Daar word ik nou echt vrolijk van, maar niet heus. Nog meer psychiatrische, veelal overlast gevende figuren in de buurt. De helft maar liefst!!! 30% van de woningen naar deze groepen vind ik al heel veel.quote:https://www.omroepwest.nl(...)roepen-onverantwoord
Helft sociale woningen moet naar statushouders en zorggroepen: 'Onverantwoord'
© ANP
DEN HAAG - Den Haag maakt zich zorgen over een nieuwe wet die op komst is. Deze wet verplicht gemeenten om meer sociale huurwoningen toe te wijzen aan aandachtgroepen, zoals asielzoekers met een verblijfsvergunning, ex-daklozen of mensen met een psychiatrische achtergrond. Voor Den Haag zou dit betekenen dat ongeveer de helft van de sociale huurwoningen naar deze groepen moet gaan. Dat is onverantwoord, vindt wethouder Martijn Balster (PvdA).
In Den Haag is het aantal woningen sinds 2017 gegroeid, maar de crisis op de woningmarkt is onverminderd groot. 'Voor sociale huurwoningen zien we een toenemend aantal ingeschreven woningzoekenden en lange wachttijden voor zowel starters als doorstromers', schrijft wethouder Balster aan de gemeenteraad. Die wachttijden lopen op tot soms wel zeven jaar.
Ook komen sommige mensen noodgedwongen in te dure woningen terecht. Balster: 'We constateren dat huishoudens met lagere inkomens als gevolg van de krapte op de woningmarkt worden verdrukt in het sociale huursegment en daardoor genoodzaakt zijn uit te wijken naar de dure vrije sector.'
Sociale nieuwbouw
Ondertussen blijft het lastig om in de stad te zorgen voor voldoende nieuwe sociale huurwoningen. Uit cijfers van de gemeente Den Haag blijkt dat in 2021 en 2022 de doelstelling om 30 procent sociale nieuwbouw op te leveren niet is gehaald.
De cijfers voor in aanbouw genomen sociale woningen zijn wel gunstiger. In 2021 is de doelstelling van 30 procent wel gehaald en in 2022 niet helemaal.
Voorrang voor aandachtgroepen
Kortom: de woningmarkt is nog even overspannen als altijd. Door de nieuwe Wet regie op de volkshuisvesting dreigen de problemen in de stad nog groter te worden.
Die wet verplicht gemeenten om meer statushouders en aandachtgroepen voorrang te geven op een sociale huurwoning. Voor Den Haag betekent dit dat ongeveer de helft van de sociale huurwoningen naar deze groepen moet. Dat is nu nog dertig procent.
Kwetsbare wijken
'We snappen de wet, want ook kwetsbare mensen zijn op zoek naar een woning', zegt Balster. 'Maar het is onverantwoord om dit grote percentage in de beschikbare sociale woningen te huisvesten.'
'Deze groepen komen dan voornamelijk terecht in kwetsbare wijken, omdat daar de meeste sociale woningen staan', stelt de wethouder. 'Dat is niet goed voor de herstelkansen van deze mensen en het is niet goed voor de buurten. Een wijk als Moerwijk kan er niet veel meer bij hebben.'
Wachttijden lopen op
Bovendien lopen hierdoor de wachttijden voor de 'gewone' woningzoekenden op. 'Die wachtlijsten zijn de laatste jaren fors opgelopen en als het aandeel aandachtgroepen toeneemt, moeten zij nog langer wachten. Dat willen we voorkomen.'
Balster kiest er daarom voor om woonruimte te vinden buiten de sociale woningvoorraad. 'We moeten meer betaalbare woningen bouwen en de bestaande woningvoorraad beter benutten', zegt hij.
'Dat doen we door de mogelijkheden voor kamerbewoning en woningsplitsing hier en daar te verruimen en we gaan extra woningen toevoegen in leegstaande kantoren en andere plekken die nog niet zijn benut, zoals het voormalige HagaZiekenhuis aan de Sportlaan.'
Beter spreiden over stad
Ook wil hij meer sociale woningen bouwen in de 'betere' buurten. 'We moeten kwetsbare groepen beter spreiden over de stad', zegt Balster.'Daarom zullen we in de duurdere wijken, zoals het Statenkwartier, echt meer betaalbare en sociale woningen gaan bouwen. Ook willen we stevige afspraken maken met de regio. Omringende gemeenten, die een achterstand hebben, moeten zorgen voor meer sociale woningen. Iedereen zal moeten bijdragen.'
Dan moet men eigenlijk ook meer 'blijf van mijn lijf af ' huizen bouwen.quote:Op donderdag 18 april 2024 17:33 schreef GwanGwaa het volgende:
[..]
Daar word ik nou echt vrolijk van, maar niet heus. Nog meer psychiatrische, veelal overlast gevende figuren in de buurt. De helft maar liefst!!! 30% van de woningen naar deze groepen vind ik al heel veel.
"""vluchtelingen"""quote:Op donderdag 18 april 2024 17:53 schreef Aberkullie het volgende:
Het is de schuld van Femke Halsema, van Frans Timmermans en van de vluchtelingen zelf.
Vergeet Femke Halsema niet hequote:Op donderdag 18 april 2024 18:34 schreef suijkerbuijk het volgende:
Allemaal door Timmermans die de handtekening zetten in de Eu
Terwijl nee hadden gestemd tegen de EU grondwet.
Wat dan werd aangepakt advies.
Nadat alle handtekeningen zijn gezet .
Later met stemmen en steun zonder de EU bevolking is omgezet naar wet .
Eu
Nexit en heropbouw.
Van mij part met alle landen samen werking en handel mog de EU de zelfde shit proberen uit te halen met de brexit.
Vertel eens, wat bedoel je precies met je plaatjequote:Op donderdag 18 april 2024 18:13 schreef Cilantro het volgende:
[..]
"""vluchtelingen"""
[ afbeelding ]
Netjes.quote:Op donderdag 18 april 2024 17:33 schreef GwanGwaa het volgende:
Ook wil hij meer sociale woningen bouwen in de 'betere' buurten. 'We moeten kwetsbare groepen beter spreiden over de stad', zegt Balster.'Daarom zullen we in de duurdere wijken, zoals het Statenkwartier, echt meer betaalbare en sociale woningen gaan bouwen.
Veel mensen die alleen wonen in een sociale huurwoning, zijn toch door gezinshoofden min of meer gedwongen om alleen te wonen?quote:Op donderdag 18 april 2024 18:32 schreef damsco het volgende:
Mensen die sociaal huren zouden gewoon het huis moeten delen. Zeker als ze alleen wonen.
Nah gewoon kamers toewijzen, keuken en badkamer kunnen ze prima delen. We moeten dus niet in woningen denken, maar in kamers. Kun je geen huis kopen, dan kun je een kamer of kamers (voor grotere gezinnen) huren via woningbouw. Zodoende kunnen we een hele grote groep vluchtelingen opvangen, en raken de azc’s weer leeg.quote:Op donderdag 18 april 2024 19:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Veel mensen die alleen wonen in een sociale huurwoning, zijn toch door gezinshoofden min of meer gedwongen om alleen te wonen?
Laat dus de gezinshoofden als zij alleen wonen de sociale huurwoning maar delen met probleemgevallen.
Een hoop genimby vooral. Het is allemaal wel leuk en aardig om op rijksniveau allerlei vergezichten te schetsen voor god weet hoe veel woningen maar daar blijft 3 bestuurslagen met tig eisen en veto's weinig meer van over.quote:Op donderdag 18 april 2024 19:57 schreef Flow3r het volgende:
Waarom gaan we niet gigantisch veel bouwen ?
Stikstof nog steeds?
Junks en alcoholisten die leveren in een huis echt wel overlast op. Vooral als je er te veel bij elkaar gaat zetten.quote:Op donderdag 18 april 2024 18:01 schreef PiyeReloaded het volgende:
Die aandachtsgroepen lijken me wel figuren die anders over straat zwerven, dus ik zou verwachten dat het minder overlast oplevert.
Stelen nog wel. Volgens mij krijgen ze gewoon een brief van de woningcoöperatie dat ze een woonruimte toegewezen hebben gekregen net als andere woningzoekenden.quote:Op donderdag 18 april 2024 20:00 schreef Confetti het volgende:
Hierbij wordt niet eens gerekend met 'vluchtelingen' met een Nederlands paspoort. Die krijg je na 5 jaar cadeau.
Vluchtelingen of ex-vluchtelingen stelen zeker 70% van de huizen.
Zeg jij.quote:Op donderdag 18 april 2024 22:14 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Statenkwartier wordt hier een mindere buurt door.
Ik zou best met een vriendin willen samenwonen, maar dan raak ik als Wajonger mijn toeslagen kwijt.quote:Op donderdag 18 april 2024 17:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En daarom krijgen we ook steeds meer dit:
NWS / Huurders sociale huurwoningen moeten hun huis soms gaan delen
We wachten nog even op Wilders-1 en dan gaat de beuk erin!quote:Op donderdag 18 april 2024 17:51 schreef FlippingCoin het volgende:
Het is tijd dat men eens in verzet komt, tijd voor een revolutie!
Als ik naar mn ouders kijk die in een huurwijk wonen.. heel veel eensgezinshuizen worden bezet gehouden door 1 persoon. In hun blok bijna alleen maar 1 of 2 persoons huishoudens in huizen met 3 slaapkamers. Oftewel daar kun je overal wel een asielzoeker bij plaatsen, slaat toch nergens op dat je meer kamers sociaal huurt dan je nodig hebt.quote:Op donderdag 18 april 2024 17:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En daarom krijgen we ook steeds meer dit:
NWS / Huurders sociale huurwoningen moeten hun huis soms gaan delen
quote:Op donderdag 18 april 2024 17:53 schreef Aberkullie het volgende:
Het is de schuld van Femke Halsema, van Frans Timmermans en van de vluchtelingen zelf.
Aberkullie was eerder.quote:Op donderdag 18 april 2024 18:34 schreef suijkerbuijk het volgende:
Eu
Nexit en heropbouw.
Van mij part met alle landen samen werking en handel mog de EU de zelfde shit proberen uit te halen met de brexit.
Dat klopt, maar op straat ook en precies vanwege dat 2e punt opteren ze voor meer spreiding. Ik snap best dat je niet blij bent met ieder soort buur, maar ze verdwijnen niet, als ze maar geen huis hebben.quote:Op donderdag 18 april 2024 20:10 schreef machtpen het volgende:
[..]
Junks en alcoholisten die leveren in een huis echt wel overlast op. Vooral als je er te veel bij elkaar gaat zetten.
Neem zelf een paar van die asielzoekers in huis als je er zo begaan mee bent.quote:Op donderdag 18 april 2024 18:32 schreef damsco het volgende:
Mensen die sociaal huren zouden gewoon het huis moeten delen. Zeker als ze alleen wonen.
Wat denk je dat er dan gaat veranderen aan zaken als deze?quote:Op donderdag 18 april 2024 22:25 schreef Bocaj het volgende:
[..]
We wachten nog even op Wilders-1 en dan gaat de beuk erin!
Je zegt het als grap, maar ik denk dat we over een aantal decennia terugvinden en mensen zich afvragen waarom dit niet is gebeurd.quote:Op donderdag 18 april 2024 17:51 schreef FlippingCoin het volgende:
Het is tijd dat men eens in verzet komt, tijd voor een revolutie!
Deel van het probleem idd. Overheid haalt veel mensen binnen, maar laat het dan vervolgens aan bedrijven over om woningen te bouwen....quote:Op donderdag 18 april 2024 20:09 schreef cherrycoke het volgende:
het levert helemaal niks op die sociale huurwoningen.
Het gaat mij er om, dat men de probleemgevallen plaatst bij mensen die hun corrigeren kunnen. Gezinshoofden zijn daar dus geschikt voor. Of niet soms?quote:Op donderdag 18 april 2024 19:55 schreef damsco het volgende:
[..]
Nah gewoon kamers toewijzen, keuken en badkamer kunnen ze prima delen. We moeten dus niet in woningen denken, maar in kamers. Kun je geen huis kopen, dan kun je een kamer of kamers (voor grotere gezinnen) huren via woningbouw. Zodoende kunnen we een hele grote groep vluchtelingen opvangen, en raken de azc’s weer leeg.
Heleboel klagers! Als er geklaagd wordt, mag er niet gebouwd worden.quote:Op donderdag 18 april 2024 19:57 schreef Flow3r het volgende:
Stikstof nog steeds?
Het kan ook een oudere alleenstaande zijn hè. Ik denk dat we niet anders kunnen, of we moeten veel minder mensen binnenlaten.quote:Op donderdag 18 april 2024 23:29 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Neem zelf een paar van die asielzoekers in huis als je er zo begaan mee bent.
Hou ze zelf tegen bij de grens anders als je het er te veel vindtquote:Op donderdag 18 april 2024 23:29 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ok Karen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 06:56 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Hou ze zelf tegen bij de grens anders als je het er te veel vindt
Ok Darren.quote:Op donderdag 18 april 2024 23:29 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ga je nog antwoord geven op mijn vraag van vorige week of houd je het bij domrechtse onliners?quote:
Het slaat ook nergens op, want het komt door onmogelijkheid om te verhuizen naar iets passenders. Een hoop senioren en mensen met een leeg nest zouden best naar iets kleiners willen maar dat is er niet of het is veel te duur. Het is niet dat die mensen gniffelend rondjes door hun vele kamers lopen.quote:Op donderdag 18 april 2024 22:30 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Als ik naar mn ouders kijk die in een huurwijk wonen.. heel veel eensgezinshuizen worden bezet gehouden door 1 persoon. In hun blok bijna alleen maar 1 of 2 persoons huishoudens in huizen met 3 slaapkamers. Oftewel daar kun je overal wel een asielzoeker bij plaatsen, slaat toch nergens op dat je meer kamers sociaal huurt dan je nodig hebt.
De bingokaart is weer volquote:Op donderdag 18 april 2024 18:34 schreef suijkerbuijk het volgende:
Eu
Nexit en heropbouw.
Hoge rente, dure prijs bouwmaterialen en personeel, nimby's die overal bezwaar tegen maken, grondprijsspeculatie en stikstof een beetje.quote:Op donderdag 18 april 2024 19:57 schreef Flow3r het volgende:
Stikstof nog steeds?
Hoe oud is dit kaartje? Enschede heeft een paar jaar geleden urgentie helemaal afgeschaft. Alles gaat nu via lotingen.quote:Op donderdag 18 april 2024 23:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat denk je dat er dan gaat veranderen aan zaken als deze?
[ afbeelding ]
Grootste deel van de urgenten is trouwens niet eens asielzoekers maar gewoon andere mensen met urgentie.
Als stikstof nog steeds het probleem is, en we daardoor dus niet kunnen 'bouwen', dan moet je niet besluiten om NOG meer mensen in ons land toe te laten. Aangezien we niet 'mogen' bouwen kunnen we deze 'nieuwe Nederlanders' namelijk geen woonruimte bieden, want die is er niet.quote:Op donderdag 18 april 2024 19:57 schreef Flow3r het volgende:
Stikstof nog steeds?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |