abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213436857
Nog geen papavers hier @Claudia_x, wel al een hoop knoppen die er in zitten.

Ik ben de slakken ook wel beu. De meerderheid van mijn zaailingen is opgegeten.
pi_213436896
Ik was van de week naar een museum met een Oudolftuin. Ik weet dat Oudolftuinen nu niet op hun mooist zijn, dus ik was nieuwsgierig naar hoe hij er dan iets van maakt. Het antwoord was eenvoudig: bollen. Door de hele tuin heen waren camassia’s geplant, niet in groepjes maar verspreid.

Wat me ook opviel, was de aanwezigheid van heermoes. Als ome Piet het al niet van heermoes kan winnen, wie ben ik dan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 mei 2024 @ 22:26:02 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213446469
Ik kwam deze mooie struik/kleine boom tegen. Tamarix Tetandra:

Inheems in Zuidoost Europa en West Azië, wel winterhard en kan tegen zeewind (op zich in Apeldoorn geen factor). Houdt van zon, maar stelt verder weinig eisen aan grondsoort.

Ik wil er één :@ maar ik had mezelf beloofd om niet nog meer struiken te kiezen. Ik moet siergrassen en vaste planten hebben, geen struiken!
Resistance is futile.
  maandag 6 mei 2024 @ 22:29:44 #204
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213446519
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 07:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik was van de week naar een museum met een Oudolftuin. Ik weet dat Oudolftuinen nu niet op hun mooist zijn, dus ik was nieuwsgierig naar hoe hij er dan iets van maakt. Het antwoord was eenvoudig: bollen. Door de hele tuin heen waren camassia’s geplant, niet in groepjes maar verspreid.

Wat me ook opviel, was de aanwezigheid van heermoes. Als ome Piet het al niet van heermoes kan winnen, wie ben ik dan?
Ik zei tegen m'n broer dat ik een Oudolf tuin wil. Dus zegt hij zo 'oh tof, ik ook, die ouwe komt volgende week kijken' en ik geloofde hem ook nog :X .
Resistance is futile.
pi_213448648
Ik heb vanmorgen meer dan 100 slakken van mijn dahlias en salvias gehaald. Mijn zonnehoeden zijn compleet opgevreten en de meeste van mijn zaailingen worden opgegeten. Mijn dahlias hadden ze al een heel eind te pakken maar nu de salvias bijna bloeiden zijn ze daarheen gemigreerd. Ik haat ze.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 07:47:40 #206
217702 Lonaa
Honger!
pi_213448666
Groene luis met mieren gespot in de roos, zwarte luis met mieren in de esdoorn. Ik haat mieren.

Voor de rest begint de tuin eindelijk vorm te krijgen, nadat er inmiddels ruim 110 planten ingezet zijn. Binnenkort zal ik eens foto's posten. :7
Sterkheidsbaas van alles.
pi_213448762
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 07:45 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb vanmorgen meer dan 100 slakken van mijn dahlias en salvias gehaald. Mijn zonnehoeden zijn compleet opgevreten en de meeste van mijn zaailingen worden opgegeten. Mijn dahlias hadden ze al een heel eind te pakken maar nu de salvias bijna bloeiden zijn ze daarheen gemigreerd. Ik haat ze.
Heb je die dahlia’s al langer? Bij mij herstellen ze later in het jaar van de slakkenvraat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213448984
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 07:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je die dahlia’s al langer? Bij mij herstellen ze later in het jaar van de slakkenvraat.
Het zijn dit jaar nieuwe knollen, dus ik hoop dat je gelijk hebt.
pi_213449696
Ik heb de dahlia's voorgetrokken in de pot. Slakken lusten voornamelijk de nieuw, jonge scheuten van de dahlia's. Heb er nu een paar in de volle grond gezet.

Ik loop in de ochtend en avond een rondje langs de planten om de slakken eraf te halen. Valt tot nu toe mee wat erop af komt. Eind vorige week kon ik om de paar minuten wel een slak ergens vandaan plukken, maar nu moet ik echt goed zoeken.
pi_213450333
Deze waren ook voorgetrokken, maar daar trekken ze zich niet zo veel van aan:

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 07-05-2024 11:44:41 ]
  dinsdag 7 mei 2024 @ 11:41:18 #211
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213450526
Ik denk dat mijn mussen ergens anders zijn gaan nestelen want het is behoorlijk rustig in de tuin.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_213450595
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 07:45 schreef Tuindier het volgende:
Zo zijn ze bij mij ook. Ik deel je sentiment.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator dinsdag 7 mei 2024 @ 11:50:23 #213
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213450596
Ik merk dat er hier meer flora fans zijn dan tuinfauna fans :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_213451075
De fauna aan vogels is helemaal top in deze tuin, maar de naaktslakkenpopulatie stemt mij somber........
Jonge Lupines; opgevreten
Opkomende Echinacea; opgevreten
Jonge Scharlei; opgevreten
Jong Boerenwormkruid; ook weg

Maar ik laat de slakken met rust, das goed vogelvoer

Daarnaast weer een grote hoeveelheid Rozemarijngoudhaantjes in de Rozemarijn en de Salie.
Die kevers vang ik wel en plet ik onder mijn klompen (...) aangezien ze geen natuurlijke vijanden hebben
  Moderator dinsdag 7 mei 2024 @ 13:07:17 #215
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213451110
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 13:02 schreef Kanaroe het volgende:
Maar ik laat de slakken met rust, das goed vogelvoer
:Y dit
pi_213451574
quote:
88s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 11:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Vogels, kikkers, slangen, spinnen, kevers, wantsen ^O^

:r slakken :r

:r :r pissebedden :r :r

Ik leg de slakken vast klaar voor de vogels.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213451774
Mieren hier :X

Vraagje over de eerste foto. Klimop lekker laten groeien?
(We hebben weer een nestje nu *O* )

En de campanula (ooit klein plantje van m'n moedertje zaliger) is lekker vol staat op ontploffen O+ Onder die boom dus.

pi_213451784
Klimop verstikt bomen zodra het in de kruin komt, dus zelf zou ik het weghalen.
  Moderator dinsdag 7 mei 2024 @ 16:02:40 #219
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213452289
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 14:58 schreef Puala het volgende:
Klimop verstikt bomen zodra het in de kruin komt, dus zelf zou ik het weghalen.
Geeft wel een leuk gezicht als je ze er later af haalt, dan krijg je een soort van negative afdruk van de dode boom in de klimop. Met andere woorden kort houden of niet doen.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 16:41:09 #220
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213452620
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 14:57 schreef Blues het volgende:
Mieren hier :X

Vraagje over de eerste foto. Klimop lekker laten groeien?
(We hebben weer een nestje nu *O* )

En de campanula (ooit klein plantje van m'n moedertje zaliger) is lekker vol staat op ontploffen O+ Onder die boom dus.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Tot een hoogte waar je nog redelijk makkelijk bij kan (met een ladder) en dan bijhouden. Dan kun je een behoorlijke klimop kweken waar beestje weer gebruik van kunnen maken.

Was laatst even naar Diest, België gereden om een beest van een hedera te aanschouwen. Mogelijk een paar eeuwen oud. Groeit daar over een kerkruïne heen. Een meter in omtrek:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_213452660
Wow wat een beest _O_
Ik ga t korthouden ^O^
pi_213452896
quote:
88s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 11:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja, ik hap ook. Ik heb de hele (voor)tuin aangelegd met onbespoten, zoveel mogelijk inheemse planten. Planten uitgekozen die wat minder 'mooi' zijn maar grote waarde hebben voor verschillende insecten. De stammetjes van de boom die we gekapt hebben tot een houtwal gemaakt. Gezorgd voor een bloeiboog. Heb een egelhuis neergezet. Waterschalen voor de insecten worden regelmatig schoongemaakt en ververst. Mijn bessen deel ik met de vogels. De walnoten zijn grotendeels voor de eekhoorns. Alleen nu de slakken in groten getale mijn hele borders kaalvreten stuur ik bij. Ietwat voorbarige conclusie van je dus.
  Moderator dinsdag 7 mei 2024 @ 17:28:27 #223
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213453109
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 17:05 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Ja, ik hap ook. Ik heb de hele (voor)tuin aangelegd met onbespoten, zoveel mogelijk inheemse planten. Planten uitgekozen die wat minder 'mooi' zijn maar grote waarde hebben voor verschillende insecten. De stammetjes van de boom die we gekapt hebben tot een houtwal gemaakt. Gezorgd voor een bloeiboog. Heb een egelhuis neergezet. Waterschalen voor de insecten worden regelmatig schoongemaakt en ververst. Mijn bessen deel ik met de vogels. De walnoten zijn grotendeels voor de eekhoorns. Alleen nu de slakken in groten getale mijn hele borders kaalvreten stuur ik bij. Ietwat voorbarige conclusie van je dus.
Klopt, schuldig :@
  dinsdag 7 mei 2024 @ 17:34:15 #224
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_213453139
Campanula nam hier ook de tuin over dus heb ik laatst teruggesnoeid tot een rand waar ie ooit geplant is. Maar vraag me af of de campanula die zo woekerde wel degene is die ik heb geplant destijds. Een aantal planten campanula zijn in een paar jaar tijd amper groter geworden terwijl ie in de andere hoek juist woekert. Dus misschien een andere soort?

Hier nog wat foto's die ik vorige week heb genomen (maar was tot nu te lui om ze te posten ;) )

Praktisch overal waar je hier de grond kunt zien groeide gevlekte dovenetel of campanula en dat heb ik teruggedrongen. De geraniums stonden er al, naast de rozemarijn heb ik een paar nieuwe lavendel geplant (staan nu 4 soorten), onderop de foto nog wat dropplanten, die deed het 2 jaar terug heel erg goed, vorig jaar slecht en dit voorjaar was ie dood.

Hier een teil die ik van de buren kreeg met een verzameling aan potjes en plantjes.

Teruggesnoeide vlinderstruik (je kunt precies zien waar ie groeide aan het deel van de schutting zonder hedera). Verder de enigszins teruggesnoeide seringen. Verder staan hier geraniums, distels, Spaanse hiacint, beetje akelei, sedum...

Mijn (drie) kastanje(s), eik en es met ligusters in pot.

De plantenmuurbak die ik heb herbouwd, waar ik het in een eerdere post over had.

De teil nadat ik hem gevuld heb met wat plantjes uit al die potten
  dinsdag 7 mei 2024 @ 19:10:27 #225
370685 -Spring
-Spring
pi_213453987
quote:
17s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 16:41 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Tot een hoogte waar je nog redelijk makkelijk bij kan (met een ladder) en dan bijhouden. Dan kun je een behoorlijke klimop kweken waar beestje weer gebruik van kunnen maken.

Was laatst even naar Diest, België gereden om een beest van een hedera te aanschouwen. Mogelijk een paar eeuwen oud. Groeit daar over een kerkruïne heen. Een meter in omtrek:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doornroosjevibes O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')