abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213312923
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 13:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
En gisteren massaal de berichten hoe de familie van Shai Davidai banden met de wapenindustrie heeft. :') Als 't überhaupt al klopt doet het er totaal niet toe, nooit
Het is nu eenmaal een portefeuille waarin (semi-)belegd kan worden en er zullen vast mensen zijn die dat doen.

Maar daar mag inderdaad nooit een persoon, met dezelfde achternaam, op worden aangesproken natuurlijk. Het is belangrijk te kijken naar Shai zijn eigen daden, of omgeving(sgevaar) en functie in dit geval. Het is echt heel erg sneu dat iemand vanwege een mening, in een universiteit, geweigerd zou worden. Een gesprek en dus toegang zou altijd mogelijk moeten zijn - en anders een (liefste bestuur-referendabel) ontslag, over een (mogelijk schadelijke) mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door HannahVrede op 24-04-2024 14:11:27 ]
  woensdag 24 april 2024 @ 14:05:24 #252
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213312943
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 13:55 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Dus Hamas heeft niet de oorlog verklaard aan Israël?
Ze zijn Israel binnengevallen vanuit Gaza en hebben daar mensen gedood. Dat is geen oorlogsverklaring, wat sowieso rechtsstatelijk al dubieus zou zijn want volgens Israel is Hamas een terreurorganisatie en je kunt geen oorlogvoeren met een organisatie, alleen met een land. Toevallig erkent Israel Palestina of de Gaza niet als land.

quote:
Hamas heeft daarbij niet haar burgers in gevaar gebracht?
Niet relevant.
quote:
Het is dus alleen de frame van Israël? :+
Ja precies. Je komt er wel.
pi_213312962
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:05 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ze zijn Israel binnengevallen vanuit Gaza en hebben daar mensen gedood. Dat is geen oorlogsverklaring, wat sowieso rechtsstatelijk al dubieus zou zijn want volgens Israel is Hamas een terreurorganisatie en je kunt geen oorlogvoeren met een organisatie, alleen met een land. Toevallig erkent Israel Palestina of de Gaza niet als land.
[..]
Niet relevant.
[..]
Nu de rest nog antwoorden. De oorlogsverklaring staat in hun Handvest. (Zoveel over geschreven, geen zin meer om te herhalen. Ja.. Geen zin.)

Daarnaast vind ik je het vies persoonlijk maken allemaal. Eerst met hoe ik over 'de activisten' zou "scheren", terwijl je dat zelf doet en nu dat ik "er wel zou komen".

Verassing: ik ben er al. Letterlijk. :Y
  woensdag 24 april 2024 @ 14:11:18 #254
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213312982
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:07 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Nu de rest nog antwoorden. De oorlogsverklaring staat in hun Handvest. (Zoveel over geschreven, geen zin meer om te herhalen. Ja.. Geen zin.)
En dat handschrift is gepubliceerd op 7 oktober? En hoe maakt dit 'terreurbeweging' Hamas opeens een natiestaat?
pi_213313004
quote:

[..]
[..]
Niet relevant.
[..]
Jij hebt nog nooit gehoord van de “war on terror”? Dat speelt al meer dan 20 jaar…
  Moderator woensdag 24 april 2024 @ 14:16:37 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213313012
quote:

[..]

Oorlogsrecht kent dat onderscheid niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213313019
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:11 schreef VoMy het volgende:

[..]
En dat handschrift is gepubliceerd op 7 oktober? En hoe maakt dit 'terreurbeweging' Hamas opeens een natiestaat?
Israël is al in oorlog met Hamas sinds de Tweede Intifada. Ik denk dat wij allebei een andere definitie gebruiken. Het staakt het vuren tot 7 oktober was een hele prettige.

Daarnaast is oorlog dus een definitie (en ik gebruik voor eht gemak maar een Engelse Wiki erover) die gezien kan worden als niet alleen de agressie tussen twee natiestaten, ook paramilitaire groeperingen (zoals ook FARC of IRA bijvoorbeeld was) kun je mee in oorlog zijn. Oorlog heeft ook geen definitie van wapens alleen - actieve defensieve methode van uitsluiting is oorlog.

Daarom nogmaals mijn opmerking - net het opstellen van het Handvest van Hamas is Israël in oorlog met Hamas.
Het klinkt zo typisch dat ík dit nu ga schrijven maar: de oorlog begon niet op 7 oktober. ;)
pi_213313061
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:14 schreef oblo het volgende:

[..]
Jij hebt nog nooit gehoord van de “war on terror”? Dat speelt al meer dan 20 jaar…
Ja en de meeste mensen hebben al een jaar of 15 terug geconcludeerd dat de war on terror ook onzin was en er onder die noemer vele misdaden zijn gepleegd. Als je anno 2024 nog denkt dat de war on terror legitiem was dan heb je onder een steen geleefd.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_213313106
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:23 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ja en de meeste mensen hebben al een jaar of 15 terug geconcludeerd dat de war on terror ook onzin was en er onder die noemer vele misdaden zijn gepleegd. Als je anno 2024 nog denkt dat de war on terror legitiem was dan heb je onder een steen geleefd.
VoMy schreef het alsof het iets nieuws was uitgevonden door Israel. Geen idee of dat legitiem was of niet.
pi_213313130
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:17 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Israël is al in oorlog met Hamas sinds de Tweede Intifada. Ik denk dat wij allebei een andere definitie gebruiken. Het staakt het vuren tot 7 oktober was een hele prettige.

Daarnaast is oorlog dus een definitie (en ik gebruik voor eht gemak maar een Engelse Wiki erover) die gezien kan worden als niet alleen de agressie tussen twee natiestaten, ook paramilitaire groeperingen (zoals ook FARC of IRA bijvoorbeeld was) kun je mee in oorlog zijn. Oorlog heeft ook geen definitie van wapens alleen - actieve defensieve methode van uitsluiting is oorlog.

Daarom nogmaals mijn opmerking - net het opstellen van het Handvest van Hamas is Israël in oorlog met Hamas.
Het klinkt zo typisch dat ík dit nu ga schrijven maar: de oorlog begon niet op 7 oktober. ;)
Wel gek dat Netanyahu stiekem Hamas steunde en in het zadel hield vóór 7 oktober. Bijzondere manier van oorlog voeren.

https://www.timesofisrael(...)own-up-in-our-faces/
pi_213313201
quote:
12s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:31 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Wel gek dat Netanyahu stiekem Hamas steunde en in het zadel hield vóór 7 oktober. Bijzondere manier van oorlog voeren.

Niet bijzonder. Zo gaat dat helaas alleen is Nethanyahu een hele rare vent, met een soort van extraordinaire manier van "trots" en is het niet gek dat het er in Israël zo dik bovenop ligt.

Overigens wel compleet maken, Nethanyahu steunde Hamas tegen Fatah (toendertijd net zo een erge terreurorganisatie) en heeft hele domme voorwaarden gemaakt.

Ander voorbeeld van oorlogen waar dubbelspel er dik bovenop ligt?

Napoleon, ik zou bijna zeggen - vanzelfsprekend. Of bijvoorbeeld het IRA verhaal, ook aanwijzingen voor de funding van uit de UK zelf. FARC, mijn vorige voorbeeld: ook zo een voorbeeld van een dubbele onderhandelingspositie bij gijzelingen. Die laatste twee zijn tekenend voor hoe een staat / land een dubbel belang kan dienen bij het financieren van (terroristische) organisaties.

Maar Amerikaanse politiek werkt ook zo - kijk naar bijvoorbeeld de Taliban. De wapenhandel in dat gebied en het geld dat dit in grondstoffen terug op zou geleverd moeten hebben. Genoeg voorbeelden dus.
  woensdag 24 april 2024 @ 14:43:15 #262
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213313205
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:17 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Israël is al in oorlog met Hamas sinds de Tweede Intifada.
Dus 7 oktober was gewoon een doorsnee oorlogshandeling in een langdurige oorlog? Blijft wel de vraag waarom Israel nu opeens het doden van Palestijnen een tandje heeft opgevoerd.
  woensdag 24 april 2024 @ 14:47:57 #263
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213313243
quote:
12s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:31 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Dit betreft een op-ed zonder enig bewijs. Er zijn namelijk geen bewijzen dat Netanyahu de Palestijnse terroristen steunde. Het uitdelen van arbeidsvergunningen geeft daar in ieder geval geen blijk van. De realiteit is namelijk dat Israël al sinds 2006 geen enkele invloed meer heeft in de Gazastrook. En het blijkt dat dit dan helaas resulteert in een groot terreurhol, waar enkel de leiders schatrijk zijn.

En opmerkelijk genoeg willen sommigen mensen dit dan ook in de Westelijke Jordaanoever zien. Een volk dat enkel uitblink in barbarisme, antisemitisme en terreur en in twee decennia tijd een klein gebied zoals de Gazastrook omtovert in een complete terreurstrook, zou hun eigen land moeten hebben. Het blijft een bespottelijk idee.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator woensdag 24 april 2024 @ 14:49:38 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213313260
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:43 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dus 7 oktober was gewoon een doorsnee oorlogshandeling in een langdurige oorlog? Blijft wel de vraag waarom Israel nu opeens het doden van Palestijnen een tandje heeft opgevoerd.
Omdat Hamas nu opeens het doden van israeli's opvoerde
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213313264
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:43 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ja, inderdaad! Ik schrijf bijvoorbeeld wel eens ter verduidelijking; 'deze oorlog' of 'dit conflict'.

Waarom Israël dat gedaan heeft ken eigenlijk bij mij maar één onderzoekende vraag en dat is 'qui bono' - wie profiteert er van?

Het antwoord is dan vrij in te vullen: maar het lijkt mij (in mijn ogen) duidelijk dat Nethanyahu in alle gevallen had gehoopt op meer "speelruimte" in de oorlog, specifiek in het Gazagebied, voor eigen gewin.

Neemt niet weg dat ik ook denk dat veel stammen in het Gazagebied zelf van achter eigenlijk niet weten hoe ze voor leven - ze hebben de afgelopen jaren (sinds het vertrek van Israël in het gebied) geprobeerd dingen op te bouwen (vooral in de universiteitgebieden van Khan Younis bijvoorbeeld!), maar liepen tegen een hoge muur van specifieke fondsen van de Verenigde Naties voor Hamas (de zittende macht) aan. En dan echt hard aan..

Daarom haalde ik vaker aan in dit topic hoe de jaren van isolatie onder Hamas de Gazaanse bevolking ook niet goed gedaan hebben - zéker voor de welwillenden die zagen dat het ook ander kan en kon. Helaas is dat een groep geweest die niet kon instromen in de universiteiten waardoor de minder kans hadden op vertrek uit het gebied. Vervolgens konden die alleen aangewezen zijn op: óf lid worden van Hamas en sociaal-/economischehulp krijgen of het maar uitzoeken.
pi_213313279
Wat zou er gebeuren als Hamas ineens 50 atoombommen zou hebben en kunnen gebruiken? inclusief ballistic raketten?
  woensdag 24 april 2024 @ 14:53:00 #267
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213313290
quote:
88s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:49 schreef sp3c het volgende:

[..]
Omdat Hamas nu opeens het doden van israeli's opvoerde
En waarom dan de breedgedragen verontwaardiging? Elk jaar dood en verwond Israel veel meer Palestijnen en Gazanen, dan andersom. Dat moet zo blijven omdat?
pi_213313329
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:53 schreef VoMy het volgende:

[..]
En waarom dan de breedgedragen verontwaardiging? Elk jaar dood en verwond Israel veel meer Palestijnen en Gazanen, dan andersom. Dat moet zo blijven omdat?
Je wil zeggen dat Israel niets moet doen als meer dan duizend van hun bewoners afgeslacht, verkracht en ontvoerd worden?
  woensdag 24 april 2024 @ 14:56:50 #269
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213313333
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:51 schreef Zoddie het volgende:
Wat zou er gebeuren als Hamas ineens 50 atoombommen zou hebben en kunnen gebruiken? inclusief ballistic raketten?
Een tweede Holocaust en waarschijnlijk zouden er ook wel wat van die wapens, met of zonder kernkop, richting het Westen worden afgevuurd. Maar dit zijn zogenaamd de lieve mensen waar we dan medelijden mee moeten hebben, want och, wat worden ze toch 'onderdrukt' door Israël.
quote:

[..]
Wellicht moeten de Palestijnen dan zelf eens stoppen met een land en strijdmacht aanvallen dat veel sterker is dan zijzelf. Het is heel makkelijk: leg de wapens neer, stop met het terreur. Doet men dit niet zullen er ook Palestijnen blijven sneuvelen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213313341
quote:
Dan waren de leiders naar een bunker in Qatar gevlogen, daar in gaan zitten, en dan hadden ze uit naam voor Allah en de Umma waarschijnlijk alles plat gegooid, inclusief alle andere leden en en bijkomende globale en mondiale schade.

Waarom ik dit denk? Omdat ze zelf een Handvest maken waarbij hun het vertrekt uit het Land Palestina wordt gezien als hoogverraad. Aangezien zij de strafmaat willen hanteren uit de sharia staat daar de doodstraf op. Aangezien dat (nog) niet uitgevoerd is door een leidende macht in de Palestijnse gebieden óf uit hun partij of leden zelf: denk ik dus -

Dat het een grote wens was geweest van ze maar dat het vegelijf redden belangrijker is en dat ze hard hadden geroepen: HELP Iran! Wát moeten we hiermee? :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door HannahVrede op 24-04-2024 15:03:41 ]
pi_213313396
quote:

[..]
Maar ook is er elk jaar gewoon raket activiteiten en balonnen met explosieven eraan en zelfmoordaanslagen en dergelijke vanuit de Palestijnse activiteiten.

Maakt dat het ineens een ander verhaal? Naar mijn inzien voor deze oorlog niet. Er zijn twee dingen die belangrijk zijn:

1. Er moet wil zijn tot vreedzaam overleg en samenwerking, leiding onder 1 staat met gelijke rechten voor alle burgers.

2. Het moet voornamelijk niet naar Nederland getrokken worden - wat het nu wel doet ondermeer door NGO's en media-aandacht en dan krijgen we dat niet alleen de Verenigde Naties zich (weer) gaat bemoeien met de situatie, maar ook Jan en alleman. Krijgen we dus GoFundMe's waarvan (de goden mogen weten) de inkomsten ervan worden gelaten en is er dus GEEN uitzicht op een stabiele oplossing.

Voorbeeld: nu roepen dat er in Nederland (na al die jaren?) Palestijnse vluchtelingen moeten kunnen worden opgevangen is natuurlijk ontwrichting voor de Nederlandse samenleving en in mijn ogen onnodig. Wat mij betreft heeft iedereen die direct gevaar oploopt door een actieve oorlogshandeling recht op de basisrechten voor de mens: warmte, voedsel, gezondheid. Maar dan wel in de regio - hier zullen we de oplossing moeten vinden.
pi_213313401
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:42 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Niet bijzonder. Zo gaat dat helaas alleen is Nethanyahu een hele rare vent, met een soort van extraordinaire manier van "trots" en is het niet gek dat het er in Israël zo dik bovenop ligt.

Overigens wel compleet maken, Nethanyahu steunde Hamas tegen Fatah (toendertijd net zo een erge terreurorganisatie) en heeft hele domme voorwaarden gemaakt.
Als je voor 7 oktober en sinds de Tweede Intifada iets een oorlog zou moeten noemen dan zou het wel de oorlog van Israël tegen de oprichting van een Palestijnse staat moeten zijn. Voor 7 oktober was Hamas nuttig om dat te voorkomen en na 7 oktober nuttig om als boeman te gebruiken om dat te voorkomen. Er is geen oorlog tegen Hamas maar een oorlog tegen de oprichting van een Palestijnse staat (als je per se iets als een oorlog wilt bestempelen).

quote:
Ander voorbeeld van oorlogen waar dubbelspel er dik bovenop ligt?

Napoleon, ik zou bijna zeggen - vanzelfsprekend. Of bijvoorbeeld het IRA verhaal, ook aanwijzingen voor de funding van uit de UK zelf. FARC, mijn vorige voorbeeld: ook zo een voorbeeld van een dubbele onderhandelingspositie bij gijzelingen. Die laatste twee zijn tekenend voor hoe een staat / land een dubbel belang kan dienen bij het financieren van (terroristische) organisaties.

Maar Amerikaanse politiek werkt ook zo - kijk naar bijvoorbeeld de Taliban. De wapenhandel in dat gebied en het geld dat dit in grondstoffen terug op zou geleverd moeten hebben. Genoeg voorbeelden dus.
Deze whataboutism sla ik over want dat is alleen maar ruis.
pi_213313433
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:03 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Deze whataboutism sla ik over want dat is alleen maar ruis.
Ho, wacht even: jij noemt het 'bijzonder' en mijn voorbeelden zijn dus niet 'whataboutism' maar een ondersteunende methode om aan te geven dat ik het 'niet bijzonder' vind.

Verder hebben we het dus over dezelfde oorlog - maar bezien vanuit de ene of andere kant. Hamas die het Handvest wil uitvoeren > oorlog. Of Nethanyahu die liever geen twee staten ziet maar 1 en dus geen Palestijnse gebieden en voornamelijk niet met terreurorganisaties die om de haverklap nog raketten de schutting over gooien. < Oorlog.
pi_213313449
quote:
quote:
14s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een tweede Holocaust en waarschijnlijk zouden er ook wel wat van die wapens, met of zonder kernkop, richting het Westen worden afgevuurd. Maar dit zijn zogenaamd de lieve mensen waar we dan medelijden mee moeten hebben, want och, wat worden ze toch 'onderdrukt' door Israël.
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 14:57 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Dan waren de leiders naar een bunker in Qatar gevlogen, daar in gaan zitten, en dan hadden ze uit naam voor Allah en de Umma waarschijnlijk alles plat gegooid, inclusief alle andere leden en en bijkomende globale en mondiale schade.
Jullie weten dat (delen van) Israël heilige grond is voor Palestijnen en moslims? En dat er miljoenen Palestijnen/moslims in dat gebied wonen? Dat jullie er meteen vanuit gaan dat ze Israël zouden nuken verraad zoveel over hoe jullie denken _O-
  woensdag 24 april 2024 @ 15:11:53 #275
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213313466
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2024 15:02 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Maar ook is er elk jaar gewoon raket activiteiten en balonnen met explosieven eraan en zelfmoordaanslagen en dergelijke vanuit de Palestijnse activiteiten.
Maar die doden aanzienlijk minder Israelische burgers dan dat Israel Palestijnse en in het bijzonder Gazaanse burgers dood. Gek genoeg worden die acties steevast omschreven als 'terreur' maar zijn dus eigenlijk oorlogshandelingen van Hamas (?) tegen Israel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')