abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 april 2024 @ 19:30:31 #151
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213315797
Eigenlijk wel een goed idee. De schuldenindustrie is 17 keer groter dan de schulden die mensen zelf hebben. Tijd om short te gaan op dit soort praktijken waar de overheid en commerciële bedrijven mensen graag arm houden.

Een land zoals de VS heeft bijvoorbeeld een record hoogte aan credit schuld. Dat is niet normaal
  woensdag 24 april 2024 @ 20:02:59 #152
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213316241
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 19:30 schreef Origami94 het volgende:
Eigenlijk wel een goed idee. De schuldenindustrie is 17 keer groter dan de schulden die mensen zelf hebben. Tijd om short te gaan op dit soort praktijken waar de overheid en commerciële bedrijven mensen graag arm houden.

Een land zoals de VS heeft bijvoorbeeld een record hoogte aan credit schuld. Dat is niet normaal
Private schuld in Nederland 2,5 keer zo hoog dan in de VS. Nederland staat daarmee op de derde plaats in de wereld
https://www.smbcompass.co(...)%20the%20Netherlands.
pi_213316278
Schulden zorgen voor veel stress en problemen. Dergelijke gezinnen hebben vaak meerdere hulpverleners over de vloer, kampen door de stress met gezondheidsklachten, werken niet, etc. etc. In Den Haag bijvoorbeeld heb je 3.200 gezinnen met problemen op meerdere leefdomeinen. Zij maken daardoor gebruik van meerdere voorzieningen in de zorg en sociale zekerheid waarvan de kosten per jaar gemiddeld zo'n ¤ 104.000 per jaar per gezin bedragen.

Een manier om dit op te lossen is door de schulden af te kopen, CZ en de gemeentes Den Haag en Rotterdam hebben hier ondere andere pilots mee gehouden (dat een zorgverzekeraar hier aan mee werkt moet critici al te denken geven).

In Den Haag is in 2017 de pilot sociaal hospitaal gestart met 136 gezinnen. Ze zijn geholpen met het oplossen van hun problemen dankzij maatwerk (doorbraakmethode), schulden zijn kwijtgescholden en kregen één coach per huishouden (dit integenstelling tot de meerdere hulpverleners). De door de HvA aangetoonde resultaten zijn:

81% van de deelnemers ervaren een betere kwaliteit van leven.
Kostenbesparing van 3 miljoen euro.
Bron

Ook in Rotterdam ervaarden ze soortgelijke resultaten, dat onderzoek is dan ook heel goed uitgelicht in de Volkskrant Stuurloos podcast met Albert Jan Kruiter. Logischerwijs gaan ze in Rotterdam en Den Haag door met deze aanpak. Ik bedoel mensen helpen en ondertussen kosten besparen wie is er niet voor.

Dat dit problemen met de schuldenindustrie en dergelijke niet oplost begrijp ik. Wat mij betreft zou het goed zijn als dit naast het oplossen van de problemen van deze burgers gebeurd.

[ Bericht 5% gewijzigd door KaheemSaid op 24-04-2024 20:13:36 ]
  woensdag 24 april 2024 @ 20:30:23 #154
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_213316589
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 20:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Private schuld in Nederland 2,5 keer zo hoog dan in de VS. Nederland staat daarmee op de derde plaats in de wereld

403 Forbidden.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_213317279
Rechtsongelijkheid naar bewoners van de één na armste wijk in Arnhem, en de overige.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213317356
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 20:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Staat alleen een blok stenen tegenover.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213317742
Ik snap de sceptici wel. Ik lees tegenstrijdige berichten over de hoeveelheid begeleiding die verplicht wordt om voor een kwijtschelding in aanmerking te komen. Mijn ervaring is dat schuldenaars veelal in de problemen zijn gekomen door onverantwoordelijke gewoonten en/of het contact niet verbreken met verkeerde vrienden. Zulke gewoonten verander je niet zomaar. Toch hoop ik dat het een succes wordt, ik ben zeer benieuwd.
Incelfrikandel
pi_213318253
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 21:59 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik snap de sceptici wel. Ik lees tegenstrijdige berichten over de hoeveelheid begeleiding die verplicht wordt om voor een kwijtschelding in aanmerking te komen. Mijn ervaring is dat schuldenaars veelal in de problemen zijn gekomen door onverantwoordelijke gewoonten en/of het contact niet verbreken met verkeerde vrienden. Zulke gewoonten verander je niet zomaar. Toch hoop ik dat het een succes wordt, ik ben zeer benieuwd.
Kleine schulden worden schrikbarend snel grote schulden, waardoor je een heleboel andere dingen ook niet meer kunt betalen. Die dan ook exploderen. Je wordt er ingezogen en je kunt er zelf vaak niets meer aan doen. Je bent afhankelijk van hulp.
pi_213318890
Wat incassobureau's bijvoorbeeld doen, is een deurwaarder sturen die zegt dat je de volledige schuld binnen twee dagen moet betalen. Meestal op een vrijdag. En als je dat niet doet, gaan ze procederen omdat je in gebreke blijft. Dat kost al snel 2000 Euro aan proceskosten, advocaatkosten en administratiekosten.

Je kunt dan wel proberen een afbetalingsregeling af te sluiten, maar dat moeten ze overleggen met de schuldeiser. En zelfs als dat lukt, is het proces in gang gezet en draai je voor de kosten op als je verliest.

Maar, er is toch rechtsbijstand? Ja. Maar om daar voor in aanmerking te komen moet je bellen met het juridische loket en dan gaan zij bekijken of je een grote kans hebt om het te winnen. Wat je per definitie niet hebt als een bedrijf zegt dat jij een wanbetaler bent. Al is het maar, omdat dat bedrijf veel meer geld heeft voor rechtszaken en pas stopt met procederen zodra ze gewonnen hebben.

Dus die rechtsbijstand, daar moet je niet op rekenen. Je moet dus zelf naar de rechter. Die lacht je uit en verzoekt je vriendelijk om naar huis te gaan en de volgende keer een advocaat mee te nemen. En beslist meteen dat jij schuldig bent en aan alle eisen moet voldoen.

Er zijn genoeg incassobureau's die dat standaard twee keer per jaar doen. Je schuld gaat dan dus ieder jaar 4000 Euro omhoog.

Want, ja, zonder geld voor een dure advocaat heb je maar over je heen te laten lopen.
pi_213322078
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 22:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kleine schulden worden schrikbarend snel grote schulden, waardoor je een heleboel andere dingen ook niet meer kunt betalen. Die dan ook exploderen. Je wordt er ingezogen en je kunt er zelf vaak niets meer aan doen. Je bent afhankelijk van hulp.
Weet ik, maar jezelf in kleine schulden steken en dat vervolgens niet kunnen afbetalen is in mijn ervaring ook veelal het gevolg van ondoordacht gedrag.
Incelfrikandel
pi_213323116
'Bij de start krijgen gezinnen met kinderen voorrang. Die huishoudens krijgen na het verdwijnen van hun schulden gedurende twee jaar intensieve begeleiding om hun overige problemen aan te pakken. Daarvoor moeten ze zelf een plan maken.'

Dat laatste maakt mij wel weer behoorlijk sceptisch.
  donderdag 25 april 2024 @ 15:45:09 #162
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_213323181
Het scheelt al een hoop als al die incassobureaus en deurwaarders er tussenuit zijn
pi_213323286
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 13:20 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Weet ik, maar jezelf in kleine schulden steken en dat vervolgens niet kunnen afbetalen is in mijn ervaring ook veelal het gevolg van ondoordacht gedrag.
Ik was begin deze eeuw zo dom om te procederen tegen de VVE. Ok, drie rechtszaken gewonnen, daarna hebben ze doodleuk de kosten die ze daarvoor hadden gemaakt op mijn conto gezet. Dat vond iedereen prima (behalve ik natuurlijk), maar stond niet in de notulen. En toen was ik de grootste wanbetaler, met een achterstand van meer dan 17.000 Euro. En ik had geen recht meer op rechtsbijstand, dus ik kon er niet veel tegen doen.

Het heeft me 15 jaar en belachelijk veel geld gekost om er van af te komen. En uiteindelijk alleen omdat het administratiekantoor van de VVE het incassobureau op heeft gezegd, omdat ik die wel heel veel moest betalen, maar er bijna niets bij hun terecht kwam.

Soms wordt je gewoon genaaid.
  donderdag 25 april 2024 @ 18:23:34 #164
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213324356
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2024 15:45 schreef Flow3r het volgende:
Het scheelt al een hoop als al die incassobureaus en deurwaarders er tussenuit zijn
Sws instanties en ook organisaties die alleen kijken naar de letters van een overeenkomst.
Helaas is geld innnen ook een businnes en zoals de beroepsgroep stelt, is welzorg niet hun taak.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 25 april 2024 @ 18:34:31 #165
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213324459
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 15:35 schreef Bananenpap het volgende:
'Bij de start krijgen gezinnen met kinderen voorrang. Die huishoudens krijgen na het verdwijnen van hun schulden gedurende twee jaar intensieve begeleiding om hun overige problemen aan te pakken. Daarvoor moeten ze zelf een plan maken.'

Dat laatste maakt mij wel weer behoorlijk sceptisch.
Yep, sommige diehards moet je gewoon onder curatele houden. Niet om mensen mee te straffen of weg te zetten maar omdat ze kennelijk niet in staat zijn de financieel verantwoording te nemen.

Iemand in een herhaalde misère, dwingen om eerst de basisbehoefte te betalen voordat er ruimte is voor andere keuzes, ligt dan voor de hand.

Hoe dat dan vorm te gevem zonder iemands (anders bedoelde) rechten aan te tasten, is helaas dan weer erg complex. Waar stopt het recht op de eigen "keuze" wanneer die anderen (in het gezin of onherstelbare) schade gaat toebrengen ?
Tragische voorbeelden zijn dan dat kinderen zich(zelf) niet kunnen ontplooien omdat hun opvoeders niet (ook) weten hoe of daar simpelweg geen belang aan weten te hechten.
pi_213324633
quote:
12s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:34 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, sommige diehards moet je gewoon onder curatele houden. Niet om mensen mee te straffen of weg te zetten maar omdat ze kennelijk niet in staat zijn de financieel verantwoording te nemen.

Iemand in een herhaalde misère, dwingen om eerst de basisbehoefte te betalen voordat er ruimte is voor andere keuzes, ligt dan voor de hand.

Hoe dat dan vorm te gevem zonder iemands (anders bedoelde) rechten aan te tasten, is helaas dan weer erg complex. Waar stopt het recht op de eigen "keuze" wanneer die anderen (in het gezin of onherstelbare) schade gaat toebrengen ?
Tragische voorbeelden zijn dan dat kinderen zich(zelf) niet kunnen ontplooien omdat hun opvoeders niet (ook) weten hoe of daar simpelweg geen belang aan weten te hechten.
Dat is wel een kleine minderheid, maar die hebben ook hulp nodig. En als ze die niet accepteren heb je een probleem. Het enige alternatief naast gevangenisstraf dat we hier hebben is een TBS kliniek. Dus je bent toch aangewezen op hulpverleners. En het hard tegen hard spelen maakt het probleem bijna altijd groter. Je kunt wel proberen strikt te zijn.
  donderdag 25 april 2024 @ 19:11:54 #167
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213324962
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is wel een kleine minderheid, maar die hebben ook hulp nodig. En als ze die niet accepteren heb je een probleem. Het enige alternatief naast gevangenisstraf dat we hier hebben is een TBS kliniek. Dus je bent toch aangewezen op hulpverleners. En het hard tegen hard spelen maakt het probleem bijna altijd groter. Je kunt wel proberen strikt te zijn.
En dan krijg je zoiets als de toeslagen affaire die dat weer anders doet beleven.

Zelf zou ik (in heel veel gevallen) willen opteren dat sws vaste lasten en ook toeslagen altijd direct met het loon/inkomen worden verrekend. Maar goed, veel zg. liberalen (en zakelijk belanghebbenden bij aangaan van "schulden") vinden dat weer niet passen in hun vrijheid en privacybeleving om zelf verantwoordelijk te zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')