quote:FvD-leider Baudet op hoofd geslagen in Gronings café, verdachte aangehouden
Forum voor Democratie-lijsttrekker Thierry Baudet is in een Gronings café op zijn hoofd geslagen met een bierfles. Het is de tweede keer in korte tijd dat Baudet is aangevallen.
De politicus was in het café voor een verkiezingsbijeenkomst, samen met andere (kandidaat-)Kamerleden van zijn partij. Er is een verdachte aangehouden.
FvD laat op het sociale medium X weten dat Baudet naar het ziekenhuis in Groningen is gebracht. "Zojuist heeft een traumachirurg Thierry Baudet behandeld in het UMCG. Hij is met een bierfles op zijn achterhoofd geslagen en tevens net naast zijn oog op de rand van zijn slaap geraakt."
Volgens FvD raakte ook een beveiliger gewond aan zijn gezicht. De partij heeft besloten om een ander campagne-evenement in Zwolle vanavond af te gelasten.
Op X laten andere politici van zich horen. Premier Rutte noemt in een post op X de aanval "totaal onacceptabel". Rutte: "Ik zei het eerder en herhaal het nu stevig: van politici blijf je af. Altijd."
BBB-leider Caroline van der Plas spreekt van een "walgelijke en laffe aanval opnieuw tegen Thierry Baudet. Geweld is onacceptabel! Sterkte voor Thierry gewenst!." "Geweld is altijd onacceptabel. In een democratie bestrijden we elkaar met woorden en deze aanval valt op geen enkele manier te rechtvaardigen. Veel sterkte gewenst", schrijft GroenLinks-PvdA-voorman Frans Timmermans.
"Absoluut en volledig onacceptabel om Baudet (alweer) fysiek aan te vallen en te verwonden. Dit raakt de democratie hard. We lijken niets geleerd te hebben van 2002 en Pim Fortuyn", meldt Pieter Omtzigt van NSC. "Beveilig die man eindelijk voldoende verdorie!", reageert PVV-leider Geert Wilders.
Ook de lijsttrekkers van CDA, ChristenUnie, SP, Volt, Denk en de Partij voor de Dieren veroordelen op X het geweld tegen Baudet.
"Wie denkt hiermee iets te bereiken is niet goed snik. Wie journalisten, rechters of volksvertegenwoordigers aanvalt, schaadt de democratie. Laat deze belaging ook vervolgd worden", schrijft ook fractieleider Jan Paternotte van D66.
Bijna een maand geleden werd Baudet bij een bezoek aan de Universiteit Gent op zijn hoofd geslagen met een paraplu. Hij hield daar toen een lichte hersenschudding aan over en legde zijn campagne een paar dagen stil.
https://nos.nl/artikel/24(...)erdachte-aangehouden
Lieverd, ik was sarcastisch. Ik vind het een onbegrijpelijke beslissing om niet te vervolgen en vind daarnaast dat hiermee een gevaarlijk precedent wordt geschapen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:21 schreef Ploplap het volgende:
[..]
één is nog altijd één te veel. Of zeg jij ook, er is maar 1x gestoken? Bagataliseren op een smerige manier. Laf, en van een laag niveau.
Ja je was duidelijk, democratie is niets voor mensen zoals jijquote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja zo werkt dat he, je gedrag heeft invloed op hoe anderen zich naar jou gedragen.
Ik snap best dat bij een Oekrainer de stoppen doorgaan bij een lul die zegt dat de oorlog in Oekraine het hoopvolste in zijn leven is. De rechter ziet dat blijkbaar ook zo.
Dat soort gelul van Baudet waarmee hij bijvoorbeeld Ruslands oorlog in Oekraine goedpraat is natuurlijk ook veel schadelijker voor de maatschappij. Dan de reactie die hij kreeg een tikje met een paraplu.
quote:Op zaterdag 25 mei 2024 17:46 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je na al die gruwelijke beelden uit Oekraïne roept dat Poetin extreem mild is. Dan verdien je een corrigerende tik. Ik vind het nogal een milde reactie van die Oekraïense meneer.
Bijzonder dat er hier users zijn die geweld tegen politici goedpraten. En uiteraard ook van een bepaalde politieke oriëntatie.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ach het is gewoon een reactie op Baudets gedrag. Moet hij maar niet continue haatzaaien. Als hij niet zon achterlijk Oekraine standpunt had was dit niet gebeurd. Ik zou zeggen van de rechtsspraak blijf je af, als een rechter dit oordeelt wie ben jij dan om het beter te weten. Goede uitspraak, blijkbaar niet alleen D66 rechters in BelgiëBest wel eng dat zoveel mensen het liever opnemen voor een bewezen leugenaar als Baudet dan voor een rechter of de rechtspraak.
Ik kots eigenlijk wel op al die mensen die zeggen van een politicus blijf je af. Tuurlijk dat kan je zeggen bij vrijwel elke politicus, niet bij Baudet.
Het is een mooie dooddoener voor politici die opkomen voor de goede zaak. Dictators met waanbeelden als Baudet moet je af en toe om de oren slappen met Poppers paradox.
Komt natuurlijk nog bij dat Baudet het zelf ook zo zou doen. Toen hij een meningsverschil had met Klaver wilde Baudet hem op zijn bek slaan. Waarom je dat soort pesters dan moet verdedigen ontgaat mij. Als je vaak klappen uitdeelt moet je zo ook kunnen vangen.
Wel mooi dat ze zo eerlijk zijnquote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Bijzonder dat er hier users zijn die geweld tegen politici goedpraten. En uiteraard ook van een bepaalde politieke oriëntatie.
quote:
Het verhaal is net even anders dan Pepijn hier vertelt en wat de FvD mail je wijs probeert te maken. De paraplu was gebruikt om een protestbordje mee omhoog te houden, niet om Baudet te meppenquote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
Op 25 mei 2024 moest de beveiliging van FVD voor de derde keer (!) ingrijpen, toen een man met een verlengde en verzwaarde paraplu op Baudet afkwam.
Links terrorisme!!!quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:27 schreef recursief het volgende:
De paraplu was gebruikt om een protestbordje mee omhoog te houden
Het verhaal is anders. Goh je verwacht t nietquote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:27 schreef recursief het volgende:
[..]
[..]
Het verhaal is net even anders dan Pepijn hier vertelt en wat de FvD mail je wijs probeert te maken. De paraplu was gebruikt om een protestbordje mee omhoog te houden, niet om Baudet te meppen
[ x ]
De reden dat zo gereageerd word is dat baudet al eerder met een paraplu is geslagen .quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:27 schreef recursief het volgende:
[..]
[..]
Het verhaal is net even anders dan Pepijn hier vertelt en wat de FvD mail je wijs probeert te maken. De paraplu was gebruikt om een protestbordje mee omhoog te houden, niet om Baudet te meppen
[ x ]
Er zit een hek tussen de man en het podium. Hij heeft een kind op de arm. Pepijn zegt dat er "een schreeuwende gek met een verlengde en verzwaarde paraplu op Baudet afrent". Dat is gewoon stemmingmakerij. En gelogen.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:50 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
De reden dat zo gereageerd word is dat baudet al eerder met een paraplu is geslagen .
En de beveiliging neemt geen risico.
https://www.nu.nl/buitenl(...)chter-in-belgie.html
En zie .
https://www.nu.nl/politie(...)ezing-in-belgie.html
Thierry Baudet is donderdagavond met een paraplu op zijn hoofd geslagen in België. Baudet noemt de aanval "gewoon verschrikkelijk". Hij gaf donderdagavond een lezing bij een conservatieve studentenvereniging van UGent.
Dat was in 25/26 october 2023.
Niet vreemd dus dat nu overreactie komt .
Als je iets van fascisme zou weten zou je Baudet daarvoor uitmaken niet mij.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:22 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Ja je was duidelijk, democratie is niets voor mensen zoals jij
lees je eens in over de definitie van fascisme en kijk eens goed in de spiegel
Dat doet helemaal niemand. Ik praat geen geweld tegen politici goed. Ik zeg dat het begrijpelijk is dat Baudet af en toe klappen vangt. Uiteraard dat lui van bepaalde politieke orientatie alles doen om woorden te verdraaien. Baudet is de enige politicus die ik over mensen op de bek slaan heb gehoord. Maar uiteraard is hij slachtofferquote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Bijzonder dat er hier users zijn die geweld tegen politici goedpraten. En uiteraard ook van een bepaalde politieke oriëntatie.
Als mensen niet gestraft worden voor mishandeling.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:02 schreef Claudia_x het volgende:
Domme tweet inderdaad van Pepijn. En wat voor sukkel doet zoiets in hemelsnaam met een kind op z'n arm?
Over het besluit om de paraplumepper niet te vervolgen: hoe is dat gemotiveerd?
Interessant, Kunnen we ook ergens doneren voor de Oekrainer? Kan mij voorstellen dat hem ook niet in de koude kleren is gaan zitten, die kan best wat steun gebruiken.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
Net mail gehad.
- scamlink met tracking informatie weggehaald -
Let op link staat donaties voor de beveiliging en de bericht die ik hier plaats.
Maar het gaat mij om de inhoud er van en niet de donatie
De aanslagpleger die Thierry Baudet vorig jaar in Gent op zijn hoofd sloeg, hoeft niet voor de rechter te verschijnen. De man krijgt slechts een 'waarschuwing' en gaat dus vrijuit. Het systeem verklaart dissidente politici als Baudet hiermee vogelvrij. Het is een vrijbrief voor links-extremisten om zonder énige juridische consequenties een FVD-politicus aan te vallen.
Op 25 mei 2024 moest de beveiliging van FVD voor de derde keer (!) ingrijpen, toen een man met een verlengde en verzwaarde paraplu op Baudet afkwam.
Vanzelfsprekend zwichten we niet voor deze terreurdaden, en gaan we dóór met campagnevoeren voor de Europese Parlementsverkiezingen van 6 juni. Dít is onze kans om het systeem een krachtig signaal af te geven: doneer voor onze campagne, stem FVD naar Brussel en draag bij aan een overweldigend verkiezingsresultaat!
Je hebt mail gehad? Waarom ben je anno 2024 nog steeds lid van deze partij?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:48 schreef suijkerbuijk het volgende:
Net mail gehad.
https://fvd.nl/doneer/bev(...)f7-8a74-6843c0930ad7
Let op link staat donaties voor de beveiliging en de bericht die ik hier plaats.
Maar het gaat mij om de inhoud er van en niet de donatie
De aanslagpleger die Thierry Baudet vorig jaar in Gent op zijn hoofd sloeg, hoeft niet voor de rechter te verschijnen. De man krijgt slechts een 'waarschuwing' en gaat dus vrijuit. Het systeem verklaart dissidente politici als Baudet hiermee vogelvrij. Het is een vrijbrief voor links-extremisten om zonder énige juridische consequenties een FVD-politicus aan te vallen.
Vanzelfsprekend zwichten we niet voor deze terreurdaden, en gaan we dóór met campagnevoeren voor de Europese Parlementsverkiezingen van 6 juni. Dít is onze kans om het systeem een krachtig signaal af te geven: doneer voor onze campagne, stem FVD naar Brussel en draag bij aan een overweldigend verkiezingsresultaat!
Waarom niet ?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 23:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je hebt mail gehad? Waarom ben je anno 2024 nog steeds lid van deze partij?
Je bent het zelf ook geweest hypocriet. Hetzelfde als een gestopte roker die rokers de maat gaat nemen. Gooi jezelf weg joh.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 23:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je hebt mail gehad? Waarom ben je anno 2024 nog steeds lid van deze partij?
Is dat serieus de reden?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 23:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Waarom niet ?
Is toch mijn keuze ?
Trouwens dan hebben we nog wat te lachen.
Zeker over space aliens .
Je weet maar nooit als we op eens reptielen colonies out of space gaan krijgen
Geweest ja. Dat zeg je goed. Als je sinds corona, en nog erger sinds invasie van Oekraïne in 2022, nog lid bent van die bende facisten ben je achterlijkquote:Op zaterdag 25 mei 2024 23:07 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Je bent het zelf ook geweest hypocriet. Hetzelfde als een gestopte roker die rokers de maat gaat nemen. Gooi jezelf weg joh.
Nee, en de tijd dat jij er nog fan van was, was het ook al een onguur clubje.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 23:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Geweest ja. Dat zeg je goed. Als je sinds corona, en nog erger sinds invasie van Oekraïne in 2022, nog lid bent van die bende facisten ben je achterlijk
Ja. Als je het na corona en de inval van Oekraïne in 2022 nog steeds niet inziet ben je achterlijk.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 23:14 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Nee, en de tijd dat jij er nog fan van was, was het ook al een onguur clubje.
Ik heb geen uitkering.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 23:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Als je het na corona en de inval van Oekraïne in 2022 nog steeds niet inziet ben je achterlijk.
Suijkerbuijk kan dat geld van zijn uitkering beter in zijn boot steken dan in die fascistische oplichters
Apart dat je hier een beetje verontwaardigd loopt te doen terwijl je het dikke prima vindt dat Israël de beest uithangt in Gaza. Over politieke oriëntatie gesproken.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Lig er ook niet wakker van en ben rechts, wat nu?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Politieke oriëntatie heeft er niets mee te maken, idioten zitten overal. Of was Starhopper wel een normaal persoon toen die nog extreem rechts was? Hou toch eens op met die haast ziekelijke obsessie om altijd maar iemands karakter direct te koppelen aan politieke voorkeur.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Klopt. Maar ook niet nieuw. In Nederland wordt (of werd) zoiets met snelrecht afgedaan. ¤ 250.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 20:46 schreef TLC het volgende:
Toch apart dat een geweldsmisdrijf, waarbij het slachtoffer een hersenschudding opliep, onbestraft blijft
Ja, ho! Zodra je iemand die in dienst is van de overheid belaagt, dan liggen de normen anders.quote:Op zondag 26 mei 2024 08:32 schreef Loverboii het volgende:
Had mss een hogere straf gekregen als het met een fakkel was.
Ook al is het in België, heb zo'n vermoeden dat de straf hoger was geweest als het iemand anders dan Baudet was...quote:Op zondag 26 mei 2024 08:32 schreef Loverboii het volgende:
Had mss een hogere straf gekregen als het met een fakkel was.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij valt de fakkeldrager onder Nederland recht, en de paraplumepper onder Belgisch recht.quote:Op zondag 26 mei 2024 08:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, ho! Zodra je iemand die in dienst is van de overheid belaagt, dan liggen de normen anders.
Maar goed, dit is dus het probleem van de overheid die vooral goed zorgt voor de overheid…
of een hondquote:Op zondag 26 mei 2024 08:48 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ook al is het in België, heb zo'n vermoeden dat de straf hoger was geweest als het iemand anders dan Baudet was...
En jij denkt dat de verschillen tussenbeide groot zijn?quote:Op zondag 26 mei 2024 08:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar volgens mij valt de fakkeldrager onder Nederland recht, en de paraplumepper onder Belgisch recht.
Je kunt beide om die reden niet met elkaar vergelijken.quote:Op zondag 26 mei 2024 08:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En jij denkt dat de verschillen tussenbeide groot zijn?
Zeker niet.
Mocht je denken dat je mij in de hoek hebt nu, dan raad ik je aan een paar reacties terug te lezen.
Vanwaar toch steeds die neiging om de collaborateurs van het FvD "politici" te noemen?quote:Op zondag 26 mei 2024 09:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je kunt beide om die reden niet met elkaar vergelijken.
Dan moet je op zoek gaan naar een vergelijkbare zaak in België.
Ik vind zelf een aanval op een politicus een aanval op de democratische rechtsstaat, en om die reden de straf absurd laag.
Maar dat is België aan te rekenen.
Je roept toch steeds dat je bent afgekeurd vanwege je rug? Heb je geen inkomen dan?quote:Op zaterdag 25 mei 2024 23:44 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Ik heb geen uitkering.
Verder kost maar 25 euro per jaar .
De MacDonald is nog duurder deze tijd
Hmm.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 22:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat doet helemaal niemand. Ik praat geen geweld tegen politici goed. Ik zeg dat het begrijpelijk is dat Baudet af en toe klappen vangt. Uiteraard dat lui van bepaalde politieke orientatie alles doen om woorden te verdraaien. Baudet is de enige politicus die ik over mensen op de bek slaan heb gehoord. Maar uiteraard is hij slachtoffer
Triest dat mensen in Nederland het opnemen voor politici die geweld goedpraten. Zie Baudets standpunten aangaande Oekraine.
Dat klopt, ik vind het inderdaad prima dat Israël hun burgers probeert te beschermen tegen terreurgoeperingen die het land al decennialang lastig valen. Maar wat heeft dit met deze situatie te maken?quote:Op zondag 26 mei 2024 00:11 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Apart dat je hier een beetje verontwaardigd loopt te doen terwijl je het dikke prima vindt dat Israël de beest uithangt in Gaza. Over politieke oriëntatie gesproken.
Je kunt altijd spreken van tendensen die binnen sommige kringen leven, als deze vervolgens benoemd wordt moet je dat niet zo persoonlijk opvatten. Je kunt neem ik aan prima voor jezelf invullen of het op jou van toepassing is of niet?quote:Op zondag 26 mei 2024 01:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Politieke oriëntatie heeft er niets mee te maken, idioten zitten overal. Of was Starhopper wel een normaal persoon toen die nog extreem rechts was? Hou toch eens op met die haast ziekelijke obsessie om altijd maar iemands karakter direct te koppelen aan politieke voorkeur.
Eerste zin: wat doen kinderen überhaupt op politieke bijeenkomsten? Als we niet normaal willen maken wat niet normaal is, dan lijkt dit me een goed begin.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 21:02 schreef Claudia_x het volgende:
Domme tweet inderdaad van Pepijn. En wat voor sukkel doet zoiets in hemelsnaam met een kind op z'n arm?
Over het besluit om de paraplumepper niet te vervolgen: hoe is dat gemotiveerd?
Ik snap ergens wel dat ze niet vervolgen (op basis van wat er in duizenden andere zaken is besloten), maar wat mij betreft mag het aanvallen van een politicus net als een agent of zorgmedewerker toch echt wel met een andere gradatie bestraft worden. Inderdaad om precedenten te voorkomen en als afschrikmiddel.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:20 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Lieverd, ik was sarcastisch. Ik vind het een onbegrijpelijke beslissing om niet te vervolgen en vind daarnaast dat hiermee een gevaarlijk precedent wordt geschapen.
Een vastberaden dader schrik je niet af met strengere straffen.quote:Op zondag 26 mei 2024 10:58 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik snap ergens wel dat ze niet vervolgen (op basis van wat er in duizenden andere zaken is besloten), maar wat mij betreft mag het aanvallen van een politicus net als een agent of zorgmedewerker toch echt wel met een andere gradatie bestraft worden. Inderdaad om precedenten te voorkomen en als afschrikmiddel.
Wat mij betreft ook zwaardere straffen voor politici bij veroordeling van wat dan ook. Voorbeeldfunctie enzo.quote:Op zondag 26 mei 2024 10:58 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik snap ergens wel dat ze niet vervolgen (op basis van wat er in duizenden andere zaken is besloten), maar wat mij betreft mag het aanvallen van een politicus net als een agent of zorgmedewerker toch echt wel met een andere gradatie bestraft worden. Inderdaad om precedenten te voorkomen en als afschrikmiddel.
Met zo'n aparte gradatie kun je dan een gevangenisstraf van een week ofzo toepassen ipv dat al die knokpartijtjes tijdens het uitgaansleven je celcapaciteit overstroomt.
Hoewel ik het absoluut niet met Baudet eens ben en hem in bepaalde opzichten gevaarlijk vindt: het blijft een politicus, een gekozen kamerlid.quote:Op zondag 26 mei 2024 09:38 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Vanwaar toch steeds die neiging om de collaborateurs van het FvD "politici" te noemen?
Tsja, dan denken we daar gewoon anders over. Ik ben van mening dat (staats)geweld tegen vijandige/met vijandige staten en volkeren collaborerende bewegingen (autonomen, AfD, FvD) en zelfs ronduit terroristische bewegingen (Hamas leden en aanhangers op universiteiten) gelegitimeerd is. Ik vind het zelfs een plicht van de staat tegenover zijn burgers om zulke bewegingen te bestrijden.quote:Op zondag 26 mei 2024 11:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoewel ik het absoluut niet met Baudet eens ben en hem in bepaalde opzichten gevaarlijk vindt: het blijft een politicus, een gekozen kamerlid.
En daartegen ga je in een democratie een andere strijd aan dan voor eigen rechter spelen en proberen met fysiek geweld hem buiten spel te zetten.
In een rechtstaat gaat dat via het openbaar ministerie, justitie, rechters, etc.quote:Op zondag 26 mei 2024 13:45 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Tsja, dan denken we daar gewoon anders over. Ik ben van mening dat (staats)geweld tegen vijandige/met vijandige staten en volkeren collaborerende bewegingen (autonomen, AfD, FvD) en zelfs ronduit terroristische bewegingen (Hamas leden en aanhangers op universiteiten) gelegitimeerd is. Ik vind het zelfs een plicht van de staat tegenover zijn burgers om zulke bewegingen te bestrijden.
Helaas gebeurt dat eerste dus niet; zelfs na aantoonbare spionage voor zowel Rusland als China is bijv. de AfD nog altijd geen verboden organisatie. De overheid verzaakt ook op dat vlak helaas totaal.quote:Op zondag 26 mei 2024 13:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
In een rechtstaat gaat dat via het openbaar ministerie, justitie, rechters, etc.
En niet door zelf iemand met een paraplu of bierflesje te slaan, of, zoals Volkert deed, de politicus te vermoorden.
Hoe is dat onomstotelijk vastgesteld dan.quote:Op zondag 26 mei 2024 13:53 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Helaas gebeurt dat eerste dus niet; zelfs na aantoonbare spionage voor zowel Rusland als China is bijv. de AfD nog altijd geen verboden organisatie. De overheid verzaakt ook op dat vlak helaas totaal.
Dat is uiteraard het ideaal. Maar in dit geval wordt nogal overdreven gedaan. Van dat politicus aangevallen geblaat. Dit soort incidenten is eerder gewoon een ruzie. Dat Baudet klappen krijgt komt niet omdat hij politicus is maar omdat het gewoon een hele nare man is. Schouders over ophalen en door. De Belgische rechter dacht daar blijkbaar ook zo over. Qua dat aangaat is het ook raar dat men constant zegt, het is aan de rechter maar in dit topic ook zegt de rechter heeft het fout als die rechter beoordeelt dat de parapluklapper eigenlijk geen straf krijgt.quote:Op zondag 26 mei 2024 13:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
In een rechtstaat gaat dat via het openbaar ministerie, justitie, rechters, etc.
En niet door zelf iemand met een paraplu of bierflesje te slaan, of, zoals Volkert deed, de politicus te vermoorden.
Omdat jouw persoonlijke mening daar niet echt relevant voor is misschien?quote:Op zondag 26 mei 2024 09:38 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Vanwaar toch steeds die neiging om de collaborateurs van het FvD "politici" te noemen?
Kortom, een nare man mag best klappen krijgen?quote:Op zondag 26 mei 2024 15:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is uiteraard het ideaal. Maar in dit geval wordt nogal overdreven gedaan. Van dat politicus aangevallen geblaat. Dit soort incidenten is eerder gewoon een ruzie. Dat Baudet klappen krijgt komt niet omdat hij politicus is maar omdat het gewoon een hele nare man is. Schouders over ophalen en door. De Belgische rechter dacht daar blijkbaar ook zo over. Qua dat aangaat is het ook raar dat men constant zegt, het is aan de rechter maar in dit topic ook zegt de rechter heeft het fout als die rechter beoordeelt dat de parapluklapper eigenlijk geen straf krijgt.
Ik denk dat het een van de twee is, óf je vindt dat we dit soort zaken aan de rechter overlaten. In dat geval was dit allemaal niet zo erg dus. Of je zegt wij kunnen voor onszelf bepalen wat we van zaken vinden, dan kan de een dit dus beoordelen als je mag nooit een politicus fysiek aanpakken en een ander kan dan zeggen het mag onder voowaarde XYZ.
Sowieso is dat hele idee van bepaalde mensen een uitzonderingspositie geven, bijvoorbeeld dat politici meer beschermd worden door het recht maar een gevaarlijk idee wat mij betreft. Als je het al doet zouden ze zoals ik al zei ook zwaarder gestraft moeten worden als de rechtbank bepaald dat ze iets fout gedaan hebben.
Dus iedereen die jou een vervelend figuur vindt mag jou ongestraft een paar tikken verkopen?quote:Op zondag 26 mei 2024 15:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is uiteraard het ideaal. Maar in dit geval wordt nogal overdreven gedaan. Van dat politicus aangevallen geblaat. Dit soort incidenten is eerder gewoon een ruzie. Dat Baudet klappen krijgt komt niet omdat hij politicus is maar omdat het gewoon een hele nare man is. Schouders over ophalen en door. De Belgische rechter dacht daar blijkbaar ook zo over. Qua dat aangaat is het ook raar dat men constant zegt, het is aan de rechter maar in dit topic ook zegt de rechter heeft het fout als die rechter beoordeelt dat de parapluklapper eigenlijk geen straf krijgt.
Ik denk dat het een van de twee is, óf je vindt dat we dit soort zaken aan de rechter overlaten. In dat geval was dit allemaal niet zo erg dus. Of je zegt wij kunnen voor onszelf bepalen wat we van zaken vinden, dan kan de een dit dus beoordelen als je mag nooit een politicus fysiek aanpakken en een ander kan dan zeggen het mag onder voowaarde XYZ.
Sowieso is dat hele idee van bepaalde mensen een uitzonderingspositie geven, bijvoorbeeld dat politici meer beschermd worden door het recht maar een gevaarlijk idee wat mij betreft. Als je het al doet zouden ze zoals ik al zei ook zwaarder gestraft moeten worden als de rechtbank bepaald dat ze iets fout gedaan hebben.
Als je zegt dat het altijd aan de rechter is, betekent dat niet dat je het altijd automatisch met de uitspraak eens hoeft te zijn. Net zoals iemand het niet met een politicus eens hoeft te zijn.quote:Op zondag 26 mei 2024 15:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja types die graag klappen uitdelen vangen ze ook.quote:Op zondag 26 mei 2024 15:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, een nare man mag best klappen krijgen?
Dat vind ik een heel bijzondere redenering.
Dat is natuurlijk veel te simpel. Een aanval op een politicus kan heel wat andere dingen zijn dan een aanval op de rechtsstaat. Kan ook gewoon zinloos geweld zijn of legio andere dingen. Sowieso is het natuurlijk nogal belangrijk welke politicus, als je Putin aanvalt noem jij het een aanval op hun rechtsstaat ik noem dat een verzetsdaad.quote:Verder is een aanval op politici een aanval op onze democratische rechtsstaat.
Dat wordt zwaarder bestraft..
Precies en als iemand als Baudet klappen krijgt heeft dat weinig impact op de samenleving. Lage straf is dus op zijn plaats. Of wil jij plaatsnemen op de stoel van de rechter?quote:Dat geldt ook voor andere geweldsmisdrijven die grote impact hebben op de samenleving. Dat zorgt ook voor hogere straffen.
Het strafrecht is geen eenheidsworst, elke veroordeling is maatwerk.
Jij zit maar al te graag op de stoel van de rechter zo te zienquote:Op zondag 26 mei 2024 16:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja types die graag klappen uitdelen vangen ze ook.
[..]
Dat is natuurlijk veel te simpel. Een aanval op een politicus kan heel wat andere dingen zijn dan een aanval op de rechtsstaat. Kan ook gewoon zinloos geweld zijn of legio andere dingen. Sowieso is het natuurlijk nogal belangrijk welke politicus, als je Putin aanvalt noem jij het een aanval op hun rechtsstaat ik noem dat een verzetsdaad.
[..]
Precies en als iemand als Baudet klappen krijgt heeft dat weinig impact op de samenleving. Lage straf is dus op zijn plaats. Of wil jij plaatsnemen op de stoel van de rechter?
Nee dat zeg ik niet, ik snap dat lezen altijd moeilijk is. Ik zeg ik vind het begrijpelijk dat Baudet klappen krijgt.quote:Op zondag 26 mei 2024 16:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus iedereen die jou een vervelend figuur vindt mag jou ongestraft een paar tikken verkopen?
Waarom zou je het aan de rechter overlaten als hij uitspraken doet waar je het niet mee eens bent.quote:Op zondag 26 mei 2024 16:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als je zegt dat het altijd aan de rechter is, betekent dat niet dat je het altijd automatisch met de uitspraak eens hoeft te zijn. Net zoals iemand het niet met een politicus eens hoeft te zijn.
Ja dat geldt inderdaad voor letterlijk iedereen in deze topics? Ik heb sinds de basisschool niemand meer op zijn bek geslagen en ben ook niet van plan dat ooit nog te doen. Maar dat maakt ook niet dat ik in elke klap die ergens valt een aanval op de rechtsstaat zie.quote:Het verschil hier is: mensen die het niet met de uitspraak van de rechter eens zijn, leggen zich erbij neer. Misschien vinden ze het zelfs wel "gewoon een hele nare man", maar ze gaan niet die rechter met een paraplu voor zijn bek slaan.
Uiteraard, zelfverdediging is wat mij betreft je recht. Je zult toch echt zelf moeten bepalen wanneer dat begint en hoeveel geweld je daarbij gebruikt.quote:Jij lijkt te vinden dat mensen zelf wel mogen bepalen wanneer geweld geoorloofd is.
Baudet heeft de man met paraplu geslagen?quote:Op zondag 26 mei 2024 16:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja types die graag klappen uitdelen vangen ze ook.
[..]
Poetin is een Nederlandse politicus?quote:Dat is natuurlijk veel te simpel. Een aanval op een politicus kan heel wat andere dingen zijn dan een aanval op de rechtsstaat. Kan ook gewoon zinloos geweld zijn of legio andere dingen. Sowieso is het natuurlijk nogal belangrijk welke politicus, als je Putin aanvalt noem jij het een aanval op hun rechtsstaat ik noem dat een verzetsdaad.
[..]
Wat voor impact op de samenleving heeft het zwaaien met een fakkel?quote:Precies en als iemand als Baudet klappen krijgt heeft dat weinig impact op de samenleving. Lage straf is dus op zijn plaats. Of wil jij plaatsnemen op de stoel van de rechter?
Wat heeft dit te maken met dat een rechter dan ook maar geen straf op moet leggen?quote:Op zondag 26 mei 2024 16:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik niet, ik snap dat lezen altijd moeilijk is. Ik zeg ik vind het begrijpelijk dat Baudet klappen krijgt.
Je zal maar familie verloren zijn in Oekraine en die klaploper zegt dat dat het mooiste is wat hij ooit heeft meegemaakt. Ik snap wel dat de stoppen dan doorslaan.
Vraag me af hoe Baudet het op zou vatten als weet ik veel zijn kind overleid en mensen verkondigen dat het de mooiste dag uit hun leven is. Waarschijnlijk zou hij nogal agressief worden. Deelt hij dan wat tikken uit aan de persoon die dat zegt begrijp ik dát ook.
Omdat je dat dan de basis van een rechtsstaat vindt. Denk jij dat iedereen die een rechtszaak verliest het eens is met die uitspraak?quote:Op zondag 26 mei 2024 16:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Waarom zou je het aan de rechter overlaten als hij uitspraken doet waar je het niet mee eens bent.
Waar het om ging, is wanneer het is toegestaan om geweld tegen iemand te gebruiken waar je het niet mee eens bent maar verder niets illegaals of strafbaars doet. Of dat nu een politicus, rechter, politieagent of wie dan ook is. Het zijn allemaal personen die hun ambt uitoefenen en beslissingen nemen of uitspraken doen waar niet iedereen het mee eens zal zijn.quote:Dat je het met een politicus niet eens hoeft te zijn is natuurlijk heel wat anders. Extreem rare vergelijking, een politicus is uiteraard partijdig een rechter wordt geacht dat niet te zijn. Dat is dus totaal appels met peren. Met zon opmerking snap ik wel dat we het niet eens worden.
Als jij politici vergelijkbaar vindt met rechters of zeg politieagenten, ik vindt dat absoluut onvergelijkbaar.
Dat ben ik ook wel met je eens. Wanneer Baudet of wie dan ook in een ruzie verzeild raakt en dat komt uiteindelijk tot een handgemeen waarbij Baudet een klap voor zijn bek krijgt, zie ik dat ook niet als een aanval op de rechtsstaat. Maar wanneer een totaal onbekende uit het niets Baudet fysiek aanvalt vanwege zijn denkbeelden, zonder dat ze elkaar ooit hebben gesproken, dan vind ik dat een kwalijke zaak.quote:Ja dat geldt inderdaad voor letterlijk iedereen in deze topics? Ik heb sinds de basisschool niemand meer op zijn bek geslagen en ben ook niet van plan dat ooit nog te doen. Maar dat maakt ook niet dat ik in elke klap die ergens valt een aanval op de rechtsstaat zie.
Zelfverdediging is wat mij betreft inderdaad ook je recht. Maar een politicus die jou niet kent en vice versa uit het niets aanvallen om zijn denkbeelden, vind ik niets met zelfverdediging te maken hebben.quote:Uiteraard, zelfverdediging is wat mij betreft je recht. Je zult toch echt zelf moeten bepalen wanneer dat begint en hoeveel geweld je daarbij gebruikt.
Nee hij gaf in de tweede kamer aan dat hij Klaver op zijn bek wilde slaan omdat hij zich beledigd voelde. Daarmee praat Baudet het dus zelf in de tweede kamer al goed om bij een meningsverschil op de vuist te gaan. Hypocriet dus dat Thierry hier een zaak van probeerde te maken.quote:Op zondag 26 mei 2024 16:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Baudet heeft de man met paraplu geslagen?
Gewoon een voorbeeld van een politicus waarbij het weinig controversieel is om hem met een plu te slaan. Om de fantasielozen die dombo dingen zeggen als geweld tegen een politicus is altijd fout.quote:Poetin is een Nederlandse politicus?
Dat was extreem kwalijk, Kaag werd thuis opgezocht. Daarbij is Kaag in tegenstelling tot Thierry niet 24/7 bezig met mensen ophitsen tot dat soort daden. Goed dus dat daar meer aan gedaan werd. Raar om deze vergelijking te maken. Dan moet je wel heel zwart-wit denken als je dat vergelijkbaar vindt.quote:Wat voor impact op de samenleving heeft het zwaaien met een fakkel?
No shit? Ik heb het meerdere keren over de uitspraak bij het incident in Belgie. Jij kan het echt totaal niet volgen he een discussie als dit.quote:En de belager van Baudet is niet in Nederland veroordeeld he?
Alles loopt mank in je reactie.
Wat hebben dingen die invloed hebben op de strafmaat met de straf te maken? Dat ga ik allemaal niet uitleggen.quote:Op zondag 26 mei 2024 17:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat heeft dit te maken met dat een rechter dan ook maar geen straf op moet leggen?
Je kan wel de lezer de schuld geven, maar kijk eerst even naar wat je zelf schrijft.
Daar had ik het over de omstandigheden van de Oekrainer, daarom zei ik dat je moest lezen. Nu wordt duidelijk dat je niet begrijpt hoe rechtspraak werkt. Oké ik snap het sorry dat ik aannam dat je niet las.quote:Hoe bepaalt de rechter de strafmaat?
Een rechter zoekt altijd naar een passende straf en houdt daarbij rekening met de omstandigheden. Welke straf de rechter geeft, hangt af van:
de ernst van het misdrijf
omstandigheden van het misdrijf en leeftijd en voorgeschiedenis van de dader
wettelijke kaders
https://www.rechtspraak.n(...)de%20%E2%80%93%20tbs.
Wat bedoel je met verliezen? Niet krijgen wat je hoopte? Ik denk dat meestal mensen tevreden zijn met een uitspraak. Zie ook hoe mensen naar een rijdende rechter stappen en dat ook de verliezende partij het accepteert ook al zagen zij het anders.quote:Op zondag 26 mei 2024 17:38 schreef Repentless het volgende:
[..]
Omdat je dat dan de basis van een rechtsstaat vindt. Denk jij dat iedereen die een rechtszaak verliest het eens is met die uitspraak?
Goed dus als ik morgen een politiek partijtje vindt, moet de rechter het zwaarder straffen als ik vervolgens ergens een klap vang? Dit soort uizonderingen moet een reden hebben, voor hulpverleners of overheidsdienaars is dat begrijpelijk. Bij politici als Baudet zeker niet, hij creert zelf het klimaat waar dit gebeurt. Zie ook zijn constante verdachtmakingen van collegas.quote:Waar het om ging, is wanneer het is toegestaan om geweld tegen iemand te gebruiken waar je het niet mee eens bent maar verder niets illegaals of strafbaars doet. Of dat nu een politicus, rechter, politieagent of wie dan ook is. Het zijn allemaal personen die hun ambt uitoefenen en beslissingen nemen of uitspraken doen waar niet iedereen het mee eens zal zijn.
Maar waarom toch telkens deze stroman. Niemand beweert dat je een politicus waar je het niet mee eens bent op zijn bek mag slaan. Ik doe dat zeker niet. Ik zeg wel er zijn redenen die je kunt hebben om een politicus op de bek te slaan. Bij Baudet is er een heel pakket aan zaken waarom hij klappen vangt. Dat is ook niet erg, dat is onze maatschappij die zich weert tegen een fascist als Baudet.quote:Iemand die zegt dat dat nooit aan een burger, maar altijd aan een rechter is om dat te bepalen, kan het dan alsnog niet eens zijn wanneer de rechter bepaalt dat dat gebruikte geweld toelaatbaar/niet strafbaar waa. Maar dat betekent niet dat die persoon dan vindt dat hij dan maar die rechter voor zijn bek mag slaan omdat hij het niet met zijn uitspraak eens is, net zo min als hij vindt dat mensen een politicus voor hun bek mogen slaan waar ze het niet mee eens zijn.
In absoluten als dit denken vind ik altijd maar eng. De wereld is niet zwart-wit, stellen dat het wel zo is doen voornamelijk extremisten.quote:Dus: ze laten het te allen tijde aan de rechter, ook als die een oordeel velt waar ze het niet mee eens zijn. Net zoals iemand die het niet eens is met een politicus, die niks strafbaars/illegaals doet, zou moeten doen. Zelfs als ze het de grootste klootzak op aarde vinden.
Ik zou niet weten waarom het spreken een verschil maakt in deze, Baudet zendt zijn boodschap wijd en ver. Als je Adolf in de tweede-wereldoorlog om had willen leggen had je dan eerst een kop koffie met hem moeten drinken voor je die beslissing maaktquote:Dat ben ik ook wel met je eens. Wanneer Baudet of wie dan ook in een ruzie verzeild raakt en dat komt uiteindelijk tot een handgemeen waarbij Baudet een klap voor zijn bek krijgt, zie ik dat ook niet als een aanval op de rechtsstaat. Maar wanneer een totaal onbekende uit het niets Baudet fysiek aanvalt vanwege zijn denkbeelden, zonder dat ze elkaar ooit hebben gesproken, dan vind ik dat een kwalijke zaak.
Natuurlijk wel, een democratie kan vervallen tot een dictatuur als we dat laten gebeuren. Bijvoorbeeld stel je bent trans of Oekrainer dan is Thierry's verhaal gewoon een aanval op jouw gesteldheid. Het is een nogal gepriviligeerd idee dat je het uit moet strijden met het woord totaal oneerlijk ook. Een burger heeft totaal niet hetzelfde podium als Baudet. Als politici hun podium zo misbruiken krijg je dit soort taferelen.quote:Zelfverdediging is wat mij betreft inderdaad ook je recht. Maar een politicus die jou niet kent en vice versa uit het niets aanvallen om zijn denkbeelden, vind ik niets met zelfverdediging te maken hebben.
https://forum-fok.digidip(...)F3%2F25%23p213695583quote:Op zondag 26 mei 2024 20:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee hij gaf in de tweede kamer aan dat hij Klaver op zijn bek wilde slaan omdat hij zich beledigd voelde. Daarmee praat Baudet het dus zelf in de tweede kamer al goed om bij een meningsverschil op de vuist te gaan. Hypocriet dus dat Thierry hier een zaak van probeerde te maken.
[..]
Gewoon een voorbeeld van een politicus waarbij het weinig controversieel is om hem met een plu te slaan. Om de fantasielozen die dombo dingen zeggen als geweld tegen een politicus is altijd fout.
[..]
Dat was extreem kwalijk, Kaag werd thuis opgezocht. Daarbij is Kaag in tegenstelling tot Thierry niet 24/7 bezig met mensen ophitsen tot dat soort daden. Goed dus dat daar meer aan gedaan werd. Raar om deze vergelijking te maken. Dan moet je wel heel zwart-wit denken als je dat vergelijkbaar vindt.
[..]
No shit? Ik heb het meerdere keren over de uitspraak bij het incident in Belgie. Jij kan het echt totaal niet volgen he een discussie als dit.
Je bent kennelijk geen jurist en hoopt maar dat ik geen jurist ben zodat je jezelf eruit kan bluffen. Echter, helaas voor jou ben ik wel een jurist en nog een goede ook.quote:Op zondag 26 mei 2024 20:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat hebben dingen die invloed hebben op de strafmaat met de straf te maken? Dat ga ik allemaal niet uitleggen.
Als dit je vraag is aan mij had ik inderdaad gelijk dat je niet begrijpt waar we het over hebben.
[..]
Daar had ik het over de omstandigheden van de Oekrainer, daarom zei ik dat je moest lezen. Nu wordt duidelijk dat je niet begrijpt hoe rechtspraak werkt. Oké ik snap het sorry dat ik aannam dat je niet las.
Lol, ik claim helemaal nergens iets over strafbaarheid. Ik gaf omstandigheden van de dader aan, die de rechter zou meenemen. Ik zei hij is Oekrainer.quote:Op maandag 27 mei 2024 00:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent kennelijk geen jurist en hoopt maar dat ik geen jurist ben zodat je jezelf eruit kan bluffen. Echter, helaas voor jou ben ik wel een jurist en nog een goede ook.
Je loopt echt wartaal uit te kramen.
Begrip hebben voor de dader staat compleet los van de vraag of iets strafbaar is. Ik kan ook begrip hebben dat een vader van iemand die verkracht is de dader opzoekt en hem het ziekenhuis in slaat. Maar het is en blijft strafbaar en zou ook bestraft moeten worden. Eigenrichting is betonrot in de fundering van rechtsstatelijkheid.
Als je het ergens niet eens mee bent moet je gewoon woorden blijven gebruiken.
Ik lees verdomd goed. Jij verdedigt deze beslissing op basis van dat jij Baudet een klootzak vindt. Daar reageer ik op.quote:Op maandag 27 mei 2024 00:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lol, ik claim helemaal nergens iets over strafbaarheid. Ik gaf omstandigheden van de dader aan, die de rechter zou meenemen. Ik zei hij is Oekrainer.
Vervolgens vroeg jij aan mij wat dat uitmaakt. Waarom vraag je dat als je het al weetWat denk jij dan dat de reden is dat de man hiermee wegkomt?
Ik ben zeker geen jurist. Maar dat je je titel wil gebruiken om een argument te winnen zegt al genoeg. Ik zou echt wat aan je leesvaardigheid doen, is belangrijk in jouw werk. Misschien kun je dan een goede jurist worden zoals je hier fantaseert. Dat je ongelijk hebt mag duidelijk zijn, we kunnen gewoon lezen dat de man geen straf krijgt enkel voorwaarden.
https://www.ad.nl/buitenl(...)re%20feiten%20plegen.
Grappig hoe je jezelf voor lul zet.
Wat zouden al die d66 rechter gekkies nu denken? In België vinden ze het wel prima maar die D66rechters van ons pakken het wel aanquote:Op maandag 27 mei 2024 19:20 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-bierflesje-a4200080
Ik vermoed gewoon kortsluiting.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Wat zouden al die d66 rechter gekkies nu denken? In België vinden ze het wel prima maar die D66rechters van ons pakken het wel aan
Nog een minderjarige ook tegenover een dakloze allochtoon.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Wat zouden al die d66 rechter gekkies nu denken? In België vinden ze het wel prima maar die D66rechters van ons pakken het wel aan
Simpel. Ze wisten dat er ophef zou komen, dus heeft eerst de Belgische rechter gezegd dat een meerderjarige verdachte niet vervolgd wordt voor een poging om de grote leider te vermoorden met een paraplu, zodat nu de Nederlandse justitie kan deugen en een minderjarige onder de bus gooit met een verdenking van mishandeling.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Cocaïne is a hell of a drug.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 11:13 schreef MatthijsDJ het volgende:
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100093867_bbd67a2f
Het was maar een bierflesje, laat die jongen toch gaan.
quote:Het Openbaar Ministerie eist 138 dagen jeugddetentie tegen de jongen die vorig jaar Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet met een bierfles op het hoofd sloeg. Naast de gevangenisstraf, waarvan 120 dagen voorwaardelijk, eist het OM een taakstraf van tachtig uur.
Het OM verdenkt de destijds 15-jarige van poging tot zware mishandeling met voorbedachten rade. Dat hij vooraf van plan was Baudet aan te vallen bleek uit telefoongegevens en de verklaring van de verdachte zelf. De zaak tegen een tweede jongen is geseponeerd wegens onvoldoende bewijs.
Over twee weken doet de rechtbank in Groningen uitspraak. Als de rechtbank de jongen veroordeelt volgens de eis, hoeft hij niet meer de cel in omdat hij die dagen al heeft uitgezeten in voorarrest.
Verkiezingsbijeenkomst Groningen
Het geweldsincident vond een jaar geleden plaats in een Gronings café, waar de partij van Baudet op dat moment een verkiezingsbijeenkomst hield. Tijdens een fotomoment deed de verdachte alsof hij een selfie wilde maken met de politicus. Vervolgens sloeg hij de FvD-leider meerdere keren op het hoofd met een bierfles, net boven diens oog en op het achterhoofd.
Baudet moest naar het ziekenhuis. Later zei hij dat het slechter had kunnen aflopen en gaf hij aan met zijn campagne door te gaan.
Grenzen overschreden
De officier van justitie benadrukt dat je het oneens mag zijn met een ander, bijvoorbeeld met een politicus, en dat ook mag laten blijken. "Maar daar zitten uiteraard grenzen aan en die zijn in deze zaak op zeer ernstige wijze overschreden."
Over de aanval zei Baudet eerder dat er sprake was van een "politieke aanslag" op standpunten van Forum voor Democratie. "Dit precies is wat op het spel staat. Mensen die ik vertegenwoordig, voelen zich ook bedreigd om voor hun mening uit te komen."
Een maand voor de aanval met de bierfles werd Baudet met een paraplu op zijn hoofd geslagen bij de universiteit van Gent. De man die dat deed, werd niet vervolgd.
https://nos.nl/artikel/25(...)aanviel-met-bierfles
Kan mooi samen met Raisa grafstenen gaan schrobben.quote:De rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, heeft de minderjarige jongen die een bekende politicus vorig jaar met een bierflesje tegen het hoofd geslagen heeft, veroordeeld voor poging tot zware mishandeling met voorbedachten rade.
Opzettelijk orde verstoren
Tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Groningen vorig jaar, heeft een minderjarige jongen de politicus met een bierflesje tegen het hoofd geslagen. In zijn verklaring laat hij weten dat hij het niet eens is met de opvattingen van de politicus. Hij zou naar de bijenkomst gegaan zijn om opzettelijk de orde te verstoren. Ook uit camerabeelden bleek dat de verdachte een slaande beweging maakte richting het hoofd van de politicus tijdens het maken van een selfie.
Oordeel van de rechtbank
De rechtbank is van oordeel dat de verdachte bewust de kans op zwaar lichamelijk letsel heeft aanvaard. Daarvoor is de verdachte een jeugddetentie opgelegd voor de duur van 109 dagen (met aftrek van voorarrest), waarvan 90 dagen voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaren en met daaraan gekoppeld meerdere bijzondere voorwaarden. Dit betekent dat verdachte niet (opnieuw) naar de jeugdgevangenis hoeft, zolang hij zich aan deze bijzondere voorwaarden houdt. Daarnaast heeft de rechtbank de verdachte ook nog een onvoorwaardelijke werkstraf voor de duur van 80 uren opgelegd.
https://www.rechtspraak.n(...)slaan-politicus.aspx
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |