abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213174682

Over contrasten gesproken

Ik kwam er vandaag achter dat de 'King James' bijbelversie waar alle conservatief christenen mee lopen te zwaaien als een soort geijkte Bijbel tot stand is gekomen onder de supervisie van een van de weinig bekende homoseksuele koningen die Engeland ooit gehad heeft.

https://en.m.wikipedia.or(...)ps_of_James_VI_and_I

From the age of thirteen until his death, the life of King James VI of Scotland and I of England (1566–1625) was characterised by close relationships with a series of male favourites.

Portraits of James and his favourites, L to R: James VI & I, Esme Stewart, Robert Carr, George Villiers.

The influence James' favourites had on politics, and the resentment at the wealth they acquired, became major political issues during his reign. The extent to which the King's relationships with the men were sexual was a topic of bawdy contemporary speculation.

James VI and I certainly enjoyed the company of handsome young men, sometimes shared his bed with his favourites and was often passionate in his expressions of love for them.[1] James was married to Anne of Denmark, with whom he fathered eight children. He railed fiercely against sodomy.[2]: 1073 

Most historians and commentators today affirm that, given the evidence, James's relationships with some or all of his favourites clearly were sexual. Others regard the evidence as more ambiguous, and needing to be understood in terms of 17th century forms of masculinity which were very different to today's.

The question of James' sexuality might be considered of only prurient interest, and certainly less important than the political consequences of the power and status he granted his favourites.[3] However, particularly since the late 20th century, historical analysis and commentary on James's personal life has raised important questions about how early modern same-sex relationships (whether sexual or friendship-based) were structured and understood, and the extent to which modern categories of sexuality can be applied to historical figures.

Misschien kan er een speciale regenboogeditie voor predikers worden uitgegeven op een jubileumdag.
  vrijdag 12 april 2024 @ 00:28:12 #2
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_213175804
Leuk, ik wist dit niet. Ik associeer homoseksualiteit in het christendom toch meer met het katholicisme (Reve, Baldwin, Proust, Wilde).
verwijder dit account.
pi_213177093
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2024 00:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
Leuk, ik wist dit niet. Ik associeer homoseksualiteit in het christendom toch meer met het katholicisme (Reve, Baldwin, Proust, Wilde).
Geinige is dat degenen die de King James Bijbel promoten helemaal niets van homoseksualiteit moeten hebben. Het is ook echt een bijbel die past bij o.a. degenen die er vanuit gaan dat de wereld 2000 - 4000 jaar oud is. :)
  vrijdag 12 april 2024 @ 09:56:34 #4
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_213177286
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:35 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Geinige is dat degenen die de King James Bijbel promoten helemaal niets van homoseksualiteit moeten hebben. Het is ook echt een bijbel die past bij o.a. degenen die er vanuit gaan dat de wereld 2000 - 4000 jaar oud is. :)
Wel een mooie, literaire vertaling vind ik zelf.
verwijder dit account.
pi_213177313
Jezus was zelf een homo, met die discipelen van hem.
pi_213177459
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:58 schreef Libertarisch het volgende:
quote:
Een van hen, de leerling van wie Jezus veel hield, lag naast hem aan tafel aan,
Johannes 13:23

quote:
Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder: ‘Dat is uw zoon,’
Johannes 19:26

quote:
De leerling van wie Jezus hield zei tegen Petrus: ‘Het is de Heer!’ Zodra Simon Petrus dat hoorde, schortte hij zijn bovenkleed op – meer had hij niet aan – en sprong in het water.
Johannes 21:7

quote:
Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’
en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen.
Johannes 21:16-17
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 12 april 2024 @ 10:20:01 #7
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_213177552
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 10:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Beetje flauw, vind je niet? Hou je van je moeder, van je vader?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_213177616
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 10:20 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Het ligt er wel erg dik bovenop hoor.
pi_213177941
quote:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
King James en Jezus lijken wat gemeen te hebben.
pi_213178075
Ook dit eerder geplaatste citaat
Most historians and commentators today affirm that, given the evidence, James's relationships with some or all of his favourites clearly were sexual. Others regard the evidence as more ambiguous, and needing to be understood in terms of 17th century forms of masculinity which were very different to today's.

Eenzelfde werd geschreven over Jezus z'n relatie met z'n favoriet

Suuuuuuuuuuure.. :P

Een andere tijdsvorm en standaarden in mannelijkheid dan vandaag de dag.. nou als we Henry VIII ernaast houden als ander uiterste, dan weten we prima waar het verschil ligt.

Gerard Reve was in die logica ook geen homoseksueel (geen problemen mee) , dat was een ander vertoon van mannelijkheid in de vorige eeuw.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 12-04-2024 13:21:53 ]
pi_213178622
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 10:20 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
De specifieke schrijfwijze lijkt wel degelijk te duiden op een specifieke 'speciale' liefde, die wat verdergaat dan je loyaliteit aan een vader/moeder..

De (institutionele) Kerk heeft dit ook vaak opgepikt en gelovigen aangeduid dat men een bijna lichamelijke liefde voor jezus moest voelen en er zijn genoeg priesters die dit ook zeer letterlijk genomen hebben en als motivatie voor sexuele handelingen met gelovigen genomen...

in die zin kun je best argumenteren dat de misbruik-schandalen die in heel veel institutionele kerken spelen (zowel katholieke als evangelische/protestante) niet zomaar toevallig zijn, maar samenhangen met een zeer structurele denkwijze.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213179514
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 12:01 schreef RM-rf het volgende:

[..]
De specifieke schrijfwijze lijkt wel degelijk te duiden op een specifieke 'speciale' liefde, die wat verdergaat dan je loyaliteit aan een vader/moeder..

De (institutionele) Kerk heeft dit ook vaak opgepikt en gelovigen aangeduid dat men een bijna lichamelijke liefde voor jezus moest voelen en er zijn genoeg priesters die dit ook zeer letterlijk genomen hebben en als motivatie voor sexuele handelingen met gelovigen genomen...

in die zin kun je best argumenteren dat de misbruik-schandalen die in heel veel institutionele kerken spelen (zowel katholieke als evangelische/protestante) niet zomaar toevallig zijn, maar samenhangen met een zeer structurele denkwijze.
Waar ik nu met deze schandalen ook wel een vraagteken bij zet is of men in King James een soort figuur zag met overeenkomsten met Jezus in die tijd. Hij had ook wel zijn "favorieten" (zie de afbeelding), dat daarom die King James Bijbel zo'n belangrijke editie is geworden voor de conservatieven.

Dat van Jezus zet het 'celibaat leven' ook weer in een andere context. Als de messias zelf homoseksueel was, dan is het wel logisch dat mannen met mannen het klooster induiken en geen vrouwen behagen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 12-04-2024 13:25:34 ]
  vrijdag 12 april 2024 @ 13:19:45 #13
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_213179569
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 12:01 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik was hier niet van op de hoogte, ga me er eens in verdiepen. Wel interessante materie. ^O^
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_213184490
Sorry maar wat een onzinnig topic.

Wat is je doel nu precies: de King James-bijbel of mensen die hem aanhangen te kakken zetten omdat degene die de opdracht heeft gegeven om die vertaling te maken er homoseksuele gevoelens en/of relaties op nahield?

Als dit al waar is (wat door velen ook wordt betwijfeld, hard bewijs is er niet), wat laat dat dan zien? Dat God blijkbaar zelfs een homoseksueel kan gebruiken om de meest invloedrijke bijbelvertaling uit de geschiedenis tot stand te brengen. Als dat geen voorbeeld van genade voor zondaars is, en dat God werkelijk soeverein is, weet ik het ook niet.

Verder bevat dit topic geen enkele levensbeschouwelijke waarde. Het is een zielige poging om een groep mensen aan te vallen waar je duidelijk minachting voor hebt. Volgens mij zijn andere subfora daar beter geschikt voor, zoals ONZ.
  vrijdag 12 april 2024 @ 21:18:05 #15
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_213184754
Als God tegen homoseksualiteit was had Hij niet zoveel mooie jongens gemaakt.
verwijder dit account.
pi_213187408
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2024 21:18 schreef CharlesKinbote het volgende:
Als God tegen homoseksualiteit was had Hij niet zoveel mooie jongens gemaakt.
Mannen zijn lelijk maar sterk, vrouwen zijn mooi maar zwak.

:7
pi_213188097
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sorry maar wat een onzinnig topic.

Wat is je doel nu precies: de King James-bijbel of mensen die hem aanhangen te kakken zetten omdat degene die de opdracht heeft gegeven om die vertaling te maken er homoseksuele gevoelens en/of relaties op nahield?
Waarom is dat precies “te kakken zetten”? Leg dat eens uit.

quote:
Als dit al waar is (wat door velen ook wordt betwijfeld, hard bewijs is er niet)
Er is ook geen hard bewijs voor bijbelteksten. Maar je kunt met King James en Gerard Reve redelijk vaststellen dat ze van de mannenliefde waren. En wat had je verwacht dan? Een foto, een schilderij met actie? Een gevonden condoom met dna?

quote:
En wat laat dat dan zien? Dat God blijkbaar zelfs een homoseksueel kan gebruiken om de meest invloedrijke bijbelvertaling uit de geschiedenis tot stand te brengen. Als dat geen voorbeeld van genade voor zondaars is, en dat God werkelijk soeverein is, weet ik het ook niet.
Het is dus wel waar?
pi_213188715
Ik vind het heel bijzonder dat er in een bijbelprofetie topic vrije interpretaties mogen worden uitgevoerd. Maar dat de poetsdoek erbij komt als Jezus z’n liefdesleven wordt beschouwd.

En diezelfde poetsdoek er zélfs krampachtig bijkomt als het om het liefdesleven van King James gaat en z’n bijbel. Blijkbaar is dat gegeven meer een aanval op de conservatieven die homoseksualiteit verketteren, dan dat er een positief signaal inzit voor de lgtb+ in relatie met het Christelijke geloof en de mannenbroederschap.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 13-04-2024 11:00:16 ]
pi_213189010
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 09:58 schreef Libertarisch het volgende:
quote:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Joh11: 35 "Jezus weende" bij het graf van Lazarus. Jezus kwam daar veel over de vloer. Werd gedaan alsof dat voor de zussen van Lazarus was (Maria en Martha), maar ik denk dat het om Lazarus ging en jezus zijn vriend was. Niet voor niets weende jezus om zijn dood en heeft ie 'm opgewekt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213189059
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 10:52 schreef blomke het volgende:
Joh11: 35
Het was Jezus maar om één ding te doen met Lazarus: homoseks.

:P
pi_213189206
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 10:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het was Jezus maar om één ding te doen met Lazarus: homoseks.

:P
Ik kan me wel voorstellen dat er een cultus komt rondom iemand uit die hoek. Juist omdat iemand in die hoek vaak veel toleranter is op bepaalde gebieden en geen bedreiging is voor heteromannen. Daarbuiten hangt er vaak een gedoogd “mysterie” rondom zo iemand. Zie een Ali die alles al in de doofpot wil

Het is niet voor niets dat een heteroman een vriendschap toestaat van een man en zijn vrouw , als die man geen hetero is. Het heeft iets ontwapenends. Ook King James leek met zijn levensstijl weg te komen (ook een koning, misschien juist daarom wel). Een hetero is meestal niet van de onvolwaarlijke liefde voor iedereen en vrij tribaal. In het oude testament zitten duidelijk invloeden van hetero’s geschreven die dit tribale onderstrepen. Mozes was nogal van het straffen van vrouwen en bezit van vrouwen. Jezus staat daar haaks op. Het lijkt plausibel dat de ommezwaai van het nieuwe testament en het prediken van onvoorwaarlijke liefde van een homoseksueel kwam.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 13-04-2024 11:18:02 ]
pi_213189302
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 11:12 schreef Beathoven het volgende:

Een hetero is meestal niet van de onvolwaarlijke liefde voor iedereen en vrij tribaal. In het oude testament zitten duidelijk invloeden van hetero’s geschreven die dit tribale onderstrepen. Mozes was nogal van het straffen van vrouwen en bezit van vrouwen. Jezus staat daar haaks op. Het lijkt plausibel dat de ommezwaai van het nieuwe testament en het prediken van onvoorwaarlijke liefde van een homoseksueel kwam.
Ja, ''je andere wang toekeren'' is niet iets wat een gezonde heteroman zou zeggen. Dat MOET van een homo zijn gekomen.
pi_213190520
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 09:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Waarom is dat precies “te kakken zetten”? Leg dat eens uit.
Waar is het je anders om te doen? Stel dat het waar is. Welke conclusies moeten we daar dan volgens jou aan verbinden?

quote:
Er is ook geen hard bewijs voor bijbelteksten. Maar je kunt met King James en Gerard Reve redelijk vaststellen dat ze van de mannenliefde waren. En wat had je verwacht dan? Een foto, een schilderij met actie? Een gevonden condoom met dna?
Wat bedoel het met 'hard bewijs voor bijbelteksten'? Niets in de bijbel is geverifieerd? Niets ois op waarheid gebaseerd?

quote:
Het is dus wel waar?
Ik verwacht niks, ik stel alleen vast dat er geen hard bewijs is. En of het waar is weet ik dus niet. Daarom zie ik het nut niet in van dit topic. Het zou ook beter zijn als je de argumenten tegen zou belichten.
pi_213190550
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 11:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik kan me wel voorstellen dat er een cultus komt rondom iemand uit die hoek. Juist omdat iemand in die hoek vaak veel toleranter is op bepaalde gebieden en geen bedreiging is voor heteromannen. Daarbuiten hangt er vaak een gedoogd “mysterie” rondom zo iemand. Zie een Ali die alles al in de doofpot wil

Het is niet voor niets dat een heteroman een vriendschap toestaat van een man en zijn vrouw , als die man geen hetero is. Het heeft iets ontwapenends. Ook King James leek met zijn levensstijl weg te komen (ook een koning, misschien juist daarom wel). Een hetero is meestal niet van de onvolwaarlijke liefde voor iedereen en vrij tribaal. In het oude testament zitten duidelijk invloeden van hetero’s geschreven die dit tribale onderstrepen. Mozes was nogal van het straffen van vrouwen en bezit van vrouwen. Jezus staat daar haaks op. Het lijkt plausibel dat de ommezwaai van het nieuwe testament en het prediken van onvoorwaarlijke liefde van een homoseksueel kwam.
Ik wil niks in de doofpot, maar wees nou even serieus, dit is toch geen levensbeschouwelijk topic? Meer roddel en achterklap en wilde speculaties.

Jezus' liefdesleven, daar is al helemaal niks over geschreven. Dat soort wilde interpretaties over Lazarus en Johannes kan ik gewoon niet serieus nemen. Mozes had trouwens een Ethiopische vrouw.
pi_213191158
De oudste gevonden aantekeningen over de wetenschap dat met seksuele losbandigheid venerische ziektes worden verspreid stammen uit Egypte van zo'n 3500 jaar terug. Uit dezelfde regio stamt de christelijk Joodse bijbel die als handleiding voor leefregels in de stedelijke samenleving met grote waarschijnlijkheid om dezelfde reden seksuele losbandigheid afkeurt en als hoofdzonde betiteld. En dit gaat dan niet alleen over homoseksualiteit in het bijzonder maar over de overkoepelende term Sodomie. En dit betreft elke vorm van niet productieve seksuele handeling werd als tegennatuurlijk omschreven, masturbatie, oraal, anaal, dildo, bestialiteit en homoseksualiteit etc. Het idee is natuurlijk dat wie zich hieraan vergrijpt, bind de kat op het spek en dit onbeperkt toestaan leidt met alle gevolgen van dien naar ongecontroleerde losbandigheid en onreinheid van de grotere samenleving. Vandaar dan ook de Sodomierepressie vanuit het (kerkelijke) gezag. Maagdelijkheid staat hier dan ook synoniem voor de garantie van reinheid en gezondheid.

Maar seksualiteit en ook homoseksualiteit is nu eenmaal iets menselijks en iets natuurlijks, is er altijd geweest en zal er altijd blijven. Dus ook al was er deze zogenaamde leefregel, hoofdzonde om kracht bij te zetten, werd het afwijken hiervan met name homoseksualiteit, omdat het dweilen met de kraan open is, veelal oogluikend toegestaan zolang het maar niet aan de grote klok werd gehangen en het stilzwijgend binnen de privé sfeer houd.

Zo kende men zelfs in de Joodse samenleving ten tijde van het oude testament het schandknaapje of de "kadeesj" de mannelijke tempelprostituee.

https://www.christipedia.nl/wiki/Schandjongen

Ten tijde van Koning James bestonden deze knaapjes nog steeds, hij had ze ter beschikking en al zijn ridders ook, de officiële titel was Page of Schildknaap, maar waren tevens ook wanneer het zo uitkomt, ver van huis in de avonduurtjes de Schandknaap en dit werd algemeen geaccepteerd zolang voorzichtigheid was geboden.

Niet voor niets dat tot de dag van vandaag de meerderheid van de priesters in het Vaticaan en daarbuiten in het geniep homoseksueel zijn.

Dit is blijkbaar altijd zo geweest, altijd oogluikend getolereerd en zal altijd zo blijven.

Systematische sodomie vervolgingen vond dan ook het meest plaats ten tijde van sociale onrusten. Dan had het gezag gewoon even een zondebok en bliksemafleider nodig om de schuld van al dit duivels aan o.a. de sodomieten toe te schuiven en ze publiekelijk aan de schandpaal te hangen.

Enkele historische gevalletjes uit ons middeleeuws Nederland.
Het Sodom van het Noorden.

Sodomie in het vroegmoderne Gent herbekeken

Een andere leuke trivia over hoe ver men vroeger ging met sodomierepressie is van de Italiaanse arts Girolamo Fracastoro 15de eeuw. Hij verzon in een van zijn werken een mythologische koning die bevriend was met een schaapsherder Syfilis genoemd. Uiteraard met een knipoog naar sodomie is hieruit de onder het volk lang geloofde legende ontstaan dat de ziekte verspreid door en vernoemd is naar een homofiele geitenneuker. Maar is compleet uit de duim gezogen. Hoewel dit wel de etymologie is van de naam van de ziekte.

Het doel heiligt de middelen... O+

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 13-04-2024 18:25:53 ]
pi_213195646
@Beathoven, heb je weleens de Bijbel gelezen? Ik bedoel niet wat verzen hier en daar, maar echt gelezen van kaft tot kaft of i.i.g. boeken daarin?
pi_213197949
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 20:44 schreef Antideeltje- het volgende:
@:Beathoven, heb je weleens de Bijbel gelezen? Ik bedoel niet wat verzen hier en daar, maar echt gelezen van kaft tot kaft of i.i.g. boeken daarin?
Weleens over gehad in een topic dat aansloot.

Graag ontopic gaan hier.
pi_213198979
Beathoven, weet je eigenlijk wel dat King James zelf helemaal niet betrokken was bij het vertalen van de King James bijbel? Je noemt het 'zijn bijbel' maar het is niet alsof hij hem zelf heeft vertaald.
pi_213199009
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus' liefdesleven, daar is al helemaal niks over geschreven.
Hoe vaak wordt er niet geschreven over "liefde" en "jezus"? Vrijwel altijd gaat het dan over mannen in casu discipelen. Bovendien was het heel ongewoon als je ongetrouwd was in die tijd.

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mozes had trouwens een Ethiopische vrouw.
Wat heeft dat er nou mee te maken? Slaat als een tang op een varken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213199034
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 23:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe vaak wordt er niet geschreven over "liefde" en "jezus"? Vrijwel altijd gaat het dan over mannen. Bovendien was het heel ongewoon als je ongetrouwd was in die tijd.
[..]
Wat heeft dat er nou mee te maken? Slaat als een tang op een varken.
Ik heb liefde voor dieren. Dat betekent niet dat ik aan bestialiteit doe.

Men had het over Mozes die 'graag vrouwen strafte' of iets dergelijks. Geen idee waar dat vandaan komt maar Mozes was dus gewoon getrouwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')