nu niet goed uit en is het nu in eens wel een object buiten bewustzijn?
Je cirkel redenering zit gewoon gammel in elkaar, het ontbreekt je aan onderbouwing. Dat geeft niet jij weet net zo min precies hoe het werkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |