abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 23 april 2024 @ 14:44:03 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_213302540
Fabrikanten van levensmiddelen bezuinigen op dure ingrediënten, stelt de Consumentenbond. Uit een onderzoek naar ruim zeshonderd producten in de supermarkt blijkt dat bij meer dan een kwart van de producten de samenstelling sinds 2019 is veranderd. Zo bevat slagroomijs minder slagroom en kippensoep minder kip.

Enkele voorbeelden: Albert Heijn zou bij lekkerbekjes het visgehalte hebben verlaagd van 75 procent naar 55 procent. Bij Bertolli ging het aandeel olijfolie terug van 20 procent naar 7 procent. Plus verwerkt nog maar 6 procent bosvruchten in de siroop met bosvruchtensmaak, terwijl dat eerder nog 19 procent was.

In Duo Penotti Hazelnoot & Vanille zit nog maar 5 in plaats van 7 procent hazelnoot. Becel Romig is gedaald van 70 naar 59 procent plantaardige olie. De AH Biologische Pompoenbroodjes bevatten nu 7 in plaats van 11 procent pompoenpitten. Ook is het olijfoliegehalte in Croma Mild Olijfolie verlaagd van 20 naar 10 procent. In Jumbo’s kippensoep zit nu nog maar 5,8 in plaats van 8,6 procent kip.

De Consumentenbond bekeek de ingrediënten van ruim zeshonderd producten in de supermarkt en vergeleek die tot en met vijf jaar geleden. Bij ruim een op de vier producten was de samenstelling veranderd. In 60 procent van de aanpassingen ging het om huismerken, constateert de bond. Sinds de oorlog in Oekraïne en daarmee gepaard gaande inflatie kopen klanten vaker huismerken dan A-merken.

,,De fabrikanten hangen al deze ‘verbeteringen’ niet aan de grote klok. Terwijl als ze maar een beetje meer van het hoofdingrediënt in een product stoppen ze dit meestal wel luid verkondigen‘’, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond, die het woord ‘beknibbelflatie’ heeft bedacht om de nieuwe ontwikkeling te duiden.

Voedingsproducenten maken sinds de start van de hoge inflatie ook steeds vaker gebruik van 'krimpflatie', waarbij fabrikanten stiekem hun verpakking verkleinen om zo prijsverhogingen te maskeren. Koopmans haalde in 2022 nog de woede van klanten op de hals toen bleek dat er minder zelfrijzend bakmeel in de verpakking zat. In het nieuwe pak zat 400 gram zelfrijzend bakmeel en in het oude 500 gram, terwijl veel supermarkten de prijzen hetzelfde hielden.

Reacties fabrikanten
Tegen de Consumentenbond reageerden de fabrikanten op deze wijze:

Duo Penotti
‘Wij hebben eind 2020 het percentage hazelnoot in Duo Penotti verlaagd van 7% naar 5%. Reden was de gestegen kosten van hazelnoten. Dit soort structurele kostenstijgingen kunnen wij als fabrikant niet opvangen. We hebben vervolgens twee opties onderzocht. Een prijsstijging of een receptuuraanpassing. De gekozen optie, beknibbeling, heeft geen effect gehad op de smaak.’

Albert Heijn Lekkerbekjes
‘Het recept is vervangen door een receptuur die door consumenten als significant beter beoordeeld werd. Het is nu krokanter door een dikkere coating waardoor deze lekkerbekjes in verhouding minder vis bevatten’.

Jumbo Kippensoep
‘Door een overname van onze leverancier is de receptuur iets gewijzigd.’ Het percentage kip is eerst van 8,6% naar 7% gegaan en halverwege 2023 van 7% naar 5,8%.’

https://www.ad.nl/economi(...)bbelflatie~a5485d9c/

Nu al woord van het jaar. En verder precies een uitkomst dat je wist dat zou komen. :{ Hamsterweken gaan er nu anders uitzien. :) Trouwens, ik kan nooit kip ontdekken in kippensoep.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213302596
Je verwacht het niet van die arme fabrikanten die het altijd zo goed voor hebben met de consumenten... ;(
pi_213302619
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:44 schreef tong80 het volgende:
ik kan nooit kip ontdekken in kippensoep.
Het zijn die beige kleurige sliertjes van 1mm dik.
Het wit gekleurde is vermicelli.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213302620
Marketing moet gewoon keihard gereguleerd gaan worden.

"Een pak water
met 7% kip."

"Een stuk vis,
bestaande voor 55% uit vis"

''Duo Penotti, met 7% hazelnoot!"

''Croma Mild Olijfolie grootste bestandsdeel,
met 10% olijfolie!''
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_213302643
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:49 schreef Cockwhale het volgende:
Je verwacht het niet van die arme fabrikanten die het altijd zo goed voor hebben met de consumenten... ;(
Ja, maar heel veel mensen bagatelliseren de problemen met de voeding.

[ Bericht 0% gewijzigd door torentje op 23-04-2024 15:04:16 ]
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:53:29 #6
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213302649
Ik vind het geen goed woord, maar ik heb geen alternatief.
Kwaliflatie misschien?
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:54:09 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213302657
Tijd dat er eens wat nieuwe voedselproducenten opstaan om hiermee de concurrentie aan te gaan.
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:54:12 #8
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_213302658
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:53 schreef herverwijderd het volgende:
Ik vind het geen goed woord, maar ik heb geen alternatief.
Kwaliflatie misschien?
gewoon graaicultuur, dat is de essentie.
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:55:07 #9
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_213302667
Dat structurele genaai moet eens afgelopen zijn. Schaamteloos die kaasschaaf bij de producten langs trekken, inhoud halveren, minder pakjes.

Het is gewoon ouderwetse oplichting.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 23 april 2024 @ 14:55:16 #10
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_213302670
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:54 schreef kl1172 het volgende:

[..]
gewoon graaicultuur, dat is de essentie.
Maar dat is niet sexy genoeg. Er moet een beetje een kek woordje aan hangen, anders schrijft niemand erover.
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:02:15 #11
40566 Ericr
Livewrong
pi_213302727
Komen ze nu mee. Dat is standaard bij die bedrijven. Sprak tig jaar terug zo'n productmanager van 1 van de grote fabrikanten en ze ontwikkelen al die producten met relatief dure ingrediënten om na verloop van tijd over te gaan op 'verbeterde' receptuur. Of was nou witter dan wit was of je pindakaas smeuïger is volgens de fabrikant, het is gewoon een trucje om het fabricageproces goedkoper te maken. Dat recept ligt al direct op tafel als ze beginnen met een product en wordt ook toegepast op bestaande producten. Uitkleden, uitkleden, uitkleden.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 april 2024 @ 15:03:15 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_213302736
Mijn Karvan Cevitam ;(

Het is bijna 2 jaar geleden, maar ik ben nog steeds boos.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_213302758
Elk bedrijf rekent alles door, elke extra kosten die zij maken worden doorberekent op de klant, die het weer doorberekent naar hun klanten.
Uiteindelijk staan wij onderaan de piramide en wij vangen al die extra berekeningen op.
pi_213302760
Per provincie nationaliseren die handel.
Google is your friend, abuse your friends
pi_213302902
Ik ga alleen naar de supermarkt voor schoonmaak/wasmiddelen en frisdrank, eten koop ik er al jaren niet meer.
Ik haal brood bij de bakker, vlees bij de slager, groente en fruit van de markt etc.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_213302929
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:26 schreef CryptoPunk het volgende:
Ik ga alleen naar de supermarkt voor schoonmaak/wasmiddelen en frisdrank, eten koop ik er al jaren niet meer.
Ik haal brood bij de bakker, vlees bij de slager, groente en fruit van de markt etc.
Hardstikke mooi voor jou natuurlijk maar ook niet voor iedereen financieel weggelegd.
blablablabla
pi_213302952
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:51 schreef Akathisia het volgende:
Marketing moet gewoon keihard gereguleerd gaan worden.

"Een pak water
met 7% kip."

"Een stuk vis,
bestaande voor 55% uit vis"

''Duo Penotti, met 7% hazelnoot!"

''Croma Mild Olijfolie grootste bestandsdeel,
met 10% olijfolie!''
Je kan er ook gewoon voor kiezen om al die rommel niet te kopen.

Echt werkelijkwaar de meeste van dit soort fratsen vinden alleen plaats bij ultra bewerkt voedsel.

Als je kippensoep wil, maak je toch gewoon zelf een pan. Croma mild.. wtf is dat?
Koop gewoon zonnebloem olie of olijfolie.

Diepvries lekkerbekjes, dat geef je je kat nog niet eens, ga gewoon naar de viskraam.

Men laat zichzelf gewoon belazeren met al die meuk
pi_213302954
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:54 schreef Hexagon het volgende:
Tijd dat er eens wat nieuwe voedselproducenten opstaan om hiermee de concurrentie aan te gaan.
het zijn allemaal aanbieders van kant-en-klaar-producten...

de beste aanbeveling zou zijn om minder zulke producten te kopen en gewoon meer zelf te koken en verse groenten en bij de slager gekocht vlees te verwerken omdat de kwaliteit daarvan structureel beter is en je uiteindelijk ook meer waard voor je geld krijgt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:31:34 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213302960
Restaurante pizza's. Vooral de tonijn variant ;(.

Ook wel krimpflatie genoemd. Bekt lekkerder.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_213302969
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Hardstikke mooi voor jou natuurlijk maar ook niet voor iedereen financieel weggelegd.
Als je al die rommel laat staan kan je best voor normale prijzen groente en vlees kopen hoor.

Maar mensen willen gewoon cola chips n knorr
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:34:23 #21
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213302982
En idd, bij ons thuis gaan we steeds vaker terug naar de basisproducten. Vlees van de slager, zelf het vet etc eraf snijden, aardappelen van de bier, zelf brood bakken en ga nog maar ff door. Is stiekem ook best geinig en hoeft niet veel langer te duren onderaan de streep.
Vrijheid
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:34:45 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213302985
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:31 schreef jogy het volgende:
Restaurante pizza's. Vooral de tonijn variant ;(.

Ook wel krimpflatie genoemd. Bekt lekkerder.
quote:
De Consumentenbond wantrouwt de zogenoemde productverbeteringen en noemt de aanpassingen van fabrikanten 'beknibbelflatie', waarbij ingrediënten goedkoper worden maar de consumentenprijs niet. Dat is dan een variant op inflatie (meer betalen voor hetzelfde) en krimpflatie (hierbij betaal je hetzelfde voor minder gewicht).
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213302993
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:32 schreef 111210 het volgende:

[..]
Als je al die rommel laat staan kan je best voor normale prijzen groente en vlees kopen hoor.

Maar mensen willen gewoon cola chips n knorr
Niet normale prijzen . Een bakje filet americain kost me bij de Super 3 euro.

De Keurslager rekent 6,50.

Zelfde prijsverhouding met een supermarktbrood versus een van de bakker.

Jij en ik tikken dat er graag voor af omdat het lekkerder is maar niet iedereen heeft natuurlijk die luxe.
blablablabla
pi_213302996
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet veel scheelt, groente en fruit is goedkoper op de markt dan in de supermarkt, helemaal op het einde van de dag als je veel voor een prikkie kunt kopen omdat ze het anders weggooien.
Brood en vis/vlees is wel iets duurder en het is tijdrovender om overal apart heen te gaan, maar kwaliteit is wel beter en heb het er graag voor over.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
pi_213302997
O en de markt is ook absoluut niet meer goedkoop tegenwoordig. Doosje aardbeien is 3,99 dat betaal je bij de super ook regelmatig.
blablablabla
pi_213302999
Terecht, arme aandeelhouders allemaal.
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:37:39 #27
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_213303001
Die fabrikanten hebben die verschillende 'flaties' waarschijnlijk ook bedacht.

Dat klinkt was zachter dan een strafbaar feit als oplichting, fraude of misleiding.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_213303013
Mw
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:35 schreef Elan het volgende:

[..]
Niet normale prijzen . Een bakje filet americain kost me bij de Super 3 euro.

De Keurslager rekent 6,50.

Zelfde prijsverhouding met een supermarktbrood versus een van de bakker.

Jij en ik tikken dat er graag voor af omdat het lekkerder is maar niet iedereen heeft natuurlijk die luxe.
Mwa opzich zijn dat dan weer twee producten die ik echt zelden bij een slager koop en zeker niet bij een bakker. Omdat het vaak gewoon het zelfde is als in de supermarkt maar dan met een 3 dubbele marge.

Een echt bakkersbrood wat de bakker echt zelf gemaakt heeft en niet uit een fabrieksmix komt is bb niet zo makkelijk te vinden in nederland.
  Forum Admin dinsdag 23 april 2024 @ 15:40:51 #29
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213303018
Ach, op sommige verpakkingen zie je het indirect gewoon staan. 350 gram inhoud en dan als recept : neem 400 gram...

En dat is bij een product dat van 400 gram naar 350 is gegaan. Goedkoper? Haha
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213303021
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:36 schreef Elan het volgende:
O en de markt is ook absoluut niet meer goedkoop tegenwoordig. Doosje aardbeien is 3,99 dat betaal je bij de super ook regelmatig.
Terecht, in april verwachten dat je goedkoop aardbeien kan krijgen klopt natuurlijk ook niet. Straks in het seizoen vind je ze overal voor 2,-
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:43:34 #31
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213303034
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:34 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
[..]

Ah check, maar wmb een beetje om het even eigenlijk. Je krijgt minder waarde voor hetzelfde geld, of je het product nou kleiner maakt of (bijvoorbeeld bij de tonijnpizza ;( ) opeens rode ui op je pizza smijt ter vervanging van de tonijn die er eerst op zat qua gewicht.

Maar bedankt :P.
Vrijheid
pi_213303037
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:36 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet veel scheelt, groente en fruit is goedkoper op de markt dan in de supermarkt, helemaal op het einde van de dag als je veel voor een prikkie kunt kopen omdat ze het anders weggooien.
Brood en vis/vlees is wel iets duurder en het is tijdrovender om overal apart heen te gaan, maar kwaliteit is wel beter en heb het er graag voor over.
Ik denk dat je winst veel meer zit in weten wat je wanneer moet kopen en de seizoenen volgen dan per se naar de markt gaan. Een goed bereide poon doet niet onder voor een vers stuk kabeljauw. Maar mensen kennen het niet en wat de boer niet kent vreet die niet.

Daarbij is kweekzalm helemaal niet zo gezond waar je dat ook haalt. Ik haal veel vis uit de vriezer bij de Aldi. Verse vis heeft een veel grotere ecologische footprint en dito logistiek en daar betaal je gewoon voor. Je moet weten wat je eet en wat de herkomst is.
blablablabla
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:45:35 #33
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_213303048
Gooi het allemaal maar gewoon onder de paraplu naaiflatie , veel makkelijker.
Vrijheid
pi_213303050
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:41 schreef 111210 het volgende:

[..]
Terecht, in april verwachten dat je goedkoop aardbeien kan krijgen klopt natuurlijk ook niet. Straks in het seizoen vind je ze overal voor 2,-
Valt wel mee bij De Plus waren ze vorige week 2 voor 5 euro. Dat komt aardig in de buurt van die 2 euro die jij noemt. Al zijn dat geen Hollandse dus die zijn evengoed niet te vreten.
blablablabla
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:48:01 #35
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_213303071
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:36 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Het brood van de meeste bakkers in Nederland is echt niet van betere kwaliteit. Die kopen gewoon ook premix in bij de fabriek en doen niets anders dan dat afbakken.
pi_213303077
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:39 schreef 111210 het volgende:
Mw
[..]
Mwa opzich zijn dat dan weer twee producten die ik echt zelden bij een slager koop en zeker niet bij een bakker. Omdat het vaak gewoon het zelfde is als in de supermarkt maar dan met een 3 dubbele marge.

Een echt bakkersbrood wat de bakker echt zelf gemaakt heeft en niet uit een fabrieksmix komt is bb niet zo makkelijk te vinden in nederland.
Niet bepaald.
Supermarktbrood zit vol met e nummers en andere troep . Filet americain van de slager is vers bereid rundvlees dat heeft niets te maken met de chemische zooi die je in de supermarkt koopt vol kleurstoffen en conserveringsmiddelen.

Het lijkt er niet eens op qua smaak en textuur.
blablablabla
  dinsdag 23 april 2024 @ 15:49:36 #37
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213303082
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:49 schreef Cockwhale het volgende:
Dat deden ze wel voor ja.

:D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213303085
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:48 schreef Zelva het volgende:

[..]
Het brood van de meeste bakkers in Nederland is echt niet van betere kwaliteit. Die kopen gewoon ook premix in bij de fabriek en doen niets anders dan dat afbakken.
Niet bij een goede bakker. Een bakkersbrood is na een dag oud terwijl je een supermarktbrood dagen kan laten liggen.
blablablabla
pi_213303093
"Verbeterde receptuur"

Ja, voor de fabrikant.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_213303131
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:43 schreef Elan het volgende:

[..]
Daarbij is kweekzalm helemaal niet zo gezond waar je dat ook haalt. Ik haal veel vis uit de vriezer bij de Aldi. Verse vis heeft een veel grotere ecologische footprint en dito logistiek en daar betaal je gewoon voor. Je moet weten wat je eet en wat de herkomst is.
Zalm koop ik zelden, zag jaren geleden in dat programma Keuringsdienst van Waren dat ze daar kleurstoffen in spuiten omdat ze te eenzijdig voedsel eten en daardoor geen mooie roze kleur meer hebben etc. Af een toe koop ik een stuk wilde zalm maar dan ben je direct 15 euro kwijt voor een klein reepje.
  Trouwste user 2022 dinsdag 23 april 2024 @ 15:58:48 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_213303143
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:55 schreef inslagenreuring het volgende:
Dat structurele genaai moet eens afgelopen zijn. Schaamteloos die kaasschaaf bij de producten langs trekken, inhoud halveren, minder pakjes.

Het is gewoon ouderwetse oplichting.
Kaas is tegenwoordig ook niet meer te betalen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213303151
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Niet bepaald.
Supermarktbrood zit vol met e nummers en andere troep . Filet americain van de slager is vers bereid rundvlees dat heeft niets te maken met de chemische zooi die je in de supermarkt koopt vol kleurstoffen en conserveringsmiddelen.

Het lijkt er niet eens op qua smaak en textuur.
Ja dat “bakkers”brood is gewoon diezelfde meel mix die supermarkten gebruiken. Keuringsdienst van waarde heeft er een uitzending over gemaakt.

Er zijn wel een aantal bakkers die echt hun brood en mix helemaal zelf maken hoor, maar die zijn echt heel schaars.

Met slagers idem, die zullen het allemaal wel zelf draaien en mixen waardoor het lekkerder is, maar de bron waar het vlees vandaan komt blijft gewoon een groothandel.

De slager die zn eigen vlees van een goede boerderij haalt is eveneens schaars
pi_213303156
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:56 schreef CryptoPunk het volgende:

[..]
Zalm koop ik zelden, zag jaren geleden in dat programma Keuringsdienst van Waren dat ze daar kleurstoffen in spuiten omdat ze te eenzijdig voedsel eten en daardoor geen mooie roze kleur meer hebben etc. Af een toe koop ik een stuk wilde zalm maar dan ben je direct 15 euro kwijt voor een klein reepje.
Wilde zalm uit de vriezer is nog wel te doen door een gerecht heen. Al gaat er niks boven een verse filet maar dat is inderdaad niet echt verantwoord om tal van redenen.

Vraag eens om de bijvangsten als je op de markt bent. Poon, heek dat door werk. Je lacht je rot om de prijs en het smaakt verrukkelijk.
blablablabla
  dinsdag 23 april 2024 @ 16:03:21 #44
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_213303175
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:58 schreef tong80 het volgende:

[..]
Kaas is tegenwoordig ook niet meer te betalen.

Dat noemen ze bij Maaslander 'kaasflatie'.

Minder kaas voor meer geld.
pi_213303187
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:00 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja dat “bakkers”brood is gewoon diezelfde meel mix die supermarkten gebruiken. Keuringsdienst van waarde heeft er een uitzending over gemaakt.

Er zijn wel een aantal bakkers die echt hun brood en mix helemaal zelf maken hoor, maar die zijn echt heel schaars.

Met slagers idem, die zullen het allemaal wel zelf draaien en mixen waardoor het lekkerder is, maar de bron waar het vlees vandaan komt blijft gewoon een groothandel.

De slager die zn eigen vlees van een goede boerderij haalt is eveneens schaars
Ligt er dus heel erg aan. Ik weet van mijn slager precies waar zijn vlees vandaan komt. Sterker nog rij er bijna dagelijks langs. Dan maken we wel eens een geintje dat daar ons biefstukje van volgende week loopt :D

Bakkers idem, mijn bakker gebruikt een biologische mix zonder additieven. Je moet het wel gelijk eten of invriezen want na een dag is het oud. Filet van de slager idem, dat is hooguit een dag goed daarna verkleurd het. Waar supermarkt spul een week goed is. Rara hoe kan dat.

Maar goedkoop is het allemaal niet.
blablablabla
  Forum Admin dinsdag 23 april 2024 @ 16:06:46 #46
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213303203
Overigens is het in een stroomversnelling (en het zicht) gekomen aan de start van de oorlog in Oekraïne. Ja, dat heeft invloed gehad op grondstoffen wereldwijd, maar ik heb de invloed in deze mate nooit geloofd. Net als de onzin dat ineens van alles uit Oekraïne kwam
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 23 april 2024 @ 16:07:01 #47
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213303206
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Ligt er dus heel erg aan. Ik weet van mijn slager precies waar zijn vlees vandaan komt. Sterker nog rij er bijna dagelijks langs. Dan maken we wel eens een geintje dat daar ons biefstukje van volgende week loopt :D

Bakkers idem, mijn bakker gebruikt een biologische mix zonder additieven. Je moet het wel gelijk eten of invriezen want na een dag is het oud. Filet van de slager idem, dat is hooguit een dag goed daarna verkleurd het. Waar supermarkt spul een week goed is. Rara hoe kan dat.
Precies dit. Goede producten zijn nog te vinden, supermarkt moet je zien als een drogisterij tegenwoordig. Voor de rest zoveel mogelijk links laten liggen.
  dinsdag 23 april 2024 @ 16:08:02 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213303217
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 15:31 schreef RM-rf het volgende:

[..]
het zijn allemaal aanbieders van kant-en-klaar-producten...

de beste aanbeveling zou zijn om minder zulke producten te kopen en gewoon meer zelf te koken en verse groenten en bij de slager gekocht vlees te verwerken omdat de kwaliteit daarvan structureel beter is en je uiteindelijk ook meer waard voor je geld krijgt
Jij maakt ook je eigen chocopasta?
  dinsdag 23 april 2024 @ 16:09:13 #49
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213303228
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 14:54 schreef Hexagon het volgende:
Ja succes met het opboksen tegen al die conglomeraten zoals Nestle en Unilever.
  dinsdag 23 april 2024 @ 16:10:23 #50
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_213303242
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2024 16:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Overigens is het in een stroomversnelling (en het zicht) gekomen aan de start van de oorlog in Oekraïne. Ja, dat heeft invloed gehad op grondstoffen wereldwijd, maar ik heb de invloed in deze mate nooit geloofd. Net als de onzin dat ineens van alles uit Oekraïne kwam
Zag toen een aflevering van éénvandaag dat zakken met prijzen niet kon, want 'het liep qua orders allemaal achter op de muziek".

Volgens mij wachten we nog op prijsdalingen :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')