Hij komtquote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:32 schreef INViCTuS het volgende:
Nederland - Nieuwe neerslag in aantocht, na dinsdag weerverbetering
Een (hoogte)laagje #koudputje ,vanmorgen vroeg nog met de kern boven het NW van Frankrijk, trekt dit weekend langzaam over Nederland naar Denemarken. Samengaand met een kortgolvige hoogtetrog gaat dit in de loop vd ochtend / middag vh zuiden uit opnieuw neerslag opleveren. De meeste neerslag (10-35mm) wordt vannacht in het N en NO vh land verwacht op een meelopend grondlaagje en occlusie storing. Door de dagelijkse gang en de koudere lucht op hoogte (T500 hPA -28°C) is ook weer onweer mogelijk mogelijk.
Zondag volgt op een tussenhoog een tijdelijke weersverbetering. Maandag en dinsdag trekt een volgend (hoogte)laag boven het N van Frankrijk langzaam naar de Alpen en een meelopende fronten gaat dan vooral in het zuiden vh land en m.n België neerslag opleveren. In het zuiden vh land worden dan neerslaghoeveelheden tot 45 mm berekend. Opgemerkt dient nog wel te worden dat de modellen tav de neerslagverdeling wat verschillen vertonen, dat geldt m.n. voor begin volgende week voor het zuiden.
Waar de modellen het wel over eens zijn is dat vanaf dinsdag het voorlopig voorbij is met de storingen en neerslag. Een Atlantische hoog gaat zich dan tot over het Europese continent uitbreiden en ook "warme" subtropische hoogteruggen gaan zich dan met het weer in grote delen van Europa bedoelen! De zon zal steeds meer acte de présence geven en de temperaturen vertonen een stijgende trend.
[ x ]
@RamboDirkquote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hij komt
Hij komt
Die lieve goede Zon
Mijn beste vriend
Jouw beste vriend
De vriend van ieder kind
Dinsdag t/m het weekend lijken vrij droog te gaan verlopen. Mooi hemelvaart weekend, dus. Veel activiteiten overal, dus dat scheelt weer. Met 18-21 graden deze dagen ook prima temperatuur voor eerste decade meiquote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hij komt
Hij komt
Die lieve goede Zon
Mijn beste vriend
Jouw beste vriend
De vriend van ieder kind
Zeker, zo rond de 20 is gewoon uitstekend voor mei. En wat droger ja..quote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:40 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dinsdag t/m het weekend lijken vrij droog te gaan verlopen. Mooi hemelvaart weekend, dus. Veel activiteiten overal, dus dat scheelt weer. Met 18-21 graden deze dagen ook prima temperatuur voor eerste decade mei
De Bilt zit nu al op het tienvoudige van het droogterecord, dus helaasquote:Op zaterdag 4 mei 2024 10:37 schreef StateOfMind het volgende:
Warmste en droogste mei ooit![]()
*kataklop kataklop huuuhuhuhuhuuuu 🐎🐎🐎🐎
quote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De Bilt zit nu al op het tienvoudige van het droogterecord, dus helaas
De Belgen!!!!!111!11!!11!quote:Op zaterdag 4 mei 2024 17:16 schreef DemonRage het volgende:
Weer een poging tot geïnterpoleerde satellietbeelden:
[ afbeelding ]
Gewoon omdat het er leuk uitziet.
Vooral regen nu.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 17:02 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik zie een flinke onweerswolk ten Zuidoosten van Den Haag en het rommelt.
Dit is een ideale vraag voor @Vincent_studentquote:Op zaterdag 4 mei 2024 19:37 schreef qajariaq het volgende:
Hier, halverwege NH zie ik boven me zon en iets hoge bewolking. Vanuit het zuiden ongeveer over de volle breedte een dikke donkergrijze laaghangende wolk die naderbij lijkt te komen (WO3 in ontwikkeling?).
Nou heb ik wel eens een lezing gehad over koude en warmte fronten, occlusies en inversielagen. Kennelijk heb ik een en ander daarvan niet onthouden. Wat is er hier in aantocht?
Vlaggen halfstok, regen en sadpiano.mp3 horen erbij en zwarte paraplu's enzo.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 19:51 schreef Mark-Hgl het volgende:
In het midden van het land bakken met regen inmiddels. Dodenherdenking hier valt wel een beetje in het water zo
We hebben serieus een neerslagtekort? Weliswaar 2 mm maar tochquote:Op zaterdag 4 mei 2024 20:10 schreef Resistor het volgende:
17 april was er volgens de KNMI site aan de kust een tekort van meer dan 420mm, nu is Limburg aan de beurt (en heb ik wel het plaatje veilig gesteld)
[ afbeelding ]
Zet er een stagiaire op om te kijken of het gegenereerde plaatje logisch is
Grafiek zelf is ook lekker plat:
[ afbeelding ]
De grens tussen gen tekort en heel erg tekort is nogal hard. Zou dat niet domweg een gebrek aan data zijn?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 20:10 schreef Resistor het volgende:
17 april was er volgens de KNMI site aan de kust een tekort van meer dan 420mm, nu is Limburg aan de beurt (en heb ik wel het plaatje veilig gesteld)
[ afbeelding ]
Zet er een stagiaire op om te kijken of het gegenereerde plaatje logisch is
Grafiek zelf is ook lekker plat:
[ afbeelding ]
Meanwhile in zuid Europaquote:Op zondag 5 mei 2024 00:37 schreef Xenorium het volgende:
Ach het blijft sowieso nog gieten tot dinsdag en voor volgende week staan er weer nieuwe buien klaar.
Dus morgen op de meeste plaatsen droog, vanaf woensdag droog en volgende week maandag gaat het weer gieten.
Dus geniet van de droge dagen, het zullen er niet veel zijn!![]()
7 maanden bijna dagelijks regen met een uitzondering hier en daar.![]()
![]()
![]()
Op Sicilië is het grootste opslag van water Rosamarina bijna leeg.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Meanwhile in zuid Europa
[ afbeelding ]
Gewoon contact leggen met een Type 7 Civilization of zo.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:39 schreef Xenorium het volgende:
Misschien maar een pijpleiding van noord naar zuid europa leggen dan. Wij exporteren wel regenwater, dan mogen zij zon exporteren. Of werkt dat niet zo.
Ja ik blijf niet bezig met Vincent roepen hoor.quote:Op zondag 5 mei 2024 14:11 schreef cherrycoke het volgende:
Met el nino zou je verwachten dat je een natte zuidelijk europa hebben en en zeer koude noord europa, toch is dit niet het geval.
de vraag is dan ook, hoe kan dat?
El Nino heeft praktisch geen invloed op het weer in Europa.quote:Op zondag 5 mei 2024 14:11 schreef cherrycoke het volgende:
Met el nino zou je verwachten dat je een natte zuidelijk europa hebben en en zeer koude noord europa, toch is dit niet het geval.
de vraag is dan ook, hoe kan dat?
Inderdaad, goede vraag. Aanstekelijk om uit te zoeken. Ik heb nu genoeg weerboeken in huis (marktplaats heeft aardig veel aanbod), zelfs enorm dikke digitale pillen die gratis (legaal) op internet te downloaden zijn. Die verzamelwoede van weerboeken werd veroorzaakt uit het feit dat weermannen op tv en radio nooit eens de oorzaak van bijzondere weersituaties uitlegden (zoals de plotselinge omslag van koud naar bloedheet weer). Daar heb ik me dan ook in verdiept.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 19:41 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dit is een ideale vraag voor @:vincent_student
Ik heb zelf ook even gezocht en kom dan hier uit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nimbostratusquote:Op zondag 5 mei 2024 14:55 schreef Vincent_student het volgende:
Inderdaad, goede vraag. Aanstekelijk om uit te zoeken.
Het is natuurlijk altijd interessant hoe dat ontstaat, wat zijn de bijkomende gebeurtenissen. Ik ben geen metereoloog, ik zou er wel graag één willen worden, maar dit is leuk om uit te zoeken. Ik ben nog maar een beginnertje.quote:Op zondag 5 mei 2024 15:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook even gezocht en kom dan hier uit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nimbostratus
Alleen dat er gister dan een warmtefront voorbij zou zijn gekomen klinkt niet helemaal logisch. Het was al warm weer en het werd zeer niet warmer. Maar aangezien het nu weer lekker weer is zou het dus toch wel kunnen.
Was dat niet gewoon het restant van dat noodweerlijntje?quote:Op zondag 5 mei 2024 15:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook even gezocht en kom dan hier uit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nimbostratus
Alleen dat er gister dan een warmtefront voorbij zou zijn gekomen klinkt niet helemaal logisch. Het was al warm weer en het werd zeer niet warmer. Maar aangezien het nu weer lekker weer is zou het dus toch wel kunnen.
Prachtig om te zien.quote:Op zondag 5 mei 2024 15:21 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Helemaal onderin zie je wat ik bedoel. Als ie wat dichterbij komt, is het effect minder duidelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |