Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Zeker. Maar Musk is heel stellig, dat video meer dan genoeg is om een AI te trainen. Dus die andere feedback integreren is lastig, als je je baan wilt behouden. Blijkbaar zijn die VR sets wel acceptabel.quote:Op donderdag 16 mei 2024 07:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Optimus heeft ook aanrakings(tactile) sensoren.
Men heeft al langere tijd ervaring in het omgaan met gevaren van een geautomatiseerde omgeving.
Het zou fijn zijn als je die Tweet er even bij voegt.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alhoewel hij heeft getweet, dat FSD 12.4 geen supervisie meer vereist. Je kunt dus gaan slapen.
De bewering dat video genoeg is om AI te trainen gaat om FSD en dat is ook wat ze doen.quote:Zeker. Maar Musk is heel stellig, dat video meer dan genoeg is om een AI te trainen. Dus die andere feedback integreren is lastig, als je je baan wilt behouden. Blijkbaar zijn die VR sets wel acceptabel.
Genoeg kanalen, zoals "Whole Mars Catalog" die hele ritten op Youtube plaatst zonder edits.quote:Je moet je ook afvragen, of de Tesla supporters op Youtube ook de video's posten waar de autopiloot of AI er een puinhoop van maakt. Je ziet dus voornamelijk de succesnummers en maar weinig "OH, SHIT!" momenten.
Google en Youtube geven iedere gebruiker een persoonlijke set links of video's. Ze helpen mensen dus veilig binnen hun bubble te blijven. Vergelijk Google bijvoorbeeld maar eens met Duckduckgo.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat besef je zelf ook wel maar blijkbaar vind je dit spelletje van misplaatst citeren veel leuker.
Dat is op FOK niet anders , als je op FOK wat op POL zet , en het is niet links van het midden dan wordt je zonder opgaaf van redenen voor eeuwig geblokkeerd door POL MODSquote:Op zondag 19 mei 2024 00:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Google en Youtube geven iedere gebruiker een persoonlijke set links of video's. Ze helpen mensen dus veilig binnen hun bubble te blijven. Vergelijk Google bijvoorbeeld maar eens met Duckduckgo.
Kortom, afhankelijk van je voorkeuren en de websites die je gebruikt, zie je heel andere dingen. Arstechnica is heel Amerikaans, maar het publiek is voornamelijk goed verdienende, sociale mensen, vaak werkzaam in de IT of zelfstandig. Tot een jaar geleden was Elon Musk de grote held en werden negatieve berichten de grond in getrapt. Dat is drastisch veranderd.
En zelfs de EU doet daar aan mee: ze zijn wetten aan het maken die online platforms verplichten om bijdrages die afwijken van de geaccepteerde inzichten, te verwijderen. LinkedIn (Microsoft), Facebook (Meta) en Google zijn daar al druk mee bezig, omdat ze op de lijst van grote techbedrijven staan, die aan veel regels moeten voldoen.
Censuur, dus. De enige juiste bubble wordt dus verplicht.
Maar als je bijvoorbeeld Duckduckgo gebruikt om er naar te zoeken, is dit het eerste resultaat.
Had gewoon die Tweet geplaatst.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 00:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alhoewel hij heeft getweet, dat FSD 12.4 geen supervisie meer vereist. Je kunt dus gaan slapen.
Je had gewoon direct die Tweet kunnen plaatsen want ik wist direct over welke Tweet je het had en ik had ook direct door dat je er een verkeerde conclusie uit trok.quote:Maar als je bijvoorbeeld Duckduckgo gebruikt om er naar te zoeken, is dit het eerste resultaat.
Het enige wat verandert is dat je het stuur niet meer iedere x minuten hoeft aan te raken.quote:With the improved driver monitoring cameras and sensors in recent Tesla models, the company feels confident enough to finally ditch the wheel tug requirement. FSD V12.4 will usher in true hands-free operation on approved roads - with the caveat that you need to remain attentive, of course.
While owners can breathe easy without the persistent FSD wheel reminders, FSD "Supervised" name implies Tesla's self-driving mode will still keep a watchful eye on drivers. So you can cruise hands-free, but you better not completely check out. After over three years of dealing with the nag, a little supervision seems like a fair trade.
Toegang tot gezondheidszorg en meer kennis van afgelegen bevolkingsgroepen, Musk moet het voor hen wel toegankelijk maken in de zin van gratis installatiequote:Elon Musk arriveert op Bali in Indonesië om de Starlink-satellietinternetdienst te lanceren
quote:DENPASAR, Indonesië (AP) - Elon Musk arriveerde zondag op het Indonesische vakantie-eiland Bali om de Starlink-satellietinternetdienst te lanceren in 's werelds grootste archipelnatie.
Het miljardair-hoofd van Tesla en SpaceX en eigenaar van sociaal platform X arriveerde per privéjet op het idyllische 'eiland van de goden', dat bekend staat om zijn tropische stranden, terrasvormige rijstvelden, mystieke tempels en kleurrijke spirituele aanbiedingen.
Musk zal de dienst later zondag samen met de Indonesische president Joko Widodo lanceren tijdens een ceremonie in een volksgezondheidskliniek in Denpasar, de provinciale hoofdstad van Bali. Musk zal ook een overeenkomst ondertekenen over het verbeteren van de connectiviteit in de gezondheidszorg- en onderwijssector van het land, zei de Indonesische coördinerende minister van Maritieme en Investeringen Luhut Binsar Pandjaitan, die Musk op de luchthaven verwelkomde.
Pandjaitan, een nauwe bondgenoot van Widodo, heeft niet meer details verstrekt over de overeenkomst tussen de Indonesische regering en Musk's SpaceX, het ruimtevaartbedrijf dat Starlink-diensten exploiteert.
Hij zei dat het lanceren van de dienst in een gezondheidskliniek aansluit bij de bredere missie van Starlink om betaalbare toegang te bieden tot snelle internetdiensten, vooral in achtergestelde en afgelegen regio's.
Indonesië is een enorme archipel van 17.000 eilanden verspreid over drie tijdzones met een bevolking van meer dan 270 miljoen.
Tsja, de polarisatie 'terrans versus cosmists' lijkt al in gang te zijn gezet rondom de controversiële persoon Musk en zijn bedrijven.quote:Op zondag 19 mei 2024 14:48 schreef monkyyy het volgende:
https://www.sec.gov/edgar/browse/?CIK=1318605&owner=exclude
Die laatste SEC filings van TSLA van de afgelopen maand zijn de meest absurde die ik ooit heb gezien. Een hele zooi tweets van Tesla uberbulls en dan de Chair of the board die uitlegt dat je voor Elon zijn comp package moet stemmen, en vervolgens een filing waarin zij voor $17 million aan TSLA stock verkoopt.
Whiskey Tango Foxtrot.
https://finance.yahoo.com/quote/Fquote:Miljardenverliezen bij Ford
Toch schrijft Model e, de elektrische divisie van Ford, dieprode cijfers.
In 2023 verloor het onderdeel 4,7 miljard dollar.
In het eerste kwartaal van dit jaar kwam daar nog eens 1,3 miljard bij.
Model e verwacht in 2024 uit te komen op een verlies van 5,5 miljard dollar.
De concurrentie kunnen de traditionele fabrikanten nog niet aan met Tesla wat betreft EV's. Ze halen o.a. onvoldoende schaalgrote. Behalve van Tesla is er in de VS weinig concurrentie en Ford maakt nog winst op de ICE wagens. Vanwege de hoge invoerheffingen op EV's behoeven ze geen vrees te hebben dat chinese EV's de markt overspoelen in de VS. De markt van EV enthousiasten is ondertussen verzadigd en om de wat conservatiever ICE rijders over te halen is een flinke prijsdaling nodig lijkt me, of een flinke stijging van de benzineprijs/aardolieprijs.quote:Op maandag 20 mei 2024 13:30 schreef michaelmoore het volgende:
Wie denkt dat over 5 jaar de auto fabrikant Ford nog bestaat, die mag het nu zeggen
[..]
https://finance.yahoo.com/quote/F
Ik zou er niet in durven stappen of hoe charlie munger zou zeggen, the car business is a graveyard
https://www.autoevolution(...)-quarter-214411.htmlquote:Op maandag 20 mei 2024 14:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De concurrentie kunnen de traditionele fabrikanten nog niet aan met Tesla wat betreft EV's. Ze halen o.a. onvoldoende schaalgrote. Behalve van Tesla is er in de VS weinig concurrentie en Ford maakt nog winst op de ICE wagens. Vanwege de hoge invoerheffingen op EV's behoeven ze geen vrees te hebben dat chinese EV's de markt overspoelen in de VS. De markt van EV enthousiasten is ondertussen verzadigd en om de wat conservatiever ICE rijders over te halen is een flinke prijsdaling nodig lijkt me, of een flinke stijging van de benzineprijs/aardolieprijs.
En toch komt ook TOGG nog met de TOGG , en die lijkt precies op de Ford Equote:Ford rapporteerde zijn financiële cijfers over het eerste kwartaal voor 2023, waaruit blijkt dat de verliezen bij zijn 'Model e' EV-divisie groter worden.
Concreet verloor de Blue Oval meer dan $60.000 voor elke verkochte EV in die drie maanden, wat betekent dat investeerders niet blij waren, ook al overtrof Ford de algemene verwachtingen dankzij de Ford Blue en Ford pro legacy-divisies.
Na GM is Ford de tweede meest optimistische autofabrikant op het gebied van elektrische voertuigen.
CEO Jim Farley pochte een jaar geleden dat hij Tesla in een mum van tijd had ingehaald, maar heeft sindsdien de verwachtingen verlaagd.
quote:Turks automerk Togg maakt dit najaar entree op EU-markt'
Togg o Later dit jaar moet de Togg T10X in Duitsland worden gelanceerd.
Redactie11 april 2024 12:36
Karakas stelde vorig jaar nog dat het autobedrijf zich eerst wilde concentreren op het eigen land maar is daar nu op terug gekomen.
Later dit jaar moet de T10X in Duitsland worden gelanceerd.
De EU-prijzen zijn nog niet bekend, in Turkije kost de auto omgerekend zo'n 40 duizend euro.
Togg heeft nog niets gezegd over plannen voor andere Europese landen.
De bestverkopende auto is de Ford F-150, dus hebben ze een elektrische gemaakt. Nou zijn de meeste mensen met zo'n F-150 "Rednecks", ze werken in de landbouw. De VS is heel groot en leeg. Ja, ook in de stad rijden ze er mee, maar daar is een SUV populairder. Het is toch vooral een plattelandsauto. En dan moet dat ding kunnen afzien en moet de monteur om de hoek hem kunnen repareren. Het dichtstbijzijnde servicecentrum is al gauw in een andere staat. Ook heb je daar weinig snelladers.quote:Op maandag 20 mei 2024 14:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De concurrentie kunnen de traditionele fabrikanten nog niet aan met Tesla wat betreft EV's. Ze halen o.a. onvoldoende schaalgrote. Behalve van Tesla is er in de VS weinig concurrentie en Ford maakt nog winst op de ICE wagens. Vanwege de hoge invoerheffingen op EV's behoeven ze geen vrees te hebben dat chinese EV's de markt overspoelen in de VS. De markt van EV enthousiasten is ondertussen verzadigd en om de wat conservatiever ICE rijders over te halen is een flinke prijsdaling nodig lijkt me, of een flinke stijging van de benzineprijs/aardolieprijs.
Wie er bij de komende verkiezingen wint kan ook grote invloed hebben. Trump is pro Big-Oil, Biden wil daarentegen de CO2 uitstoot flink terugdringen en dus meer pro-EV. NAC wordt dan wel de standaard voor het laden van EV's, maar het kan nog wel even duren voordat alle EV's door fabrikanten daarmee worden uitgerust.quote:Op maandag 20 mei 2024 23:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En als je geen Tesla hebt, is het opladen een heel gedoe met veel stress. De andere opladers zijn slecht. Alhoewel dat dus gaat veranderen, als iedereen aan de Tesla snellader mag. Het is dan wel even afwachten of die niet vollopen en hoeveel je daar moet betalen.
Dus uiteindelijk was de Toyota Prius tot nu toe verreweg de meest populaire "nieuwe" auto. Plug-in hybrides verkopen ook het beste. Dus daar gaan Ford en GM nu mee aan de slag. Maar die zullen ook wel weer heel groot uitvallen.
quote:China Motor Vehicle Production was reported at 30,160,966.000 Unit in Dec 2023.
This records an increase from the previous number of 27,020,615.000 Unit for Dec 2022.
China Motor Vehicle Production data is updated yearly, averaging 18,264,761.000 Unit from Dec 1997 to 2023, with 27 observations.
Komt omdat ze na 1500 km uit elkaar vallen of software crashedquote:Op donderdag 23 mei 2024 23:42 schreef michaelmoore het volgende:
https://youtube.com/shorts/ZKImTulpxmo?si=dJzj-wqjFFX4-eRO
China produceert maar liefst 30 miljoen autos per jaar , meer dan de USA , Japan, EU en India bij elkaar
[..]
Stuur auto maar terug naar China straks als je pech hebt!quote:Surprisingly after this incident Mr. Wen actually requested a new car rather than a refund and is unhappy with the fact he cannot be given one saying "I want a car, not to return the car, and I don't want to place a new order and schedule production." Due to cars in production already having designated owners it is not possible to give him one. Xiaomi customer service are reportedly negotiating a refund with Mr. Wen along with compensation for expenses he has incurred.
anderrs dan neem je toch een Honqii , de Rolls van Chinaquote:Op vrijdag 24 mei 2024 00:02 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Komt omdat ze na 1500 km uit elkaar vallen of software crashed
Of eerder
Top service ook gelijk te verwachten van de chinezen
[..]
Stuur auto maar terug naar China straks als je pech hebt!
De meeste elektrische auto's worden heel snel "total loss" verklaard. Zodra de accu ook maar licht beschadigd is geraakt (het grootste deel van de bodem), is het prijs. En bij de recentere Tesla's zijn de voor- en achterkant een enkel onderdeel. Ook dat is niet te vervangen.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 00:02 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Komt omdat ze na 1500 km uit elkaar vallen of software crashed
Of eerder
Top service ook gelijk te verwachten van de chinezen
[..]
Stuur auto maar terug naar China straks als je pech hebt!
Superchargen heeft bij elektrische auto’s met een goed bms zo goed als geen effect op de degradatie.quote:Op maandag 27 mei 2024 01:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De meeste elektrische auto's worden heel snel "total loss" verklaard. Zodra de accu ook maar licht beschadigd is geraakt (het grootste deel van de bodem), is het prijs. En bij de recentere Tesla's zijn de voor- en achterkant een enkel onderdeel. Ook dat is niet te vervangen.
Dus, zolang het alleen de bumpers, deuren of ramen zijn, is het te repareren. In vrijwel alle andere gevallen wordt de auto afgeschreven. Dat is waarom ze tegenwoordig heel onpopulair zijn bij verhuur en leasemaatschappijen.
En als je de auto alleen (langzaam) in je garage oplaad, gaat de accu heel lang mee. Maar als je er veel mee rijd of geen garage hebt en vooral snelladers gebruikt, gaat de capaciteit van de accu snel achteruit. Als je er 1 tweedehands wilt kopen moet je die dus eerst laten testen. En er zijn nog maar weinig bedrijven die dat betaalbaar doen. Want het vervangen van de accu is duurder dan de prijs van die tweedehands auto.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |