Vraag me af: volgens de NT-leer zijn we pas gerechtvaardigd door christus. Er konden dus voor die tijd geen rechtvaardigen zijn.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:00 schreef Alarmonoff het volgende:
Je zou verwachten dat een oppermachtig God een rechter is. Abraham probeerde het oordeel tegen Sodom tegen te houden, als hij maar 10 rechtvaardige mensen kon vinden dan zou God het sparen.
Jezus werd pas na zijn geboorte het volledige oordeel overhandigd en gesteld tot rechter over the quick and the dead.
Er waren geen rechtvaardigen in die stad, iedereen deed slecht ipv 'wat goed was in de ogen van God', hun oordeel was gekomen, Lot baalde ervan omdat hij daar een gezegend leven leidde, z'n dochters baalden er ook van omdat ze nu geen nageslacht meer zouden krijgen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af: volgens de NT-leer zijn we pas gerechtvaardigd door christus. Er konden dus voor die tijd geen rechtvaardigen zijn.
Dus die vraag van Abraham over de vondst van 10 rechtvaardigen, sloeg nergens op: de uitkomst stond al vast, er waren geen rechtvaardigen voor christus.
Welja joh, brei er maar weer een eind aan. En die in S&G hadden dat inzicht niet?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:20 schreef Alarmonoff het volgende:
Rechtvaardigen in het OT die God zagen zoals rechtvaardige Job en Jesaja, ineens werden ze bewust van hun zonden.
Klopt die gingen van kwaad tot erger.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 13:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Welja joh, brei er maar weer een eind aan. En die in S&G hadden dat inzicht niet?
Wat Kevin in dit video gelooft geloof jij toch in?quote:
quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:11 schreef Vincent_student het volgende:
Het grappige is dat de resten van Sodom enkele jaren geleden daadwerkelijk zijn gevonden en dat de ondergang natuurlijk verklaarbaar is. Sodom lag op een breuklijn waar aardbevingen voorkwamen. Het gebeurde ook dat hele dorpen werden opgeslokt door zo'n aardbeving. Het gesteente daar is zwavelrijk. Op de bodem van de Dode Zee liggen keien met een hoog zwavelgehalte. Je zou ook kunnen denken aan vulkanen. En natuurlijk zout in overvloed. De vorming van "zoutpilaren" is een natuurlijk proces.
De resten van Sodom zijn gedateerd uit de bronstijd. Klopt precies. Het verhaal heeft een kern van waarheid, maar kan zeker natuurlijk worden verklaard, uit een tijd dat natuurlijke verschijnselen aan goden worden toegedicht.
Dat doe jij toch ook? Je innerlijke objectieve ervaring is verklarend voor de Hindoe mythologie en bevestigt het als waarheid. Of niet?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]mythes objectief gaan proberen te verklaren
Dat Wodan met een hamer en een paard door de wolken raasde is ook een mythe, maar onweer bestaat echt.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]mythes objectief gaan proberen te verklaren
en dus?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:00 schreef Alarmonoff het volgende:
De vraag is of er bewijs is dat het oordeel over Sodom gebeurd is. Er is in die regio een vlakte met bollen 99% zuiver zwavel en as, is op jijbuis te zien.
Ja, en onweer is nog steeds magisch.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:19 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat Wodan met een hamer en een paard door de wolken raasde is ook een mythe, maar onweer bestaat echt.
Ik weet niet veel van hindoe mythologie. Ik geloof op zich wel in goden, maar daar praat ik niet over op dit forum.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:18 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat doe jij toch ook? Je innerlijke objectieve ervaring is verklarend voor de Hindoe mythologie en bevestigt het als waarheid. Of niet?
Raar eigenlijk he?Dat die Lot,die zijn eigen dochters (maagden nog) ter vermaak aanbood aan een hitsige menigte door God goed genoeg werd bevonden om aan boord van de ark te gaan...quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:20 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Er waren geen rechtvaardigen in die stad, iedereen deed slecht ipv 'wat goed was in de ogen van God', hun oordeel was gekomen, Lot baalde ervan omdat hij daar een gezegend leven leidde, z'n dochters baalden er ook van omdat ze nu geen nageslacht meer zouden krijgen.
Nineve bekeerde zich en werd gespaard.
Nu is het inderdaad gerechtvaardigd worden door geloof in Christus en wat hij heeft gedaan voor jou en mij, een gift, je zou er recht-vaardig door moeten worden. Rechtvaardigen in het OT die God zagen zoals rechtvaardige Job en Jesaja, ineens werden ze bewust van hun zonden.
Onzin, er is geen enkel archeologisch bewijs voor Sodom.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 14:11 schreef Vincent_student het volgende:
Het grappige is dat de resten van Sodom enkele jaren geleden daadwerkelijk zijn gevonden en dat de ondergang natuurlijk verklaarbaar is. Sodom lag op een breuklijn waar aardbevingen voorkwamen. Het gebeurde ook dat hele dorpen werden opgeslokt door zo'n aardbeving. Het gesteente daar is zwavelrijk. Op de bodem van de Dode Zee liggen keien met een hoog zwavelgehalte. Je zou ook kunnen denken aan vulkanen. En natuurlijk zout in overvloed. De vorming van "zoutpilaren" is een natuurlijk proces.
De resten van Sodom zijn gedateerd uit de bronstijd. Klopt precies. Het verhaal heeft een kern van waarheid, maar kan zeker natuurlijk worden verklaard, uit een tijd dat natuurlijke verschijnselen aan goden worden toegedicht.
Dat is er. Maar hetgeen wat bekend is, is mogelijk van opgetekende legendes uit oude verhalen.quote:Op zondag 5 mei 2024 18:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Onzin, er is geen enkel archeologisch bewijs voor Sodom.
Eens, dat het "compleet verzonnen is" is zeer unlikely. Dit geldt dan ook voor Atlantis, al is dit een heel ander onderwerp, is de context wel hetzelfde. Ook Plato, Egypte en voor zover ik weet ook Babylon, hadden het erover, daarna verdween het voorgoed een "legende", of "mythe" in, maar is de kans dat zoiets bestaan heeft --zeker ook met in t achterhoofd hoe belachelijk complex Gizeh e.d. was om te bouwen-- bijna 100%. Dat iets "bewezen" kan worden is altijd een mooie bijkomstigheid, maar het ontbreken van dat bewijs, is nooit bewijs dat het er niet was, of is. En dat doet men wel vaak laten lijken; "things only exist when proven"... een giller als je hierover nadenkt.quote:Op zondag 5 mei 2024 19:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat is er. Maar hetgeen wat bekend is, is mogelijk van opgetekende legendes uit oude verhalen.
Zo zou er hypothetisch een legende van gevallen torens in die vorm bestaan in de “volksvertellingen” als de vrij impactvolle 9/11 ramp over 2000 jaar zou worden overgedragen.
Bepaalde uitzonderlijke events worden in het collectief geheugen gegrift en van generatie tot generatie doorverteld. Dat was toen niets minder. En grootste verhalen over de aardse wereld zijn meestal wel te herleiden tot zo’n collectief geheugen over een werkelijke plaats.
De stad Troy was ook van oorsprong een legende, maar is toch gevonden.
Dit wordt als archeologisch bewijs gezien:quote:Op zondag 5 mei 2024 18:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Onzin, er is geen enkel archeologisch bewijs voor Sodom.
Lijkt me sterk dat er archeologisch bewijs voor is. Een mythe is een mythe omdat het niet bestaat.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:50 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dit wordt als archeologisch bewijs gezien:
Bevestigen de vondsten het verhaal?quote:Op maandag 6 mei 2024 14:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat er archeologisch bewijs voor is. Een mythe is een mythe omdat het niet bestaat.
De Bijbel is een hint naar een geschiedenisboek, ook weleens aangegeven. Je hebt wel degelijk sporen naar werkelijke locaties waar mensen zich toen over verbaasden. Ik heb daarna op een post ook weleens aangegeven dat de bijbel 'geen' geschiedisboek was omdat het zo niet moet worden gelezen 'imho'.quote:Op maandag 6 mei 2024 14:50 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dit wordt als archeologisch bewijs gezien:
Misschien met een christelijke bias, maar volgens mij heeft hij dat brandende balletje daar zelf neergelegdquote:
ja wie weetquote:Op maandag 6 mei 2024 16:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Misschien met een christelijke bias, maar volgens mij heeft hij dat brandende balletje daar zelf neergelegd
Dat weet ik niet. Maar ik heb wel iets wetenschappelijks gevonden.quote:Op maandag 6 mei 2024 16:12 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
ja wie weet
en de brokken verast steen dat verkruimelt en een swirl patroon heeft?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |