https://nos.nl/artikel/25(...)nog-altijd-niet-goedquote:De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt een toenemend aantal scholen met een onvoldoende. Hierdoor krijgt een te grote groep leerlingen volgens de inspectie niet het beste onderwijs en beheersen steeds meer leerlingen en studenten de basisvaardigheden onvoldoende.
In de Staat van het Onderwijs roept de inspectie scholen en opleidingen op meer te kijken naar scholen waar het wel goed gaat. De inspectie constateerde afgelopen jaren dat het onderwijs in zwaar weer verkeert en er grote problemen zijn met de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap.
Dit jaar werd voor het eerst een steekproef op 225 basis- en middelbare scholen uitgevoerd. Er werd gerichter en diepgaander gekeken naar de onderwijskwaliteit. Ruim 20 procent werd als onvoldoende of zeer zwak beoordeeld. Een ruime meerderheid van de scholen kreeg een herstelopdracht. Die wordt gegeven als niet aan de wet wordt voldaan.
De steekproef was volgens de inspectie nodig om representatieve uitspraken over de kwaliteit van het onderwijs te doen. Hiermee is het een aanvulling op het huidige toezicht op besturen en risicoscholen. In deze steekproef werden ook scholen bezocht waar de risico's op slecht onderwijs beperkt zijn.
Omdat de steekproef nog klein is, noemt de inspectie de percentages indicatief. Volgend jaar wordt de steekproef uitgebreid met het mbo.
De scholen werden beoordeeld op verschillende standaarden waaronder onderwijsresultaten, veiligheid en zicht op ontwikkeling en begeleiding.
De inspecteurs keken ook naar de basisvaardigheden, al waren die niet doorslaggevend voor het oordeel. Verreweg de meeste herstelopdrachten werden hiervoor gegeven. De inspectie verwacht dat het aandeel onvoldoende en zwak beoordeelde scholen stijgt als de basisvaardigheden wel bepalend zijn voor het eindoordeel.
Alsof alles onder hbo kankerdom isquote:Op woensdag 17 april 2024 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Ook een manier om minder mensen naar het hbo of hoger te loodsen. Gewoon kanjerdom houden.
Maar het rare is: dat is dus niet waar. Het (relatieve) aantal kinderen/studenten aan vwo, hbo/wo etc. stijgt al jaren.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Ook een manier om minder mensen naar het hbo of hoger te loodsen. Gewoon kanjerdom houden.
Kunnen gelukkig nog altijd FOK Forum admin worden.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is vernieuwend? Wat deden ze eerst dan?quote:De school deed verschillende aanpassingen, waaronder het vanaf groep 1 aanbieden van gericht leesonderwijs. Dat gebeurde daarvoor vanaf groep 3. Naast het voorlezen, wat ze al deden, staat elke week een letter centraal en worden woorden besproken.
In de hogere groepen moesten kinderen meer, maar vooral ook met plezier gaan lezen. Een vernieuwde boekencollectie heeft hierbij geholpen. Daarnaast wordt samen gelezen en worden de boeken klassikaal besproken.
Nee, dat is alleen wel een beetje hoe het gezien wordt.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:08 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Alsof alles onder hbo kankerdom is
Kun je nagaan dat je zelfs daar niet voor in aanmerking komt.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:10 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Kunnen gelukkig nog altijd FOK Forum admin worden.
Waarschijnlijk allerlei door sofen en gogen bedachte Begrijpend Lezen-methodes die iedere lol met een knuppel uit het lezen slaan, en waarvan je nog niet eens leert om begrijpend te lezen ook. Je wordt alleen heel erg goed in het snappen van vraag-trucjes.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dit is vernieuwend? Wat deden ze eerst dan?
Weet ik, het was ook een flauwe take op de "mijn kind gaat minstens hbo.." mentaliteit.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar het rare is: dat is dus niet waar. Het (relatieve) aantal kinderen/studenten aan vwo, hbo/wo etc. stijgt al jaren.
Het niveau daalt al jaren.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:14 schreef Alpha0 het volgende:
Ik krijg soms wel eens het idee dat het niveau omlaag moet omdat de domme zoontjes en dochters van onze politici ook naar het VWO moeten.
uh neequote:Op woensdag 17 april 2024 16:33 schreef torentje het volgende:
Belangrijker is toch wat de minderjarigen van het onderwijs vinden?
quote:Op woensdag 17 april 2024 16:33 schreef torentje het volgende:
Belangrijker is toch wat de minderjarigen van het onderwijs vinden?
Jep.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:08 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Alsof alles onder hbo kankerdom is
Dan houdt Wilders in ieder geval zijn zetels.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Gelukkig kunnen ze straks wel alle smaakjes van de lhbtipaqq club uit elkaar houden, sporten ze extra op koningsdag en krijgen ze ontbijt op school omdat de ouders daar geen zin in hebben.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Burgerschap is een basisvaardigheid?quote:De inspectie constateerde afgelopen jaren dat het onderwijs in zwaar weer verkeert en er grote problemen zijn met de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap.
quote:Verder kan het burgerschapsonderwijs ingevuld worden op een manier die past bij de missie van de school of instelling. Scholen en instellingen kunnen daardoor rekening houden met wat leerlingen of studenten nodig hebben en met wensen van ouders en de omgeving. En ze kunnen in hun burgerschapsonderwijs aansluiten bij hun levensbeschouwelijke visie en ideeën over onderwijs en leren.
Sinds kort, ja.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Burgerschap is een basisvaardigheid?
Had nog even een stukje toegevoegd.quote:
Kom bushokje broer jonko blazenquote:Op woensdag 17 april 2024 17:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Tog was me sgoolteit me gelukigste teit van me lefe
De leerdoelen liggen wel vast (of althans, daar is men mee bezig, het is allemaal nogal nieuwigheid). De manier waarop een school dat aanbiedt, is aan de school. Dat is met ieder vak zo.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Had nog even een stukje toegevoegd.
Hoe kan het een basisvaardigheid zijn als elke school zelf mag invullen wat de inhoud van de lessen is? Welke achterlijk heeft dit verzonnen?
Maar juist op de scholen waar het hard nodig is, is er amper een leraar te vinden om het uberhaupt te geven: https://www.nu.nl/economi(...)2Fwww.google.com%2F]. Werkt het voor de toch al onderbezette zeer zwakke scholen niet averechts om nog meer maatschappelijke problemen op het bordje van die paar wel aanwezige leraren te schuiven?quote:Op woensdag 17 april 2024 17:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De leerdoelen liggen wel vast (of althans, daar is men mee bezig, het is allemaal nogal nieuwigheid). De manier waarop een school dat aanbiedt, is aan de school. Dat is met ieder vak zo.
Als je de discussie de afgelopen jaren een beetje hebt gevolgd dan begrijp je wel waarom men 'burgerschap' onder de basisvaardigheden heeft geschaard. Of het in deze vorm enig nut gaat hebben moet ik nog zien, ik heb daar niet direct vertrouwen in. En het is één van die zaken die in principe bij ouders zou moeten liggen, en niet ten koste van onderwijstijd (of -budget) zou moeten gaan waarin je ook andere vaardigheden kan onderwijzen.
En dit valt niet op te lossen door de politiek, ondanks dat de politiek wel er de schepper van is. Diversiteit is namelijk niet iets wat zomaar ongedaan kan worden en ingrijpt op aspecten van de maatschappij waar geen directe controle over te nemen valt.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:59 schreef RamboDirk het volgende:
Teveel kindjes uit andere culturen met taalachterstanden waar ouders niet of nauwelijks betrokken zijn, die alle aandacht opeisen van de schaarse leraren.
Maar onderstaande komt van de site van de overheid. En daar staat toch heel duidelijk dat de school de inhoud van het burgerschapsonderwijs mag aanpassen aan de wensen van de ouders en de levensbeschouwelijke visie van de school.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De leerdoelen liggen wel vast (of althans, daar is men mee bezig, het is allemaal nogal nieuwigheid). De manier waarop een school dat aanbiedt, is aan de school. Dat is met ieder vak zo.
Als je de discussie de afgelopen jaren een beetje hebt gevolgd dan begrijp je wel waarom men 'burgerschap' onder de basisvaardigheden heeft geschaard. Of het in deze vorm enig nut gaat hebben moet ik nog zien, ik heb daar niet direct vertrouwen in. En het is één van die zaken die in principe bij ouders zou moeten liggen, en niet ten koste van onderwijstijd (of -budget) zou moeten gaan waarin je ook andere vaardigheden kan onderwijzen.
Dat betekent dat je fundamentele verschillen bij de invulling krijgt tussen bv confessioneel onderwijs en openbaar onderwijs. Hoe kan dit dan in vredesnaam een basisvaardigheid zijn? Het klinkt als politiek correcte, inhoudsloze bullshit.quote:Verder kan het burgerschapsonderwijs ingevuld worden op een manier die past bij de missie van de school of instelling. Scholen en instellingen kunnen daardoor rekening houden met wat leerlingen of studenten nodig hebben en met wensen van ouders en de omgeving. En ze kunnen in hun burgerschapsonderwijs aansluiten bij hun levensbeschouwelijke visie en ideeën over onderwijs en leren.
Needurlants was mein goetse fakquote:Op woensdag 17 april 2024 17:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Tog was me sgoolteit me gelukigste teit van me lefe
Het niveau van WO/HBO zakt enorm, vandaar.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar het rare is: dat is dus niet waar. Het (relatieve) aantal kinderen/studenten aan vwo, hbo/wo etc. stijgt al jaren.
Ja, 30% van de kinderen is namelijk gemaakt voor de wetenschap, daar waar kennis en begrip op het scherpst van de snede samenkomen. Dus moet de middelbare school daarop voorbereiden.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:14 schreef Alpha0 het volgende:
Ik krijg soms wel eens het idee dat het niveau omlaag moet omdat de domme zoontjes en dochters van onze politici ook naar het VWO moeten.
Voor de basisschool beperkt maar wat basiskennis van de democratie, EU, staatsinrichting normen en waarden en belangrijkste religies is wel handig om te weten.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Burgerschap is een basisvaardigheid?
Even opgezocht:
[..]![]()
Waarom kan een leraar maatschappijleer dan minister president worden die er weinig van heeft heeft begrepen ?quote:Op donderdag 18 april 2024 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor de basisschool beperkt maar wat basiskennis van de democratie, EU, staatsinrichting normen en waarden en belangrijkste religies is wel handig om te weten.
Dit dus, het is echt geen rocket science om te bedenken dat het totale niveau achteruit holt als er steeds meer kinderen bij komen die grote achterstanden hebben op het gebied van taalvaardigheid omdat thuis niet of gebrekkig Nederlands gesproken wordt. Die hebben dan onevenredig veel aandacht nodig van de leraar wat vaak maar weinig resultaat oplevert. Andere kinderen die een klein beetje hulp nodig hebben bij bepaalde dingen krijgen niet of nauwelijks hulp van de leraar omdat de aandacht volledig ligt bij de kinderen met grote achterstand. Resultaat: de kwaliteit in het onderwijs als geheel zakt steeds verder. En dan reken ik het geëtter van bepaalde groepen kinderen waardoor er een onveilige situatie ontstaat en dus geen goede leeromgeving niet eens mee.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:59 schreef RamboDirk het volgende:
Teveel kindjes uit andere culturen met taalachterstanden waar ouders niet of nauwelijks betrokken zijn, die alle aandacht opeisen van de schaarse leraren.
Halen die het ook allemaal of is dat omdat papa en mama vinden dat hun kind naar het vwo moet?quote:Op woensdag 17 april 2024 16:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben niet van de 'vroeger was alles beter', maar het basisonderwijs zou weer meer terug moeten naar ouderwetse basiskennis en die uitentreuren oefenen. Rijtjes sommen maken, woordjes overschrijven, boeken gezamenlijk lezen. Wekelijks dictee. Daarmee leg je een basis die je nooit meer kwijtraakt.quote:Op donderdag 18 april 2024 11:10 schreef Eightyone het volgende:
Misschien moeten ze gewoon weer lés gaan geven.
Dat is iig wat op mijn basisschool (late 80's/vroege 90's) werd onderwezen.quote:Op donderdag 18 april 2024 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben niet van de 'vroeger was alles beter', maar het basisonderwijs zou weer meer terug moeten naar ouderwetse basiskennis en die uitentreuren oefenen. Rijtjes sommen maken, woordjes overschrijven, boeken gezamenlijk lezen. Wekelijks dictee. Daarmee leg je een basis die je nooit meer kwijtraakt.
Jaren 70, maar idem. Het werkt beter, je krijgt het beter in je hoofd. Oefening baart kunst, en dat is echt zo.quote:Op donderdag 18 april 2024 11:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat is iig wat op mijn basisschool (late 80's/vroege 90's) werd onderwezen.
Kurkdroog, en waarschijnlijk zal de lesstof tegenwoordig 'leuker' zijn, maar met die methodes van vroeger werd de lesstof iig stevig in het hoofd verankerd.
Ik krijg meteen weer schriften vol staartdelingen op het netvlies.
Tot op zekere hoogte ben ik dit met je eens. Sommige didactische veranderingen hebben zich wel degelijk bewezen, en sommige dingen die 'wij' vroeger hebben geleerd zijn wel echt door de tijd ingehaald. Maar een deel van de onderwijskundige ingrepen heeft juist een averechts effect gehad, en als men dat inzag en wilde corrigeren dan gebeurde dat meestal juist door er nóg een stap verder in te gaan. Een top 3:quote:Op donderdag 18 april 2024 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben niet van de 'vroeger was alles beter', maar het basisonderwijs zou weer meer terug moeten naar ouderwetse basiskennis en die uitentreuren oefenen. Rijtjes sommen maken, woordjes overschrijven, boeken gezamenlijk lezen. Wekelijks dictee. Daarmee leg je een basis die je nooit meer kwijtraakt.
Dit. Ik kan nog steeds de tafels opzeggen, ik kan hoofdrekenen en ik kan werkwoorden vervoegen. Zaken die ik mijn nichtjes (geboren na 2000) niet hoef te vragen te doen.quote:Op donderdag 18 april 2024 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vooropgesteld: ik ben geen leerkracht, dus ik kan alleen praten over mijn eigen ervaringen in vergelijking met die van mijn dochter. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit en zijn er in de loop van de jaren vast nog didactische inzichten gekomen die wel degelijk meerwaarde hebben gehad. Ik heb het dan ook echt alleen over de basis van het rekenen en lezen. Toen onze dochter in de knel kwam met rekenen en ze daar graag wat aan wilde doen, hebben we haar zelf (op haar verzoek dus) dagelijks een velletje sommen laten maken. Dat heeft heer rekencapaciteiten aanmerkelijk verbeterd.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte ben ik dit met je eens. Sommige didactische veranderingen hebben zich wel degelijk bewezen, en sommige dingen die 'wij' vroeger hebben geleerd zijn wel echt door de tijd ingehaald. Maar een deel van de onderwijskundige ingrepen heeft juist een averechts effect gehad, en als men dat inzag en wilde corrigeren dan gebeurde dat meestal juist door er nóg een stap verder in te gaan. Een top 3:
Met stip op 1: het 'eigen leerproces'. Sorry, maar kleine kinderen kunnen hun eigen leerdoelen en -wensen niet bepalen, en oudere kinderen ook niet. Het is tegenwoordig bijna vloeken in de kerk, maar iedereen is gebaat bij een frontaal opgesteld lesprogramma. Prima dat je op vrijdagmiddag 2 uurtjes vrij maakt voor eigen projecten, maar de rest moet gewoon zijn vastgelegd in zowel inhoud, vorm als volgorde.
Op 2: Rekenonderwijs waarbij je leesvaardigheid meer op de proef gesteld wordt dan je rekenvaardigheid, met dank aan het ongrijpbare Freudenthal Instituut. Wat zij verkondigen is minstens drie decennia door werkelijk iedereen voor waar aangenomen - maar het werkt totaal averechts. Je hebt een goede basis nodig voordat je met allerlei gezochte tekstuele rekentoepassingen kan beginnen.
Op 3: zou iets moeten staan over de verkrachting van ons (begrijpend) leesonderwijs. Maar aangezien ik niet bepaald een expert op dat vakgebied ben, laat ik dat graag aan iemand anders over om het uit de doeken te doen.
Je bent als leerkracht, of dat nu in groep 3 of voor 6vwo is, eigenlijk continu tegen de stroom in aan het roeien. En dat schiet dus niet op.
Je kunt me nog steeds 's nachts wakker maken voor een tafeltjesvraag, en ik kan die direct beantwoorden. Ik zie bij mijn dochter dat ze meer tijd nodig heeft. Ze weet het wel, maar ze moet er even over denken. Bij mij borrelt het direct weer op.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dit. Ik kan nog steeds de tafels opzeggen, ik kan hoofdrekenen en ik kan werkwoorden vervoegen. Zaken die ik mijn nichtjes (geboren na 2000) niet hoef te vragen te doen.
Om vervolgens het HBO makkelijker te maken, want anders krijgen ze te weinig leerlingen en minder subsidie.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is mooi voor dingen buiten het reguliere curriculum. Als een school de ruimte heeft om zoiets aan te bieden is dat ook niet echt een probleem. Waar het om gaat is dat er natuurlijk helemaal gaan optie moet zijn om ervoor te kiezen om dingen niet te doen die wel moeten, omdat ze niet geïnteresseerd zijn en die optie wordt nu wel in allerlei vormen gesuggereerd middels flex-, keuze-, zelfwerk- en andere uren die niet bedoeld zijn als extracurriculaire toevoeging, maar om te gebruiken voor het reguliere schoolwerk. Dat gaat gewoon niet, maar op een of andere manier blijven we stug volhouden dat dit wel kan. Zie het wat mij betreft van de pot gerukte agora-onderwijs, of in eerdere pogingen Democratische scholen en dat soort concepten. Het veronderstelt een paar vaardigheden die 8-, 11- of 15-jarigen helemaal niet hebben. Niet omdat het vervelende kutkinderen zijn, maar omdat hun hersens nog helemaal niet zo ver ontwikkeld zijn.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:27 schreef miss_sly het volgende:
Wat betreft punt 1 ben ik het deels met je eens. Ik denk dat een algemene basis van leerdoelen waar alle leerlingen aan meedoen de start moet zijn. Daarnaast denk ik wel dat er gekeken kan worden naar leerwensen en ook waar een kind op een bepaald moment staat. Jonge en oudere kinderen kunnen weliswaar niet volledig beslissen wat ze wanneer kunnen en willen leren, maar het helpt wel in het leerproces als het iets is waar ze aan toe zijn en interesse in hebben, denk ik.
Er moet een basis-curriculum zijn voor alle leerlingen en daar moet de meeste tijd naartoe gaan. In ieder geval in het reguliere onderwijs.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is mooi voor dingen buiten het reguliere curriculum. Als een school de ruimte heeft om zoiets aan te bieden is dat ook niet echt een probleem. Waar het om gaat is dat er natuurlijk helemaal gaan optie moet zijn om ervoor te kiezen om dingen niet te doen die wel moeten, omdat ze niet geïnteresseerd zijn en die optie wordt nu wel in allerlei vormen gesuggereerd middels flex-, keuze-, zelfwerk- en andere uren die niet bedoeld zijn als extracurriculaire toevoeging, maar om te gebruiken voor het reguliere schoolwerk. Dat gaat gewoon niet, maar op een of andere manier blijven we stug volhouden dat dit wel kan. Zie het wat mij betreft van de pot gerukte agora-onderwijs, of in eerdere pogingen Democratische scholen en dat soort concepten. Het veronderstelt een paar vaardigheden die 8-, 11- of 15-jarigen helemaal niet hebben. Niet omdat het vervelende kutkinderen zijn, maar omdat hun hersens nog helemaal niet zo ver ontwikkeld zijn.
Eerder beginnen met lezen helpt bitter weinig om het uiteindelijke leesniveau omhoog te krikken, daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Dit lijkt me dus precies iets wat er mis is.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dit is vernieuwend? Wat deden ze eerst dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |