abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 juli 2024 @ 15:34:13 #51
545 dop
:copyright: dop
pi_214383730
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 08:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, jij zegt dat het bewustzijn een fysiek proces is dat zich afspeelt in de hersenen. Dat is feitelijk onjuist, bewustzijn is subjectief niet objectief. Je kunt het niet vinden in de hersenen.
dat klopt, maar dat is geen argument voor het tegenovergestelde, je kunt bewustzijn ook niet zien buiten de hersenen
quote:
Het is andersom, de hersenen spelen zich af in het bewustzijn. Je kunt hersenen waarnemen in het bewustzijn.
nee dat kun je niet, je kunt ze waarnemen met je zintuigen.
quote:
Daarom kun je het bewustzijn niet waarnemen in de hersenen, de hersenen zijn namelijk het waargenomene en het bewustzijn is de waarnemer. Je kunt de waarnemer niet zien in het waargenomene.
Als je op deze manier wilt redeneren zul je toch eerst het bewustzijn moeten waarnemen en aantonen waar het zich bevindt.
Anders kun je niet stellen dat het zich buiten de hersenen bevindt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214384472
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 15:34 schreef dop het volgende:
dat klopt, maar dat is geen argument voor het tegenovergestelde, je kunt bewustzijn ook niet zien buiten de hersenen
Daar is ooit een leuke studie gedaan met Planariawormpjes :) omdat deze wormpjes een uitzonderlijk onverklaarbaar regeneratief vermogen bezitten. Althans men schrijft het toe aan het hoge aantal stamcellen waaruit ze zijn opgebouwd.
https://www.vet.cornell.e(...)superpower-flatworms

Hak je een de kop af dan groeit de kop een compleet nieuw volledig functioneel lijf. En het lijf groeit een nieuwe volledig functionele kop. En zo worden 1 worm 2 wormen, hak 'm in 3 delen en elk deel afzonderlijk groet door in een nieuwe worm. Of er een limit aan de deling is, is mij niet bekend.

Dit wormpje hebben ze volledig ontleed en in kaart gebracht en blijkt ook over oogjes en hersenen en een neuraal stelsel te beschikken. A met 'OC' en C met 'CER' in de onderstaande afbeelding

https://www.frontiersin.o(...)mol.2022.935918/full

Dus de afgehakte kop groeit een nieuw achterlijf... Maar het achterlijf groeit ook een nieuwe kop met nieuwe hersenen.

Nu heeft men in een gecontroleerde omgeving een testje uitgevoerd, de worm weten te conditioneren met alleen maar voer te vinden in het licht. Na deze conditionering negeerde de worm voer in het donker volledig en ging na het toedienen van voer ongeacht waar telkens weer richting het voer in het licht.

Toen heeft men dus zo een geconditioneerde worm de kop afgehakt en het achterdeel bewaard en gewacht tot hier een nieuwe kop met nieuwe hersenen was aangegroeid. Daarna deze nieuwe complete worm met nieuwe kop en nieuwe hersenen in dezelfde gecontroleerde omgeving geplaatst en gevoerd. En deze worm negeerde het voer in het donker en ging zonder enige aarzeling meteen naar het voer in het licht.

:9

Nieuwe kop en nieuwe hersenen en toch heeft het achterlijf ergens die oude informatie om voer te vinden in het licht opgeslagen en terug gegeven aan de kop en dezelfde geconditioneerde gewoonte bewaard. :?

Ok! Wij zijn geen platwormen, maar toch...

Food for thought...

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 23-07-2024 17:35:39 ]
  dinsdag 23 juli 2024 @ 17:35:21 #53
545 dop
pi_214384853
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 16:47 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

zeker, maar een antwoord is hier wel vrij simpel te geven.
We weten niet precies hoe dit werkt.

En verder geef jij aan dat deze beestjes een brein hebben, dat is niet geheel terecht, en niet vergelijkbaar met wat jij en ik onder brein verstaan.
Staat ook gewoon in het artikel dat ik kort heb gescand en niet uitgebreid heb gelezen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_214385008
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 17:35 schreef dop het volgende:

[..]
zeker, maar een antwoord is hier wel vrij simpel te geven.
We weten niet precies hoe dit werkt.

En verder geef jij aan dat deze beestjes een brein hebben, dat is niet geheel terecht, en niet vergelijkbaar met wat jij en ik onder brein verstaan.
Staat ook gewoon in het artikel dat ik kort heb gescand en niet uitgebreid heb gelezen.
Het simpele antwoord is mijns inziens, leven heeft geen brein zoals ons nodig om informatie op te slaan. Waarom wij dan wel zo nodig?

Ook bij de mens zelf zijn daar wel wat aanwijzingen aangetoond die nogal wat vraagstukken oproepen waar we vooralsnog weinig of niets mee kunnen. Inderdaad omdat we niet weten hoe dit precies werkt.

Bijvoorbeeld metingen die gedaan zijn bij slapende mensen die dromen geven de nodige hersenactiviteit weer.
Maar dezelfde metingen bij mensen onder invloed van psychedelica geven een ander beeld. De mentale ervaring van psychedelica is vele malen intensiever dan bij de dromen maar de hersenactiviteit is beduidend minder.

Uitzonderlijker is nog eens dat sommige mensen die hersendood verklaart zijn en daarna alsnog wakker worden de meest intensieve mentale ervaringen rapporteren terwijl de metingen geen enkele vorm van hersenactiviteit kunnen registreren.

Het niet kunnen meten geeft allemaal niet aan dat dit niet in het brein plaatsvind. Wil daar ook verder niets mee ontkrachten of een bepaalde claim neerleggen. Deel slechts wat informatie...
:)
  dinsdag 23 juli 2024 @ 18:04:58 #55
545 dop
pi_214385146
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 17:50 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Het simpele antwoord is mijns inziens, leven heeft geen brein zoals ons nodig om informatie op te slaan. Waarom wij dan wel zo nodig?

Ook bij de mens zelf zijn daar wel wat aanwijzingen aangetoond die nogal wat vraagstukken oproepen waar we vooralsnog weinig of niets mee kunnen. Inderdaad omdat we niet weten hoe dit precies werkt.

Bijvoorbeeld metingen die gedaan zijn bij slapende mensen die dromen geven de nodige hersenactiviteit weer.
Maar dezelfde metingen bij mensen onder invloed van psychedelica geven een ander beeld. De mentale ervaring van psychedelica is vele malen intensiever dan bij de dromen maar de hersenactiviteit is beduidend minder.

Uitzonderlijker is nog eens dat sommige mensen die hersendood verklaart zijn en daarna alsnog wakker worden de meest intensieve mentale ervaringen rapporteren terwijl de metingen geen enkele vorm van hersenactiviteit kunnen registreren.

Het niet kunnen meten geeft allemaal niet aan dat dit niet in het brein plaatsvind. Wil daar ook verder niets mee ontkrachten of een bepaalde claim neerleggen. Deel slechts wat informatie...
:)
Het is mij bekend dat het brein niet de enige plaats in het lichaam is waar informatie is opgeslagen, spiergeheugen is daar ook een mooi voorbeeld.
Daar van weten we ook niet precies waar die informatie wordt opgeslagen.

En er zijn ook genoeg dieren zonder brein, zeester regenworm als bekende voorbeelden.
pi_214385443
Hoi
Ik ben ook bewust

Groetjes vlugge japie
Eens kijken
pi_214386692
quote:

[..]
Het bewustzijn is non-lokaal. Overal en nergens.

quote:

nee dat kun je niet, je kunt ze waarnemen met je zintuigen.

Je zintuigen zijn instrumenten waardoor je een bepaalde waarneming krijgt, maar zonder bewustzijn is er helemaal geen waarneming.
  dinsdag 23 juli 2024 @ 22:17:51 #58
545 dop
pi_214387897
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 20:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het bewustzijn is non-lokaal. Overal en nergens.
als het niet kunnen zien van bewustzijn een argument is dat het zich daar dan ook niet bevind (jouw stelling) dan geld dat argument ook voor alle andere plaatsen, en niet alleen als het jouw goed uit komt
quote:
[..]
Je zintuigen zijn instrumenten waardoor je een bepaalde waarneming krijgt, maar zonder bewustzijn is er helemaal geen waarneming.
Zonder zintuigen geen waarnemingen.
Zonder bewustzijn kunnen zintuigen wel degelijk waarnemen, je kunt hoog uit stellen dat je die waarneming niet kunt verwerken. En zelfs dat is discutabel omdat je niet kunt vaststellen wat bewustzijn precies is en hoe verre je het nodig hebt om waarnemingen te verwerken.
  woensdag 24 juli 2024 @ 00:18:04 #59
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214388924
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 12:20 schreef Mijk het volgende:

[..]
Als de radio kapot is bestaat het FM signaal niet meer, toch?
als jij dood bent gaat 't leven door
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_214389801
Weet je waar het licht naar toe gaat wanneer je het uitmaakt?

Naar de koelkast... Doe maar uit en ga maar eens kijken...
pi_214389873
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 18:04 schreef dop het volgende:
spiergeheugen is daar ook een mooi voorbeeld.
Daar van weten we ook niet precies waar die informatie wordt opgeslagen
Is inderdaad een mooi voorbeeld en ook veel over nagedacht vroeger in de sportschool op de fiets en bij het lezen van boeken over fysiologie en over ons bewegingsapparaat.

Je zou nog kunnen stellen dat spieren niet echt een geheugen hebben. Het zal meer in de pezen en banden zitten, die zijn eigenlijk belangrijker dan de spieren en worden met training ook sterker en hebben een langzamere stofwisseling dan spieren blijven ook veel langer sterk dan spieren. Of omgekeerd hebben omdat ze zo compact zijn meer tijd nodig dan spieren om van blessure te genezen.

Daarnaast bouw je met training wel een veel betere routine en balans op in je bewegingspatroon. Zoiets als met fietsen of schaatsen, ken je dit eenmaal dan zul je het nooit meer verleren. Hoe langer en vaker je traint hoe beter de techniek. Dan zul je met betere techniek en meer balans door goed getrainde pezen en banden altijd sneller terug op conditie komen dan een prille beginner die het nooit gedaan heeft en alles nog moet leren en opbouwen.

Althans, zo heb ik persoonlijk altijd ervaren, goed trainen doe je meer met techniek dan met kracht. Hoe beter de techniek hoe sneller je terug op conditie bent met minder risico op overbelasting en blessure.En dat moet je echt leren door heel veel te doen.

Maar of het tussen je oren of in je spieren zit? Is een interessante vraag.

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2024 18:04 schreef dop het volgende:
En er zijn ook genoeg dieren zonder brein, zeester regenworm als bekende voorbeelden.
Wat dacht je van de Kwal? Waarvan we altijd gedacht hebben dat het een dier is, omdat het zo uitziet. Maar het is een symbiotische kolonie van verschillende poliepen die als eenheid perfect samenwerken. De kwal bestaat dus uit miljoenen samenwerkende diertjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 24-07-2024 03:40:18 ]
  Moderator woensdag 31 juli 2024 @ 01:14:29 #62
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214485162
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 00:18 schreef sturmpie het volgende:

[..]
als jij dood bent gaat 't leven door
Klopt, de source daarvan ook, bewustzijn heet t, dat incarneert opnieuw in een fysieke expressie ervan.
As above, so below.
  woensdag 31 juli 2024 @ 10:19:40 #63
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214487534
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 01:14 schreef Mijk het volgende:

[..]
Klopt, de source daarvan ook, bewustzijn heet t, dat incarneert opnieuw in een fysieke expressie ervan.
Kunnen mensen volgens deze leer in dieren incarneren?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 31 juli 2024 @ 12:20:01 #64
545 dop
pi_214489311
quote:

[..]
Leuk idee, geen enkele manier om het te verifiëren.
Niveau Sinterklaas bestaat.

Bewustzijn is een staat van zijn en geen definitie van een zelfstandig iets.
Net als denken, dromen, en
fantaseren.
Fantasie bestaat ook, maar is ook geen zelfstandige entiteit.

De dingen die zich ontspruiten aan mijn gedachten, fantasie, en bewustzijn, kunnen soms ook doorleven na mijn dood, maar mijn bewustzijn en fantasie zelf zijn er dan niet meer.
pi_214490332
Je gaat ook maar 2 keer dood... De eerste keer fysiek de tweede keer wanneer voor het laatst je naam wordt uitgesproken. :7
pi_214490886
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 10:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]
De ziel moet na het verlaten van het lichaam een geschikte baarmoeder vinden. Soms is de meest geschikte dat van een dier.
  woensdag 31 juli 2024 @ 16:43:31 #67
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214493414
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 13:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De ziel moet na het verlaten van het lichaam een geschikte baarmoeder vinden. Soms is de meest geschikte dat van een dier.
niet wetenschappelijk bewezen
  woensdag 31 juli 2024 @ 16:45:07 #68
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214493436
quote:

[..]
simpelweg energie, als de energie uit je lichaam is verdwenen ben je dood. die energie is van de cosmos en de cosmos zal die energie weer vorm geven, maar dat is niet toetsbaar, dat is 'n idee/theorie, wetenschappelijk gezien is dood ook echt dood.
pi_214493925
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 16:43 schreef sturmpie het volgende:

[..]
Ja, en wat wil je daarmee zeggen?
pi_214493981
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 16:45 schreef sturmpie het volgende:

[..]
simpelweg energie, als de energie uit je lichaam is verdwenen ben je dood. die energie is van de cosmos en de cosmos zal die energie weer vorm geven, maar dat is niet toetsbaar, dat is 'n idee/theorie, wetenschappelijk gezien is dood ook echt dood.
Nee, de wetenschap doet daar geen uitspraak over. De wetenschap is een instrument zoda we hamburgers kunnen halen bij de McDonald's, netflix kunnen kijken en met het vliegtuig reizen.
  woensdag 31 juli 2024 @ 19:04:35 #71
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214495266
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 17:30 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, de wetenschap doet daar geen uitspraak over.
omdat 't niet te toetsen is

dit topic is fantasie
  woensdag 31 juli 2024 @ 19:05:31 #72
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214495278
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 17:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, en wat wil je daarmee zeggen?
alles wat je bedenkt over 't menselijk bewustzijn is en blijft 'n idee/theorie.
je kan het niet bewijzen
pi_214495484
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:04 schreef sturmpie het volgende:

[..]
omdat 't niet te toetsen is

dit topic is fantasie
De wetenschap weet niks over het bewustzijn. Maar het bewustzijn is wel de fundamentele realiteit. Wat betekent dat, denk je?
  woensdag 31 juli 2024 @ 19:20:32 #74
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214495564
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De wetenschap weet niks over het bewustzijn. Maar het bewustzijn is wel de fundamentele realiteit. Wat betekent dat, denk je?
je typt onzin
nog nooit van neurowetenschappen gehoord, dopamine/serotonine, etc... er is genoeg bekend over 't brein, jij vraagt je af waar 't denken vandaan komt, dat is zoiets als je afvragen waarom water nat is, ik denk dat jij veel baat hebt bij de boeken van Osho om je te verlossen van de vragen die je prangen en te accepteren dat 't leven gewoon zo is, c'est la vie, carpe diem.

't zou ook kunnen dat jij je blind staart op het onderwerp: "bewustzijn" als obsessie/fobie.
ik verklaar je niet ziek oid maar je komt op mij 'n beetje dromerig over met je beweringen over bewustzijn waarbij je ieder ander idee gebruikt om je eigen fantasie te doen gelden, oftewel, 't moet zijn zoals jij vind dat 't is terwijl je zelf ook weet dat het niet in woorden is uit te drukken en je er alleen maar naar kan gissen.
pi_214495584
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:20 schreef sturmpie het volgende:

[..]
je typt onzin
nog nooit van neurowetenschappen gehoord, dopamine/serotonine, etc... er is genoeg bekend over 't brein, jij vraagt je af waar 't denken vandaan komt, dat is zoiets als je afvragen waarom water nat is, ik denk dat jij veel baat hebt bij de boeken van Osho om je te verlossen van de vragen die je prangen en te accepteren dat 't leven gewoon zo is, c'est la vie, carpe diem.

't zou ook kunnen dat jij je blind staart op het onderwerp: "bewustzijn" als obsessie/fobie.
Nee, de wetenschap weet niks over het bewustzijn. Geen enkele kwaliteit is te verklaren. Alle kleuren, geuren, geluiden, emoties, niks van dit alles is wetenschappelijk te verklaren.

Je moet gewoon accepteren dat de wetenschap geen zak van de realiteit weet.
  woensdag 31 juli 2024 @ 19:22:50 #76
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214495594
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, de wetenschap weet niks over het bewustzijn. Geen enkele kwaliteit is te verklaren. Alle kleuren, geuren, geluiden, emoties, niks van dit alles is wetenschappelijk te verklaren.

ik verklaar je niet ziek oid maar je komt op mij 'n beetje dromerig over met je beweringen over bewustzijn waarbij je ieder ander idee gebruikt om je eigen fantasie te doen gelden, oftewel, 't moet zijn zoals jij vind dat 't is terwijl je zelf ook weet dat het niet in woorden is uit te drukken en je er alleen maar naar kan gissen.
pi_214495610
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:22 schreef sturmpie het volgende:

[..]
Nee, je hoeft er niet naar te gissen. Je kunt het ervaren, zoals de goeroes uit India. Die hebben wel verstand van de realiteit.
  woensdag 31 juli 2024 @ 19:24:21 #78
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214495625
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:22 schreef Libertarisch het volgende:
sorry, jij maakt op mij de indruk dat je leidt aan wanen
geloof jij ook in de flat earth theorie ? de aarde is plat maar we zweven wel ergens tussen 'n maan en zon of is dat ook kunstmatig ? ... etc... onzin typen is 'n vak apart als je 't mij vraagt, opvullen van leegte.
  woensdag 31 juli 2024 @ 19:24:51 #79
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214495634
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, je hoeft er niet naar te gissen. Je kunt het ervaren, zoals de goeroes uit India. Die hebben wel verstand van de realiteit.
oja, doe maar lekker zweverig, en de rattentempel, gezellig
pi_214495636
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:24 schreef sturmpie het volgende:

[..]
sorry, jij maakt op mij de indruk dat je leidt aan wanen
geloof jij ook in de flat earth theorie ? de aarde is plat maar we zweven wel ergens tussen 'n maan en zon of is dat ook kunstmatig ? ... etc... onzin typen is 'n vak apart als je 't mij vraagt, opvullen van leegte.
....
  woensdag 31 juli 2024 @ 19:26:27 #81
396386 sturmpie
for night & nature
pi_214495668
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
....
kijk eens in de spiegel en kijk je zelf goed aan als jij nadenkt over 'menselijk bewustzijn', dat moment dat jij jezelf aankijkt en denkt "waar komt 't menselijk bewustzijn vandaan" is 't antwoord op je vraag
pi_214495822
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 19:26 schreef sturmpie het volgende:

[..]
kijk eens in de spiegel en kijk je zelf goed aan als jij nadenkt over 'menselijk bewustzijn', dat moment dat jij jezelf aankijkt en denkt "waar komt 't menselijk bewustzijn vandaan" is 't antwoord op je vraag
Libertarisch moet met argumenten komen. Die heeft hij niet. Hij heeft het altijd over het christelijk geloof (sprookjesboek), maar hij heeft zelf ook totaal geen fundament om zijn gedachten te onderbouwen. Kan hij ook niks aan doen, want het is niet wetenschappelijk bewezen. En dan houdt het op hier.
pi_214496245
Er zijn gewoon geen woorden voor hoe ongelofelijk het is om zo met de pet te gooien naar bewustzijn :)

Het is het fundament van de realiteit, het is het belangrijkste wat er is.
pi_214496724
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 20:06 schreef Libertarisch het volgende:
Er zijn gewoon geen woorden voor hoe ongelofelijk het is om zo met de pet te gooien naar bewustzijn :)

Het is het fundament van de realiteit, het is het belangrijkste wat er is.
Ok, Leg uit, Een paar zinnen zijn niet genoeg. Ik zou zeggen, leef je uit. Even zonder die hindoestaanse geschriften. Maar gewoon een paar A4-tjes vol.
pi_214496827
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 20:33 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ok, Leg uit, Een paar zinnen zijn niet genoeg. Ik zou zeggen, leef je uit. Even zonder die hindoestaanse geschriften. Maar gewoon een paar A4-tjes vol.
Nou, het bewustzijn is je bestaan. Zonder bewustzijn ben je weg. Als je bewustzijn uit het brein komt ben je voor eeuwig en altijd verdwenen als je sterft.

Lijkt me nogal een belangrijk dingetje
pi_214498410
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 20:36 schreef Libertarisch het volgende:
ben je voor eeuwig en altijd verdwenen als je sterft.
Was je ooit werkelijk dan?
Hoe ben jij niet slechts een product van het menselijk bewustzijn?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214498812
quote:
7s.gif Op woensdag 31 juli 2024 22:07 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Was je ooit werkelijk dan?
Hoe ben jij niet slechts een product van het menselijk bewustzijn?
Wat een vraag, bedachtzaam.

Ja, ik (d.w.z. bewustzijn) ben werkelijk. Daar is niet omheen te komen.

En als dat bewustzijn uit materie komt heb je een probleem. Een groot probleem :)
pi_214498843
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 22:28 schreef Libertarisch het volgende:
En als dat bewustzijn uit materie komt heb je een probleem. Een groot probleem
Ik zou niet weten waarom.
pi_214498876
quote:
7s.gif Op woensdag 31 juli 2024 22:29 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom.
Dat kan ik me voorstellen, die komt niet snel binnen. Het menselijk bewustzijn is natuurlijk in staat met het leven te dealen.

Maar als de dood dichterbij komt....dan wil je het hoogstwaarschijnlijk graag uitstellen. En verder uitstellen...
pi_214499544
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 22:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat kan ik me voorstellen, die komt niet snel binnen. Het menselijk bewustzijn is natuurlijk in staat met het leven te dealen.

Maar als de dood dichterbij komt....dan wil je het hoogstwaarschijnlijk graag uitstellen. En verder uitstellen...
Wie weet is het morgen wel zover... tja... en weet je, ook zonder bedachtzaam draait de wereld fijn door, komt de zon op en gaan mensen op pad.
Wat is er nu eigenlijk verloren gegaan? helemaal niets, er stierf een mens zoals dagelijks honderden of misschien wel duizenden mensen sterven.
Het is net zo wezenlijk deel van leven als geboren worden.
pi_214499700
quote:
7s.gif Op woensdag 31 juli 2024 23:00 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Wie weet is het morgen wel zover... tja... en weet je, ook zonder bedachtzaam draait de wereld fijn door, komt de zon op en gaan mensen op pad.
Wat is er nu eigenlijk verloren gegaan? helemaal niets, er stierf een mens zoals dagelijks honderden of misschien wel duizenden mensen sterven.
Het is net zo wezenlijk deel van leven als geboren worden.
https://www.worldometers.info/world-population/

Er zijn vandaag al 161,000 mensen gestorven :P

Doodnormaal ja
  woensdag 31 juli 2024 @ 23:28:37 #92
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214499906
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 13:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Interessant. Dus zo wordt het probleem van de beperking van de bevolkingsgroei omzeilt.
Is dat je eigen theorie of heb je daar bronnen van 1 of andere Maharashi van?
En hoe zit het met dieren die geen baarmoeder hebben.
Is dit bijvoorbeeld mogelijk: Van beerdiertje naar strontvlieg, naar baviaan, vervolgens putin, en dan veelvraat en als laatste kakkerlak?
pi_214499995
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 23:28 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Interessant. Dus zo wordt het probleem van de beperking van de bevolkingsgroei omzeilt.
Is dat je eigen theorie of heb je daar bronnen van 1 of andere Maharashi van?
En hoe zit het met dieren die geen baarmoeder hebben.
Is dit bijvoorbeeld mogelijk: Van beerdiertje naar strontvlieg, naar baviaan, vervolgens putin, en dan veelvraat en als laatste kakkerlak?
Voor de details omtrent reïncarnatie verwijs ik je graag naar de experts op dit gebied:

woensdag 31 juli 2024 @ 23:51:31 #94
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214500142
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 23:36 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Voor de details omtrent reïncarnatie verwijs ik je graag naar de experts op dit gebied:

Ik ga geen filmpjes kijken.

Gewoon een schriftelijke bron van 1 of andere goeroe waarin staat dat mensen in dieren kunnen reincarnerem lukt niet?
pi_214500326
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 23:51 schreef Panterjong het volgende:

Gewoon een schriftelijke bron van 1 of andere goeroe waarin staat dat mensen in dieren kunnen reincarnerem lukt niet?
Het staat in de Gita.

"Those who die with predominance of sattva reach the pure abodes (which are free from rajas and tamas) of the learned. Those who die with prevalence of the mode of passion are born among people driven by work, while those dying in the mode of ignorance take birth in the animal kingdom."

Hoofdstuk 14:14-15

https://www.holy-bhagavad-gita.org/chapter/14

Was ik al vergeten, maar het klopt dus.
pi_214500738
Dat het in de Gita staat maakt nog niet dat het werkelijk zo is.
  Moderator donderdag 1 augustus 2024 @ 08:36:40 #97
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214501767
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 10:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dit vraag ik me ook al even af, of er een graduatie in zit, qua ontwikkeling oid.

quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 12:20 schreef dop het volgende:

[..]
Leuk idee, geen enkele manier om het te verifiëren.
Niveau Sinterklaas bestaat.

Bewustzijn is een staat van zijn en geen definitie van een zelfstandig iets.
Net als denken, dromen, en
fantaseren.
Fantasie bestaat ook, maar is ook geen zelfstandige entiteit.

De dingen die zich ontspruiten aan mijn gedachten, fantasie, en bewustzijn, kunnen soms ook doorleven na mijn dood, maar mijn bewustzijn en fantasie zelf zijn er dan niet meer.
Je kunt het voor je zelf verifiëren en bewijzen, er bestaat minder bewijs dat "morgen" bestaat, bewijs maar dat er een morgen bestaat.

En jouw gedachten, dromen, en fantasie, kun je bewijzen dat die bestaan of ook niveautje sinterklaas?

quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 16:43 schreef sturmpie het volgende:

[..]
Hoe geboorte werkt ook niet. En zoals gezegd; dat er een morgen is ook niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 16:45 schreef sturmpie het volgende:

[..]
Nothing lasts... but nothing is lost.
As above, so below.
pi_214502719
De belangrijkste dingen in 't leven zijn niet te bewijzen.
  donderdag 1 augustus 2024 @ 12:17:21 #99
545 dop
pi_214505585
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2024 08:36 schreef Mijk het volgende:

[..]

Je kunt het voor je zelf verifiëren en bewijzen, er bestaat minder bewijs dat "morgen" bestaat, bewijs maar dat er een morgen bestaat.
Ik doe geen harde uitspraken over morgen, buiten verwachtingen, ik zie morgen niet als een feit.
quote:
En jouw gedachten, dromen, en fantasie, kun je bewijzen dat die bestaan of ook niveautje sinterklaas?

mijn gedachte dromen en fantasieën zijn tijdelijk dus ze bestaan in mijn hoofd maar als ik daar aanvullende claims op maak dan is dat inderdaad snel niveau sinterklaas.
wat er van mij over blijft na mijn dood is is hoog uit een expressie van dingen die ik gedaan heb.
iets wat ik heb gemaakt of opgeschreven maar niet de werkelijke gedachte, ideeën of fantasie

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 01-08-2024 12:24:01 ]
  Moderator donderdag 1 augustus 2024 @ 18:45:50 #100
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214511029
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2024 12:17 schreef dop het volgende:

[..]
Ik doe geen harde uitspraken over morgen, buiten verwachtingen, ik zie morgen niet als een feit.
[..]
mijn gedachte dromen en fantasieën zijn tijdelijk dus ze bestaan in mijn hoofd maar als ik daar aanvullende claims op maak dan is dat inderdaad snel niveau sinterklaas.
wat er van mij over blijft na mijn dood is is hoog uit een expressie van dingen die ik gedaan heb.
iets wat ik heb gemaakt of opgeschreven maar niet de werkelijke gedachte, ideeën of fantasie
Grotendeels eens wel met de post, maar na dood zwart nothingness nada is van even groot sinterklaas niveau, al vond ik dat ook de meest waarschijnlijke optie in mijn tijdperk als diehard atheist, is mn perspectief daarop nu toch wel veranderd.. Het mooiste is; we gaan t allemaal zien, al zul je in je volgende leven, als die er komt, je dit weer afvragen, of je bent oneindig dood, zwart, in de void, nothingness, maargoed, dat was je vóór je geboorte ook zou je denken. Was toen niet het geval want daarom lees je dit. Misschien hierna dus ook niet, dát het 1 keer gebeurt is is een zekerheid, want je bent geboren. Dat het een 2e keer gebeurt is geen zekerheid, maar wel voordehandliggend, als je het genoeg tijd geeft.

Al ben ik er van overtuigd dat de persoon totaal anders is die er dan uit komt, wellicht --zoals @Libertarisch zegt-- gebaseerd op Karma, maar ik denk met name door omgeving, opvoeding enzovoort, en dat Karma niet het totale plaatje bepaalt. Wellicht deels. Dus ja een nee, voor de persoon die je nu bent is het wel einde oefening imo. Dat wat overblijft niet, want ik geloof niet dat er "zomaar iets ontstaat uit het niets", alles wat er nu in het universum is verandert enkel van vorm imo, en er komt niet een toevoeging ineens uit het niets (als in bijv; een nieuw persoon met bewustzijn).

Nothing lasts, but nothing is lost.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')