Vuur is altijd verterend. En hoeveel krediet geef je eigenlijk aan de anonieme persoon die beweert dat hun god vuur is?quote:Op zondag 28 april 2024 01:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, want het vuur is simpelweg God zelf.
Hebreeën 12:29 Want onze God is een verterend vuur.
Tja, zo kan je op iedere kritische geloofsvraag een tegenvraag/afschuifantwoord geven. Logisch antwoord mijnerzijds: hij/zij bestaat gewoon niet.quote:Op zaterdag 27 april 2024 21:37 schreef Antideeltje.. het volgende:
Waarom zeg je "nooit", je leeft nog. Ik denk dat je op je vraag zelf het beste een antwoord kan geven.
Ja, ik ben na 30 jaar opgehouden met zoeken. De rest van m'n leven heb ik wel wat beters te doen. Dat is gelijk een antwoord op je vraag:quote:Op zaterdag 27 april 2024 21:37 schreef Antideeltje.. het volgende:
Misschien ben je opgehouden met zoeken? Wie zoekt zal vinden en daar heb je je hele leven voor. Als je je ertegen verzet of niet wilt, dan dringt het zich ook niet aan je op.
quote:Op zaterdag 27 april 2024 21:37 schreef Antideeltje.. het volgende:Ik ken je hart, handel en wandel niet, ik weet niet hoe je erin staat, alleen jij weet dat.
Ok, dan kan de eeuwige straf nog steeds eeuwig branden (lijden) betekenen.quote:Op zondag 28 april 2024 01:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, want het vuur is simpelweg God zelf.
Hebreeën 12:29 Want onze God is een verterend vuur.
Nee, dat kan niet, want om eeuwig te leven (en te lijden) moet je voor je zonden vergeven zijn, en de veroordeelden zijn dus juist niet vergeven voor hun zonden.quote:Op zondag 28 april 2024 10:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, dan kan de eeuwige straf nog steeds eeuwig branden (lijden) betekenen.
Als mensen in de hemel een onsterfelijk lichaam hebben, dan moet dat in de hel ook kunnen.
Verder kan de hel figuurlijk of symbolisch bedoeld zijn. Dus geen letterlijke plek met letterlijk vuur waar fysieke lichamen letterlijk verbranden, maar een eeuwig getormenteerde bewustzijnsstaat (verwijderd van God) dat voelt als branden.
Om eeuwig te lijden moet je voor je zonden vergeven zijn? Nee, dat klopt niet.quote:Op zondag 28 april 2024 12:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet, want om eeuwig te leven (en te lijden) moet je voor je zonden vergeven zijn, en de veroordeelden zijn dus juist niet vergeven voor hun zonden.
Nee, dat maak ik er niet van, dat lees je erin. Ik bedoelde dat niet.quote:Op zondag 28 april 2024 12:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Om eeuwig te lijden moet je voor je zonden vergeven zijn? Nee, dat klopt niet.
En het leven in de hemel is niet hetzelfde als dit leven op aarde. Het leven in de hemel is gelukzalig in de aanwezigheid van God, dat is de beloning. Het leven an sich is niet de beloning, het gelukzalige leven is de beloning.
Jij maakt er dit van: leven = beloning, dood = straf. Dat klopt niet, de dood kan een bevrijding zijn en het leven een straf
Dit is 1 van de redenen waarom ik geen zin meer in je heb. Je bent keihard aan het liegen. Er is genoeg weerlegd. Je doet er niets mee omdat je gehersenspoeld bent. Dat is geen beschuldiging maar een constatering.quote:Op vrijdag 26 april 2024 22:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"De gangbare uitleg door vele theologen eeuwenlang beargumenteerd ligt veel meer voor de hand"
Hoezo dan?
Als de bijbel een andere persoon/groep dan de Rooms Katholieke kerk bestempelt als antichrist is het ineens geen boodschap van haat meer? Waarom? Iemand moet het zijn per slot van rekening.
Probeer eens een inhoudelijke reactie te geven en alle bijzaken erbuiten te houden. Want het is natuurlijk erg makkelijk en goedkoop om iemand van arrogantie, hersenspoeling en haatzaaien te beschuldigen, zonder ook maar een begin van een poging te doen om diens stadpunten inhoudelijk te weerleggen. Dat vind ik dus een teken van stuitende arrogantie.
Volgens mij heb ik op al je punten gereageerd hoor. Je mening geven is niet hetzelfde als weerleggen. Stellen dat iets 'veel waarschijnlijker' is, is niet weerleggen. Als je van mening bent dat ik ergens niet voldoende op heb gereageerd, kun je dat aanwijzen en dan zal ik dat alsnog proberen te doen. Maar houd alsjeblieft op met dit soort gedoe dat ik lieg, gehersenspoeld ben, enzovoorts. Daar schieten we toch niks mee op. Ik ben daar ongevoelig voor, dus doe geen moeite. Als je van mening bent dat je iets hebt weerlegd, dan verschillen we daar van mening over, ik heb helemaal niets zien weerlegd.quote:Op maandag 29 april 2024 09:57 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dit is 1 van de redenen waarom ik geen zin meer in je heb. Je bent keihard aan het liegen. Er is genoeg weerlegd. Je doet er niets mee omdat je gehersenspoeld bent. Dat is geen beschuldiging maar een constatering.
Je reageert hier niet op wat ik beargumenteerde en begint weer te preken.quote:Op zaterdag 27 april 2024 21:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De hele doctrine van een eeuwigdurende marteling in een hel is simpelweg niet consistent met het feit dat het leven door God wordt gegeven, en dat Jezus Christus is gestorven voor de zondige mens die ter dood is veroordeeld om die mens het eeuwige leven te geven.
Hoe kunnen degenen die voor hun eigen zonden worden gestraft eeuwig leven, als vergeving in Jezus Christus nodig is om eeuwig te leven? Is Jezus dan zonder reden gestorven?
Leg die tegenstrijdigheid eens uit.
De eerste 3 tot 5 eeuwen was het christendom verspreidt rondom wat landen in de Middellandse Zee, niet de hele wereld. De KK bestond toen al. De meeste christenen in de wereld zijn katholiek of protestants. En de protestanten waar je het hier over hebt, die over de hele wereld trokken, die hingen/hangen je interpretatie van de hel niet aan. Ik heb het in mijn post niet alleen over de katholieke kerk, maar ook de protestanten, en in het algemeen hangen die je interpretatie van de hel ook niet aan.quote:[..]
Deze voorstelling van zaken klopt niet. Het evangelie ging de wereld over vanaf de vroege kerk. De eerste apostelen en de leerlingen van die apostelen trokken richting Europa, Afrika, de Kaukasus, Perzië en zelfs tot aan India en China om het evangelie te verspreiden. Daar was geen Rooms Katholieke kerk voor nodig.
Later ten tijde van de reformatie trokken protestanten ook de hele wereld over, naar Oosten, Westen en Afrika, om het evangelie te verspreiden.
Dat is dus een zeer ongenuanceerde voorstelling van zaken.
Uiteraard. Alleen de Adventkerk, die pas in 19de eeuw ontstond, interpreteerde de Bijbel meteen verkeerd, dat geeft niet veel vertrouwen in hun interpretatie.quote:[..]
Aan ieder om te bepalen welke interpretatie juist is.
Je had het over ‘eeuwig sterven’: Stervenquote:[..]
Ik denk dat je net zo goed als ik begrijpt dat als je gestorven bent, je dood bent, en dat dat geen 1proces is.
Het is ook tegenstrijdig dat je door in een ‘mensenleven’ het slechts geloven in Jezus je ‘eeuwig’ beloont wordt met de hemel. Dat is ook niet proportioneel. De Bijbel laat een God zien die niet alleen liefde is, maar ook een die keihard straft. Verder hoeft een Almachtige God zichzelf niet op te offeren.quote:[..]
Het punt was dat God bereid was zichzelf op te offeren voor de mensheid.
Dat is tegenstrijdig met een God die diezelfde mensen dan eeuwig laat lijden als ze dat niet aanvaarden. Zo'n God zou ultiem goed en ultiem kwaad tegelijk zijn. Daar geloof ik dus niet in.
Zie mijn reactie hierboven: Zowel het eeuwig leven verkrijgen omdat je in Jezus hebt gelooft als het eeuwig gepijnigd worden omdat je niet hebt gelooft zijn buitenproportioneel.quote:[..]
Nou nee, ik probeer te verduidelijken dat het liefdevolle karakter van God niet overeenkomt met een hel waarin mensen eeuwig blijven lijden.
Er zijn dus allerlei bezwaren tegen zo'n hel: theologisch klopt het van geen meter omdat vergeving van zonden een voorwaarde is om het eeuwige leven te krijgen, het klopt niet vanuit het oogpunt van het karakter van God omdat die liefde is en zo'n hel hem tot een afschuwelijke tiran maakt, het klopt literair niet gezien de woorden die worden gebruikt, enzovoorts. Afgezien van een zeer oppervlakkige lezing waarin alle nuance en elke tegenstrijdigheid wordt genegeerd, is er geen enkele reden om te geloven in een eeuwigdurende hel waarin mensen lijden.
Net als Etto zou ik denken dat dit juist een blijde boodschap zou moeten zijn voor velen, aangezien zo'n afschuwelijke hel een van de redenen is waarom veel mensen God per direct afschrijven en er niet eens in zouden willen geloven. Het is een vreselijke godslasterende doctrine.
Dat is een van jouw interpretaties, dat maak ik niet op uit de vele Bijbelverzen, waar belangrijke doctrines over de hel op gebaseerd zijn. Daarnaast etaleer je sinds de discussie begon verschillende tegenstrijdige en warrige opvattingen hierover.quote:[..]
Nogmaals: in de bijbel betekent 'hel' simpelweg het dodenrijk. Maar aangezien de bijbel leert dat de doden slapen, is er geen daadwerkelijk dodenrijk, het is synoniem voor het graf en de dood. Niet voor een plek waar mensen in vlammen lijden.
Of het woordje 'eeuwig' in de bijbel daadwerkelijk verwijst naar nooit-ophoudend of iets anders, hangt dus van de context af. In de context van het verbranden van de goddelozen is het duidelijk dat de gevolgen eeuwig zijn, namelijk hun totale vernietiging, en niet het branden zelf.
Ik daag je uit te onderzoeken waar je liegt, dit te overdenken en deze vervolgens terug te nemen. Dan kijk ik wel weer verder.quote:Op maandag 29 april 2024 10:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik op al je punten gereageerd hoor. Je mening geven is niet hetzelfde als weerleggen. Stellen dat iets 'veel waarschijnlijker' is, is niet weerleggen. Als je van mening bent dat ik ergens niet voldoende op heb gereageerd, kun je dat aanwijzen en dan zal ik dat alsnog proberen te doen. Maar houd alsjeblieft op met dit soort gedoe dat ik lieg, gehersenspoeld ben, enzovoorts. Daar schieten we toch niks mee op. Ik ben daar ongevoelig voor, dus doe geen moeite. Als je van mening bent dat je iets hebt weerlegd, dan verschillen we daar van mening over, ik heb helemaal niets zien weerlegd.
Ik vind het jammer dat je nu ineens zo reageert, terwijl je een paar keer best goede inhoudelijke posts hebt geplaatst.
Waarom niet gewoon daarmee doorgaan?
Ik daag je uit om aan te tonen dat de kleine hoorn naar een Griekse koning verwijst, op basis van alle teksten die informatie over deze kleine hoorn geven.
Ik baseer me op de Bijbel net als de grootste christelijke denominaties en daar komen die tradities ook vandaan. Die teksten zijn dan ook helder, net zo helder als dit:quote:Op zaterdag 27 april 2024 21:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je lijkt te geloven in een voorstelling van de hel op basis van tradities, schilderijen, fabeltjes, enzovoorts. Maar dat is totaal niet wat in de bijbel met 'hel' wordt bedoeld. Je hoeft daar alleen maar de teksten voor bij te pakken.
Je poneert deze ideeën steeds anders, dat is ook het verwarrende eraan. Het is ook niet wat de teksten zeggen als je ze analyseert, verzen die bijv. spreken van eeuwig branden, een vuur die niet dooft, eeuwig vuur, straf, pijniging die dag en nacht doorgaat tot in de eeuwigheid, enz. enz. Om deze verzen kloppend te krijgen met je eigen opvatting ben je ook niet consistent in hoe je het woord “eeuwig” definieert. Je opvatting hierover past ook niet in het verhaal van een God die je volgens de teksten moet vrezen. Enz. Het rammelt dus aan alle kanten.quote:[..]
Het komt allemaal op hetzelfde neer: de zondaar wordt simpelweg verbrand tot hij volledig is vernietigd, en dat komt omdat de zondaar niet kan leven in de aanwezigheid van een heilige God. Die heilige God is voor de zondaar als een verterend vuur. Dat branden doet pijn, maar duur niet eeuwig. De totale vernietiging duurt wel eeuwig.
Ik heb het ook niet over de Nederlandse taal, maar het Hebreeuws en Grieks, daarin betekenen de woorden eeuwig ook eeuwig en worden die woorden zowel voor de hel als hemel gebruikt. Verder gaat het ook om dat je in dezelfde context van het verhaal zelf het woord eeuwig verdraait voor de hel, maar voor de hemel het in zijn oorspronkelijke betekenis laat. Dat is niet consistent en misleidend.quote:[..]
Een woordenboek van de Nederlandse taal volstaat niet om teksten die oorspronkelijk in het Hebreeuws en Grieks zijn geschreven te begrijpen.
Daarnaast volstaat het ook niet om woorden geïsoleerd van hun context te vertalen.
We moeten dus naar alle relevante bijbelteksten kijken om te begrijpen hoe bepaalde woorden in de bijbel worden gebruikt.
En dan zien we al gauw dat 'eeuwig' meerdere betekenissen kan hebben. Die betekenissen staan niet allemaal in het Nederlandse woordenboek, omdat in het Nederlands hetzelfde woord niet per se op diezelfde manieren wordt gebruikt. Nederland en Nederlands zijn immers een andere cultuur en taal dan de Joodse cultuur en talen.
Dus we moeten kijken naar alle verzen waarin dat woordje 'eeuwig' wordt gebruikt om te weten wat er in de bijbel onder wordt verstaan, en als er meerdere betekenissen zijn, goed naar de context kijken.
Dat is het enige wat ik doe.
Je gaat hier weer niet echt in op wat ik stel en herhaalt je eigen theorie hierover. Het is prima dat je dat gelooft, maar het is niet gebaseerd op de Bijbel, want daarin ben je niet consistent en misleidend. God is inderdaad eeuwig, ook in het geval van de hel. Het wordt dan ook Gods vuur genoemd, eeuwig vuur, een vuur die niet dooft, enz. dat is gewoon duidelijke taal.quote:[..]
Ik heb geen reden om te geloven dat het leven in de hemel niet eeuwig is, want God is eeuwig en God is het leven.
Echter zijn de veroordeelden afgescheiden van God door hun zonden. Dus die kunnen niet eeuwig blijven leven en dus ook niet eeuwig blijven lijden in een 'hel', als die al zou bestaan, wat hij dus niet doet.
Wat je hier zegt kan ik niet opmaken uit de Bijbelteksten, ik lees het meer als je eigen theorie, die nogal rammelt en warrig overkomt. Verder ‘ervaar’ je geen ‘straf’ of ‘pijn’ als je ‘eeuwig dood’ bent. Het lijkt erop alsof je je eigen opvatting hierover probeert te verenigen/verzoenen met de Bijbelteksten die dat eigenlijk niet onderschrijven, dan krijg je een irrationeel, tegenstrijdig en warrig verhaal zoals je die hier verteld.quote:[..]
Wat ik vanaf begin af aan al zeg is dat de gevolgen van het branden eeuwig zijn, namelijk de dood, en niet het branden zelf.
Dus de 'eeuwige straf' of 'eeuwige pijn' is simpelweg het eeuwig dood zijn.
Er is dus wel sprake van eeuwig, maar niet van eeuwig blijven branden. Het branden duurt totdat de zondaars zijn vernietigd, en daarna blijven ze eeuwig dood. Daarom wordt dit de 'tweede dood' genoemd, een dood die eeuwig duurt, in tegenstelling tot de eerste dood, waaruit je wordt opgewekt voor het oordeel.
Je reageert op mijn post betreft een onderwerp, als je niet wil dat ik me aangesproken voel hoef je je daarop dus ook niet te reageren. Vooral als ik hetzelfde zeg en dat je dan valselijk doet alsof ik het tegenovergestelde heb gezegd.quote:[..]
Ik bedoelde niet dat jij hebt gezegd dat je alles letterlijk of alles symbolisch moet nemen, dat was opnieuw algemeen bedoeld, zoals ik hierboven ook iets in zijn algemeenheids zei en dat niet specifiek aan jou was gericht. Als je je niet herkent in de posities, hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen.
Wat ik simpelweg wilde zeggen is dat alles contextafhankelijk is. Daarom kan ik niets met losse verzen die een punt zouden moeten bewijzen. Alle relevante teksten over een onderwerp moeten in acht worden genomen voordat we een conclusie over een doctrine kunnen trekken.
Als je echt gelooft dat ik dingen hier valselijk doe en bewust de boel probeer te misleiden, zie ik geen nut om nog op je posts te reageren. Ik spreek met mensen op basis van vertrouwen. Als dat er niet is, dan maakt het niet uit wat ik zeg.quote:Op maandag 29 april 2024 12:15 schreef Antideeltje.. het volgende:
[..]
Ik baseer me op de Bijbel net als de grootste christelijke denominaties en daar komen die tradities ook vandaan. Die teksten zijn dan ook helder, net zo helder als dit:
[ afbeelding ]
Om het kloppend te krijgen met je persoonlijke opvatting maak je er echter dit van:
[ afbeelding ]
Als christen moet je niet spreken over “fabeltjes”, want dat komt ironisch over
[..]
Je poneert deze ideeën steeds anders, dat is ook het verwarrende eraan. Het is ook niet wat de teksten zeggen als je ze analyseert, verzen die bijv. spreken van eeuwig branden, een vuur die niet dooft, eeuwig vuur, straf, pijniging die dag en nacht doorgaat tot in de eeuwigheid, enz. enz. Om deze verzen kloppend te krijgen met je eigen opvatting ben je ook niet consistent in hoe je het woord “eeuwig” definieert. Je opvatting hierover past ook niet in het verhaal van een God die je volgens de teksten moet vrezen. Enz. Het rammelt dus aan alle kanten.
[..]
Ik heb het ook niet over de Nederlandse taal, maar het Hebreeuws en Grieks, daarin betekenen de woorden eeuwig ook eeuwig en worden die woorden zowel voor de hel als hemel gebruikt. Verder gaat het ook om dat je in dezelfde context van het verhaal zelf het woord eeuwig verdraait voor de hel, maar voor de hemel het in zijn oorspronkelijke betekenis laat. Dat is niet consistent en misleidend.
[..]
Je gaat hier weer niet echt in op wat ik stel en herhaalt je eigen theorie hierover. Het is prima dat je dat gelooft, maar het is niet gebaseerd op de Bijbel, want daarin ben je niet consistent en misleidend. God is inderdaad eeuwig, ook in het geval van de hel. Het wordt dan ook Gods vuur genoemd, eeuwig vuur, een vuur die niet dooft, enz. dat is gewoon duidelijke taal.
[..]
Wat je hier zegt kan ik niet opmaken uit de Bijbelteksten, ik lees het meer als je eigen theorie, die nogal rammelt en warrig overkomt. Verder ‘ervaar’ je geen ‘straf’ of ‘pijn’ als je ‘eeuwig dood’ bent. Het lijkt erop alsof je je eigen opvatting hierover probeert te verenigen/verzoenen met de Bijbelteksten die dat eigenlijk niet onderschrijven, dan krijg je een irrationeel, tegenstrijdig en warrig verhaal zoals je die hier verteld.
Oké, je lijkt in je derde zin nu wel toe te geven dat in het geval van de hel er toch sprake is van ‘eeuwigheid’. Er is in de Bijbel echter wel sprake van eeuwig vuur/branden. De rest is zoals ik hierboven opmerkte vooral je eigen theorie hierover, die ik niet uit vele de Bijbelverzen kan halen.
Wat betreft de ‘tweede dood’, daarin ben je ook niet consistent: Dat Johannes in Openbaring spreekt over de ‘tweede dood’ neem je letterlijk, maar dat hij in hetzelfde hoofdstuk spreekt van “dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid” dat neem je dan weer symbolisch op.
[..]
Je reageert op mijn post betreft een onderwerp, als je niet wil dat ik me aangesproken voel hoef je je daarop dus ook niet te reageren. Vooral als ik hetzelfde zeg en dat je dan valselijk doet alsof ik het tegenovergestelde heb gezegd.
Als er iemand is die respectloos met losse verzen smijt, te pas en te onpas, die vaak niks met het onderwerp te maken hebben, ben jij het wel. Lees eens je posts terug zou ik zeggen. Daarnaast schuw je niet om woorden (voor jou Gods Woord) te verdraaien, laat staan dat je ze in context leest.
Onder liegen versta ik bewust en met intentie onwaarheden verkondigen. Dat doe ik niet, vriend.quote:Op maandag 29 april 2024 12:14 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik daag je uit te onderzoeken waar je liegt, dit te overdenken en deze vervolgens terug te nemen. Dan kijk ik wel weer verder.
Als ik je meerdere keren in verschillende posts uitleg dat je niet consistent bent en bijv. woorden aan het ‘verdraaien’ bent, en je blijft er omheen draaien en het herhalen, dan geef je me geen keus dan het te benoemen zoals het is, namelijk misleiding. Evenzo met het cherry picken in wat symbolisch en letterlijk opgevat moet worden.quote:Op maandag 29 april 2024 17:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je echt gelooft dat ik dingen hier valselijk doe en bewust de boel probeer te misleiden, zie ik geen nut om nog op je posts te reageren. Ik spreek met mensen op basis van vertrouwen. Als dat er niet is, dan maakt het niet uit wat ik zeg.
Verder denk ik dat we dit onderwerp nu wel genoeg behandeld hebben. Als jij wil geloven in een hel als plek waarensen eeuwig branden, be my guest, maar ik deel die opvatting simpelweg niet, geen enkele reden voor.
Ik vind het nogal overdreven dat ik dit aan je moet uitleggen, maar als ik iets zeg en vervolgens als reactie op jou iets anders lijk te zeggen terwijl ik simpelweg mijn standpunt probeer te verhelderen omdat ik zie dat je het niet goed begrijpt, en jij interpreteert dat als 'verdraaien' omdat het in jouw ogen iets anders lijkt te zeggen, dan ligt dat toch echt aan je eigen negatieve kijk op mij en heeft dat niets met mijn intenties of enig draaien te maken. Mijn verhaal is vanaf het begin consistent geweest -- de hel is geen plek waar mensen eeuwig blijven branden en lijden, de zondaars zullen worden verbrand en eeuwig sterven -- maar mijn uitleg daarvan begreep je simpelweg niet, dat bleek onder andere uit het feit dat je schreef dat ik (en Etto) niet geloven dat er sprake is van lijden, terwijl hij noch ik dat hadden gezegd. Ik vind het zeer afkeurenswaardig om dan verdere uitleg van mij, die ik met de beste intenties heb gegeven, te interpreteren als verdraaien en misleiden. Wat verwacht je dan, dat ik dat maar moet slikken? Etto gaf ook al aan dat je simpelweg niet goed leest wat anderen schrijven, en ik ben het daarmee eens. Je leest slecht en als iemand je probeert te helpen om dingen beter te begrijpen, maak je ze voor boeman uit. Zo lust ik er ook nog wel een paar.quote:Op maandag 29 april 2024 19:32 schreef Antideeltje.. het volgende:
[..]
Als ik je meerdere keren in verschillende posts uitleg dat je niet consistent bent en bijv. woorden aan het ‘verdraaien’ bent, en je blijft er omheen draaien en het herhalen, dan geef je me geen keuze dan het te benoemen zoals het is, namelijk misleiding. Evenzo met het cherry picken in wat symbolisch en letterlijk opgevat moet worden.
En als je stropoppen gebruikt en ik wijs je daarop en je verwijt mij dan ook nog eens van dat ik me aangesproken voel, terwijl je op mijn post reageert, dan ben je inderdaad vals bezig. Evenzo met het beschuldigen van mij dat ik losse verzen citeer, terwijl je vrijwel in elke post dat zelf doet, dan ben je inderdaad ook vals bezig. Je gaf me uiteindelijk geen keuze dan het te benoemen zoals het is.
Maar je maakt je zoals gewoonlijk weer snel uit de voeten en hebt daarvoor weer een excuus gevonden, net zoals met het te druk zijn, aan het vasten, aan het werk, de discussie eerder gevoerd, geen heil meer zien in de discussie, enz., terwijl je de discussie vaak zelf begint of oprakelt. Verder ging het niet om wat ik geloof, dat heb ik eerder hier duidelijk gemaakt.
Kijk en dit zijn de discussies, gekibbel, die je wel aangaat en gemakkelijk vind en nut in ziet. Voor de echte inhoudelijke discussie zag je geen nut en dan zeg je hier: "Houd het inhoudelijk".quote:Op maandag 29 april 2024 19:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind het nogal overdreven dat ik dit aan je moet uitleggen, maar als ik iets zeg en vervolgens als reactie op jou iets anders lijk te zeggen terwijl ik simpelweg mijn standpunt probeer te verhelderen omdat ik zie dat je het niet goed begrijpt, en jij interpreteert dat als 'verdraaien', dan ligt dat toch echt aan je eigen negatieve kijk op mij en heeft niets met mijn intenties te maken. Mijn verhaal is vanaf het begin consistent geweest, maar jij begreep het simpelweg niet. Ik vind het bijzonder kinderachtig om dan verdere uitleg van mij, die ik met de beste intenties heb gegeven, dan te interpreteren als verdraaien en misleiden. Wat verwacht je dan, dat ik dat maar moet slikken? Etto gaf ook al aan dat je simpelweg niet goed leest wat andere schrijven, en ik ben het daarmee eens. Je leest slecht en als iemand je probeert te helpen om dingen beter te begrijpen, maak je ze voor boeman uit. Zo lust ik er ook nog wel een paar.
Je verhaal over stropoppen slaat ook nergens op, ik heb je nu al twee keer gezegd dat het om uitleg in het algemeen ging. Dat je blijkbaar niet in staat bent om dat uit mijn tekst op te maken, is prima, dan heb ik dat wellicht niet duidelijk genoeg gemaakt. Maar om dan meteen zo negatief en beschuldigend uit de hoek te komen, vind ik niet constructief.
Dat je nu ook weer begint over redenen die ik heb gegeven waarom ik even minder actief ben of even niet op iets wens te reageren, terwijl ik dat gewoon eerlijk en oprecht zeg, is dan ook niet meer dan een projectie van je eigen wantrouwen. Ik vind het wel erg vervelend dat je zo'n beeld van mij probeert af te schilderen, als een draaiende, misleidende, liegende, laffe kerel die de discussie voor het gemak uit de weg gaat. Denk je nou echt dat ik daar op zit te wachten in mijn vrije tijd? Dat dat uitnodigend is om de discussie voort te zetten? Ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is.
Houd het inhoudelijk.
Wat jij beschouwt als de dood (niet-bestaan of niet-zijn) kan niet eeuwig zijn. Eeuwig heeft betrekking op iets in het bestaan. Bijvoorbeeld: God is eeuwig. Wanneer het over de dood gaat is het woordje 'eeuwig' incoherent.quote:Op maandag 29 april 2024 19:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mijn verhaal is vanaf het begin consistent geweest -- de hel is geen plek waar mensen eeuwig blijven branden en lijden, de zondaars zullen worden verbrand en eeuwig sterven -- maar mijn uitleg daarvan begreep je simpelweg niet...
Houd het inhoudelijk.
Ja, op dat punt bent ik het met hem eens ja.quote:Op maandag 29 april 2024 20:12 schreef Antideeltje.. het volgende:
[..]
Kijk en dit zijn de discussies, gekibbel, die je wel aangaat en gemakkelijk vind en nut in ziet. Voor de echte inhoudelijke discussie zag je geen nut en dan zeg je hier: "Houd het inhoudelijk".
Etto is het met je eens, omdat hij hetzelfde gelooft. Dat meerdere users je verhaal vinden rammelen negeer je dan weer. Verder kan ik heel goed lezen wat "andere" schrijven (dit is ook weer zo'n valse zin van je). Het is jouw opvatting over de hel die gewoon warrig en strijdig is met de Bijbel, daar valt rationeel gezien niks aan te begrijpen, gezien de inconsistenties die je daarover etaleert. En dat slik ik dan weer niet. Ik ga niet mee in je wensdenken om mensen maar niet van hun geloof te laten afvallen omdat het echte beeld dat de Bijbel van de hel schetst afschuwelijk is.
"Goed product verkoopt zichzelf" en "kwaliteit komt altijd bovendrijven".quote:Op maandag 29 april 2024 20:12 schreef dop het volgende:
Ali als de bijbel zo ingewikkeld is geschreven, dat jij hier blijkbaar de enige bent die het snapt, dan mag je je wel een beetje gaan afvragen hoe goddelijk het allemaal wel niet is.
Goede koopwaar heeft geen ingewikkelde uitleg nodig.
Ja, laat je valse beschuldigingen aan mijn adres achterwege, probeer beter te lezen wat ik zeg (of stel gewoon een vraag als je het niet goed begrijpt in plaats van meteen van draaien en misleiden te beschuldigen), en houd het inhoudelijk. Dat lijkt me een goede basis. Anders hoeft het voor mij niet.quote:Op maandag 29 april 2024 20:12 schreef Antideeltje.. het volgende:
[..]
Kijk en dit zijn de discussies, gekibbel, die je wel aangaat en gemakkelijk vind en nut in ziet. Voor de echte inhoudelijke discussie zag je geen nut en dan zeg je hier: "Houd het inhoudelijk".
Opnieuw bewijs je niet goed te lezen: ik zei dat ik het met Etto eens ben, niet dat Etto het met mij eens is:quote:Etto is het met je eens, omdat hij hetzelfde gelooft.
En dat ging specifiek over het feit dat je duidelijk slecht leest wat anderen zeggen, of de zaken compleet verkeerd interpreteert. Ik had me toen volgens mij nog niet eens gemengd in deze discussie over de hel. Dat doe je misschien niet expres, maar je doet het wel. Het is goed om je daar bewust van te zijn, anders is een inhoudelijke discussie onmogelijk.quote:Op maandag 29 april 2024 19:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Etto gaf ook al aan dat je simpelweg niet goed leest wat anderen schrijven, en ik ben het daarmee eens.
Ik ben mij er terdege bewust van dat anderen mijn verhaal vinden rammelen, maar wat wil je dat ik daar aan doe dan? Ik vind het verhaal van andere users ook rammelen. Bewijst dat dat ik gelijk heb? Of zij? Daarom zeg ik: houd het inhoudelijk, dan kunnen we meningsverschillen bespreken. Maar laat alle beschuldigingen achterwege aub.quote:Dat meerdere users je verhaal vinden rammelen negeer je dan weer.
Nee, dat kun je duidelijk niet, althans, dat doe je steeds niet. Zie hierboven, alweer een compleet verkeerde interpretatie van wat ik zei. Dat is simpelweg een constatering.quote:Verder kan ik heel goed lezen wat "andere" schrijven (dit is ook weer zo'n valse zin van je).
Dat is niet 'gewoon'. Dat is jouw kijk op de zaken, en je hebt het volste recht om die te hebben, maar voor mij is mijn kijk volstrekt helder en bijbels onderbouwd, en die van jouw totaal niet.quote:Het is jouw opvatting over de hel die gewoon warrig en strijdig is met de Bijbel, daar valt rationeel gezien niks aan te begrijpen, gezien de inconsistenties die je daarover etaleert. En dat slik ik dan weer niet. Ik ga niet mee in je wensdenken om mensen maar niet van hun geloof te laten afvallen omdat het echte beeld dat de Bijbel van de hel schetst afschuwelijk is.
Maar wat betekent 'dood'? Dood is natuurlijk niet hetzelfde als niet-bestaan, er is namelijk ook nog een spirituele dimensie.quote:Op maandag 29 april 2024 20:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik begrijp niet wat er niet te begrijpen valt aan het idee dat de zondaars eeuwig zullen sterven door verbranding door het verterende vuur dat God is. Immers lezen we bijv. ook in Romeinen 6:
23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
Het loon van de zonde is de dood, niet 'eeuwig lijden in de hel'.
Niks inconsistents of warrigs aan IMO.
Wat snap je niet?quote:Op maandag 29 april 2024 20:12 schreef dop het volgende:
Ali als de bijbel zo ingewikkeld is geschreven, dat jij hier blijkbaar de enige bent die het snapt, dan mag je je wel een beetje gaan afvragen hoe goddelijk het allemaal wel niet is.
Goede koopwaar heeft geen ingewikkelde uitleg nodig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |