Ja, clickbait. Echte titel:
Onderwijsinspectie gealarmeerd na steekproef: veel scholen nog altijd niet goedquote:
De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt een toenemend aantal scholen met een onvoldoende. Hierdoor krijgt een te grote groep leerlingen volgens de inspectie niet het beste onderwijs en beheersen steeds meer leerlingen en studenten de basisvaardigheden onvoldoende.
In de Staat van het Onderwijs roept de inspectie scholen en opleidingen op meer te kijken naar scholen waar het wel goed gaat. De inspectie constateerde afgelopen jaren dat het onderwijs in zwaar weer verkeert en er grote problemen zijn met de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap.
Dit jaar werd voor het eerst een steekproef op 225 basis- en middelbare scholen uitgevoerd. Er werd gerichter en diepgaander gekeken naar de onderwijskwaliteit. Ruim 20 procent werd als onvoldoende of zeer zwak beoordeeld. Een ruime meerderheid van de scholen kreeg een herstelopdracht. Die wordt gegeven als niet aan de wet wordt voldaan.
De steekproef was volgens de inspectie nodig om representatieve uitspraken over de kwaliteit van het onderwijs te doen. Hiermee is het een aanvulling op het huidige toezicht op besturen en risicoscholen. In deze steekproef werden ook scholen bezocht waar de risico's op slecht onderwijs beperkt zijn.
Omdat de steekproef nog klein is, noemt de inspectie de percentages indicatief. Volgend jaar wordt de steekproef uitgebreid met het mbo.
De scholen werden beoordeeld op verschillende standaarden waaronder onderwijsresultaten, veiligheid en zicht op ontwikkeling en begeleiding.
De inspecteurs keken ook naar de basisvaardigheden, al waren die niet doorslaggevend voor het oordeel. Verreweg de meeste herstelopdrachten werden hiervoor gegeven. De inspectie verwacht dat het aandeel onvoldoende en zwak beoordeelde scholen stijgt als de basisvaardigheden wel bepalend zijn voor het eindoordeel.
https://nos.nl/artikel/25(...)nog-altijd-niet-goedHet volledige artikel is langer dan dit, maar omdat uit onderzoek is gebleken dat we nog maar een concentratieboog hebben van 1 minuut leestijd zal ik u de rest besparen. De bron is NOS, dus gratis te lezen.
Deze uitkomsten zijn natuurlijk totaal niet verrassend. Want we hebben jarenlang
- Niet-werkende onderwijsmethodes over scholen uitgestort, zowel inhoudelijk als pedagogisch, op voordracht van zowel politiek als zelfbenoemde deskundigen
- Geen beleid gevoerd op het immer oplopende lerarentekort
- Het onderwijsprogramma volgeladen met allerlei onderwerpen die in dezelfde lesweek moesten passen
En nu staan we allemaal heel verbaasd te kijken dat het zo droef gesteld is met de lees- en rekenvaardigheden. Dan kun je wel op scholen gaan zoeken naar dingen die er mis gaan, maar dan begin je m.i. aan de verkeerde kant. Niet dat ik wil pretenderen dat alle scholen (of leraren) altijd alles goed doen, dus dat de inspectie op diverse manieren controleert is alleen maar goed. Alleen waar de huidige steekproevenronde goed voor is ontgaat me echt volledig. Ik heb wat mensen gesproken die het vooral als een trap na ervaren terwijl ze hard hun best doen om er nog wat van te maken, in weerwil van allerlei omstandigheden waar ze zelf helemaal geen invloed op hebben.
Goed, uiteindelijk dus gewoon deel 127 uit ons feuilleton 'de onderwijskwaliteit is om te janken', maar voorlopig zijn we nog geen steek opgeschoten in het oplossen. Verder dan tissues komen we niet.