abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213661570
Kan je een negatieve debiteurenpost op een balans hebben? Bijvoorbeeld omdat een debiteur te veel heeft betaald. Ik meende dat je op een balans nooit negatieve getallen tegen komt en dat in dit specifieke geval het dus een crediteur zou moeten zijn. Dus hoe zit dat?
  Forum Admin donderdag 23 mei 2024 @ 21:53:45 #2
35723 crew  GGMM
pi_213661599
Of als je een creditnota verstuurt

Maar debiteuren is toch een verzameling van alles, dus dan zal het gesaldeerd nog steeds debet staan. Je zet niet elke debiteur individueel op je balans.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_213661602
Kan prima, indien totale post negatief is kan je deze andersom verantwoorden. Vooruit ontvangen, aan de crediteuren kant. Maar een vooruit ontvangen bedrag maakt nog geen crediteur
All management is Strategic Management.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 21:58:05 #4
5428 crew  miss_sly
pi_213661642
Natuurlijk kan dat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213661705
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 21:54 schreef GodsSon het volgende:
Kan prima, indien totale post negatief is kan je deze andersom verantwoorden. Vooruit ontvangen, aan de crediteuren kant. Maar een vooruit ontvangen bedrag maakt nog geen crediteur
Rare zin. Je bedoelt ‘credit kant’ (zonder ‘euren’)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_213661720
quote:
5s.gif Op donderdag 23 mei 2024 21:50 schreef Alpha0 het volgende:
Kan je een negatieve debiteurenpost op een balans hebben? Bijvoorbeeld omdat een debiteur te veel heeft betaald. Ik meende dat je op een balans nooit negatieve getallen tegen komt en dat in dit specifieke geval het dus een crediteur zou moeten zijn. Dus hoe zit dat?
Nee. Crediteur = inkoop.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_213661728
Geen enkel probleem.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 21:53 schreef GGMM het volgende:
Of als je een creditnota verstuurt

Maar debiteuren is toch een verzameling van alles, dus dan zal het gesaldeerd nog steeds debet staan. Je zet niet elke debiteur individueel op je balans.
Maar ook dit.
pi_213661737
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 21:53 schreef GGMM het volgende:
Dat doe je wel.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_213661752
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat doe je wel.
Welnee, ik heb nog nooit het debiteurensaldo gerapporteerd op klantniveau op de balans. Dat je een specificatie op klantniveau hebt voor je credit control is een heel ander verhaal.
pi_213661769
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:06 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Welnee, ik heb nog nooit het debiteurensaldo gerapporteerd op klantniveau op de balans. Dat je een specificatie op klantniveau hebt voor je credit control is een heel ander verhaal.
Je presenteert het niet op klantniveau in de balans, maar als er op klantniveau een creditsaldo is, dan presenteer je dat saldo aan de creditzijde, niet aan de debetzijde. Er is immers geen grond tot salderen; je kan de vordering op debiteur X niet verrekenen met die op debiteur Y. Niet dat het iemand ene flikker boeit zolang je niet middelgroot bent, maar soit.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_213661862
quote:
7s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Je presenteert het niet op klantniveau in de balans, maar als er op klantniveau een creditsaldo is, dan presenteer je dat saldo aan de creditzijde, niet aan de debetzijde. Er is immers geen grond tot salderen; je kan de vordering op debiteur X niet verrekenen met die op debiteur Y. Niet dat het iemand ene flikker boeit zolang je niet middelgroot bent, maar soit.
Als er een klant is waar ik nog 100 euro van krijg en eentje die ik nog 50 euro moet betalen presenteer ik gewoon een debiteurensaldo van 50 euro aan debetzijde van de balans. Ook bij de multinational waar ik nu werk worden de rapporten op die manier opgesteld. Ik heb nog nooit bij een werkgever gewerkt die van mij verlangde dat ik dan aan de debetzijde "debiteuren waarvan we nog geld krijgen: 100" en aan de creditzijde "debiteuren met uitstaande creditnota's: 50" zet. Ook zeker niet zo geleerd tijdens m'n opleiding.
pi_213661883
quote:
7s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:14 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Als er een klant is waar ik nog 100 euro van krijg en eentje die ik nog 50 euro moet betalen presenteer ik gewoon een debiteurensaldo van 50 euro aan debetzijde van de balans. Ook bij de multinational waar ik nu werk worden de rapporten op die manier opgesteld. Ik heb nog nooit bij een werkgever gewerkt die van mij verlangde dat ik dan aan de debetzijde "debiteuren waarvan we nog geld krijgen: 100" en aan de creditzijde "debiteuren met uitstaande creditnota's: 50" zet. Ook zeker niet zo geleerd tijdens m'n opleiding.
Het zo ongeveer het eerste vinkklusje voor de beginnend assistent-accountants. En logisch ook, het is gewoon een schuld. Alles in het licht van materialiteit verder.
Best pilot in history
pi_213661884
quote:
7s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:08 schreef nostra het volgende:

[..]
Er is immers geen grond tot salderen;
Tuurlijk wel.
quote:
je kan de vordering op debiteur X niet verrekenen met die op debiteur Y.
Dat soort detailinformatie (X en Y) hoort niet op de Balans. Er is één post "Debiteuren", gecumuleerd.
.
pi_213661899
quote:
7s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:16 schreef nostra het volgende:

[..]
En logisch ook, het is gewoon een schuld.
Nee. Het is een negatieve vordering.
.
pi_213661919
quote:
7s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Het zo ongeveer het eerste vinkklusje voor de beginnend assistent-accountants. En logisch ook, het is gewoon een schuld. Alles in het licht van materialiteit verder.
Ik denk dat het accountants het juist absoluut niet op prijs gaan stellen als je 1 grootboek op 2 plekken in de balans presenteert.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:16 schreef r_one het volgende:

[..]
Tuurlijk wel.
[..]
Dat soort detailinformatie (X en Y) hoort niet op de Balans. Er is één post "Debiteuren", gecumuleerd.
Dit dus.
pi_213661946
quote:
10s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:20 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik denk dat het accountants het juist absoluut niet op prijs gaan stellen als je 1 grootboek op 2 plekken in de balans presenteert.
[..]
Dit dus.
Ik heb er twintig jaar in de audit opzitten - ja, dat willen ze wel.

https://www.succesvolboek(...)n-overlopende-activa
Best pilot in history
pi_213661963
quote:
10s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:20 schreef Irritatie100 het volgende:

Ik ken minimaal 1 accountant die dat wel op prijs stelt. Over alle anderen kan ik niet met zekerheid een uitspraak doen maar ik ga er met redelijke mate van zekerheid vanuit dat die er hetzelfde over denken :P (al kan ik die uitspraak eigenlijk niet doen. )
pi_213662076
quote:
7s.gif Op donderdag 23 mei 2024 21:58 schreef miss_sly het volgende:
Natuurlijk kan dat.
Niet als je in de veronderstelling verkeerd dat op een balans nooit negatieve bedragen voor komen.
pi_213662082
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb er twintig jaar in de audit opzitten - ja, dat willen ze wel.

https://www.succesvolboek(...)n-overlopende-activa
Misschien lees ik er overheen maar zie geen bevestiging van jouw "ja, dat willen ze wel" in de link die je geeft.

Of quote anders even welke passage je op doelt.
.
pi_213662121
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Misschien lees ik er overheen maar zie geen bevestiging van jouw "ja, dat willen ze wel" in de link die je geeft.

Of quote anders even welke passage je op doelt.
Een creditsaldo bij de debiteuren moet als schuld worden opgenomen, en een debetsaldo bij de crediteuren moet als vordering worden opgenomen.

(En nee, dat geldt niet voor de post als geheel)
Best pilot in history
pi_213662140
Hoe het ook is, al mijn werkgevers hebben van mij verlangd dat ik simpelweg een cumulatief saldo Debiteuren en een cumulatief saldo Crediteuren rapporteer. Ook nog nooit enige opmerking gehad van een auditor daarover.

Natuurlijk is er wel een gespecificeerde openstaande postenlijst beschikbaar waar je klanten met een creditsaldo uit kunt filteren en natuurlijk wordt de grootboek Debiteuren gecrediteerd bij het opstellen van de journaalpost van de Creditnota maar verder dan dat gaat het niet.
  Moderator donderdag 23 mei 2024 @ 22:38:54 #22
5428 crew  miss_sly
pi_213662153
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:32 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Niet als je in de veronderstelling verkeerd dat op een balans nooit negatieve bedragen voor komen.
Waarom zou je in die veronderstelling verkeren?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213662159
quote:
7s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Waarom zou je in die veronderstelling verkeren?
Omdat je dat je hele leven altijd en overal gehoord hebt.
pi_213662193
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Een creditsaldo bij de debiteuren moet als schuld worden opgenomen, en een debetsaldo bij de crediteuren moet als vordering worden opgenomen.

(En nee, dat geldt niet voor de post als geheel)
Toch wel!

Een SALDO = gesaldeerd. Als die negatief is, verhuist-ie naar de andere kant.

Dat is alles wat er staat. En staat niet dat een negatief post als schuld naast de reguliere post debiteuren moet worden opgenomen.
.
pi_213662243
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:43 schreef r_one het volgende:

[..]
Toch wel!

Een SALDO = gesaldeerd. Als die negatief is, verhuist-ie naar de andere kant.

Dat is alles wat er staat. En staat niet dat een negatief post als schuld naast de reguliere post debiteuren moet worden opgenomen.
Een saldo per debiteur, ja. Een creditnota op 1 debiteur kan onder omstandigheden wél gesaldeerd worden, een creditsaldo aan één debiteur niet. Nogmaals, dan is er sprake van een schuld, iets als een "negatieve vordering" bestaat niet.
Best pilot in history
pi_213662276
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Een saldo per debiteur, ja. Een creditnota op 1 debiteur kan onder omstandigheden wél gesaldeerd worden, een creditsaldo aan één debiteur niet. Nogmaals, dan is er sprake van een schuld, iets als een "negatieve vordering" bestaat niet.
De Balans kent geen saldo per debiteur. Alleen een saldo van alle debiteuren.

Ben nu overigens wel heel benieuwd hoe jullie storno-boekingen inboeken. Maar dat terzijde.
.
pi_213662305
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Maar jij verwacht op de balans dus

quote:
Jantje: 50
Pietje: 100
Keesje: 200
in plaats van

quote:
Debiteuren: 350
?

Of veranderen de regels ineens magisch als er geen debiteur met een creditsaldo is?

Wat @r_one zegt klopt volledig wat mij betreft. Nog los van het feit dat een reporting pack niet alleen simpelweg een balansje is, maar ook specificaties van alle balansrekeningen. En op die specificaties kan je precies zien voor welke debiteuren er een vordering is en voor welke een schuld. Dat verandert alleen niets aan hoe de eindbalans eruit ziet. Tenzij het totale debiteurensaldo negatief is, maar dat is logisch en net als @r_one is dat het enige wat ik uit jouw link haal.
pi_213662397
quote:
14s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:56 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Maar jij verwacht op de balans dus
[..]
in plaats van
[..]
?

Of veranderen de regels ineens magisch als er geen debiteur met een creditsaldo is?

Wat @:r_one zegt klopt volledig wat mij betreft. Nog los van het feit dat een reporting pack niet alleen simpelweg een balansje is, maar ook specificaties van alle balansrekeningen. En op die specificaties kan je precies zien voor welke debiteuren er een vordering is en voor welke een schuld. Dat verandert alleen niets aan hoe de eindbalans eruit ziet. Tenzij het totale debiteurensaldo negatief is, maar dat is logisch en net als @:r_one is dat het enige wat ik uit jouw link haal.
Nee, er staat 1 post debiteuren en als er binnen die post een debiteur Klaas is met een saldo van -50, dan herclassificeer je die naar de overige schulden. Veel basaler is het niet.

Zie ook het Deloitte handboek, pag 234

https://www.google.com/ur(...)EdAyO04_N7p8HTM1M7oG

Nb dat creditsaldi van debiteuren dus wat wezenlijk anders zijn dan een totale debiteurenpost met een creditsaldo.
Best pilot in history
pi_213662442
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 22:54 schreef r_one het volgende:

[..]
De Balans kent geen saldo per debiteur. Alleen een saldo van alle debiteuren.

Ben nu overigens wel heel benieuwd hoe jullie storno-boekingen inboeken. Maar dat terzijde.
Boekingen en de saldibalans of debiteurenlijst zijn geen jaarrekening hè, het gaat om de verslaggevingstechnische presentatie.
Best pilot in history
pi_213662470
Bij meerdere accountantskantoren bij de audit krijg ik ook altijd het verzoek om negatieve debiteuren te herpresenteren onder de crediteuren. Gerommel in de marge en wat mij betreft overbodig, maar blijkbaar gebruikelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')