abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 april 2024 @ 12:59:46 #151
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213352344
quote:
14s.gif Op zondag 28 april 2024 10:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
... kan dat ook zonder zulke complottheorieën en teksten.
Het trieste feit is dat antisemitisme niet los te zien is van complottheorieën. Die bagger is het brandhout die de ellende laat doorsmeulen.
pi_213352464
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 11:54 schreef golfer het volgende:

[..]
Wie dan zoal?
Die kan ik ook niet vinden. Wel zijn er historici en sowieso 'geleerde' mensen omtrent dit conflict, die stellen dat Israel vanaf zo ongeveer de jaren 70 antisemitisme ten dele in de hand werkt. Door zichzelf als Joodse staat te definiëren, en tegelijkertijd een relatief hardvochtig beleid te voeren tegenover Palestijnen.
  zondag 28 april 2024 @ 13:17:18 #153
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_213352504
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 12:51 schreef egayalS het volgende:
Goed stuk over de controversiële ihra definitie van anti semitisme. Aan het woord ook de bedenker van de definitie en antisemitisme deskundige die aangeeft dat tegenwoordig oa politici zijn term misbruiken op een manier waarvoor het niet bedoeld was en daarmee Israël kritiek de mond te snoeren.

https://www.volkskrant.nl(...)isemitisme~b8bbfc38/
Sinds wanneer linkenk wij artikelen achter een paywall?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 28 april 2024 @ 13:19:55 #154
Why is all the rum gone?
pi_213352525
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 20:20 schreef golfer het volgende:

[..]
Jij vindt dat het het normaal moet kunnen en dat wij niet boos op de KNVB mogen zijn omdat ze de werkelijke reden niet op het wedstrijdformulier hebben gezet?
Jij denkt dat de KNVB die reden invult? In de regel doet de scheids dat. Daar komt de KNVB niet aan te pas.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 28 april 2024 @ 13:29:30 #155
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213352587
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 13:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Jij denkt dat de KNVB die reden invult? In de regel doet de scheids dat. Daar komt de KNVB niet aan te pas.
Scheidsrechters zijn vrije radicalen? :?

https://www.knvb.nl/ontde(...)/scheidsrechter_veld
  zondag 28 april 2024 @ 13:33:04 #156
Why is all the rum gone?
pi_213352621
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 13:29 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Scheidsrechters zijn vrije radicalen? :?

https://www.knvb.nl/ontde(...)/scheidsrechter_veld
Ik weet niet precies hoe je tot die conclusie komt, maar dat was niet waar ik naartoe wilde. :)
  zondag 28 april 2024 @ 13:36:34 #157
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213352665
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 13:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Ik weet niet precies hoe je tot die conclusie komt, maar dat was niet waar ik naartoe wilde. :)
Nou, jij zegt dat niet de KNVB maar de scheidsrechter zo'n formulier invult. De scheidsrechter is toch van de KNVB? :?
  Moderator zondag 28 april 2024 @ 13:36:56 #158
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213352672
kan me niet voorstellen dat het formulier geen tabje 'opponent refused play' kent oid, dat is gewoon een bewustje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 28 april 2024 @ 13:37:26 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213352679
is ook vrij neutraal dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de opgegeven reden niet klopt tbh
  zondag 28 april 2024 @ 13:41:33 #160
Why is all the rum gone?
pi_213352735
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 13:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nou, jij zegt dat niet de KNVB maar de scheidsrechter zo'n formulier invult. De scheidsrechter is toch van de KNVB? :?
Bij tienduizenden wedstrijden zijn dat gewoon huisvaders die op zaterdagmiddag hun hobby bedrijven.
  zondag 28 april 2024 @ 13:43:18 #161
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213352762
https://images.app.goo.gl/TK2gFCv1CBvESDkm7

Kijk even op de site van de KNVB. Er is gewoon ruimte om een reden in te vullen toch?
  zondag 28 april 2024 @ 13:45:30 #162
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213352781
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 13:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Bij tienduizenden wedstrijden zijn dat gewoon huisvaders die op zaterdagmiddag hun hobby bedrijven.
Ja, en lid zijn van de KNVB, toch?
  zondag 28 april 2024 @ 13:52:43 #163
Why is all the rum gone?
pi_213352843
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 13:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, en lid zijn van de KNVB, toch?
Je bent geregistreerd als vrijwilliger. Dat is niet hetzelfde als lid zijn.
  zondag 28 april 2024 @ 13:59:02 #164
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213352881
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 13:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Je bent geregistreerd als vrijwilliger. Dat is niet hetzelfde als lid zijn.
En bij deze wedstrijd was dus een scheidsrechter plus een toezichthouder van de KNVB aanwezig. Het lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat er zomaar wat in is gevuld.
  zondag 28 april 2024 @ 14:02:25 #165
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213352915
‘Scheidsrechter plus toezichthouder KNVB waren aanwezig. Plus twee beveiligers van de gemeente Amsterdam en de eigenaar van de sporthal.’

De KNVB geeft zelf in een reactie aan dat de aanklager van de voetbalbond met de zaak bezig is en dat er een onderzoek zal worden gestart.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_213352948
KNVB is bezig met een onderzoek. Misschien dat afwachten, daarna kunnen we nog steeds de wildste conclusies trekken
Spuit11
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 28 april 2024 @ 14:07:22 #167
485843 crew  Jippie
pi_213352962
quote:
14s.gif Op zondag 28 april 2024 11:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is een valse vergelijking. Er is in de Israëlische samenleving absoluut niet zoveel haat jegens de Palestijnen als er vice-versa is. Dit is onvergelijkbaar. Bovendien komt afkeer die er onder Israëliërs wél is voornamelijk voort uit de reactie op de vele, vele aanslagen van Palestijnen gericht op Israëlische burgers.

Er zijn bovendien vele organisaties, initiatieven en zelfs politieke partijen in Israël die graag een tweestatenoplossing willen en zelfs op allerlei manieren Palestijnen proberen te helpen. Zulke pacifistische Israëliers waren onder meer terug te vinden in de Kibbutizim vlakbij de grens met de Gazastrook, waar de aanslagen waren op 7 oktober. Dat was het type Meretz-stemmer dat Palestijnen richting ziekenhuizen reed en vrijwilligers deed bij de grens.

De realiteit is dat Palestijnse/Arabische samenleving een lange geschiedenis kent van diep geworteld antisemitisme. Zelfs in de jaren twintig van de vorige eeuw waren er al pogroms richting Joden waar teksten werden gescandeerd als 'nashrab dam al yahud' ('we zullen het bloed van Joden drinken'). Niet zonder reden waren dit ook de mensen die gretig collaboreerden met Nazi-Duitsland en nazi-propaganda verspreidde in de Arabische wereld. Zie bijvoorbeeld:
[..]

Ik vind deze omschrijving op bron een iets genuanceerder uitleg voor de 'wederzijdse haat'

Op de eerste plaats is het belangrijk om te begrijpen dat niet alle Arabieren Moslims zijn, en dat niet alle Moslims Arabieren zijn. Hoewel een meerderheid van de Arabieren Moslim is, zijn er ook veel Arabieren die geen Moslim zijn. Bovendien zijn er aanzienlijk meer niet-Arabische Moslims (in gebieden als Indonesië en Maleisië) dan Arabische Moslims. Op de tweede plaats is het belangrijk om in gedachten te houden dat niet alle Arabieren Joden haten, dat niet alle Moslims Joden haten, en dat niet alle Joden Arabieren en Moslims haten. We moeten oppassen dat we niet zomaar stereotypen op hele bevolkingsgroepen toepassen. Maar, dat gezegd hebbend, kunnen we wel stellen dat Arabieren en Moslims in het algemeen de Joden niet erg mogen en hen wantrouwen, en vice versa.

Als er een Bijbelse verklaring voor deze vijandigheid bestaat, dan gaat deze helemaal terug tot Abraham. De Joden zijn nakomelingen van Abrahams zoon Isaak. De Arabieren zijn nakomelingen van Abrahams zoon Ismaël. Omdat Ismaël de zoon van een slavin was (Genesis 16:1-16) en Isaak de beloofde zoon die de beloften aan Abraham zou erven (Genesis 21:1-3), mag het duidelijk zijn dat er wel enige vijandigheid tussen de twee zonen zou bestaan. Toen Ismaël Isaak bespotte (Genesis 21:9) overreedde Sara Abraham om Hagar en Ismaël weg te sturen (Genesis 21:11-21). Dit veroorzaakte waarschijnlijk nog meer afgunst jegens Isaak in Ismaëls hart. Een engel voorspelde zelfs aan Hagar dat Ismaël “met al zijn verwanten in onmin zou leven.” (Genesis 16:11-12)

De religie van de Islam, die door de meerderheid van de Arabieren wordt gevolgd, heeft deze vijandigheid nog verdiept. De Koran bevat enigszins tegenstrijdige aanwijzingen voor het gedrag van Moslims ten opzichte van Joden. In de ene passage wordt Moslims opgedragen om de Joden als broers te behandelen, in een andere passage wordt Moslims bevolen om Joden aan te vallen, als zij weigeren zich tot de Islam te bekeren. De Koran introduceert ook een conflictsituatie over de vraag welke zoon van Abraham feitelijk de zoon van de belofte was. De Hebreeuwse Schrift zegt dat dit Isaak was. De Koran zegt dat dit Ismaël was. De Koran onderwijst dat Ismaël, en niet Isaak, bijna door Abraham aan de Heer werd opgeofferd (in tegenstelling tot Genesis hoofdstuk 22). Dit debat over wie de zoon van de belofte was draagt ook in onze tegenwoordig tijd nog bij aan de vijandigheid.

Maar, de oude wortels van de wrevel tussen Isaak en Ismaël verklaren niet alle hedendaagse vijandigheid tussen de Joden en de Arabieren. Sterker nog, duizenden jaren lang leefden de Joden en de Arabieren in relatief vredige omstandigheden en onverschilligheid ten opzichte van elkaar zij aan zij in het Midden-Oosten. De belangrijkste reden voor de vijandigheid heeft een moderne oorsprong. Na de Tweede Wereldoorlog gaven de Verenigde Naties een gedeelte van het land Israël aan het Joodse volk. Dit land werd in die tijd voornamelijk bewoond door Arabieren (de Palestijnen). De meeste Arabieren protesteerden krachtig tegen de bezetting van dat land door de staat Israël. De Arabische naties verenigden zich en vielen Israël aan in een poging hen uit het land te verdrijven, maar zij werden volledig door Israël verslagen. En sindsdien heeft er een grote vijandigheid bestaan tussen Israël en haar Arabische buren. Als je naar de landkaart kijkt, dan zie je dat Israël een kleine reep land heeft en omringd is door veel grotere Arabische landen: Jordanië, Syrië, Saudi-Arabië, Irak en Egypte. Wij geloven dat Israël, in Bijbelse zin, een bestaansrecht heeft in haar eigen land; wij geloven dat God het land van Israël aan de nakomelingen van Jakob, de kleinzoon van Abraham, heeft gegeven. Maar tegelijkertijd geloven we [de bron] sterk dat Israël naar vrede met de Arabische buurlanden moet streven en deze landen moet respecteren. Psalm 122:6 verkondigt: " Bid voor Jeruzalem, bid om vrede en laat uw vrienden daar veilig zijn."
pi_213353411
Antisemitisme is een zeer kwaadaardige aangelegenheid, evenals allerlei andere vormen van discriminatie jegens minderheidsgroeperingen.
Waar ik maar weinig over hoor is het anti-palestijnisme. Dat is in de westerse wereld ook rabiaat aanwezig, met als gevolg dat ze al decennialang het extreem zwaar hebben te verduren.
Het wordt zo langzamerhand tijd dat we de Palestijnen ook erkennen als een bestaande belangrijke groep mensen die recht hebben op een vrij, onafhankelijk en veilig leven.
Als dat gerealiseerd wordt zal het antisemitisme jegens joden waarschijnlijk ook wel fors verminderen.
  zondag 28 april 2024 @ 15:13:49 #169
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213353512
quote:
2s.gif Op zondag 28 april 2024 14:07 schreef Jippie het volgende:

[..]
Ik vind deze omschrijving op bron een iets genuanceerder uitleg voor de 'wederzijdse haat'

Op de eerste plaats is het belangrijk om te begrijpen dat niet alle Arabieren Moslims zijn, en dat niet alle Moslims Arabieren zijn. Hoewel een meerderheid van de Arabieren Moslim is, zijn er ook veel Arabieren die geen Moslim zijn. Bovendien zijn er aanzienlijk meer niet-Arabische Moslims (in gebieden als Indonesië en Maleisië) dan Arabische Moslims. Op de tweede plaats is het belangrijk om in gedachten te houden dat niet alle Arabieren Joden haten, dat niet alle Moslims Joden haten, en dat niet alle Joden Arabieren en Moslims haten. We moeten oppassen dat we niet zomaar stereotypen op hele bevolkingsgroepen toepassen. Maar, dat gezegd hebbend, kunnen we wel stellen dat Arabieren en Moslims in het algemeen de Joden niet erg mogen en hen wantrouwen, en vice versa.

Als er een Bijbelse verklaring voor deze vijandigheid bestaat, dan gaat deze helemaal terug tot Abraham. De Joden zijn nakomelingen van Abrahams zoon Isaak. De Arabieren zijn nakomelingen van Abrahams zoon Ismaël. Omdat Ismaël de zoon van een slavin was (Genesis 16:1-16) en Isaak de beloofde zoon die de beloften aan Abraham zou erven (Genesis 21:1-3), mag het duidelijk zijn dat er wel enige vijandigheid tussen de twee zonen zou bestaan. Toen Ismaël Isaak bespotte (Genesis 21:9) overreedde Sara Abraham om Hagar en Ismaël weg te sturen (Genesis 21:11-21). Dit veroorzaakte waarschijnlijk nog meer afgunst jegens Isaak in Ismaëls hart. Een engel voorspelde zelfs aan Hagar dat Ismaël “met al zijn verwanten in onmin zou leven.” (Genesis 16:11-12)

De religie van de Islam, die door de meerderheid van de Arabieren wordt gevolgd, heeft deze vijandigheid nog verdiept. De Koran bevat enigszins tegenstrijdige aanwijzingen voor het gedrag van Moslims ten opzichte van Joden. In de ene passage wordt Moslims opgedragen om de Joden als broers te behandelen, in een andere passage wordt Moslims bevolen om Joden aan te vallen, als zij weigeren zich tot de Islam te bekeren. De Koran introduceert ook een conflictsituatie over de vraag welke zoon van Abraham feitelijk de zoon van de belofte was. De Hebreeuwse Schrift zegt dat dit Isaak was. De Koran zegt dat dit Ismaël was. De Koran onderwijst dat Ismaël, en niet Isaak, bijna door Abraham aan de Heer werd opgeofferd (in tegenstelling tot Genesis hoofdstuk 22). Dit debat over wie de zoon van de belofte was draagt ook in onze tegenwoordig tijd nog bij aan de vijandigheid.

Maar, de oude wortels van de wrevel tussen Isaak en Ismaël verklaren niet alle hedendaagse vijandigheid tussen de Joden en de Arabieren. Sterker nog, duizenden jaren lang leefden de Joden en de Arabieren in relatief vredige omstandigheden en onverschilligheid ten opzichte van elkaar zij aan zij in het Midden-Oosten. De belangrijkste reden voor de vijandigheid heeft een moderne oorsprong. Na de Tweede Wereldoorlog gaven de Verenigde Naties een gedeelte van het land Israël aan het Joodse volk. Dit land werd in die tijd voornamelijk bewoond door Arabieren (de Palestijnen). De meeste Arabieren protesteerden krachtig tegen de bezetting van dat land door de staat Israël. De Arabische naties verenigden zich en vielen Israël aan in een poging hen uit het land te verdrijven, maar zij werden volledig door Israël verslagen. En sindsdien heeft er een grote vijandigheid bestaan tussen Israël en haar Arabische buren. Als je naar de landkaart kijkt, dan zie je dat Israël een kleine reep land heeft en omringd is door veel grotere Arabische landen: Jordanië, Syrië, Saudi-Arabië, Irak en Egypte. Wij geloven dat Israël, in Bijbelse zin, een bestaansrecht heeft in haar eigen land; wij geloven dat God het land van Israël aan de nakomelingen van Jakob, de kleinzoon van Abraham, heeft gegeven. Maar tegelijkertijd geloven we [de bron] sterk dat Israël naar vrede met de Arabische buurlanden moet streven en deze landen moet respecteren. Psalm 122:6 verkondigt: " Bid voor Jeruzalem, bid om vrede en laat uw vrienden daar veilig zijn."
Ik heb het in mijn post simpelweg over historische feitelijkheden. Dit lijkt vooral een stuk van een Christelijke (?) website met een bijbelse interpretatie omtrent het conflict tussen Joden en Arabieren. Interessant, maar het sluit niet echt aan op mijn post.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 april 2024 @ 15:30:08 #170
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213353670
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 14:57 schreef Pegos het volgende:
Antisemitisme is een zeer kwaadaardige aangelegenheid, evenals allerlei andere vormen van discriminatie jegens minderheidsgroeperingen.
Waar ik maar weinig over hoor is het anti-palestijnisme. Dat is in de westerse wereld ook rabiaat aanwezig, met als gevolg dat ze al decennialang het extreem zwaar hebben te verduren.
De meeste mensen spreken zich vooral uit tegen terrorisme, antisemitisme en moslimfundamentalisme. Laten deze drie dingen nu net centraal staan in de Palestijnse cultuur.
quote:
Het wordt zo langzamerhand tijd dat we de Palestijnen ook erkennen als een bestaande belangrijke groep mensen die recht hebben op een vrij, onafhankelijk en veilig leven.
Als dat gerealiseerd wordt zal het antisemitisme jegens joden waarschijnlijk ook wel fors verminderen.
De geschiedenis heeft tot op heden iedere keer uitgewezen dat dit niet zo is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 28 april 2024 @ 16:21:21 #171
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213354218
quote:
Ik ben bang van niet, gezien de feiten van vóór 1948.

Ik zie trouwens ook bar weinig en zeker geen rabiaat anti-Palestijnisme.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 28 april 2024 @ 16:39:30 #172
485843 crew  Jippie
pi_213354432
quote:
14s.gif Op zondag 28 april 2024 15:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik heb het in mijn post simpelweg over historische feitelijkheden. Dit lijkt vooral een stuk van een Christelijke (?) website met een bijbelse interpretatie omtrent het conflict tussen Joden en Arabieren. Interessant, maar het sluit niet echt aan op mijn post.
Het is het verschil tussen het constateren van ingepompte nazi jodenhaat bij de Arabische volken of een brede (christelijke) kijk op waar de jodenhaat vandaan zou kunnen komen.

Het ging mij met name om de eerste alinea

In de door jouw aangehaalde (gearchiveerde) tekst uit the Chronicle of Higher Education ontbreekt deze nuance.
Vandaar dat ik het aanhaalde.
pi_213355106
-

[ Bericht 52% gewijzigd door sp3c op 28-04-2024 18:08:54 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Moderator zondag 28 april 2024 @ 18:11:01 #174
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213355166
Ik gun mensen met alle liefde van de wereld het voordeel van de twijfel maar ik ben er wel klaar mee nu

Volgende premium artikel dat je hier integraal naartoe kopieert krijgt een note en daarna gaat het op een gegeven moment naar de fa's }:|
pi_213356695
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2024 18:11 schreef sp3c het volgende:
Ik gun mensen met alle liefde van de wereld het voordeel van de twijfel maar ik ben er wel klaar mee nu

Volgende premium artikel dat je hier integraal naartoe kopieert krijgt een note en daarna gaat het op een gegeven moment naar de fa's }:|
Integraal kopieert? Wat bedoel je daarmee? Mag ik geen relevante artikel over antisemitisme van Arnon Grunberg hier plaatsen van ?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')