Niets te danken, alles voor de goede zaak!!quote:Op zaterdag 1 juni 2024 11:34 schreef FrankyandCoen het volgende:
Super bedankt voor de mooi update van de pagina @:qltel
we zijn weer in Oekraïne, en zullen de komende dagen/weken jullie updates geven
nogmaals bedankt voor de steun en support!
Heel veel succes weer!!quote:Op zaterdag 1 juni 2024 11:34 schreef FrankyandCoen het volgende:
Super bedankt voor de mooi update van de pagina @:qltel
we zijn weer in Oekraïne, en zullen de komende dagen/weken jullie updates geven
nogmaals bedankt voor de steun en support!
de archive is /OV721 en toen was het opeens geen premium artikel meerquote:Op zondag 9 juni 2024 11:44 schreef maily het volgende:
Vader van Brabantse frietfilantroop in Oekraïne Coen van Oosten onverwachts overleden; stond altijd voor ons klaar
Coen gecondoleerd!!
Helaas premium-artikel.
Maar dat mag alsnog niet geplaatst worden hierquote:Op zondag 9 juni 2024 13:40 schreef SiGNe het volgende:
[..]
https://archive.is/OV721 en toen was het opeens geen premium artikel meer
Linkje aangepast...is 't nu een grijs gebied?quote:Op zondag 9 juni 2024 13:40 schreef maily het volgende:
[..]
Maar dat mag alsnog niet geplaatst worden hier
Ik heb nog zo vaak aan deze vrouw gedacht.quote:
Ik moet ook vaak aan haar denken. Niet voor niets staat ze in de OP..quote:Op dinsdag 11 juni 2024 21:54 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik heb nog zo vaak aan deze vrouw gedacht.![]()
Al die trappen…
Wat fantastisch dat ze weer met aankopen geholpen is.
Misschien kunnen ze nu frietjes gaan bakken in Rusland. Kijken of de Russen dezelfde smaak hebben als de Oekraïners.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:34 schreef SiGNe het volgende:
Beetje jammer dat niet heel veel aandacht meer krijgen.
Is het misschien een idee om er op de FP wat meer aandacht aan te besteden? (Ja, dat is een idee maar is het ook een goed idee?)
Ik vind het super knap wat Franky en Coen doen daar, en dat geheel vrijwillig ook nog.
Ik zie de reacties nu al voor me: "waarom doen jullie dit niet in Nederland voor arme Nederlandse gezinnen? Oekraïne krijgt al genoeg van ons.'quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:34 schreef SiGNe het volgende:
Is het misschien een idee om er op de FP wat meer aandacht aan te besteden? (Ja, dat is een idee maar is het ook een goed idee?)
Weten we meteen wie de Poetin lovers zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 06:53 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik zie de reacties nu al voor me: "waarom doen jullie dit niet in Nederland voor arme Nederlandse gezinnen? Oekraïne krijgt al genoeg van ons.'
Fantastisch, wat een heldenquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 17:48 schreef qltel het volgende:
En weer een video uit de Donbass! Met vrolijke kinderen, eiervrouwtje en nog meer..
Ja vind ik ook zou zeker op de FP passen en het is gewoon een geweldige actie.quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:34 schreef SiGNe het volgende:
Ik vind het super knap wat Franky en Coen doen daar, en dat geheel vrijwillig ook nog.
Wat ik vooral knap vind is dat ze het al sinds het begin van die oorlog op 24-02-2022 mee bezig zijn en onvermoeid door gaan met hun acties.quote:Op donderdag 15 augustus 2024 13:48 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Ja vind ik ook zou zeker op de FP passen en het is gewoon een geweldige actie.
@Jippie zie vraag hierbovenquote:Op dinsdag 13 augustus 2024 18:34 schreef SiGNe het volgende:
nee hoor niet premiumquote:Op zondag 9 juni 2024 11:44 schreef maily het volgende:
Vader van Brabantse frietfilantroop in Oekraïne Coen van Oosten onverwachts overleden; stond altijd voor ons klaar
Coen gecondoleerd!!
Helaas premium-artikel.
Dacht er toevallig van de week aan, staat op mijn lijstjequote:
Deze vrouw blijft me toch het meeste bij, zo'n lief persoon en zo dankbaarquote:
Jammer, maar vanwege de logistiek is Polen eigenlijk ook beter. Ze kunnen die 13k beter gebruiken om meer kinderen een vakantie te bezorgen.quote:Op zondag 15 september 2024 07:41 schreef Tjoent het volgende:
Ontzettend balen (understatement) dat die vakantieparken zich zo opstellen.
Mooi dat ze nu evengoed naar Polen kunnen uitwijken voor vakantie.
Sowieso Polenin alle opzichten bieden ze geweldige hulp aan Oekraïners.
Blijven doneren mensen
https://www.frankyandcoen.nl/sponsoringquote:Op maandag 30 september 2024 19:33 schreef Managarm het volgende:
Jammer dat er geen sponsor is voor de friet/patat, je zou toch zeggen dat een grote fabrikant dat makkelijk zou kunnen doen.
Aviko Nederland voor de geschonken friet tijdens onze tweede reis.quote:Op zondag 6 oktober 2024 11:36 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
https://www.frankyandcoen.nl/sponsoring
Aviko, verder aan snacks zo te zien ook wel goed.
Ik doe weer mee Anne. Zoveel respect voor die mannen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 23:30 schreef AnneX het volgende:
Mooie reportage over wat Franky en Coen beweegt.
Tevens schop voor een bijdrage?
https://www.ukrinform.net(...)utch-volunteers.html
#MeTooquote:Op zondag 10 november 2024 13:42 schreef qltel het volgende:
Ook ik heb weer een bedragje naar ze overgemaakt.
Mooi werk, leuke honden.quote:Op maandag 18 november 2024 15:43 schreef qltel het volgende:
En er is weer een video van onze 2 helden.
Dieren pension verplaatst naar veilig gebied.
We zijn afgelopen week bij Sveta in het nieuwe hondenpension geweest. Het terrein is al grotendeels geëgaliseerd. Er zijn ook een aantal honden hokken gebouwd (en de komende weken komen er nog veel bij). Erg benieuwd zijn we naar de speciale ruimte voor de (meer dan 40) invalide honden die op dit moment wordt gerealiseerd. Hier komt vloerverwarming omdat de verlamde honden over de vloer slepen en slechts enkele uren per dag met rolstoeltjes kunnen rijden, De kattenruimtes worden ook binnenkort ingericht.
We waren blij om het pension te zien en de honden waren ook blij om ons te zien!
Bekijk deze YouTube-video
En wat doe jij zoal om die mensen te helpen?quote:Op maandag 23 december 2024 01:24 schreef damsco het volgende:
Verschrikkelijk, die mensen lijden al zo erg en dan komen twee frituurboeren nog vette rommel in plaats van goed gezond voedsel brengen ook. Een grove schande.
In tijden van voedselschaarste heb je meer aan een vette hap dan aan bloemkoolrijst hoor.quote:Op maandag 23 december 2024 01:24 schreef damsco het volgende:
Verschrikkelijk, die mensen lijden al zo erg en dan komen twee frituurboeren nog vette rommel in plaats van goed gezond voedsel brengen ook. Een grove schande.
Komt er ook een frietkraam in Gaza of Syrië?quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:37 schreef FrankyandCoen het volgende:
Wij willen iedereen bedanken voor de geweldige steun en positieve reacties. In 2025 gaan we door!
quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:38 schreef Nober het volgende:
[..]
Komt er ook een frietkraam in Gaza of Syrië?
Wat let je?quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:38 schreef Nober het volgende:
[..]
Komt er ook een frietkraam in Gaza of Syrië?
Jullie ook bedankt voor het geweldige werk wat jullie doen!quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:37 schreef FrankyandCoen het volgende:
Wij willen iedereen bedanken voor de geweldige steun en positieve reacties. In 2025 gaan we door!
Jullie ook bedankt!quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:37 schreef FrankyandCoen het volgende:
Jullie bedankt voor alle hulp die jullie verlenen en de verhalen die jullie mee terug nemen. Heel belangrijk dat de aandacht voor het leed daar niet verslapt.quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:37 schreef FrankyandCoen het volgende:
Cool, ik moet de mijne nog krijgen.quote:Op zondag 16 februari 2025 07:48 schreef Tjoent het volgende:
Geweldig goed bezig weerdiep respect.
Ik heb een badge gekregen![]()
[ afbeelding ]
Wat een verdrietige wending inderdaad, vooral voor de kinderen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 10:58 schreef FrankyandCoen het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Afgelopen reis trokken we naar de omgeving van Pokrovsk voor een evacuatie. Dit gebied is extreem gevaarlijk door raket en artillerie-inslagen, maar het grootste gevaar komt van drones die overal opduiken.
We wachtten op een moeder met twee kinderen, wiens man gewond in het ziekenhuis lag na een drone-aanval. Terwijl we daar stonden, benaderden militairen ons met een dringende vraag: konden we nóg een gezin meenemen? Ook een moeder met twee kinderen, op de vlucht uit de frontlinie. Natuurlijk zeiden we ja.
We brachten beide families naar The Holland House in Dnipro, waar ze eindelijk veilig waren. Opgelucht. Warm. Verder weg van het oorlogsgeweld. Maar het verhaal nam een verdrietige wending.
De gewonde vader in het ziekenhuis was woedend. Hij vond dat zijn vrouw en kinderen nooit hadden mogen vluchten. Elke dag zette hij haar onder druk om terug te keren naar het frontgebied. Eerst hield ze vol dat ze in veiligheid bleef. Maar de druk werd te groot. Overstuur en zonder echt een keuze, vertrok ze tóch… terug naar een plek waar geen kind zou moeten zijn.
Soms voelt een geslaagde evacuatie als een verlies. Maar wij blijven doorgaan.
Film net gekeken echt top !quote:
Deze bedoelde ik. Patatje oorlog.quote:Op zondag 4 mei 2025 07:25 schreef qltel het volgende:
[ link | afbeelding ]
Even in Nederland, maar toch veel te vertellen
Beste lezers,
We zijn weer even in Nederland. Even ademen, even bijslapen, even een frietje bakken op vertrouwde bodem. Maar zoals altijd blijft het werk doorgaan, en zijn er ook nu weer talloze updates om met jullie te delen. Want terwijl wij hier tijdelijk wat meer zon zien en het frituurvet weer gezellig sist, gebeuren er in Oekraïne de dingen die ons dagelijks blijven raken.
The Holland House nu echt helemaal af
Deze week wordt de derde etage van The Holland House opgeleverd. De verbouwing is daarmee compleet. Dat betekent dat we nu 27 kamers beschikbaar hebben, goed voor 70 gasten tegelijk. En dat is hard nodig. In het frontgebied wonen nog altijd veel mensen die simpelweg niet zelf kunnen vluchten: ouderen, zieken, gezinnen zonder financiële middelen. Maar ook mensen die bang zijn voor het onbekende en het moeilijk vinden om alles wat ze in tientallen jaren hebben opgebouwd, achter te laten.
Gemiddeld verblijft een gast twee maanden in ons opvanghuis. Omgerekend betekent dat: 420 mensen per jaar die we uit de vuurlinie kunnen halen. 420 mensen die rust krijgen, eten, medische zorg, en bovenal: veiligheid. Levens die er zonder opvang misschien niet meer zouden zijn.
Carrie op Vrijdag
Vorige week waren we te gast bij het televisieprogramma Carrie op Vrijdag van Omroep MAX. We kwamen net uit Oekraïne, via Warschau in Nederland aan. In het programma waren we tezamen met Danny Blind, Ronald de Boer, Jari Litmanen en René Froger. René kwam zelfs voor de uitzending nog even bij ons buurten. Hij heeft ons in het verleden al eens gesteund met De Toppers, en we hebben hem nog even persoonlijk bedankt. https://www.maxvandaag.nl(...)pecial/POW_05919114/
We vertelden over onze documentaire Patatje Oorlog en onze laatste reis. Het was niet alleen een mooie kans om ons verhaal te delen, het was ook gewoon erg leuk om mee te maken.
Documentaire: Patatje Oorlog is nu thuis te bekijken!
Voor wie hem nog niet heeft gezien: Patatje Oorlog, de documentaire over onze missies sinds februari 2022, is nu te bekijken via Pathé Thuis, KPN en Ziggo. Gewoon via de afstandsbediening te vinden, voor ¤4,99. En goed om te weten: een groot deel van dat bedrag gaat naar onze stichting.
Dus als u kijkt, kijkt u niet alleen naar een verhaal over hoop en doorzettingsvermogen, maar helpt u ook direct mee aan de volgende reizen. En laat gerust een beoordeling achter want een hoge waardering helpt de film onder de aandacht te brengen bij een nieuw publiek. https://www.pathe-thuis.nl/film/36791/patatje-oorlog
Even thuis, maar niet stilzitten
We zijn nu een paar weken in Nederland, maar echt stilzitten doen we niet. We werken aan nieuwe plannen, bereiden onze volgende reis voor, en in de tussentijd zijn we ook weer aan het werk in onze eigen frietzaken. Met mooi weer lopen onze snackbars lekker en dat helpt, want ook thuis moet er brood op de plank.
We hopen volgende week meer te kunnen vertellen over nieuwe projecten en de komende missie. We zitten niet stil, ook niet als we thuis zijn.
Koningsdag in Warschau
Jullie vierden Koningsdag op 27 april, maar wij deden dat al enkele dagen eerder. Op uitnodiging van ambassadeur Jennes de Mol bakten we friet in de tuin van de Nederlandse ambassade in Warschau voor een feest met zo’n 550 gasten. Nederlandse muziek, Hollandse hapjes, een vrolijke sfeer. Tussen de gasten liepen ook veel ambassadeurs en diplomaten rond, en ja hoor: ook zij bleken dol op een oer-Hollandse friet met mayo.
Het was mooi om te zien hoe onze friet een stukje Nederlandse cultuur (en voor de aanwezige Nederlanders: thuisgevoel) bracht, midden in Polen.
Limited badge voor donateurs
Zoals aangekondigd in onze vorige nieuwsbrief hadden wij een Koningsdag actie: iedereen die vóór afgelopen maandagavond 23:59 uur een donatie van ¤50 of meer heeft gedaan, ontvangt onze unieke limited badge met daarop een afbeelding van onze frietwagen, met daarvoor een pantservoertuig.
Afgelopen vrijdag hebben we iedereen die een badge heeft verdiend, een e-mail gestuurd met het verzoek om het postadres door te geven. Heeft u dat al gedaan? Dan hoeft u niets meer te doen, maar wacht rustig af.
Heeft u nog niet gereageerd, maar wel vorig weekend ¤50 of meer gedoneerd dan verzoeken we u vandaag alsnog uw adres te mailen. Eind volgende week gaan de badges op de post.
Dnipro onder vuur
“Onze” stad Dnipro is de laatste weken zwaar getroffen. U heeft het misschien gezien in een van onze video’s: acht drone-inslagen in één nacht. En het houdt niet op. Er zijn meerdere raketaanvallen en drone-attacks geweest, ook in de afgelopen dagen.
Afgelopen woensdag nog scheerde een Shahed-drone rakelings langs The Holland House. Eén huis, 150 meter verderop, werd door deze drone totaal vernietigd. Een man kwam om het leven, drie mensen raakten gewond.
Daarom denken we (als de financiën het toelaten) na over een tweede opvanglocatie, westelijker in Oekraïne. Meer in de luwte. Voor als het in Dnipro écht te heet wordt, maar ook om bewoners van The Holland House tijdelijk of structureel te kunnen doorsturen.
We zijn al voorzichtig op zoek naar een geschikt pand. Heeft u tips of ideeën? Dan horen we het graag.
Video: evacuatie van een gezin met vier kinderen uit Pokrovsk
Pokrovsk is inmiddels echt frontgebied geworden. Er zijn continu beschietingen, en er vallen geregeld KAB’s (vliegtuiggeleide bommen). Het is onverantwoord dat daar nog kinderen wonen. Daarom was het van groot belang om een gezin met vier jonge kinderen zo snel mogelijk in veiligheid te brengen.
We haalden hen op uit een straat waar één huis, slechts enkele deuren verder, volledig was weggevaagd. Verderop in dezelfde straat waren zes huizen op rij vernietigd door vliegtuigbommen.
Voor deze rit gebruikten we voor het eerst onze “nieuwe” gepantserde auto mét stoorzender, bedoeld tegen kamikaze-drones. Maar echt veilig voelde ons toch niet. Vooral de nieuwe Russische drones met optische kabels die wij niet kunnen verstoren baarden ons zorgen.
Tijdens het inladen van de persoonlijke bezittingen van de vluchtelingen, hoorden we een piepend hondje in de tuin. Even later bleken er ook nog twee katten en drie kittens te zijn.
De komende weken volgen er nog veel meer video’s van onze afgelopen reis.
Dank voor jullie steun, elke keer weer. Zonder jullie hadden we dit allemaal niet kunnen doen!
Helpt u ons helpen?
Onderaan deze nieuwsbrief vindt u de knop “Steunactie”.
Met warme groet,
Franky & Coen
1. Dit gaat niet om voeding, maar om de mensen daar een beetje hoop en een fijn moment te bezorgen. Daarbij, salade kun je niet bewaren.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:00 schreef Vincent_student het volgende:
Even een paar vraagjes, maar met alle respect, ik heb zeer veel bewondering voor ze.
1. Waarom nu niet wat gezondere voeding? Of kan er geen salade bij?
2. Is het nu niet eens tijd om naar Gaza te vertrekken hiervoor? Die mensen komen daar om van de honger.
3. Waar doen ze het van? Zijn deze heren miljonair?
Daar zeg je wat! Ik vind dat eigenlijk helemaal geen slecht idee. De televisiebeelden maken me kapot.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:23 schreef qltel het volgende:
Ik denk dat Franky en Coen het fantastisch zouden vinden als jij een soortgelijk initiatief in Gaza zou beginnen.
Eén van die twee is getrouwd met een Oekraïense vrouw, vandaar de band met het land.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:00 schreef Vincent_student het volgende:
Even een paar vraagjes, maar met alle respect, ik heb zeer veel bewondering voor ze.
1. Waarom nu niet wat gezondere voeding? Of kan er geen salade bij?
2. Is het nu niet eens tijd om naar Gaza te vertrekken hiervoor? Die mensen komen daar om van de honger.
3. Waar doen ze het van? Zijn deze heren miljonair?
Snap ik. Zo jammer dat dat in andere oorlogsgebieden niet kan.quote:Op maandag 14 juli 2025 14:19 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Eén van die twee is getrouwd met een Oekraïense vrouw, vandaar de band met het land.
Beide hebben een eigen frietzaak dus daarom bakken ze friet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |