Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 08:45 |
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)leeftijd-bestuurders Meer verbieden is nooit de oplossing. Volgens mij is Nederland het enige land in de EU waar e-steps verboden zijn. Of geen "vergunning" voor verleend wordt. | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2024 @ 08:48 |
Gewoon een minimum leeftijd op alle e bikes. 16 zoals altijd al gold voor scooters die ook maar 25 mochten rijden. | |
OmniRocket | donderdag 6 juni 2024 @ 08:50 |
Dit. Slotje! | |
deedeetee | donderdag 6 juni 2024 @ 08:51 |
Een kind van 12 jr op een fiets met een motor dat is toch onverantwoord ? Veel te gevaarlijk en ook nog eens ongezond. Gewoon fietsen is veel beter voor de gezondheid. | |
Gibson88 | donderdag 6 juni 2024 @ 08:51 |
Lijkt mij ook de meest logische besluit voor dit 'probleem'. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 08:53 |
Moeten ze dan ook een theorie examen halen voor een rijbewijs? #dtv | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 08:55 |
De overlast van fatbikes begint echt schrikbarend toe te nemen. Het lijkt er ook op dat het door een bepaalde groep (jongeren) is omarmd als een soort van status symbool dat gepaard gaat met rondhangen, intimidatie en (beginnende) criminaliteit. Hier in onze stad is er een notoir groepje bezig het centrum te terroriseren door met een rotgang door voetgangersgebieden te crossen, mensen af te snijden, te intimideren/pesten etc. Een verbod zou ik echt toejuichen. | |
junkiesietze | donderdag 6 juni 2024 @ 08:58 |
En zet de boete dan op 2000euro als ze het toch doen. anders gaat het sws niet werken. Jongeren gaan wss ook vaker vluchten als ze politie zien, komen ook ongelukken van. Lastig verhaal, eerst zal de wet aangepast moeten worden denk ik want het word nu nog gewoon als een normale fiets gezien. | |
ReplaR | donderdag 6 juni 2024 @ 08:58 |
| |
Basp1 | donderdag 6 juni 2024 @ 08:59 |
Voor een snorscooter moest dat ook waarom nu dan niet? Onze overheid zijn een stel lapzwansen die constant achter feiten aanlopen terwijl net wat vooruitziend blik dit natuurlijk meteen getackeld was als ze de ebikes meteen als gemotoriseerd verkeer hadden beschouwd. Maar nee omdat er geen gashendel op zat moesten we maar een uitzondering maken. ![]() Dan hebben we ook nog de vwa veel van die Chinese fatbikes voldoen totaal niet aan de ce eisen die we hier aan leveranciers stellen. | |
afterburner | donderdag 6 juni 2024 @ 08:59 |
Ik snap de opmerkingen van stedelingen, echter woont niet iedereen in een stad. De E-bikes zijn een uitkomst voor kids in de polders bv. Ipv 15-20km zwoegen op de fiets tegen de wind in, kunnen ze heerlijk op het gemak naar school. Laat ze maar een rijbewijs gaan invoeren voor alle E-weg dingen. Vanaf 12 jaar. | |
maily | donderdag 6 juni 2024 @ 09:02 |
Gewoon fietsen? Kunnen ze niet meer. Hebben ze niet meer. Pas geleden was er verkeersexamen en de kinderen moesten dat op een gewone fiets afleggen. Een hoop ouders over de zeik, want hun kinderen hadden geen gewone fiets. | |
Farenji | donderdag 6 juni 2024 @ 09:02 |
Voor fatbikes vind ik dit geen argument, daar is het bewegingsaspect echt nul. Dat zijn verkapte brommers, heeft niks meer met fietsen te maken. Daar moet gewoon helmplicht voor komen, dan wordt het meteen niet meer cool voor al die figuren die er nu doorgaans op rijden. | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2024 @ 09:09 |
van 7 naar 59 in 2 jaar, wat een paniek er zijn 300 ziekenhuizen in nederland, dat zijn 5 mensen per jaar die op zo'n fiets zitten per ziekenhuis ![]() | |
Pizzakoppo | donderdag 6 juni 2024 @ 09:09 |
Het is ook allemaal zo verstandelijk beperkt zoals beleid tot stand komt. Vorige situatie: 1. Scooter met helm vanaf 16, max. snelheid: 45 km/u. 2. Snorfiets zonder helm vanaf 16, max. snelheid 25 km/u. 3. Autorijbewijs vanaf 18. We hebben blijkbaar veel overlast van snorfietsen en erkennen niet het nut, doel en de wens van de bevolking om hier gebruik van te maken dus dit tackelen wij door A) Leeftijd voor behalen rijbewijs naar 17 jaar te verlagen (met bijrijder). Blijf je nog steeds met een relatief belangrijk gegeven zitten dat een auto voor 90% van de jongeren te duur is en dus niet zal worden aangeschaft. B) Helmplicht bij snorfietsen zodat dit voertuig niet meer interessant is. Probleem opgelost aldus de high-fivende beleidsmakers. En zie hier, de fat”bike” wint terrein. Bizar zeg, dit verwacht je niet. | |
KaheemSaid | donderdag 6 juni 2024 @ 09:10 |
Ik snap best dat je geen gewone fiets aanhoudt voor een eventueel verkeersexamen. | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 09:12 |
Dan snap je er werkelijk niets van als je zo naar de cijfers kijkt. | |
Farenji | donderdag 6 juni 2024 @ 09:12 |
Fatbike rijder gespot. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 09:13 |
Ik rij ook gewoon met mijn e-bike door de stad. In Utrecht willen ze de grootste fietsstad worden maar mag je bijna nergens in het centrum fietsen. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 09:13 |
een boete voor 2000 euro voor kinderen. Ik lees het als satire | |
deedeetee | donderdag 6 juni 2024 @ 09:13 |
O echt waar ? Hier is pas weer het fietsexamen afgenomen en het beginpunt is vlak om de hoek bij mij. Zag er heel normaal uit hoor hele stoeten kinderen op de fiets. | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2024 @ 09:14 |
jij bent een interessant persoon hier loop je te huilen dat er niet genoeg regelgeving is op dit vlak, en even eerder zie ik je posten dat de wetten niet voldoen en dat er meer regels moeten komen ![]() | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 09:14 |
Een e-bike vind ik nog anders dan een fatbike. | |
alopio | donderdag 6 juni 2024 @ 09:15 |
Het gaat ook om de overlast. Hard door voetgangers gebieden, niet kijken, op de stoep, de weg opschieten. Een verbod schiet het doel voorbij. 16 als minimum helpt wel. En handhaven, dus op de stoep is een boete | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 09:16 |
Dit. Op de provinciale wegen is fietsen met 15-20-25 km/u niet te doen. In het centrum is 25 km max per uur prima. Op provinciale wegen 45 ook prima. Maar goed ik zie het eerder gebeuren dat de max snelheid op de snelwegen 80 km/u max wordt | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2024 @ 09:18 |
Of jij snapt niets van statistieken en vermenigvuldigingsfactoren ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2024 09:18:43 ] | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 09:19 |
Ga ergens anders trollen, mafkees. | |
BertV | donderdag 6 juni 2024 @ 09:19 |
Het gaat om controle op die wetgeving. Los daarvan, met E-bikes moest je nog wat blijven trappen, bij deze dingen is het echt om de vorm, die paar bewegingen. | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2024 @ 09:21 |
wat snap je er niet aan? In 1900 waren er nog 0 doden door auto ongelukken in nederland, afgelopen jaar waren het er 684 [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2024 09:23:56 ] | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 09:33 |
Ik vind het aantal gewonden erg meevallen. Ben blij dat de herrie scootertjes van vroeger vervangen zijn met e-bikes. 20 Marokkaantjes die in jouw stadscentrum kut lopen te doen zijn geen valide reden om de elektrische fiets dan ook maar af te pakken van nette kinderen die 20km moeten fietsen naar school in de provincie. Ze zijn bovendien binnen het jaar overgestapt naar iets anders om je leven zuur te maken. | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2024 @ 09:36 |
Boze recalcitrante fatbike jongere gespot. In 1973 met 13.3 miljoen inwoners in nl hadden we 3000 doden de verkeersveiligheid hebben we al stukken verbetert. Om nu het weer uit de hand te laten lopen is gewoon dom. ![]() | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 09:39 |
Sowieso al die snotapen op elektrische fietsen... Wie geeft z'n kind nou een fiets van +¤1000 ![]() | |
afterburner | donderdag 6 juni 2024 @ 09:43 |
Het verschil in prijs is niet zo groot. Beetje goede schoolfiets, zit je ook al makkelijk op de 1000,-+ | |
saparmurat_niyazov | donderdag 6 juni 2024 @ 09:44 |
Ik vind het totaal niet te rijmen: enerzijds een minimale leeftijd, helmplicht en rijbewijs voor een lullig snorfietsje, anderzijds kan elke doodsverachtende brugklasser zich met vele vriendjes (vaak zie je een zwerm van pubers op die dingen) op een fatbike door het verkeer lanceren. Doe maar een minimumleeftijd inderdaad. | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 09:46 |
Het overgrote deel van de verkeersdoden in Nederland komt door automobilisten. Als we de stijging van het aantal doden willen terugdraaien moeten we bij die doelgroep zijn. Belachelijk grote auto's verbieden, "stoere" hoge bumpers verbieden, regelmatige herexamens om met je moordwapen rond te blijven rijden, puntensysteem voor iedere bestuurder en 3 snelheidsboetes in het jaar: lever je auto maar in. In plaats daarvan gaan we ongevaarlijke fietsertjes pesten. | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 09:47 |
Een speciale schoolfiets nog wel, wij kregen gewoon een degelijke tweedehands fiets. | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 09:48 |
Het is natuurlijk eerst wachten tot er een keer een dodelijk ongeluk gebeurt met twee 10-jarigen op zo'n ding en dan schreeuwt iedereen ineens moord en brand. | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 09:48 |
In mijn eerste jaar kreeg ik schoenen zonder zolen en in het tweede jaar de zolen! Van de kringloop!! Door meters hoge sneeuw moest ik iedere dag 30km lopen. | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 09:58 |
Fijn voor je. | |
Berkery | donderdag 6 juni 2024 @ 09:58 |
Gewoon een minimumgewicht/bmi instellen; alleen dikke mensen op fatbikes. | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 10:05 |
Met een usernaam als de jouwe ben ik wel benieuwd naar de herkomst van die tweedehands fiets. | |
heywoodu | donderdag 6 juni 2024 @ 10:06 |
Het liefst gaat elke fatbike gewoon kapot. Zonder letsel, uiteraard, maar wel opgerot met die dingen. Kutkinders die geen seconde opletten en met 45 per uur door de lokale straten jagen op hun half als fiets verkleedde motor ![]() | |
Wantie | donderdag 6 juni 2024 @ 10:06 |
Ik vind het vreemd dat zodra een kind 10 jaar wordt, de ouders geen enkel gezag meer over dat kind hebben. | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 10:06 |
Er mag best een minimumleeftijd voor komen. Zie nu regelmatig piepjonge kinderen alle regels aan hun laars lappen met die dingen.Klinkt alsof je nooit je rijbewijs hebt kunnen behalen. | |
maily | donderdag 6 juni 2024 @ 10:06 |
Daarom dit topic in je MyAt laten staan ![]() | |
heywoodu | donderdag 6 juni 2024 @ 10:07 |
Als je denkt dat die fatbikekinders 'ongevaarlijke fietsertjes' zijn moet je wellicht eens een keer naar buiten gaan. Man man man. | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 10:08 |
Het is echt een sprinkhanenplaag aan het worden die fatbikes. En dat zeg ik als iemand die doorgaans een hekel heeft aan alle betutteling, verboden en regeltjes in Nederland. | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 10:09 |
Klinkt alsof je je kleine penis moet compenseren met een grote auto. Ik heb een rijbewijs. | |
heywoodu | donderdag 6 juni 2024 @ 10:10 |
Zelfs hier op de Veluwe, waar dit soort zaken doorgaans redelijk achterblijven (gelukkig), begint het echt in héél rap tempo toe te nemen de laatste maanden. En stuk voor stuk jagen ze als een debiel over de wegen, druk, niet druk, zijwegen, geen zijwegen, kan ze geen fuck schelen. Sterker nog, ze hebben het niet eens door. | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 10:10 |
Behoorlijk veel projectie in je posts. | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 10:10 |
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-grote-incidenten-op | |
Zoddie | donderdag 6 juni 2024 @ 10:10 |
Ik snap het wel, als ik zelf 12/13 zou zijn zou ik ook wel dol graag een fatbike willen. En ze zijn al lang geen 3.500+ meer, bij AliExpress koop je ze voor ¤400 of zelfs goedkoper. Maar hoe vaak ik niet naast 2 jochies van 11 of 12 op 1 fatbike reed terwijl ik 50 reed en zij zonder helm, met gashendel mij bij houden dan denk ik ook wel van tering, waar zijn de ouders? Is het moeilijker om nee te zeggen tegen je kind dan zijn hersens van het asfalt te schrapen? | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 10:12 |
Ik ben net nog naar buiten geweest op de fiets. Geen doodsangst voor fatbikers gehad. | |
zevenmijlslaars | donderdag 6 juni 2024 @ 10:12 |
Een fatbike is ook gewoon een e-bike. Probleem is dat ze vaak zijn aangepast zodat ze harder gaan en je niet hoeft te trappen, maar dat kan met een niet-fat e-bike ook, die kom je ook geregeld tege alleen wat minder vaak. | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 10:15 |
Klopt, ik woon ook op de Veluwe en het is echt ergerlijk aan het worden. In een half jaar tijd ook een enorme toename aan die dingen. Zitten nu al kinderen van amper 10 jaar op die dingen, vaak met 2 tegelijk en natuurlijk ook nog een mobiele telefoon erbij. Nog los van de 'hangjeugd' die met die fatbikes door winkelcentra scheurt en een beetje stoer loopt te doen. | |
RamboDirk | donderdag 6 juni 2024 @ 10:15 |
Ach over 2 jaar zie je geen fatbikes meer. De kwaliteit van die dingen is om te huilen, en het volk wat zo'n fatbike heeft, die hebben de centen niet zo'n ding fatsoenlijk te onderhouden. Weer zo'n eendagsvlieg voor trendgevoelige mensen. | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 10:15 |
Klopt. Het zijn bijna bromfietsen in de zin van gewicht en toeters en bellen, daarom zijn ze ook zo populair. Je kunt ze ontzettend makkelijk aanpassen. De mensen die een "gewone" e bike kopen zullen dat niet zo snel doen. | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 10:16 |
Ook wel jongeren genoemd | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 10:17 |
Je kon er niks tegen inbrengen, dus kwam je zelf met de persoonlijke aanval. En dan nu je betrapt bent klagen over projectie. Heb je ook zo'n veel te luide motor en een strak leren pakje waar je bierpens mooi in naar voren komt? | |
RamboDirk | donderdag 6 juni 2024 @ 10:17 |
Nee. Trendgevoelige jongeren en volwassenen van bepaald allooi hebben fatbikes. | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 10:18 |
Ik vind het altijd een opmerkelijke reflex. Het probleem is, al niet toegestane, opgevoerde fatbikes. Om het probleem met iets wat al verboden is te verhelpen, is de geniale oplossing om nog meer te verbieden en dus ook mensen te pakken die geen problemen veroorzaken en rechtmatig gebruik maken van een product. | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 10:18 |
![]() Ik bedoel dat trendgevoeligheid inherent is bij jongeren | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 10:20 |
En de mensen die dat met fatbikes wel doen, zullen als fatbikes niet meer bestaan ergens anders gaan vervelen en verhoogd risico vormen. Het probleem zijn de mensen, niet de spullen | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 10:21 |
Wat een afgunst in je posts jongen. We kunnen er niets aan doen dat je ergens in je leven van je stationfiets bent geschoffeld door een dikke bmw en dat je Winnie de Pooh tas toen beschadigd is geraakt. | |
heywoodu | donderdag 6 juni 2024 @ 10:21 |
Ik ben blij met de voornaamste lokale fietsenwinkel: als iemand daar naar een fatbike komt vragen (koop of reparatie, maakt niet uit) blijven ze nog wel vriendelijk, maar wijzen ze de klant zsm de deur met daarbij een verhaaltje over hoe levensgevaarlijk die dingen zijn ![]() Helaas gaan ze het dan wel ergens anders halen natuurlijk, maar goed. | |
xpompompomx | donderdag 6 juni 2024 @ 10:22 |
Ja, dan zou ik ook kwaad zijn ja! ![]() | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 10:23 |
Nooit gedacht dat we hier Glazenmaker zagen ![]() | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 10:23 |
De meest bange mensen in dit topic denken inderdaad zo, maar er zijn er ook een paar die wijzen op de 10 jarigen die op zo'n ding legaal met 25km door de straten knallen. Dat is nog wel legaal op het moment. | |
RamboDirk | donderdag 6 juni 2024 @ 10:24 |
![]() Nee. | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 10:24 |
Daarom, die fietsen verbieden is onzinnig. Je kunt wel regelgeving opstellen om het allemaal wat veiliger te maken | |
xpompompomx | donderdag 6 juni 2024 @ 10:25 |
Die blijft hilarisch. ![]() | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 10:25 |
Ja dus. Wat een superboomer ben je toch. ![]() Het was trouwens een Pickachu tas. | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 10:26 |
Nee? ![]() ![]() | |
RamboDirk | donderdag 6 juni 2024 @ 10:30 |
Dan denk jij van wel joh, maakt mij niet uit. Kom anders met een bron. Veel jongeren in mijn omgeving zijn helemaal niet trendgevoelig. Ik was zelf ook helemaal niet zo. Het zijn bepaalde sociale klasses die gevoelig zijn voor trends, ik zie namelijk ook genoeg volwassenen op zo'n fatbike. | |
Zoddie | donderdag 6 juni 2024 @ 10:34 |
Fatbikes heeft weinig met trend te maken en meer dat het voor een 10-13 jarige een erg gaaf ding is om mee te spelen. Een gewone fiets of met een fatbike crossen over de weg en door het bos? Ik zou het wel weten als ik een puber was. Het is gewoon speelgoed voor ze, wat ze ook nog eens makkelijk kunnen opvoeren. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 10:35 |
LAND OP SLOT HOEREN DICHT WAS UW LUL STUK | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 10:36 |
VRIJE MARKT GODEN | |
junkiesietze | donderdag 6 juni 2024 @ 10:36 |
Waarom noemt iedereen het opvoeren? ![]() Opvoeren is het pas als je onderdelen vervangt of modificeert. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 10:38 |
dus de overheid schiet tekort in de voorlichting. Maak het gewoon strafbaar dan lost het probleem zichzelf op (lees er valt geld aan te verdienen aan politieagenten die geen tijd hebben voor verkrachtingszaken) Je kan als overheid prima onderscheid maken tussen 25 km in het centrum en 45 km op provinciale wegen | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 10:38 |
https://www.pewresearch.o(...)and-technology-2022/ https://www.psychologytod(...)designed-risk-taking https://www.cambridge.org(...)651C9675723362A912F6 https://www.frontiersin.o(...)psyg.2019.01915/full Genoeg voor je? Is voor de meeste wel een 1+1=2tje hoor. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 10:39 |
papa's in de grachtengordel die mama lief en dochter lief zoet moeten houden | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2024 @ 10:40 |
Pubers die nergens een gevaar in zien en met 60 km/u rondcrossen fietsertje pesten noemen. ![]() | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 10:41 |
net zoals de Van Moof's. Ze zijn er nog maar niemand let er meer op | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 10:41 |
Ze zijn niet opgevoerd, er zit een limiter op | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 10:41 |
Ze zijn als het goed is geleverd met een ondersteuning tot max 25km/u. Net als een snorfiets door de importeur op 25km/u is begrensd. Enige verschil is dat dit softwarematig is. | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 10:41 |
Verder schurfthekel aan die fatbikes dus laat het inderdaad een hype zijn | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 10:43 |
Ah je klaagt over zaken die al driedubbel verboden zijn. Nou een vierde verbod op hetzelfde voertuig gaat je angsten vast echt oplossen hoor! | |
RamboDirk | donderdag 6 juni 2024 @ 10:43 |
Niet geklikt. Wetenschap ![]() | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 10:44 |
Goh | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 10:44 |
Nou ook gewoon in de rest van het land hoor. | |
MichaelScott | donderdag 6 juni 2024 @ 10:45 |
Welk argument werd er gegeven om geen examen op een e-bike toe te staan? Het lijkt mij juist handig om te kijken of ze verantwoord met dat ding om kunnen gaan in het verkeer als ze er normaal gesproken ook op fietsen. | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 10:46 |
Dit interesseert helemaal niemand | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 10:51 |
In mien tied werd je fiets voor het examen nog door de politie gecontroleerd. Als een van de lampjes niet werkte in de geweldige dynamo tijd, dan mocht je gewoon een uurtje wachten bij de start want meedoen mocht niet meer. Om rare redenen uitsluiten is van alle tijden bij het examen. | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 11:13 |
Ik ben wel van mening dat wanneer fietsers bewezen schuldig zijn aan een ongeval ze voor de wet een minder beschermde status moeten hebben. Het is te idioot voor woorden dat je als automobilist bijvoorbeeld altijd schuldig bent mocht je een fietser zonder lichten in het donker scheppen doordat je deze daardoor niet kon zien. | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 11:16 |
Dit sowieso. | |
Gripper | donderdag 6 juni 2024 @ 11:17 |
Sterker nog, gerenommeerde fabrikanten van aandrijvingssystemen (zoals Bosch, Shimano) bouwen zelf al beveiligingen in waarmee je niet (veel) harder dan 25 kan met de E-bike. Natuurlijk kan je nog steeds bij een tuning site zo'n chip kopen voor 200 piek, maar opvoeren door de klant zelf, of met de dealer software is bijna niet mogelijk en dat is al voldoende drempel voor de meeste gebruikers. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 11:23 |
wat treurig. je kan die dingen halen uit china voor een paar honderd euro en dan verkopen voor meer dan 1000 euro, gratis geld. en dan geen geld verdienen uit principe laat dat soort achterhaalde bedrijven maar snel failliet gaan, als ik in openbare gelegenheid stap wil ik service | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 6 juni 2024 @ 11:26 |
En een winkel is niet verplicht jouw service te verlenen. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 11:29 |
Jaaaa pvv beleid | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 11:30 |
Natuurlijk. Net zoals FOK! niet verplicht is om mijn mening te plaatsen | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 6 juni 2024 @ 11:30 |
Dit idd. | |
Frutsel | donderdag 6 juni 2024 @ 11:30 |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 11:31 |
Wat is er precies 'PVV' aan om iemand verantwoordelijk te houden voor z'n eigen overtredingen? | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 11:31 |
Geldt dat ook voor fatbikes? Die zijn niet van Shimano of Bosch neem ik aan. Daarom kunnen ze makkelijker opgevoerd worden zonder chip? | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 11:32 |
gw art 1, een mindere status alleen vanwege de voertuig is natuurlijk debiel beleid. Waarom doen we dat niet met BMW bezitters? | |
Eightyone | donderdag 6 juni 2024 @ 11:32 |
Verstandig, al knijp ik qua e-bikes wel een oogje toe bij kinderen die heel ver van school wonen. | |
maily | donderdag 6 juni 2024 @ 11:42 |
https://nieuwsfiets.nu/20(...)isch-verkeersexamen/ | |
Frutsel | donderdag 6 juni 2024 @ 11:44 |
Niets, maar het bekt nou eenmaal lekker om dat te zeggen. Gewoon minimum leeftijd op die dingen, helm verplichten en daarnaast meer controle en ingrijpen bij bijv. mobieltjes op de fiets. Gewoon koppie d'r bij | |
Frutsel | donderdag 6 juni 2024 @ 11:45 |
e-bikes alleen toestaan voor 10km+ afstand, voor mensen die slecht ter been zijn of ouder dan 60 ![]() ![]() | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2024 @ 11:46 |
Wat een vage projectie dat ik angsten zou hebben. ![]() Inhoudelijk heb je dus geen antwoord. ![]() | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 11:47 |
Als je het zo bekijkt is het nu juist zo dat automobilisten t.o.v. fietsers en wandelaars een mindere status hebben. Totaal debiel natuurlijk. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 11:49 |
eens | |
xpompompomx | donderdag 6 juni 2024 @ 11:51 |
Dan kunnen we de voorrang die automobilisten hebben op fietsers en wandelaars ook wel afschaffen, want dat slaat ook nergens op. | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 11:52 |
Je merkt het ook wel op b.v. rotondes met fietspaden, waar je voorheen als automobilist prima de snelheid van fietsers kon inschatten, moet je nu gewoon minstens een keer extra kijken of er niet zo'n gastje op een fatbike nog even snel komt aanfietsen met hoge snelheid. | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 11:52 |
Je wil een voertuig verbieden nog een keer verbieden dat al op 3 verschillende manieren verboden is. Angst is de meest vriendelijke reden die ik voor zoiets gestoords kan bedenken. | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 11:54 |
Dus een fout van automobilisten moeten we bij de slachtoffers aanpakken? | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 11:56 |
Waar het om gaat is dat in een heel kort tijdsbestek er ineens van alles met veel hogere snelheden over de fietspaden raast. Dat is gewoon een garantie voor ongelukken, ongeacht wie in elk individueel geval de schuldige is. | |
maily | donderdag 6 juni 2024 @ 11:58 |
![]() | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 11:58 |
Nee voetgangers moeten gewoon op de bedelknop blijven drukken om even een paar seconden niet doodgereden te worden in de openbare ruimte. Ben je afgunstig naar mijn dikke BMW ofzo? | |
xpompompomx | donderdag 6 juni 2024 @ 11:59 |
Misschien niet willen proberen met >50km/h de rotonde over te knallen. Richting aangeven wil ook veel helpen. Want het valt me op dat hele volksstammen daar schijt aan hebben tegenwoordig. | |
Glazenmaker | donderdag 6 juni 2024 @ 12:02 |
Elektrische fietsen zijn er ondertussen ook al een jaartje of 15. Als je nu nog denkt dat fietsers nu ineens hard kunnen, dan is er bij jou wat fout gegaan. | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 12:02 |
Hele volksstammen kunnen sowieso niet autorijden. | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 12:02 |
Het werkt beide kanten op. Je moet als automobilist je snelheid aanpassen maar als fietser ook. Idem voor het richting aangeven. Ik krijg wel een punthoofd van amoebes die op een rotonde geen richting aangeven in de auto ja. Fucking irritant. | |
xpompompomx | donderdag 6 juni 2024 @ 12:03 |
Tr00 | |
heywoodu | donderdag 6 juni 2024 @ 12:04 |
Ik ging pas naar de bakker en wilde een slagroomtaart met chocolade aan de zijkant. Hadden ze niet, alleen met amandelen. Fucking treurig, ik stap gewoon een openbare gelegenheid in en krijg niet eens wat ik wil, wtf ![]() | |
heywoodu | donderdag 6 juni 2024 @ 12:05 |
Vooruit, maar waarbij 'heel ver' natuurlijk niet 10km ofzo is ![]() | |
heywoodu | donderdag 6 juni 2024 @ 12:06 |
Oh ja, ook nog zo'n ding. Ik geef op de fiets echt 99% van de keer richting aan, die ene procent is dom maar oprecht vergeten dan. Enfin, dan geef je richting aan en blijft zo'n auto op de rotonde gewoon staan wachten, terwijl je met je volledig uitgestrekte arm zo duidelijk als mogelijk aangeeft dat jij de andere kant op gaat. Rij dan gewoon ipv doen alsof je op mij moet wachten ![]() | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 12:10 |
Die regelgeving is er dus al, maar omdat men zich er niet aan houdt, wil men meer regelgeving. Met het idee dat ze zich er dan wél aan houden ![]() | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 12:15 |
Een maximum leeftijd op ebikes lijkt me verstandiger dan een minimumleeftijd als je ongelukken wil voorkomen | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 12:15 |
Als automobilist kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en even 2-3 sec langer wachten. | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2024 @ 12:18 |
Verklap ons dan eens in welke posting ik voor een verbod op deze voertuigen pleit. ![]() | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 6 juni 2024 @ 12:20 |
Ik vind er niks zieligs aan. | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 6 juni 2024 @ 12:21 |
De regelgeving is het probleem niet, het is de handhaving. | |
BansheeBoy | donderdag 6 juni 2024 @ 12:25 |
Ik word sowieso gek van al die eclectische fietsen/bikes. Als je als auto wilt afslaan bij een rotonde met een fietspad en je ziet zo'n fiets 100 meter ver, hij staat sneller bij je dan je anticipeerde.![]() | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 12:27 |
Zou tijd worden en graag een kentekenplaat er op en verzekering. | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 12:27 |
Nee die regelgeving is er niet. Niet waar ik op doel tenminste. (Leeftijdsgrens, ik vind eigenlijk zelfs dat je bij ebikes vanaf een bepaald gewicht je am rijbewijs moet hebben, kenteken etc) | |
Bargehassus | donderdag 6 juni 2024 @ 12:29 |
Ja, dit dus. Ik roep het al tig jaar, de boetebedragen hoeven niet hoger, de pakkans moet omhoog. | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 12:30 |
Kan er geen medelijden mee hebben. | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 12:32 |
Precies. Fuck een klein kind wat bebloed op de grond ligt toch | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 12:34 |
Moet je maar niet als een idioot rondrijden. | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 12:34 |
Pakkans is echt wel reëel ik zie de laatste jaren amper nog opgevoerde scooters vergeleken met 20 jaar geleden toen ik jong was. | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 12:36 |
Heel eng. Mensen zonder een empathisch bot in hun lichaam | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 12:43 |
Je analogie slaat nergens op. Als jij als klant vraagt om een slagroomtaart met amandelen zou je die gewoon moeten krijgen als een bedrijf winst wilt maken. Vraag en aanbod. | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 12:46 |
Mwa die gastjes rijden als malloten, 30 over de stoep etc, hoef je geen medelijden mee te hebben. | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 12:48 |
Dat de meeste asociale paupertokkies zijn mag geen verrassing zijn nee, maar als het echt om een kind gaat dan mag je de ouders aankijken die zo'n ding voor hem kopen. Als pubers al een onderontwikkeld brein hebben is dat bij kinderen natuurlijk al helemaal het geval | |
PzKpfw | donderdag 6 juni 2024 @ 12:49 |
Ik kan eerder medelijden voor die kinderen opbrengen voor het feit dat ze onverstandige ouders hebben die toestaan dat hun kroost zich met zulke snelheden in het verkeer begeeft. | |
Fok-it | donderdag 6 juni 2024 @ 12:51 |
Ergo: je hebt wel medelijden met ze. Goed zo | |
TheFreshPrince | donderdag 6 juni 2024 @ 12:51 |
Kan je me dat eens voorrekenen? ![]() | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 6 juni 2024 @ 12:52 |
Vooropgesteld dat die ouders het weten. | |
heywoodu | donderdag 6 juni 2024 @ 12:55 |
Niet als zij om wat voor reden dan ook iets tegen amandelen hebben. Ze zouden ongetwijfeld in staat zijn een slagroomtaart met nicotine te maken, maar ondanks dat ze uiteindelijk winst willen maken is de kans toch groot dat ze dat niet gaan doen, al geef je ze er honderd euro voor ![]() Overigens lopen fietsenzaken als een dolle, al jarenlang, dus die paar geweigerde lui die hun kind zat zijn en dus een fatbike voor ze willen kopen zorgen niet voor inkomstenderving ![]() | |
Kickinalfa | donderdag 6 juni 2024 @ 13:01 |
Er worden meer fatbikes verkocht en ve vervolgens gebeuren er meer ongelukken, wat een verrassing zeg. | |
StateOfMind | donderdag 6 juni 2024 @ 13:02 |
Zie ze in de stad ook regelmatig met een rotgang voorbijscheuren, zonder te trappen dus met gashendel. Oortjes in/koptelefoon op en totaal niet opletten op verkeer van rechts dat voorrang heeft. Het valt nog mee dat er niet meer dodelijke ongelukken mee gebeuren. Dit zijn de snorfietsen van nu. Zorg voor een helmplicht en de interesse van de jochies verdwijnt, net als toen met de snorfiets gebeurde. [ Bericht 0% gewijzigd door StateOfMind op 06-06-2024 13:12:26 ] | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 13:05 |
Ouderen maken veel meer ongelukken met een ebike dan jongeren. Waarom zou je dan een minimum leeftijd instellen en geen maximum leeftijd? | |
Halcon | donderdag 6 juni 2024 @ 13:06 |
Geen idee eigenlijk waarom je een rijbewijs moet hebben om een snorfiets te besturen, maar wel gewoon als 12-jarige op een fatbike mag rond crossen. Sowieso zouden kinderen beter zelf trappen. | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 13:06 |
Vooral omdat het probleem niet is 'kinderen op een ebike' maar 'mensen, waaronder kinderen, die harder gaan dan toegestaan is' | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 13:06 |
Oh dat de ouders verantwoordelijk zijn ben ik zeker met je eens. Verder gun ik ook niemand ernstige verwondingen maar een keer flink op je muil gaan omdat je met achterlijke snelheden je voortbeweegt kan soms best verhelderend werken. | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 13:07 |
We hebben nu ook geen maximum leeftijd voor rijbewijzen of certificering van ouderen. Je kan wel een medische keuring verplichten zoals dat nu ook het geval is voor rijbewijzen. | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 13:07 |
Of voor 65+ een helmplicht. | |
Weltschmerz | donderdag 6 juni 2024 @ 13:07 |
Wat een kutargumenten weer, van iedereen, ook van de fietsersbond. | |
Origami94 | donderdag 6 juni 2024 @ 13:08 |
Als ik een bakker 100 euro geef voor een taart met nicotine in maakt diegene dat zo | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 6 juni 2024 @ 13:08 |
![]() | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 13:09 |
Nee want hij mag dat niet verkopen. | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 13:11 |
Devastator ![]() | |
StateOfMind | donderdag 6 juni 2024 @ 13:13 |
50-60mg nicotine is al dodelijk voor een volwassen persoon. Eet smakelijk ![]() | |
Nattekat | donderdag 6 juni 2024 @ 13:14 |
Waren het maar ebikes, maar die troep zijn gewoon elektrische scooters bestuurd door kutkinderen die er veel te jong voor zijn. | |
StateOfMind | donderdag 6 juni 2024 @ 13:14 |
Verandert die in een fatbike? | |
Basp1 | donderdag 6 juni 2024 @ 13:14 |
Net zoals veel van die fatbikes die via Ali en temu vaak niet eens aan onze CE eisen voldoen. Winkels controleren maar websites kunnen maar slechte meuk blijven verkopen. | |
TheStigsDutchCousin | donderdag 6 juni 2024 @ 13:16 |
Hij maakt er prut van ![]() | |
Spanky78 | donderdag 6 juni 2024 @ 13:16 |
Het heeft natuurlijk niets met die fietsen te maken. Het ligt aan de mensen die ze kopen en hun gedrag. Het zijn dezelfde mensen die op allerlei andere manieren overlast veroorzaken. Als daar niets mee gebeurt dan is het heel simpel, mensen blijven PVV of rechtser stemmen tot er iets aan gedaan wordt. | |
StateOfMind | donderdag 6 juni 2024 @ 13:22 |
Prutbikes ![]() | |
Gripper | donderdag 6 juni 2024 @ 13:28 |
Wat ik ervan begrijp halen ze af fabriek al een veel hogere maximum snelheid, sowieso grotere motorvermogens dan "Europese" fietsen. Dus ze moeten voor de Europese markt begrensd worden, en dat is zo te omzeilen. Er zit vast bijna geen software in, gashandel in duwen = vol vermogen. | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 13:29 |
Ja eens maar daar riskeer je vervolgens mee van de weg gehaald te worden. Ik vermoed dat als ze de fatbikes gaan verbieden of aan banden leggen jongeren massaal overstappen op (snelle) ebikes. | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 13:30 |
https://www.geekmaxi.com/(...)000w-motor-2963.html Deze loopt standaard al 50+ Hoef je niks aan te modificeren. | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 13:33 |
Dan is het stoere er wel een heel eind van af. Het is een imago object geworden. | |
Gripper | donderdag 6 juni 2024 @ 13:34 |
1000W is echt belachelijk veel, in een gewone E-bike (tot 25 km/u) worden maximaal 250W motoren toegepast. | |
Halcon | donderdag 6 juni 2024 @ 13:35 |
Een ebike is toch niet zo "stoer" als een fatbike? | |
StateOfMind | donderdag 6 juni 2024 @ 13:36 |
Dat idee heb ik ook ja ![]() Zo'n fatbike ziet er 'stoer' uit. En een gewone ebike niet. En Speedpedelecs zijn ontzettend duur, en duw hebben een kenteken en een helmplicht. | |
Farenji | donderdag 6 juni 2024 @ 13:36 |
De ouders zouden die kinderen van hun fatbike moeten trappen. | |
Halcon | donderdag 6 juni 2024 @ 13:36 |
Tsja. Vaak zijn die ouders van een bepaald niveau hè... | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 13:39 |
Ook, maar het is toch ook vooral praktisch. Veel ouders kopen zo'n ding in plaats van een duur busabonnement. Daarbij blijft een fatbike ondanks specifieke uiterlijke kenmerken in essentie een e-bike. Er zal dus duidelijke wetgeving moeten komen t.a.v. jongeren als het gaat om e-bikes. Anders is de volgende hype speedpedelecs of speedtrikes of whatever ook maar een elektromotor in geplaatst kan worden. | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 13:41 |
Wat moet een 10-12 jarige met een bus abonnement? Het is gewoon een hebbeding geworden en wordt voor een groot deel totaal niet gebruikt waar het voor bedoelt is: snel grote afstanden afleggen. | |
Halcon | donderdag 6 juni 2024 @ 13:43 |
Eigen observatie, maar op verbindingsfietspaden buiten de stad zie je ze zelden inderdaad. Je ziet ze vooral in de stad zelf. Oververtegenwoordiging in bepaalde wijken. | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 13:44 |
Naar school? ![]() Meeste wat er op rond kart is van middelbare schoolleeftijd. Die dingen hebben een beperkte range zeker als ze opgevoerd zijn dus daar zijn ze sowieso niet voor bedoeld. | |
WheeledWarrior | donderdag 6 juni 2024 @ 13:46 |
Niet allemaal, maar van wat ik er hier op zie rondrijden is wel zeker 80 procent afkomstig uit een bepaald milieu, ja. | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 13:50 |
De meeste brugpiepers, ook die uit het buitengebied, fietsen gewoon. | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 13:52 |
Geen idee hoeveel fatbikes maar merendeel is sowieso elektrisch tegenwoordig ga daar maar van uit. | |
Bargehassus | donderdag 6 juni 2024 @ 13:56 |
Ik zie veel schooljeugd in het buitengebied fietsen maar die hebben bijna allemaal een e-bike. | |
Elan | donderdag 6 juni 2024 @ 14:00 |
Dat is waarschijnlijk de eerste belofte die ouders doen aan hun pubers als ze in het buitengebied gaan wonen waar de huizen goedkoper zijn ![]() | |
Jor_Dii | donderdag 6 juni 2024 @ 14:04 |
Wat ik heel goed kan begrijpen, desondanks is er een groot verschil tussen een e-bike en een fatbike wmb. | |
YoopY | donderdag 6 juni 2024 @ 14:12 |
Tekenend voor deze tijd. Tevens de ouders verplichten een normale fiets te kopen voor hun kroost. Tot minimaal 16. | |
Pedante_Mansplainer | donderdag 6 juni 2024 @ 14:17 |
Er hoeven helemaal geen nieuwe regels of verboden bij te komen. Een fatbike is voor de wet een doodnormale ebike... - Die alleen trapondersteuning mag geven, dus geen gashendel. - De alleen ondersteuning mag geven tot 25 km/u, daarboven mag je lekker zelf trappen met je luie reet. - Die een motorvermogen van max 250W mag hebben (Dat trapt ![]() ![]() Alles wat hier niet aan voldoet is een illegale brommer en hoort ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2024 @ 14:44 |
300 ziekenhuizen / 59 slachtoffers = 5 personen per ziekenhuis Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat het niet zo gek is dat er meer slachtoffers met fatbikes zijn (daarom reageerde ik iets later met dat er in 1900 in totaal 0 slachtoffers waren met auto ongelukken) Er zijn simpel weg meer fatbikes dus naar ratio ook meer slachtoffers [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2024 14:44:35 ] | |
Bargehassus | donderdag 6 juni 2024 @ 14:47 |
Serieus? | |
Leandra | donderdag 6 juni 2024 @ 14:49 |
Hier ook, maar het gros moet idd wel een pokke-eind fietsen, dus ook met een e-bike krijgen ze nog steeds meer beweging dan de gemiddelde stadspuber. Fatbikes zie ik hier nagenoeg niet, wel als ik in de stad rondloop. | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 16:47 |
We hebben nu ook geen minimumleeftijd voor ebikes dus wat we nu wel of niet hebben lijkt me een matig uitgangspunt | |
Straatcommando. | donderdag 6 juni 2024 @ 16:53 |
Ja je kan er dus over discussiëren of dat er moet komen. Ik vind van wel. | |
StateOfMind | donderdag 6 juni 2024 @ 16:57 |
Een minimumleeftijd voor alle vervoersmiddelen met een (hulp)motor verplichten zou een begin zijn ja. | |
#ANONIEM | donderdag 6 juni 2024 @ 16:58 |
is dat te veel per jaar per ziekenhuis? | |
ACT-F | donderdag 6 juni 2024 @ 17:52 |
De enige kloppende reactie in dit topic. Wet- en regelgeving moet vooral duidelijk zijn zoals het vroeger ook daadwerkelijk was. Het probleem zit niet in de e-fiets, dikke fiets of jemoederfiets. Het probleem is dat er een clusterfuck aan definities en uitzonderingen is ontstaan door falende beleidsmakers. Je hebt een: Fiets = Ongemotoriseerd en aandrijving werkt enkel op spierkracht. Het enige elektrische aan een fiets is de verlichting. Snorfiets = Fiets met hulpmotor. Dat betekent dat het mogelijk moet zijn om met spierkracht of gemotoriseerd te kunnen fietsen. Max. 25 km/u. Bromfiets = Fiets dat volledig gemotoriseerd kan voortbewegen zonder verplichting van een inrichting voor spierkrachtaandrijving. Max 45 km/u. De elektrische fiets had nooit als fiets gecategoriseerd mogen worden. De uitzondering dat dit alleen met trapondersteuning mag en tot 25 km/u was het begin van de problemen die zich in eerste instantie vooral bij ouderen manifesteerde. Het is dan ook hypocriet om de jongeren de schuld te geven, terwijl dit in alle leeftijdscategorieën problemen geeft. Als de regels vanaf begin consequent werden gehanteerd dan was het nooit zover gekomen dat 16-minners gemotoriseerde voertuigen mochten bedienen. Probeer nu maar eens de boel terug te draaien.... | |
timmmmm | donderdag 6 juni 2024 @ 18:22 |
En ik vind dat als je wil kijken naar het aantal ongevallen met ebikes je beter naar een maximumleeftijd kan kijken. Dat is veel logischer dan een minimumleeftijd, want die veroorzaken veel meer ongevallen en lopen ook nog eens veel sneller ernstige schade op. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 6 juni 2024 @ 18:46 |
Ben jij nu een wheeled warrior? Overigens wordt die terreur veroorzaakt door zaken die al verboden maar zoals altijd proberen we het falen van handhaving te verbloemen met nog strengere wetgeving. Een fatbike is niets anders dan een elektrische fiets met dikke banden. | |
Bargehassus | donderdag 6 juni 2024 @ 19:25 |
Je beantwoord mijn vraag met een tegenvraag. Beetje jammer. Maar doe je eigen rekensom (300 ziekenhuizen / 59 slachtoffers = 5 personen per ziekenhuis) nog eens opnieuw, dan heb je je antwoord. Los daarvan: Elk slachtoffer is er één te veel. | |
BertV | vrijdag 7 juni 2024 @ 11:08 |
Dat is een dooddoener. In het verkeer vallen er nu eenmaal slachtoffers. Handhaving is iets wat er nu mist. "Vroeger" werd je door oom motoragent letterlijk van je brommer getrapt. | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2024 @ 11:35 |
2:20 ongeveer, heerlijke beelden | |
maily | maandag 17 juni 2024 @ 08:46 |
Dit is waarom er geen minimumleeftijd voor fatbikes komt![]() Kindje op de foto kan niet eens met zijn voetjes bij de grond ...... ![]() | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 09:03 |
Te gek voor woorden eigenlijk ![]() | |
Cherni | maandag 17 juni 2024 @ 09:05 |
Kan mij voorstellen dat die fatbikes ontzettend populair zijn. Gigantische snelheid. Enfin niets meer voor mij. Gewoon een renfiets. Een helm zou ik wel dragen al is dat dan niet verplicht. Ik draag die zelfs op mijn renfiets. | |
KaheemSaid | maandag 17 juni 2024 @ 09:05 |
Dat artikel legt het wel goed uit trouwens. | |
Basp1 | maandag 17 juni 2024 @ 09:12 |
Dat artikel is natuurlijk een verhaaltje waarom zogenaamd er geen verbod kan komen omdat wat kinderen in buitengebieden dan geen ebike kunnen hebben. Wat natuurlijk een vaag argument is vroeger mochten kinderen onder de 16 ook niet op door een motor aangedreven voertuig rijden zonder scooter rijbewijs en kwamen die kinderen ook allemaal naar school. ![]() | |
Red_85 | maandag 17 juni 2024 @ 09:13 |
De rijders zijn veelal te jong Verzekering willen ze niet verzekeren Ik zeg minimum leeftijd en verzekeringsplicht. | |
Red_85 | maandag 17 juni 2024 @ 09:14 |
Zijn zat mogelijkheden voor een elektrische fiets. Wel ben ik voor dat ieder voertuig dat anders aangedreven is dank de mens alleen, dus ook als er maar een klein hulpmiddel op zit, een helmplicht moet krijgen. | |
StateOfMind | maandag 17 juni 2024 @ 09:19 |
Aangezien er ook onder kinderen steeds meer overgewicht is, zou zelf trappen niet eens slecht zijn. Je gaat er niet dood aan en het is goed voor je conditie. Ook pre-ebike moesten hele wagonladingen kinderen door weer en wind naar school fietsen en daar is nog nooit iemand slechter van geworden. De fatbike heeft een 'stoer' ![]() Er zijn 3 opties. -Maak alle voertuigen met een (hulp)motor 16+ -Of voer een helmplicht in (de snorfiets was daarna niet meer populair). -Of doe niks, maar accepteer dan dat er veel (ernstige) ongelukken zullen blijven gebeuren. | |
Cherni | maandag 17 juni 2024 @ 09:19 |
Precies. Ik weet wel zeker als ik nog een jeugdig persoon zou zijn dat ik een fatbike zou kopen. Het ziet er uit als een bromfiets die ik in de jaren 70/80 had. En dat voor zo gemiddeld 1100 euro nieuw. En de snelheid is ook geweldig. Ik weet niet of die fatbikes makkelijk op te voeren zijn. Meer vermogen ![]() | |
Glazenmaker | maandag 17 juni 2024 @ 09:24 |
Ik zie die 1100 alleen op AliExpress en dat zou ik als puber totaal niet aandurven. | |
Cherni | maandag 17 juni 2024 @ 09:26 |
Nou, hier in Maastricht bij een zeer grote zaak 1100 euro voor het model dat ik op de foto zie. Ik probeer het eens op te zoeken. Ik weet niet of dit mag. Anders halen ze link maar weg. https://www.lasourisscoot(...)ehYruIcaAh6JEALw_wcB | |
maily | maandag 17 juni 2024 @ 09:26 |
Hier ligt toch ook een grote verantwoording voor de ouders. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 09:30 |
Hier in de buurt lijkt het wel of de ouders het juist aanmoedigen. Mijn buurkinderen hebben er elk 1 en die gaan veel te hard. Maar het lijkt wel alsof die ouders het geen moer interesseert. Totdat er eentje onder een auto ligt. | |
Akkerdjie | maandag 17 juni 2024 @ 09:30 |
Integraalhelm dan maar? Want die fietshelm is alleen bruikbaar bij eenzijdige ongelukken tot zo’n 20 km per uur. Je hebt maar heel weinig aan de standaard fietshelm, behalve wanneer je mensen minder wilt laten fietsen. | |
StateOfMind | maandag 17 juni 2024 @ 09:32 |
Gezien de moeite die veel ouders tegenwoordig in de opvoeding (not ![]() Onopgevoed blaag wil zo'n ding, blijft erom blèren, krijgt uiteindelijk zo'n cheapass China meuk ding. Uiteraard met gashendel. Kan natuurlijk niet voor heel het land spreken, maar hier in de regio zie ik ze vooral bij aso jeugd uit 'de mindere wijken'. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 09:33 |
Jij woont in zo'n wijk als de mijne ![]() | |
StateOfMind | maandag 17 juni 2024 @ 09:35 |
Die zaak heb ik toevallig laatst voorbij zien komen in een programma over transport en douane, en zij halen hun producten ook met containers vol uit China. [ Bericht 0% gewijzigd door StateOfMind op 17-06-2024 09:42:16 ] | |
StateOfMind | maandag 17 juni 2024 @ 09:37 |
Ik heb het grootste deel van mijn leven in dat soort wijken gewoond ![]() 12 jaar geleden naar een piepklein dorpje op het platteland verhuisd. Maar ik kom er nog vaak wegens familie ![]() | |
Cherni | maandag 17 juni 2024 @ 09:38 |
Okies, ben daar niet zo in thuis en wist dat niet. Tja wat komt er tegenwoordig niet uit China. Ben daar ook totaal niet blij mee. Als dat zo is dan zou ik het ook niet kopen. Maar ja voor die prijs kan ik mij voorstellen dat dit massaal gekocht word. Het is stukken goedkoper dan een merk elektidche fiets zoals bijvoorbeeld Gazelle. Bovendien ziet het er leuk uit voor een jeugdig persoon. | |
StateOfMind | maandag 17 juni 2024 @ 09:39 |
Ik herkende de naam toevallig ![]() | |
maily | maandag 17 juni 2024 @ 09:40 |
![]() | |
Red_85 | maandag 17 juni 2024 @ 09:47 |
Ik wil mensen niet minder laten fietsen. Ik zie alleen dat elektrische fietsen voor jong en oud te onveilig zijn voor de snelheden die ze gaan. Ze gaan 25 en vaak nog opgevoerd ook. Superpopulair bij oudjes en een absolute rising star in aantal en ernst van verkeersongelukken. | |
Chadi | maandag 17 juni 2024 @ 09:50 |
Ik zie af en toe koters van 7 of zo op die dingen voorbij flitsen. Nou dan maar een leeftijd aan verbinden met hoge boete of zo. | |
Red_85 | maandag 17 juni 2024 @ 09:55 |
Voor ouders. | |
Glazenmaker | maandag 17 juni 2024 @ 09:57 |
Je hebt gelijk. De lokale grote fietszaak is 3x zo duur. | |
ems. | maandag 17 juni 2024 @ 10:09 |
? Worden ze juist hard van. Kan helemaal geen kwaad om ietsjes verder te fietsen. | |
SymbolicFrank | maandag 17 juni 2024 @ 10:11 |
In veel landen is 40 kilometer per uur toegestaan voor elektrische fietsen. Het is dus een instelling of dat 25 of 40 km/h is en dus relatief eenvoudig aan te passen. Ook hoef je niet te trappen bij een elektrische fiets die meet hoe snel je trapt. Je hoeft alleen de trappers een beetje heen en weer te bewegen rond waar de sensor afgaat. Dan denkt de fiets dat je heel snel trapt en gaat hij dus met de maximale snelheid fietsen. Ik heb zelf ook een jaar lang elektrisch gefietst, maar dat doe ik nu alleen nog voor de lange ritten. Voor het dagelijkse verkeer gebruik ik nu weer een gewone fiets, want je conditie en beenspieren gaan anders snel achteruit. Het is natuurlijk wel zo, dat veel buslijnen zijn opgeheven, dus je hebt wel veel minder mogelijkheden zonder auto. | |
Akkerdjie | maandag 17 juni 2024 @ 14:02 |
Het aantal fietsongelukken is per hoofd van de bevolking gedaald, het wordt echter steeds drukker (vooral in de randstad) waardoor het aantal ongelukken hoger wordt in absolute zin. Ik ben voor een integraalhelmplicht bij dit soort fietsen, die hebben zin. De Europese lobby wil een fietshelmplicht, die niets uit gaat maken bij dit soort fietsen en nadelige effecten hebben bij normale fietsen (waar dus minder ongelukken gebeuren dan tien jaar geleden bij jongeren en iets meer ongelukken bij ouderen). Nogmaals: de fietshelm werkt zo goed als niet bij dit soort fietsers, enkel eenzijdig en minder dan 20km/h. Er is een reden waarom de fietsbond nooit op een fietshelmplicht is overgestapt, en dat is de wetenschap. Niemand zit te wachten op generieke maatregelen op alle soorten fietsen. Dus bij dit soort opmerkingen hoort een bepaling over welke soort fiets en/of leeftijd je het hebt en welke helm je belieft te verplichten. Dat is eigenlijk mijn punt voordat het gesprek verder vertroebeld raakt. | |
zevenmijlslaars | maandag 17 juni 2024 @ 14:08 |
Als je makkelijk met beide voeten op de grond kunt staat je zadel te laag. | |
maily | maandag 17 juni 2024 @ 14:15 |
Meisjes op fatbike die botsten met auto zijn 8 en 13 jaar. jongste slachtoffer is zwaargewond![]() ![]() ![]() | |
Red_85 | maandag 17 juni 2024 @ 15:15 |
Ongelukken met de elektrische fiets dan weer niet, daar stijgt het. https://www.fietsersbond.(...)en-met-e-bikes-zien/ Denk jij serieus dat het comfortabel is om met een integraalhelm te gaan fietsen? Dat gaat me echt een stap te ver. Bij fietsen span je in, bij inspanning ga je ademen, ademen in een integraalhelm gaat niet echt super, in tegendeel. Gaat zn doel voorbij. | |
Akkerdjie | maandag 17 juni 2024 @ 16:34 |
Doden met electrische fietsen worden geschat op 40% van de fietsdoden (waarvan het overgrote deel wordt aangereden door bestelbussen en auto’s). Precieze data staat niet op het CBS helaas. Het aantal doden onder jongeren is sinds 1996 afgenomen (terwijl ze de meeste fietskilometers maken) en het aantal doden onder ouderen (vnl 70+) is flink toegenomen sinds 1996. Het enige wat helpt, zeker bij electrische fietsen, zijn integraalhelmen. Wil je veiligheid, dan is een fietshelm een wassen neus en heeft in andere landen voor minder fietsers en meer automobilisten gezorgd. Ook het is een feit dat het aantal auto’s flink is toegenomen, veel meer dan er weg is bijgekomen. Het aantal fietsslachtoffers is niet evenredig meer geworden (zelfs minder per hoofd vd bevolking). De discussie is meer of een fatbike of andere zeer snelle electrische fiets wel geschikt is op de huidige infra en of er leeftijdsgrenzen (boven en onder) en evt andere beperkingen in moeten worden gezet, zeker als deze fietsen meer en meer in het straatbeeld gaan komen en inderdaad blijkt dat deze specifieke groep meer doden ondervindt. Speedpedelechelm of integraalhelm is daar gewoon een optie bij, mocht men dit een daadwerkelijk groot probleem vinden dat hier iets aan gedaan moet worden. Ik ben in ieder geval tegen een generieke fietshelmmaatregel, omdat “andere landen dat ook doen”. Dat schiet het doel wat mij betreft pas echt voorbij. | |
Jor_Dii | maandag 17 juni 2024 @ 16:35 |
Z.s.m. minimum leeftijd invoeren aub want dit gaat helemaal nergens meer over. | |
Cockwhale | maandag 17 juni 2024 @ 16:41 |
Veel ouders zijn belachelijk dom. Je kunt ze vaak al herkennen aan het feit dat ze hun dochters met 1 jaar al in nepleren leggings heisen en de jongetjes in een electrische micro-BMW/Audi proppen als ze gaan wandelen. Het is ook te triest voor woorden, de mensheid. Ook niet gek dus dat ze hun kroost met 8 jaar al een fatbike cadeau doen. | |
xzaz | maandag 17 juni 2024 @ 16:43 |
Als je niet hoeft te trappen is het toch gewoon een brommer / scooter? | |
Red_85 | maandag 17 juni 2024 @ 16:46 |
Ga eens met een integraalhelm op fietsen zou ik zeggen. Tegen de wind in en zonder trapondersteuning. Schelden is niet nodig. [ Bericht 1% gewijzigd door Straatcommando. op 17-06-2024 21:52:51 ] | |
Qarrad | maandag 17 juni 2024 @ 16:54 |
Even wat minder extreem: minstens de helft van de tieners (in mijn beleving) heeft een elektrische fiets en fietst alleen binnen de stad. Dan vraag ik me A af waarom dat überhaupt nodig is en B hoe het met de conditie van de jeugd is gesteld straks als het gros niet meer heeft leren doortrappen. | |
Albertooo | maandag 17 juni 2024 @ 17:04 |
Er zijn verschillende technologien. Bij 'ouwe lullen e-bikes' moet je trappen / kracht zetten en wordt het trappen ondersteund door de motor waardoor je minder hard hoeft te trappen. De motor is geplaatst bij de crank en ondersteunt het trappen. Een torque-sensor meet hoe hard je trapt en bepaalt het wind-mee-effect. Maar je moet wel degelijk zelf trappen. Bij fatbikes en goedkope ebikes hoef je de fiets slechts te laten weten dat je trapt en dan gaat de motor in het achterwiel (soms voorwiel) gewoon aan. Je kan de ketting demonteren en dan nog kan je 'fietsen'. Dit vraagt nul inspanning. Een (verboden) gashendel is ook relatief makkelijk te installeren. Ook het opvoeren van deze "fietsen" is relatief eenvoudig. Bestellen op ali met een niet gecertificeerde accu is kinderspel. Tijd dat er regels komen Helmplicht Keurmerk voor de accu Verzekeringsplicht Minimum leeftijd En, oja probeer het positief te houden: elke fatbike is een scooter minder | |
Leandra | maandag 17 juni 2024 @ 17:07 |
Ik dacht al, ik herken dat echt niet, dat je alleen maar de suggestie van trappen hoeft te doen, maar onze E-bikes hebben een middenmotor en ondersteunen dus werkelijk op het trappen zelf. Wat ik die jonge bezorgertjes op een e-bike (meestal met voorwielmotor) zie doen, dat vaart blijven houden terwijl ze helemaal niet echt trappen, ken ik ook niet. | |
Albertooo | maandag 17 juni 2024 @ 17:09 |
Natuurlijk is het niet nodig. Maar, er bij horen is op die leeftijd natuurlijk wel erg nodig.. De conditie en de gezondheid van de jeugd, maak ik me ook ernstig zorgen om. De suiker inname en andere ongezonde voeding gecombineerd met een scherm cultuur baart zorgen. Ik ben voor een overheid die ingrijpt door suikertax in te voeren en btw op groente te verlagen. En een helm- en verzekeringsplicht voor ebikes. | |
Leandra | maandag 17 juni 2024 @ 17:20 |
Mijn 13-jarige fietst gewoon met een normale fiets van en naar het station (om naar school te gaan), zelfs als hij een elektrische fiets zou hebben dan zou ik die niet bij het station willen hebben staan, sterker nog: als ik met de trein ga ga ik zelf ook met een gewone fiets en niet met een de elektrische fiets, dus ik zie het voor hem ook niet gebeuren dat hij met een elektrische fiets naar het station gaat. Overigens.... mijn vader overleed in december en zijn elektrische fiets hangt hier nu in de garage (te duur om een van de kleinkinderen te geven, en bij verkoop levert hij niets meer op, dus wie een fietstocht in de regio wil maken kan hem hier komen lenen en dan mijn e-bike ook lenen als ze samen willen gaan fietsen) en ik heb wel overwogen dat mijn 13-jarige er misschien wel op zou kunnen fietsen met het zadel in de laagste stand als we bijvoorbeeld met z'n drieën een lange fietstocht zouden willen gaan maken, want anders is het voor hem ook echt niet leuk als wij allebei elektrisch rijden en hij niet. Maar goed, nog niet over gehad verder, want ik blijf het toch ook wel een beetje lastig vinden, een 13-jarige op een elektrische fiets, maar het zou wel hele leuke fietstochtjes kunnen opleveren, of met de trein ergens naartoe, fiets mee, en dan op een fietsboot weer een stukje. Ik woon trouwens wel in een regio waar heel veel pubers werkelijk ruim 20 km verderop naar school gaan, en daar zijn 3 opties voor: met de bus, de trein of de fiets, en die fiets is dan tegenwoordig idd vaak een elektrische fiets, en dat snap ik dan weer wel. Mocht hij in plaats van met de trein met de fiets naar school willen dan denk ik dat ik hem wel een elektrische fiets zou laten gebruiken, maar we hebben het dan ook over ruim 20 km. | |
WheeledWarrior | maandag 17 juni 2024 @ 17:22 |
De discussie gaat volgens mij ook niet zoveel over kinderen in een buitengebied, maar over allerlei (opgeschoten) jeugd die er gewoon binnen de bebouwde kom mee racet. | |
hooibaal | maandag 17 juni 2024 @ 17:27 |
Het aantal ongelukken met fietsers stijgt al jaren zorgwekkend. Fatbikes moeten per direct verboden worden want die zijn even nutteloos als gevaarlijk, maar daarnaast lijkt me een algemene helmplicht voor fietsers ook een erg goed idee. En de minimumleeftijd voor elektrische fietsen kan naar 18. Wij konden vroeger ook zonder motor naar school fietsen, dan kan de jeugd van nu dat ook wel. | |
Leandra | maandag 17 juni 2024 @ 17:30 |
Ja, maar die kinderen uit het buitengebied gaan soms ook in de stad naar school, en met een beetje getraind oog haal je de reformatorische kinderen er zo uit, maar als mijn 13-jarige met de E-bike naar school zou fietsen dan zou je dat hele stuk dwars door de stad als buitenstaander gewoon denken dat het een luie puber was. Dat hij er dan al 18 km op heeft zitten weet je dan niet. | |
FL_Freak | maandag 17 juni 2024 @ 17:37 |
Het zijn gewoon de scooters van toen. | |
ludovico | maandag 17 juni 2024 @ 17:42 |
Gezeik, fuck off man ![]() En wat iemand in het begin al zei: Gemotoriseerde voertuigen daar kan prima een leeftijdsgrens op van een jaar of 15. | |
Leandra | maandag 17 juni 2024 @ 17:47 |
Als je niet werkelijk hoeft te blijven trappen om snelheid te houden zou de leeftijd idd 16 moeten zijn en er een helmplicht moeten zijn, alsmede een verzekeringsplicht. | |
Albertooo | maandag 17 juni 2024 @ 17:48 |
Bij fatbikes komen er verschillende problemen samen. De infrastructuur is niet geschikt voor het moderne rijwielpark. De fietspaden zijn niet breed genoeg voor de aantallen gebruikers en de snelheidsverschillen zijn te groot. Het is te druk met verschillende type voertuigen door elkaar heen. De fatbike rijder is over het algemeen jong en mist verkeersinzicht om met relatief hoge snelheid zich in het verkeer te begeven. Soms zijn ze zelfs zo klein dat ze niet over een geparkeerde auto kunnen kijken. Bovendien zijn de fietsen zo zwaar dat de huidige kids met hun spaghetti armpjes amper de baas zijn over hun voertuig. Onderhoud aan de fietsen (remmen!) wordt uitgesteld of niet gedaan. Zeker als men hem op internet heeft gekocht. Remmen zijn soms niet deugdelijk. (zwakke mechanische schijfremmen) | |
Leandra | maandag 17 juni 2024 @ 17:50 |
Wat de geschiktheid van het fietspad voor hogere snelheden betreft zou je ook, zeker binnen de bebouwde kom, een maximumsnelheid van 25 km/u op het fietspad kunnen hanteren, wie harder wil gaat maar op de weg rijden, net als brommers. | |
EttovanBelgie | maandag 17 juni 2024 @ 17:52 |
Helmplicht voor fietsers? Alsjeblieft niet. | |
ludovico | maandag 17 juni 2024 @ 17:54 |
Gangetje 25-30 voor een helmplicht is wel prima, wat mij betreft, daaronder kun je het natuurlijk nog uit vrije wil doen. | |
hooibaal | maandag 17 juni 2024 @ 17:56 |
Je vindt je kapsel belangrijker dan het aantal verkeersdoden en gewonden? | |
EttovanBelgie | maandag 17 juni 2024 @ 17:57 |
Nee, ik word moe van betutteling. | |
hooibaal | maandag 17 juni 2024 @ 17:59 |
Sommige bescherming is nu eenmaal noodzakelijk. We hebben de autogordel ook ooit verplicht gemaakt. | |
EttovanBelgie | maandag 17 juni 2024 @ 18:00 |
Wil jij een helm opzetten tijdens het fietsen, ga je gang. Laat mij met rust. | |
ludovico | maandag 17 juni 2024 @ 18:01 |
Met Covid was het risico op sterven hoger door op bezoek te gaan bij een paar vrienden omdat je 50 kilometer moest autorijden dan van het virus zelf, maar je nam echt teveel risico als je een paar mensen zag en je het killer-virus zou kunnen krijgen. Ik hou er niet zo van dat anderen bepalen wat gevaarlijk is, natuurlijk heeft het allemaal allicht wat effect, of dat moet opwegen tegen het gezeik ende gezanik is het 2e. | |
ludovico | maandag 17 juni 2024 @ 18:02 |
Autogordels zijn niet erg invasief overigens. | |
Leandra | maandag 17 juni 2024 @ 18:16 |
Fiets dan ook gewoon. Als je zelf niet hoeft te trappen om snelheid te houden ben je niet aan het fietsen, dus dan mag je gewoon een helm op. Als je harder dan 25 km/u gaat ook trouwens. | |
Qarrad | maandag 17 juni 2024 @ 18:53 |
Dat stukje van "erbij moeten horen" is volgens mij nu ook iets wat vaak opduikt bij de aanschaf van zo'n ding. In mijn huishouden kwam dat aan de orde op een gegeven moment bij het willen spelen van GTA op een veel te jonge leeftijd (vond ik) en tot mijn verbazing zat 75% van de vriendjes wel degelijk modderfokkend te gamen thuis. Hun ouders vonden het wel goed om diverse redenen om zichzelf vrij te pleiten van het oppakken van de ouderrol. In mijn omgeving heb ik een paar oud-agenten en nog steeds actieve agenten en die zien bij de ouders die hun kinderen op een fatbike laten rijden ook die houding veel terug, zelfs als hun kind een ongeluk heeft ermee. "Ja hun vriendjes ook" "Hoort erbij" "Is tenminste buiten en weg" en "Bemoei je niet met mijn opvoeding ik ben advocaat", dat soort taferelen. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 18:59 |
Die piepen wel anders als hun kind zwaargewond in het ziekenhuis ligt. | |
Glazenmaker | maandag 17 juni 2024 @ 19:07 |
Het gevaar is niet je fatbike, maar de automobilist die steeds grotere auto's koopt met vooral ook hogere motorkappen. Waarom dan niet ipv een helmplicht een verplichting om relatief veilige auto's voor omstanders te verkopen? Zijn we over 15 jaar ook mooi af van al debiele aso SUV's en pick up trucks. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 17 juni 2024 @ 19:09 |
Veel bejaarden hier op fok, blijkbaar. Wat ik een beetje mis in het artikel, is dat de helft van de dode fietsers in 2023 ouderen op e-bikes waren. Dus het zet meer zoden aan de dijk als we een maximum leeftijd voor e-bikes instellen. Maar dat zal de bejaarde populatie hier mogelijk niet bevallen. ![]() | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 19:10 |
Beter zouden ze al die elektrische rommel gewoon afschaffen ![]() | |
maily | maandag 17 juni 2024 @ 19:15 |
Maar dit topic gaat over fatbikes. | |
StateOfMind | maandag 17 juni 2024 @ 19:27 |
Dat. Gewoon een V8 of V10 op je Gazelle monteren ![]() ![]() | |
timmmmm | maandag 17 juni 2024 @ 19:34 |
Fatbikes zijn ook ebikes, dus wat is het probleem? ![]() | |
maily | maandag 17 juni 2024 @ 19:37 |
Geen enkel probleem dan maar geloof ik. | |
111210 | maandag 17 juni 2024 @ 19:41 |
Het is hier ook een feit dat al die fatbike jeugd uit de zogenaamde tokkie gezinnen komen. Stone island/nektasje idd. vanochtend ook eentje bijna voor zn bontkraag gereden, dat ding ging echt ruim boven de 30km per uur. Joch was echt 11 of 12 ofzo. Gewoon in een woonwijk. | |
zevenmijlslaars | maandag 17 juni 2024 @ 19:45 |
Ik heb ik al wat ouderen op fatbikes gespot. Geen 70+, maar denk 50+. | |
StateOfMind | maandag 17 juni 2024 @ 20:04 |
Stone Island, vriend ![]() | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 20:13 |
1300cc blok ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 17 juni 2024 @ 20:18 |
Wat gewoon e-bikes zijn met dikke wielen. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 17 juni 2024 @ 20:19 |
Oh, echt? Hier zijn het de hockey+manegemeisjes. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 17 juni 2024 @ 20:20 |
Ach, in elk decennium hebben bejaarden iets om over te klagen. Beter maar gewoon negeren. Ben overigens helemaal voor Tesla's afschaffen. ![]() | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 20:22 |
Lekker fossiel rijden ![]() | |
Qarrad | maandag 17 juni 2024 @ 20:33 |
Dat valt nog tegen, helaas. Dan is het de schuld van iedereen behalve van henzelf of hun bloedje. Die bloedjes in kwestie reageren in de regel ook teringagressief als hulpverleners/handhaving ter plaatse komen om hen nota bene te helpen. Ze worden niet zelden belaagd door opgetrommelde medekutpubers. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 20:35 |
Toch te zot voor woorden. En als papa/mama advocaat is zouden ze toch beter moeten weten. | |
Qarrad | maandag 17 juni 2024 @ 20:37 |
Elke agent in een studentenstad zal in hun top drie van ergernissen de zin "mijn vader is advocaat" hebben staan ![]() | |
TheStigsDutchCousin | maandag 17 juni 2024 @ 20:38 |
"Dan mag hij op het bureau komen verklaren wat je allemaal fout hebt gedaan." Ik zou ze gewoon meenemen ![]() | |
xzaz | maandag 17 juni 2024 @ 21:10 |
Het is niet verboden om een helm te dragen | |
Albertooo | maandag 17 juni 2024 @ 21:50 |
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Maar, ik vind dat niet wenselijk. Ik vind dat de aso-rijders en de infrastructuur aangepakt moet worden in tegenstelling tot de kwetsbare weggebuikers. | |
KaheemSaid | maandag 17 juni 2024 @ 21:57 |
Gewoon helmplicht voor een ieder dus? | |
spicymchaggis | maandag 17 juni 2024 @ 22:01 |
Nou, wát zielig. Tiktokkende vmbo tienertjes die zichzelf met hun fatbike in puin rijden. ![]() | |
beantherio | maandag 17 juni 2024 @ 23:03 |
Ik zou geen moeite hebben met een helmplicht. Het is in veel andere landen al de regel en de opkomst van elektrische fietsen en vooral fatbikes maakt de noodzaak ook duidelijk groter. Als het mensen uit ziekenhuizen en revalidatiecentra kan houden lijkt dat me prima. | |
Qarrad | maandag 17 juni 2024 @ 23:08 |
Nou, ik vind dat wel zielig ja. Het zijn soms echt jonge kinderen (die niet beschermd worden tegen zichzelf door hun eigen ouders) en er is niks mis met het vmbo. | |
spicymchaggis | maandag 17 juni 2024 @ 23:14 |
Noem me harteloos, maar ik kan er geen medelijden mee hebben. Als je niet wil dat je kind zich met 50 km/u op een gammele Chinese elektroscooter met foptrappers morsdood rijdt moet je je blaag niet zo'n ding kopen. Een paar dodelijk verongelukte chiviliano's en die Chinese troep wordt vanzelf verboden. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 18-06-2024 00:38:44 ] | |
Qarrad | maandag 17 juni 2024 @ 23:20 |
Ja maar dat is dus het lullige: die ouders maken een domme keuze als volwassene voor een minderjarige die natuurlijk mee wil doen en lekker hard gaan en uiteindelijk met letsel op straat ligt (en/of anderen letsel bezorgt). Dus ja, ik doe het liever zonder dode Delano's, dat ze snel met wetgeving mogen komen hiervoor. [ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 18-06-2024 00:38:11 ] | |
spicymchaggis | maandag 17 juni 2024 @ 23:25 |
Zo lang men over "dikke banden", waarop wetgeving gebaseerd zou moeten worden, blijft neuzelen ipv motorvermogen zie ik daar weinig van komen. Die wetgeving gaat er pas komen wanneer een paar achtjarigen zich met zo'n ding te pletter hebben gereden, hopelijk vallen daarbij geen onschuldige slachtoffers. | |
SymbolicFrank | dinsdag 18 juni 2024 @ 01:35 |
Je bent geen vrouw. | |
SymbolicFrank | dinsdag 18 juni 2024 @ 01:47 |
Ik zet ook een integraalhelm op als ik langer dan 5 minuten ga fietsen met een elektrische fiets. En eigenlijk vind ik dat ik dat ook voor de korte ritjes moet doen. Automobilisten rijden bij een kruispunt tot aan de kruisende weg en gaan dan pas rondkijken, Dan staan ze dus op het fietspad. Nou zul je denken: "Irritant, want dan kan ik er op de fiets niet langs." Maar ze gaan pas rondkijken als ze al op het fietspad staan, dus als jij met 25 km/h op je elektrische fiets aan komt rijden, zit je er onder. Ook automobilisten die uit een oprit komen doen dat fout. En bij een breed fietspad kijken ze alleen naar links, niet naar rechts. Dat gebeurt me ieder half jaar wel bijna. Het is in ieder geval al vaak net niet heel erg fout gegaan. En ok, als jij er wat later aankomt gaan ze meestal wel achteruit, maar het is vragen om ongelukken. Dus, Nederland fietsland, maar alleen als je langzaam fietst. | |
maily | dinsdag 18 juni 2024 @ 08:15 |
Vijftig gemeenten en Fietsersbond zijn het zat; doe iets aan opgevoerde fatbike
| |
StateOfMind | dinsdag 18 juni 2024 @ 08:20 |
Dus ze willen een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes... Volgens mij wordt er geen enkele fatbike nieuw verkocht die standaard al is opgevoerd. Dat ze blijkbaar heel eenvoudig op te voeren zijn is twee. Verbied gewoon die krengen helemaal. | |
StateOfMind | dinsdag 18 juni 2024 @ 08:30 |
Nou weet ik in Nijmegen een aantal punten waar je door een grote bomenrij pas kunt zien of er fietsers van links aankomen op het fietspad als je net de neus van de auto een stuk op het fietspad gaat staan. Om vervolgens pas door een hogere rij struiken én parkeerhavens naast de grote weg kunt zien of er auto's aankomen, door met je auto op het fietspad te gaan staan. Dus in sommige gevallen kan een automobilist door de weginrichting niet anders. | |
Basp1 | dinsdag 18 juni 2024 @ 08:42 |
Maar dan kan de automobilist die kruising met voorkennis ook voorzichtig benaderen ipv als een malloot op de driehoeken af te vliegen en pas als men een fiets ziet vol in de ankers te gaan. ![]() | |
Spanky78 | dinsdag 18 juni 2024 @ 08:52 |
Tsja, het enige dat werkt is handhaven van de regels die er zijn. Gaat zo'n ding te hard moet je hem gewoon in beslag nemen. Uiteraard is er geen tijd en ruimte voor controle. Het probleem zijn niet de fatbikes, alles beter dan brommers or scooters zou ik zeggen. Het probleem is dat ze populair zijn bij tokkies en jonge tieners en dat er vrijwel geen kans is om gepakt te worden, zelfs al rijdt zo'n ding 80. Verbieden heeft weinig zin, als de pakkans toch vrijwel nul is. Handhaven dus. De kinderen die normaal rijden met zo'n ding niet lastig vallen en de rest stevig aanpakken. Overigens vind ik wel dat ze verzekerd zouden moeten zijn, net als snorscooters, dat zorgt er iig voor dat eventuele schade gedekt is en dat er een naam aan zo'n apparaat hangt. | |
Cherni | dinsdag 18 juni 2024 @ 09:29 |
Een integraalhelm op een elektrische fiets? Ik ben ze nog nooit tegen gekomen die dit doen. Een fietshelm lijkt mij vrij normaal en dat ook op een fiets waar je gewoon moet trappen. Ook op een racefiets waar je gewoon moet trappen haal je soms snelheden die ruim boven de 25km/u liggen. Het word steeds drukker op de weg. En dus daarmee is de kans op ongelukken groter. Ik vraag mij af of de infra nog voldoende op maat is voor het toenemend verkeer. Zeker als het om elektrische fietsen gaat. Dat neemt gigantisch toe. Daar komt nog eens bij dat je ze vaak niet hoort aankomen terwijl juist het gehoor in verkeer ook belangrijk is. | |
xpompompomx | dinsdag 18 juni 2024 @ 09:33 |
FTFY |