Het zijn die beige kleurige sliertjes van 1mm dik.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:44 schreef tong80 het volgende:
ik kan nooit kip ontdekken in kippensoep.
Ja, maar heel veel mensen bagatelliseren de problemen met de voeding.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:49 schreef Cockwhale het volgende:
Je verwacht het niet van die arme fabrikanten die het altijd zo goed voor hebben met de consumenten...
gewoon graaicultuur, dat is de essentie.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:53 schreef herverwijderd het volgende:
Ik vind het geen goed woord, maar ik heb geen alternatief.
Kwaliflatie misschien?
Maar dat is niet sexy genoeg. Er moet een beetje een kek woordje aan hangen, anders schrijft niemand erover.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:54 schreef kl1172 het volgende:
[..]
gewoon graaicultuur, dat is de essentie.
Hardstikke mooi voor jou natuurlijk maar ook niet voor iedereen financieel weggelegd.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:26 schreef CryptoPunk het volgende:
Ik ga alleen naar de supermarkt voor schoonmaak/wasmiddelen en frisdrank, eten koop ik er al jaren niet meer.
Ik haal brood bij de bakker, vlees bij de slager, groente en fruit van de markt etc.
Je kan er ook gewoon voor kiezen om al die rommel niet te kopen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:51 schreef Akathisia het volgende:
Marketing moet gewoon keihard gereguleerd gaan worden.
"Een pak water
met 7% kip."
"Een stuk vis,
bestaande voor 55% uit vis"
''Duo Penotti, met 7% hazelnoot!"
''Croma Mild Olijfolie grootste bestandsdeel,
met 10% olijfolie!''
het zijn allemaal aanbieders van kant-en-klaar-producten...quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:54 schreef Hexagon het volgende:
Tijd dat er eens wat nieuwe voedselproducenten opstaan om hiermee de concurrentie aan te gaan.
Als je al die rommel laat staan kan je best voor normale prijzen groente en vlees kopen hoor.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Hardstikke mooi voor jou natuurlijk maar ook niet voor iedereen financieel weggelegd.
quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:31 schreef jogy het volgende:
Restaurante pizza's. Vooral de tonijn variant.
Ook wel krimpflatie genoemd. Bekt lekkerder.
quote:De Consumentenbond wantrouwt de zogenoemde productverbeteringen en noemt de aanpassingen van fabrikanten 'beknibbelflatie', waarbij ingrediënten goedkoper worden maar de consumentenprijs niet. Dat is dan een variant op inflatie (meer betalen voor hetzelfde) en krimpflatie (hierbij betaal je hetzelfde voor minder gewicht).
Niet normale prijzen . Een bakje filet americain kost me bij de Super 3 euro.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:32 schreef 111210 het volgende:
[..]
Als je al die rommel laat staan kan je best voor normale prijzen groente en vlees kopen hoor.
Maar mensen willen gewoon cola chips n knorr
Ik denk dat het niet veel scheelt, groente en fruit is goedkoper op de markt dan in de supermarkt, helemaal op het einde van de dag als je veel voor een prikkie kunt kopen omdat ze het anders weggooien.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Hardstikke mooi voor jou natuurlijk maar ook niet voor iedereen financieel weggelegd.
Mwa opzich zijn dat dan weer twee producten die ik echt zelden bij een slager koop en zeker niet bij een bakker. Omdat het vaak gewoon het zelfde is als in de supermarkt maar dan met een 3 dubbele marge.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet normale prijzen . Een bakje filet americain kost me bij de Super 3 euro.
De Keurslager rekent 6,50.
Zelfde prijsverhouding met een supermarktbrood versus een van de bakker.
Jij en ik tikken dat er graag voor af omdat het lekkerder is maar niet iedereen heeft natuurlijk die luxe.
Terecht, in april verwachten dat je goedkoop aardbeien kan krijgen klopt natuurlijk ook niet. Straks in het seizoen vind je ze overal voor 2,-quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:36 schreef Elan het volgende:
O en de markt is ook absoluut niet meer goedkoop tegenwoordig. Doosje aardbeien is 3,99 dat betaal je bij de super ook regelmatig.
Ah check, maar wmb een beetje om het even eigenlijk. Je krijgt minder waarde voor hetzelfde geld, of je het product nou kleiner maakt of (bijvoorbeeld bij de tonijnpizzaquote:
Ik denk dat je winst veel meer zit in weten wat je wanneer moet kopen en de seizoenen volgen dan per se naar de markt gaan. Een goed bereide poon doet niet onder voor een vers stuk kabeljauw. Maar mensen kennen het niet en wat de boer niet kent vreet die niet.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:36 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet veel scheelt, groente en fruit is goedkoper op de markt dan in de supermarkt, helemaal op het einde van de dag als je veel voor een prikkie kunt kopen omdat ze het anders weggooien.
Brood en vis/vlees is wel iets duurder en het is tijdrovender om overal apart heen te gaan, maar kwaliteit is wel beter en heb het er graag voor over.
Valt wel mee bij De Plus waren ze vorige week 2 voor 5 euro. Dat komt aardig in de buurt van die 2 euro die jij noemt. Al zijn dat geen Hollandse dus die zijn evengoed niet te vreten.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:41 schreef 111210 het volgende:
[..]
Terecht, in april verwachten dat je goedkoop aardbeien kan krijgen klopt natuurlijk ook niet. Straks in het seizoen vind je ze overal voor 2,-
Het brood van de meeste bakkers in Nederland is echt niet van betere kwaliteit. Die kopen gewoon ook premix in bij de fabriek en doen niets anders dan dat afbakken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:36 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet veel scheelt, groente en fruit is goedkoper op de markt dan in de supermarkt, helemaal op het einde van de dag als je veel voor een prikkie kunt kopen omdat ze het anders weggooien.
Brood en vis/vlees is wel iets duurder en het is tijdrovender om overal apart heen te gaan, maar kwaliteit is wel beter en heb het er graag voor over.
Niet bepaald.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:39 schreef 111210 het volgende:
Mw
[..]
Mwa opzich zijn dat dan weer twee producten die ik echt zelden bij een slager koop en zeker niet bij een bakker. Omdat het vaak gewoon het zelfde is als in de supermarkt maar dan met een 3 dubbele marge.
Een echt bakkersbrood wat de bakker echt zelf gemaakt heeft en niet uit een fabrieksmix komt is bb niet zo makkelijk te vinden in nederland.
Dat deden ze wel voor ja.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:49 schreef Cockwhale het volgende:
Je verwacht het niet van die arme fabrikanten die het altijd zo goed voor hebben met de consumenten...
Niet bij een goede bakker. Een bakkersbrood is na een dag oud terwijl je een supermarktbrood dagen kan laten liggen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:48 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het brood van de meeste bakkers in Nederland is echt niet van betere kwaliteit. Die kopen gewoon ook premix in bij de fabriek en doen niets anders dan dat afbakken.
Zalm koop ik zelden, zag jaren geleden in dat programma Keuringsdienst van Waren dat ze daar kleurstoffen in spuiten omdat ze te eenzijdig voedsel eten en daardoor geen mooie roze kleur meer hebben etc. Af een toe koop ik een stuk wilde zalm maar dan ben je direct 15 euro kwijt voor een klein reepje.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Daarbij is kweekzalm helemaal niet zo gezond waar je dat ook haalt. Ik haal veel vis uit de vriezer bij de Aldi. Verse vis heeft een veel grotere ecologische footprint en dito logistiek en daar betaal je gewoon voor. Je moet weten wat je eet en wat de herkomst is.
Kaas is tegenwoordig ook niet meer te betalen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:55 schreef inslagenreuring het volgende:
Dat structurele genaai moet eens afgelopen zijn. Schaamteloos die kaasschaaf bij de producten langs trekken, inhoud halveren, minder pakjes.
Het is gewoon ouderwetse oplichting.
Ja dat “bakkers”brood is gewoon diezelfde meel mix die supermarkten gebruiken. Keuringsdienst van waarde heeft er een uitzending over gemaakt.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet bepaald.
Supermarktbrood zit vol met e nummers en andere troep . Filet americain van de slager is vers bereid rundvlees dat heeft niets te maken met de chemische zooi die je in de supermarkt koopt vol kleurstoffen en conserveringsmiddelen.
Het lijkt er niet eens op qua smaak en textuur.
Wilde zalm uit de vriezer is nog wel te doen door een gerecht heen. Al gaat er niks boven een verse filet maar dat is inderdaad niet echt verantwoord om tal van redenen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:56 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Zalm koop ik zelden, zag jaren geleden in dat programma Keuringsdienst van Waren dat ze daar kleurstoffen in spuiten omdat ze te eenzijdig voedsel eten en daardoor geen mooie roze kleur meer hebben etc. Af een toe koop ik een stuk wilde zalm maar dan ben je direct 15 euro kwijt voor een klein reepje.
Dat noemen ze bij Maaslander 'kaasflatie'.quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:58 schreef tong80 het volgende:
[..]
Kaas is tegenwoordig ook niet meer te betalen.
Ligt er dus heel erg aan. Ik weet van mijn slager precies waar zijn vlees vandaan komt. Sterker nog rij er bijna dagelijks langs. Dan maken we wel eens een geintje dat daar ons biefstukje van volgende week looptquote:Op dinsdag 23 april 2024 16:00 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja dat “bakkers”brood is gewoon diezelfde meel mix die supermarkten gebruiken. Keuringsdienst van waarde heeft er een uitzending over gemaakt.
Er zijn wel een aantal bakkers die echt hun brood en mix helemaal zelf maken hoor, maar die zijn echt heel schaars.
Met slagers idem, die zullen het allemaal wel zelf draaien en mixen waardoor het lekkerder is, maar de bron waar het vlees vandaan komt blijft gewoon een groothandel.
De slager die zn eigen vlees van een goede boerderij haalt is eveneens schaars
Precies dit. Goede producten zijn nog te vinden, supermarkt moet je zien als een drogisterij tegenwoordig. Voor de rest zoveel mogelijk links laten liggen.quote:Op dinsdag 23 april 2024 16:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Ligt er dus heel erg aan. Ik weet van mijn slager precies waar zijn vlees vandaan komt. Sterker nog rij er bijna dagelijks langs. Dan maken we wel eens een geintje dat daar ons biefstukje van volgende week loopt![]()
Bakkers idem, mijn bakker gebruikt een biologische mix zonder additieven. Je moet het wel gelijk eten of invriezen want na een dag is het oud. Filet van de slager idem, dat is hooguit een dag goed daarna verkleurd het. Waar supermarkt spul een week goed is. Rara hoe kan dat.
Jij maakt ook je eigen chocopasta?quote:Op dinsdag 23 april 2024 15:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het zijn allemaal aanbieders van kant-en-klaar-producten...
de beste aanbeveling zou zijn om minder zulke producten te kopen en gewoon meer zelf te koken en verse groenten en bij de slager gekocht vlees te verwerken omdat de kwaliteit daarvan structureel beter is en je uiteindelijk ook meer waard voor je geld krijgt
Ja succes met het opboksen tegen al die conglomeraten zoals Nestle en Unilever.quote:Op dinsdag 23 april 2024 14:54 schreef Hexagon het volgende:
Tijd dat er eens wat nieuwe voedselproducenten opstaan om hiermee de concurrentie aan te gaan.
Zag toen een aflevering van éénvandaag dat zakken met prijzen niet kon, want 'het liep qua orders allemaal achter op de muziek".quote:Op dinsdag 23 april 2024 16:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Overigens is het in een stroomversnelling (en het zicht) gekomen aan de start van de oorlog in Oekraïne. Ja, dat heeft invloed gehad op grondstoffen wereldwijd, maar ik heb de invloed in deze mate nooit geloofd. Net als de onzin dat ineens van alles uit Oekraïne kwam
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |