abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214656997
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 11:13 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Knap van je.
Maar ik zie je vooral hier posten als of jij de enige bent die het allemaal weet.

Waarschijnlijk ook meteen je grootste valkuil.
Iedereen heeft hetzelfde bewustzijn als ik, dus iedereen kan het even goed weten als ik.

Dat is het mooie van bewustzijn, iedereen is even goed uitgerust.
pi_214657245
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 11:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik weet intellectueel niet wat het is, je kunt het alleen ervaren.
Maar elke ervaring is anders.
En als iemand zijn ervaring neer zet en zijn mening er over geeft.

Waarom moet jij hen dan vertellen dat ze het verkeerd zien?

Je hebt zelf ook nog een lange weg te gaan en lijkt dat je zelf nog het grootste obstakel bent.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_214657313
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 11:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik weet intellectueel niet wat het is, je kunt het alleen ervaren.
Ervaring zonder samenhangende theorie is blind, maar theorie zonder ervaring is niet meer dan intellectueel geklets in de ruimte.
pi_214657498
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 11:41 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ervaring zonder samenhangende theorie is blind, maar theorie zonder ervaring is niet meer dan intellectueel geklets in de ruimte.
Dit vat het volgens mij wel goed samen.
Naast ervaring dient iemand vooral ook de kennis te hebben en te weten waarover men spreekt.
Niet dat ik het allemaal zo goed weet maar wellicht ga ik dit weekend weer een nieuw draadje starten met een inleiding tot de levensboom.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_214657508
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 11:55 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Dit vat het volgens mij wel goed samen.
Naast ervaring dient iemand vooral ook de kennis te hebben en te weten waarover men spreekt.
Niet dat ik het allemaal zo goed weet maar wellicht ga ik dit weekend weer een nieuw draadje starten met een inleiding tot de levensboom.
Het is een kwestie van wat de goede wetenschappelijke methode is. Wetenschapsfilosofen breken zich daar al een paar eeuwen lang het hoofd over.
pi_214658819
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 09:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Tijd en ruimte zijn een manifestatie van bewustzijn, en bewustzijn is non-lokaal en tijdloos.

Als bewustzijn tijdloos is, waarom herinneren we ons dan wel (deels) het verleden maar de toekomst niet?
pi_214661061
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 14:16 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Als bewustzijn tijdloos is, waarom herinneren we ons dan wel (deels) het verleden maar de toekomst niet?
Het leven verloopt in de lineaire tijd, van A naar B. Maar de ervaring van het leven, is niet de fundamentele realiteit.

De ervaring van het leven is een projectie/ reflectie / droom van het bewustzijn. Het bewustzijn zelf is tijdloos, de reflectie speelt zich af in de tijd. De tijdruimte is een illusie. In de oosterse filosofie noemen ze het ''maya''.

Het is precies hetzelfde als 's nachts dromen. De droom die we 's nachts hebben is een projectie van onze (individuele) geest. Het universum en alles wat daar afspeelt is de projectie van het universele bewustzijn.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:49:24 #258
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214661514
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 23:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als ik een mooie vrouw in mijn geest zie, dan is dat toch een waarneming?

Ik hoef geen fysieke vrouw te zien, ik kan elk moment een vrouw in mijn geest zien.
Ja natuurlijk. Een fantasie komt niet echter niet zomaar uit de lucht vallen. Daar heb je eerst voor waargenomen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214661812
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 17:49 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Ja natuurlijk. Een fantasie komt niet echter niet zomaar uit de lucht vallen. Daar heb je eerst voor waargenomen.
Nee hoor, dat hoeft niet. Je voorstellingsvermogen is creatief genoeg.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:28:02 #260
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214661961
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 18:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee hoor, dat hoeft niet. Je voorstellingsvermogen is creatief genoeg.
Stel je dan maar eens iets voor dat op geen enkele manier verband houdt met iets dat nog nooit is waargenomen. Onmogelijk.
pi_214662058
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 18:28 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Stel je dan maar eens iets voor dat op geen enkele manier verband houdt met iets dat nog nooit is waargenomen. Onmogelijk.
Een fantasie zou spontaan uit je geest kunnen ontstaan. Dan hoef je dus niet eerst waargenomen te hebben.
  zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:42:41 #262
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214662164
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 18:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een fantasie zou spontaan uit je geest kunnen ontstaan. Dan hoef je dus niet eerst waargenomen te hebben.
Dat is iets anders.

Er is altijd een verband tussen je fantasie en wat je ooit hebt waargenomen. Als je het daar niet mee eens bent graag een voorbeeld.
pi_214662697
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 18:42 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Dat is iets anders.

Er is altijd een verband tussen je fantasie en wat je ooit hebt waargenomen. Als je het daar niet mee eens bent graag een voorbeeld.
Ja, de menselijke geest heeft zijn beperkingen.
pi_214663401
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 17:17 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het leven verloopt in de lineaire tijd, van A naar B. Maar de ervaring van het leven, is niet de fundamentele realiteit.

De ervaring van het leven is een projectie/ reflectie / droom van het bewustzijn. Het bewustzijn zelf is tijdloos, de reflectie speelt zich af in de tijd. De tijdruimte is een illusie. In de oosterse filosofie noemen ze het ''maya''.

Het is precies hetzelfde als 's nachts dromen. De droom die we 's nachts hebben is een projectie van onze (individuele) geest. Het universum en alles wat daar afspeelt is de projectie van het universele bewustzijn.
Dit is geen antwoord op mijn vraag maar intellectueel geklets.
pi_214663943
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 19:51 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag maar intellectueel geklets.
Lineaire tijd is een kenmerk van de structuur van de gemanifesteerde realiteit, maar de fundamentele (ongemanifesteerde) realiteit is tijdloos.
pi_214664225
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Lineaire tijd is een kenmerk van de structuur van de gemanifesteerde realiteit, maar de fundamentele (ongemanifesteerde) realiteit is tijdloos.
Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je óf te vroeg, óf te laat (Johan Cruijff)
  zondag 11 augustus 2024 @ 09:50:33 #267
545 dop
:copyright: dop
pi_214670764
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je voor het woord realiteit, (een woord met een duidelijke betekenis). Een extra woordje moet gaan plakken en een nieuwe betekenis gaat verzinnen, dan weet je dat werkelijkheid plaats maakt voor fantasie.
Met fundamentele realiteit bedoeld Libertarisch zijn fantasie. Hij fantaseert er op los.
Het is een poging om er iets van te maken wat het niet is.
Het is zijn poging om te zeggen dus god.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214671813
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 09:50 schreef dop het volgende:

[..]
Als je voor het woord realiteit, (een woord met een duidelijke betekenis). Een extra woordje moet gaan plakken en een nieuwe betekenis gaat verzinnen, dan weet je dat werkelijkheid plaats maakt voor fantasie.
Met fundamentele realiteit bedoeld Libertarisch zijn fantasie. Hij fantaseert er op los.
Het is een poging om er iets van te maken wat het niet is.
Het is zijn poging om te zeggen dus god.
Jij weet niet eens wat de realiteit is.

Elke sensatie is een mysterie. Het gevoel van in een zwembad springen bijvoorbeeld. Dat gevoel, van helemaal nat worden, is een compleet mysterie.

Je kunt het alleen ervaren. Weet je dat betekent? Dat de wetenschap geen zak van de realiteit weet. Die denken en meten. Maar de fundamentele realiteit is subjectief.

Snap je dat?
  zondag 11 augustus 2024 @ 12:20:43 #269
545 dop
:copyright: dop
pi_214674034
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 10:32 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij weet niet eens wat de realiteit is.

Elke sensatie is een mysterie. Het gevoel van in een zwembad springen bijvoorbeeld. Dat gevoel, van helemaal nat worden, is een compleet mysterie.

Je kunt het alleen ervaren. Weet je dat betekent? Dat de wetenschap geen zak van de realiteit weet. Die denken en meten. Maar de fundamentele realiteit is subjectief.

Snap je dat?
Ik snap heel goed dat jij dat graag zo wil, maar de realiteit is wat het is, en niet wat hij er graag van wil maken.
Je hele probleem is dat je de realiteit wil aanpassen (in dit geval met het woordje fundamenteel) om je gelijk te halen.

Je maakt overal woordspelletjes van met je fundamenteel en subjectief. Alles om je fantasie maar in stand te houden.
Je wil graag spelregels die alleen voor jouw stellingen geldig zijn.

Aanvulling: als jij iets een mysterie vind, dan is dat bepaalt geen bewijs van jouw gelijk.
Dat betekent, slechts dat je het niet weet of kunt verklaren.

[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 11-08-2024 12:27:50 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214675218
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 12:20 schreef dop het volgende:

[..]
Ik snap heel goed dat jij dat graag zo wil, maar de realiteit is wat het is, en niet wat hij er graag van wil maken.
Je hele probleem is dat je de realiteit wil aanpassen (in dit geval met het woordje fundamenteel) om je gelijk te halen.

Je maakt overal woordspelletjes van met je fundamenteel en subjectief. Alles om je fantasie maar in stand te houden.
Je wil graag spelregels die alleen voor jouw stellingen geldig zijn.

Aanvulling: als jij iets een mysterie vind, dan is dat bepaalt geen bewijs van jouw gelijk.
Dat betekent, slechts dat je het niet weet of kunt verklaren.
Ik speel geen woordspelletjes, de woorden hebben daadwerkelijk betrekking op de realiteit.

Zoals het woord ''appel'' betrekking heeft op de realiteit. Het is geen perfecte vertegenwoordiging van de realiteit, het is zeker niet de realiteit an sich, maar het woord ''appel'' heeft wel een reėle betekenis.

Als ik zeg: ''de realiteit is fundamenteel subjectief, je kunt het alleen ervaren'', dan is dat geen spelletje. Het heeft daadwerkelijk betrekking op de realiteit. Dit is natuurlijk ook het hele bestaansrecht van de filosofie.
pi_214676471
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 13:29 schreef Libertarisch het volgende:

Als ik zeg: ''de realiteit is fundamenteel subjectief, je kunt het alleen ervaren'', dan is dat geen spelletje. Het heeft daadwerkelijk betrekking op de realiteit. Dit is natuurlijk ook het hele bestaansrecht van de filosofie.
Foute redenering want een subjectieve ervaring is een realiteit binnen een gemanifesteerde objectiviteit. :z
pi_214676778
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 14:26 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Foute redenering want een subjectieve ervaring is een realiteit binnen een gemanifesteerde objectiviteit. :z
Ja, je kunt natuurlijk wel dingen zeggen die helemaal niks betekenen. Dat kun je ook doen met woorden.

"Ik ben blind want ik heb twee gezonde ogen"

Er is geen objectiviteit buiten het subjectieve. Wij ervaren objectiviteit, dus het subjectieve gaat eraan vooraf. Daarom noem ik het fundamenteel.
pi_214677311
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 14:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, je kunt natuurlijk wel dingen zeggen die helemaal niks betekenen. Dat kun je ook doen met woorden.

"Ik ben blind want ik heb twee gezonde ogen"

Er is geen objectiviteit buiten het subjectieve. Wij ervaren objectiviteit, dus het subjectieve gaat eraan vooraf. Daarom noem ik het fundamenteel.
Dat klopt echt niet. In de gemanifesteerde objectiviteit der dingen is subjectieve waarneming daar onderdeel van.
pi_214677329
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 15:30 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
In de gemanifesteerde objectiviteit der dingen is subjectieve waarneming daar onderdeel van.
Nee, dat is onjuist.

Het woord ''ding'' impliceert al een waarneming. Er is geen object buiten subjectiviteit. Een object heeft namelijk een vorm.
pi_214677390
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 15:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, dat is onjuist.

Het woord ''ding'' impliceert al een waarneming. Er is geen object buiten subjectiviteit. Een object heeft namelijk een vorm.
Als wij samen in een kamer zijn en ik een stoel zie, zie jij, mits je niet blind bent, ook een stoel. Samen stellen we objectief vast dat zich in die kamer een stoel bevindt. Gewoon een stoel. Wij allebei weten dat 'het ding' een stoel is op grond van vele objectieve waarnemingen van een stoel. Ik heb het dus niet over de grot van Plato oid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')