Waar?De Dyck, Woubrugge
Wat at je?Het 8 gangen-menu, te beginnen met 2 amuses;
![Bo7cENb.jpeg]()
Komkommer met tomatillo en vlierbloesem
![I6NXwV1.jpeg]()
Prei met verveine en garum van kaaskorsten
![CJccBrt.jpeg]()
Tuinboon met brandnetel en bieslook
![NR71Zx0.jpeg]()
Aardappelstampotje met andijvie, mosterd, augurk en aardappelchipjes
![QZG5lNS.jpeg]()
Spiesje van varkensbuik en een met pulled pork gevuld shizoblad.
[img]]https://i.imgur.com/PhXT0hg.jpeg[/img]
Geroosterde bindsla met zuring en aubergine
Braam met rozemarijn, spar en hazelnoot
![m6y88jw.jpeg]()
Yoghurt met vlierbloesem en roos en een soufle;
Impressie?Bij de Dyck verbouwen ze 99% van de producten die ze serveren zelf of komen uit de directe omgeving, naast het restaurant ligt de grote moestuin en lopen de varkens rond (helaas mag je er niet een aanwijzen die ze dan gaan serveren). De wijnen komen veelal uit Nederland en in ieder geval <500 km ervandaan. Alleen de koffie wordt lokaal gebrand maar komt van verder. Dat betekent wel dat er sterk seizoensafhankelijk gekookt moet worden met relatief veel geconserveerde ingredienten en een vaak wisselend menu. En dat het restaurant nogal in the middle of nowhere ligt, dat betekende dus of 25 minuten vanaf de dichtsbijzijnde bushalte over een dijkweggetje lopen of een half uurtje op de OV-fiets vanaf Alphen a/d Rijn. Het werd het laatste.
Na binnenkomst mochten we de avond buiten op het terras beginnen waar we begonnen met een frisse bubbel van wijngaard De Toffe Peer uit zeeland in een (totaal niet bij de naam passende) überklassieke champagne-fles. De eerste amuse was een balletje pomme dauphine met een spannende vulling van bonenkruid en dragon. De volgende amuse viel wat tegen: eentje van courgette met citroenmelisse, wat op zich een prima combinatie had kunnen zijn maar door de wijze van serveren (grote plakken courgette, grote bladeren citroenmelisse) toch vooral een hap courgetteplakjes opgevolgt door een overdosis citroenmelisse werd. Gelukkig maakte het eerste gerecht alles goed: Een werkelijk sterwaardig, fris zomer gerecht van balletjes komkommer met tomatillo en vlierbloesem. Heerlijk fris, vol groene smaken afgemaakt met het florale van vlierbloesem. Het volgende gerecht was de prei met verveine en een garum gemaakt van oude kaaskorsten. Een uiterst spannend gerecht met een enorm intense smaak. Heel erg op een delicaat randje tussen enorm lekker en acquired taste maar wel precies aan de goede kant van dat randje. Heel erg gaaf om zo'n gewaagd gerecht te mogen proeven. De derde gang waren de tuinboontjes. Ondanks dat de tuinboontje perfect beetgaar gekookt waren en de brandnetel en bieslook voor een smaakvolle romigheid zorgden, viel het gerecht een beetje tegen. Er miste een contrasterend randje en iets fris, het was vooral groen, groen en nog eens groene smaken zonder iets om het in belans te houden. Gelukkig stond nog wel de gerookte geitenboter van het brood op tafel en die maakte het gerecht af. Wel een gemiste kans voor de keuken, een klonterje geitenkwark of wat cottage cheese had dit gerecht zoveel beter kunnen maken. Daarna zakte het niveau wat in tot aan de twee deserts: Het stampotje met andijvie, mosterd en augurk werd geserveerd met chipjes van krokant gebakken aardappel. Niets mis mee, maar verder weinig spectaculair. Wel een goed idee om de augurkjes te onthouden voor als het weer stamppottijd is. Het zelfde geld ook voor de varkensbuikspiesjes en met pulled pork gevuld misoblad: op een willekeurig foodtruckfestival zou je me niet horen klagen. Maar als ik 100 euro voor een menu afreken, verwacht ik toch wat meer. De desserts waren ten slotte wel ronduit geweldig: Een coulis van rozemarijn met frisse dennetonen van de spar en daarbij de donkere, kruidige aroma's van bramen. Fenomenaal. Alleen de bijbehorende wijn (een spätlese Riesling) kon wat moeilijk mee met de intense zoetheid van het gerecht waardoor die nogal zuur wegtrok. Het tweede desert van yoghurt, vliesbloesem en een souflé was (bijna) van het zelfde niveau, heel mooi in balans door de frisse yoghurt en de zoete soufflé.
Al met al hebben we lekker gegeten, al ging het qua niveau wel wat op en neer. Ronduit sterrententwaardige gerechten zoals de komkommer aan het begin en beide dessert, superspannende, gewaagde gerechten zoals de prei met kaasgarum en de pomme dauphine met bonenkruid en dragon maar ook wat eenvoudig te voorkomen gemiste kansen zoals de tuinbonen of wijnpairing bij het bramendessert. Het zelfde geldt ook voor de wijnen: wisselend tussen supergoede wijnen zoals een riesling uit de Saar met hele sterke maar heel prettige pétrol-tonen die we bij de varkensbuik hadden of de hele bezondere port-achtige muscat-blue uit het Reestland bij Balkbrug bij het tweede dessert (ik heb net een doos besteld). Maar ook niemendalletjes zoals de rode wijn van wijndomein Oude Waalstroom bij Zaltbommel, die me nog het meest deedt denken aan de een wijn die ik ook voor 1,99 bij de Carrefour in Frankrijk kocht: Technische correct en zonder fouten maar met een afdronk in nanoseconden en de complexiteit van gedestileerd water.
De eindconclusie: Koken kunnen ze duidelijk. En het idee om alles zo lokaal mogelijk te doen en dat ook nog een uit te voeren is top. Maar hier en daar mag wel een puntje op de i. Of gewoon keuzes maken: geen 8 maar 6 gangen bedenken en die dan tot in de puntjes uitvoeren.
Kosten?378,- voor twee personen, 8 gangen inclusief wijnarrangement.
Cijfer?8
[ Bericht 1% gewijzigd door stavromulabeta op 10-08-2024 16:20:37 ]