Bron: https://www.nu.nl/economi(...)m-rond-te-komen.htmlquote:Een derde van de Nederlanders kan de eindjes met moeite aan elkaar knopen. Ook blijkt dat de problemen bij kwetsbare groepen zich opstapelen, merkt budgetinstituut Nibud.
Die constateert allereerst dat er wel verbetering zit in de financiële situatie van Nederlanders. Het aandeel huishoudens dat makkelijk rondkomt, is de afgelopen vijf jaar gestegen van 34 naar 42 procent. En het aandeel Nederlanders dat het financieel lastig heeft, is gedaald.
Toch heeft nog altijd een derde van de huishoudens moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat geldt voor ruim 2,7 miljoen huishoudens. Vooral huurders, jongeren en mensen met een laag of wisselend inkomen zitten in de problemen.
Deze groepen hebben bovengemiddeld vaak moeite met het betalen van hun rekeningen en hebben in veel gevallen amper reserves om tegenvallers op te vangen. Zo heeft 80 procent van de kwetsbare Nederlanders moeite om de boodschappen te betalen.
Veel Nederlanders hebben nauwelijks spaargeld
Uit het onderzoek blijkt ook dat 41 procent van de Nederlanders minder dan 10 procent van het inkomen spaart. Ook hier gaat het veelal om jongeren, huurders en mensen met een wisselend inkomen.
Een op de vijf Nederlanders heeft minder dan 1.000 euro spaargeld. Sommigen hebben zelfs helemaal geen reserves. "Deze huishoudens kunnen een tegenslag niet of maar heel moeilijk opvangen. Dat maakt hen financieel zeer kwetsbaar."
Volgens het Nibud kunnen toeslagen, zoals de huur- en zorgtoeslag, deze huishoudens helpen. Maar het is niet altijd meteen duidelijk waar ze recht op hebben. "Het is vaak echt een puzzel: wanneer heb ik waar recht op?", stelt directeur Arjan Vliegenthart.
De afhankelijkheid van toeslagen is toegenomen en het stelsel is te ingewikkeld en ontoegankelijk. "De onzekerheid die dat met zich meebrengt, moet worden opgelost door via inkomensbescherming niet achteraf, maar vóóraf zekerheid te bieden. Dat geeft grip op je geld en op je leven."
Huis verduurzamen lukt vaak niet
Verder meldt het Nibud dat kwetsbare huishoudens weinig mogelijkheden hebben om hun woning te verduurzamen. Een op de tien Nederlanders heeft geen geld om een huis energiezuiniger te maken. Bij veel anderen speelt het probleem dat ze afhankelijk zijn van de verhuurder.
"Alleen een eerlijke energietransitie heeft volgens ons kans van slagen", zegt Vliegenthart. "Dat wil zeggen dat de energietransitie voor iedereen mogelijk moet zijn. En dat het niet zo moet zijn dat de kwetsbaarste huishoudens het laatst aan de beurt zijn of zelfs helemaal niet mee kunnen komen."
De toon is gezet met een onzinnige oneliner.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:39 schreef Scorpie het volgende:
Niet zo gek aangezien mensen tegenwoordig slecht met geld om kunnen gaan en altijd maar de nieuwste shit willen hebben, inclusief dikke huizen met alles aangekleed zoals hun favo social influencer ook heeft.
Echt hè.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:08 schreef Harvest89 het volgende:
Toen ik zag dat het topic was geopend door @:CoolGuy wist ik al dat hij kritiek zou geven op die desbetreffende huishoudens.
Dat 42 procent van de huishoudens gemakkelijk rond kan komen, is niet genoeg hè, die luxe moet 100 procent van de huishoudens hebben.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:58 schreef Digi2 het volgende:
Dat 1/3 van de Nederlanders heeft moeite rond te komen, verbaast mij niet door de hoge inflatie van afgelopen jaren.Veel werknemers hebben hoge looneisen gesteld om dat te compenseren, maar lang niet iedereen kon daarvan profiteren, het aandeel huishoudens dat gemakkelijk rond kan komen, is de afgelopen vijf jaar gestegen van 34 naar 42 procent. Dat is dan wel weer positief.
Sommige mensen zijn onverzadigbaar, dus daar kan je als weldenkend mens maar beter niet vanuit gaan imo.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat 42 procent van de huishoudens gemakkelijk rond kan komen, is niet genoeg hè, die luxe moet 100 procent van de huishoudens hebben.
quote:Een op de vijf Nederlanders heeft minder dan 1.000 euro spaargeld.
Ik ken nogal wat mensen waarbij het geld in hun zakken brandt en daarom verbaast mij dat niets, dat ze niet of nauwelijks sparen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
De vaste lasten hakken er stevig in ja, dat merken we allemaal. Maar toch lukt het me nog steeds om een goed deel van m'n salaris te sparen. Dit vind ik wel echt zorgwekkend hoor:
[..]
Oké, maar minder dan 1000¤ aan reserves hebben vind ik dan nog van een ander kaliber. Bedoel je kunt ook 50¤ per maand sparen en dan bouw je ook langzaam iets op voor dat potje. Wil dus zeggen dat heel veel huishoudens structureel meer uitgeven dan dat er maandelijks binnen komt of dus amper tot niets overhouden iedere maand om opzij te zetten?quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ken nogal wat mensen waarbij het geld in hun zakken brand en daarom verbaast mij dat niets, dat ze niet of nauwelijks sparen.
Als het maar genoeg is hè, dus luxe is daarbij niet per se nodig.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat 42 procent van de huishoudens gemakkelijk rond kan komen, is niet genoeg hè, die luxe moet 100 procent van de huishoudens hebben.
Ze houden te weinig reserve aan voor onvoorziene kosten, een financieel beheerder kan dan nodig zijn. Omdat anders de reserve te gemakkelijk aan andere zaken wordt uitgegeven.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Oké, maar minder dan 1000¤ aan reserves hebben vind ik dan nog van een ander kaliber. Bedoel je kunt ook 50¤ per maand sparen en dan bouw je ook langzaam iets op voor dat potje. Wil dus zeggen dat heel veel huishoudens structureel meer uitgeven dan dat er maandelijks binnen komt?
Het sociaal stelsel hier is nog steeds erg ruimhartig , ik woon ertussen en heb direct te maken met 'minima'. Roken hakt er hard in bij deze mensen omdat die vaak roken en stevig ook. De laatste accijnsverhoging hakt er daar stevig in.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:33 schreef GGMM het volgende:
Meestal precies dezelfde mensen die niet bereid zijn om hun sigaretje op te geven of niet bereid zijn kleiner te gaan leven, of niet de nieuwste iphone aan te schaffen. Je maakt mij niet wijs dat 1 op de 3 huishoudens niet rond kán komen.
Jammer dat zo weinig mensen echt met geld om kunnen gaan, zo krijg je steeds meer dat mensen die dat wel kunnen al snel neerkijken op de groep die het lastig heeft. Terwijl er ook vast mensen tussen zitten die het echt moeilijk hebben.
Derhalve zijn dit soort berichten ook echt zorgwekkend:quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:39 schreef Scorpie het volgende:
Niet zo gek aangezien mensen tegenwoordig slecht met geld om kunnen gaan en altijd maar de nieuwste shit willen hebben, inclusief dikke huizen met alles aangekleed zoals hun favo social influencer ook heeft.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-massaal-afbetalappsquote:Minderjarigen maken massaal gebruik van afbetaalapps zoals Klarna en Riverty. In heel 2023 telde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bijna 600.000 transacties via bankrekeningen van minderjarigen die te linken zijn aan afbetaalapps. “Minderjarigen vormen een uiterst kwetsbare doelgroep.”
Een dieper analyse waar de schoen precies wringt zou ik erg op prijs stellen. Roken zal een belangrijke rol spelen vermoed ik op basis van eigen ontmoetingen met minima uit mijn directe omgeving.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:33 schreef Hexagon het volgende:
Ah het periodieke NIBUD-bericht zonder duidelijke diepgang over hoevaak dit welke oorzaak heeft. En waar iedereen naar hartelust weer zijn stokpaardjes op kan projecteren.
Als 58% van de huishoudens steeds het geld moet tellen of zij een product wel kan aanschaffen, is dat niet goed voor de lokale economie.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:35 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Als het maar genoeg is hè, dus luxe is daarbij niet per se nodig.![]()
Dat komt omdat ze allemaal op Amazon bestellen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Als 58% van de huishoudens steeds het geld moet tellen of zij een product wel kan aanschaffen, is dat niet goed voor de lokale economie.
Zo zwart/wit is het niet. Die 58% hoeft echt niet ieder dubbeltje om te draaien.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Als 58% van de huishoudens steeds het geld moet tellen of zij een product wel kan aanschaffen, is dat niet goed voor de lokale economie.
Dit zo'n beetje. Het zal gewoon een combinatie van factoren zijn. Ja, je hebt mensen die echt niet met geld om kunnen gaan en gebaat zouden zijn bij wat financiële hulp, maar dat de inflatie enorm hoog is en dat inkomens niet genoeg mee groeien (om maar wat te noemen) helpt ook niet bepaald mee.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:29 schreef Tomatenboer het volgende:
Krijgen natuurlijk weer een heel topic vol gejank over “eigen verantwoordelijkheid” en het niet goed prioriteiten kunnen stellen enzovoort.
Maar als 33% moeite heeft met rondkomen zit er iets structureels mis.
Het is te makkelijk altijd alles maar af te schuiven op de eigen schuld van mensen.
Het is natuurlijk makkelijk om dat vanuit een luxepositie te doen. Als je al voorzien bent van een misschien wel een goed inkomen, 95 zonnepanelen met warmtepomp, dikke bmw voor de deur is het natuurlijk makkelijk daarop neerkijken.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:08 schreef Harvest89 het volgende:
Toen ik zag dat het topic was geopend door @:CoolGuy wist ik al dat hij kritiek zou geven op die desbetreffende huishoudens.
Ik vraag me dan wel af waar de ouders zijn om dit mede onder controle te houden, ze te leren met geld om te gaan en te waarschuwen voor dergelijke afbetaalschema's.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:41 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Derhalve zijn dit soort berichten ook echt zorgwekkend:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-massaal-afbetalapps
Het irritante is dat je er niks mee kan. We weten nu dus niet of er veel Nederlanders zijn die verantwoord en stabiel leven en toch niet rond kunnen komen omdat de koopkracht te laag is. Als die er zijn moet je daar naar kijken bij die specifieke inkomensgroepen en hun levenssituatie.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een dieper analyse waar de schoen precies wringt zou ik erg op prijs stellen. Roken zal een belangrijke rol spelen vermoed ik op basis van eigen ontmoetingen met minima uit mijn directe omgeving.
Met de huidige huizenprijzen kun je het best blijven zitten waar je zit. Genoeg mensen die wel van een eengezinswoning naar appartement willen maar waar dat financieel helemaal niet interessant is. Soms gaan ze er dan zelfs op achteruit omdat de huizenprijzen zo enorm gestegen zijn.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:33 schreef GGMM het volgende:
Meestal precies dezelfde mensen die niet bereid zijn om hun sigaretje op te geven of niet bereid zijn kleiner te gaan leven, of niet de nieuwste iphone aan te schaffen. Je maakt mij niet wijs dat 1 op de 3 huishoudens niet rond kán komen.
Jammer dat zo weinig mensen echt met geld om kunnen gaan, zo krijg je steeds meer dat mensen die dat wel kunnen al snel neerkijken op de groep die het lastig heeft. Terwijl er ook vast mensen tussen zitten die het echt moeilijk hebben.
Sorry, maar dat 'tellen' doen zij zichzelf aan.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja.quote:Op dinsdag 9 april 2024 14:57 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het is natuurlijk makkelijk om dat vanuit een luxepositie te doen. Als je al voorzien bent van een misschien wel een goed inkomen, 95 zonnepanelen met warmtepomp, dikke bmw voor de deur is het natuurlijk makkelijk daarop neerkijken.
Sinds de laatste accijnsverhoging op rookwaren hoor ik menig minima hierover klagen en dat is een aanzienlijk %tage van de minima.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het irritante is dat je er niks mee kan. We weten nu dus niet of er veel Nederlanders zijn die verantwoord en stabiel leven en toch niet rond kunnen komen omdat de koopkracht te laag is. Als die er zijn moet je daar naar kijken bij die specifieke inkomensgroepen en hun levenssituatie.
Er zullen ook mensen zijn die niet rond kunnen komen omdat ze iets overkomen is zoals baanverlies, scheiding, ziekte etc.. Die mensen moeten ook geholpen worden. Maar die zijn niet geholpen met generieke koopkrachtmaatregelen.
Mensen die niet rond kunnen komen omdat ze teveel geld uitgeven en weigeren na te denken over de gevolgen hun uitgavenpatroon daar heb ik dan weer 0 medelijden mee. Die zoeken het zelf maar uit.
quote:Roken naar geslacht, leeftijd en inkomen
Roken komt meer voor bij mensen in de laagste inkomensklasse dan bij mensen in de hoogste inkomensklasse, dit geldt zowel voor mannen als vrouwen afzonderlijk.
Het percentage rokers neemt af als de inkomensklasse hoger wordt. Bij mannen in de leeftijdsgroep 45 tot en met 65 jaar rookt de laagste inkomensgroep drie keer zo vaak als de hoogste inkomensgroep (37,2% versus 12,4%).
Waarbij je je dan ook nog af kan vragen in welke tijd dat geld gespaard is. Tientallen jaren geleden waren veel zaken toch een stuk goedkoper; hoor in ieder geval van die generatie vaak dat het toentertijd veel makkelijker was om te sparen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja.
Van de andere kant kun je je dan ook afvragen hoe diegene aan al die dingen is gekomen. Heeft ie dat in de schoot geworpen gekregen of heeft ie daar hard voor gewerkt en gespaard?
Ligt er ook een beetje aan in wat voor huis je zit; welke stad; welke vaste lasten een must have zijn voor een bepaald gezin etc. Wij zitten hier zelf al rond de 3000 netto aan vaste lasten en we hebben nog niet eens kinderen. Zitten wel wat kosten bij die niet strikt noodzakelijk zijn, maar de meeste uitgaven die wij hebben zal zo'n gemiddeld gezin ook wel hebben.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:08 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe hoog schatten jullie de vaste lasten momenteel in voor een gezin met 1 of 2 opgroeiende kinderen?
2500-3000¤ netto per maand voor huur/hypotheek, boodschappen, verzekeringen, tv/internet, elektra/gas, vervoer?
Waarom moet er meteen een disclaimer op zitten als iemand het nu goed voor elkaar heeft? Dan heeft ie vast geluk gehad in een goedkopere tijd, verdient gewoon goed, etc. Je hoeft niet neer te kijken op mensen die het minder goed hebben, maar je hoeft ook niet per se af te dingen op iemand die het wel goed voor elkaar heeft.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarbij je je dan ook nog af kan vragen in welke tijd dat geld gespaard is. Tientallen jaren geleden waren veel zaken toch een stuk goedkoper; hoor in ieder geval van die generatie vaak dat het toentertijd veel makkelijker was om te sparen.
En je zal altijd mensen hebben die gewoon goed verdienen en hun zaakjes goed op orde hebben, maar het neerkijken op mensen die het minder goed hebben is nooit echt nuttig inderdaad. Voor geen enkele partij.
Jij mag een disclaimer/vraag stellen, maar als ik het doe is het meteen ''af dingen op iemand die het wel goed voor elkaar heeft''? Als we het hebben over hoe iemand aan zijn/haar spaargeld is gekomen is dat gewoon iets om mee te nemen; dat heeft niks te maken met het aanvallen van iemand die het beter heeft. Alleen maar props als je het goed voor elkaar hebt hoor.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom moet er meteen een disclaimer op zitten als iemand het nu goed voor elkaar heeft? Dan heeft ie vast geluk gehad in een goedkopere tijd, verdient gewoon goed, etc. Je hoeft niet neer te kijken op mensen die het minder goed hebben, maar je hoeft ook niet per se af te dingen op iemand die het wel goed voor elkaar heeft.
Jep, zo kochten wij ons huis bijna 6 jaar geleden voor minder dan 2 ton.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:26 schreef miss_sly het volgende:
Dan heeft ie vast geluk gehad in een goedkopere tijd
Nee, ons 'liberale' kabinet is de grootste invloed op veel mensen hun inkomen en uitgaven. De collectieve lastendruk is onder Rutte van 35 naar 40% gestegen, energie, woonlasten en mobiliteit hoef ik niet meer te noemen denk ik, voedselprijzen en het kwijtmaken van 25% van ieders spaargeld en pensioenen is ook te danken aan beleid.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:39 schreef Scorpie het volgende:
Wij kochten 6 jaar geleden ook een huis voor een interessante prijs, maar hebben ook huizen verkocht die onder water stonden.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jep, zo kochten wij ons huis bijna 6 jaar geleden voor minder dan 2 ton.
Dat was geen disclaimer. Er werd gesteld dat het lekker gemakkelijk oordelen is vanuit een luxepositie met van alles. Veel mensen die in een dergelijke luxepositie zitten, hebben daar gewoon ook zelf hard voor gewerkt en gespaard.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Jij mag een disclaimer/vraag stellen, maar als ik het doe is het meteen ''af dingen op iemand die het wel goed voor elkaar heeft''? Als we het hebben over hoe iemand aan zijn/haar spaargeld is gekomen is dat gewoon iets om mee te nemen; dat heeft niks te maken met het aanvallen van iemand die het beter heeft. Alleen maar props als je het goed voor elkaar hebt hoor.
Ja, er werd gesteld dat het gemakkelijk oordelen is vanuit een luxepositie. Waarbij jij (terecht) de noodzaak voelde om een onderscheid te maken tussen twee groepen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat was geen disclaimer. Er werd gesteld dat het lekker gemakkelijk oordelen is vanuit een luxepositie met van alles. Veel mensen die in een dergelijke luxepositie zitten, hebben daar gewoon ook zelf hard voor gewerkt en gespaard.
Daarop zijn ook de lonen en uitkeringen recentelijk flink aangepast.quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:36 schreef Cupfighter het volgende:
Logisch, ga maar eens boodschappen halen, prijzen zijn belachelijk hoog
Ja geweldig, jij zal er geen last van hebben dus dan heeft een ander er ook geen last van, zo kortzichtig, VVD toch?quote:Op dinsdag 9 april 2024 15:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Daarop zijn ook de lonen en uitkeringen recentelijk flink aangepast. En al zeker begin vorig jaar, en daarbij nota bene ook nog flinke energietoeslagen op de koop toe, me dunkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |