abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 augustus 2024 @ 13:00:06 #176
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_214832885
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 12:48 schreef Verida het volgende:
verwaarlozing omdat je niet 2 x per dag hun tanden poetst?

Ja! mag hopen dat het voor iedereen duidelijk is dat je dit 2 keer per dat hoort te doen als ouder.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 08:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Tandenpoetsen schijnt nogal een dingetje te zijn bij grote gezinnen, wat ik echt heel slecht vind. Kan je wel zeggen iets zeggen over dat de kwaliteit van tanden genetisch zijn en dat zal vast voor een deel ook wel zijn, maar het is gewoon slechte hygiëne, maar één keer per dag poetsen....
Maar ik denk niet dat het een grote gezinnen dingetje is ik denk dat het een probleem is wat bij heel veel ouders speelt.
pi_214832993
quote:
17s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 13:00 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]
Ja! mag hopen dat het voor iedereen duidelijk is dat je dit 2 keer per dat hoort te doen als ouder.
[..]
Maar ik denk niet dat het een grote gezinnen dingetje is ik denk dat het een probleem is wat bij heel veel ouders speelt.
Er zijn zoveel dingen die je "hoort te doen" als ouder.

en tanden poetsen, of leren tanden poetsen, valt daar misschien wel onder, Net zoals douchen en andere vormen van persoonlijke hygiene.
of niet snoepen, of geen junkfood eten enz. enz.
pi_214833182
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 12:48 schreef Verida het volgende:

[..]
verwaarlozing omdat je niet 2 x per dag hun tanden poetst?

ze poetsen sowieso 1 x per dag en de rest schiet er wel eens bij in. Ik denk persoonlijk dat dat zal gelden voor heel erg veel mensen in Nederland :D

Ik zie verder geen tekenen van verwaarlozing,
Ja, ik vind van wel. 2 x per dag poetsen is algemeen bekend en een goede hygiëne is gewoon een basisbehoefte. En als je als ouder zijnde bewust iets verzaakt waarvan je weet dat dit schade aan je kind kan geven, ja dat vind ik verwaarlozing.

Dan heb ik het over laksheid hè. Een keertje vergeten tandenpoetsen kan gebeuren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sunshine1982 op 29-08-2024 14:20:51 ]
  donderdag 29 augustus 2024 @ 17:12:59 #179
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_214834485
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 13:16 schreef Verida het volgende:

[..]

en tanden poetsen, of leren tanden poetsen, valt daar misschien wel onder, Net zoals douchen en andere vormen van persoonlijke hygiene.
Ja en dat niet doen is dus verwaarlozing, de dingen die je moet doen zijn niet zomaar de dingen die je moet doen.

En wij vergeten ook heus wel eens in de ochtend te poetsen maar 1 keer per dag is gewoon te weinig voor een goed gebit..
pi_214834517
Ik “vergeet” zo vaak savonds m’n tanden te poetsen.
pi_214836041
Dat naar huis lopen vanuit school met de familie cudogam en de rest van de kinderen van het feestje, geeft voor mij echt precies weer waarom ik daar niet zou willen wonen 🙈
pi_214836336
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 17:17 schreef amaranta het volgende:
ook verwaarlozing dan :9
  donderdag 29 augustus 2024 @ 20:24:38 #183
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214836753
Bij de familie Blom worden de kinderen 'omgekocht' met geld om klusjes te doen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 29 augustus 2024 @ 20:27:56 #184
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_214836799
quote:
15s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:24 schreef golfer het volgende:
Vraag me af hoe mama Blom de administratie bijhoudt. Hopelijk schrijven de kinderen werkorders.
pi_214838892
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 10:59 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Er was een paar jaar geleden ook een gezin (ik denk de Jelies) die hadden meer dan 20 gaatjes ofzo in het hele gezin. Als ik me goed herinner hoor, het is al even geleden, maar volgens mij was het gemiddeld 2 per persoon ofzo. Die waren er ook wel eerlijk over dat dat gewoon kwam door laksheid.
De Jelies voeden hun kinderen bijna met snoepgoed.
pi_214839491
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 01:02 schreef Latteanais het volgende:

[..]
De Jelies voeden hun kinderen bijna met snoepgoed.
En blikjes frisdrank.
Ik ben echt totaal niet anti suiker, maar bij de Jelies zit zelfs dat jongste meisje al aan de lollies en jonge kinderen veel aan blikjes fris.
Janneke heeft ook gewoon wel gezegd dat poetsen er weleens bij in schoot.
En dan toch nog beweren dat al die gaatjes komen door 'een slecht gebit waar ik niets aan kan doen'
Dat is écht flauwekul.
Er is toch niks mis met aangelengde limonade of gewoon water?!
pi_214839507
Petje af (shit waarom moet ik nu aan Iven denken...) voor de Cudoghams dat ze dat feestje van Oos vierden op hun flatje!
Heb zelf bijna 15 jaar op een flat gewoond en hield daarom de feestjes van mijn toen nog jonge kinderen echt elders. Gillend gek anders.

Vond Jazz trouwens superlief met zn broertjes en zusjes die langskwamen. Hij lijkt me sowieso echt een tof persoon.
pi_214839559
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 08:40 schreef Poppejans1.4 het volgende:
Petje af (shit waarom moet ik nu aan Iven denken...) voor de Cudoghams dat ze dat feestje van Oos vierden op hun flatje!
Heb zelf bijna 15 jaar op een flat gewoond en hield daarom de feestjes van mijn toen nog jonge kinderen echt elders. Gillend gek anders.

Vond Jazz trouwens superlief met zn broertjes en zusjes die langskwamen. Hij lijkt me sowieso echt een tof persoon.
Ik vond het niet zo tof dat hij bewust vlees had toegevoegd aan zijn bami.

dat hij ze wilde laten genieten van cola is nog tot daar aan toe, maar bewust vlees toevoegen terwijl ze thuis gewend zijn om vegan of vegetarisch te eten vond ik eigenlijk heel flauw.

En ik vind Oos een verwend, vervelend ventje :D
pi_214839640
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 08:48 schreef Verida het volgende:

[..]
Ik vond het niet zo tof dat hij bewust vlees had toegevoegd aan zijn bami.

dat hij ze wilde laten genieten van cola is nog tot daar aan toe, maar bewust vlees toevoegen terwijl ze thuis gewend zijn om vegan of vegetarisch te eten vond ik eigenlijk heel flauw.

En ik vind Oos een verwend, vervelend ventje :D
Oos vind ik ook een enorm verwend kind.
Wb dat vlees, ze hadden wel de keuze. Maar het is wel dat ze dan moesten kiezen tussen wat hun ouders graag willen (vegetariër/vegan) en hun broer. Loyaliteitsconflict is dan eigenlijk wel een beetje gemeen idd
pi_214839694
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 09:07 schreef Poppejans1.4 het volgende:

[..]
Oos vind ik ook een enorm verwend kind.
Wb dat vlees, ze hadden wel de keuze. Maar het is wel dat ze dan moesten kiezen tussen wat hun ouders graag willen (vegetariër/vegan) en hun broer. Loyaliteitsconflict is dan eigenlijk wel een beetje gemeen idd
er was niet echt een keuze, het vlees zat, met de olie of boter die gebruikt was om te bakken, door de bami geroerd.

maak dan vegetarische vulling voor de bami en geef het vlees er apart bij, dan kun je pas spreken van een keuze.
pi_214841377
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 12:07 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Tja eerlijk of niet, het is gewoon niet oké. En misschien ben ik nu heel erg grof, maar ik vind dit wel een vorm van verwaarlozing eerlijk gezegd.

Als zoiets simpels als tandenpoetsen al niet lukt, wat doe je dan met een roedel kinderen?
Totaal mee oneens. Zeker, bij de familie Blom is het 1 grote chaos en moeder Gerdien doet vooral een beetje dom lachen. Maar verwaarloosd is wel iets heel anders. Ze lopen er prima gekleed bij (los van smaak), hebben voldoende gezond te eten, doen sociale dingen, doen dingen die belangrijk zijn zoals de tandarts en overduidelijk is dat ze absoluut van de kinderen houden en alles voor ze doen.

Dat het niet mijn of jouw levensstijl is kan prima. Maar ik denk dat het in veel gezinnen, klein en groot, er een stuk slechter aan toe gaat.

En ik denk dat je geen kinderen hebt verder, want ik denk dat iedere ouder het herkend wat er bij de families gebeurd. In drukke en chaotische tijden vergeet je dingen of kom je er niet aan toe. Huidige periode is voor veel ouders ook hectisch, scholen en sport beginnen weer. Je moet het allemaal maar managen. Wij worden al 2 weken opgeslokt door allerlei last minute verplichtingen vanuit school en sportclubs bijvoorbeeld. En dat is niet te managen, ik kan moeilijk tegen school zeggen dat ze hun ontmoetingsavond met docenten maar moeten verplaatsen omdat ik op de bank wil zitten een avond. En jammer genoeg komt het op als kakken overal, op maandag hoor je dat je donderdag ergens verwacht wordt tussen 16:00 en 17:00.
pi_214841497
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 08:36 schreef Poppejans1.4 het volgende:

En dan toch nog beweren dat al die gaatjes komen door 'een slecht gebit waar ik niets aan kan doen'
Dat is écht flauwekul.
Een slecht gebit kan je absoluut niet altijd wat aan doen. Bij mij zit dat helaas in de familie, voor zover dat kan. Zowel mijn vader als broers en zussen hebben er last van. Hoe vaak we ook poetsen en hoe gezond we ook leven en eten en drinken. Al is het zeker zo dat als ik 1 keer per dag half poets (wat ik een tijdje deed in de pubertijd) dat dit zich uitbetaald in elke controle 1 of meerdere gaatjes. Ondertussen ben ik ouder en zogezegd wijzer en poets ik netjes 2x per dag en tandenstoker ik mij gek. Dit scheelt echt heel veel, het beperkt zich nu tot 1 gaatje per ongeveer 2-3 jaar.

Maar als je netjes poetst, en dat hoeft echt niet elke dag van de maand dagen 2 keer te zijn dan kan je een hoop voorkomen. Een keer overslaan zoals bij de familie Blom zal echt geen grote problemen geven. De Jelies is inderdaad een ander verhaal, de combinatie discutabele voeding en slecht poetsen is wel destructief voor het gebit.

quote:
Er is toch niks mis met aangelengde limonade of gewoon water?!
Wordt wel saai op den duur. Niets mis mee verder, maar een keer wat anders mag ook wel. Er is echter wel een nuance te bedenken tussen altijd frisdrank of altijd water natuurlijk.
pi_214841527
quote:
17s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 13:00 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]
Natuurlijk hoort dit bij de taak als ouder, maar je doet net of kinderen dood gaan als ze een keertje een avond niet poetsen. Kom op hoor, beetje realistisch blijven. Gerdien gaf aan dat het er wel eens bij inschoot, niet dat ze het structureel niet deden.

Ik denk dat de een deel van de huidige ouders grotere problemen hebben dan het wel of niet 2 keer per dag poetsen van tanden, problemen die veel belangrijker zijn om aan te pakken.
pi_214841565
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 17:17 schreef amaranta het volgende:
Hopelijk niet op de avonden dat je liefdesdanjes doet _O-

Nee even serieus, het is niet goed maar het is ook heel menselijk. Als ik na een avond/nacht doorhalen thuiskom heb ik er ook niet altijd zin in. Vaak wil ik nog wel even douchen en dan poets ik gelijk de tanden, maar het komt ook voor dat ik er echt geen zin meer in heb en enkel in bed wil gaan liggen. Heel menselijk lijkt mij.
pi_214841574
quote:
15s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 20:24 schreef golfer het volgende:
Nee, ze worden beloond. Wat heel normaal is, vroeger deden we heel veel ''Heitjes voor karweitjes".
pi_214841655
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 13:16 schreef Verida het volgende:

[..]

Maar je kan niet iedereen over 1 kam scheren. Niet iedereen heeft dezelfde ideeën daarover. De een doucht elke dag, de andere om de dag om waar wat te noemen. Wat is dan goed? Er zijn diverse onderzoeken over en laten we niet verzanden in de details, maar er is niet 1 "goed" voor dit soort zaken.

Los van of het financieel allemaal maar kan, we weten allemaal dat gezond eten veel duurder is dan ongezond eten bijvoorbeeld. Als jij het niet al te breed hebt en je moet je gezin voeden, heb je ze dan liever met een volle buik dankzij een betaalbare snack of met honger naar bed omdat er niet genoeg gekocht kon worden? Allemaal keuzes die per gezin (of individu) gemaakt worden.

Voor mij is het heel simpel, de overheid in Nederland is bij lange na niet in staat om iedereen in Nederland te laten genieten van betaalbare en gezonde voeding en afdoende gezondheidszorg. BTW afschaffen op groente en fruit is lastiger dan even op Mars een pintje gaan drinken en de basis zorgverzekering is zodanig uitgekleed dat een hoop kosten zoals bijvoorbeeld een beugel niet op te hoesten zijn voor mensen met minder geld. Dat gaat ons op de middellange termijn heel veel ellende en vooral geld kosten, maar de overheid is liever kortzichtig.
  vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:39:45 #197
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_214841675
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 13:32 schreef GereDathan het volgende:

Nee, ze worden beloond. Wat heel normaal is, vroeger deden we heel veel ''Heitjes voor karweitjes".
Tegenwoordig is dat wel wat achterhaald. Ik heb in ieder geval mijn kinderen en kleinkinderen nooit op die manier 'beloond' .
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_214841758
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 13:39 schreef golfer het volgende:

[..]
Tegenwoordig is dat wel wat achterhaald. Ik heb in ieder geval mijn kinderen en kleinkinderen nooit op die manier 'beloond' .
Dat kan. Jij zal bij je kinderen of kleinkinderen ook dingen gedaan hebben of doen die andere mensen in Nederland anders zien of doen.

Mijn inziens is het niet vreemd dat je kinderen financieel beloond voor extra taken. Want dat werd duidelijk gezegd, het waren de extra taken. Lijkt mij een gezonde situatie die de kinderen voorbereid op een toekomst waar ze voor zichzelf moeten zorgen. Wij moesten vroeger ook gewoon een krantenwijk nemen als we iets extra's wilde hebben en voor die tijd wasten we auto's voor 5 gulden.

In geval van een groot gezin is juist een financiële beloning een slimme keuze. Lang niet alles zal eerlijk verdeeld kunnen worden en het is lastig om 1 kind wat extra te geven zonder daardoor andere kinderen jaloers te maken. Door een financiële beloning te koppelen aan bepaalde vaste taken (auto wassen = 5 euro, afwassen = 1 euro, stofzuigen = 2 euro om maar wat te bedenken) kan ieder kind voor zichzelf kiezen of hij wat extra wil verdienen en zal er ook geen verschil ontstaan. Doe je veel, verdien je veel. Doe je niks, ook goed, maar krijg je enkel je standaard zakgeld. Wil je die gave op afstand bestuurbare auto? Lekker veel afwassen dan.

De huidige generatie die alles maar gewoon krijgt zonder tegenprestatie is een groter probleem wat mij betreft.
pi_214842366
Jazz zei ook nog dat hij nu een een 'gezonde' maaltijd maakte met die kip ipv altijd maar die tofu. Nu eens echt lekkere gezonde kost :D
pi_214842408
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2024 14:46 schreef Blues het volgende:
Jazz zei ook nog dat hij nu een een 'gezonde' maaltijd maakte met die kip ipv altijd maar die tofu. Nu eens echt lekkere gezonde kost :D
Persoonlijk heb ik ook niets met al dat vega gedoe. Niks mis mee voor een keer en het is zeker niet slecht om na te denken over vlees wat je eet. Maar ik snap hem wel :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')