de christelijke evangelische, refo, orthodox-protestantse godquote:Op maandag 29 april 2024 22:23 schreef Libertarisch het volgende:
Laat het duidelijk zijn, de christelijke God is een bazige Vader die gevreesd dient te worden.
De EO lijkt veel lichter te zijn geworden zonder die twee. Andries Knevel schijnt nog even getwijfeld te hebben aan z'n geloof. Henk Binnendijk is naar Family7 gegaan.quote:Op maandag 29 april 2024 21:47 schreef blomke het volgende:
Ik heb de tijd van de vredestheologie meegemaakt, waarin jezus symbool stond voor en sympathiseerde met de slachtoffers van geweld, onderdrukking en dictatuur. Romero, Dom Helder Camara, Dorothee Solle etc. Daar kon (kan) ik mij identificeren.
Mijn afkeer is ontstaan met enge TV-dominees als Henk Binnendijk en Andries Knevel. Ook de evangelieverkondiging volgens het Methodisme en het Pietisme is mij uiteindelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Het evangelie heeft voor mij geen andere waarde dan verbinding.
Ik vertrouw ze nog steeds niet: de kern, het zwarte gat waarin je dreigt te worden opgeslokt, is hetzelfde gebleven; de vorm eromheen is gemoderniseerd. Wolf in schaapskleren.quote:Op maandag 29 april 2024 22:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De EO lijkt veel lichter te zijn geworden zonder die twee. Andries Knevel schijnt nog even getwijfeld te hebben aan z'n geloof. Henk Binnendijk is naar Family7 gegaan.
Ik weet niet of dit nu de reden is dat de EO minder evangelisch lijkt te zijn geworden (voor de kinderprogramma's zie je in elk geval nauwelijks verschil met BNNVara) , dat ze misschien wat meer realiseren dat kleine dingen wellicht wat meer interesse kunnen wekken dan de evangelische saus.
Of dat het gewoon stilte voor de storm is voor die hele Amerikaanse religie-injectie er gaat komen.
De EO van vroeger lijkt wat uiteengevallen. Volgens mij zat die presentator van hour of power er ook ooit bij. Het nieuwere Family7 is het oude EO 24/7 met commercieel verdienmodel, waardoor het kan dat de EO wat een nieuwe identiteit moest zoeken.quote:Op maandag 29 april 2024 23:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vertrouw ze nog steeds niet; de kern, het zwarte gat is hetzelfde gebleven; de vorm eromheen is gemoderniseerd. Wolf in schaapskleren.
Jan v. d. Bosch.quote:Op maandag 29 april 2024 23:11 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De EO van vroeger lijkt wat uiteengevallen. Volgens mij zat die presentator van hour of power er ook ooit bij. Het nieuwere Family7 is het oude EO 24/7 met commercieel verdienmodel, waardoor het kan dat de EO wat een nieuwe identiteit moest zoeken.
Als ik Christen zou zijn dan zou mijn hel zijn om in een hemel te komen met Jan v/d Bosch en Henk Binnendijk.quote:
Jan v/d Bosch woont overigens nu hemels: ik fiets regelmatig langs z'n huis. Woont aan de oever van de Oude Rijn in een riante vrijstaande villa. Dankzij "Vrij-uit" reizen waar ie eigenaar van is/was/quote:Op maandag 29 april 2024 23:22 schreef Beathoven het volgende:
zou mijn hel zijn om in een hemel te komen met Jan v/d Bosch
Die "laatste dagen" (blijkbaar deze tijd??) duurt dan wel heel lang: pak-em-beet 2000 jaren sinds jezus bevatten 730000 laatste dagenquote:Op dinsdag 30 april 2024 00:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar net als Noach in zijn tijd waarschijnlijk werd bespot toen hij zijn ark bouwde, worden die mensen nu bespot door mensen als TS.
Niet erg verstandig als we het bijbelverhaal moeten geloven
3 Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen
4en zeggen: Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping.
5Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat.
6 Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water.
7 Maar de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.
De Bijbel is een verzameling mythologische verhalen (waaronder fabels zoals de zondeval).quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:21 schreef ToT het volgende:
Verder: veel verhalen in de Bijbel zijn totaal verwrongen. Gejatte verhalen van andere volkeren en aangepast om zo 1 bepaalde god op te hemelen.
Wat zo geweldig aansluit bij de evolutieleer!quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De Bijbel is een verzameling mythologische verhalen (waaronder fabels zoals de zondeval).
Ik denk dat ze er een soort samenhangend geheel van hebben gemaakt in de vorm van de huidige canon. Een kwestie van de 'juiste' verhalen aan elkaar vastplakken, waardoor een soort samenhangende mythologie ontstaat.
8Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Die "laatste dagen" (blijkbaar deze tijd??) duurt dan wel heel lang: pak-em-beet 2000 jaren sinds jezus bevatten 730000 laatste dagen
Nee, het conflicteert met de objectieve wetenschap. Maar het is sowieso belachelijk dat de Bijbel moet doorgaan voor waarheid. Mythologie is mythologie, geen waarheid.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:56 schreef ToT het volgende:
[..]
Wat zo geweldig aansluit bij de evolutieleer!
quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het conflicteert met de objectieve wetenschap. Maar het is sowieso belachelijk dat de Bijbel moet doorgaan voor waarheid. Mythologie is mythologie, geen waarheid.
Ja, dat zeg ik, het is mythologie. Mythologie is geen serieuze waarheidsvinding, het is een romantische vertelling over hoe dingen zouden kunnen zijn.quote:Op dinsdag 30 april 2024 09:11 schreef ToT het volgende:
[..]
Het was een manier om de wereld en het leven te proberen te verklaren.
Nu is duidelijk dat die volksverhalen niet klopten. (Bijbelse verhalen als Sodom en Gomorrah bijvoorbeeld zijn duidelijk na de verwoesting van de betreffende steden verzonnen en toen hebben ze ook die namen pas gekregen.)
De moderne wetenschap die veel dingen kan bewijzen en ontkrachten zorgt er dan ook voor dat het christendom hier steeds minder en minder wordt. Een bepaalde religie die alles buiten zichzelf verwerpt wint wel aan kracht hier door immigratie.
Het zondvloedverhaal, om niet te veel af te wijken van de OP, is gewoon gebaseerd op een lokale rivier die buiten z'n oevers trad en een boertje daar heeft geprobeerd te redden wat hij redden kon met zijn bootje.
Een heel vriendelijke en eigenlijk ook logische daad!
De hele wereld onder water zetten kan absoluut onmogelijk gebeurd zijn: https://www.youtube.com/p(...)95iZJqEjmc5oxY5r6BzP
Beetje zoals met de aboriginals die bij het kampvuur uitleggen waarom hazen een gespleten lip nehheb en hoe de maan aan zijn kraters komt.quote:Op dinsdag 30 april 2024 09:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik, het is mythologie. Mythologie is geen serieuze waarheidsvinding, het is een romantische vertelling over hoe dingen zouden kunnen zijn.
Ja, het is dus een verspilling van tijd om mythologische verhalen te gaan ontkrachten met serieuze objectieve wetenschap. Het zijn romantische verhalen om bij weg te dromen, het heeft in principe niks met de waarheid te maken.quote:Op dinsdag 30 april 2024 09:25 schreef ToT het volgende:
[..]
Beetje zoals met de aboriginals die bij het kampvuur uitleggen waarom hazen een gespleten lip nehheb en hoe de maan aan zijn kraters komt.
Lang geleden kreeg de haas ruzie met de maan en krabte zijn mooie gladde oppervlak helemaal open. De maan nam wraak en smeet een speer naar de haas die hem op zijn lip trof.
Ik vind de bijbel als een verzameling mythologische verhalen best mooi. En ik vind het het met name interessant om die verhalen terug te halen zoals ze in de meest herleidbare oorspronkelijke vorm zijn geschreven en hoe ze later zijn veranderd om aan een nieuw tijdsbeeld te voldoen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De Bijbel is een verzameling mythologische verhalen (waaronder fabels zoals de zondeval).
Ik denk dat ze er een soort samenhangend geheel van hebben gemaakt in de vorm van de huidige canon. Een kwestie van de 'juiste' verhalen aan elkaar vastplakken, waardoor een soort samenhangende mythologie ontstaat.
Dat is prima, maar wij moeten als volwassen mensen wel onderscheid kunnen maken. Onderscheid tussen wat we mooi vinden en graag willen geloven, en de objectieve realiteit.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind de bijbel als een verzameling mythologische verhalen best mooi.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |