BRONquote:Bibliotheken Osdorp en Slotermeer enkel nog open voor leden vanwege onrust en overlast: ‘Blijf met jullie handen af van onze medewerkers’
OBA Osdorp en OBA Slotermeer zijn tijdelijk geen openbare bibliotheken meer, maar enkel nog toegankelijk voor leden. De oorzaak: overlast gevende jongeren. Medewerkers van de bibliotheken voelen zich onveilig.
De OBA besloot op 27 maart om tijdelijk alleen leden toegang te verlenen wegens overlast. Stadsdeelvoorzitter Emre Ünver lichtte het dinsdag iets toe tijdens de stadsdeelcommissie: “Directe aanleiding is een incident in Osdorp, maar op beide locaties was al sprake van onrust en overlast, waardoor medewerkers zich onveilig voelen.”
Een woordvoerder van de OBA legt uit dat het gaat om sociale intimidatie en lawaai schoppen: “De laatste weken veroorzaakt een kleine groep jongeren in OBA Osdorp onrust, waardoor ze anderen zeer tot last zijn. Bovendien zijn ze niet aanspreekbaar op dit verstorende gedrag. Daarom zien we ons genoodzaakt tot het nemen van deze restrictiemaatregelen.”
Tot 14 april zullen de bibliotheken alleen toegankelijk zijn voor leden, deelnemers van activiteiten of als bezoeker van de Studiezalen. De woordvoerder van OBA zegt de situatie in de gaten te houden en indien nodig de maatregelen te zullen verlengen.
‘Uit de anonimiteit’
In de tussentijd worden ook andere veiligheidsmaatregelen in de bibliotheken genomen. De beveiliging is opgeschaald, zodat iedereen de bibliotheek weer als een fijne en veilige omgeving kan ervaren.
Per jaar?quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:21 schreef thedeedster het volgende:
OBA, stelletje afzetters. Kwam er onlangs achter dat ik nog maar 20 boeken mag lenen met mijn standaard abonnement. Het waren er ooit 50.
Ik vertik het om dan maar een duurder abonnement te nemen. Dan koop ik maar wat meer boeken.
Ja, per jaar.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Hatseflats22 op 09-04-2024 22:32:27 ]
Wat bizar. Een beperking hoeveel boeken je per keer mag lenen is zeer terecht, maar een beperking in het aantal boeken per jaar, en dan ook het aantal op 20 leggen is echt belachelijk.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:21 schreef thedeedster het volgende:
OBA, stelletje afzetters. Kwam er onlangs achter dat ik nog maar 20 boeken mag lenen met mijn standaard abonnement. Het waren er ooit 50.
Ik vertik het om dan maar een duurder abonnement te nemen. Dan koop ik maar wat meer boeken.
In een ander artikel werd gesproken over 'jongeren'.quote:
Wel vrij merkwaardig dat deze lui de bieb kiezen als hangplek. Het zullen geen jongeren zijn waarvan de overlast voorkomt uit een niet te beteugelen enthousiasme na het lezen van Spinoza en Kant, zullen we maar zeggen.quote:Op woensdag 10 april 2024 09:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een ander artikel werd gesproken over 'jongeren'.
Dan weten we het wel weer. Zullen geen Peter en Michael geweest zijn.
Zwembaden, schoolpleinen, voetbalveldjes, stranden, kermissen, complete buurten en nu dus bibliotheken.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:15 schreef Cupfighter het volgende:
Na de zwembaden nu dus de bibliotheken
Eindelijk.quote:Op woensdag 10 april 2024 09:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In een ander artikel werd gesproken over 'jongeren'.
Dan weten we het wel weer. Zullen geen Peter en Michael geweest zijn.
Kringloop is hier geweldig. Voor een Euro het Diner gekocht. En ook Gijp en Kieft b.v.quote:Op dinsdag 9 april 2024 22:21 schreef thedeedster het volgende:
quote:Op woensdag 10 april 2024 12:24 schreef junkiesietze het volgende:
Ga je als jongere in een bieb chillendat is wel gangster as fuck
quote:Bibliotheken worstelen met overlast, 'steeds meer mensen weten ons te vinden'
https://nos.nl/l/2516407
De reden: jongeren beledigen en bespugen het personeel, en gooien met boeken en koffie, zo vertellen medewerkers en bezoekers aan NH Nieuws. "Eentje reed gewoon met zijn fatbike de bibliotheek in."
De bibliotheken hadden al een beveiliger in dienst om dit soort gedrag tegen te gaan, zo vertelt een woordvoerder van de Openbare Bibliotheek Amsterdam, maar "dat blijkt in de praktijk niet genoeg indruk te maken."
Baldadige en agressieve jongeren zijn zeker niet de enigen die problemen veroorzaken, zegt Gravesteijn. Ook dakloze en verwarde mensen geven soms overlast, "en mensen met een slokje te veel op."
Cijfers ontbreken, zegt hij, maar je ziet bredere maatschappelijke problemen duidelijk terugkomen in de openbare bibliotheken. "Het verdwijnen van buurtwerk, de verschraling van de ggz. De bibliotheek is natuurlijk een spiegel van de samenleving. Dat is inherent aan een publieke ruimte."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |