abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213830846
quote:
Universiteiten willen banden met Israël niet verbreken
Nederlandse universiteiten zijn niet van plan hun samenwerking met alle Israëlische partners stop te zetten, schrijven ze in een open brief in Trouw. De rectoren van de vijftien universiteiten laten daarin weten ,,de individuele academische vrijheid van onderwijs en onderzoek” te beschermen.

Op veel universiteiten vonden de afgelopen tijd protesten plaats, waarin studenten eisten dat de onderwijsinstellingen de banden met Israël verbreken. Dat ontaardde in een aantal gevallen in vernielingen. ,,Dit betreuren wij ten zeerste”, aldus de universiteiten. ,,Niettemin: de vraag achter al deze protesten is legitiem: hoe verhouden wij ons tot onze zusterinstellingen in gebieden waar zich een grootschalig conflict afspeelt?”

Daarover schrijven de rectoren: ,,Als de in het academische ethos verankerde waarden, met de mogelijkheid tot een open en academisch debat als minimale vereiste, samenwerking met Israëlische en Palestijnse universiteiten niet in de weg staan, zien wij geen reden om die banden te heroverwegen of te verbreken. Wij vinden het belangrijk kritische Israëlische wetenschappers niet te isoleren, net zo goed als wij er sterk aan hechten onze Palestijnse collega’s te steunen.”

De universiteiten laten verder weten dat zij ,,sowieso” nooit banden met een heel land zullen verbreken, tenzij de overheid dat oplegt, zoals bij Rusland het geval was. In de brief schrijven ze zich te houden aan een protocol waarbij ze zusterinstellingen die kernwaarden schenden daarop worden aangesproken, en zich van deze organisaties distantiëren ,,als zo’n gesprek niet mogelijk blijkt”.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-verbreken~a2b7a2bc/
Heel mooi dat bijna alle universiteiten in Nederland hun rug recht houden en niet meegaan in de bizarre eis om alle bijna met Israëlische onderwijsinstellingen te verbreken. Het zal wel een golf van nieuwe vernielingen en geweldplegingen gaan opleveren van dit tuig, maar het is goed dat ze niet buigen voor dergelijke terreur.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_213830923
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. En ze zijn rijkelijk laat met deze verklaring.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213831792
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 07:29 schreef Claudia_x het volgende:
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. En ze zijn rijkelijk laat met deze verklaring.
Het is inderdaad jammer dat er zo lang over nagedacht moest worden. Maar wel de juiste boodschap.
pi_213832571
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 10:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is inderdaad jammer dat er zo lang over nagedacht moest worden. Maar wel de juiste boodschap.
Ja, ik moet zeggen dat ik opgelucht ben, want je weet maar nooit waar het naartoe gaat met de ideologische gekte. Maar ik had er niet zo heel veel seconden voor nodig om het volgende te bedenken:

- Universiteiten zijn er voor de open uitwisseling van ideeën. Academische vrijheid is de kern.
- Universiteiten gaan pas tot een boycot over als zij van overheidswege worden gedwongen, zoals met Rusland. Daarom zouden de studenten beter tegen overheidsbeleid kunnen protesteren en niet tegen universitair beleid.

Let wel: de UvA heeft alle lopende samenwerkingen met Russische instellingen beëindigd, maar voor Russische studenten is geld vrijgemaakt zodat zij financieel kunnen worden geholpen :

quote:
‘Wij willen hulp bieden aan Oekraïense wetenschappers in nood. Wat betreft de studenten uit Rusland die al voor de inval in Nederland waren: dit zijn onze huidige studenten, wij beschouwen hen als onderdeel van de academische gemeenschap en vinden het belangrijk om hen niet persoonlijk verantwoordelijk te houden voor de inval van het Russische regime in de Oekraïne. Ook de minister van OCW heeft dit expliciet aan ons gevraagd. Vandaar dat wij de noodhulp aan zittende studenten op dit moment zonder aanziens des persoons verstrekken.’ (bron)
pi_213832598
Ook hier nog maar even herhalen:

Zo erg blij dat mijn opa en oma dit niet hoeven mee te maken.

Mijn oma had al die demonstranten een draai om de oren gegeven en mijn opa had ze daarna de gracht ingeschopt.

Wat hebben deze kinderen vroeger van huis uit meegekregen?
Totaal niks!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2024 11:39:54 ]
pi_213832636
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 11:39 schreef mascara-klodder het volgende:
Ook hier nog maar even herhalen:

Zo erg blij dat mijn opa en oma dit niet hoeven mee te maken.

Mijn oma had al die demonstranten een draai om de oren gegeven en mijn opa had ze daarna de gracht ingeschopt.

Wat hebben deze kinderen vroeger van huis uit meegekregen?
Totaal niks!
Ik kan je wel vertellen wat ze van huis uit hebben meegekregen:
- een aversie tegen zittende macht;
- een gevoel van morele superioriteit en minachting voor andersdenkenden;
- gebrek aan weerbaarheid, geen weerwoord kunnen verdragen;
- drammen tot ze hun zin krijgen.
pi_213832727
Ontzettend hypocriet statement maar ik had niks anders verwacht.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 12:02:05 #233
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213832779
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 11:56 schreef Nexum het volgende:
Nee, een rationeel statement dat alles uitspreekt waar een universiteit voor zou moeten staan.

Wil je liever blinde ideologie? Richt een schoolklasje in je aksieclubhuis in.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213832819
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 06:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Heel mooi dat bijna alle universiteiten in Nederland hun rug recht houden en niet meegaan in de bizarre eis om alle bijna met Israëlische onderwijsinstellingen te verbreken. Het zal wel een golf van nieuwe vernielingen en geweldplegingen gaan opleveren van dit tuig, maar het is goed dat ze niet buigen voor dergelijke terreur.
Gecheckt: volgens mij zijn het alle Nederlandse universiteiten.
pi_213832841
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 12:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:r
pi_213833044
quote:
Dat is het zeker, dit hadden ze allemaal meteen moeten doen. Nu komt voor de UvA weer compleet hypocriet over.
pi_213833094
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 12:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet dat de Universiteit van Utrecht lijsten heeft gepubliceerd van alle Israëlische samenwerkingen en met hen in gesprek is gegaan om te kijken of dat in de toekomst nog door kan gaan.
En de Universiteit van Amsterdam heeft zo'n soortgelijke maatregel genomen inclusief stopzetting van nieuwe stageovereenkomsten en toekomstige samenwerkingen.

Ik wist dus niet zeker of geen enkele universiteit de banden met Israël compleet had verbroken.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 12:43:18 #238
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213833176
quote:
Hypocriet is het alles behalve. De Nederlandse Universiteiten buigen dus toch niet voor een bende van extreme activisten die met de radicale Islam en Islamitisch terreur heulen. Dat is mooi om te zien.

Het is overigens ook juist bij deze activisten waar zich de daadwerkelijk hypocrisie bevind. Men pretendeert zich druk te maken over genocide (die er helemaal niet is) maar vind het vervolgens helemaal geen probleem als de universiteiten banden hebben met landen waar daadwerkelijke genocide plaatsvindt zoals China, Pakistan of Azerbeidzjan .

Israël is een relatief Westers land met goede wetenschappelijke instituten en de Nederlandse academische wereld zou zichzelf in de vingers snijden om deze op basis van leugens, haat en antisemitisme zomaar op te zeggen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213833212
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 12:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hypocriet is het alles behalve. De Nederlandse Universiteiten buigen dus toch niet voor een bende van extreme activisten die met de radicale Islam en Islamitisch terreur heulen. Dat is mooi om te zien.

Het is overigens ook juist bij deze activisten waar zich de daadwerkelijk hypocrisie bevind. Men pretendeert zich druk te maken over genocide (die er helemaal niet is) maar vind het vervolgens helemaal geen probleem als de universiteiten banden hebben met landen waar daadwerkelijke genocide plaatsvindt zoals China, Pakistan of Azerbeidzjan .

Israël is een relatief Westers land met goede wetenschappelijke instituten en de Nederlandse academische wereld zou zichzelf in de vingers snijden om deze op basis van leugens, haat en antisemitisme zomaar op te zeggen.
Azerbeidzjan pleegt genocide? Leg eens uit.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 12:58:27 #240
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213833361
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 12:45 schreef Nexum het volgende:

[..]
Azerbeidzjan pleegt genocide? Leg eens uit.
Azerbeidzjan heeft een paar maanden geleden nog een heel gebied (Nagorno-Karabach) etnisch gezuiverd van Armeense Christenen, waarbij enkele honderden ook zijn omgekomen. De intentie is daar duidelijk het kapotmaken van de cultuur van deze mensen en het verwijderen van een volk op basis van etniciteit. Dit kan daarom onder genocide worden geschaard.

Zie bijvoorbeeld: Nagorno-Karabakh exodus amounts to a war crime, legal experts say
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213833561
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 12:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Azerbeidzjan heeft een paar maanden geleden nog een heel gebied (Nagorno-Karabach) etnisch gezuiverd van Armeense Christenen, waarbij enkele honderden ook zijn omgekomen. De intentie is daar duidelijk het kapotmaken van de cultuur van deze mensen en het verwijderen van een volk op basis van etniciteit. Dit kan daarom onder genocide worden geschaard.

Zie bijvoorbeeld: Nagorno-Karabakh exodus amounts to a war crime, legal experts say
Overduidelijk genocide. Ik wist het al maar ik ben blij dat we het op dit vlak eens kunnen zijn. Mag ik dan vragen waarom je deze zelfde uitleg niet van toepassing vind op de Palestijnen?
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:13:01 #242
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213833926
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 13:18 schreef Nexum het volgende:

[..]
Overduidelijk genocide. Ik wist het al maar ik ben blij dat we het op dit vlak eens kunnen zijn. Mag ik dan vragen waarom je deze zelfde uitleg niet van toepassing vind op de Palestijnen?
Omdat de intentie van het Israëlische leger niet is om de Palestijnse cultuur (die eigenlijk niet eens bestaat) of het Palestijnse volk te vernietigen. Men wil de terroristische infrastructuur in de Gazastrook en de tienduizenden terroristen neutraliseren. Dat deze Palestijnse terroristen vervolgens tussen en onder burgers gaan zitten zorgt voor meer slachtoffers dan nodig is.

Israël heeft de wapens om de hele Gazastrook in een keer van de kaart te vegen, dit doen ze niet want dat is niet het doel. En dat toont meteen aan waarom er geen sprake is van genocide, dat draait namelijk om intentie.
pi_213834575
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 12:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik weet dat de Universiteit van Utrecht lijsten heeft gepubliceerd van alle Israëlische samenwerkingen en met hen in gesprek is gegaan om te kijken of dat in de toekomst nog door kan gaan.
En de Universiteit van Amsterdam heeft zo'n soortgelijke maatregel genomen inclusief stopzetting van nieuwe stageovereenkomsten en toekomstige samenwerkingen.

Ik wist dus niet zeker of geen enkele universiteit de banden met Israël compleet had verbroken.
Hier staat de ingezonden brief: Universiteiten: ‘Wij willen Israëlische wetenschappers niet isoleren’. Die is ondertekend door:

quote:
Wim van de Donk rector magnificus Tilburg University
Hester Bijl rector magnificus Universiteit Leiden
Peter-Paul Verbeek rector magnificus, Universiteit van Amsterdam
Theo Bastiaens rector magnificus Open Universiteit
Carolien Kroeze rector magnificus Wageningen University & Research
Jacquelien Scherpen rector magnificus Rijksuniversiteit Groningen
Silvia Lenaerts rector magnificus TU Eindhoven
José Sanders rector magnificus Radboud Universiteit
Henk Kummeling rector magnificus Universiteit Utrecht
Joke van Saane rector magnificus Universiteit voor Humanistiek
Pamela Habibović rector magnificus Universiteit Maastricht
Annelien Bredenoord rector magnificus Erasmus Universiteit Rotterdam
Tom Veldkamp rector magnificus Universiteit Twente
Tim van der Hagen rector magnificus TU Delft
Jeroen Geurts rector magnificus Vrije Universiteit Amsterdam
pi_213834649
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hier staat de ingezonden brief: Universiteiten: ‘Wij willen Israëlische wetenschappers niet isoleren’. Die is ondertekend door:
[..]

Niet alle banden met Israëlische samenwerkingen doorsnijden, maar wel lijsten van die Israëlische samenwerkingen publiceren en aparte en strengere eisen stellen aan die samenwerking dan aan al je andere contacten.

Het gaat lang niet zo ver als die 'studenten' geëist hadden, maar de beslissingen van de UvU en UvA vind ik nog steeds laakbaar.
pi_213834822
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Niet alle banden met Israëlische samenwerkingen doorsnijden, maar wel lijsten van die Israëlische samenwerkingen publiceren en aparte en strengere eisen stellen aan die samenwerking dan aan al je andere contacten.

Het gaat lang niet zo ver als die 'studenten' geëist hadden, maar de beslissingen van de UvU en UvA vind ik nog steeds laakbaar.
De UU bedoel je? En vergeet Leiden niet.
pi_213834870
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 16:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De UU bedoel je? En vergeet Leiden niet.
Ja, en ik kan me herinneren dat er in deze reeks ook nog een kunstacademie oid langs is gekomen die wel alle banden met Israël heeft doorgesneden. Maar geen universiteit dus die alle eisen van demonstranten heeft ingewilligd.
pi_213835090
'Demonstranten' die de boel in Den Haag wilden vernielden hard aangepakt door Hagenezen _O_

twitter
  zaterdag 8 juni 2024 @ 16:31:35 #248
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_213835101
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 16:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
'Demonstranten' die de boel in Den Haag wilden vernielden hard aangepakt door Hagenezen _O_

[ x ]
Mooi, het tij lijkt te keren, oprotten met die pallie-terroristen.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_213835137
quote:

[ x ]
De begeleidende tekst bij dat filmpje is ehm... kleurrijk.

quote:
Om de een of andere reden vinden demonstranten vaak dat dingen vernield of beklad moeten worden om een punt te maken. Dat zagen we al bij meerdere bezettingen van universiteitsgebouwen en gisteren was het ook raak bij de Haagse Hoftoren. Een tweetal pro-Palestina demonstranten stonden deze van teksten te voorzien, maar daar waren twee Hagenezen het niet mee eens. Opzouten!
  zaterdag 8 juni 2024 @ 16:38:49 #250
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213835169
quote:

[ x ]
Mooi, trap ze maar het ziekenhuis in.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')