abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214609661
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 11:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je doet een uitspraak die je niet kunt onderbouwen.

Next.
Onderbouwing:
quote:
Iedere gedachte en elk gevoel dat we hebben is het gevolg van een gigantische chemische reactie in onze hersenen. Onze hersenen geven continu miljarden boodschappen door aan ons lichaam. Dit is eigenlijk een chemische reactie. Onze belangrijkste chemische componenten heten neurotransmitters.
Zie: https://www.chiropractiew(...)%20neurotransmitters.

Mensen die menen dat het leven een "doel" heeft, houden zich dus voor de gek.
pi_214609700
quote:
Dat is geen onderbouwing, maar verkeerde informatie. Chemische reacties zijn het objectieve correlaat van bewustzijn. Je kunt ook zeggen dat je gedachtes bepaalde chemische reacties veroorzaken, omgekeerde causatie dus.
pi_214609707
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 11:12 schreef Akathisia het volgende:
Zelfs als je een die-hard materialist bent loop je natuurlijk wel enorm achter als je nog steeds denkt dat bewustzijn per definitie en enkel volgt uit een chemisch proces in de hersenen.
Wie meent dat bewustzijn door Goddelijke energie haar oorsprong kent, is een goedgelovige fantast.
pi_214609721
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:33 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Wie meent dat bewustzijn door Goddelijke energie haar oorsprong kent, is een goedgelovige fantast.
Bewustzijn is God en jij bent het product van karma en reïncarnatie.
pi_214609742
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is geen onderbouwing, maar verkeerde informatie. Chemische reacties zijn het objectieve correlaat van bewustzijn. Je kunt ook zeggen dat je gedachtes bepaalde chemische reacties veroorzaken, omgekeerde causatie dus.
Foute redenatie. Eerst zijn er chemische processen en dan pas gedachten. Chemische processen in de hersenen bestaan ook zonder gedachten, omgekeerd is onmogelijk.
pi_214609755
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Foute redenatie. Eerst zijn er chemische processen en dan pas gedachten. Chemische processen in de hersenen bestaan ook zonder gedachten, omgekeerd is onmogelijk.
Nee, je praat onzin. Bewustzijn is primair, chemische processen worden namelijk waargenomen in het bewustzijn.

Jij draait de realiteit onterecht om.
pi_214609760
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Bewustzijn is God en jij bent het product van karma en reïncarnatie.
God bestaat sinds (het bewustzijn van) de mens. Voor de mens was er niets.
pi_214609870
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, je praat onzin. Bewustzijn is primair, chemische processen worden namelijk waargenomen in het bewustzijn.

Jij draait de realiteit onterecht om.
Jij interpreteert de werkelijkheid op een onjuiste manier. Als de chemische processen ophouden, ben je dood. Er is dan geen bewustzijn meer. Leven (lees: bewustzijn) na de dood bestaat dus ook niet. Iedereen die anders beweert, is wanhopig door de gedachte dat alles zinloos is. Ze klampen zich vast aan flinterdunne strohalmen.

Je wordt opeens geboren, dan volgt er een periode dat je maar wat aanklooit en dan ben je dood. That's all folks.
pi_214609890
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:44 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Jij interpreteert de werkelijkheid op een onjuiste manier. Als de chemische processen ophouden, ben je dood. Er is dan geen bewustzijn meer. Leven (lees: bewustzijn) na de dood bestaat dus ook niet. Iedereen die anders beweert, is wanhopig door de gedachte dat alles zinloos is. Ze klampen zich vast aan flinterdunne strohalmen.

Je wordt opeens geboren, dan volgt er een periode dat je maar wat aanklooit en dan ben je dood. That's all folks.
Nee, je blijft je illusie herhalen en onzin praten.

Het enige dat er is is bewustzijn en dat is eeuwig.
pi_214610217
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:33 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat mag je best denken, maar dat laat onverlet dat je een nogal benauwend beeld hebt van bewustzijn en op welke manieren/vormen dit mogelijk kan bestaan binnen het materiele wereldbeeld.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 7 augustus 2024 @ 13:40:22 #131
545 dop
:copyright: dop
pi_214610804
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je mag natuurlijk zeggen dat het bewustzijn uit de hersenen komt.

Dan is het nu aan jou om aan te tonen hoe dat kan :)

Als je dat hebt aangetoond, neem ik je bewering serieus.
Je bewijst mijn punt.
De argumentatie die je voor je eigen punt voldoende vind, is voor een gelijke stelling van mijn kant in eens onvoldoende bewezen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214611327
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 11:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het zijn geen beweringen, ik probeer alleen zo simpel mogelijk uit te leggen wat de realiteit is.

Dit is de kern: het materialisme plaatst materie buiten bewustzijn, terwijl materie waargenomen wordt binnen het bewustzijn. De zogenaamd objectieve wereld die wij waarnemen, bestaat uit kwaliteiten. De blauwe lucht bijvoorbeeld. Zodra je 'deeltjes' buiten het bewustzijn plaatst maak je het onterecht objectief.
Ja, we snappen ondertussen dat jij dat vindt.
pi_214611484
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je mag natuurlijk zeggen dat het bewustzijn uit de hersenen komt.

Dan is het nu aan jou om aan te tonen hoe dat kan :)

Als je dat hebt aangetoond, neem ik je bewering serieus.
Je snapt het echt niet, volgens mij.

Dan nog maar een keer: we weten op dit moment niet hoe bewustzijn precies ontstaat. Maar er zijn vooralsnog geen overduidelijke "no-go argumenten" waaruit blijkt dat het bewustzijn überhaupt niet materialistisch/naturalistisch kan worden verklaard, zoals als een emergent fenomeen vanuit ziljoenen neurale verbindingen. Gezien het enorme succes van het naturalisme is het daarom een goed idee om de verklaring allereerst in de naturalistische hoek te zoeken, maar zoals Chalmers ook in dat interview zegt: dat sluit een dualistische of ander soort niet-materialistische verklaring natuurlijk niet uit.

Jij beweert dat zo'n naturalistische aanpak vruchtenloos is. Maar dat onderbouw je met woordsalades (https://www.heartsease.nl/word-salad/). Je geeft geen concrete argumenten. Je posts bestaan voornamelijk uit oneliners. Jij gelooft dat naturalisme hier tekort schiet en raakt gefrustreerd als anderen niet willen meegaan in jouw geloof. Typisch, want die mate van geloof bekritiseer je juist bij andere mensen. En dat komt, als je het mij vraagt, allemaal nogal narcistisch over.

Ondertussen hecht ik meer waarde aan onderzoekers die actief in het onderzoeksveld publiceren dan aan een Fok!er die oneliners spuit en zo nu en dan een flinke ad hominem met dodelijke ziektes eruit gooit als de frustratiepan weer eens over kookt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Haushofer op 07-08-2024 14:45:07 ]
pi_214612222
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 14:20 schreef Haushofer het volgende:

Dan nog maar een keer: we weten op dit moment niet hoe bewustzijn precies ontstaat.

Deze vraag vooronderstelt bepaalde aannames die onjuist zijn.

Maar als je dan toch die vraag stelt, ga je geen antwoord krijgen.

Jij kunt met die naturalistische aanpak niet één kwaliteit verklaren. De smaak van mintchocolade bijvoorbeeld.

Soms is het gewoon beter te erkennen dat je fout zit.
pi_214613517
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 12:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het enige dat er is is bewustzijn en dat is eeuwig.
Deze dwaalleer klinkt behoorlijk sektarisch en is op niets gebaseerd. Zeker niet op wetenschappelijke argumenten.
pi_214613863
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 16:52 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Deze dwaalleer klinkt behoorlijk sektarisch en is op niets gebaseerd. Zeker niet op wetenschappelijke argumenten.
Het is gebaseerd op pure logica.

1) De realiteit is een ervaring.
2) Om iets te ervaren moet je bewust zijn.
3) Het enige dat er is, is bewustzijn.

Simpel als wat, en deze logica kun je niet ontkrachten.
  woensdag 7 augustus 2024 @ 17:27:12 #137
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_214613898
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 16:52 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Gezien het zijn gehele schtick is op dit forum (elk F&L topic vergallen met posts over dit gedoe) ben ik ook een tijd geleden gestopt met reageren op dat figuur.

Een aanrader, overigens. Als niemand meer op hem in gaat is er ruimte voor hogere kwaliteit discussie-routes in de topics.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_214613998
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 17:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Om bewust te zijn moet er "iets" zijn om bewustzijn van te hebben, en andersom. Beiden zijn wederzijds afhankelijk en dus leeg. Materialisme en idealisme zijn beiden dwaalleren.
pi_214614270
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 15:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jij kunt met die naturalistische aanpak niet één kwaliteit verklaren. De smaak van mintchocolade bijvoorbeeld.

Soms is het gewoon beter mensen te negeren waarbij de plaat blijft hangen. Bij deze, dus :)
pi_214614442
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 17:36 schreef VseslavBotkin het volgende:

[..]
Om bewust te zijn moet er "iets" zijn om bewustzijn van te hebben, en andersom. Beiden zijn wederzijds afhankelijk en dus leeg. Materialisme en idealisme zijn beiden dwaalleren.
Je creeërt een dualiteit die er niet is (iets + bewustzijn van dat iets).

Ik ben me bewust, dat ik bewust ben. Er is dus geen 'iets' buiten het bewustzijn nodig, om bewust te zijn.
pi_214614647
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je creeërt een dualiteit die er niet is (iets + bewustzijn van dat iets).

Ik ben me bewust, dat ik bewust ben. Er is dus geen 'iets' buiten het bewustzijn nodig, om bewust te zijn.
Cirkelredenering/begging the question. Als je iets wil aantonen met pure logica kun je niet met de conclusie beginnen en dat vervolgens gebruiken als weerlegging.
pi_214614653
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 15:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Haushofer heeft het over het 'ontstaan' van bewustzijn waar je je waarschijnlijk aan stoorde, want het impliceert dat het materialistisch van aard is, maar laat ik het zo vragen dan: Wat is bewustzijn? (Ik wilde bijna vragen waar bestaat het uit, maar daarmee impliceer ik waarschijnlijk ook dat het materialistisch van aard is.) Hoe denk je hier zelf over of wat zeggen hindoe of boeddhistische geschriften hierover, aangezien bewustzijn wel een belangrijke thema is daarin en men hier al millennia over mediteert en nadenkt? Ze moeten toch wel wat rake dingen hierover hebben gezegd.
pi_214614688
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:29 schreef Zefi het volgende:

[..]
Haushofer heeft het over het 'ontstaan' van bewustzijn waar je je waarschijnlijk aan stoorde, want het impliceert dat het materialistisch van aard is, maar laat ik het zo vragen dan: Wat is bewustzijn? (Ik wilde bijna vragen waar bestaat het uit, maar daarmee impliceer ik waarschijnlijk ook dat het materialistisch van aard is.) Hoe denk je hier zelf over of wat zeggen hindoe of boeddhistische geschriften hierover, aangezien bewustzijn wel een belangrijke thema is daarin en men hier al millennia over mediteert en nadenkt? Ze moeten toch wel wat rake dingen hierover hebben gezegd.
Bewustzijn is het hebben van een ervaring, en die ervaring bestaat uit kwaliteiten (bijvoorbeeld knoflookgeur).
pi_214614722
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 17:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Zeker wel.
2) Om iets te ervaren moet je bewust zijn
3) Om bewust te zijn moeten er hersenen zijn
4) Hersenen worden geactiveerd door complexe chemische processen
5) Chemie speelt zich af op moleculair niveau, waarbij processen zorgen voor nieuwe atomaire structuren.
6) Ergo 1: Bewustzijn is niets anders dan een bepaalde atomaire toestand van de hersenen
7) Ergo 2: Het enige dat er is, is chemie (materie). Bewustzijn als geestelijke ervaring bestaat niet.
pi_214614741
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:33 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Zeker wel.
5) Chemie speelt zich af op moleculair niveau, waarbij processen zorgen voor nieuwe atomaire structuren.
6) Ergo 1: Bewustzijn is niets anders dan een bepaalde atomaire toestand van de hersenen
7) Ergo 2: Het enige dat er is, is chemie (materie). Bewustzijn als geestelijke ervaring bestaat niet.
Als de realiteit een ervaring is (wat ik op zich wel een sympathieke premisse vindt fenomenologisch gezien) gaat 3) niet op, dan draai je dingen om. Ik vind materialisme niet minder dogmatisch dan idealisme.
pi_214614796
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:33 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Zeker wel.
Het is andersom, er zijn geen hersenen zonder bewustzijn.

Waar bevinden de hersenen zich? Als ervaring in het bewustzijn. En dat is trouwens de reden dat je het bewustzijn niet kunt verklaren, je kunt het namelijk niet waarnemen. De hersenen zijn het waargenomene, daar kun je de waarnemer (bewustzijn) dus niet vinden. En omdat je het niet kunt vinden, weet je niet hoe het ontstaat.
pi_214614866
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Bewustzijn is het hebben van een ervaring, en die ervaring bestaat uit kwaliteiten (bijvoorbeeld knoflookgeur).
Maar daarmee bevestig je wat deze user eerder zei:

quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 17:36 schreef VseslavBotkin het volgende:

[..]
Die je in je reactie #140 ontkende. Je koppelt nu bewustzijn met ervaring en dus met iets.

Maar wat zeggen hindoe of boeddhistische geschriften hierover, want dat vind ik wel een interessante vraag, aangezien ze millennia hierover mediteren en filosoferen.
pi_214614965
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:41 schreef Zefi het volgende:

[..]
Maar daarmee bevestig je wat deze user eerder zei:
[..]
Die je in je reactie #140 ontkende. Je koppelt nu bewustzijn met ervaring en dus met iets.

Nee, de ervaring is het iets. Je kunt je toch bewust zijn van een ervaring? Er is niks dat buiten de ervaring valt.
pi_214614975
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:38 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is andersom, er zijn geen hersenen zonder bewustzijn.

Waar bevinden de hersenen zich? Als ervaring in het bewustzijn. En dat is trouwens de reden dat je het bewustzijn niet kunt verklaren, je kunt het namelijk niet waarnemen. De hersenen zijn het waargenomene, daar kun je de waarnemer (bewustzijn) dus niet vinden. En omdat je het niet kunt vinden, weet je niet hoe het ontstaat.
Er zijn gevallen bekend van mensen die voor 90% geen hersenen hebben en normaal functioneren (inclusief het hebben van een baan). Dat vind ik ook wel apart en zegt misschien ook wel iets over bewustzijn (dat het misschien toch niet iets chemisch is).
pi_214614984
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:41 schreef Zefi het volgende:

Maar wat zeggen hindoe of boeddhistische geschriften hierover, want dat vind ik wel een interessante vraag, aangezien ze millennia hierover mediteren en filosoferen.
Dat is de typische sofisterij die je vaak ziet bij esoterie en mystiek. Het is zogenaamd onafhankelijk, dus kun je het niet beargumenteren of bewijzen, maar mensen willen het heel graag aan anderen opdringen dus krijg je dit soort onsamenhangende verhaaltjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')