quote:AMSTERDAM - De politie Amsterdam roept studenten op de bezetting van het Roeterseiland op de campus van de Universiteit van Amsterdam te be๋indigen. De dienst stelt ook vast dat, nadat er maandagavond al de nodige onrust ontstond, de locatie ’een aanzuigende werking heeft’. „Wij roepen iedereen op om weg te blijven van Roeterseiland.” Daarna wordt mogelijk overgegaan tot ontruiming.
In het centrum van Amsterdam is nabij de Roeterseilandcampus onrust ontstaan na het opzetten van een tentenkamp voor de Palestijnse zaak. Zo’n tweehonderd studenten hebben op de campus op het terrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) maandag een eigen actieplek ingericht. Ze eisen dat de Amsterdamse universiteiten banden verbreken met Isra๋l. ’s Avonds escaleerde de situatie, zo is te zien op beelden op sociale media.
Isra๋lische vlag in brand gestoken
Bij schermutselingen tussen pro-Palestijnse betogers en mensen die uit tegenprotest een Isra๋lische vlag lieten zien, zijn de nodige klappen uitgedeeld. Een Isra๋lische vlag is afgepakt en in brand gestoken, is te zien in een filmpje. Er zijn vechtpartijen uitgebroken en er wordt met vuurwerkfakkels geschermd en gegooid
Man met hoofdwond afgevoerd
Op X gaan ook video’s rond waarin is te zien hoe pro-Palestijnse betogers anderen belagen met stokken. Een jonge man die aan het filmen was op de Nieuwe Prinsengracht werd aangevallen en is volgens AT5 met een hoofdwond afgevoerd. Ook zijn er eerder op de avond fakkels afgestoken, waarbij paniek en geworstel ontstond. Door het vuurwerk ontstonden ook wat brandjes.
Burgemeester Femke Halsema kwam poolshoogte nemen bij de universiteit, zo is te zien op beelden. Ze is volgens fotografen in gesprek gegaan met een aantal demonstranten.
Vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap wijzen er maandag op dat het tevens Jom Hashoa is, de herdenkingsdag van de Holocaust, en dat daar honderden meters verderop in de Hollandse Schouwburg ’s avonds een bijeenkomst voor was. Het Nieuw Isra๋lietisch Weekblad acht daarom ’de timing en de locatie van het kamp’ ongepast en ’anti-Joods’. Hoofdredacteur Esther Voet deelde maandagavond beelden van de onrust bij de Amsterdamse universiteit. Zij meldt op X dat ’Joodse jongeren een tegengeluid wilden laten horen’.
Eisen activistische studenten
Eerder maandagmiddag schalde „Viva viva intifada” over de campus. Studenten met felgekleurde hesjes waren aanspreekpunt voor studenten die mee willen doen, of journalisten. Met De Telegraaf wordt echter niet gepraat, kwam een van de weinige wel Nederlands sprekende activisten vertellen nadat zij even hebben overlegd. Een videoploeg van De Telegraaf werd later weggepest, het werken hen onmogelijk gemaakt.
Op foldertjes die werden uitgedeeld, staan de eisen van de activistische studenten. Zij willen dat de Uva, Vrije Universiteit (VU) en het Amsterdam University College (AUC) onthullen welke banden zij hebben met Isra๋lische onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarna moeten al die banden verbroken worden. Ze roepen studenten ้n docenten op zich aan te sluiten, en bijvoorbeeld hun lessen in het tentenkamp te houden. Daarnaast vragen de studenten om donaties in de vorm van geld, voedsel of kampeerspullen.
Verenigde staten
Het idee van een pro-Palestijns tentenkamp lijkt overgewaaid te zijn uit de Verenigde Staten. In de afgelopen week zijn er veel protesten geweest op Amerikaanse universiteiten, sommige liepen zodanig uit de hand dat de politie betrokken raakte. Op de Universiteit van Virginia zijn dit weekend zeker 25 studenten gearresteerd. In totaal zijn, verspreid door het hele land, zo’n 2000 studenten in de boeien geslagen.
Momenteel wordt er ook geprotesteerd op de Universiteit van Gent. Verschillende protesten op universiteiten in Europa zijn de afgelopen week ontmanteld door de politie.
Isra๋l hekelt de demonstraties op de universiteiten. President Isaac Herzog stelde donderdag dat prominente academische instellingen worden „besmet met haat en antisemitisme.” Ook sprak hij zijn steun uit voor de Joodse studenten.
quote:
Het kalifaat Amsterdam zal daar ook zijn inzegening krijgen .quote:Op maandag 13 mei 2024 14:42 schreef Aether het volgende:
UvA: verlaat gebouw als je niks te maken hebt met pro-Palestijnse protestactie
https://nos.nl/liveblog/2(...)stijnse-protestactie
quote:Klein opstootje bij pro-Palestijnse protestactie Groningen
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-77467443
Ook in Groningen werd gedemonstreerd door medewerkers en studenten van de universiteit. Bij het ophangen van spandoeken ging het even mis toen iemand probeerde ze weg te halen. Volgens RTV Noord zijn er zo'n 150 tot 200 actievoerders.
quote:Op maandag 13 mei 2024 14:45 schreef Ronald het volgende:
[ x ]
Gezicht bedekkende kleding is blijkbaar in Groningen geen probleem
Mag ook gewoon op straat inderdaad.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:45 schreef Ronald het volgende:
[ x ]
Hou op hoor. Trek dit soort pubers bij hun nekvel en geef ze een ouderwets pak rammel. Man man manquote:Op maandag 13 mei 2024 14:45 schreef Ronald het volgende:
[ x ]
Protesteren is nog prima, maar ik ben dat narcisme van links echt spuugzat. De zogenaamde ‘liberated zone’ is net zo vrij als de Deutsche Demokratische Republik democratisch was.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:45 schreef Ronald het volgende:
[ x ]
Fijn dat je dat kunt zien!quote:Op maandag 13 mei 2024 14:51 schreef Ronald het volgende:
[..]
Ach ja dat is waar ook, gelukkig zijn het hele vreedzame types, dat zie je direct
En straks weer huilen als ze klappen krijgen.quote:
Het totale gebrek aan een kritische blik vanuit de media vind ik misschien nog wel het ergste. Mijn god, wat laten die zich kennen...quote:Op maandag 13 mei 2024 14:47 schreef S95Sedan het volgende:
Hamas in de straten, openlijke bedreigingen, antisemitisme, vrijheidsbeperking, journalisten lastig vallen, vernielingen.
En de politie staat erbij en kijkt ernaar.
Waarom zouden mensen zich precies zo moeten kleden als jij vindt dat ze zich moeten kleden?quote:Op maandag 13 mei 2024 14:54 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Iemand die niets te verbergen heeft, verbergt niets toch?
Ja.... want deze mensen gaan altijd zo gekleed, wil je zeggen?quote:Op maandag 13 mei 2024 14:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen zich precies zo moeten kleden als jij vindt dat ze zich moeten kleden?
Nu dus wel. Wat is je klacht precies?quote:Op maandag 13 mei 2024 14:55 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja.... want deze mensen gaan altijd zo gekleed, wil je zeggen?
Die vinden het allemaal wel prima want het is maar een 'demonstratie'quote:Op maandag 13 mei 2024 14:54 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Het totale gebrek aan een kritische blik vanuit de media vind ik misschien nog wel het ergste. Mijn god, wat laten die zich kennen...
Staat gewoon in de wet hoor dat gezichtsbedekkende kleding verboden is.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen zich precies zo moeten kleden als jij vindt dat ze zich moeten kleden?
Dat filmpje erbij. Meteen allemaal van die hyena's die erop springen met trapbewegingen. Open, vrij en liberated. Tuurlijk.quote:Klein opstootje bij pro-Palestijnse protestactie Groningen
Ook in Groningen werd gedemonstreerd door medewerkers en studenten van de universiteit. Bij het ophangen van spandoeken ging het even mis toen iemand probeerde ze weg te halen. Volgens RTV Noord zijn er zo'n 150 tot 200 actievoerders.
Leg eens uit waarom mensen zich nu zouden moeten voorzien van gezicht bedekkende kleding, daar waar ze dat tijdens hun reguliere bezoek aan de universiteiten niet doen? Het weer kan niet de oorzaak zijn...quote:Op maandag 13 mei 2024 14:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Als de laatste dagen alle haat en het nepnieuws over de moslims was gegaan hadden we weken hysterie gehad, weken verwijten en gekrijs. Ik walg van het feit dat ik nog nooit zoveel haat heb gezien, waaronder van politici, journalisten en ESF vertegenwoordigers over Isra๋l en dat de media het compleet doodzwijgt. Maar ook niet verassend, ze kwamen bijna klaar zaterdag toen bleek dat Isra๋l niet meer kon winnen. Goebbels zou trots zijn geweest met wat hier de laatste maanden in het westen aan het afspelen is, daar had heeft hij jaren voor nodig gehad om die stemming te cre๋ren.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:54 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Het totale gebrek aan een kritische blik vanuit de media vind ik misschien nog wel het ergste. Mijn god, wat laten die zich kennen...
Waarom moeten ze dat uitleggen? Aan wie precies? Aan Pietje op het internet?quote:Op maandag 13 mei 2024 14:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom mensen zich nu zouden moeten voorzien van gezicht bedekkende kleding, daar waar ze dat tijdens hun reguliere bezoek aan de universiteiten niet doen? Het weer kan niet de oorzaak zijn...
Jij verdedigt hun gezichtsbedekking.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom moeten ze dat uitleggen? Aan wie precies? Aan Pietje op het internet?
Van een UvA hoef je natuurlijk niks te verwachten die zullen nooit hard ingrijpen.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:56 schreef Spablauw214 het volgende:
De politie en OM zouden eens kunnen beginnen met daadwerkelijk mensen aanhouden en strafrechtelijk vervolgen. UvA kan mensen van de universiteit af schoppen. Het is allemaal veel te vrijblijvend nu en daardoor escaleert dit alleen maar verder zolang er niet wordt opgetreden.
Gezichtsbedekkende kleding is in Nederland verboden.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:54 schreef VoMy het volgende:
[..]
Simpel maskers op op straat zodat ze kunnen rellen, en dan thuis weer de maskers op op de fora en socials net doen alsof ze niet anti Joods zijn, en Hamas niet steunen maar gewoon medeleven met Palestijnen.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Leg eens uit waarom mensen zich nu zouden moeten voorzien van gezicht bedekkende kleding, daar waar ze dat tijdens hun reguliere bezoek aan de universiteiten niet doen? Het weer kan niet de oorzaak zijn...
Ik verdedig helemaal niets. Ik zeg gewoon dat het mag.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:58 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Jij verdedigt hun gezichtsbedekking.
Daarom vraag ik het aan jou...
Natuurlijk niet. Dus ettert het vrolijk door totdat je er op een bepaald moment het leger op af moet sturen.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:58 schreef Ronald het volgende:
[..]
Van een UvA hoef je natuurlijk niks te verwachten die zullen nooit hard ingrijpen.
Is het niet. Goeie poging. Het had waar kunnen zijn.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gezichtsbedekkende kleding is in Nederland verboden.
En veroorzaakte kosten bij de relschoppers vandaan halen.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:56 schreef Spablauw214 het volgende:
De politie en OM zouden eens kunnen beginnen met daadwerkelijk mensen aanhouden en strafrechtelijk vervolgen. UvA kan mensen van de universiteit af schoppen. Het is allemaal veel te vrijblijvend nu en daardoor escaleert dit alleen maar verder zolang er niet wordt opgetreden.
quote:Op maandag 13 mei 2024 15:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Dus ettert het vrolijk door totdat je er op een bepaald moment het leger op af moet sturen.
Het verbaast me dat er nog geen grootschalige tegendemonstraties zijn of hooligans die komen opdagen. Dat had ik eigenlijk al wel verwacht.
Is het welquote:Op maandag 13 mei 2024 15:00 schreef VoMy het volgende:
[..]
Is het niet. Goeie poging. Het had waar kunnen zijn.
quote:UvA doet aangifte
De UvA doet aangifte tegen de demonstratie in het gebouw op de Roeterseilandcampus, dat laat een woordvoerder van de universiteit aan AT5 weten.
Gezichtsbedekkende kleding op straatquote:Op maandag 13 mei 2024 15:01 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Is het wel
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041161/2019-08-01
Nu dit als leesvoer voor jou: https://www.rijksoverheid(...)nderwijsinstellingenquote:Op maandag 13 mei 2024 14:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik verdedig helemaal niets. Ik zeg gewoon dat het mag.
En nu?
Is dat een serieuze vraag?quote:Op maandag 13 mei 2024 14:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Niet volgens VoMy!quote:Op maandag 13 mei 2024 15:01 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Is het wel
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041161/2019-08-01
Wat wil je weten en wat denk je met je linkdump precies aan te tonen?quote:Op maandag 13 mei 2024 15:02 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nu dit als leesvoer voor jou: https://www.rijksoverheid(...)nderwijsinstellingen
Daarna graag weer een antwoord op mijn vraag.
Die zitten te verdeeld over het land. Vergeet niet, dit zijn steden, daar zit dat volk allemaal geclusterd, links en moslims. Het is makkelijk als je de deur uit stap, even 5 min met de tram en je bent er, toch wat anders als je 3 uur in de auto moet zitten vanuit de provincie. Daarnaast wordt de rechtse stemmer het ook al jaren onmogelijk gemaakt zich te verenigen op internet, alles wordt gesloopt of afgebroken, links gaat rapporteren, krijsen, zoeken en frustreren, of ze springen als een groep hyena's op iemand. Sinds X die links fascisten heeft verdreven hoor je eindelijk weer andere geluiden en zie je ander nieuws.quote:Op maandag 13 mei 2024 15:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Dus ettert het vrolijk door totdat je er op een bepaald moment het leger op af moet sturen.
Het verbaast me dat er nog geen grootschalige tegendemonstraties zijn of hooligans die komen opdagen. Dat had ik eigenlijk al wel verwacht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |