Mijn moestuin is bij een moestuinvereniging op 5min fietsen en ik ben daar 3-5x in de week te vinden. Samen met een vriendin, zij is er ook ongeveer zo vaak. Soms lukt het de een iets minder en soms de ander. Doordat we het samen doen is die 100m2 wel goed te doen. Vooral dit jaar hebben we de slag lekker te pakken. Dat er heel veel dingen goed groeien en al flink vrucht dragen helpt wel. Vorig jaar hadden we een slecht jaar en dan is het toch een stuk moeilijker om de motivatie te vinden.quote:Op maandag 10 juni 2024 13:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Alles groeit lekker.
Hoe vaak gaan jullie naar je moestuin?
Tayberry is net als braam tweejarig. Nu nieuwe scheut, volgend jaar vrucht daar aan.quote:Op maandag 10 juni 2024 17:14 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wow dat ziet er allemaal super uitDie tuinbonen zijn huge
Bij mij doet de tayberry nog helemaal niks dus dat zal pas volgend jaar worden ben ik bang. Sowieso doen alle frambozen helemaal niks, ze groeien fantastisch maar ik zie helemaal geen vruchten.
[..]
Ik heb tot nu toe niet echt goede ervaringen met dingen die aan stok groeien. Ik heb nu ook een edamame met 3 boontjes eraan, dat schiet niet echt opEn zo ging het ook met de doperwt en de snijbonen, die helaas allemaal opgegeten zijn inmiddels. Misschien dus volgende keer per stok meer zaadjes de grond in doen?
[..]
Grappig is dat he als je een moestuin hebt? Ik waardeer regen ook opeens een stuk meer
[..]
Ik heb een moestuin in de tuin en ik loop er 's ochtends en 's avonds een keer doorheen. En om de paar dagen doe ik wat meer: zaaien, onkruid weghalen etc.
Ziet er allemaal prachtig uit bij je
[..]
Vorig jaar ging het ook prima, toen stonden er dus 6. Maar omdat ik ze allemaal tegelijk had gezaaid was het veel te veel in 1xDaarom nu geleerd om steeds met wat tussenpozen te zaaien. Hoewel, deze keer dus weer niet besef ik me
Ik vind dat maar lastig. Ik heb dus een prachtig opgebonden struik. Vol in het blad, honderden vruchten. En nou maakt dat ding al meterslange uitlopers. Ik kan er niet meer bij als ik ze laat gaan en ruimte om op te binden is er ook niet. Afgelopen weekend heb ik het meeste weggehaald. Op hoop van zegen voor volgend jaar maar.quote:Op maandag 10 juni 2024 20:55 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Tayberry is net als braam tweejarig. Nu nieuwe scheut, volgend jaar vrucht daar aan.
Als je ze/het meeste weghaalt is er volgend jaar geen vrucht dus dat is niet handig.quote:Op maandag 10 juni 2024 21:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik vind dat maar lastig. Ik heb dus een prachtig opgebonden struik. Vol in het blad, honderden vruchten. En nou maakt dat ding al meterslange uitlopers. Ik kan er niet meer bij als ik ze laat gaan en ruimte om op te binden is er ook niet. Afgelopen weekend heb ik het meeste weggehaald. Op hoop van zegen voor volgend jaar maar.
Ik weet het. Er zijn ook nog wel genoeg kortere uitlopers die ik heb laten zitten hoor. En bij het opbinden van de nieuwe groei (wat dus nu vrucht draagt) heb ik afgelopen jaar ook nog de halve plant moeten verwijderen omdat het gewoon niet pastequote:Op dinsdag 11 juni 2024 07:22 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Als je ze/het meeste weghaalt is er volgend jaar geen vrucht dus dat is niet handig.
Ik bind ze met touw ruim van de plant af omhoog. Na de oogst knip ik scheuten die vrucht hadden weg, en bind de nieuwe scheuten dan mooi aan.
Is wel taak die ik regelmatig moet doen omdat als ik het laat hangen, onze pompoen ze grijpt, je niet meer bij de plant zelf kunt komen enzovoort.
Oh nee dat niet, 1 per gaatje. Bij andere dingen doe ik vaak wel meer in een gaatje maar deze zijn al zo groot van zichzelf dat ik het bij 1 houd. Maar kan het zeker eens proberenquote:Op maandag 10 juni 2024 18:35 schreef Vanyel het volgende:
6 in 1 gaatje?
Ik stop er nl 3 bij elkaar. Dan iets met afstand tot het volgende plukje. Kan ik er meer kwijt per m²
Bedoel je met tweejarig dat je om de 2 jaar vruchten ervan krijgt. Ik heb de plant een jaar geleden in de tuin gezet, is dit dan niet het nieuwe jaar? Het is wel wat gegroeid maar niet zoveel als bijvoorbeeld de fallgold (die staat vol in de zon). Misschien had ik het beter op een andere plek kunnen zetten.quote:Op maandag 10 juni 2024 20:55 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Tayberry is net als braam tweejarig. Nu nieuwe scheut, volgend jaar vrucht daar aan.
ik heb vorig jaar de fallgold helemaal naar beneden afgeknipt, heb ik daarom nu geen vrucht?quote:Op dinsdag 11 juni 2024 07:22 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Als je ze/het meeste weghaalt is er volgend jaar geen vrucht dus dat is niet handig.
Ik bind ze met touw ruim van de plant af omhoog. Na de oogst knip ik scheuten die vrucht hadden weg, en bind de nieuwe scheuten dan mooi aan.
Is wel taak die ik regelmatig moet doen omdat als ik het laat hangen, onze pompoen ze grijpt, je niet meer bij de plant zelf kunt komen enzovoort.
Betekent dat de vruchten groeien op de scheuten die vorig jaar zijn ontstaan. Op de nieuwe takken groeit dit jaar dus nog niks.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 12:17 schreef MaJo het volgende:
Bedoel je met tweejarig dat je om de 2 jaar vruchten ervan krijgt. Ik heb de plant een jaar geleden in de tuin gezet, is dit dan niet het nieuwe jaar? Het is wel wat gegroeid maar niet zoveel als bijvoorbeeld de fallgold (die staat vol in de zon). Misschien had ik het beter op een andere plek kunnen zetten.
Fallgold is juist goed om tot de grond te knippen, maar dat is een herfstframboos (vandaar de naam). Die vormt zijn vruchten later pas.quote:[..]
ik heb vorig jaar de fallgold helemaal naar beneden afgeknipt, heb ik daarom nu geen vrucht?De plant is enorm gegroeid, super groen, maar nul vruchten. Misschien is dat dus fout gegaan. Vorig jaar was het eerste jaar dus het heeft toen maar een paar vruchten gehad, die uiteindelijk niet tot volle groei zijn gekomen (dit was in oktober).
Aha, duidelijkquote:Op dinsdag 11 juni 2024 13:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Betekent dat de vruchten groeien op de scheuten die vorig jaar zijn ontstaan. Op de nieuwe takken groeit dit jaar dus nog niks.
[..]
Oef gelukkig maarquote:Fallgold is juist goed om tot de grond te knippen, maar dat is een herfstframboos (vandaar de naam). Die vormt zijn vruchten later pas.
En die is dus wel eenjarig. Vruchten groeien aan de scheuten die dit jaar uit de grond komen.
Ziet er goed uitquote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:29 schreef gcjoel het volgende:
Wij hebben de boysonberry, loganberry en tayberry. Logan is wel echt het minst lekker maar wat Lucky ook al zei; groeit echt enorm hard en al enorm veel bessen erin nu. Ik zie dus ook veel nieuwe uitlopers maar ook echt extreem dikke, die andere takken zijn niet zo, hebben jullie dat ook?
[ link | afbeelding ]
(Dit is de doornloze braam trouwens)
Kolen en aardappels
(En een hele grote libelle)
[ link | afbeelding ]
Doperwten groeien boven het hek uit
[ link | afbeelding ]
In de kas gaat het nu super hard
[ link | afbeelding ]
Hij kan vroeg ook wel wat vruchten geven als je m niet terug snoeit tot de grond.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 14:17 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oef gelukkig maarIk dacht inderdaad ook dat het alleen een herfstframboos was maar ergens anders las ik weer dat het 2x per jaar vrucht geeft. Daar lijkt het hier in ieder geval niet op
Oh wowquote:Op dinsdag 11 juni 2024 20:21 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb net 773 gram braambozen geoogst
Ik vries een groot deel in. Ik eet elke ochtend fruit bij mijn ontbijt en dit is de tijd van het jaar waarin ik mijn wintervoorraad aanleg. We eten natuurlijk nu ook dagelijks.quote:
jam met pitjes, ijs, sap, invriezenquote:
Drogen lukt wel maar duurt lang. Ze zijn wel lekkerquote:Op woensdag 12 juni 2024 18:18 schreef marcel.de het volgende:
[..]
jam met pitjes, ijs, sap, invriezen
of deze te drogen zijn betwijfel ik
So cool, dat is mooi veelquote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Drogen lukt wel maar duurt lang. Ze zijn wel lekker![]()
Ik heb vandaag ook nog wat braambozen in ferment gezet. Een naturel, een met nectarine, een met rozemarijn en een met gember en munt.
Ik heb inmiddels 3,5 kilo geplukt.
Kan je al die scheuten volgend jaar ook echt gebruiken? Mijn plant maakt er een stuk of 30 aan, die kan ik toch niet kwijt tegen het rek dus snoeien kan geen kwaad.quote:Op vrijdag 21 juni 2024 20:00 schreef marcel.de het volgende:
[..]
So cool, dat is mooi veel
Heb echt problemen nu met de nieuwe scheuten; die gaan door de pompoenplanten daar onder
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |