abonnement Unibet Coolblue
pi_213656870
Ontspullen: hoe vaak doen jullie dat?

In mijn vorige woning (+/- 30m²) deed ik het eens per kwartaal. Nu woon ik groot (70m²), sinds vier jaar, en ben nu voor het eerst weer aan het ontspullen. Dat wil ik weer elk kwartaal doen :)

Hoe doen jullie dat? Hoe vaak en hoe pak je het aan? En vind je het ook zo lekker?

(ben gewoon nieuwsgierig. Ik pak een rol vuilniszakken en ga het huis door. Alles waar ik niet enthousiast van word, gaat weg. Heel af en toe heb ik wel eens spijt, maar rommel geeft meer spijt)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  donderdag 23 mei 2024 @ 13:48:07 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213656903
Voorheen deed ik dat eigenlijk alleen als ik ging verhuizen (maar ik verhuisde nogal vaak).
Tegenwoordig heb ik weinig geduld meer voor zooi en doe ik het twee keer per jaar, beetje op dezelfde manier als jij.
pi_213656967
Ik heb vooral veel serviesgoed en keukenspul en daar zal ik nooit wat van wegdoen.

Het is vooral kleding. Dat 2x per jaar met wisseling van zomer naar winterkleding en vice versa :)

Verder weinig rommeltjes etc in huis.
Geen ruimte voor ook :P
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  donderdag 23 mei 2024 @ 13:56:21 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213656976
Eerder bij elke verhuizing, dat was elke 1-2 jaar. Nu 2x per jaar denk ik ongeveer.
pi_213656984
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 13:48 schreef herverwijderd het volgende:
Voorheen deed ik dat eigenlijk alleen als ik ging verhuizen (maar ik verhuisde nogal vaak).
Tegenwoordig heb ik weinig geduld meer voor zooi en doe ik het twee keer per jaar, beetje op dezelfde manier als jij.
Oh ja, verhuizen is altijd een goed moment om extra veel weg te werken :)

quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 13:55 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik heb vooral veel serviesgoed en keukenspul en daar zal ik nooit wat van wegdoen.

Het is vooral kleding. Dat 2x per jaar met wisseling van zomer naar winterkleding en vice versa :)

Verder weinig rommeltjes etc in huis.
Geen ruimte voor ook :P
Hahaha, ik ben een huismus die veel dingetjes maakt en zo. Dus soms moet ik kritisch kijken

quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 13:56 schreef kwiwi het volgende:
Eerder bij elke verhuizing, dat was elke 1-2 jaar. Nu 2x per jaar denk ik ongeveer.
^O^ Lekker!

(zo vaak verhuizen :o )
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  donderdag 23 mei 2024 @ 14:04:10 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_213657044
Ik ‘ontspul’ niet zo vaak. Omdat ik dan steeds weer bij wat stapels boeken uitkom die ik niet zomaar weg kan doen. Dat vind ik zonde. En op het internet zetten daar heb ik geen fut voor. Dus: stop ik weer met opruimen. Maar ik heb òf bij een verhuizing, òf tussendoor al heel veel weggegeven. En dan is het fijn als mensen daar blij mee zijn.
pi_213657050
Vooral door flink selectief te zijn. Boeken die we uit hebben geven we gelijk weg aan de lokale minibieb. Ga ze toch niet nog een keer lezen dus laat een ander blij zijn. Kleding een keer per jaar uitzoeken. Post en de voorraadkast zoeken we regelmatig uit en sorteren we, de post die bewaard moet gaat in mappen. Geen nutteloze prullaria meer zoals tierelantijntjes die overal rondslingeren.

Niet constant, maar regelmatig op een regenachtige zondag pakken we het aan en dan gaan er zo weer 2 of 3 vuilniszakken de deur uit .
blablablabla
pi_213657051
Ik zorg dat er nooit zooi is :s)
Kan er niet tegen, tegen troepjes overal.
pi_213657064
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ‘ontspul’ niet zo vaak. Omdat ik dan steeds weer bij wat stapels boeken uitkom die ik niet zomaar weg kan doen. Dat vind ik zonde. En op het internet zetten daar heb ik geen fut voor. Dus: stop ik weer met opruimen. Maar ik heb òf bij een verhuizing, òf tussendoor al heel veel weggegeven. En dan is het fijn als mensen daar blij mee zijn.
Zo dan, welkom terug. :o Waar heb jij uitgehangen tussen mei '21 en mei '24?

:T
  donderdag 23 mei 2024 @ 14:09:38 #10
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213657085
quote:
3s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:07 schreef Socios het volgende:

[..]
Zo dan, welkom terug. :o Waar heb jij uitgehangen tussen mei '21 en mei '24?

:T
Ze was haar boekenkast aan het uitmesten.
  donderdag 23 mei 2024 @ 14:11:28 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_213657102
quote:
3s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:07 schreef Socios het volgende:

[..]
Zo dan, welkom terug. :o Waar heb jij uitgehangen tussen mei '21 en mei '24?

:T
Hoi Socios, ik had er even genoeg van. Waarom weet ik niet meer. En nu kom ik jullie weer vervelen :muziek:
  donderdag 23 mei 2024 @ 14:17:27 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_213657143
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:05 schreef Blues het volgende:
Ik zorg dat er nooit zooi is :s)
Kan er niet tegen, tegen troepjes overal.
Daar kan ik ook niet tegen, in huis zelf staat relatief weinig. De dingen die ik opruim staan meestal al in de kelder omdat ze toch niet meer gebruikt werden :P
  donderdag 23 mei 2024 @ 14:24:20 #13
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_213657203
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 13:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoe doen jullie dat? Hoe vaak en hoe pak je het aan? En vind je het ook zo lekker?

Regelmatig check ik de garage voor spullen die we al een paar maanden niet hebben gebruikt. Voornamelijk gooi ik spullen op marktplaats voor een habbekrats.

Veelal 'rommel' zet ik op marktplaats om gratis op te halen. Doe ik liever dan weggooien. Werkt goed.

Alleen in ben veel actiever in het 'rommel opruimen' dan mijn partner. Dit wilt wel wat frictie opleveren gezien zij bijvoorbeeld een paar rollerskates al 9 jaar in de garage liever laat stofhappen 'want dat ik wil nog een keertje doen'. :7

Zelf ben ik veel praktischer ingesteld en zou ik dat soort spul allang hebben weggedaan. Maar daar ga ik geen probleem van maken - Onzinnige reden om ruzie over te maken. Zelf focus ik nu vooral op het kinderspeelgoed waar onze kinderen te oud voor zijn. M'n vriendin is trouwens een kei in de kleding uitzoeken en marktplaats pakketten van specifieke maten voorbereiden.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_213657248
Ook nog een tip:
Niet zoveel kopen. ;)
pi_213657292
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hoi Socios, ik had er even genoeg van. Waarom weet ik niet meer. En nu kom ik jullie weer vervelen :muziek:
Ik zag je eerder al ergens deze week en dacht gelijk van: ohhhh die is volgens mij best lang afwezig geweest :D

Welkom terug!
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_213657306
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:29 schreef Blues het volgende:
Ook nog een tip:
Niet zoveel kopen. ;)
Klopt, maar dat is gekomen door slecht ingesteld met medicatie; manie = ideeën = kopen. Plus lieve mensen die me knutseldingen gaven waar ze zelf niks mee deden. En ik ook niet. En nu maar zo onbeschoft het ook weg te doen
Het laatste jaar heb ik amper dingen gekocht.

En ik maak veel, en naja, soms moet je ook afscheid nemen van dat soort dingen.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  donderdag 23 mei 2024 @ 14:34:44 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_213657307
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 14:33 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik zag je eerder al ergens deze week en dacht gelijk van: ohhhh die is volgens mij best lang afwezig geweest :D

Welkom terug!
Dank je wel!
pi_213657899
Mijn ouders hebben 45 jaar lang vooral dingen het huis ingesleept.
Dat heb ik met het ontruimen geweten; dingen die ik al 30 jaar niet meer had gezien, kwamen ineens weer tevoorschijn.
In een huis met 3 verdiepingen kan je nog verrassend veel kwijt.
Vooral achterin kasten en achter schotten verborgen.
In 35 m² gelijkvloers niet zo heel veel, dus het meeste ging weg, samen met een hoop nostalgie.

Nou had ik nog een opslag met wat grote spullen.
Daar zijn mijn zus en haar partner en ik een paar weken geleden nog eens doorheen gegaan.
Ik heb er uitgehaald wat ik echt nog wilde hebben en dat waar ik nog even voor moest gaan zitten en heb de rest naar de stort gebracht.
Waren ook nog 2 grote bussen vol.
Ik had het meeste de afgelopen 3 jaar toch niet gemist
Opslag leeg en weer een kostenpost minder.

Voor de rest hou ik het zo minimaal mogelijk, zodat ik ruimte over hou om te manoeuvreren.
pi_213659286
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 13:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ontspullen: hoe vaak doen jullie dat?

In mijn vorige woning (+/- 30m²) deed ik het eens per kwartaal. Nu woon ik groot (70m²), sinds vier jaar, en ben nu voor het eerst weer aan het ontspullen. Dat wil ik weer elk kwartaal doen :)

Hoe doen jullie dat? Hoe vaak en hoe pak je het aan? En vind je het ook zo lekker?

(ben gewoon nieuwsgierig. Ik pak een rol vuilniszakken en ga het huis door. Alles waar ik niet enthousiast van word, gaat weg. Heel af en toe heb ik wel eens spijt, maar rommel geeft meer spijt)
Ik heb pas na 20 jaar ontspult. Vooral veel dossiers. Die zijn allemaal de sniperaar ingegaan. Wat een ruimte kreeg ik toen. Nu probeer ik zo weinig mogelijk te hebben, alleen wat echt nodig is.
pi_213660013
Ik neem het me heel vaak voor, lijkt me heerlijk zo'n overzichtelijk en opgeruimd huis.
Maar als ik dan ga beginnen vind ik het toch weer heel erg zonde, ook omdat ik bang ben dat ik dingen opnieuw koop. Dus bewaar ik het maar.
  donderdag 30 mei 2024 @ 15:45:51 #21
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_213733319
Boeken, planten en muziekinstrumenten heb ik in overvloed in huis. En beetje kunst.
Af en toe ga ik zomers op een rommelmarkt op een camping tijdens een festivalletje in de buurt staan en dan verkoop ik dingen. Dit kan elk weekend de hele zomer door, er staan vooral Amsterdammers op deze camping in Drenthe.
Dat loopt erg goed. Vorige keer had ik in een middag voor 750,- verkocht. Nu moet ik toegeven dat ik daar ook af en toe dingen voor koop, bijvoorbeeld een mooie microscoop of hamburgertelefoon of vintage spulletjes, kleding en asseccoires.
Dan heb ik een geweldig leuke dag met muziek en lekker eten. Zo levert mijn overbodige zooi ook nog wat op.
To BG or not to BG!
  roze donderdag 30 mei 2024 @ 15:47:08 #22
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_213733330
Ik zorg er gewoon voor dat ik niet onnodig veel zooi heb en als ik wel dingen wil weg doen dan ben ik daar ook wel makkelijk in eigenlijk.
Your beauty never ever scared me.
pi_213733332
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 15:45 schreef oppiedoppie het volgende:
Boeken, planten en muziekinstrumenten heb ik in overvloed in huis. En beetje kunst.
Af en toe ga ik zomers op een rommelmarkt op een camping tijdens een festivalletje in de buurt staan en dan verkoop ik dingen. Dit kan elk weekend de hele zomer door, er staan vooral Amsterdammers op deze camping in Drenthe.
Dat loopt erg goed. Vorige keer had ik in een middag voor 750,- verkocht. Nu moet ik toegeven dat ik daar ook af en toe dingen voor koop, bijvoorbeeld een mooie microscoop of hamburgertelefoon of vintage spulletjes, kleding en asseccoires.
Dan heb ik een geweldig leuke dag met muziek en lekker eten. Zo levert mijn overbodige zooi ook nog wat op.
Dat is een leuke en slimme! En ach, je moet jezelf af en toe ook wat gunnen toch :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_213733343
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2024 15:47 schreef Ama het volgende:
Ik zorg er gewoon voor dat ik niet onnodig veel zooi heb en als ik wel dingen wil weg doen dan ben ik daar ook wel makkelijk in eigenlijk.
Herkenbaar hoor, dat gemakkelijk wegdoen.

Hier nu een mate van rust en netheid, dat ik ook zo ga houden. Huis is leger en schoner nu *O*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  donderdag 30 mei 2024 @ 15:52:57 #25
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_213733367
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 15:47 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dat is een leuke en slimme! En ach, je moet jezelf af en toe ook wat gunnen toch :)
Ik koop dus nooit dingen in de winkel maar altijd tweedehands (behalve matras, onderbroeken, sokken en schoenen) en let erg goed op kwaliteit dus het is altijd wel goed spul. En er blijken meer mensen dus geinteresseert in die meuk. En mijn man repareert kapotte spullen en zo verdienen we ook een centje bij want ik vind het weer leuk om dingen te verkopen, ook via mp. Mijn man weet ook precies wat hij moet kopen bij kringlopen en pikt de kersen er zo uit.
To BG or not to BG!
pi_213733372
Ik zit op -13.5 vuilniszakken die weg/goeddoel zijn gegaan

Nu hopen dat ik nooit meer een manie krijg
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_213733382
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 15:52 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik koop dus nooit dingen in de winkel maar altijd tweedehands (behalve matras, onderbroeken, sokken en schoenen) en let erg goed op kwaliteit dus het is altijd wel goed spul. En er blijken meer mensen dus geinteresseert in die meuk. En mijn man repareert kapotte spullen en zo verdienen we ook een centje bij want ik vind het weer leuk om dingen te verkopen, ook via mp. Mijn man weet ook precies wat hij moet kopen bij kringlopen en pikt de kersen er zo uit.
Wat een goede levenshouding! Matras heb ik juist wel tweedehands :@
En dat repareren is ook slim :)

Jullie zijn echt slim bezig! Echt inspirerend
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  donderdag 30 mei 2024 @ 15:54:48 #28
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_213733385
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 15:48 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Herkenbaar hoor, dat gemakkelijk wegdoen.

Hier nu een mate van rust en netheid, dat ik ook zo ga houden. Huis is leger en schoner nu *O*
Ik heb ook niet zoveel in huis. Kan ook niet want woon in een caravan en mijn huisje die over paar maandjes klaar is, is ook klein dus daar komt ook niet veel in, behalve planten en boeken en muziekinstrumenten, maar onze garage is groter dan ons huis dus dat is geen probleem verder :D
To BG or not to BG!
pi_213733391
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 15:54 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik heb ook niet zoveel in huis. Kan ook niet want woon in een caravan en mijn huisje die over paar maandjes klaar is, is ook klein dus daar komt ook niet veel in, behalve planten en boeken en muziekinstrumenten, maar onze garage is groter dan ons huis dus dat is geen probleem verder :D
Ja snap ik!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_213765532
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2024 19:45 schreef Piles het volgende:
Ik neem het me heel vaak voor, lijkt me heerlijk zo'n overzichtelijk en opgeruimd huis.
Maar als ik dan ga beginnen vind ik het toch weer heel erg zonde, ook omdat ik bang ben dat ik dingen opnieuw koop. Dus bewaar ik het maar.
Dat is vaak wel het grootste probleem, ja.
Het helpt wel als je gaat bedenken hoe vaak je iets de laatste 2 jaar hebt gebruikt.
Als het antwoord 'nee' is, zou je kunnen gaan denken aan een bestemming elders. Weggooien, weggeven of verkopen op bv marktplaats
pi_213765623
pi_213765634
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 15:24 schreef Evangelion het volgende:
[ afbeelding ]
Dat ding rechts zou ik ook maar wegdoen, zo'n onrustige kamer anders :o
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_213859014
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 18:39 schreef stokj het volgende:

[..]
Ik heb pas na 20 jaar ontspult. Vooral veel dossiers. Die zijn allemaal de sniperaar ingegaan. Wat een ruimte kreeg ik toen. Nu probeer ik zo weinig mogelijk te hebben, alleen wat echt nodig is.
Volgens mij is het absolute minimum: bed en beddegoed en toiletspullen

Eten kan buiten de deur, internet kan in de bieb. Schoonmaker kan je inhuren :P
blub blub
  dinsdag 11 juni 2024 @ 10:59:26 #34
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_213867810
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 15:32 schreef nielsgeode het volgende:

[..]
Volgens mij is het absolute minimum: bed en beddegoed en toiletspullen

Eten kan buiten de deur, internet kan in de bieb. Schoonmaker kan je inhuren :P
Slapen kan ook buiten de deur, en naar de wc gaan ook. In feite heb je helemaal geen huis nodig!
pindazakje
pi_213867910
Ik heb al ontspuld. Het scheelt veel geld als je niet telkens opnieuw dingen koopt.

Ook voor het groene geloof kun je dan je vinkjes zetten.

Lukt aardig moet ik zeggen.


en lekker... inderdaad. Het geeft zo veel rust, al zullen veel mensen mij al extreem noemen.
Handgemaakt
pi_213868802
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 10:59 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Slapen kan ook buiten de deur, en naar de wc gaan ook. In feite heb je helemaal geen huis nodig!
Helemaal zonder huis wordt lastig met een werkgever die eist dat je een adres hebt. Idem voor het UWV.
blub blub
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')