Rare zin. Je bedoelt ‘credit kant’ (zonder ‘euren’)quote:Op donderdag 23 mei 2024 21:54 schreef GodsSon het volgende:
Kan prima, indien totale post negatief is kan je deze andersom verantwoorden. Vooruit ontvangen, aan de crediteuren kant. Maar een vooruit ontvangen bedrag maakt nog geen crediteur
Nee. Crediteur = inkoop.quote:Op donderdag 23 mei 2024 21:50 schreef Alpha0 het volgende:
Kan je een negatieve debiteurenpost op een balans hebben? Bijvoorbeeld omdat een debiteur te veel heeft betaald. Ik meende dat je op een balans nooit negatieve getallen tegen komt en dat in dit specifieke geval het dus een crediteur zou moeten zijn. Dus hoe zit dat?
Maar ook dit.quote:Op donderdag 23 mei 2024 21:53 schreef GGMM het volgende:
Of als je een creditnota verstuurt
Maar debiteuren is toch een verzameling van alles, dus dan zal het gesaldeerd nog steeds debet staan. Je zet niet elke debiteur individueel op je balans.
Dat doe je wel.quote:Op donderdag 23 mei 2024 21:53 schreef GGMM het volgende:
Maar debiteuren is toch een verzameling van alles, dus dan zal het gesaldeerd nog steeds debet staan. Je zet niet elke debiteur individueel op je balans.
Welnee, ik heb nog nooit het debiteurensaldo gerapporteerd op klantniveau op de balans. Dat je een specificatie op klantniveau hebt voor je credit control is een heel ander verhaal.quote:
Je presenteert het niet op klantniveau in de balans, maar als er op klantniveau een creditsaldo is, dan presenteer je dat saldo aan de creditzijde, niet aan de debetzijde. Er is immers geen grond tot salderen; je kan de vordering op debiteur X niet verrekenen met die op debiteur Y. Niet dat het iemand ene flikker boeit zolang je niet middelgroot bent, maar soit.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:06 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Welnee, ik heb nog nooit het debiteurensaldo gerapporteerd op klantniveau op de balans. Dat je een specificatie op klantniveau hebt voor je credit control is een heel ander verhaal.
Als er een klant is waar ik nog 100 euro van krijg en eentje die ik nog 50 euro moet betalen presenteer ik gewoon een debiteurensaldo van 50 euro aan debetzijde van de balans. Ook bij de multinational waar ik nu werk worden de rapporten op die manier opgesteld. Ik heb nog nooit bij een werkgever gewerkt die van mij verlangde dat ik dan aan de debetzijde "debiteuren waarvan we nog geld krijgen: 100" en aan de creditzijde "debiteuren met uitstaande creditnota's: 50" zet. Ook zeker niet zo geleerd tijdens m'n opleiding.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Je presenteert het niet op klantniveau in de balans, maar als er op klantniveau een creditsaldo is, dan presenteer je dat saldo aan de creditzijde, niet aan de debetzijde. Er is immers geen grond tot salderen; je kan de vordering op debiteur X niet verrekenen met die op debiteur Y. Niet dat het iemand ene flikker boeit zolang je niet middelgroot bent, maar soit.
Het zo ongeveer het eerste vinkklusje voor de beginnend assistent-accountants. En logisch ook, het is gewoon een schuld. Alles in het licht van materialiteit verder.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:14 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Als er een klant is waar ik nog 100 euro van krijg en eentje die ik nog 50 euro moet betalen presenteer ik gewoon een debiteurensaldo van 50 euro aan debetzijde van de balans. Ook bij de multinational waar ik nu werk worden de rapporten op die manier opgesteld. Ik heb nog nooit bij een werkgever gewerkt die van mij verlangde dat ik dan aan de debetzijde "debiteuren waarvan we nog geld krijgen: 100" en aan de creditzijde "debiteuren met uitstaande creditnota's: 50" zet. Ook zeker niet zo geleerd tijdens m'n opleiding.
Tuurlijk wel.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is immers geen grond tot salderen;
Dat soort detailinformatie (X en Y) hoort niet op de Balans. Er is één post "Debiteuren", gecumuleerd.quote:je kan de vordering op debiteur X niet verrekenen met die op debiteur Y.
Nee. Het is een negatieve vordering.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:16 schreef nostra het volgende:
[..]
En logisch ook, het is gewoon een schuld.
Ik denk dat het accountants het juist absoluut niet op prijs gaan stellen als je 1 grootboek op 2 plekken in de balans presenteert.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Het zo ongeveer het eerste vinkklusje voor de beginnend assistent-accountants. En logisch ook, het is gewoon een schuld. Alles in het licht van materialiteit verder.
Dit dus.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Tuurlijk wel.
[..]
Dat soort detailinformatie (X en Y) hoort niet op de Balans. Er is één post "Debiteuren", gecumuleerd.
Ik heb er twintig jaar in de audit opzitten - ja, dat willen ze wel.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:20 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik denk dat het accountants het juist absoluut niet op prijs gaan stellen als je 1 grootboek op 2 plekken in de balans presenteert.
[..]
Dit dus.
Ik ken minimaal 1 accountant die dat wel op prijs stelt. Over alle anderen kan ik niet met zekerheid een uitspraak doen maar ik ga er met redelijke mate van zekerheid vanuit dat die er hetzelfde over denkenquote:Op donderdag 23 mei 2024 22:20 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik denk dat het accountants het juist absoluut niet op prijs gaan stellen als je 1 grootboek op 2 plekken in de balans presenteert.
Niet als je in de veronderstelling verkeerd dat op een balans nooit negatieve bedragen voor komen.quote:
Misschien lees ik er overheen maar zie geen bevestiging van jouw "ja, dat willen ze wel" in de link die je geeft.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb er twintig jaar in de audit opzitten - ja, dat willen ze wel.
https://www.succesvolboek(...)n-overlopende-activa
Een creditsaldo bij de debiteuren moet als schuld worden opgenomen, en een debetsaldo bij de crediteuren moet als vordering worden opgenomen.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Misschien lees ik er overheen maar zie geen bevestiging van jouw "ja, dat willen ze wel" in de link die je geeft.
Of quote anders even welke passage je op doelt.
Waarom zou je in die veronderstelling verkeren?quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Niet als je in de veronderstelling verkeerd dat op een balans nooit negatieve bedragen voor komen.
Omdat je dat je hele leven altijd en overal gehoord hebt.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom zou je in die veronderstelling verkeren?
Toch wel!quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Een creditsaldo bij de debiteuren moet als schuld worden opgenomen, en een debetsaldo bij de crediteuren moet als vordering worden opgenomen.
(En nee, dat geldt niet voor de post als geheel)
Een saldo per debiteur, ja. Een creditnota op 1 debiteur kan onder omstandigheden wél gesaldeerd worden, een creditsaldo aan één debiteur niet. Nogmaals, dan is er sprake van een schuld, iets als een "negatieve vordering" bestaat niet.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Toch wel!
Een SALDO = gesaldeerd. Als die negatief is, verhuist-ie naar de andere kant.
Dat is alles wat er staat. En staat niet dat een negatief post als schuld naast de reguliere post debiteuren moet worden opgenomen.
De Balans kent geen saldo per debiteur. Alleen een saldo van alle debiteuren.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Een saldo per debiteur, ja. Een creditnota op 1 debiteur kan onder omstandigheden wél gesaldeerd worden, een creditsaldo aan één debiteur niet. Nogmaals, dan is er sprake van een schuld, iets als een "negatieve vordering" bestaat niet.
Maar jij verwacht op de balans dusquote:Op donderdag 23 mei 2024 22:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Een saldo per debiteur, ja. Een creditnota op 1 debiteur kan onder omstandigheden wél gesaldeerd worden, een creditsaldo aan één debiteur niet. Nogmaals, dan is er sprake van een schuld, iets als een "negatieve vordering" bestaat niet.
in plaats vanquote:Jantje: 50
Pietje: 100
Keesje: 200
?quote:Debiteuren: 350
Nee, er staat 1 post debiteuren en als er binnen die post een debiteur Klaas is met een saldo van -50, dan herclassificeer je die naar de overige schulden. Veel basaler is het niet.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:56 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Maar jij verwacht op de balans dus
[..]
in plaats van
[..]
?
Of veranderen de regels ineens magisch als er geen debiteur met een creditsaldo is?
Wat @:r_one zegt klopt volledig wat mij betreft. Nog los van het feit dat een reporting pack niet alleen simpelweg een balansje is, maar ook specificaties van alle balansrekeningen. En op die specificaties kan je precies zien voor welke debiteuren er een vordering is en voor welke een schuld. Dat verandert alleen niets aan hoe de eindbalans eruit ziet. Tenzij het totale debiteurensaldo negatief is, maar dat is logisch en net als @:r_one is dat het enige wat ik uit jouw link haal.
Boekingen en de saldibalans of debiteurenlijst zijn geen jaarrekening hè, het gaat om de verslaggevingstechnische presentatie.quote:Op donderdag 23 mei 2024 22:54 schreef r_one het volgende:
[..]
De Balans kent geen saldo per debiteur. Alleen een saldo van alle debiteuren.
Ben nu overigens wel heel benieuwd hoe jullie storno-boekingen inboeken. Maar dat terzijde.
Ook in dat handboek staat maar 1 zinnetje erover. Aan dat zinnetje voldoe ik ook door de specificaties van mijn balansrekening Debiteuren bij te voegen in de reporting pack en waarop duidelijk staat welke debiteuren een creditsaldo hebben. Nog steeds verandert er echter niks aan de eindbalans en ik haal ook nog steeds niet uit dat zinnetje dat dat moet.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, er staat 1 post debiteuren en als er binnen die post een debiteur Klaas is met een saldo van -50, dan herclassificeer je die naar de overige schulden. Veel basaler is het niet.
Zie ook het Deloitte handboek, pag 234
https://www.google.com/ur(...)EdAyO04_N7p8HTM1M7oG
Nb dat creditsaldi van debiteuren dus wat wezenlijk anders zijn dan een totale debiteurenpost met een creditsaldo.
Een reporting pack hoeft niet aan de RJ te voldoen. En gewoon debiteuren a/ overige schulden, vaak extracomptabel omdat je op debiteuren alleen vanuit je verkoop- en bankboek kan/mag boeken.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:20 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ook in dat handboek staat maar 1 zinnetje erover. Aan dat zinnetje voldoe ik ook door de specificaties van mijn balansrekening Debiteuren bij te voegen in de reporting pack en waarop duidelijk staat welke debiteuren een creditsaldo hebben. Nog steeds verandert er echter niks aan de eindbalans en ik haal ook nog steeds niet uit dat zinnetje dat dat moet.
Hoe zie je trouwens de journaalpost van die herclassificatie voor je? Debiteuren aan debiteuren?
Inderdaad. Mijn debiteuren specificeer ik per debiteur per einde jaar. Alle debiteuren die negatief staan, herklassificeer ik naar de creditzijde van de balans.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, er staat 1 post debiteuren en als er binnen die post een debiteur Klaas is met een saldo van -50, dan herclassificeer je die naar de overige schulden. Veel basaler is het niet.
Zie ook het Deloitte handboek, pag 234
https://www.google.com/ur(...)EdAyO04_N7p8HTM1M7oG
Nb dat creditsaldi van debiteuren dus wat wezenlijk anders zijn dan een totale debiteurenpost met een creditsaldo.
Dat klinkt al heel anders dan een (tweede) post 'Debiteuren' negatief bij de activa.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:44 schreef Bobby100 het volgende:
Accountant splitst het saldo altijd op o.b.v. een uitdraai van de debiteuren en neemt dan de achterstanden op bij debiteuren en de vooruitbetaling als vooruitontvangen bedragen bij de passiva.
quote:Overlopende activa kunnen als afzonderlijke post op de balans worden opgenomen, maar ook als onderdeel van de overige vorderingen (art. 364 lid 3 BW 2).
De accountant doet er een test op, dat bedrag is meer dan duidelijk triviaal, daarom verzoek tot aanpassen.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:14 schreef DIJK het volgende:
Bij meerdere accountantskantoren bij de audit krijg ik ook altijd het verzoek om negatieve debiteuren te herpresenteren onder de crediteuren. Gerommel in de marge en wat mij betreft overbodig, maar blijkbaar gebruikelijk.
Nou ja, je hebt de theorie en de praktijk. Als dit je eenmanszaakje is en het jou om het even, dan laat je het lekker zo. De fiscus zal het wat. Idem als je bij een beetje normaal bedrijf 5k teveel betaald krijgt.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 07:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Stel een debiteur betaalde een factuur twee maal (of teveel) dan boekte wij het bedrag op de debiteur. Dat was overzichtelijk. Theoretisch kan je dan een negatief debiteuren saldo krijgen. Dat is dus niet correct?
Dat bedrag is een vordering van die klant, je hebt geen wettelijke / juridische basis waarom dat bedrag van jou zou moeten zijn.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 07:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Stel een debiteur betaalde een factuur twee maal (of teveel) dan boekte wij het bedrag op de debiteur. Dat was overzichtelijk. Theoretisch kan je dan een negatief debiteuren saldo krijgen. Dat is dus niet correct?
Het kan gerommel in de marge zijn als het om kleine bedragen gaat, maar als ze echt klein zijn zal de accountant er ook niet moeilijk over doen. Als meerdere accountantskantoren er om vragen zal het geen gerommel in de marge zijn.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:14 schreef DIJK het volgende:
Bij meerdere accountantskantoren bij de audit krijg ik ook altijd het verzoek om negatieve debiteuren te herpresenteren onder de crediteuren. Gerommel in de marge en wat mij betreft overbodig, maar blijkbaar gebruikelijk.
Meer dan duidelijk triviaal, volgens de assessments van de accountants.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 08:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het kan gerommel in de marge zijn als het om kleine bedragen gaat, maar als ze echt klein zijn zal de accountant er ook niet moeilijk over doen. Als meerdere accountantskantoren er om vragen zal het geen gerommel in de marge zijn.
Te kort door de bocht, al snap ik je punt. Rapportagetechnisch gezien is een crediteur domweg iemand/bedrijf die geld van je krijgt. Balans bestaat uit bezetting enerzijds (debetzijde) en eigen vermogen en schulden anderzijds (creditzijde).quote:
Ook bij een eenmanszaak of een andere kleine jaarrekening zet je geen negatief bedrag op de balans of de debiteuren aan de creditzijde. Gewoon even dit losse bedrag apart op de balans vermelden onder overige schulden of teveel ontvangen bedragen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 08:28 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Te kort door de bocht, al snap ik je punt. Rapportagetechnisch gezien is een crediteur domweg iemand/bedrijf die geld van je krijgt. Balans bestaat uit bezetting enerzijds (debetzijde) en eigen vermogen en schulden anderzijds (creditzijde).
Voor statutaire doeleinden is het inderdaad zo dat debiteuren (klanten in jouw redenatie) met een negatief saldo moeten worden geherclassificeerd naar de credit zijde van de balans. Maar dat is afhankelijk of TS een eenmanszaakje heeft die niet controleplichtig is of bij een grotere organisatie werkt waar dit wel het geval is.
Eens, maar in zo'n geval zal er zeer waarschijnlijk geen haan naar kraaien.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook bij een eenmanszaak of een andere kleine jaarrekening zet je geen negatief bedrag op de balans of de debiteuren aan de creditzijde. Gewoon even dit losse bedrag apart op de balans vermelden onder overige schulden of teveel ontvangen bedragen.
Collega, al ben ik geen controller meerquote:Op vrijdag 24 mei 2024 10:18 schreef Irritatie100 het volgende:
Toch leuk dat een topic met zo'n relatief eenvoudige vraag uitgegroeid is tot iets wat ik als financial controller ook interessant vind. Ik heb in ieder geval bij mijn huidige werkgever nog nooit een balans aan de accountants gepresenteerd waarbij debiteuren met een tegoed op de creditzijde vermeld staan, gewoon alleen 1 grootboek Debiteuren aan de debetzijde met een uitgebreide specificatie van die balansrekening. De reconciliatie tussen balanstotaal en openstaande postenlijst is ook veel duidelijker voor iedereen op deze manier.
Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat wij een Japans moederbedrijf hebben en wij daar een branch van zijn, dus ook wij als Nederlandse vestiging hebben een Japanse rechtsvorm. Misschien ben ik teveel gewend geraakt aan deze manier van rapporteren, ik werk hier alweer 5,5 jaar van mijn in totaal 8-jarige Finance-loopbaan (en voor deze baan heb ik een paar jaar geen Finance-baan gehad). We doorstaan de accountantscontrole in ieder geval elk jaar met glans.
Aan de credit zijde van de balans staat meer dan alleen crediteurenquote:Op vrijdag 24 mei 2024 08:28 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Te kort door de bocht, al snap ik je punt. Rapportagetechnisch gezien is een crediteur domweg iemand/bedrijf die geld van je krijgt. Balans bestaat uit bezetting enerzijds (debetzijde) en eigen vermogen en schulden anderzijds (creditzijde).
Voor statutaire doeleinden is het inderdaad zo dat debiteuren (klanten in jouw redenatie) met een negatief saldo moeten worden geherclassificeerd naar de credit zijde van de balans. Maar dat is afhankelijk of TS een eenmanszaakje heeft die niet controleplichtig is of bij een grotere organisatie werkt waar dit wel het geval is.
Jij bekijkt het vanuit de terminilogie crediteur/debiteur met uitgangspunt inkoop/verkoop. Da's iets te beperkt. De creditzijde van een balans heet niet veoor niets zo. Engelse terminologie is wat duidelijker in mijn optiek (trade payables/receivables).quote:Op vrijdag 24 mei 2024 13:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Aan de credit zijde van de balans staat meer dan alleen crediteuren![]()
Hangt er vanaf of je bijv. inkoopt EN verkoopt aan een en dezelfde partij. In dat geval zul je dus wel allebei hebben.quote:Crediteuren boek je in mijn beleving in het inkoopboek, een creditfactuur voor een debiteur in het verkoopboek, onder die debiteur. Daar maak je toch niet serieus een crediteur voor aan.
Vandaar mijn opmerking.
Noem het dan ook geen 'crediteur' (het waren niet mijn woorden) maar creditzijde. Dat schept verwarring.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 13:29 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Jij bekijkt het vanuit de terminilogie crediteur/debiteur met uitgangspunt inkoop/verkoop. Da's iets te beperkt. De creditzijde van een balans heet niet veoor niets zo. Engelse terminologie is wat duidelijker in mijn optiek (trade payables/receivables).
Daar ga ik niet van uit.quote:[..]
Hangt er vanaf of je bijv. inkoopt EN verkoopt aan een en dezelfde partij. In dat geval zul je dus wel allebei hebben.
Zie mijn post #35.quote:Statutair zul je dan (afhankelijk van materialiteit) een herclassificering moeten doen, maar da's voor een jaarverslag en niet in je administratie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |