abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213638872
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2024 21:26 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Hmm en de resterende uren opvullen als sorteerder?
is zwaar hoor,eerst 's nachts en dan over de dag de post erbij dat merk je wel(als beginner zeker)
pi_213641559
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 18:17 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
is zwaar hoor,eerst 's nachts en dan over de dag de post erbij dat merk je wel(als beginner zeker)
Ah oké das niet haalbaar idd.
Dan vind ik dat je voor 25-30 uur postbezorger, 36 uur uitbetaald moet krijgen. Zo zwaar is het kennelijk volgens de arbo..
pi_213643717
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2024 22:06 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Ah oké das niet haalbaar idd.
Dan vind ik dat je voor 25-30 uur postbezorger, 36 uur uitbetaald moet krijgen. Zo zwaar is het kennelijk volgens de arbo..
ja als dat gebeurt is er geen personeelstekort meer,nu krijg je omgerekend maar 18uur voor bijv 30uur werk,de insiders weten wel wat ik bedoel.wat me ook een raadsel is (al tijden) binnen krijg je 5 weken vakantie,buiten 4 weken,buiten slijt je toch net even meer,ook je eigen materieel,etc..
pi_213644434
Ik snap überhaupt niet dat er een aparte cao voor postbezorgers is.
  woensdag 22 mei 2024 @ 10:34:17 #230
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_213644948
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 09:37 schreef wbwb het volgende:
Ik snap überhaupt niet dat er een aparte cao voor postbezorgers is.
Dat is gedaan om deze groep slechtere arbeidsvoorwaarden te kunnen geven dan de medewerkers van de grote CAO. Minder verlof, geen (doorbetaalde) pauzes, slechter pensioen, etc.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_213645034
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 10:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Dat is gedaan om deze groep slechtere arbeidsvoorwaarden te kunnen geven dan de medewerkers van de grote CAO. Minder verlof, geen (doorbetaalde) pauzes, slechter pensioen, etc.
Ja, dat snap ik en vind ik belachelijk, maar waarom zijn bijvoorbeeld vakbonden hier überhaupt ooit mee akkoord gegaan?

[ Bericht 1% gewijzigd door wbwb op 22-05-2024 10:57:48 ]
  woensdag 22 mei 2024 @ 12:15:03 #232
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_213646261
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2024 10:44 schreef wbwb het volgende:

[..]
Ja, dat snap ik en vind ik belachelijk, maar waarom zijn bijvoorbeeld vakbonden hier überhaupt ooit mee akkoord gegaan?
Omdat de BVPP overal mee akkoord gaat en er op het moment dat deze CAO werd opgetuigd nog geen postbezorgers in dienst waren (of lid van de BVPP) die er een stokje voor konden steken.

En aan de postbodes werd toendertijd beloofd dat door het invoeren van deze nieuwe functie en CAO er bezuinigd kon worden zodat hun functie als postbode, met bijbehorende "riante" CAO kon blijven bestaan.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  woensdag 22 mei 2024 @ 14:55:37 #233
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_213647763
Ik heb gelukkig als kind genoten van opa’s postbode pensioen :) :)
pi_213648696
Ja hoor, wat ik al voorspelde: als je bij de Duitse grens woont kan je beter post / brievenbuspakjes versturen via Duitsland naar Nederland :') https://www.ad.nl/heusden(...)-goedkoper~ae92a2c7/

In Duitsland bezorgen ze nog wel 6 dagen per week.
pi_213649544
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 16:45 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Ja hoor, wat ik al voorspelde: als je bij de Duitse grens woont kan je beter post / brievenbuspakjes versturen via Duitsland naar Nederland :') https://www.ad.nl/heusden(...)-goedkoper~ae92a2c7/

In Duitsland bezorgen ze nog wel 6 dagen per week.
scheelt ook nog een paar duiten.voor kerst zit het slot erop :)
pi_213649585
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 12:15 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Omdat de BVPP overal mee akkoord gaat en er op het moment dat deze CAO werd opgetuigd nog geen postbezorgers in dienst waren (of lid van de BVPP) die er een stokje voor konden steken.

En aan de postbodes werd toendertijd beloofd dat door het invoeren van deze nieuwe functie en CAO er bezuinigd kon worden zodat hun functie als postbode, met bijbehorende "riante" CAO kon blijven bestaan.
daarom balen ze vast( en niet een beetje)van die "grote" verhoging wml,als dat niet gebeurd was,zat je allemaal nog in/rond de max van 11,wederom een drama.
pi_213649778
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 16:45 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Ja hoor, wat ik al voorspelde: als je bij de Duitse grens woont kan je beter post / brievenbuspakjes versturen via Duitsland naar Nederland :') https://www.ad.nl/heusden(...)-goedkoper~ae92a2c7/

In Duitsland bezorgen ze nog wel 6 dagen per week.
de stoute link(mag ook niet :). ). https://archive.ph/dCiOo
pi_213655193
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 18:18 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
de stoute link(mag ook niet :). ). https://archive.ph/dCiOo
Tsja, er is echt niks verboden aan post met een buitenlandse postdienst versturen. In de EU hebben we ook gewoon een vrije markt. Bedrijven als Spring GDS (nota bene van PostNL), Landmark Global, Asendia, Deutsche Post International, Direct Link, etc bestaan ook niet voor niks.

Wat daarentegen wel verboden is is om goederen als post in plaats van als pakje te versturen.

Overigens heb ik bij een aantal van die bedrijven een offerte opgevraagd. De meeste waren een stuk goedkoper, vooral voor lichtere pakjes, maar PostNL was voor de zwaardere pakjes, dus van bijna 2 kg, wel regelmatig goedkoper. Die andere bedrijven gaven mij een prijs per pakje plus een prijs per kg, maar alleen PostNL gaf mij een prijs met gewichtsstaffels van 250, 500, 1000 en 2000 gram, dus daar betaal je eigenlijk ook te veel, namelijk voor zo'n gewichtsstaffel in plaats van het werkelijke gewicht op de gram nauwkeurig. Geen idee of PostNL voor grotere klanten misschien wel een andere tarifering heeft, maar voor mij kwamen ze met de standaardtarieven en dan een tabel met kortingen die kon oplopen tot 10% als je meer dan 16.000 pakjes per jaar hebt.
pi_213658474
wat ze "vergeten" met die "daling" dat contracten met kleinere klanten afgestoten zijn,en een heleboel kleine,zijn best een hoop grote.Uit het stuk:
De afgelopen 20 jaar is het aantal poststukken met 70% gedaald,ze blijven maar drammen over de "daling".

idd:We hebben te maken met sterk gestegen kosten, met name voor arbeid. Zo is het minimumloon in de afgelopen 2 jaar flink gestegen. Dat is kostbaar en met de krappe arbeidsmarkt ook nog eens erg lastig.

Hier "vergeten" ze ook dat de afgelopen 20jr,alle pbz best zijn uitgeperst,en nog steeds,terwijl ze zelf wel mooi geld pakken.
pi_213658911
quote:
“We geven het al enkele maanden aan: ons voornemen is om zo snel mogelijk te gaan naar bezorging binnen 2 dagen en op termijn binnen 3 dagen.” Op de vraag van Meldpunt of dit ook daadwerkelijk staat te gebeuren, antwoordt Herberigs: “Op dit moment is de minister aan zet.” Daar voegt ze nog aan toe dat “het overigens mogelijk blijft om post binnen 24 uur te laten bezorgen, tegen een ander tarief.”
Ik mag hopen dat ze de huidige postzegel op zijn minst 24 uur laten, anders betaal je straks als consument meer of het zelfde maar dan voor een tragere bezorging. Maar onder de 1 euro zal het wel niet worden, anders komen ze sowieso niet uit met de kosten. En weet niet hoeveel grootverzenders als DPG betalen, die zitten sowieso al op 2-3 dagen bezorging.
pi_213659027
quote:
Weer media die het niet begrepen heeft:

quote:
Wat betreft de tarieven voor postpakketten: een gemiddeld klein postpakketje (brievenbuspakketje) kost in 2023 een bedrag van 5,49 euro voor consumenten en kleine bedrijven.
pi_213688386
Stukje uit voorgaand linkje; Ruud Wassenaar, voorzitter van BVPD, zag in de vijftien jaar dat hij voor het postbedrijf werkte het aantal te bezorgen pakketten stijgen van 60.000 naar 340.000 stuks per jaar.

Nou ben ik geen Ionica Smeets maar even een stukje basisschool rekenen.
365 dagen per jaar betekent ongeveer 260 werkdagen bij 5-daagse werkweek.
60.000 : 260 = 230 paketten per dag.
340.000 : 260 = 1307 pakketten per dag. Zelfs bij een 10-urige werkdag zonder pauze betekent dat 130 pakketten per uur.
Hier gaat is mis met de cijfers.

Nog een cijfer; 5,5 uur max per dag voor postbezorgers;
Dit heeft er niks mee te maken dat het niet mag van de arbodienst. Een bouwvakker werkt ook langer. Alleen die begint eerder. Als je de post laat aanlevert op de depots ( 11:00 of zelfs nog later), is het gewoon onmogelijk om er een normale werkdag van 8 uur op na te houden. Tenzij je het o.k. vindt om met een pauze van een uurtje pas rond 20:00 uur klaar te zijn met je werk. Dat wil sowieso bijna niemand. Terwijl er jarenlang gezegd is dat om 17:00 uur de post bezorgd moet zijn, uitzonderingen daargelaten.
Als je langer wil werken op een groot depot moet de post vroeger aangeleverd worden en dat kan dus niet.
Buiten dat, als je mensen in de bezorging nog meer uren per dag geeft wordt het ook moeilijker om te vervangen bij vrij en ziekte. Je hebt dan minder mensen ter beschikking die er een uurtje bij kunnen hebben. Het is gewoon niet meer dan praktisch om contracten niet boven de 5,5 uur uit te laten komen. Maar wordt op een depot de post vroeger aangeleverd en je 3-maands gemiddelde komt boven die 5,5 uur uit dan heb je het wettelijk recht om je contract te verhogen naar boven de 5,5 uur. Geen arbodienst die je tegen houdt.
pi_213689791
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:48 schreef Huettenwirt het volgende:
s het gewoon onmogelijk om er een normale werkdag van 8 uur op na te houden. Tenzij je het o.k. vindt om met een pauze van een uurtje pas rond 20:00 uur klaar te zijn met je werk. Dat wil sowieso bijna niemand.
je kan er never wat bijdoen,dat is nu al heel moeilijk,de aanlevering moet gewoon naar 6/7 s morgens,je kan dan wel een werkdag van 9uur maken(post.met 1uur pauze doorbetaald)en alles is dan ook bezorgd.Soms is eht heel makkelijk,maar ze gaan niet op de echte ervaringen (buiten) af,maar op aangewaaide ervaringen,die veelal een te grote kostenpost zijn,het geld hiervan kan dan mooi voor een deel naar buiten terugvloeien.

[ Bericht 0% gewijzigd door ophaling10 op 26-05-2024 16:14:41 ]
pi_213691140
Hier schijnt de teamleider, sorry, logistiek coach nu allemaal heel strak te letten op de looptijden. Onder andere meelopen met postbezorgers om te kijken hoe ze het doen, postbezorgers die veel geplust hebben nabellen om te vragen waarom ze zo lang erover deden, etc. Eigenlijk belachelijk en triest. Dat heb ik in de ruim 5 jaar die ik bij PostNL gewerkt had ook echt nog nooit meegemaakt.

---

Kunnen we zelf niet een veel betere postdienst beginnen? Zo moeilijk kan het nooit zijn om dat beter te doen dan PostNL.
  zondag 26 mei 2024 @ 15:44:40 #247
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_213691637
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:48 schreef Huettenwirt het volgende:

Nog een cijfer; 5,5 uur max per dag voor postbezorgers;
Dit heeft er niks mee te maken dat het niet mag van de arbodienst. Een bouwvakker werkt ook langer. Alleen die begint eerder. Als je de post laat aanlevert op de depots ( 11:00 of zelfs nog later), is het gewoon onmogelijk om er een normale werkdag van 8 uur op na te houden. Tenzij je het o.k. vindt om met een pauze van een uurtje pas rond 20:00 uur klaar te zijn met je werk. Dat wil sowieso bijna niemand. Terwijl er jarenlang gezegd is dat om 17:00 uur de post bezorgd moet zijn, uitzonderingen daargelaten.
Als je langer wil werken op een groot depot moet de post vroeger aangeleverd worden en dat kan dus niet.
Buiten dat, als je mensen in de bezorging nog meer uren per dag geeft wordt het ook moeilijker om te vervangen bij vrij en ziekte. Je hebt dan minder mensen ter beschikking die er een uurtje bij kunnen hebben. Het is gewoon niet meer dan praktisch om contracten niet boven de 5,5 uur uit te laten komen. Maar wordt op een depot de post vroeger aangeleverd en je 3-maands gemiddelde komt boven die 5,5 uur uit dan heb je het wettelijk recht om je contract te verhogen naar boven de 5,5 uur. Geen arbodienst die je tegen houdt.
Die 5,5 uur max per dag is afgesproken met de OR, en heeft volgens mij te maken met wettelijke pauzetijden. Als je meer dan 5,5 uur per dag werkt, dan heb je recht op minimaal 30 minuten pauze. Overigens heb je geen wettelijk recht op doorbetaling van de pauze, tenzij in je CAO iets anders staat. Maar, nu komt het: Op het moment dat jij recht hebt op pauze moet de werkgever volgens de Arbowet wel zorgen voor een ruimte waar deze pauze kan worden genoten. En die ruimte moet aan allerlei eisen voldoen: Er moet voldoende verwarming zijn, voldoende ventilatie, er moet regelmatig schoongemaakt worden, etc. En de meeste depots voldoen niet aan deze eisen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_213692035
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 15:18 schreef wbwb het volgende:
Hier schijnt de teamleider, sorry, logistiek coach nu allemaal heel strak te letten op de looptijden. Onder andere meelopen met postbezorgers om te kijken hoe ze het doen, postbezorgers die veel geplust hebben nabellen om te vragen waarom ze zo lang erover deden, etc. Eigenlijk belachelijk en triest. Dat heb ik in de ruim 5 jaar die ik bij PostNL gewerkt had ook echt nog nooit meegemaakt.

---

Kunnen we zelf niet een veel betere postdienst beginnen? Zo moeilijk kan het nooit zijn om dat beter te doen dan PostNL.
ja straks doen ze weer huillie dat er 100en zakken blijven liggen.
de laatste zin,de investeringen zijn zo verschrikkelijk hoog,dat je wel 200 per brief moet vragen :) let wel de totale
inzet van de initiatiefnemers is onbetaalbaar(emotie/gevoel).
pi_213692083
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 15:44 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Die 5,5 uur max per dag is afgesproken met de OR, en heeft volgens mij te maken met wettelijke pauzetijden. Als je meer dan 5,5 uur per dag werkt, dan heb je recht op minimaal 30 minuten pauze. Overigens heb je geen wettelijk recht op doorbetaling van de pauze, tenzij in je CAO iets anders staat. Maar, nu komt het: Op het moment dat jij recht hebt op pauze moet de werkgever volgens de Arbowet wel zorgen voor een ruimte waar deze pauze kan worden genoten. En die ruimte moet aan allerlei eisen voldoen: Er moet voldoende verwarming zijn, voldoende ventilatie, er moet regelmatig schoongemaakt worden, etc. En de meeste depots voldoen niet aan deze eisen.
ja die 5,5 is echt om de kosten te drukken,ik hoop dat er ooit nog wat gaat veranderen,want na 22jr ellende moeten ze nu toch eens inzien,dat het een totaal mislukt verhaal is.
  zondag 26 mei 2024 @ 16:12:52 #250
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_213692084
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2024 15:18 schreef wbwb het volgende:
Hier schijnt de teamleider, sorry, logistiek coach nu allemaal heel strak te letten op de looptijden. Onder andere meelopen met postbezorgers om te kijken hoe ze het doen, postbezorgers die veel geplust hebben nabellen om te vragen waarom ze zo lang erover deden, etc. Eigenlijk belachelijk en triest. Dat heb ik in de ruim 5 jaar die ik bij PostNL gewerkt had ook echt nog nooit meegemaakt.

---

Kunnen we zelf niet een veel betere postdienst beginnen? Zo moeilijk kan het nooit zijn om dat beter te doen dan PostNL.
Als ze dat hier gaan doen gaat die Logistiek Coach er (meer dan een) dagtaak aan krijgen. Ik durf te stellen dat van de circa 80 man op mijn depot vrijwel iedereen structureel moet plussen op de piekdagen, en dan praat je al snel over 25% plussen of meer.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')