Als de roos op een rustige plek staat zullen de meesjes er geregeld een feestmaal houden. meesjes zijn dol op mieren. Zeker als ze jonge hebben.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 07:47 schreef Lonaa het volgende:
Groene luis met mieren gespot in de roos, zwarte luis met mieren in de esdoorn. Ik haat mieren.
Voor de rest begint de tuin eindelijk vorm te krijgen, nadat er inmiddels ruim 110 planten ingezet zijn. Binnenkort zal ik eens foto's posten.
Ik woon op een Erg Rustige Plek.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:14 schreef z80 het volgende:
[..]
Als de roos op een rustige plek staat zullen de meesjes er geregeld een feestmaal houden. meesjes zijn dol op mieren. Zeker als ze jonge hebben.
Roodborstje zijn er ook dol op, maar die lok je wat moeilijker.
Ik las laatst iemand en die legde elke avond/nacht een houten plank neer op een beschutte plek. En draaide die in de ochtend om en legde hem midden in zn tuin neer als vogelvoedsel. Vond t geen dom idee.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:47 schreef Seven. het volgende:
Is er ook iets van een vogelvoeder dingetje waar slakken niet uit kunnen maar waar de vogels ze makkelijk uit oppikken?
Wat een goed ideequote:Op dinsdag 7 mei 2024 20:24 schreef -Spring het volgende:
Ik lok meesjes en roodborstjes met wasmotlarven in de hoop dat ze blijven hangen.
Het roodborstje eet al bíjna uit m'n hand.![]()
https://youtube.com/shorts/kbLY4farsOY?si=3m_ho704G1lj2Vl_
Planten in pot kunnen in de regel het hele jaar, zolang het niet vriest.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 20:43 schreef bleiblei het volgende:
Is het eigenlijk al te laat om nog plantjes in de grond te zetten? Ik zie weer allemaal gaten ontstaan in de tuin en zou graag wat Salvia's en Echinacea's erbij zetten...
Idd. Nou heb ik gisteren wel een slak op een plank gelegd en die was 5 minuten later opgegeten door het roodborstje. Maar ja, als ze een keer niet direct op komen dagen, dan heb je die slakken weer in je tuin.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 20:21 schreef Vanyel het volgende:
Dan kruipen die slakken toch gewoon weg? Ik vind altijd verrassend hoe snel ze toch blijken te zijn al ogen ze traag.
Ik knip ze door, in de moestuin en als het elders heel erg is. Daar worden andere bewoners van mijn tuin heel lui van, maar zonder mij krijgen ze de populatie echt niet laag genoeg om nog iets van mijn planten te redden.
Vooral de slakken die zich eronder kunnen verstoppenquote:Op dinsdag 7 mei 2024 21:31 schreef Claudia_x het volgende:
Voor mensen met slakken in een nieuwe tuin: wacht gewoon even af wat er met de planten gebeurt. Het is erg nat geweest, dus het is logisch dat er veel slakken zijn. Veel planten herstellen later wel. Je zou kunnen proberen om lokaal onder bepaalde planten (bijvoorbeeld dahlia’s) cacaodoppen te leggen. Stro schijnt ook te helpen (maar is niet zo fraai). En anders zou je volgend jaar wat anders uit kunnen zoeken. Tuinieren is minder leuk als het een verbeten strijd wordt.
Hier ben ik het absoluut mee eens.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 19:16 schreef Bosbeetle het volgende:
De vervelendste tuinfauna is natuurlijk de buurtkat
Waarom eigenlijk? Wat planten betreft heb ik geen last van de buurtkatten.quote:
Omdat ze in mijn kas kruipen en poepen, in mijn moestuinbakken graven en de planten kapot maken en inderdaad vanwege de vogels. Maar vooral die drollen die ik steeds vind, vind ik echt niet tof.quote:Op woensdag 8 mei 2024 07:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Wat planten betreft heb ik geen last van de buurtkatten.
Minder tuingerelateerd zou je kunnen zeggen dat het jammer is dat ze vogels vangen. Daar staat tegenover dat ze overlast van muizen tegengaan.
Vind kattendrollen in mijn bloembakken en alle geknakte planten in diezelfde bloembakken niet zo leuk. Verder is het een lief beest, vind in de tuin ook niet zo erg als in onze slaapkamer wat ook twee keer gebeurt is, dat je wakker schrikt en denkt wat de fuck is dit!!!quote:Op woensdag 8 mei 2024 07:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Wat planten betreft heb ik geen last van de buurtkatten.
Minder tuingerelateerd zou je kunnen zeggen dat het jammer is dat ze vogels vangen. Daar staat tegenover dat ze overlast van muizen tegengaan.
Precies dat, mijn voortuin is met nieuw aangeplante planten een vrijplaats voor de buurtkatten om te schijten, waardoor ik dus regelmatig de drollen weg kan scheppen. Vooral in de zomer is de lucht niet te harden.quote:Op woensdag 8 mei 2024 08:20 schreef Vanyel het volgende:
Omdat ik op allerlei plekken in de tuin kattenpis ruik, ze in de moestuin schijten en ze mijn roodborstje (en allerlei andere dieren uiteraard) weg- en opjagen en opvreten als ze de kans krijgen.
Ik vraag me af of mijn ervaring werkelijk anders is of dat het puur mijn perceptie is. Omdat ik buitenaf woon, krijg ik veel gasten in mijn tuin. De reiger eet vissen uit de vijver. De egel poept mijn pad onder. De kat plet kattenkruid. De mol ontsiert m’n gazon. De slak eet m’n lupines op. M’n kas zit onder de vogelpoep. De kip schopt houtsnippers op m’n gazon. De mier en muis ontwrichten sommige planten. Fruit wordt door vogels opgegeten. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ja goh, je hebt je tuin niet volledig voor jezelf en daar komt wel eens wat werk bij kijken.quote:Op woensdag 8 mei 2024 08:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vind kattendrollen in mijn bloembakken en alle geknakte planten in diezelfde bloembakken niet zo leuk. Verder is het een lief beest, vind in de tuin ook niet zo erg als in onze slaapkamer wat ook twee keer gebeurt is, dat je wakker schrikt en denkt wat de fuck is dit!!!
Ben sowieso meer een honden mens, ik begrijp katten niet zo goed.
Ik kan me voorstellen dat vanwege de ruimte die jij hebt de impact minder is, en wellicht zijn er daardoor ook minder buurkatten. Aan de andere kant zou ik graag jou perceptie hebben.quote:Op woensdag 8 mei 2024 09:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vraag me af of mijn ervaring werkelijk anders is of dat het puur mijn perceptie is. Omdat ik buitenaf woon, krijg ik veel gasten in mijn tuin. De reiger eet vissen uit de vijver. De egel poept mijn pad onder. De kat plet kattenkruid. De mol ontsiert m’n gazon. De slak eet m’n lupines op. M’n kas zit onder de vogelpoep. De kip schopt houtsnippers op m’n gazon. De mier en muis ontwrichten sommige planten. Fruit wordt door vogels opgegeten. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ja goh, je hebt je tuin niet volledig voor jezelf en daar komt wel eens wat werk bij kijken.
Toevallig rende laatst de hond van de nieuwe vriend van mijn buurvrouw ons huis binnen.Zij voelde zich er rot om. Maar ach, ik houd van alle beesten, al maak ik een uitzondering voor de
naaktslak
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |