abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 mei 2024 @ 22:20:53 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213632457
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder
  Overall beste user 2022 maandag 20 mei 2024 @ 22:24:51 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213632494
quote:
14s.gif Op maandag 20 mei 2024 21:01 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
En wat heeft dat met ICC of mijn post te maken? Dit is weer die standaard afleidingsmanouvre he
Als een onderzoek van het ICC naar Israel reden is om Israel niet te helpen, is een onderzoek door het ICC naar Hamas/Gaza/ een reden om die niet te helpen. En de hulp gaat via UNRWA, dat defacto een verlengstuk van Hamas is. Dus dan moet UNRWA opbokken uit Gaza en moet de hulp voor burgers via andere clubs die niet met Hamas in bed liggen gaan.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  maandag 20 mei 2024 @ 22:28:28 #3
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213632527
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 22:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Geweld is inherent aan de mens. Dus heb graag een wapenindustrie in het westen, dat ons kan verdedigen tegen geweld buitenaf. Zo werkt dat nu eenmaal.
Je, de mens kan ook verbinden en tot prachtige dingen komen. Jij geeft zelf aan dat men niets doet om de oorlog op te lossen omdat de wapenindustrie er goed bij boert, dat vind ik wat anders dan dat geweld inherent is aan de mens. Er zit nogal wat tussen 0 en 100. De wapenindustrie hoeft voor mij niet weg, maar op basis van wat jij zegt zou het schandalig zijn daar niet eens een keer een andere theorie op los te laten.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_213632534
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 22:28 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je, de mens kan ook verbinden en tot prachtige dingen komen. Jij geeft zelf aan dat men niets doet om de oorlog op te lossen omdat de wapenindustrie er goed bij boert, dat vind ik wat anders dan dat geweld inherent is aan de mens. Er zit nogal wat tussen 0 en 100. De wapenindustrie hoeft voor mij niet weg, maar op basis van wat jij zegt zou het schandalig zijn daar niet eens een keer een andere theorie op los te laten.
Geweld = inherent aan de mens. Verbinding en schoonheid ook, maar daar hebben wij het nu niet over. Wapens, en daarmee de industrie bestaan omdat geweld onderdeel is van het mens-zijn.
  maandag 20 mei 2024 @ 22:31:18 #5
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_213632546
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 22:24 schreef Ulx het volgende:

[..]
Als een onderzoek van het ICC naar Israel reden is om Israel niet te helpen, is een onderzoek door het ICC naar Hamas/Gaza/ een reden om die niet te helpen. En de hulp gaat via UNRWA, dat defacto een verlengstuk van Hamas is. Dus dan moet UNRWA opbokken uit Gaza en moet de hulp voor burgers via andere clubs die niet met Hamas in bed liggen gaan.
Je loopt zwaar achter met dit soort (allang ontkrachte) claims:
https://www.theguardian.c(...)dence-colonna-report
https://www.npr.org/2024/(...)srael-hamas-gaza-war
https://www.france24.com/(...)t-no-terrorism-proof
  maandag 20 mei 2024 @ 22:59:16 #6
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213632722
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 22:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Geweld = inherent aan de mens. Verbinding en schoonheid ook, maar daar hebben wij het nu niet over. Wapens, en daarmee de industrie bestaan omdat geweld onderdeel is van het mens-zijn.
Dan nog zou de prioriteit op het stoppen van oorlogen moeten liggen.
pi_213632731
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 22:59 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dan nog zou de prioriteit op het stoppen van oorlogen moeten liggen.
Oorlog is diplomatiek met andere middelen. Soms moet het stoppen, soms weer niet.
  maandag 20 mei 2024 @ 23:12:25 #8
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213632797
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 23:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Oorlog is diplomatiek met andere middelen. Soms moet het stoppen, soms weer niet.
Nee joh, oorlog moet altijd stoppen. Of het nu een land of volk is dat je enorm ligt of dat nu een land of volk is waar je wat minder mee hebt. Maar goed, niet dat deze discussie wat oplost, maar ik walg van oorlog en ik walg ook van mensen die een partij kiezen en de andere partij als mindere mensen zien en dat het dan prima is om als een beest tekeer te gaan. En ja, ook dan heb ik het over alle partijen.
pi_213632822
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 23:12 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nee joh, oorlog moet altijd stoppen. Of het nu een land of volk is dat je enorm ligt of dat nu een land of volk is waar je wat minder mee hebt. Maar goed, niet dat deze discussie wat oplost, maar ik walg van oorlog en ik walg ook van mensen die een partij kiezen en de andere partij als mindere mensen zien en dat het dan prima is om als een beest tekeer te gaan. En ja, ook dan heb ik het over alle partijen.
Lees je anders eens in en vorm je eens een mening, in plaats van dit halfzachte "iedereen die een kant kiest is kut".
Intolerant voor intolerantie
  dinsdag 21 mei 2024 @ 00:13:36 #10
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213633029
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2024 23:16 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Lees je anders eens in en vorm je eens een mening, in plaats van dit halfzachte "iedereen die een kant kiest is kut".
Lekker kop in het zand, 'je moet kiezen'. En nu zou ik me zelfs niet ingelezen hebben, omdat ik geen kant kies. Ik ben dat gedoe meer dan zat, de meeste mensen kiezen alleen maar een kant omdat ze zich meer verbonden met partij a of partij b voelen.
pi_213633039
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 23:12 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik vind dit nogal een passifistisch wensdenken, en dan stond ik nog te boek als de "vredesduif" in dit topic. :')

Ik kies inderdaad wel een kant - namelijk die van de mensen in dit conflict. Niet de beesten en de gekken.

Maar ik kies wel een kant, inderdaad. Deed de Verenigde Naties dat nu ook eens duidelijk - dan zou dat veel oorlogstijd schelen. Maar dat is niet in het belang van de geopolitieke orde van het Midden Oosten: de stock markets hebben ook parameters en waarden, mensen levens zijner eentje van - alles is een commodity.
  dinsdag 21 mei 2024 @ 00:23:24 #12
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213633043
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 00:21 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Ik vind dit nogal een passifistisch wensdenken, en dan stond ik nog te boek als de "vredesduif" in dit topic. :')

Ik kies inderdaad wel een kant - namelijk die van de mensen in dit conflict. Niet de beesten en de gekken.

Maar ik kies wel een kant, inderdaad. Deed de Verenigde Naties dat nu ook eens duidelijk - dan zou dat veel oorlogstijd schelen. Maar dat is niet in het belang van de geopolitieke orde van het Midden Oosten: de stock markets hebben ook parameters en waarden, mensen levens zijner eentje van - alles is een commodity.
Ja, er zitten mensen aan beide kanten en juist de oorlog stoppen is in het belang van mensen, niet de leiders. Klopt dus precies met wat ik zeg. Juist een kant kiezen is het rechtvaardigen van het bloeden van de onschuldige mensen aan de andere kant. Dat zouden we nu toch wel geleerd moeten hebben na decennia van actie-reactie.
pi_213633051
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 00:23 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja, er zitten mensen aan beide kanten en juist de oorlog stoppen is in het belang van mensen, niet de leiders. Klopt dus precies met wat ik zeg. Juist een kant kiezen is het rechtvaardigen van het bloeden van de onschuldige mensen aan de andere kant. Dat zouden we nu toch wel geleerd moeten hebben na decennia van actie-reactie.
Dat zou betekenen dat je er vanuit gaat dat er slechts twee kanten zijn aan dit conflict. Dus nee, een kant kiezen betekend niet automatisch uitgaan van bloedvergieten van een bevolkingsgroep of een vluchtelingen minderheid.

Maar uiteindelijk is daarvoor het besef van de geopolitieke waarde van het Midden Oosten, aangevuld met eventuele ervaring en verhalen van de besproken generaties, misschien een pr; voor een respectvolle en onderbouwde discussie.

Er is dus niets mis met kanten kiezen of je verbinden voelen met een verhaal (narratief, zo je wil)
  dinsdag 21 mei 2024 @ 00:36:02 #14
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213633060
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 00:29 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Dat zou betekenen dat je er vanuit gaat dat er slechts twee kanten zijn aan dit conflict. Dus nee, een kant kiezen betekend niet automatisch uitgaan van bloedvergieten van een bevolkingsgroep of een vluchtelingen minderheid.

Maar uiteindelijk is daarvoor het besef van de geopolitieke waarde van het Midden Oosten, aangevuld met eventuele ervaring en verhalen van de besproken generaties, misschien een pr; voor een respectvolle en onderbouwde discussie.

Er is dus niets mis met kanten kiezen of je verbinden voelen met een verhaal (narratief, zo je wil)
En zo blijft het conflict nog eeuwen doorsudderen.
pi_213633077
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 00:36 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
En zo blijft het conflict nog eeuwen doorsudderen.
Wel als er vanuit 'de stoel' gereageerd wordt in plaats van aan het ziekenhuisbed in Khan Younis, Jeruzalem of Hebron. Of in het democratische schoollandschap van de maatschappij die er is. Of door bij te dragen aan initiatieven die inzetten op veranderingen, daar waar de Verenigde Naties falen - dr waar hen verantwoordelijkheid werd gevraagd.
Toen - in 1948 (en de Volkenbond er even voor) en nu: tijdens deze oorlog in dit conflict. Het zeggen dat het nog eeuwen kan duren geeft mij het idee alsof je denkt dat dit ook nu, tot de dag van vandaag, het geval zou zijn. Deze oorlog, nog niet eens geopolitiek gezien zo oud als de welbekende Tweede Wereldoorlog.

Oftewel; ik denk dat dit antwoord wat je geeft een blik is uit hopeloosheid en inzicht verlies - bij gebrek aan begrip voor wat er wl mogelijk is in oorlog, geweld en visie op wederopbouw.

En nee, niet de wederopbouw die je standaard aanbied als UNHCR (Ok, aftreksel UNWRA nu..) maar werkelijke heling van een maatschappij.

Of denk jij dat de Universiteit van Amsterdam en daarmede dus Nederlands erfgoed vernielden een betere optie is voor het duidelijk maken van verschil in deze 'hete aardappelen van het Midden Oosten'? Waarschijnlijk ook dat niet, want dat zou je 'kanten-dicipline' tegenspreken.

Maar als er oorlog is, dan besef je - vl je - dat kiezen voor de menselijkheid k een "kant" is. Daarmee kn je dus verschil maken. Werkelijk verschil.
  dinsdag 21 mei 2024 @ 00:51:45 #16
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_213633092
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 00:43 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Wel als er vanuit 'de stoel' gereageerd wordt in plaats van aan het ziekenhuisbed in Khan Younis, Jeruzalem of Hebron. Of in het democratische schoollandschap van de maatschappij die er is. Of door bij te dragen aan initiatieven die inzetten op veranderingen, daar waar de Verenigde Naties falen - dr waar hen verantwoordelijkheid werd gevraagd.
Toen - in 1948 (en de Volkenbond er even voor) en nu: tijdens deze oorlog in dit conflict. Het zeggen dat het nog eeuwen kan duren geeft mij het idee alsof je denkt dat dit ook nu, tot de dag van vandaag, het geval zou zijn. Deze oorlog, nog niet eens geopolitiek gezien zo oud als de welbekende Tweede Wereldoorlog.

Oftewel; ik denk dat dit antwoord wat je geeft een blik is uit hopeloosheid en inzicht verlies - bij gebrek aan begrip voor wat er wl mogelijk is in oorlog, geweld en visie op wederopbouw.

En nee, niet de wederopbouw die je standaard aanbied als UNHCR (Ok, aftreksel UNWRA nu..) maar werkelijke heling van een maatschappij.

Of denk jij dat de Universiteit van Amsterdam en daarmede dus Nederlands erfgoed vernielden een betere optie is voor het duidelijk maken van verschil in deze 'hete aardappelen van het Midden Oosten'? Waarschijnlijk ook dat niet, want dat zou je 'kanten-dicipline' tegenspreken.

Maar als er oorlog is, dan besef je - vl je - dat kiezen voor de menselijkheid k een "kant" is. Daarmee kn je dus verschil maken. Werkelijk verschil.
Het klinkt allemaal mooi 'kiezen voor de mens', maar daar kies ik dus ook voor, oorlogen zijn vreselijk voor de normale burger en ik zie in die oorlog alleen maar burgers lijden. Op 7 oktober, maar ook in de hele nasleep. Het laatste wat je als wereld moet doen is een van de twee partijen rechtvaardigen want het zijn precies de landen die op de een of andere manier verbonden zijn op gebied van geloof, huidskleur en afkomst.

Uiteindelijk gaat het allemaal om religie en het zogenaamd heilige Jeruzalem.
pi_213633130
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 00:51 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het klinkt allemaal mooi 'kiezen voor de mens', maar daar kies ik dus ook voor, oorlogen zijn vreselijk voor de normale burger en ik zie in die oorlog alleen maar burgers lijden. Op 7 oktober, maar ook in de hele nasleep. Het laatste wat je als wereld moet doen is een van de twee partijen rechtvaardigen want het zijn precies de landen die op de een of andere manier verbonden zijn op gebied van geloof, huidskleur en afkomst.

Uiteindelijk gaat het allemaal om religie en het zogenaamd heilige Jeruzalem.
Ik maak tijdens mijn werk geen verschil tussen afkomst, geloof, huidskleur of geboorteplaats. Ik denk dat met het werk dat ik verricht een verschil kan maken maar kies daarbij wel een kant - dat zijn er overigens dus gn twee. Het leven in het gebied en in de oorlog zelf heeft mij dit juist duidelijk gemaakt op een heel basaal en noodzakelijk niveau.

Ik vind (met de respect naar het filosofische gesprek) het een gotspe dat er geen eis is vanuit de "niet verbonden mensen" tot een eis naar de Verenigde Naties tot een oorlog-/wapen-embargo (met name vreemd dat vanuit het Gazagebied nog steeds kan worden geschoten? Wie heeft er baat hierbij?) en daarmee dus ook de vluchtelingstatussen - die discriminatie in de hand werken en participatie in de weg staan.

Erg lang verhaal kort en daarmee verwijzend naar mijn eerste stukken - geopolitiek kunnen we er vanuit gaan dat handel, stocks en mogelijkheid/opportunity de reden zijn voor eht voortduren en het instabiliseren van de de regio. Er is dus baat bij en dat is wat @theunderdog ook eerder uitlegde.

Dus dan blijft over: wat zou je zelf doen en wat zou je kunnen doen - wat is je invloedcirkel en is dat slechts dan Fok!: waarbij we waardevolle en filosofische gesprekken kunnen voeren - of gaan we ook echt verschil maken en eisen op een manier die mogelijk wl doorgang vindt?

Ik werk mee aan dat laatste, namelijk: mijn invloedcirkel vergroten en daar de eis neerleggen waar hij hoort - de Verenigde Naties. Die nu alle embargo's en resoluties beheren maar ook de vluchtelingstatussen van de Gazaanse bevolking - en daarmee dua de erbarmelijke omstandigheden in stand hield/houdt en discriminatie in de hand werkt. Dus Gazaanse en Palestijnse mensen in Judea en Samaria benadeeld, die k zich inzetten voor een betere en meer volkomen oplossing in deze regio.

[ Bericht 0% gewijzigd door HannahVrede op 21-05-2024 01:16:52 ]
pi_213633387
quote:
'Tijdelijk geen VN-hulpgoederen naar Gaza via pier'

Gisteren en eergisteren heeft de VN geen enkele hulgoederen ontvangen vanaf de door de VS gebouwde tijdelijke pier. Dat vertelt een VN-functionaris aan persbureau Reuters. De reden is volgens de functionaris, die anoniem wil blijven, een incident waarbij voedsel uit elf van zestien vrachtwagens was gehaald voordat die VN-opslagplaatsen konden bereiken.

Afgelopen vrijdag brachten tien trucks nog hulgoederen vanaf de pier naar een opslagplaats in de Gazaanse stad Deir al-Balah. Maar zaterdag kwamen slechts vijf van zestien ladingen aan. De andere trucks waren onderweg leeggehaald door een groep Palestijnen. Volgens de anonieme functionaris moeten eerst "de noodzakelijke veiligheids- en logistieke maatregelen worden getroffen voordat we doorgaan".

De drijvende pier werd door de VS gebouwd om meer hulpgoederen de Gazastrook in te krijgen. De hulpgoederen worden in Cyprus ingezameld en genspecteerd en vervolgens op schepen geladen die richting de Gazastrook varen. Daar worden de goederen ingeladen op vrachtwagens die met legerboten naar de kust worden vervoerd.

Het Amerikaanse leger maakt geen melding van de niet-aangekomen hulpgoederen. In een bericht op X meldt het leger dat meer dan 569.000 kilo aan hulpgoederen via de pier is binnengekomen.

En we hebben beelden van voedselhulp aan Gaza.

Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  dinsdag 21 mei 2024 @ 06:24:41 #19
323401 Kijkertje
met filter
pi_213633540
De details:

twitter
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 21 mei 2024 @ 06:27:47 #20
323401 Kijkertje
met filter
pi_213633550
Opiniestuk over het Israelische leger:

twitter
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_213633591
quote:

[..]
UNRWA heeft niets met hamas te maken. Die doen daar fantastisch werk. De enige mensen die willen dat UNRWA stopt, zijn zionistische paupers.
  dinsdag 21 mei 2024 @ 06:40:21 #22
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213633597
quote:

[..]
Als een onderzoek van het ICC naar Israel reden is om Israel niet te helpen, is een onderzoek door het ICC naar Hamas/Gaza/ een reden om die niet te helpen. En de hulp gaat via UNRWA, dat defacto een verlengstuk van Hamas is.
Nee dit is niet zo.
  dinsdag 21 mei 2024 @ 06:40:56 #23
323401 Kijkertje
met filter
pi_213633601
pi_213633632
quote:
Hij is wel erg antisemitistisch door ze voor het gerecht te willen slepen.
pi_213633679
Baas van het ICC waarschijnlijk gezwicht onder druk van zijn moslimvrienden om Israel aan te klagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')