abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213448247
Politie roept op om weg te blijven van pro-Palestijns protest bij Universiteit van Amsterdam

quote:
AMSTERDAM - De politie Amsterdam roept studenten op de bezetting van het Roeterseiland op de campus van de Universiteit van Amsterdam te beindigen. De dienst stelt ook vast dat, nadat er maandagavond al de nodige onrust ontstond, de locatie ’een aanzuigende werking heeft’. „Wij roepen iedereen op om weg te blijven van Roeterseiland.” Daarna wordt mogelijk overgegaan tot ontruiming.

In het centrum van Amsterdam is nabij de Roeterseilandcampus onrust ontstaan na het opzetten van een tentenkamp voor de Palestijnse zaak. Zo’n tweehonderd studenten hebben op de campus op het terrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) maandag een eigen actieplek ingericht. Ze eisen dat de Amsterdamse universiteiten banden verbreken met Isral. ’s Avonds escaleerde de situatie, zo is te zien op beelden op sociale media.

Isralische vlag in brand gestoken
Bij schermutselingen tussen pro-Palestijnse betogers en mensen die uit tegenprotest een Isralische vlag lieten zien, zijn de nodige klappen uitgedeeld. Een Isralische vlag is afgepakt en in brand gestoken, is te zien in een filmpje. Er zijn vechtpartijen uitgebroken en er wordt met vuurwerkfakkels geschermd en gegooid

Man met hoofdwond afgevoerd
Op X gaan ook video’s rond waarin is te zien hoe pro-Palestijnse betogers anderen belagen met stokken. Een jonge man die aan het filmen was op de Nieuwe Prinsengracht werd aangevallen en is volgens AT5 met een hoofdwond afgevoerd. Ook zijn er eerder op de avond fakkels afgestoken, waarbij paniek en geworstel ontstond. Door het vuurwerk ontstonden ook wat brandjes.

Burgemeester Femke Halsema kwam poolshoogte nemen bij de universiteit, zo is te zien op beelden. Ze is volgens fotografen in gesprek gegaan met een aantal demonstranten.

Vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap wijzen er maandag op dat het tevens Jom Hashoa is, de herdenkingsdag van de Holocaust, en dat daar honderden meters verderop in de Hollandse Schouwburg ’s avonds een bijeenkomst voor was. Het Nieuw Isralietisch Weekblad acht daarom ’de timing en de locatie van het kamp’ ongepast en ’anti-Joods’. Hoofdredacteur Esther Voet deelde maandagavond beelden van de onrust bij de Amsterdamse universiteit. Zij meldt op X dat ’Joodse jongeren een tegengeluid wilden laten horen’.

Eisen activistische studenten
Eerder maandagmiddag schalde „Viva viva intifada” over de campus. Studenten met felgekleurde hesjes waren aanspreekpunt voor studenten die mee willen doen, of journalisten. Met De Telegraaf wordt echter niet gepraat, kwam een van de weinige wel Nederlands sprekende activisten vertellen nadat zij even hebben overlegd. Een videoploeg van De Telegraaf werd later weggepest, het werken hen onmogelijk gemaakt.

Op foldertjes die werden uitgedeeld, staan de eisen van de activistische studenten. Zij willen dat de Uva, Vrije Universiteit (VU) en het Amsterdam University College (AUC) onthullen welke banden zij hebben met Isralische onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarna moeten al die banden verbroken worden. Ze roepen studenten n docenten op zich aan te sluiten, en bijvoorbeeld hun lessen in het tentenkamp te houden. Daarnaast vragen de studenten om donaties in de vorm van geld, voedsel of kampeerspullen.

Verenigde staten
Het idee van een pro-Palestijns tentenkamp lijkt overgewaaid te zijn uit de Verenigde Staten. In de afgelopen week zijn er veel protesten geweest op Amerikaanse universiteiten, sommige liepen zodanig uit de hand dat de politie betrokken raakte. Op de Universiteit van Virginia zijn dit weekend zeker 25 studenten gearresteerd. In totaal zijn, verspreid door het hele land, zo’n 2000 studenten in de boeien geslagen.

Momenteel wordt er ook geprotesteerd op de Universiteit van Gent. Verschillende protesten op universiteiten in Europa zijn de afgelopen week ontmanteld door de politie.

Isral hekelt de demonstraties op de universiteiten. President Isaac Herzog stelde donderdag dat prominente academische instellingen worden „besmet met haat en antisemitisme.” Ook sprak hij zijn steun uit voor de Joodse studenten.
twitter

twitter

twitter

quote:
Op maandag 6 mei 2024 22:48 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Verdient wel een eigen topic.
twitter

twitter

pi_213448251
Dat waren er wel heel veel in 1x

Maar @mascara-klodder

dinsdag 7 mei 2024 @ 04:37:09 #3
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_213448252
Zijn ze allemaal weg nu , of is er groep gebleven ?
Ik ben inmiddels overleden
pi_213448255
quote:
15s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 04:37 schreef Enchanter het volgende:
Zijn ze allemaal weg nu , of is er groep gebleven ?
Nee, de echte mietjes waren er al tussenuit gepiept.
pi_213448259
Ik mag toch hopen dat de UvA zich ook even gaat beraden over bepaalde leerlingen.
pi_213448263
Wat schattig, daar is Femke weer

Echt zo toevallig
pi_213448266
pi_213448271
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 04:42 schreef mascara-klodder het volgende:
Maar was een bijzondere nacht om dit zo live mee te maken.
Dat was wel even lache ja.
pi_213448274
Ja is dit het topic? Weten we het zeker? :s)
  dinsdag 7 mei 2024 @ 06:12:09 #10
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_213448382
En nu doorpakken met die opgepakte mensen. Direct uitzetten.
pi_213448393
Dat was niet echt een succes, die bezetting
  dinsdag 7 mei 2024 @ 06:38:12 #12
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213448438
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 04:39 schreef FvanS het volgende:
Ik mag toch hopen dat de UvA zich ook even gaat beraden over bepaalde leerlingen.
En docenten.

Maar gezien de eerdere slappe opstelling van het bestuur zal dat wel niet.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_213448457
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 01:27 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Waarom wordt het leger dan niet ingezet? Als de politie dit niet aankan moet je het grootser aanpakken. En niet bang zijn voor escalatie, gewoon keihard schoonvegen die boel. Maar met een softe GL burgemeester zal dat helaas niet gebeuren.
Toch wel dus
  dinsdag 7 mei 2024 @ 06:46:14 #14
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213448460
Ik hoop dat ze het uitschot helemaal & volledig kreupel hebben geschopt?

even teruglezen heur O+

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 04:25 schreef FvanS het volgende:

_O-
_O_

hahahaha
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_213448475
quote:
5s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 06:46 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Ik hoop dat ze het uitschot helemaal & volledig kreupel hebben geschopt?

even teruglezen heur O+
[..]
_O_

hahahaha
Je kan het ook terug kijken
  dinsdag 7 mei 2024 @ 06:53:39 #16
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_213448478
Vroegh werden ontruimingen nog op klaarlichte dag gedaan, zodat iedereen mee kon kijken.
Nu moet je het doen met een opname van een live stream… -O-
pi_213448480
Onze samenwerkingen met Isralische organisaties
https://student.uva.nl/ar(...)elische-organsiaties
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 07:26:01 #18
22565 asco
Los in deze tent
pi_213448559
Ik begin me toch echt af te vragen wat ze tegenwoordig in het kraanwater stoppen.

Kijk, die buitenlanders daarvan weet je hoe sommigen in elkaar steken, daar worden we tenslotte al decennia lang voor gewaarschuwd, helemaal niks schokkends aan. Maar die roomblanke meisjes (m/v)? Echt dikke lol. Hopelijk hebben ze wat blauwe plekken. Hebben ze ook eens wat meegemaakt tijdens hun trieste bestaan. ^O^
pi_213448560
Ik heb gewoon alle actie gemist !
pi_213448567
quote:
Stuk voor stuk allemaal tuig met hun maskers op.
pi_213448580
Mooi dat er toch lekker op los wordt gemept door de me
pi_213448590
Is die Sumaya Raisi berhaupt een student? Ik weet dat het niveau op universiteiten hard achteruit is gegaan, maar de vele fouten in haar Twitterfeed zijn zelfs voor een student sociale wetenschappen beschamend.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 07:35:33 #23
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_213448599
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 07:35 schreef Claudia_x het volgende:
Is die Sumaya Raisi berhaupt een student? Ik weet dat het niveau op universiteiten hard achteruit is gegaan, maar de vele fouten in haar Twitterfeed zijn zelfs voor een student sociale wetenschappen beschamend.
Docent Engels mbo1 zie ik in d'r onderschrift staan.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 7 mei 2024 @ 07:38:01 #25
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213448601
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 07:35 schreef MadMaster het volgende:
Gaza aan de Amstel vannacht…

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]