Dat lijkt mij de meest effectieve methode. Het is controleerbaar en het maakt roken minder zichtbaar waardoor het nog verder zal afnemen. Het zou ook wel fijn zijn als buiten roken helemaal verboden zou worden, dat overwaaien in mijn slaapkamer van buiten rokende buren (vaak met drank en herrie) vind ik ook niet fijn maar ik vrees dat die maatregel nooit haalbaar wordt.quote:Op donderdag 18 april 2024 08:06 schreef LXIV het volgende:
Niet meteen totaal verbieden, maar de teugels wel wat sneller aanhalen. Een verbod op roken in de openbare ruimte zou mooi zijn,
Zo simpel is het verhaal niet. Korte termijn is het financieel gunstig voor de gezondheidszorg om een totaal verbod op roken in te stellen, lange termijn (vanaf 15 jaar na verbod) kan het een paar procent duurder uitvallen.quote:Op donderdag 18 april 2024 09:40 schreef michiel_merk het volgende:
Iets verbieden maakt het aantrekkelijker, hoe gaan ze de gezondheidszorg financieren zonder al dat belastinggeld?
In het Verenigd Koninkrijk hoopt Wes Streeting nog steeds dat altruistische Amerikaanse bedrijven dat voor de arme Britse staat op gaan lossen naar goede Neo-Labourale doctrine.quote:Op donderdag 18 april 2024 09:40 schreef michiel_merk het volgende:
Iets verbieden maakt het aantrekkelijker, hoe gaan ze de gezondheidszorg financieren zonder al dat belastinggeld?
Waarom dan wel een verbod op zonder gordel rijden, op wiet kweken voor eigen gebruik, op drank voor mensen onder de 18, enz..... Waar bemoeien ze zich mee? Dat zeg je toch?quote:Op vrijdag 19 april 2024 07:51 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben fel tegen een verbod. Dat slaat door in een obsessie om roken weg te willen krijgen. Als mensen na alle ontmoedigingen die er al zijn, toch nog een sigaret willen roken, dan moet die ruimte er gewoon zijn. De overheid is geen kleuterjuf.
Ik ben wel voor de aanpak van Engeland, maar dan voor kinderen geboren na 2020. Als je uitgaat van kinderen geboren op of na 2009, die zijn nu al 15 en roken waarschijnlijk al, dus dat geeft strijd. Je moet beginnen met kinderen die nog minimaal 10 jaar verwijderd zijn van roken. En tot die tijd een ontmoedigingsbeleid. Meer plaatsen waar het niet mag.quote:Sowieso lijkt er weinig van geschiedenis te worden geleerd. De drooglegging werd een enorme ramp in de VS.
Beter pakken ze het zo aan als we gokautomaten in de jaren 90 aanpakten. Zijn niet verboden, maar staan uit het zicht van de massa en van de jeugd. Dus wie ze wil gebruiken, die kan dat doen. Maar het gebeurt maar sporadisch omdat niemand verleid wordt. En voor criminelen is het ook niet aantrekkelijk genoeg om er massaal wat mee te doen.
Dat is een stinkmening van je....quote:Op donderdag 18 april 2024 13:31 schreef Lt.Bookman het volgende:
Er zijn maar weinig mensen waar ik minder respect voor heb dan rokers. Je zal vrijwillig stinkend door het leven gaan
Kijk, van roken ga je kennelijk ook wetenschap ontkennen en nepnieuws verzinnen. Dus kan het spul nooit goed voor je zijn.quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:46 schreef Bluesdude het volgende:
Ik heb tientallen jaren gerookt . Nooit kanker gehad. Alle mensen die ik ken en ook vele jaren gerookt hebben.... hebben ook geen kanker gehad.
Dus...... van 'meeroken' kanker krijgen zal ook erg meevallen.
Niks overal bij wet verbieden te roken. Dat is zo kleinzielig betuttelend dictatoriaal
Roken is ook ongezond. Maar ik heb nooit longkanker gehad en ik ken geen rokers die het wel hadden.quote:Op vrijdag 19 april 2024 17:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kijk, van roken ga je kennelijk ook wetenschap ontkennen en nepnieuws verzinnen. Dus kan het spul nooit goed voor je zijn.
Roken is simpelweg slecht voor een mens, dat jij (nog) geen longkanker hebt gehad betekent niet dat je dat niet zal krijgen ook nadat je gestopt bent.quote:Op vrijdag 19 april 2024 18:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Roken is ook ongezond. Maar ik heb nooit longkanker gehad en ik ken geen rokers die het wel hadden.
Dat zijn feiten ...Geen nieuws..... want dat is al bij velen bekend
Nu had ik altijd begrepen dat roken meer andere gezondheidsproblemen brengt, zoals dichtgeslibte aders.
Daarom rook ik niet meer
Dan zijn we het eens... en ik bagatelliseer niks hoor.quote:Op vrijdag 19 april 2024 18:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Roken is simpelweg slecht voor een mens, dat jij (nog) geen longkanker hebt gehad betekent niet dat je dat niet zal krijgen ook nadat je gestopt bent.
Ik ben ook een roker geweest, 40 jaar lang zelfs, en ik ben mij er altijd van bewust geweest dat roken ongezond is dus laten we nu niet doen alsof dat niet zo is of dat bagatelliseren.
Hoe krijg je het uit je toetsenbord... hier de feiten: https://www.kwf.nl/kanker(...)risicos-van-meerokenquote:Op vrijdag 19 april 2024 15:46 schreef Bluesdude het volgende:
Ik heb tientallen jaren gerookt . Nooit kanker gehad. Alle mensen die ik ken en ook vele jaren gerookt hebben.... hebben ook geen kanker gehad.
Dus...... van 'meeroken' kanker krijgen zal ook erg meevallen.
Dat heet typen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe krijg je het uit je toetsenbord...
Dat heet typen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe krijg je het uit je toetsenbord...
hopelijk is die twijfel nu wel weg.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat heet typen.
Ik typte feiten wat ik meemaakte met een twijfel erbij over het vermeende gevaar van meeroken.
Sorry dat ik wat fel wordt de laatste tijd als mensen zaken die iedere wetenschapper erkent (klimaatverandering door de mens, effect van stikstof op de natuur en nu zelfs het gevaar van roken en meeroken) ter discussie gaan lopen stellen op basis van persoonlijke waarnemingen. Dergelijke onzin moet gewoon snel de kop in worden gedrukt. Over het effect van meeroken zijn honderden studies en onderzoeken gedaan, dat effect mag je net zozeer als feit beschouwen als het feit dat je van een steen tegen je hoofd pijn krijgt.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat heet typen.
Ik typte feiten wat ik meemaakte met een twijfel erbij over het vermeende gevaar van meeroken.
Prima als je die twijfel betwijfelt, maar je felle reactie is niet nodig.
Laat je niet teveel opnaaien. Wetenschap is voor een deel inmiddels gepolitiseerd, en er zijn mensen - waaronder ik - die dat in de gaten hebben en daar ook als zodanig naar kijken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 10:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sorry dat ik wat fel wordt de laatste tijd als mensen zaken die iedere wetenschapper erkent (klimaatverandering door de mens, effect van stikstof op de natuur en nu zelfs het gevaar van roken en meeroken) ter discussie gaan lopen stellen op basis van persoonlijke waarnemingen. Dergelijke onzin moet gewoon snel de kop in worden gedrukt. Over het effect van meeroken zijn honderden studies en onderzoeken gedaan, dat effect mag je net zozeer als feit beschouwen als het feit dat je van een steen tegen je hoofd pijn krijgt.
Natuurlijk is niet elk wetenschappelijk onderzoek goed en zal er best eens wat politiek gekleurds bij zitten. Maar iets wat letterlijk elke wetenschapper erkent ontkennen 'omdat ik Pietje ken en die heeft er geen last van', daar kan ik echt heel slecht tegen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Laat je niet teveel opnaaien. Wetenschap is voor een deel inmiddels gepolitiseerd, en er zijn mensen - waaronder ik - die dat in de gaten hebben en daar ook als zodanig naar kijken.
Roken is ongezond overigens hoor.
Maar wetenschap is geen homogeen geheel lieverd, over corona (aanpak), natuur/klimaat/stikstof, is ontzettend veel debat onder wetenschappers. En over corona kunnen we langzaam aan wel concluderen dat de wetenschap daarin heeft gefaald.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is niet elk wetenschappelijk onderzoek goed en zal er best eens wat politiek gekleurds bij zitten. Maar iets wat letterlijk elke wetenschapper erkent ontkennen 'omdat ik Pietje ken en die heeft er geen last van', daar kan ik echt heel slecht tegen.
Het grote gevaar daarvan zagen we trouwens bij corona, wie zien het effect ervan nu bij (een deel van de) boeren die het gevaar van pesticiden en het effect van stikstof ontkennen, enz. enz. Het is geen onschuldig fenomeen.
Absoluut niet. Corona was exact zo dodelijk en besmettelijk als de wetenschappers al vrij snel zeiden (aan het begin was er een kleine overdrijving, maar dat was meer uit voorzorg).quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar wetenschap is geen homogeen geheel lieverd, over corona (aanpak), natuur/klimaat/stikstof, is ontzettend veel debat onder wetenschappers. En over corona kunnen we langzaam aan wel concluderen dat de wetenschap daarin heeft gefaald.
De maatregelen deden meer kwaad dan goed, de vaccins werkten beperkt en gingen zeker niet verspreiding tegen zoals dat eerder wel werd gepresenteerd en bleken later de nodige bijwerkingen te hebben.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Absoluut niet. Corona was exact zo dodelijk en besmettelijk als de wetenschappers al vrij snel zeiden (aan het begin was er een kleine overdrijving, maar dat was meer uit voorzorg).
Wat een onzin allemaal weer, ONZ is ergens verderop.quote:Op zaterdag 20 april 2024 11:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De maatregelen deden meer kwaad dan goed, de vaccins werkten beperkt en gingen zeker niet verspreiding tegen zoals dat eerder wel werd gepresenteerd en bleken later de nodige bijwerkingen te hebben.
En wat is er zo fijn aan roken? Open vraag, gewoon nieuwsgierig.quote:Op zaterdag 20 april 2024 13:29 schreef ems. het volgende:
Tegen uiteraard. Als volwassen mensen willen roken moeten ze dat ook gewoon kunnen doen, mits ze daar anderen niet/zo min mogelijk mee lastig vallen.
Ik vond het vroeger lekker. Maar of iets fijns is is natuurlijk relatief. Sommige mensen vinden voetbal kijken bijvoorbeeld fijn, maar daar heb ik dan weer niets mee.quote:Op zaterdag 20 april 2024 13:30 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En wat is er zo fijn aan roken? Open vraag, gewoon nieuwsgierig.
Dat gebeurt nu al, we roepen iedere keer dat er jaarlijks steeds minder mensen roken, maar is het niet gewoon zo dat er ieder jaar steeds minder in nederland verkocht wordt?quote:Op donderdag 18 april 2024 08:04 schreef Hawk234 het volgende:
Als sigaretten echter nergens in Nederland meer te koop zouden zijn... betekend dat (uiteraard) dat er massaal gekocht gaat worden in Duitsland en België.
Ik vermoed dat dat kan gebeuren als de mensen binnen redelijke afstand van de grens wonen (minder dan 50 km) maar dan moet de roker wel zo zijn dat er een flinke hoeveelheid kan worden ingekocht. Iedere week 100km rijden voor je verslaving lijkt me niet iets wat velen zullen doen. En al helemaal niet als je buiten de 50 km zone (Amsterdam) woont.quote:Op zaterdag 20 april 2024 13:51 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu al, we roepen iedere keer dat er jaarlijks steeds minder mensen roken, maar is het niet gewoon zo dat er ieder jaar steeds minder in nederland verkocht wordt?
Hoort roken bij onze cultuur?quote:Op zaterdag 20 april 2024 13:35 schreef pokkerdepok het volgende:
roken hoort bij onze cultuur.zijn zeker weer de cultuurvernietigers die ons onze vrijheid willen afpakken.
Als de prijsverschillen nog groter worden, nu al ¤ 30 verschil per slof met België dan krijg je dus mensen die een auto vol laden om op een kofferbak markt de bende weer te verkopen. Met een winst van een tientje per slof of zo dan worden zowel koper als verkoper blij, zelfs op 200 km van de grens.quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:04 schreef Hawk234 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat kan gebeuren als de mensen binnen redelijke afstand van de grens wonen (minder dan 50 km) maar dan moet de roker wel zo zijn dat er een flinke hoeveelheid kan worden ingekocht. Iedere week 100km rijden voor je verslaving lijkt me niet iets wat velen zullen doen. En al helemaal niet als je buiten de 50 km zone (Amsterdam) woont.
de tomaat kwam ook pas naar europa in de 18de eeuw, maar je gaat vast niet beweren dat dat niet bij de italiaanse cultuur hoortquote:Op zaterdag 20 april 2024 16:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hoort roken bij onze cultuur?
Tot enkele eeuwen terug hebben we het in Europa zonder roken gedaan.
En de sigaret kwam pas in de 19de eeuw op en werd in Nederland pas na 1945 populair.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |